• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Sosiaalipolitiikka on vähän monimutkaisempaa, kuin laskeskella jotain "saamisia". Kuten olen jo täällä todennut, esim. pienituloisten perheiden tukeminen hyödyttää myös minua hyvätuloisena. Mutta olen toisaalta myös tuonut esille, että esim. jollekin persulle tällaisen asioiden monimutkaisten syy-seuraussuhteiden opettaminen olisi lähes mahdotonta. Pensan hinta ja makkara myy paremmin vaaliuurnilla.
Se on myös vähän monimutkaisempaa kuin laskea mikä on fiksuinta tällä hallituskaudella, mitä nykyiset eduskuntapuolueet harrastavat. Tai jos haluaa uskoa IMF:n tervehdyttämisprojektista vastaavien byrokraattien auttamisen haluun, niin mikäs siinä.
 
Suomen talouden tila paranee. Olisiko ensimmäinen hyvä viesti vuosikausiin?
Suomen talouden käännettä on odotettu pitkään ja hartaasti. Tilastokeskuksella oli perjantaina hyviä uutisia.
Suomen bruttokansantuotteen volyymi kasvoi tammi-maaliskuussa 0,9 prosenttia loka-joulukuun tasolta. Kasvu oli laaja-alaista, sillä se ulottui teollisuudesta yksityisiin palveluihin.
Uutinen aiheutti reaktioita myös ekonomistikunnassa. – Ellei Lähi-idän kriisi eskaloidu pelättyä pahemmin, on pitkästä aikaa edessä kuluvaa vuotta koskevien suhdanne-ennusteiden korjaaminen ylöspäin, arvioi Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist tiedotteessa.

Yksityisessä kulutuksessa mitattiin jo kolmas peräkkäinen kasvuneljännes, ja nousutahti kiihtyi.
– Kasvua tuli laajalla rintamalla investoinneissa, yksityisessä kulutuksessa sekä viennissä, toteaa S-Pankin ekonomisti Janne Ronkanen viestipalvelu X:ssä.
Hänen mukaansa kasvu oli myös parasta vuosikausiin.

– X täyttynee hurraahuudoista ja myös epäuskosta, totesi puolestaan Milttonin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.
Aika paljon jossittelua, mutta paremmalta näyttää. Toivottavasti sosialistit eivät pääse valtaan seuraavissa vaaleissa.
 
No toinen vaihtoehto olisi tuottavuuden jatkuva kasvu, mutta nythän puhutaan tosiaan Suomesta joten se ei ole vaihtoehto.
Miten olisi kolmas vaihtoehto, eli sopeuttaa tarpeen mukaan ja priorisoida tehtäviä? Suomi on ollut hyvinvointivaltio ehkä määritelmällisesti jostain 60- luvun lopulta lähtien. Voisko palata niihin hyvinvointivaltion perusjuttuihin sen sijaan että vetää kaikki paskaksi ja todeta että yllätyksenä nyt tuli tämä, mitään ei voitu tehdä vaikka maailman paras osaaminen meillä täällä eikä kasvu lähtenyt vaikka kannustettiin rikkaita ja kiristettiin tupakkaveroa.
 
Sosiaalipolitiikka on vähän monimutkaisempaa, kuin laskeskella jotain "saamisia". Kuten olen jo täällä todennut, esim. pienituloisten perheiden tukeminen hyödyttää myös minua hyvätuloisena. Mutta olen toisaalta myös tuonut esille, että esim. jollekin persulle tällaisen asioiden monimutkaisten syy-seuraussuhteiden opettaminen olisi lähes mahdotonta. Pensan hinta ja makkara myy paremmin vaaliuurnilla.
Puhut monimutkaisista syy-seuraussuhteista ja lankeat täysin yksipuoliseen analyysiin. Et ilmeisesti ole huomannut, että sama populismi pesii jokaikisessä puolueessa. Vaalikojuilla demareille lupaillaan satasia puhtaana käteen, kepulaiset lupaavat lähimmän terveyskeskuksesi säilyvän ja kokkarit lupaavat äänestäjilleen talouskasvua ja työllisyyttä.

Yksikään puolue ei ole valmis tekemään tarpeeksi kurssin kääntämiseksi ja kaltaisesi äänestävät lisää tätä ettei ainakaan inhokkipuolue päätyisi hallitukseen tai jopa se oma kunnollinen ehdokas menisi yhtäkkiä muuttamaan kaiken. Sinisilmäiset lampaat tämän vuosikymmeniä jo kestäneen vastuunsiirtelyn mahdollistavat.
 
Yksikään puolue ei ole valmis tekemään tarpeeksi kurssin kääntämiseksi
Näinhän se menee, eikä sellaisten puolueiden, jotka asioille jotakin tekisivät, nousemista valtavirtaan sallita.

Normaalille kansalaiselle järkevintä on olla kiinnittämättä politiikkaan mitään huomiota, ja suunnata aika ja energia sellaisiin asioihin, mihin voi oikeasti vaikuttaa ja joilla on oikeasti merkitystä omassa elämässä.
 
Näinhän se menee, eikä sellaisten puolueiden, jotka asioille jotakin tekisivät, nousemista valtavirtaan sallita.

Normaalille kansalaiselle järkevintä on olla kiinnittämättä politiikkaan mitään huomiota, ja suunnata aika ja energia sellaisiin asioihin, mihin voi oikeasti vaikuttaa ja joilla on oikeasti merkitystä omassa elämässä.
Osittain samoilla linjoilla, siis pyrin päivittäisessä elämässä tekemään kaikkea muuta kuin valittamaan asioista. Vaan tuleehan sitä useamman kerran viikossa täälläkin pyörittyä lukemassa ja kirjoittamassa. Uutisetkin tulee luettua päivittäin.

Politiikkaan mukaan lähtemisen koen niin laihana vaikutuskeinona, etten edes harkitsisi. Jos asioista keskustellaan aktiivisesti, kanssakansalaisten näkökulmat voivat laajentua ja vaikuttaa kehityksen suuntaan seitinohuesti.

Minusta juttuja, jotka ovat kehittyneet hyvään suuntaan Suomessa kansan keskuudessa tällä ja viime vuosikymmenellä ovat mm. nuorten rohkeus yrittäjyyden suhteen, nuorten lisääntynyt tietoisuus varallisuuden kartuttamisesta ja kotimaisen työn ja tuotteiden rahallinen tukeminen. Ostaisin Suomessa valmistetun verkkapuvun tukeakseni valmistajaa, jos minun kuukausibudjettiini mahtuisi lähes 200€ vaateostokset itselleni. Ei valitettavasti mahdu.
 
Todennäköisyys sille, että ei tulisi sosialistihallitusta on 0% +-5% toleranssilla.
Demarien edessä on se dilemma, että jolleivät sopeuta uhka menettää koko tämä heidän niin kovin rakastama järjestelmä kasvaa huomattavasti.
 
Demarien edessä on se dilemma, että jolleivät sopeuta uhka menettää koko tämä heidän niin kovin rakastama järjestelmä kasvaa huomattavasti.
Mutta ei vielä hetkeen. Siinä ehtii omat hillotolpat ja urat rakentelee ja Suomi kyllä tovin sietää vielä talouden kurjuutta. Vaikka toki olis toivittavaa, että IMF tulis mielummin asap hätiin.
 
No millään ei voi mennä huonommin kuin tällä tuhlailevalla "poikahallituksella", että kokeillaan sitten vaikka sitä "sosialismia". Kokkarit eivät ole uskaltaneet leikata omilta äänestäjiltään, velkaa on enemmän kuin koskaan ja EK:n ehdotukset pannaan täytäntöön suunnilleen sellaisenaan ja sitten ihmetellään, kun kuluttajilla ei ole luottamusta talouteen ja kotimainen kysyntä sakkaa.

Jos on äänestänyt Orpon tai Purran puolueita niin menettää täysin uskottavuuden kritisoida demareita, jotka ovat oppositiossa. Hoidetaanpas ne omat hommat edes jotenkin siedettävästi ennen kuin huudellaan muihin pöytiin.
 
kun on populistisesti luvattu se mahdottomuus, että loputtomiin löytyy turhia työntekijöitä, byrokratiaa, raskasta hallintoa mistä voidaan leikata eikä käytännössä käy missään ja kun todellisuus on se että rahat menee käytännön asioihin mistä leikkaaminen todellakin näkyy niin ei ihme että äänestäjät kerta toisensa jälkeen pettyy ja protestoidaan kun mikään ei pitänyt paikkaansa. Tai kun sanotaan että löytyy joku rikkaiden porukka mitkä voisi maksaa kaiken ja 99% ei näy joku veronkorotus mitenkään.

Lindtman tulee oleen aivan kusessa ja kokemaan Starmerin kohtalon ellei rehellisesti nosta noita asioita nyt esiin. Eli 1) leikkaukset näkyy jokaisen arjessa 2) veronkorotukset näkyy jokaisen arjessa 3) molempia tarvitaan sopeuttamaan julkinen talous.
 
No millään ei voi mennä huonommin kuin tällä tuhlailevalla "poikahallituksella", että kokeillaan sitten vaikka sitä "sosialismia". Kokkarit eivät ole uskaltaneet leikata omilta äänestäjiltään, velkaa on enemmän kuin koskaan ja EK:n ehdotukset pannaan täytäntöön suunnilleen sellaisenaan ja sitten ihmetellään, kun kuluttajilla ei ole luottamusta talouteen ja kotimainen kysyntä sakkaa.

Jos on äänestänyt Orpon tai Purran puolueita niin menettää täysin uskottavuuden kritisoida demareita, jotka ovat oppositiossa. Hoidetaanpas ne omat hommat edes jotenkin siedettävästi ennen kuin huudellaan muihin pöytiin.
Oletkos seurannut viime aikojen uutisointia. Jonkinlaista käännettä parempaan on nähtävissä. Vai pitääkö nyt ummistaa silmät 2027 vaaleihin asti ja sitten rummuttaa Lindtmanin mahtipolitiikkaa nousuista heti ensimmäisestä hallituspäivästä lähien?
Käytännössä Lindtmanin 2027-2031 politiikka on identtinen Marinin 2019-2023 politiikkaan kelatukien leikkauslisäyksellä. Sitä "sosialismia" kokeiltiin jo ja sillä politiikalla mentiin koko euroopan paskimpaan suuntaan.

Toki en ole mitenkään tyytyväinen Orpo&Purran politiikkaan, koska tehtiin oikeansuuntaisia asioita mutta aivan liian vähän.
 
kun on populistisesti luvattu se mahdottomuus, että loputtomiin löytyy turhia työntekijöitä, byrokratiaa, raskasta hallintoa mistä voidaan leikata eikä käytännössä käy missään ja kun todellisuus on se että rahat menee käytännön asioihin mistä leikkaaminen todellakin näkyy niin ei ihme että äänestäjät kerta toisensa jälkeen pettyy ja protestoidaan kun mikään ei pitänyt paikkaansa. Tai kun sanotaan että löytyy joku rikkaiden porukka mitkä voisi maksaa kaiken ja 99% ei näy joku veronkorotus mitenkään.

Lindtman tulee oleen aivan kusessa ja kokemaan Starmerin kohtalon ellei rehellisesti nosta noita asioita nyt esiin. Eli 1) leikkaukset näkyy jokaisen arjessa 2) veronkorotukset näkyy jokaisen arjessa 3) molempia tarvitaan sopeuttamaan julkinen talous.
Tanskan kuuluisa risusavotta vois osaan töistä toimia täälläkin. Pajukkojen raivauksiin yks osaaja ja kymmenen apuria työkkäristä. Saisivat/säilyttäisivät työttöminä kosketuksen työelämään, hanttihommat kunnilla, kaupungeilla ja valtiolla tulisivat tehtyä aikataulussa, yhä useammalla yksityisellä metsänomistajalla olisi varaa teettää raivuu ostotyönä ja vaikka mitä.

Raivuun lisäksi muita tällaisia töitä voisivat olla kenttien, puistojen, rappujen, pihojen, pihateiden ja ajoteiden huolto- ja ylläpitotyöt. Näitä voitaisiin teetättää vaikka korotetulla työttömyyskorvauksella ja kalliimmat, useamman kympin tuntitaksan firmat voisivat keskittyä enemmän osaamista vaativiin hommiin ja organisoida näitä työttömiä. Työnhakijoita voisi hyödyntää samaan tapaan kuin kesätyöläisiä ja motivoida korotetulla maksulla. Nykyään on kiinteistöjen ylläpitohommatkin niin jumalattoman kalliita, että niitä laiminlyödään liian paljon kautta maan.
 
Pajukkojen raivauksiin yks osaaja ja kymmenen apuria työkkäristä.
Tää idea menee heti siinä kohdin vituiksi kun aletaan puhumaan metsätöistä. Jos ihan oikeasti haluat keksiä työttömille motivoivaa työtä niin puhu lasten, nuorten ja vanhusten hoivatyöhön osallistumisesta.

Kiinassa ei ole "työttömiä" mutta täällä löytyy kyllä seuraavia hommia ihan jokaiselle
- Vartiointi. Mikä vaan puisto niin 50 vartijaa on valmiudessa. Vartionti on sellainen jos ei muuhun enää pysty. Pyysin kameraa vahtimaan yhtä osa-aluetta niin sen sijaan siihen laitettiin oma vartija
- En ole aivan varma tästä mutta mielestäni Kiinassa ei ole puistoissa perinteisiä ruohonleikkureita vaan nurmikko pidetään käsin/saksin oikean mittaisena.
- Linja-auto pysäkeillä on henkilöitä pysäyttämässä linja-autoja ja linja-autoissa on kuskilla avustaja.
- Tärkeiden tapahtumien aikaan jokaisessa risteyksessä on "valvoja"
- Risteyksissä on ihmisiä opastamassa että mopolla/pyörällä/kävellen ei mennä punaisia päin. 2-3 henkilöä per risteys.
- Katutöitä tehdään niin paljon käsin kuin mahdollista. Koneet ovat vain siihen mikä ei käsin onnistu.
- Ei ole sellaisia roska-autoja kuin suomessa joilla tyhjää lähiön roskat aamupäivällä vaan sähkömopolavoja joihinka saa kiinni 4 roskasäiliötä. Taloyhtiön roskasäiliöt viedään sorttiasemalle 4kpl erissä ja tuodaan takaisin kun on tyhjennetty.
- Kaupunki on täynnä pieniä roskien käsittely asemia
- Omassa talohtiössäni 2 taloax26kerrostax10 huonetta on jätteiden käsittelyssä joku 5 ihmistä töissä. Vartijoita on joku 10.
 
Tää idea menee heti siinä kohdin vituiksi kun aletaan puhumaan metsätöistä. Jos ihan oikeasti haluat keksiä työttömille motivoivaa työtä niin puhu lasten, nuorten ja vanhusten hoivatyöhön osallistumisesta.

Kiinassa ei ole "työttömiä" mutta täällä löytyy kyllä seuraavia hommia ihan jokaiselle
- Vartiointi. Mikä vaan puisto niin 50 vartijaa on valmiudessa. Vartionti on sellainen jos ei muuhun enää pysty. Pyysin kameraa vahtimaan yhtä osa-aluetta niin sen sijaan siihen laitettiin oma vartija
- En ole aivan varma tästä mutta mielestäni Kiinassa ei ole puistoissa perinteisiä ruohonleikkureita vaan nurmikko pidetään käsin/saksin oikean mittaisena.
- Linja-auto pysäkeillä on henkilöitä pysäyttämässä linja-autoja ja linja-autoissa on kuskilla avustaja.
- Tärkeiden tapahtumien aikaan jokaisessa risteyksessä on "valvoja"
- Risteyksissä on ihmisiä opastamassa että mopolla/pyörällä/kävellen ei mennä punaisia päin. 2-3 henkilöä per risteys.
- Katutöitä tehdään niin paljon käsin kuin mahdollista. Koneet ovat vain siihen mikä ei käsin onnistu.
- Ei ole sellaisia roska-autoja kuin suomessa joilla tyhjää lähiön roskat aamupäivällä vaan sähkömopolavoja joihinka saa kiinni 4 roskasäiliötä. Taloyhtiön roskasäiliöt viedään sorttiasemalle 4kpl erissä ja tuodaan takaisin kun on tyhjennetty.
- Kaupunki on täynnä pieniä roskien käsittely asemia
- Omassa talohtiössäni 2 taloax26kerrostax10 huonetta on jätteiden käsittelyssä joku 5 ihmistä töissä. Vartijoita on joku 10.
Erittäin hyviä ideoita, mutta Suomessa olisi vassarit heti huutamassa "se on ihmisoikeus maata kelatukien varassa kotona tekemättä mitään"
No siinä on keksitty hieno työnkuva :D Eihän tätä mitenkään muuten voikaan hoitaa.
Tuo nurmikkojen ylläpito saksilla voisi kyllä olla Suomeenkin ihan sopivaa kyykytystä niin tulisi työttömyys näkyvämmäksi :hmm:
Porukkaa luultavasti niin perkeleesti pysäkeillä, että parempi jonkun olla näyttämässä pitääkö pysäkille oikeasti pysähtyä eli onko joku oikeasti haluamassa kyseisen bussin kyytiin.
 
Tää idea menee heti siinä kohdin vituiksi kun aletaan puhumaan metsätöistä. Jos ihan oikeasti haluat keksiä työttömille motivoivaa työtä niin puhu lasten, nuorten ja vanhusten hoivatyöhön osallistumisesta.

Kiinassa ei ole "työttömiä" mutta täällä löytyy kyllä seuraavia hommia ihan jokaiselle
- Vartiointi. Mikä vaan puisto niin 50 vartijaa on valmiudessa. Vartionti on sellainen jos ei muuhun enää pysty. Pyysin kameraa vahtimaan yhtä osa-aluetta niin sen sijaan siihen laitettiin oma vartija
- En ole aivan varma tästä mutta mielestäni Kiinassa ei ole puistoissa perinteisiä ruohonleikkureita vaan nurmikko pidetään käsin/saksin oikean mittaisena.
- Linja-auto pysäkeillä on henkilöitä pysäyttämässä linja-autoja ja linja-autoissa on kuskilla avustaja.
- Tärkeiden tapahtumien aikaan jokaisessa risteyksessä on "valvoja"
- Risteyksissä on ihmisiä opastamassa että mopolla/pyörällä/kävellen ei mennä punaisia päin. 2-3 henkilöä per risteys.
- Katutöitä tehdään niin paljon käsin kuin mahdollista. Koneet ovat vain siihen mikä ei käsin onnistu.
- Ei ole sellaisia roska-autoja kuin suomessa joilla tyhjää lähiön roskat aamupäivällä vaan sähkömopolavoja joihinka saa kiinni 4 roskasäiliötä. Taloyhtiön roskasäiliöt viedään sorttiasemalle 4kpl erissä ja tuodaan takaisin kun on tyhjennetty.
- Kaupunki on täynnä pieniä roskien käsittely asemia
- Omassa talohtiössäni 2 taloax26kerrostax10 huonetta on jätteiden käsittelyssä joku 5 ihmistä töissä. Vartijoita on joku 10.
Tuohon voidaan siirtyä sitten kun meillä on samankokoinen populaatio. Sitä ennen voitaisiin tehdä sellaisia töitä, jotka Suomessa on pakko jonkun kuitenkin tehdä. Pajukon raivuu tai heinän kaataminen taimikossa on niin yksinkertaista puuhaa, että apinakin osaa ja parin viikon jälkeen se alkaa tervejärkiselle ihmiselle tuntumaan merkitykselliseltä kun on jotain työtä etenkin jos siitä saa enemmän kuin 7€/h.

Nyt metsänomistaja itse menee kasikymppiseksi asti raivaamaan tai maksaa työstä MHY:lle kymppejä tunnilta. Sama se on kiinteistönhuollossakin, ne L&T ukot hukkuu töihin ravatessaan iv-suodattimia vaihtamassa ja mummojen pattereita kädellä kokeilemassa. Sitten kun kiinteistöstä tulee aiheellinen hälytys, se huoltoukko käy siellä kiireellä pyörähtämässä ja toteaa että vika ei heti selvinnyt, lähdenpä seuraavalle keikalle kun niitä on kymmenen jonossa tälle päivälle. Se oikea huoltomies voisi valvoa niiden keikkojen tärkeysjärjestystä ja työttömät työnhakijat juosta niissä rutiinihommissa.
 
Tuohon voidaan siirtyä sitten kun meillä on samankokoinen populaatio. Sitä ennen voitaisiin tehdä sellaisia töitä, jotka Suomessa on pakko jonkun kuitenkin tehdä. Pajukon raivuu tai heinän kaataminen taimikossa on niin yksinkertaista puuhaa, että apinakin osaa ja parin viikon jälkeen se alkaa tervejärkiselle ihmiselle tuntumaan merkitykselliseltä kun on jotain työtä etenkin jos siitä saa enemmän kuin 7€/h.

Nyt metsänomistaja itse menee kasikymppiseksi asti raivaamaan tai maksaa työstä MHY:lle kymppejä tunnilta. Sama se on kiinteistönhuollossakin, ne L&T ukot hukkuu töihin ravatessaan iv-suodattimia vaihtamassa ja mummojen pattereita kädellä kokeilemassa. Sitten kun kiinteistöstä tulee aiheellinen hälytys, se huoltoukko käy siellä kiireellä pyörähtämässä ja toteaa että vika ei heti selvinnyt, lähdenpä seuraavalle keikalle kun niitä on kymmenen jonossa tälle päivälle. Se oikea huoltomies voisi valvoa niiden keikkojen tärkeysjärjestystä ja työttömät työnhakijat juosta niissä rutiinihommissa.
No nyt on sakeaa. Eli jos olet työtön, sut voidaan laitaa mihin vain hanttihommaan yrityksille puoli-ilmaiseksi? Tälläkö se talous nyt nousee ja homma ratkeaa?

Mites meinaat, että vastuu ja motivaatio noin yleisemmoin kohtaisi, jos tollaiseen mentäisiin?
 
No nyt on sakeaa. Eli jos olet työtön, sut voidaan laitaa mihin vain hanttihommaan yrityksille puoli-ilmaiseksi? Tälläkö se talous nyt nousee ja homma ratkeaa?

Mites meinaat, että vastuu ja motivaatio noin yleisemmoin kohtaisi, jos tollaiseen mentäisiin?
Tanska on mennyt tuohon malliin ja kyllä, työttömälle joka ei saa hakemiaan töitä, voisi olla eduksi, että pääsisi tekemään jotain työtä rahallista korvausta vastaan. Sehän voisi olla vaikka tuntuperusteinen korotus siihen työttömyyskorvaukseen.

Parempi maata kotona ilmaiseksi kuin tehdä töitä puoli-ilmaiseksi? Tällaisia hommiahan teetetään julkisen sektorin kesätyöntekijöillä kesäisin, mitä pahaa siinä olisi teettää työttömillä työnhakijoilla ympäri vuoden?

Edit: niin ja vastataan nyt vielä tähän: ei se talous tällä nouse eikä homma ratkea, mutta voisi helpottaa työttömien ahdinkoa ja sosiaaliturvan aiheuttamaa kassavajetta kun vastineeksi voitaisiin saada parhaassa tapauksessa sekä työtä että kulutusta lisättyä työllistymisen myötä. Motivaatiota lisätään maksamalla työstä korvaus ja tarjoamalla työtä.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Tanska on mennyt tuohon malliin ja kyllä, työttömälle joka ei saa hakemiaan töitä, voisi olla eduksi, että pääsisi tekemään jotain työtä rahallista korvausta vastaan. Sehän voisi olla vaikka tuntuperusteinen korotus siihen työttömyyskorvaukseen.

Parempi maata kotona ilmaiseksi kuin tehdä töitä puoli-ilmaiseksi? Tällaisia hommiahan teetetään julkisen sektorin kesätyöntekijöillä kesäisin, mitä pahaa siinä olisi teettää työttömillä työnhakijoilla ympäri vuoden?

Edit: niin ja vastataan nyt vielä tähän: ei se talous tällä nouse eikä homma ratkea, mutta voisi helpottaa työttömien ahdinkoa ja sosiaaliturvan aiheuttamaa kassavajetta kun vastineeksi voitaisiin saada parhaassa tapauksessa sekä työtä että kulutusta lisättyä työllistymisen myötä. Motivaatiota lisätään maksamalla työstä korvaus ja tarjoamalla työtä.
On siinä nyt vähän eroa. Tanskan työvelvoite ensinnäkään ei ole mikään yritysten keino saada halpaa työvoimaa (vrt. sun ehdotus), vaan kuntien hyödyttömiä töitä teetetään työttömillä,.

HS Tanskassa | Tanska pakottaa työttömät metsään – Menimme katsomaan, mitä siellä tapahtuu (taitaa olla maksumuurin takana)

Polun reunukset ovat kiistatta siistimmät, mutta ei kasvusto edes ulottunut polulle.
Ja mehän olemme keskellä metsää! Viikon kuluttua heinät pitää leikata taas. Onko tässä mitään järkeä?

Nokkamies Daniel Johannsen sanoo, että Faxessa riittää tekemistä, eikä työkohteita ole vaikea keksiä. (Siis siitä näkökulmasta, että syrjäisen metsäpolun siistiminen on mielekästä hommaa.)
Osa Faxen kunnan hommista on selvästi asiallisia, ja työvelvolliset ovat niistä ylpeitä. Korjataan vanhoja puusiltoja, maalataan hilseileviä kaiteita. ”Kesään mennessä voisimme saada nuo seinätöherrykset poistettua”, visioi Johannsen ja osoittaa katoksen seiniä.
Mutta onko kymmenien ihmisten työpanoksen arvoista, että muutama haalistunut tussitöherrys hinkataan syrjäisessä pöheikössä pois?

------

Savottaa pyörittämään on rakennettu hallintohimmeli, josta vastaavat kunnat ja viime kädessä työvoimatoimistot eli jobcenterit.
Työn järjestely on valtava palapeli. Kaikille Tanskan työttömille on järjestettävä 37 tunnin edestä tekemistä joka viikko.
Velvoitetyöt ovat vain yksi osa palapeliä. Osan tunneista voi kuitata kielikoulutuksessa, työharjoittelussa tai osa-aikatyössä.
Viikot ovat rikkonaisia. Yhtenä päivänä voi olla lääkärinaika, puoliltapäivin kielikurssia, ja iltapäiväksi risusavottaan.
Kristina Witthøfftillä on 18 asiakasta, joista kenelläkään ei saa olla yhtään tyhjää tuntia. ”Kun jokin muuttuu, meidän pitää taas koota koko kalenteri uusiksi”, Witthøfft sanoo.
Faxessa lukujärjestyksiä kokoaa muutama työkonsultti. Esimerkiksi Kööpenhaminassa oli marraskuussa yli 1 100 työvelvollista, ja virkailijoita tarvitaan kymmeniä.


---------

Jo nyt tiedetään, että risusavotta ei säästä rahaa, ehkäpä päinvastoin. Työllisyyttä se parantaa hyvin vähän, jos ollenkaan.
Tarkoitus on pitää ihmiset työkunnossa ja osana yhteiskuntaa – vaikka väkisin.

------
Tanskassa risusavottamallia on kritisoitu ankarasti. Taloudella menee hyvin, ja maassa vallitsee käytännössä täystyöllisyys. Niillä, jotka eivät saa töitä, on siihen usein jokin syy.

Työttömien pakottaminen velvoitetöihin saattaa hetkeksi riuhtaista heidät sohvalta. Mutta eivät vakavat päihde- tai mielenterveysongelmat sillä katoa. Aiemman tutkimuksen perusteella tiedetään, että paremmin pärjäävät saattavat hyötyä tiukoista säännöistä. Heikommassa asemassa olevia ne voivat syrjäyttää entisestään.
---------
Pelkästään Faxe käyttää tuhansia työtunteja sen vahtimiseen, että ihmisillä on ollut hyväksyttävä syy olla pari tuntia pois työstä, joka ei ole erityisen tärkeää.
------
Mietin, olisiko yksinkertaisempaa, jos vain palkattaisiin hieman enemmän ihmisiä kunnan hommiin.

Mutta niin tämä ei voi toimia!

Risusavottalaisilla ei voi eikä saa teettää tärkeää työtä. Savottalaisethan eivät ole vastuussa mistään. Heiltä ei voi vaatia ammattitaitoa eikä hyvää työn jälkeä. Eivätkä työttömien pyöräverstaat voi kilpailla oikeiden yrittäjien kanssa.
Työn pitää olla hyödytöntä.
”Meillä on pari kertaa mennyt sukset ristiin kunnan työntekijöiden kanssa”, eräs risusavotan työnjohdosta sanoo. ”Olemme yrittäneet tehdä töitä, jotka kuuluvatkin kunnalle.”
Kunnan miehet ja naiset huolehtivat poluista, risusavotta polun reunuksista.
---
Onko yksilön ja yhteiskunnan kannalta parempi, että työtön tekee edes jotain, vaikka se jokin ei olisi kovin hyödyllistä?
Onko se niin tärkeää, että kannattaa perustaa kallis hallintohimmeli, jotta saadaan niitettyä heinää polun varrelta, jossa kukaan ei kävele?
Onko hallintohimmeli sittenkin pieni hinta siitä, että Kim OIsen ja Mathilde-Marie Trane pääsevät sohvalta ulkoilmaan?
Onko se taas sen arvoista, että heikoimmassa asemassa olevat saattavat syrjäytyä entisestään?
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Oletkos seurannut viime aikojen uutisointia. Jonkinlaista käännettä parempaan on nähtävissä.
Olisi varmasti normitilanteessa ihan merkittävä muutos, mutta ei satoja miljoonia muuteta miljardeiksi. Ellei sitten halua jatkaa nykyhallituksen linjoilla, eli häärätään muutaman kymmenen miljoonan leikkausten parissa, ja isot projektit ja uudistukset jää kokonaan tekemättä.
 
On siinä nyt vähän eroa. Tanskan työvelvoite ensinnäkään ei ole mikään yritysten keino saada halpaa työvoimaa (vrt. sun ehdotus), vaan kuntien hyödyttömiä töitä teetetään työttömillä,.

HS Tanskassa | Tanska pakottaa työttömät metsään – Menimme katsomaan, mitä siellä tapahtuu (taitaa olla maksumuurin takana)

Polun reunukset ovat kiistatta siistimmät, mutta ei kasvusto edes ulottunut polulle.
Ja mehän olemme keskellä metsää! Viikon kuluttua heinät pitää leikata taas. Onko tässä mitään järkeä?

Nokkamies Daniel Johannsen sanoo, että Faxessa riittää tekemistä, eikä työkohteita ole vaikea keksiä. (Siis siitä näkökulmasta, että syrjäisen metsäpolun siistiminen on mielekästä hommaa.)
Osa Faxen kunnan hommista on selvästi asiallisia, ja työvelvolliset ovat niistä ylpeitä. Korjataan vanhoja puusiltoja, maalataan hilseileviä kaiteita. ”Kesään mennessä voisimme saada nuo seinätöherrykset poistettua”, visioi Johannsen ja osoittaa katoksen seiniä.
Mutta onko kymmenien ihmisten työpanoksen arvoista, että muutama haalistunut tussitöherrys hinkataan syrjäisessä pöheikössä pois?

------

Savottaa pyörittämään on rakennettu hallintohimmeli, josta vastaavat kunnat ja viime kädessä työvoimatoimistot eli jobcenterit.
Työn järjestely on valtava palapeli. Kaikille Tanskan työttömille on järjestettävä 37 tunnin edestä tekemistä joka viikko.
Velvoitetyöt ovat vain yksi osa palapeliä. Osan tunneista voi kuitata kielikoulutuksessa, työharjoittelussa tai osa-aikatyössä.
Viikot ovat rikkonaisia. Yhtenä päivänä voi olla lääkärinaika, puoliltapäivin kielikurssia, ja iltapäiväksi risusavottaan.
Kristina Witthøfftillä on 18 asiakasta, joista kenelläkään ei saa olla yhtään tyhjää tuntia. ”Kun jokin muuttuu, meidän pitää taas koota koko kalenteri uusiksi”, Witthøfft sanoo.
Faxessa lukujärjestyksiä kokoaa muutama työkonsultti. Esimerkiksi Kööpenhaminassa oli marraskuussa yli 1 100 työvelvollista, ja virkailijoita tarvitaan kymmeniä.


---------

Jo nyt tiedetään, että risusavotta ei säästä rahaa, ehkäpä päinvastoin. Työllisyyttä se parantaa hyvin vähän, jos ollenkaan.
Tarkoitus on pitää ihmiset työkunnossa ja osana yhteiskuntaa – vaikka väkisin.

------
Tanskassa risusavottamallia on kritisoitu ankarasti. Taloudella menee hyvin, ja maassa vallitsee käytännössä täystyöllisyys. Niillä, jotka eivät saa töitä, on siihen usein jokin syy.

Työttömien pakottaminen velvoitetöihin saattaa hetkeksi riuhtaista heidät sohvalta. Mutta eivät vakavat päihde- tai mielenterveysongelmat sillä katoa. Aiemman tutkimuksen perusteella tiedetään, että paremmin pärjäävät saattavat hyötyä tiukoista säännöistä. Heikommassa asemassa olevia ne voivat syrjäyttää entisestään.
---------
Pelkästään Faxe käyttää tuhansia työtunteja sen vahtimiseen, että ihmisillä on ollut hyväksyttävä syy olla pari tuntia pois työstä, joka ei ole erityisen tärkeää.
------
Mietin, olisiko yksinkertaisempaa, jos vain palkattaisiin hieman enemmän ihmisiä kunnan hommiin.

Mutta niin tämä ei voi toimia!

Risusavottalaisilla ei voi eikä saa teettää tärkeää työtä. Savottalaisethan eivät ole vastuussa mistään. Heiltä ei voi vaatia ammattitaitoa eikä hyvää työn jälkeä. Eivätkä työttömien pyöräverstaat voi kilpailla oikeiden yrittäjien kanssa.
Työn pitää olla hyödytöntä.
”Meillä on pari kertaa mennyt sukset ristiin kunnan työntekijöiden kanssa”, eräs risusavotan työnjohdosta sanoo. ”Olemme yrittäneet tehdä töitä, jotka kuuluvatkin kunnalle.”
Kunnan miehet ja naiset huolehtivat poluista, risusavotta polun reunuksista.
---
Onko yksilön ja yhteiskunnan kannalta parempi, että työtön tekee edes jotain, vaikka se jokin ei olisi kovin hyödyllistä?
Onko se niin tärkeää, että kannattaa perustaa kallis hallintohimmeli, jotta saadaan niitettyä heinää polun varrelta, jossa kukaan ei kävele?
Onko hallintohimmeli sittenkin pieni hinta siitä, että Kim OIsen ja Mathilde-Marie Trane pääsevät sohvalta ulkoilmaan?
Onko se taas sen arvoista, että heikoimmassa asemassa olevat saattavat syrjäytyä entisestään?
Niin siis mun ehdotuksessa oli käytännössä yksi lisämaininta siitä, että tätä voisi myös myydä yksityisille metsänomistajille. Samatenhan sen voisi hyödyntää vaikkapa iäkkäille kiinteistönomistajille siedettävän hintaisena ostopalveluna jos haluaisi lisätä työn tuottavuutta ja raha tulisi julkiselle puolelle. Kuntien, kaupunkien ja valtion metsät, kiinteistöt, kadut, ladut, hallit, kentät, puistot yms on kaikki jonkun yksityisen ja/tai valtion-/kaupungin osaomisteisten yritysten ostopalveluita. Siellä laskutetaan kaikesta raivuusta, leikkuusta, lakaisusta, kerrossiivouksesta, hiekoituksesta yms minimissään jotain 20-30€/h. Tähän kaikkeen hanttihommaan voitaisiin julkisella puolella hyödyntää työttömänä työtä hakevaa työvoimaa, kovastihan sitä hoetaan ettei kukaan ole omasta halustaan työtön, vaan eivät saa töitä. Mikä siinä on vialla, että heille järkättäisiin tällä tavoin sitä vähemmän haluttua työtä, mikä jonkun on joka tapauksessa tehtävä joko itselleen ilmaiseksi tai laskuttamalla kuntaa/kaupunkia/valtiota/yksityistä?

Edit: musta se olisi Tanskan malliin hyvä ajatus, vaikkei yksityisille mahdollistettaisi tämän työvoiman myyntiä, jos tässä kohtaa yskäisi..
Honzo sanoi:
Tanskan työvelvoite ensinnäkään ei ole mikään yritysten keino saada halpaa työvoimaa (vrt. sun ehdotus), vaan kuntien hyödyttömiä töitä teetetään työttömillä,.
Eikä noissa Tanskassakaan ole hyödyttömistä töistä kyse, vaan ihan tarpeellisista, välttämättömistäkin töistä, jotka joku joutuu kumminkin tekemään. Idea ei ole pistää työttömiä neppailemaan mitättömyyksien parissa, vaan tekemään oikeita töitä.
 
Aina kun puhutaan kuntouttavasta työtoiminnasta niin on pakko suositella tätä jaksoa
"""
Patrikin, 22, päivät kuluvat nukkuen, pelaten ja tupakoiden. Hän poistuu asunnosta vain, jos on pakko, kuten kerran viikossa kuntouttavaan työtoimintaan.
"""
Sanon hiukan rumasti että sosiaalitantat ovat tuon miehen pilanneet. Ovat huonoa seuraa.

Tarina 70 vuoden takaa kun sosiaalitoimi toi meidän tiluksille "Matin" hoitoon. Sosiaalitoimi kuukaudessa maksoi sen mitä huutokaupassa oli sovittu hoitamamisesta. Sosiaalitoimi sanoi tuodessaan että oikein raskas työ on sitten Matille parasta lääkettä. Matti metsätöissä sitten jo alkoi tienaamaan omaakin rahaa ja sai Porin reissulla pillua. Yöllä naisen mukulat kuitenkin varastivat Matin kengät niin joutui raukkaparka kävelemään 30km paljan jaloin kotiin.
 
Tää idea menee heti siinä kohdin vituiksi kun aletaan puhumaan metsätöistä. Jos ihan oikeasti haluat keksiä työttömille motivoivaa työtä niin puhu lasten, nuorten ja vanhusten hoivatyöhön osallistumisesta.

Kiinassa ei ole "työttömiä" mutta täällä löytyy kyllä seuraavia hommia ihan jokaiselle
- Vartiointi. Mikä vaan puisto niin 50 vartijaa on valmiudessa. Vartionti on sellainen jos ei muuhun enää pysty. Pyysin kameraa vahtimaan yhtä osa-aluetta niin sen sijaan siihen laitettiin oma vartija
- En ole aivan varma tästä mutta mielestäni Kiinassa ei ole puistoissa perinteisiä ruohonleikkureita vaan nurmikko pidetään käsin/saksin oikean mittaisena.
- Linja-auto pysäkeillä on henkilöitä pysäyttämässä linja-autoja ja linja-autoissa on kuskilla avustaja.
- Tärkeiden tapahtumien aikaan jokaisessa risteyksessä on "valvoja"
- Risteyksissä on ihmisiä opastamassa että mopolla/pyörällä/kävellen ei mennä punaisia päin. 2-3 henkilöä per risteys.
- Katutöitä tehdään niin paljon käsin kuin mahdollista. Koneet ovat vain siihen mikä ei käsin onnistu.
- Ei ole sellaisia roska-autoja kuin suomessa joilla tyhjää lähiön roskat aamupäivällä vaan sähkömopolavoja joihinka saa kiinni 4 roskasäiliötä. Taloyhtiön roskasäiliöt viedään sorttiasemalle 4kpl erissä ja tuodaan takaisin kun on tyhjennetty.
- Kaupunki on täynnä pieniä roskien käsittely asemia
- Omassa talohtiössäni 2 taloax26kerrostax10 huonetta on jätteiden käsittelyssä joku 5 ihmistä töissä. Vartijoita on joku 10.
Unohdit metroasemilla lipun heiluttajan ja ostarien ovella ovenavaajan.
Näiden lisäksi Kiinassa kaikki tehdään paskasta laadusta ja puolihuolimattomasti jotta kaikki hajoaa tai menee vituiksi mahdollisimman nopeasti ja voidaan perustella taas uusi työ ongelmien korjaamiseksi.

On ihan hyvä idea työllistää työttömiä yhteiskunnan hyväksi, mutta kiinalaiset täysin turhat tai jopa haitalliset suojatyöpaikat ei tuota mitään muuta kuin negatiivista arvoa.
 
Erittäin hyviä ideoita, mutta Suomessa olisi vassarit heti huutamassa "se on ihmisoikeus maata kelatukien varassa kotona tekemättä mitään"
Ei ehkä alkaisi jos se motivoiva työnteko olisi ihmisten parissa toimimista. Päväkotiapulainen, kouluapulainen, vanhainkotiapulainen. Kotihoidon apulainen. Siinä vaan sitten täytyisi olla todella todella tarkkana että se ei vaikuta vakituisten työmäärään vaan tekisi sitä työtä mitä nytkään ei tehdä.

Puistoapulainen voisi sitten olla jos sellaista mistä noustaisiin takajaloilleen.
 
Ei ehkä alkaisi jos se motivoiva työnteko olisi ihmisten parissa toimimista. Päväkotiapulainen, kouluapulainen, vanhainkotiapulainen. Kotihoidon apulainen. Siinä vaan sitten täytyisi olla todella todella tarkkana että se ei vaikuta vakituisten työmäärään vaan tekisi sitä työtä mitä nytkään ei tehdä.

Puistoapulainen voisi sitten olla jos sellaista mistä noustaisiin takajaloilleen.
Päiväkodeissa on tälläkin hetkellä niitä apulaisia hoitajien apukäsinä ja hyvä niin. Sote-alan aputyöt ehdottomasti yksi hyvä työ lisää tähän. Juttelin tästä samasta aiheesta Signal-ryhmässä samaan aikaan, kun joku sanoikin nähneensä petojälkiä etsiessään tällaisen porukan metsänhoitoyhdistyksen palstalla, oli kuulemma ollut olevinaan jotain värillistäkin porukkaa mukana... Varmaankin jollain kuntouttavalla tms työllistetty tai "tempputyöllistetty".

Kuntouttava työtoiminta 1krt/vko voitaisiinkin heittää roskiin ja tilalle 5pv/vko oikeita töitä työttömyyskorvauksella + 7€/h lisäkorvauksella ja varmaan tulisi halvemmaksi 10-20 vuoden aikajanalla kun työnhakijoilla säilyisi arkirutiinit ja terveyskin paremmin kunnossa. Eihän noin pieni korvaus mikään palkka ole, mutta täysillä tunneilla kuussa jo yli 1100€ tuen päälle. Julkisella puolella saataisiin säästöjä kun työn kustannukset eivät olisikaan enää 30€-50€/h. Ei tätä tietysti tarvisi koko maassa kaikissa julkisen puolen töissä soveltaa niin, että palveluntarjoajat menee kaikki konkkaan.
 
Päiväkodeissa on tälläkin hetkellä niitä apulaisia hoitajien apukäsinä ja hyvä niin. Sote-alan aputyöt ehdottomasti yksi hyvä työ lisää tähän. Juttelin tästä samasta aiheesta Signal-ryhmässä samaan aikaan, kun joku sanoikin nähneensä petojälkiä etsiessään tällaisen porukan metsänhoitoyhdistyksen palstalla, oli kuulemma ollut olevinaan jotain värillistäkin porukkaa mukana... Varmaankin jollain kuntouttavalla tms työllistetty tai "tempputyöllistetty".

Kuntouttava työtoiminta 1krt/vko voitaisiinkin heittää roskiin ja tilalle 5pv/vko oikeita töitä työttömyyskorvauksella + 7€/h lisäkorvauksella ja varmaan tulisi halvemmaksi 10-20 vuoden aikajanalla kun työnhakijoilla säilyisi arkirutiinit ja terveyskin paremmin kunnossa. Eihän noin pieni korvaus mikään palkka ole, mutta täysillä tunneilla kuussa jo yli 1100€ tuen päälle. Julkisella puolella saataisiin säästöjä kun työn kustannukset eivät olisikaan enää 30€-50€/h. Ei tätä tietysti tarvisi koko maassa kaikissa julkisen puolen töissä soveltaa niin, että palveluntarjoajat menee kaikki konkkaan.
No mistäs se raha kunnalta tähän sitten löytyy? Vai irtisanotaanko näiden alta sitten porukkaa? Sitten samat tyypit takaisin halvemmalla...
 
No mistäs se raha kunnalta tähän sitten löytyy? Vai irtisanotaanko näiden alta sitten porukkaa? Sitten samat tyypit takaisin halvemmalla...
Kunnilla on nämä työt valmiiksi budjetoituna, kunnat vain ostavat ne kalliimmalla yksityisiltä tai kuntien osaomisteisilta yrityksiltä kuin mitä saisivat tällaisella järjestelyllä. Juuri siksi näitä jo tehtäviä ja budjetoituja töitä olisi järkevää teettää työttömillä, eikä niitä hyödyttömiä käsienheilutteluja ja muita mukamas kuntouttavia.
 
- Vartiointi. Mikä vaan puisto niin 50 vartijaa on valmiudessa. Vartionti on sellainen jos ei muuhun enää pysty. Pyysin kameraa vahtimaan yhtä osa-aluetta niin sen sijaan siihen laitettiin oma vartija
Huonoa vartiointia pystyy moni tekemään ainakin jollain tasolla mutta hyvää vartiointa harva. Monesta ihmisestä ei ole hyväksi vartijaksi vaikka saisi kuinka koulutusta. Toki varmasti tuolla kiinassa joku puistovartija onkin sellainen huonontason vartija.
 
Päiväkodeissa on tälläkin hetkellä niitä apulaisia hoitajien apukäsinä ja hyvä niin. Sote-alan aputyöt ehdottomasti yksi hyvä työ lisää tähän. Juttelin tästä samasta aiheesta Signal-ryhmässä samaan aikaan, kun joku sanoikin nähneensä petojälkiä etsiessään tällaisen porukan metsänhoitoyhdistyksen palstalla, oli kuulemma ollut olevinaan jotain värillistäkin porukkaa mukana... Varmaankin jollain kuntouttavalla tms työllistetty tai "tempputyöllistetty".

Kuntouttava työtoiminta 1krt/vko voitaisiinkin heittää roskiin ja tilalle 5pv/vko oikeita töitä työttömyyskorvauksella + 7€/h lisäkorvauksella ja varmaan tulisi halvemmaksi 10-20 vuoden aikajanalla kun työnhakijoilla säilyisi arkirutiinit ja terveyskin paremmin kunnossa. Eihän noin pieni korvaus mikään palkka ole, mutta täysillä tunneilla kuussa jo yli 1100€ tuen päälle. Julkisella puolella saataisiin säästöjä kun työn kustannukset eivät olisikaan enää 30€-50€/h. Ei tätä tietysti tarvisi koko maassa kaikissa julkisen puolen töissä soveltaa niin, että palveluntarjoajat menee kaikki konkkaan.
Päivakotiapulaisen osaltahan tuo alkaisi lähestyä jo bruttona oikean päiväkotiapulaisen palkkaa. 21 x 37,21 = 781 euroa ja 8 x 7 + 56 euroa ja se kertaa 21 on 1176 euroa. Joten yhteensä brutto 1957 euroa. Tessin mukaan varhaiskasvatuksen avustajan palkat alkaa tuolta 2100 eurosta / kk.
 
Eli aletaan kilpailemaan halvoilla työttömillä oikeita työntekijöitä vastaan?
kuten sanoin niin siinä täytyy olla todella tarkkana että se motivointi työ on sellaista joka jäisi muuten tekemättä. Vanhukset nyt varmasti olisivat paljon aktiivisemmin ulkomaailmassa jos olisi joku saattaja.
 
Eli aletaan kilpailemaan halvoilla työttömillä oikeita työntekijöitä vastaan?

Eihän tossa ole mitään tolkkua.
On siinä jos se tavoite on jokin muu kuin työttömien aktivointi. Kannattaakin jättää nuo huutelut rauhaan kun selkeästi tavoite vaan joko että niillä rangaistaan työttömiä, tai sitten halutaan osakkeenomistajia varten uusi halpatyöluokka tännekin. Voi toki mainita jos tästä puuttui joku kolmas vaihtoehtokin.

Tanskan malliin kommentoin itse että kuulostaa tyhmältä jos päivät ovat yhtä pitkiä kuin oikeilla työllisillä. n. 50% työaika kuulostaisi aktivointiin järkevältä.
 
On siinä jos se tavoite on jokin muu kuin työttömien aktivointi. Kannattaakin jättää nuo huutelut rauhaan kun selkeästi tavoite vaan joko että niillä rangaistaan työttömiä, tai sitten halutaan osakkeenomistajia varten uusi halpatyöluokka tännekin. Voi toki mainita jos tästä puuttui joku kolmas vaihtoehtokin.

Tanskan malliin kommentoin itse että kuulostaa tyhmältä jos päivät ovat yhtä pitkiä kuin oikeilla työllisillä. n. 50% työaika kuulostaisi aktivointiin järkevältä.
Siis jos mun viestiä meinaat tolla huutelulla, niin unohtui omasta se lainaus, johon vastasin
Kunnilla on nämä työt valmiiksi budjetoituna, kunnat vain ostavat ne kalliimmalla yksityisiltä tai kuntien osaomisteisilta yrityksiltä kuin mitä saisivat tällaisella järjestelyllä. Juuri siksi näitä jo tehtäviä ja budjetoituja töitä olisi järkevää teettää työttömillä, eikä niitä hyödyttömiä käsienheilutteluja ja muita mukamas kuntouttavia.

Eli ei kai kukaan nyt oikesti ajattele, että tollaisiin hommiin alettaisiin työttömiä valjastaamaan?
 
Eli ei kai kukaan nyt oikesti ajattele, että tollaisiin hommiin alettaisiin työttömiä valjastaamaan?
Tanskan mallia
Vierailimme Tanskan limonadikunnassa työttömien risusavotassa. Pöheikkö antoi yhdeksän oppia Tanskan ankaran työttömyysmallin hyödyistä ja haitoista.
Tanskassa risusavottamalli on jo totta. Ei töitä, ei tukia.
 
On tuollaisessa pakkotyossa se etta se hiukan vahentaa kiukkua niiden keskuudessa jotka painavat taytta paivaa tietaen etta jos jaisivat sosiaalietuuksille niin saisivat saman rahan. Tama tietenkin koskee vain hiukan isompia lapsiperheita.
 
Tanskan mallia


Luepa ketjua tarkemmin. Tässä ketjussa olen jo tuotakin artikkelia referoinut.

Ketjussa on ehdotettu ihan oikean työn korvaamista noilla työttömillä niin yrityksissä kuin kaupungilla. Eli kilpailun vääristämistä pakkotyöllistetyillä. Ei se noin Tanskassakaan mene, vaan siellä nimenomaan teetetään töitä "joista kukaan ei ole valmis maksamaan/joita kaupunki ei missään imessä muuten tekisi).
 
Ei se noin Tanskassakaan mene, vaan siellä nimenomaan teetetään töitä "joista kukaan ei ole valmis maksamaan/joita kaupunki ei missään imessä muuten tekisi).
Ja sitten olisi lisäksi järkevää ettei koko päivää käytettäisi risusavottaan. Ei se palvele kuin työttömistä kateellisia jos väsytetään täydellä ajalla joka arkipäivä. Varmaan ihan hyvä käyttää osa siitä ajasta sen oikean työllistymisen tavoitteluun.

Eikä noihin provoihin kannata edes vastata joissa ehdotetaan jotain orjasysteemiä yrityksen tai kaupungin alaisuudessa. Sen verran selkeää mitä niillä tavoitellaan.
 
Demarien edessä on se dilemma, että jolleivät sopeuta uhka menettää koko tämä heidän niin kovin rakastama järjestelmä kasvaa huomattavasti.

Tämä. Seinään mennään ja kovaa jos ei tee mitään. Rahat kun on totaalisesti loppu niin sitten ne on loppu. Siinä on ihan kaikilla vähemmän kivaa ja etenkin etuuksilla elävät kärsii eniten. Tavallinen kansalainen ei vaan ymmärrä omaa etuaan.

Kaikkea voi verrata pikavippeihin. Velkaa otetaan reilut 2000e per kansalainen vuodessa tai vajaa 10000e nelihenkinen perhe. Yhteensä velkaa on reilusti yli 30000e kansalainen. Kauanko kenenkään ihmisen talous kestäisi pidemmän päälle, jos velka olisi ns "omaa"? Noh, luottotietonsa menettäneitä tai ulosotossa sitä porukkaa onkin ihan kiitettävästi ja vauhti kiihtyy. Valtioiden talous on hieman toki eri asia, mutta lopulta ne rajat tulee vastaan. Parempi olisi pyrkiä ottaa tlanne hallintaan ennen kuin homma lähtee lopullisesti lapasesta. Mitä se ikinä tarkoittaakaan on parempi kuin totaalinen seis - mikä tässä on vielä todennäköisesti edessä.

Valtio on kasvattanut kansalaisensa tähän tilanteeseen vuosikymmenten saatossa. Ihan vastaavalla tavalla kuin vanhemmat kasvattaa lapsensa.
 
Viimeksi muokattu:
Ai työttömyyteen? Se velka on muodostunut ikääntyvien ihmisten määrän lisääntyessä suurelta osin. En oikein ymmärrä vertausta että valtio on kasvattanut kansalaiset (ikääntymään?).

Tulonsiirtoihin. Kaikki pyörii aivan liikaa jollain tuella. Markkitalouden pitäisi ohjata voimakkaammin. Tukia vähemmän ja verot samalla alas. Jos palkasta jäisi enemmän käteen pystyisi täällä keskimäärin elämään ilman tukia. Esimerkkinä asumistuet nostaa vuokria ja valuu esimmäkseen sijoittajien taskuun jne. Motivoisi myös ihmisiä tekemään työtä. Liian monelle on täysin kannattamonta (tai mahdotonta) ottaa työtä vastaan taloudellisesti. En silti yleistä, valtaosa työttömistä lähtisi kiljuen töihin jos jotain olisi tarjolla, eikä ole heidän vika. Tietty porukka on vaan loukussa järjestelmän takia.

Huono työllisyystilanne on osittain myös oire tästä kaikesta. Huono kierre ruokkii itseään.
 
Huono työllisyystilanne on osittain myös oire tästä kaikesta. Huono kierre ruokkii itseään.
Höpö höpö. Jos nykymeiningillä oltais 90-luvun ajan väestöllä, niin ei olisi mitään hätää näistä tulonsiirroista. Kyllä se on väestön ikääntyminen joka on muuttunut radikaalisti, eikä se että niiden tulonsiirtojen määrä olisi demotivoinut ihmiset työskentelystä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuolla kasvavalla työvoimareservillä poljetaan jo nyt myös nykyisien suhteiden työntekijöitä. Tuossa ohi kuulin erään suuren yhtiön lisänneen työaikaa uusituissa työsuhteissa, ilman että palkka muuttuu mihinkää. Jos ei maistu niin ovesta otetaa joku jolle maistuu. Kertoo myös aika paljon, että johonkin finnkinnon kesämyyjän paikkaan tai lastenhoitajaksi on tuhansia henkilöitä samassa haussa.

Eikös se Kelan kokoomuksen suomen paskin johtajakin vähän kertonut, ettei nyt tarvi siitä työvoimasta pitää kiinni. Joutui siitä johonkin pieneen paskamyrskyyn ja pisti jonku alaisen pyytämään anteeksi :D
Tanskan mallia vaa tännekin käyttöön. Siis sellainen oikea 1:1 Tanskan malli eikä mikään helvetin porvareiden rusinat pullasta viritys.
 
On tuollaisessa pakkotyossa se etta se hiukan vahentaa kiukkua niiden keskuudessa jotka painavat taytta paivaa tietaen etta jos jaisivat sosiaalietuuksille niin saisivat saman rahan. Tama tietenkin koskee vain hiukan isompia lapsiperheita.

Millä alalla pitää olla duunissa ja kuinka monta lasta että sosiaalietuuksilla saa saman rahan?
 
Höpö höpö. Jos nykymeiningillä oltais 90-luvun ajan väestöllä, niin ei olisi mitään hätää näistä tulonsiirroista. Kyllä se on väestön ikääntyminen joka on muuttunut radikaalisti, eikä se että niiden tulonsiirtojen määrä olisi demotivoinut ihmiset työskentelystä.
Kyllä siel 1940-1970 syntyneis on tolkuton määrä niitä, jotka olis jääny kotiin vetää kiljua ja pervitiiniä, jos eivät olis päässy johki metallitehtaalle haahuilee ja jotenki ees joutuneet skarppaamaan maanantaiaamuisin.
 
Kyllä siel 1940-1970 syntyneis on tolkuton määrä niitä, jotka olis jääny kotiin vetää kiljua ja pervitiiniä, jos eivät olis päässy johki metallitehtaalle haahuilee ja jotenki ees joutuneet skarppaamaan maanantaiaamuisin.
Vihjaatko et 90-luvulla oli tiukemmat säännöt työttömille vai mitä? Tämähän ei liity itse aiempaan väittämään jota lainasit juurikaan. Pointti oli että jos väestö olisi sen ikäistä mitä 90-luvulla, mutta muuten asetelma olisi kuin nyt, niin Suomella ei olisi mitään hätää minkään suhteen.
 
Vihjaatko et 90-luvulla oli tiukemmat säännöt työttömille vai mitä? Tämähän ei liity itse aiempaan väittämään jota lainasit juurikaan. Pointti oli että jos väestö olisi sen ikäistä mitä 90-luvulla, mutta muuten asetelma olisi kuin nyt, niin Suomella ei olisi mitään hätää minkään suhteen.
90-luvulla ei ollut niin suosittua olla ideologisesti työtön mitä nykyään. Ei se myöskään tukiviidakon takia ollut niin helppoa mitä nykyään. Eikä tukia myöskään avokätisesti jaettu kaikille maailman ihmisille jotka tänne rajan yli päätyvät.

Ikäjakauma tietenki helpottais taakkaa merkittävästi, jos siis saatais 90-luvun ikäjakauma nyt 2026. Mutta ei se poistas paskaa politiikkaa muilla osa-alueilla.
 
Ai työttömyyteen? Se velka on muodostunut ikääntyvien ihmisten määrän lisääntyessä suurelta osin. En oikein ymmärrä vertausta että valtio on kasvattanut kansalaiset (ikääntymään?).
Kuitenkin tää fakta on ollut tiedossa vuos kymmenet, mutta mitään ei ole tehty eikä tehdä vieläkään. Mun mielestäni valtio on kasvattanut kansalaiset siihen valheeseen, että hoitajien, poliisien, palomiesten ym. sijaan siellä julkisella puolella on jotain koppalakit päässä olevaa porukkaa mistä iso osa vaan laittaa leimoja papereihin ja lopun päivää kattoo telkkaria, ja kansalaiset ei huomaa mitään kun heitetään pellolle tota lössiä valtiolta.

Kansalaiset ei ymmärrä miten vaikka virtamiestyö toimii ja mikä sitä generoi koko ajan lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Viestejä
5 235 379
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom