Ko. uutisen puukottaja oli 14, mikä toki luki jo otsikossa.Rikosoikeudellinen vastuu alkaa kun täyttää 15 vuotta. Toki nuoret saavat alennuksia tuomioissa, mutta jotain seurausta tulee silti.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ko. uutisen puukottaja oli 14, mikä toki luki jo otsikossa.Rikosoikeudellinen vastuu alkaa kun täyttää 15 vuotta. Toki nuoret saavat alennuksia tuomioissa, mutta jotain seurausta tulee silti.
Niinpäs olikin. Muistelin tuon rajan olevan 16 vuotta.Rikosoikeudellinen vastuu alkaa kun täyttää 15 vuotta
Jos ei ole 15 vuotta, kuten kyseisessä tapauksessa ei saa mitään tuomiota. Ainoat seuraamukset ovat vahingonkorvaukset ja lastensuojenlun asiakkuus.Toki nuoret saavat alennuksia tuomioissa, mutta jotain seurausta tulee silti.
Liittyi aiempaan, jossa pohdittiin tuota rajaa eikä kukaan korjannut sitä.Ko. uutisen puukottaja oli 14, mikä toki luki jo otsikossa.
Tuomareilla keskipalkka 6025 euroa kuukaudessa, ja valittavat että muka "Huonoksi koettu palkka hiertää.""Menisin mieluummin Siwan kassalle kuin jatkaisin tuomioistuimessa" – into hakeutua tuomariksi ja pysyä alalla huolestuttaa Tuomariliittoa
Tuomariliiton kyselyyn vastanneista lähes 30 prosenttia harkitsee alanvaihtoa tai on jo lähdössä. Vastaajien mukaan töitä on liikaa ja palkka huono. Liiton mukaan kansalaisten oikeusturva on vaarassa.yle.fi
Ilmeisesti tuomareillakin kiinnostus pakkasella, onko syynä "palkka" vai työn sisällönjärjenvastaisuus. Veikkaan jälkimmäistä, sen perusteella että paikallisen istujan penskalla oli kokkelihin varaa 90-luvulla.
On silti ymmärrettävää, että tilanne on perseestä ainakin osalla tuomareista, jos tekstissä mainitut väitteet pitävät paikkansa.Tuomareilla keskipalkka 6025 euroa kuukaudessa, ja valittavat että muka "Huonoksi koettu palkka hiertää."
Suhteellisuudentaju on pielessä, jos tuollainen palkka on "huono".
Ongelma on lähinnä vaan se, että niillä asianaajajilla ja oikeusavustajilla, joita ympärillä pyörii, se palkka on liian suuri.
Nämä ongelmat eivät ole ongelmia palkkauksessa vaan ongelmia työolosuhteissa/töiden määrässä. Ne eivät korjaudu palkkoja kasvattamalla.On silti ymmärrettävää, että tilanne on perseestä ainakin osalla tuomareista, jos tekstissä mainitut väitteet pitävät paikkansa.
Kuudella tonnilla lähes kaiken hereilläoloaikansa myyminen ei loppuen lopuksi ole kovin hyvä diili. En osaa kyllä arvioida onko tuo joustaminen samanlaista tyhmyyttä kuin hoitajilla, että tehdään kaikki määrätyt työt oman terveyden hinnalla kun ei pidetä oikeuksistaan kiinni ja lähdetä ajoissa töistä kotiin. Työsuhteisella ainakaan siis mitään juridista velvoitetta ei ole, toki tuomareilla saattaa sellainen olla?
- Pakko tehdä 10–12 tuntisia päiviä, jotta saa tehtyä välttämättömät toimet, jotta juttu ehditään istua sovitusti. Suorastaan sairas systeemi.
- Työaikalaki ei koske tuomareita, joten ylityökorvauksia ei makseta.
- Neljäsosa vastaajista ei voinut tasata tunteja koskaan ja puolet vain harvoin tai silloin tällöin.
Jos väite 12 tunnin päivistä ilman tasoitusmahdollisuuksia pitää paikkansa niin ei tuo tuntipalkka mene laskennallisesti kuin 20 € tienoille, jos siis huomioi että muissa töissä tuossa tulisi kuukauteen 40 tuntia 50% ja 40 tuntia 100% ylkkyjä.
Jos tavallisesta vajaat 40 tuntia viikossa arkisin päiväsaikaan tehtävästä työstä saa sen 6 kiloa ja vänkää sen olevan perseestä, niin yhdyn mielipiteeseen pielessä olevasta suhteellisuudentajusta.
Hoitajilla sama homma mut liksa jopa tuomareita pienempi..Nämä ongelmat eivät ole ongelmia palkkauksessa vaan ongelmia työolosuhteissa/töiden määrässä. Ne eivät korjaudu palkkoja kasvattamalla.
Nyt menee kyllä vahvasti "siis oikeasti mitä vittua" kategoriaan. Toki eiköhän hovioikeus korjaa tilanteen.KESKI-SUOMEN käräjäoikeus päätyi tällä viikolla hylkäämään raiskaussyytteen tapauksessa, jossa ammattituomarin mukaan oli vakuuttavaa näyttöä. Syytettyä ei kuitenkaan tuomittu, koska lautamiehet äänestivät käräjäoikeuden tuomarin kannan asiassa kumoon äänin 2–1.
Tapaus on herättänyt keskustelua lautamiesten perustelujen takia. Lautamiesten näkemyksen mukaan ”yleisen elämänkokemuksen perusteella” raiskauksen uhri ei pysty osallistumaan tv-sarjaan vain muutama kuukausi raiskauksen jälkeen. Epäillyn väkivallan teon kohteeksi joutunut uhri oli osallistunut tv-sarjan kuvauksiin vuonna 2022. Epäilty teko ajoittui loppuvuoteen 2021.
Nojaa, eli lautamiesten mielestä on jäänyt syytä epäillä, että tapahtumat on voineet mennä myös toisin. Mitä tuota juttua noiden muutaman uutisen perusteella katselin, niin jos puollustuksen peruste on ollut, että kantajan persoonallisuus on muutunut olikohan se muotoilu nyt merkittävästi ja henkilöä kuvattu sulkeutuneeksi. Sitten siellä on puhuttu vakavista psyykkisistä oireista. Sitten siellä oli joku kommentti, että kantaja oli kaverilleen kuvannut illan tapahtumia ensin siten, että hän oli kokenut tulleensa väärin kohdelluksi.Raiskaussyyte hylättiin – oikeusoppineet ihmeissään lautamiesten perusteluista Keski-Suomen käräjäoikeudessa
Oikeusoppineiden mukaan Suomessa hyödynnettävään lautamiesjärjestelmään liittyy ongelmia.www.is.fi
Nyt menee kyllä vahvasti "siis oikeasti mitä vittua" kategoriaan. Toki eiköhän hovioikeus korjaa tilanteen.
Toki siinä on ollut muitakin tekijöitä mutta se että tuollaista TV-esiintymistä ylipäätänsä pidetään näyttönä mistään tuollaisessa tilanteessa on kyllä suorastaan väärin.Nojaa, eli lautamiesten mielestä on jäänyt syytä epäillä, että tapahtumat on voineet mennä myös toisin. Mitä tuota juttua noiden muutaman uutisen perusteella katselin, niin jos puollustuksen peruste on ollut, että kantajan persoonallisuus on muutunut olikohan se muotoilu nyt merkittävästi ja henkilöä kuvattu sulkeutuneeksi. Sitten siellä on puhuttu vakavista psyykkisistä oireista. Sitten siellä oli joku kommentti, että kantaja oli kaverilleen kuvannut illan tapahtumia ensin siten, että hän oli kokenut tulleensa väärin kohdelluksi.
Vähän vedetään mutkia suoriksi jos siellä vain tuo tv esiintyminen olisi muka se syy hylätä tuomio.
Kokonaisuudesta kyse, en tiedä nostiko nyt media tämän tv esiintymis asian sitten isompaan rooliin kuin se oli.Toki siinä on ollut muitakin tekijöitä mutta se että tuollaista TV-esiintymistä ylipäätänsä pidetään näyttönä mistään tuollaisessa tilanteessa on kyllä suorastaan väärin.
Tämä tässä. Työ kun työ alkaa jurppia jos ylityöt on jatkuvia. Varmaan silloin tällöin niitä tekee suurin osa. Ei siinä auta isokaan palkka, jos vituttaa mennä töihin. Palkankorotus unohtuu päivässä tai parissa.Nämä ongelmat eivät ole ongelmia palkkauksessa vaan ongelmia työolosuhteissa/töiden määrässä. Ne eivät korjaudu palkkoja kasvattamalla.
Lyhyt tuomio auttaa pääsemään nopeammin sisään normaaliin yhteiskuntaan. Siis työssäkäyväksi, veroja maksavaksi normaali kansalaiseksiPaljousalennukset on ihan totta.
Mies ampui poliiseja kohti, hovioikeus alensi tuomiota – 14 sivuinen rikosrekisteri ei riittänyt koventamisperusteeksi
Vaasan hovioikeus alensi murhan ja tapon yrityksistä tuomitun miehen tuomiota.www.iltalehti.fi
Mies ampui poliiseja kohti, hovioikeus alensi tuomiota – 14 sivuinen rikosrekisteri ei riittänyt koventamisperusteeksi
Juttua päivitetty 6.5.2022 hovioikeuden tuoreella päätöksellä.
Jospa lautamiehet on kattoneet temppareita tarkemmin ja ekojen iltojen juhlimisesta ja ilakoinnista tehneet päätöksensä.Raiskaussyyte hylättiin – oikeusoppineet ihmeissään lautamiesten perusteluista Keski-Suomen käräjäoikeudessa
Oikeusoppineiden mukaan Suomessa hyödynnettävään lautamiesjärjestelmään liittyy ongelmia.www.is.fi
Nyt menee kyllä vahvasti "siis oikeasti mitä vittua" kategoriaan. Toki eiköhän hovioikeus korjaa tilanteen.
No olihan tuossa taistelussa jotain hyötyäkin, kun oikeustaistelulla kantajat saivat 450 €:n kärsimyskorvaukset koiran menetyksestä . Valitettavasti surullinen tapaus ei saa minussa aikaan muuta kuin huutonaurua typerien ihmisten vuoksi.Oikeudessa nähdään, on aika tuttu lausahdus jopa netissä kun mielipaha iskee. Pitäisikö tälläisiin "vähäpätöisiin" asioihin kuitenkin olla jokin muu ratkaisuelin? Ymmärrän toki, jos tapellaan sadan tonnin asioista talokaupoissa.
Pitbull tappoi villakoiran – koiransa menettänyt maksoi isomman laskun
Käräjäoikeus perusti koiran arvon esineeseen, hovioikeus löysi lemmikille myös tunnearvon.www.is.fi
Kyseessä siis oli 13 vuotiaan villakoiran kuolema josta päädyttiin 500€ korvaukseen. En tiedä kattaako oikeuskuluvakuutus osaa tuollaisesta riidasta, kattoi tai ei, 8-10k maksimit niissäkin on
Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.
Tähän voisi ehkä todeta, että suomalainen on valmis maksamaan 16 000 euroa siitä hyvästä, että saisi toiselta 500 euroa.Oikeudessa nähdään, on aika tuttu lausahdus jopa netissä kun mielipaha iskee. Pitäisikö tälläisiin "vähäpätöisiin" asioihin kuitenkin olla jokin muu ratkaisuelin? Ymmärrän toki, jos tapellaan sadan tonnin asioista talokaupoissa.
Pitbull tappoi villakoiran – koiransa menettänyt maksoi isomman laskun
Käräjäoikeus perusti koiran arvon esineeseen, hovioikeus löysi lemmikille myös tunnearvon.www.is.fi
Kyseessä siis oli 13 vuotiaan villakoiran kuolema josta päädyttiin 500€ korvaukseen. En tiedä kattaako oikeuskuluvakuutus osaa tuollaisesta riidasta, kattoi tai ei, 8-10k maksimit niissäkin on
Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.
Easy moneyTähän voisi ehkä todeta, että suomalainen on valmis maksamaan 16 000 euroa siitä hyvästä, että saisi toiselta 500 euroa.
Mitä kaikkea maksettavaksi tulevat oikeuskulut sisältävät? Pelkästään asianajajan kulujako, vai onko Suomessa maksettava myös jotain tuomioistuimen kuluja?Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.
Oikeusturvavakuutus nyt ei tietenkään korvaa sitä, jos nostat siviilikanteen jostain random-asiasta. Sen pitäisi olla kaikille selvää. Lisäksi asianajotoimistot laskuttaa useampia satasia tunti, yleisimmin osuen 250-500 tuntiveloitushaarukkaan. Nuo summat siis kertyy äkkiä, jos on vaadittu ja on ollut suulliset käsittelyt, ja ennen oikeudessa käyntiä vielä yritetty sovitella.Mitä kaikkea maksettavaksi tulevat oikeuskulut sisältävät? Pelkästään asianajajan kulujako, vai onko Suomessa maksettava myös jotain tuomioistuimen kuluja?
Systeemi on aivan rikki, jos tuollaisesta asiasta saadaan 16000+15000 euroa oikeuskuluja. Myös oikeusistuimen aikaa ja resursseja on varmasti kulutettu valtavat määrät, ei tuollaisiin summiin voi muuten päätyä.
Vakuutusyhtiöille olisi myös jonkinlainen kurinpalautus paikallaan. Jos myydään oikeusturvavakuutusta, se on sitten oikeusturvavakuutus. Jos siihen haluaa sisällyttää pientä pränttiä tai salaisia lisäpöytäkirjoja, sallittu myyntinimike voisi olla vaikka rajoitettu ja epämääräinen turhakevakuutus.
Ei se ole vähäpätöinen asia, jos joku valkoroska on taas ottanut vaarallisen taistelukoiran eikä osaa edes pitää sitä hihnassa. Oikea ratkaisu olisi ollut: koira piikille, omistajalle eläimenpitokielto ja maksaa täydet korvaukset villakoirasta ja oikeudenkäyntikulut päälle. En edelleenkään tajua, miksei noita tappajakoiria ole kielletty lailla. Nyt menehtyi "vain" lemmikki, mutta isossa maailmassahan on tapauksia missä jopa ihmiset ovat kuolleet tai tulleet pahasti raadelluiksi, kun nämä psykopaattikoirat saavat satunnaisen psykoosikohtauksensa.Oikeudessa nähdään, on aika tuttu lausahdus jopa netissä kun mielipaha iskee. Pitäisikö tälläisiin "vähäpätöisiin" asioihin kuitenkin olla jokin muu ratkaisuelin? Ymmärrän toki, jos tapellaan sadan tonnin asioista talokaupoissa.
Pitbull tappoi villakoiran – koiransa menettänyt maksoi isomman laskun
Käräjäoikeus perusti koiran arvon esineeseen, hovioikeus löysi lemmikille myös tunnearvon.www.is.fi
Kyseessä siis oli 13 vuotiaan villakoiran kuolema josta päädyttiin 500€ korvaukseen. En tiedä kattaako oikeuskuluvakuutus osaa tuollaisesta riidasta, kattoi tai ei, 8-10k maksimit niissäkin on
Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.
. Rangaistusta alentavana seikkana huomioitiin, että nainen on tammikuussa tuomittu 4 vuoden ja 7 kuukauden vankeuteen tapon yrityksestä. Hän oli yrittänyt tappaa alaikäisen pikkuveljensä rautakangella viime lokakuuss
Jotenkin omaan oikeustajuun sopisi päinvastoin antaa kovempia rangaistuksia per tehty rikos, mitä enemmän rikoksia on ansioluetteloon saanut aikaiseksi. Joku oikeusoppinut voisi valaista näiden paljousalennusten taustaa.Erikoinen tapaus, mutta en kertakaikkiaan pysty käsittämään noita paljousalennuksia
Niinpä, toi on selkeästi taparikollinen ja rikokset on vielä noin vakavia, niin millä ihmeen logiikalla tapon yritys lyhentää eikä pidennä sen kakkua?Jotenkin omaan oikeustajuun sopisi päinvastoin antaa kovempia rangaistuksia per tehty rikos, mitä enemmän rikoksia on ansioluetteloon saanut aikaiseksi. .
Yhteisen rangaistuksen määrääminen yhteen liittyvistä teoista on ymmärrettävää. Sen sijaan täysin erillisten rikosten tuomitseminen yhtenä, ja vieläpä takautuvasti, on aivan päinvastoin kuin oikeustajuni sanoo. Toisesta rikoksesta pitäisi tuomita ankarammin kuin jos olisi syyllistynyt vain siihen tekoon.Kyse on ns. jälkikonkurrenssista. Rikoslain 7 luvussä säädetään yhteisestä rangaistuksesta tilanteessa, jossa joku tuomitaan samalla kertaa kahdesta tai useammasta rikoksesta. Tällöin rangaistuksen pohjaksi otetaan vakavin rikos ja sen päälle mitataan lisää vankeutta lievempien rikosten mukaan, mutta ei täysimääräisesti.
Tässä tilanteessa jälkimmäisen tuomion rikos oli tehty ennen ensimmäistä tuomiota, eli ne olisi voitu käsitellä samalla kertaa. Sen vuoksi rikoslain 7:6:n mukaisesti aiempi tuomio otetaan huomioon tuomiota alentavana seikkana, koska jos teot olisi käsitelty samalla kertaa, vankeusrangaistus olisi lyhempi kuin kahden täysin erillisen tuomion yhteenlaskettu rangaistus. Tekijän asemaan ei siis saa vaikuttaa se, milloin rikokset tulevat ilmi ja milloin viranomaiset ehtivät niitä käsittelemään.
Kyseessä ei siis niinkään ole aikaisemmasta rikoksesta johtuva kohtuullistaminen, vaan aikaisemmin tuomitun rangaistuksen huomioiminen rangaistuksen mittaamistuloksen korjaamisessa. Eri asia sitten on se, että pitäisikö samalla kertaa tuomittavista rikoksista tuomita yhteinen rangaistus vai ynnätä vain rikoksista erikseen tuomittavat rangaistukset yhteen jopa mahdollisen kovennuksen kera. Suomen nykyinen käytäntö lienee kuitenkin enimmäkseen toimiva.
Tämähän on täysin järjetön lähestysmistapa.Kyse on ns. jälkikonkurrenssista. Rikoslain 7 luvussä säädetään yhteisestä rangaistuksesta tilanteessa, jossa joku tuomitaan samalla kertaa kahdesta tai useammasta rikoksesta. Tällöin rangaistuksen pohjaksi otetaan vakavin rikos ja sen päälle mitataan lisää vankeutta lievempien rikosten mukaan, mutta ei täysimääräisesti.
Tässä tilanteessa jälkimmäisen tuomion rikos oli tehty ennen ensimmäistä tuomiota, eli ne olisi voitu käsitellä samalla kertaa. Sen vuoksi rikoslain 7:6:n mukaisesti aiempi tuomio otetaan huomioon tuomiota alentavana seikkana, koska jos teot olisi käsitelty samalla kertaa, vankeusrangaistus olisi lyhempi kuin kahden täysin erillisen tuomion yhteenlaskettu rangaistus. Tekijän asemaan ei siis saa vaikuttaa se, milloin rikokset tulevat ilmi ja milloin viranomaiset ehtivät niitä käsittelemään.
Kyseessä ei siis niinkään ole aikaisemmasta rikoksesta johtuva kohtuullistaminen, vaan aikaisemmin tuomitun rangaistuksen huomioiminen rangaistuksen mittaamistuloksen korjaamisessa. Eri asia sitten on se, että pitäisikö samalla kertaa tuomittavista rikoksista tuomita yhteinen rangaistus vai ynnätä vain rikoksista erikseen tuomittavat rangaistukset yhteen jopa mahdollisen kovennuksen kera. Suomen nykyinen käytäntö lienee kuitenkin enimmäkseen toimiva.
Eikö tuossa sun esimerkissä tullut ihan sama määrä istuttavaa? Jos ekassa 10v könttänä, ja tokassa ensin 8v ja sitten lisää 2v?Tämähän on täysin järjetön lähestysmistapa.
Otetaan esimerkki, tapaus 1: henkilö tappaa 3 ihmistä, hänet tuomitaan näiden jälkeen, saaden rangaistuksena (eriteltynä) 6 v, 2 v ja 2v eli yhteensä 10 vuotta istuttavaa. Tapaus 2: henkilö tappaa 3 ihmistä, mutta hänet tuomitaan ensimmäisen kerran jo kahden ensimmäisen tapon jälkeen. Tällöin hän saa 6 v + 2 v istuttavaa. Hänet tuomitaan lisäksi erikseen sitten kolmannen tapon jälkeen. Koska rikosten ilmitulo tai viranomaiskäsittely ei saa vaikuttaa lopputulokseen, saa hän viimeisestä taposta vain 2 v vankeutta.
Onneksi edes Suomen tuomiolaitos ei toimi näin absurdisti, vaan antaa viranomaistoiminnan vaikuttaa rangaistuksien pituuksiin. Harmi, jos eivät sitä itse ymmärrä ja perustelevat toimintaansa epäloogisesti.
Niinpä. Esimerkissä ensin istuu 8 vuotta, ja sitten seuraavankin tapon saa alennuksella.Eikö tuossa sun esimerkissä tullut ihan sama määrä istuttavaa? Jos ekassa 10v könttänä, ja tokassa ensin 8v ja sitten lisää 2v?
Jos se yhden tapon rangaistus on toi 6v ja jatkotapoista tulee 2v aina lisää niin tuo tuomiota alentava seikka on juurikin tuo esimerkissäsi mainittu toinen tuomio josta tuli vain 2v lisää. Ilman alennusta tuomiota olisi tullut 6+2+6 vuotta yhteensä.
Eihän se tota tilannetta koske jos uusi tappo on tehty tuomion jälkeen. Alennus tulee jos tuomio oltaisiin voitu antaa kaikille tapoille samalla kertaa mutta jostain syystä näin ei ole tehty.Niinpä. Esimerkissä ensin istuu 8 vuotta, ja sitten seuraavankin tapon saa alennuksella.
Juuri tämä oli pointtini: viranomaistoiminta vaikuttaa rangaistuksen pituuksiin. Viranomaiset vaan näemmä perustelevat asiaa juurikin päinvastoin.Eihän se tota tilannetta koske jos uusi tappo on tehty tuomion jälkeen. Alennus tulee jos tuomio oltaisiin voitu antaa kaikille tapoille samalla kertaa mutta jostain syystä näin ei ole tehty.
Taisin ymmärtää sun esimerkin väärin.Juuri tämä oli pointtini: viranomaistoiminta vaikuttaa rangaistuksen pituuksiin. Viranomaiset vaan näemmä perustelevat asiaa juurikin päinvastoin.
Eli onko tässä aikajana siis tappo, tappo, tuomio, tappo, tuomio? Jos näin niin tuosta kolmannesta taposta ei mitään alennusta saa.Tapaus 2: henkilö tappaa 3 ihmistä, mutta hänet tuomitaan ensimmäisen kerran jo kahden ensimmäisen tapon jälkeen. Tällöin hän saa 6 v + 2 v istuttavaa. Hänet tuomitaan lisäksi erikseen sitten kolmannen tapon jälkeen. Koska rikosten ilmitulo tai viranomaiskäsittely ei saa vaikuttaa lopputulokseen, saa hän viimeisestä taposta vain 2 v vankeutta.
Eikö olisi paras että ei anneta mitään alennuksia vaan pikemminkin korotuksia eli tyyliin yksi tappo 6v ja seuraava tappo toiset 6v ja kolmannesta 8-10vTaisin ymmärtää sun esimerkin väärin.
Eli onko tässä aikajana siis tappo, tappo, tuomio, tappo, tuomio? Jos näin niin tuosta kolmannesta taposta ei mitään alennusta saa.
Jos aikajana on taas tappo, tappo, tappo, tuomio kahdesta taposta, tuomio yhdestä taposta niin sitte alennus tulee.
Olen saattanut joskus tuumailla että mielestäni rikoksen uusinnan pitäisi olla koventamisperuste. Ensikertalaiselle, siis oikealle todellisuudessa ensikertalaiselle, voidaan antaa armoa tuomiossa. Sen sijaan niille joiden teot osoittavat selkeää kovakorvaisuutta ja piittaamattomuutta laeista eikun kovennusta vain.Eikö olisi paras että ei anneta mitään alennuksia vaan pikemminkin korotuksia eli tyyliin yksi tappo 6v ja seuraava tappo toiset 6v ja kolmannesta 8-10v
Ja jos nää tulisi kerralla tuomittavaksi niin sitten vähintään 20v linnaa.
Juu ensikertalaisuus on ihan hyvä idea ja tälläkin hetkellä meillä ensikertalainen taitaa saada puolet pois. Meillä vaan valitettavasti on rikoksen uusioita ensikertalaisen statuksella. Ja tämä on toinen johon pitäisi puuttua.Olen saattanut joskus tuumailla että mielestäni rikoksen uusinnan pitäisi olla koventamisperuste. Ensikertalaiselle, siis oikealle todellisuudessa ensikertalaiselle, voidaan antaa armoa tuomiossa. Sen sijaan niille joiden teot osoittavat selkeää kovakorvaisuutta ja piittaamattomuutta laeista eikun kovennusta vain.
Juurikin tämä on mielestäni erittäin räikeä epäkohta. Siksi painotin tuota todellista ensikertalaisuutta. Jotenkin vielä voidaan ehkä vääntää että jos vaikka joku varas kärähtää ratista vuosien varastelun jälkeen niin ehkä voi mennä rattijuoppona ensikertalaisena mutta tuollainen on kuintekin erittäin hankala polku kuljettavaksi eli miten rajataan ja milloin.Juu ensikertalaisuus on ihan hyvä idea ja tälläkin hetkellä meillä ensikertalainen taitaa saada puolet pois. Meillä vaan valitettavasti on rikoksen uusioita ensikertalaisen statuksella. Ja tämä on toinen johon pitäisi puuttua.
Periaatteessa Yhdysvalloissa monessa osavaltiossa on juuri tuo, että uudet teot koventavat tuomiota. Käytännössä moni pääsee toisella tai kolmannellakin kerralla ensikertalaisena, kun tunnustaa tekonsa. On tullut korona-aikana seurattua YouTubesta istuntoja.Oikeastihan tuo pitäisi mennä niin, että eri rikosnimikkeiden tuomioita ei summata, vaan kerrotaan yhteen. Mitä enemmän kerralla rikoksia tehtailee, sitä törkeämmiksi ja tarkoituksellisemmiksi teot on tulkittavissa. Jokainen lisärikos osoittaa suurempaa välinpitämättömyyttä ja sopeutumiskyvyttömyyttä yhteiskuntaan.
Muttajoo, kovemmat rangaistukset ei toimi rikosten ehkäisyssä, koska Yhdysvallat on ainoa maa maailmassa ja selvästi paras lopputulos saadaan sillä, että paijataan rikollisia ja rankaistaan uhreja jne.
Näin siis Suomessa politiikkaa tehdään suljettujen ovien takana, vaikka järjestettäisiin silmänkääntötemppuna minkämoisia kansanäänestyksiä tahansa.Still sai aikaiseksi tasapainoisen sääntelyehdotuksen, joka herätti kiinnostusta myös ulkomailla. Ehdotus ei kuitenkaan kelvannut tekijänoikeusjärjestöille, jotka masinoivat lausuntokampanjan sitä vastaan. Eräs hieman erikoinen argumentti oli, että lakiehdotuksessa olisi ”virheellisesti otettu lähtökohdaksi palveluiden käyttäjien oikeuksien vahvistaminen”.
Keskustalainen kulttuuriministeri Antti Kurvinen taipui, kenties tietämättömyyttään. Lainvalmistelu siirrettiin ulkopuoliselle konsultille — Jukka Liedekselle. Hän toteutti tekijänoikeusjärjestöjen tahtoa muun muassa poistamalla esityksestä 50 sivua. Valmistelun avoimuus loppui siihen. Uusista pykälistä tiedotettiin sidosryhmille jälikäteisesti, eikä mielipidettä enää kysytty.
Stilliä lisäksi nöyryytettiin ilmoittamalla, että hän joutuisi esittelemään Liedeksen uusiksi kirjoittaman esityksen hallitukselle. Liedes ei olisi voinut sitä konsulttina tehdä. Menettelyä voi pitää hyvin kyseenalaisena huomioiden perustuslain 118 §:n, jonka mukaan esittelevä virkamies on vastuussa siitä, mitä esittää. Nyt valmistelutyö otettiin pois virkamieheltä, mutta vastuuta ei. Käytännössä tämä oli ministeriltä poliittinen epäluottamuksen osoitus virkamiehelle. Still teki johtopäätökset ja siirtyi valtiovarainministeriöön.
Mitä karpoa muistelen, 90-luvulla taisi olla ihan kasaksi asti vastaavia byrokratiamielettömyyksiä. Onneksi niitä taitaa pikku hiljaa olla vähemmän, vaikka varmaan joitain vielä onkin. Pitäisihän tuollaisesta kusetuksesta lisäksi tulla sama kakku mitä varsinaisesta rikoksesta, että olisi jotain pelotevaikutusta.Eikö sivistysvaltiossa tällaisten pitäisi hoitua automaattisesti että jos sinut passitetaan toisten sanoilla vankilaan syyttömänä niin rikosterisi pitäisi puhdistua automaattisesti ilman että syytetyn tarvitsee alkaa vaatia mitään?
Ootko nyt varma, että asia meni näin? Alussahan saat ainoastaan väliaikaisen ajokiellon. Jos asia menee oikeuteen, eihän sitä varsinaista ajokieltoa määrätä? Tuollehan ei pitäisi olla väliä onko valittanut vai ei? Vai tarkoitatko, että olit ajokiellossa tuomioon asti?Itselläkin vastaava tilanne aikanaan. Ohitin poliisiauton 80-alueella n. 85 km/h nopeudella. Luulivat ilmeisesti että oli 60 km alue > kortti pois ja ajokielto.
Tein viikon päästä valitukset (sakossa valitusaika 7 päivää ja ajokiellossa viikko)
Tuloksena sakko hylättiin oikeudessa ja ajokielto jäi voimaan kun valitus tästä saapui myöhässä.
Eli rikosta ei tapahtunut, mutta ajokielto tuli silti.
Tapahtuneesta yli 20 vuotta aikaa, mutta muistaakseni meni siten, että ajokielto 3kk määrättiin vaikka oli tiedossa että sakko oli menossa käräjille ja tuota ajokiellon valitusta ei käsitelty kun valitus oli myöhässä.Ootko nyt varma, että asia meni näin? Alussahan saat ainoastaan väliaikaisen ajokiellon. Jos asia menee oikeuteen, eihän sitä varsinaista ajokieltoa määrätä? Tuollehan ei pitäisi olla väliä onko valittanut vai ei? Vai tarkoitatko, että olit ajokiellossa tuomioon asti?
Varsinainen ajokielto, joka määrätään poliisin lupavalvonnassa, voidaan määrätä vasta kun ajokieltorikosasiassa on saatu syyksi lukeva ratkaisu eli syyttäjän määräämä sakko tai tuomioistuimen tuomio. Päätöksen tekeminen lupavalvonnassa aloitetaan aikaisintaan muutaman viikon päästä väliaikaisen ajokiellon määräämisen jälkeen.
Ajokiellon määrääminen tapahtuu kirjallisessa menettelyssä, josta annetaan ohjeet väliaikaiseen ajokieltoon määräämisen yhteydessä. Poliisin lupahallinnosta ei lähtökohtaisesti olla yhteydessä henkilöön ennen päätöksen tekemistä varsinaisesta ajokiellosta. Väliaikaiseen ajokieltoon määrätyn tulee itse huolehtia saamiensa kirjallisten ohjeiden mukaisesti selvityksensä toimittamisesta poliisille määräajassa.
Ajokieltorikokseen syyllistymisen ratkaisee syyttäjä tai tuomari, jonka jälkeen poliisi päättää ajokiellon pituudesta kirjallisessa menettelyssä. Suullisia selvityksiä ajokiellon vaikutuksesta toimeentuloon ja välttämättömän liikkumiseen, ei oteta puhelimitse tai henkilökohtaisesti poliisiasemalle saapumallakaan vastaan. Selvitykset ja todistukset tulee toimittaa poliisille kirjallisesti, mielellään sähköpostitse, ohjeissa mainittuun osoitteeseen ja määräajassa. Suullinen kuuleminen on mahdollista ainoastaan, jos kirjallinen menettely tuottaa kohtuuttomia vaikeuksia. Pelkkä halu antaa selvitys suullisesti ei ole peruste suulliselle kuulemiselle. Ajokieltoon määrättävät ovat pääsääntöisesti luku- ja kirjoitustaitoisia.