Suomalaistaustainen yritys esitteli 100 % kiinteän olomuodon akun – liian hyvä ollakseen totta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Edit.
Tässähän tämä. Eipä tuostakaan jäänyt käteen mitään uutta, tai varsinkaan mitään konkreettista.

Jos kaipasi jotain salaisten documenttin julkaisua, niin kyse vain puhuvasta päästä. Tekstinä olisi voinut olla, mutta ilmeisesti videosta voi tienata jonkun euron, niin epäilen että siksi video. Vähän sakoittaa faktat, kuulojutut, arvailut.

Mutta ihan kuuntelemisen/lukemisen arvoinen tarina, vaikka sinänsä muutama juttua lukuunottamatta jää olo että yhteen veto tästä ketjusta :-)
 
"Hyvin jännä" kyllä, että naapurifirman CCO (Chief Commercial Officer), jonka todellinen rooli viiden hengen firmassa kääntynee realistisemmin markkinointivastaavaksi, valitsee viestitätyyliksi laivasta hypättyään syytettyä firmaa vastaavan henkilökohtaisen markkinointistrategian. Paljon puhetta oli videosarjan toisessa osassakin, mutta mitäpä muuta mainosmies oman asiansa edistämiseksi voisi tehdä kuin höpötellä?

Lyhykäisyydessään videolla väitetyt vahänkin mielenkiintoiset väitteet:
  • Yksi Suomen suurimmista ja luotetuimmista asianajotoimistoista teki Donut Labille "Due diligence" -prosessin mukaisen tarkastuksen, myös tekniikan osalta, ja sen mukaan kaikki oli OK [ja Lauri väittää ainakin osin perustaneensa uskonsa siihen].
  • Ennen CESia Donuttia myytiin sijoittajille 250 miljoonan euron valuaatiolla; "nyt vika hetki ostaa ennen superakun julkistusta". CESin jälkeen valuaatio olikin hetikoht 1,25 miljardia.
  • [Kuten tälläkin palstalla havaittiin/arveltiin] VTT:n testit tilattiin erillisinä mittauksina, eikä yhtenä kattavana testinä, koska se mahdollistaa valikoivan testien julkaisun. [Ei ota kantaa siihen, mitä on mitattu ja jätetty julkaisematta]
  • Donut Lab "hankki pääsyn" käyttämäänsä tekniikkaan 300 000 euron investoinnilla.

0:011 second If it walks like a duck, looks like a duck, and quacks like a duck, it's probably a duck.
0:1212 seconds Occam's razor is a problem-solving principle that recommends searching for explanations
0:1818 seconds constructed with the smallest possible set of elements. Meaning also that if you have
0:2424 seconds a world changing battery with a revolutionary features, but you cannot show it to anybody, you most likely do not have a battery. You have a story of a battery.
0:3838 seconds A battery does two things. It stores energy and releases it. That's it. The question is always
0:4747 seconds how much energy and on what terms and features: weight, size, price, lifespan, charging speed,
0:5555 seconds and energy density. These features have a tradeoff. If you improve something,
1:021 minute, 2 seconds you have to give up on something. Donut Lab came out with a super battery that they told had improved everything without the need to give up on anything.
1:171 minute, 17 seconds This would be like Superman participating the Olympics of mere mortals. First he would
1:231 minute, 23 seconds run a marathon at the average speed of a 100 meter sprinter. Then he would high jump 10 meters
1:301 minute, 30 seconds and throw the javelin straight out of the stadium. Astonishing. Revolutionary. The
1:371 minute, 37 seconds only problem is Superman does not exist. And neither does the super battery.
1:461 minute, 46 seconds Energy density of 400 Watt hours per kilogram, 100,000 charge cycles, mass production ready,
1:541 minute, 54 seconds and the first customer deliveries starting immediately. Almost 5 months have now passed
2:012 minutes, 1 seconds since CES Las Vegas January, and these main claims that Donut Lab made there have not been
2:082 minutes, 8 seconds proved or tested. Why? Because according to the known laws of physics, this cannot happen.
2:182 minutes, 18 seconds 400 Watt hours per kilogram and 100,000 charge cycles cannot exist in the same battery.
2:292 minutes, 29 seconds So why did I believe they could? Because I am not a battery expert. I'm a business and sales
2:372 minutes, 37 seconds expert. I believe revolutionary innovations can happen. I believed what I was told. I believed
2:462 minutes, 46 seconds when Donut Lab told me they had internally tested the battery and were confident enough to make a
2:522 minutes, 52 seconds big launch in Las Vegas. I believed when Donut Lab told me, investors and customers that the
3:013 minutes, 1 second due diligence made by one of the biggest and most reputable law firms in Finland included
3:073 minutes, 7 seconds also technical due diligence showing that everything works perfectly. Naive, maybe.
3:203 minutes, 20 seconds But in business world you cannot be expert on everything.
3:263 minutes, 26 seconds Sometimes you have to trust other people. Unfortunately, in this case, I trusted the wrong people.
3:373 minutes, 37 seconds And as soon as I saw the facts do not match with the story, I started to do something.
3:483 minutes, 48 seconds When someone makes a claim like Donut Lab did in CES last January,
3:543 minutes, 54 seconds there's one simple request. Show me. Not a presentation, not a road map,
4:044 minutes, 4 seconds not a vision, but a test result, an independent verification,
4:124 minutes, 12 seconds the kind that any serious scientific claim requires, and then show me the product itself.
4:244 minutes, 24 seconds What happened instead was a test series called "ibonutbelieve", published weekly, one result at a time.
4:334 minutes, 33 seconds Charging speed, temperature stability, safety demonstration. Each one carefully
4:424 minutes, 42 seconds designed to show something and carefully designed to avoid showing something else.
4:504 minutes, 50 seconds The VTT test series was designed in a clever and tendacious way. They did not order the
4:584 minutes, 58 seconds test series as a whole from VTT because then all the test results would have been had to present
5:055 minutes, 5 seconds together. Instead, they ordered a separate test for each feature. That way, they could cherry-pick
5:135 minutes, 13 seconds and present only the results that seemed most attractive. Nine episodes so far. None of them
5:235 minutes, 23 seconds showing the most important features. None of them showing the energy density or the charge cycles.
5:375 minutes, 37 seconds The most important claims, the numbers that justified everything, that attracted investors,
5:445 minutes, 44 seconds that made the room go quiet at CES, were never tested, or if they were tested,
5:515 minutes, 51 seconds the results were never shown. The test series was not designed to prove the super battery
5:585 minutes, 58 seconds worked as promised. It was designed to prove that some battery existed.
6:056 minutes, 5 seconds And you do not have to be a battery expert to know that those are two very different things.
6:156 minutes, 15 seconds So what what's the news here? Aren't startups always exaggerating, overpromising,
6:246 minutes, 24 seconds and leaning forward? Well, there's another set of numbers in this story. Not battery numbers,
6:336 minutes, 33 seconds but financial numbers. Before the CES launch in December 2025,
6:436 minutes, 43 seconds Donut Lab was raising money at a valuation of €250 million, telling investors this was
6:516 minutes, 51 seconds the last and unique chance to get in at this special price. That soon the valuation would
6:596 minutes, 59 seconds skyrocket as the super battery was about to launch. After the launch in February 2026,
7:097 minutes, 9 seconds they were raising money at a valuation of €1.25 billion Fivefold valuation in a matter of weeks.
7:267 minutes, 26 seconds What changed? Nothing was delivered. Nothing was independently verified. No customer had
7:357 minutes, 35 seconds received a product. No energy density or charge cycle test had been published. The
7:427 minutes, 42 seconds contents of the battery had not been revealed. What changed was the story.
7:537 minutes, 53 seconds The "idonutbelieve" test series wasn't meant to be just a PR campaign. It was
7:597 minutes, 59 seconds designed to be a fundraising tool. Each weekly episode carefully selecting what
8:068 minutes, 6 seconds to show and what not to show. Was building a case for investors creating the impression of
8:138 minutes, 13 seconds rigorous verification while the most critical questions remained unanswered. A valuation
8:208 minutes, 20 seconds doesn't grow five-fold because a battery exists. It grows five-fold because enough people believe it exists.
8:308 minutes, 30 seconds Belief is worth a lots of money. As long as nobody asks the wrong questions.
8:438 minutes, 43 seconds Since the first episode of solid state of truth, a friendly follower leaked
8:488 minutes, 48 seconds me all of the donut lab and verge investor communication. Here are some highlights of
8:548 minutes, 54 seconds that. The battery that defies physics. The investor letter describes a battery that
9:039 minutes, 3 seconds charges from zero to 100 in minutes, never loses capacity, cannot explode,
9:109 minutes, 10 seconds and costs a fraction of anything currently on the market. The letter then adds almost
9:179 minutes, 17 seconds as a confession: "It sounds too good to be true" The certifying authority that validated these
9:279 minutes, 27 seconds figures is never named. The company that developed the technology is never named.
9:389 minutes, 38 seconds The investment Don Lab made to access this world changing technology, €300,000.
9:499 minutes, 49 seconds For context, Toyota has invested over $15 billion dollar in solid state battery development,
9:569 minutes, 56 seconds and they still don't have a commercial product. Quantum Space has raised over $2 billion backed
10:0410 minutes, 4 seconds by Volkswagen, BMW, and Bill Gates, and they are still in pilot production. $300,000.
10:1910 minutes, 19 seconds A pipeline is not a sale. Six weeks after CES, Donut Lab reported a €1.2 billion
10:2910 minutes, 29 seconds sales pipeline to its shareholders. What it did not explain is that the pipeline
10:3510 minutes, 35 seconds is a list of conversations, not contracts, not letters of intent, not purchase orders. The 1.2
10:4410 minutes, 44 seconds 2 billion number was the one sent to the shareholders. Then they also reported of a
10:5110 minutes, 51 seconds 500 million weight pipeline, but that figure was buried in the same paragraph. Anyhow,
10:5910 minutes, 59 seconds both of these figures are approximately as accurate as ones that could come out if a blind drunk monkey would choose a number by throwing darts.
11:1311 minutes, 13 seconds One of the investor letters claims the Verge TS Pro is the world's first solid state battery
11:2011 minutes, 20 seconds vehicle designed for serial production. No independent verification, no name testing
11:2611 minutes, 26 seconds authority. The letter was distributed to over a thousand shareholders without the legally required
11:3411 minutes, 34 seconds investor prospectus while actively soliciting new investment. and the Verge motorcycles themselves.
11:4211 minutes, 42 seconds All deliveries have been pushed to Q4 2026. The world's first is not yet in anyone's hands.
11:5611 minutes, 56 seconds Next week, I'm going to tell you what happens when you keep on asking the wrong questions.
12:0412 minutes, 4 seconds Every decision has its consequences. And next week you will know what they were in this case.
12:1612 minutes, 16 seconds We're talking about very serious things here. But here's one thing
12:2112 minutes, 21 seconds to lighten the mood because as my late grandmother used to say: "Ilo silimään, vaikka syän märkänis"
12:3012 minutes, 30 seconds that was Finnish. Translates poorly. But basically the idea behind that is
12:3712 minutes, 37 seconds Don't worry be happy. So we have opened our own merchandise store. The Solid State of Truth
12:4812 minutes, 48 seconds has invented something so peculiar and interesting that we just have to share
12:5512 minutes, 55 seconds with you. So please check it out. But please remember: BATTERY IS NOT INCLUDED.
 
Jos kaipasi jotain salaisten documenttin julkaisua, niin kyse vain puhuvasta päästä. Tekstinä olisi voinut olla, mutta ilmeisesti videosta voi tienata jonkun euron, niin epäilen että siksi video. Vähän sakoittaa faktat, kuulojutut, arvailut.
Ei se saa noista videoista varmaan senttiäkään. Joku muu syy taustalla venyttää. Redditissä ennen noita julkaisuja jotkut epäili, että koittaa pitää itsensä pinnalla kun pistää pystyyn oman yrityksen. Tosin taas, noillekaan väitteille ei oo mitään todisteita. Vaatttediden myynnilläkään tuskin kovin tienaa. Voihan se olla, että haluaa vain koittaa ärsyttää donutlabia ja Nordic nanoa töiden menetyksen jälkeen. Heppuhan irtisanottiin muutama päivä sitten.

On se rikosilmoitus kuitenkin tehty, että on siellä taustalla muutakin kuin hölmöjen "paljastus" videoiden tekoa.
 
Huonoin tapaus litium temusta, paras keissi saksanteknologiaan perustuva nanomassakenno mitä ei saada massavalmistukseen. Muutama mopo vuodessa ja konkurssi. Selviää hyvin nopeasti jos joskus toimitetaan oikealle asiakkaalle vergen moottoripyörä, en pidättele hengitystä.
Kyllähän tämä vähän temutukselta haiskahtaa. Oisko Saksalaiset temuttaneet jotta saavat Donutilta huijattua tuon 1M€ vai mitä tuo ihme printteri nyt maksaakaan?
 
Kummallisen vähän on Nordic Nanolla ollut omaa itsenäistä tietoa minkälaista tuotetta NN itse suunnitteli alkavansa valmistaa CT-Coatingin tekniikalla Imatran kalakaupassa ennenkuin Donitsit omivat kunnian tehtaasta ja tuotteesta itselleen ja työnsivät NN:n taka-alalle.
 
Kummallisen vähän on Nordic Nanolla ollut omaa itsenäistä tietoa minkälaista tuotetta NN itse suunnitteli alkavansa valmistaa CT-Coatingin tekniikalla Imatran kalakaupassa ennenkuin Donitsit omivat kunnian tehtaasta ja tuotteesta itselleen ja työnsivät NN:n taka-alalle.
Vähän vaikuttaa siltä ettei NN:llä kovin puhtaat jauhot ollut edes ennen Donutin yhteydenottoa. Ainakin julkista rahaa ovat hankkineet tuotantotiloihin ilman mitään teknistä edellytystä tuottaa mitään. Onhan näitä tyhjiä tehtaita ollut aikaisemminkin.
 
Jos kaipasi jotain salaisten documenttin julkaisua, niin kyse vain puhuvasta päästä. Tekstinä olisi voinut olla, mutta ilmeisesti videosta voi tienata jonkun euron, niin epäilen että siksi video. Vähän sakoittaa faktat, kuulojutut, arvailut.

Mutta ihan kuuntelemisen/lukemisen arvoinen tarina, vaikka sinänsä muutama juttua lukuunottamatta jää olo että yhteen veto tästä ketjusta :-)
En tiedä kuvitteliko edes tienaavansa videoilla ja mukeilla. Saattaa menekki pyöriä nollan tuntumassa. Vähän outo kuvio kieltämättä. Tillanteessa, jossa huomaa olevansa huijariyrityksen markkinoija suurin osa ihmisistä olisi vain hakeutunut toiseen työpaikkaan.
 
Kummallisen vähän on Nordic Nanolla ollut omaa itsenäistä tietoa minkälaista tuotetta NN itse suunnitteli alkavansa valmistaa CT-Coatingin tekniikalla Imatran kalakaupassa ennenkuin Donitsit omivat kunnian tehtaasta ja tuotteesta itselleen ja työnsivät NN:n taka-alalle.
Näinhän se on. Nordic Nanohan oli tuottamassa nanomassan ja nanohiiliputket saksalaisten nanokvantti5Dtulostimiin. Lupausten perusteella konttiliikennettä Saksaan pitäisi olla ollut tähän mennessä aivan helkkaristi ilman donitsejakin.

"Paljastuskuviosta" tulee mieleen ettei viimeinen video vain päättyisi siihen kuinka donitsit julkaisevat nanomassakvanttiAI V2 akut ja kaikki lupaukset täytetään ihan just kunhan vielä viimeiset satamiltsiä saadaan sijoituksia.
 
Sieltä tuli pihalle ensimmäinen video Nordic Nano Groupin entisen CCO Lauri Peltolan videosarjasta, jossa tullaan vihdoin toivottavasti paljastamaan totuus Donut Labin "ihmeakusta". Ilmeisesti tulossa viisi videota viikon välein ja seuraava ensi maanantaina klo 12.00.
Nyt uutisoidaan, kun Peltola oli "unohtanut" palauttaa firman koneet ja poliisi oli käynyt hakemassa ne kotietsinnän myötä pois. Rikosnimikkeinä yrityssalaisuuden rikkominen ja noiden koneiden osalta kavallus. Tämä on vähän kuin Kauniita ja Rohkeita katsoisi.

Toukokuussa Nordic Nano irtisanoi Peltolan ja nyt Helsingin Sanomat kertoo, että poliisi on tehnyt Peltolan kotiin kotietsinnän.

HS:n mukaan Peltolan epäillään syyllistyneen yrityssalaisuuden rikkomiseen, mutta rikosnimikkeenä on myös kavallus, joka liittyy siihen, että Peltola ei ole irtisanomisen jälkeen palauttanut yhtiölle kuuluneita puhelinta ja tietokonetta. Nyt molemmat laitteet tulivat poliisin takavarikoimiksi.
 
Tästä tulee kokoajan mieleen Vesa Keskinen. Muistan sitaatin että kohu-otsikko lisää myyntiä hetkellisesti satoja tuhansia.
 
Nyt uutisoidaan, kun Peltola oli "unohtanut" palauttaa firman koneet ja poliisi oli käynyt hakemassa ne kotietsinnän myötä pois. Rikosnimikkeinä yrityssalaisuuden rikkominen ja noiden koneiden osalta kavallus. Tämä on vähän kuin Kauniita ja Rohkeita katsoisi.

Ei jestas.. kuulostaa joltain lastentarhan riidalta. Eiköhä nää kaikki oo viimeistään syksyyn mennessä unohdettu. Toivottavasti. Ei toi Peltolakaan penaalin terävimmältä kynältä vaikuta. Eka vaikutti olevan hyvällä asialla, mut saatii vaa uus DL-juonenkäänne heidän "salkkareihin".
 
Hesarissa muutakin tarinaa

Tiivistelmä:

  • Akkuteknologiayhtiö Donut Labilla on yli 1300 omistajaa, joista valtaosa on piensijoittajia ja pienyrityksiä eri puolilta Suomea.
  • Yhtiö on markkinoinut sijoittajille yli 1,2 miljardin euron myyntiputkea. Virossa toimivan yhtiön tammi–maaliskuun myynti oli noin 455000 euroa.
  • Alan asiantuntijat pitävät Donut Labin akkuväitteitä liki mahdottomina, eikä yhtiö ole esittänyt todisteita keskeisistä lupauksistaan.
  • Yhtiön suurimpiin omistajiin kuuluvat toimitusjohtaja Marko Lehtimäki ja suursijoittaja Risto Siilasmaan First Fellow.

Maksumuurin takana
 
Yhtiön suurimpiin omistajiin kuuluvat toimitusjohtaja Marko Lehtimäki ja suursijoittaja Risto Siilasmaan First Fellow.
Siilasmaa ollut kovin hiljaa, onko ainoa julkisuuden kommentti että on sijottanut sähkömoottoriin (ei akkuun), joku taisi joskus postata että on jostain some profiilista siivonnut Donits Lab asemansa.

Hän siis siinä hallinto yhtiöissä hallituksessa (en tarkistanut tämänpäivän tilannetta), veikkaan että siene jäänyt roikkuun tilannetta seuraan.

Lehtimäki ja muita sanakereita sitten niissä konsernin varsinaisissa touhuavissa yhtiöissä
 
Siilasmaa ollut kovin hiljaa, onko ainoa julkisuuden kommentti että on sijottanut sähkömoottoriin (ei akkuun), joku taisi joskus postata että on jostain some profiilista siivonnut Donits Lab asemansa.

Hän siis siinä hallinto yhtiöissä hallituksessa (en tarkistanut tämänpäivän tilannetta), veikkaan että siene jäänyt roikkuun tilannetta seuraan.
Ainakin LinkedInissä näkyy Siilasmaalla "Board Member" at "Donut Lab"
 
Iso kuva on ollut selvä jo pitkään. Mitään uutta kennoa/akkua ei ole olemassa. Jännittävää on nähdä miten sijoitushuijaus etenee.

Outona seikkana pidän että mitään konkreettista todistetta ei ole saatu lyötyä pöytään kuitenkaan tuosta huijauksesta.
 
Outona seikkana pidän että mitään konkreettista todistetta ei ole saatu lyötyä pöytään kuitenkaan tuosta huijauksesta.
Millaisi konkreettisia todisteita kaipaat ?

- Rahankeruusta on useampi auskottavia artikkeleita ollut, niin uskottavia ettei donitsit ole niitä kieltäneet
- Väitetty tuotantokapasiteetti osoittautui nopeasti tyhjäksi kalakaupaksi ja donitsit on myöntäneet ettei tuotanto kapasiteettia ole.
-Donitsit itse on julkaisseet useita raportteja, testejä yms missä osoittavat että mysteeri akku on jotain muuta kuin luvattu, markkinoitu. (ja rivien välistä käy ilmi että vain "parhaat" jullkaistu")

Akku ei ole julkastu, lykkäystä perusteelaan sillä että hups, nyt odotellaan versio kakkosta.

Luvatun teknologian, akkun, kennon olemassa olon todistustaakka enemmänkin donitsien. Nyt ovat todistelleet ettei heidän mysteeri proto akku ole sitä.

Uskottavasti myös kuvioon kytketty ns "saksalaiset", eli nykyisellään hämärää lähinnä se kuka vedetää ketä, ketkä ovat kimpassa.

(Edi g-k, postaessa yrtin asiaa tarkistaa, edit2 ei nyt meinaa onnistua korjaus )
 
Viimeksi muokattu:
Millaisi kongreettisia todisteita kaipaat ?
Miksi jotkut käyttävät g-kirjainta konkreettinen sanassa? Yksi kaveri puheessakin tekee niin. Erittäin häiritsevää.

Mutta siis konkreettisia todisteitahan on runsaasti, jotka puhuvat huijauksen puolesta. Se että tuomiokynnys ylittyy on sitten jo vähän vaikeampi kysymys. Jos asia päätyy oikeuteen niin firman johto tullee vetoamaan siihen, että he ovat itse uskoneet jonkun muun väitteisiin ja toimineet "hyvässä uskossa".
 
Viimeksi muokattu:
Mutta siis konkreettisia todisteitahan on runsaasti, jotka puhuvat huijauksen puolesta. Se että tuomiokynnys ylittyy on sitten jo vähän vaikeampi kysymys. Jos asia päätyy oikeuteen niin firman johto tullee vetoamaan siihen, että he ovat itse uskoneet jonkun muun väitteisiin ja toimineet "hyvässä uskossa".
Oleellista on miten ja kenelle sijoitusmahdollisuutta on markkinoitu ja kuinka sijoituksena saadut varat on käytetty. Olisi mielenkiintoista tietää kuprun rahallinen mittaluokka. Ehkä Risto on vielä hallituksessa, koska sieltä pystyy mahdollisesti ajamaan omaa ja muiden kusetettujen etua.
 
Oleellista on miten ja kenelle sijoitusmahdollisuutta on markkinoitu ja kuinka sijoituksena saadut varat on käytetty. Olisi mielenkiintoista tietää kuprun rahallinen mittaluokka. Ehkä Risto on vielä hallituksessa, koska sieltä pystyy mahdollisesti ajamaan omaa ja muiden kusetettujen etua.
Todelliset rahamäärätkin on vaikeaa saada lopulta selville, koska donitsit ovat rahoittaneet toimintaansa sukulaisten 12% korollisten lainojen kautta. Sukulaiset voivat esiintyä uhreina, vaikka ovat tienanneet järjettömästi. Siilasmaalla sama homma. Vitsinä: "Sijoitin miljoonan ja jäi kolme miljoonaa saamatta. Sain takaisin vain kaksi miljoonaa". Mihin donitsit ovat tiedettävästi edes käyttäneet rahaa? Lennot Las Vegasiin, CES-messupaikka, kamera ja äänilaitteet YT-videoihin, Copilot lisenssi sijoittajamateriaalia varten, VTT testit ja lainojen korot.

Luin Ylen Vergen tilintarkastuksesta artikkelin uudelleen, eikä kyllä mitään toivoa että kukaan saisi oikeutta. Verge kadottanut 2,6 miljoonaa kuitittomana "kehitykseen", eikä heillä ole varastonhallintajärjestelmää todentamaan 10,6 miljoonan arvoista varastoa. Miten yritys saa kadottaa noin paljon rahaa ilman mitään seuraamuksia?
 
Ehkä Risto on vielä hallituksessa, koska sieltä pystyy mahdollisesti ajamaan omaa ja muiden kusetettujen etua.
Ristoa kusettajakasi nimittely on vähän rohkeaa, ymmärtääkseni maineeltaan ihan ok enkelisijoittaja.

Joo ketjussa pohdittu että miksi katselee tuota touhua, hänen nimelläänkin donitsit ovat ratsastaneet. Julkisuuteen jossain yhteydessä todennut että sijoittanut donitsimoottoreihin.

Ymmärtääkseni on tuossa yhdessä konsernin yhtiössä, ja jos kuviteltaisiin itsemme noihin saappaisiin, ja oma pesä puhdas, ja omaa rahaa kiinni touhussa, niin ehkä paraspaikka tuossa puuttua menoon, hallituksessa päätökset tehdään ja jos tytäryhtiön , osakkuusyhtiön touhussa hämärää, niin sieltä voi parhaiten toimia, vaatia tietoja, selvityksiä.

Jos eroaa hallituksesta, niin sitten keinovalikoima vähenee on vain osakkaan, omien sopapreiden varassa.

Edit,paha lukuhäiriö. pahoillani
 
Viimeksi muokattu:
Näyttökuva 2026-06-01 131622.png

Näyttökuva 2026-06-01 131654.png



Kuvakaappauksia Peltolan uusimmalta videolta. Joka ei sisällä mitään erikoista.

Peltola voisi lopettaa jaarittelun ja kertoa suoraan kaiken minkä julkisuudessa voi lain puitteissa kertoa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=emU5EsdEbSs
 
Näyttökuva 2026-06-01 131622.png

Näyttökuva 2026-06-01 131654.png



Kuvakaappauksia Peltolan uusimmalta videolta. Joka ei sisällä mitään erikoista.

Peltola voisi lopettaa jaarittelun ja kertoa suoraan kaiken minkä julkisuudessa voi lain puitteissa kertoa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=emU5EsdEbSs


Tuota, katsoimmeko saman videon. muutama poiminta
- Hänet laittomasti irtisanottu
- Donitsit tilanneet kotietsinän, poliisit siis tehneet kotietsinnän
- Videsarja ensimmäisen myötä kärjille , 30 000eurn uhkasakkoa
- Akkua ei olemassa
 
en kyl ymmärrä mitä se sönköttää, että läppärin ja puhelimen takavarikointi jotenki nopeuttais asioita ja tutkintaa? Heti perään sanoo, että kamaa on niin paljon, että "menee varmasti kuukausia ja kuukausia käydä läpi", no tottahan toki. Poliisi tuskin "koskeekaan" (jos ovat edes oikeesti käyneet, kuulostaa järjettömältä) niihin laitteisiin, ku niitä ei olis tutkinnan vuoksi takavarikoitu, vaa palautettavaksi omistajalleen.

Alkaa enemmän ja enemmän tuntuun, että tää on vaa jotain samaa juonta sopan hämmentämiseksi. Niin kummaa settiä.
 
Ei toimi jostain syystä viestin lainaus. Ei tapahdu mitään kun klikkaa lainaa viestiä. Mutta vastauksena tuohon pulatunnuksen viestiin.

Eiköhän kuule katottu. Oliko noissa jotain uutta? Kiva, että sanoo suoraan sen, että akkua ei ole olemassa.

Itse olen kuitenkin enemmän kiinnostunut asioista joita mainitsee Youtube-kanavansa kuvauksessa.

Näyttökuva 2026-06-01 130338.png


Varsinkin noi dokumentit ja numerot olisi jotain mitä haluaisin nähdä. En pelkkää puhetta. Sen verran minkä nyt toki sitten lain puitteissa voi kertoa. Muuten turhaa sanahelinää.
 
Joo Peltolan ulosanti videoilla on kyllä ollut yhtä vahvaa kuin Markolla. Mitään todisteita ei anneta.

Sitä odotellessa kun Donut Lab -trilogia huipentuu jonkun kolmannen sketsihahmon ilmestymiseen. Voisikohan tämä tyyppi olla vaikka joku aliexpress-kiinamyyjä joka "sattumalta" bongasi oman akkunsa VTT:n testeistä. Sitten saataisiin joku uusi vaatemallisto taas yms...
 
Joo Peltolan ulosanti videoilla on kyllä ollut yhtä vahvaa kuin Markolla. Mitään todisteita ei anneta.
Peltola oli Nordic Nano Groupin kaupallinen johtaja. Jotenkin tulee sellainen fiilis, että alkuperäinen ajatus koko siitä "turha hypevideo viikossa" -konseptista on saman miehen käsialaa. Muuten on kovin vaikea ymmärtää, että miksi kannattaisi tehdä vastineena itse yhtä paska ja turha videosarja. Viihdearvokin noilla videoilla on täsmälleen sama, eli nolla.

Tämä kokonaisuus jää historiaan yhtenä sunnycarwincapitana muiden joukossa.

Kiva, että sanoo suoraan sen, että akkua ei ole olemassa.
Se, että sanoo ettei akkua ole olemassakaan, on tosiaan kiva juttu, mutta tällä samalla tasolla tuon tiesivät kaikki entuudestaankin. Kaikki muukin oli tiedossa aiempien uutisointien myötä. Ei siis mitään uutta.


Itse olen kuitenkin enemmän kiinnostunut asioista joita mainitsee Youtube-kanavansa kuvauksessa.

Näyttökuva 2026-06-01 130338.png


Varsinkin noi dokumentit ja numerot olisi jotain mitä haluaisin nähdä. En pelkkää puhetta. Sen verran minkä nyt toki sitten lain puitteissa voi kertoa. Muuten turhaa sanahelinää.
"This is a channel about evidence". Just joo. Tässä on nyt kolme viikkoa katseltu niitä jaaritteluvideoita ilman mitään todisteita mihinkään suuntaan.
 
Se, että sanoo ettei akkua ole olemassakaan, on tosiaan kiva juttu, mutta tällä samalla tasolla tuon tiesivät kaikki entuudestaankin. Kaikki muukin oli tiedossa aiempien uutisointien myötä. Ei siis mitään uutta.

Onko hän, tai joku muu firman sisältä sanonut aiemmin noin (ettei akkua ole), en nyt kelannut kaikkea mitä sanonut, epäsuorasti kyllä. (hän kuitenkin nano firman perustajie ja toiminut johodossa rikosilmoitukseen (ja firmassa ei ole montaa työntekijää, no se donitsi videoiden hemmo taitaa olla siellä töissä, ja se folikääreiden tutkia)

Sekin mennyt ohi että aiemmin sanottu että irtisanominen oli laiton, jossain välissä sitä pohdittiin että millä paperilla lähtenyt.

Tietokoneen etsinästä on tässä ketjussa mainittu, HS uutisointiin perustuen, no en sitä huono pidä että siitä kertaa enemmän

30 000€ uhkasakkosta, kelasin ketjua, ei osunut silmään.

Mutta onhan tuossa tarinaa jo yhdelle videolle, juu en pidä videota hyvänä mediana moiseen.


Yleisönä toivon että uhkasakko ym donitsien uhkailut e tuki suuta, ei nyt jaksa vuosi odottaan jotain tutkintaa ja syyttäjättämis päätöstä.
 
Millaisi konkreettisia todisteita kaipaat ?

- Rahankeruusta on useampi auskottavia artikkeleita ollut, niin uskottavia ettei donitsit ole niitä kieltäneet
- Väitetty tuotantokapasiteetti osoittautui nopeasti tyhjäksi kalakaupaksi ja donitsit on myöntäneet ettei tuotanto kapasiteettia ole.
-Donitsit itse on julkaisseet useita raportteja, testejä yms missä osoittavat että mysteeri akku on jotain muuta kuin luvattu, markkinoitu. (ja rivien välistä käy ilmi että vain "parhaat" jullkaistu")

Akku ei ole julkastu, lykkäystä perusteelaan sillä että hups, nyt odotellaan versio kakkosta.

Luvatun tegnologian, akkun, kennon olemassa olon todistustaakka enemmänkin donitsien. Nyt ovat todistelleet ettei heidän mysteeri proto akku ole sitä.

Uskottavasti myös kuvioon kytketty ns "saksalaiset", eli nykyisellään hämärää lähinnä se kuka vedetää ketä, ketkä ovat kimpassa.

(Edi g-k, postaessa yrtin asiaa tarkistaa, )
No useammasta paikasta on luvattu lyödä todisteet pöytään, mutta ei oie oikein näkynyt. Zirothilla oli puheidensa mukaan todisteet talousrikoksista, mutta ei ole näkynyt. Peltolan videoissa on ollut melko olemattomasti mitään oikeaa pihviä jne.
 
Ristoa kusettajakasi nimittely on vähän rohkeaa, ymmärtääkseni maineeltaan ihan ok enkelisijoittaja.

Sitä tässäkin ketjussa pohdittu että miksi katselee tuota touhua, hänen nimelläänkin donitsit ovat ratsastaneet. Julkisuuteen jossain yhteydessä todennut että sijoittanut donitsimoottoreihin.
Jos luet viestini uudelleen niin mielestäni Risto on kusetettujen joukossa. Siksi on loogista ettei luovu heti hallituspaikastaan vaan yrittää saada jotain hyötyä positiosta.
 
No useammasta paikasta on luvattu lyödä todisteet pöytään, mutta ei oie oikein näkynyt. Zirothilla oli puheidensa mukaan todisteet talousrikoksista, mutta ei ole näkynyt. Peltolan videoissa on ollut melko olemattomasti mitään oikeaa pihviä jne.
Ok, no siis kaikesta muusta on julkaista "todisteita" paljon enemmän kuin donitsit messulupauksista, mutta toki yleisö kaipaa donitsien vielä piilossa olevista teoista ja suunnitelmista lisää.

Peltola (Nardic Nano) ulosanti ei räväkkää, ja hänen suuta tukitaan agressiivisesti.

Zirothilla viittaa tähän vajaan kolmenviikon takaisiin postaukseen old.reddit.com DonutLab comments/1tbxud6/latest_i_donut_believe_test_is_a_swelling_test olkkf6t

I’ve got one in the works including interviews from company executives and scientists working with those on the inside of the donut lab project. I’m taking my time with it to completely dismantle the whole scam - the financial crimes are pretty crazy, if no one goes to jail I’ll be amazed.

Kuunloppua (Toukokuussa) lupaili, tuon jälkeen postannut seuraavana päivänä, ei tätä postatessa tuoreempia. Antaa ymmärtää että useampaa henkilöä haastattelisi, mutta oliko tuota postatessa haastatellut, siis mietin onko suut tukittu.

Videota lupailu, en tarkistanut onko juuri tämän Tubekanavan @ZirothTech nimimerkki, tuolla tätä postatessa tuorein video parinviikontakaa, (ei tästä aiheesta).
 
en kyl ymmärrä mitä se sönköttää, että läppärin ja puhelimen takavarikointi jotenki nopeuttais asioita ja tutkintaa? Heti perään sanoo, että kamaa on niin paljon, että "menee varmasti kuukausia ja kuukausia käydä läpi", no tottahan toki. Poliisi tuskin "koskeekaan" (jos ovat edes oikeesti käyneet, kuulostaa järjettömältä) niihin laitteisiin, ku niitä ei olis tutkinnan vuoksi takavarikoitu, vaa palautettavaksi omistajalleen.

Alkaa enemmän ja enemmän tuntuun, että tää on vaa jotain samaa juonta sopan hämmentämiseksi. Niin kummaa settiä.
Kyllä poliisi tutkii koneen, jos liikesalaisuuksien vuotamista ovat tutkimassa. Kuka muu sen tekisi?
 
On tämä aika surullinen case. Lippalakkiyrittäjät on onnistuneet huijaamaan 1300 sijoittajalta rahaa tuotteeseen, jota ei ole olemassa. Jännää jotenkin miten Suomessa kaikki on niin pirun säänneltyä ja säädettyä ja EU:sta tulee ties mitä direktiiviä, mutta tällainen avoin kusetus se vaan saa olla ja jatkua vailla mitään ongelmaa.
 
Mitenkään puolustelematta Markoa ja muita donitsi huijareita, mutta kyllä moni huijattu sijoittaja voi myös katsoa peiliin, että miten meni oma taustatyö. Jos lippalakki kaveri lupaa käytännössä kuun taivaalta, aivan utopiset speksit, tuotanto valmis, mutta mitään konkreettista näyttöä ei jostain ihme syystä ole, niin eikö mikään hälytyskello soi? Taustalla edellinen AI-huijaus. Tai yleensäkin toimarin habitus, linkedin kuvassa vedetään viinaa ja muutenkin asenne on joko täysin vammainen tai jopa hyökkäävä kaikkia kyselijöitä ja kritisoivia kohtaan.
 
Eihän tuo nyt juurikaan eroa wincapitan vyölaukkumiehestä joka fläppitaululla esitteli kylän miehille miljardi bisnestä ja kun joku kyseli voittojen verotuksesta niin vastauksena oli "turhaa".
Kyllä siinä voi, varsinkin nykyaikana jossa tietoa on helppo hankkia, uhritkin katsella tosiaan peiliin. Mutta kai se on niin, että ahneus on ihmisen yksi perusominaisuus ja uusille huijauksille riittää kysyntää kun ehkä sieltä sittenkin voisi miljoonat tulla.
 
Sijoittikohan kenraali Hägglund tähänkin. Hieman meinasi usko loppua Suomen puolustusvoimiin kun kävi ilmi että herra kenraali oli pistänyt rahaa kiinni wincapitaan.
 
On tämä aika surullinen case. Lippalakkiyrittäjät on onnistuneet huijaamaan 1300 sijoittajalta rahaa tuotteeseen, jota ei ole olemassa. Jännää jotenkin miten Suomessa kaikki on niin pirun säänneltyä ja säädettyä ja EU:sta tulee ties mitä direktiiviä, mutta tällainen avoin kusetus se vaan saa olla ja jatkua vailla mitään ongelmaa.
Tuo sijoittajamäärä kuulostaa sen verran maltilliselta, että uskoisin, että valtaosa sijoittajista on tullut mukaan ennen tätä akkucasea. Itsekin pohdin useampi vuosi sitten Vergeen sijoittamista moottoriteknologian vuoksi. Tuolloin Vergeen sijoittaneet ovat päätyneet myös Donut Labin omistajiksi, kun yhtiö eriytettiin Vergestä.
 
Kuvakaappauksia Peltolan uusimmalta videolta. Joka ei sisällä mitään erikoista.

Peltola voisi lopettaa jaarittelun ja kertoa suoraan kaiken minkä julkisuudessa voi lain puitteissa kertoa.

Mutta tuo kanavahan sisältää kaiken tarpeellisen.

Yleisellä tasolla mua vähän hämmästyttää miten tämä erikoinen sirkus edelleen ylläpitää ihmisten intressin. Tää koko sirkus ei varsinaisesti myy mitään. Nimellisesti joku jossain myy jotain moottoripyöriä ehkä, tai ehkä on joku tilauslista.

Sun linkkaamasi tyyppi selvästikin kuuluu jollain tavalla tuohon samaan sirkukseen. Esittää olevansa joku totuuden puhuja. Ilmeisesti sun viestisi perusteella ei kuitenkaan kerro varsinaisesti mitään.

On nettisivukin ja nettisivulla on jo seuraavan videon julkaisupäivä. Ilman laskuria toisin kuin idonutbelieve sivulla.

Ja merc store, tää on paras. Jos mun tarvitisi keksiä jotain mahdollisimman absurdia, niin mulla ei luovuus/mielikuvitus riittäisi tuollaiseen.
1780512107502.png


Millä planeetalla "totuudesta" puhumiseen tarvitaan Youtube kanava, hämärä nettisivu ja merc store?


Huomiotaloudessa huomiohuorausta tämä kaikki on. Ei ole mitään asiaa. Ei ole mitään keksintöä. Ei ole mitään totuutta. Ei ole luultavasti mitään edes suunnitteilla. Mutta se outo osuus on että mikä tässä edelleen ihmisiä kiehtoo.
 
Yleisellä tasolla mua vähän hämmästyttää miten tämä erikoinen sirkus edelleen ylläpitää ihmisten intressin.
Eihä se sitä teekkään. Tollaki ("totuuden paljastajalla") kaverilla seuraajat sadoissa.. Täällä varmaa eniten keskustelua koko maailmassa.
 
Nyt tuli taas puhuvien päiden selitysvideo miksi akkua ei tarvitse valmistaa erikoistehtaissa. Eikä tietenkään näytetty itse valmistusprosessista sekuntiakaan, pelkkää puhetta ja pari powerpointtia.
Tuntuu että kuoppaa kaivetaan vain syvemmälle samalla kun uskoa halutaan pitää epätoivoisille sioittajille [sic] yllä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BjsqMlikxac
 
Tuo sijoittajamäärä kuulostaa sen verran maltilliselta, että uskoisin, että valtaosa sijoittajista on tullut mukaan ennen tätä akkucasea. Itsekin pohdin useampi vuosi sitten Vergeen sijoittamista moottoriteknologian vuoksi. Tuolloin Vergeen sijoittaneet ovat päätyneet myös Donut Labin omistajiksi, kun yhtiö eriytettiin Vergestä.
1300 sijoittajaa yritykseen mitä ei ole listattu, kuullostaa todella isoltamäärältä, siinä on saanut töitä tehdä, puhujatilaisuuksien kahvipöydissä ainutlaatuisia tilaisuuksia, soittorinki kuumana jne..

Eihän noilla urheiluseuroillakaan ole non paljon osakkaita kannattaja osakkaineen.
 
Ok, no siis kaikesta muusta on julkaista "todisteita" paljon enemmän kuin donitsit messulupauksista, mutta toki yleisö kaipaa donitsien vielä piilossa olevista teoista ja suunnitelmista lisää.

Peltola (Nardic Nano) ulosanti ei räväkkää, ja hänen suuta tukitaan agressiivisesti.

Zirothilla viittaa tähän vajaan kolmenviikon takaisiin postaukseen old.reddit.com DonutLab comments/1tbxud6/latest_i_donut_believe_test_is_a_swelling_test olkkf6t



Kuunloppua (Toukokuussa) lupaili, tuon jälkeen postannut seuraavana päivänä, ei tätä postatessa tuoreempia. Antaa ymmärtää että useampaa henkilöä haastattelisi, mutta oliko tuota postatessa haastatellut, siis mietin onko suut tukittu.

Videota lupailu, en tarkistanut onko juuri tämän Tubekanavan @ZirothTech nimimerkki, tuolla tätä postatessa tuorein video parinviikontakaa, (ei tästä aiheesta).

Tähän jatkoa, tuolla reddit ketjussa tämänpäväinen postaus tuolta nimimerkiltä, eli tulossa on

ZirothTech: It’s turned out to be a monster video so has taken a while - draft is ready now, just doing final edits
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 790
Viestejä
5 233 150
Jäsenet
83 389
Uusin jäsen
lime3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom