- Liittynyt
- 11.02.2017
- Viestejä
- 462
Tuossa pari viikkoa sitten oli uutinen, jossa puhuttiin suomalaisen koulutuksen murroksesta ja lähiopetuksen loppumisesta (muoks. Pohjois-Savossa voi suorittaa kokonaisen korkeakoulututkinnon tapaamatta koskaan opettajia ja opiskelutovereita – ”En olisi hakenut, jos olisi ollut lähiopetusta” ). Artikkelissa oli haastateltu jossa Itä-Suomessa opiskelevaa opiskelijaa, jonka ei tarvinnut kertaakaan tavata opettajiaan tai käydä koululla. Itsekin olen käynyt monimuoto-opiskeluna AMK-tutkintoni loppuun ja tämä tuntuu olevan selvästi tämänhetkinen suuntaus kolmannen asteen koulutuksessa.
Kuitenkin tämä antaa aika vapaat kädet väärinkäytöksiin, kun käytännössä siihen ei ole mitään tapaa varmistaa, että opiskelija itse tekee verkkotentit tai tehtävät. Jos opiskelija pääsee kouluun sisään ja tämän jälkeen antaa vastuun koulun suorittamisesta toiselle ihmiselle. Maksaa aina tehtävistä mitkä pitää tehdä. Kätevästi saisi vaikka töiden ohella toisen tutkinnon.
Ongelmaksi myös muodostuu tutkinnon saamisen vaatimusten lasku. Tämähän johtuu jo tämänhetkisestä poliittisesta päätöksestä, jossa koulut saavat valmistuvista opiskelijoista rahat eikä laadulla ole niin merkitystä.
Onko suomalainen kolmannen asteen koulutus menossa viemäriin?
Kuitenkin tämä antaa aika vapaat kädet väärinkäytöksiin, kun käytännössä siihen ei ole mitään tapaa varmistaa, että opiskelija itse tekee verkkotentit tai tehtävät. Jos opiskelija pääsee kouluun sisään ja tämän jälkeen antaa vastuun koulun suorittamisesta toiselle ihmiselle. Maksaa aina tehtävistä mitkä pitää tehdä. Kätevästi saisi vaikka töiden ohella toisen tutkinnon.
Ongelmaksi myös muodostuu tutkinnon saamisen vaatimusten lasku. Tämähän johtuu jo tämänhetkisestä poliittisesta päätöksestä, jossa koulut saavat valmistuvista opiskelijoista rahat eikä laadulla ole niin merkitystä.
Onko suomalainen kolmannen asteen koulutus menossa viemäriin?
Viimeksi muokattu: