• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomalainen media

Hesarissa toimittaja Ville Similä kirjoittaa tanskalaisista työttömistä. Hän kertoo paikallisesta työttömien risusavotasta:
Hän kertoo, että työttömät joutuvat Tanskaasa turhaan risujen keräykseen.

Tietääkseni nämä risujenkerääjät ovat sellaisia, jotka eivät kelpaa mihinkään työhön. He ovat viimesijaisen tuen avulla eläviä.
Normaali työtön ei heti joudu tuohon savottaan. Saa nähdä, korjaako HS tuota juttuaan.

Tanskan idea on hyvä: "Tanskalainen perustelu savottamallille on se, että ketään ei jätetä yksin sängyn pohjalle."
Suomessa ei voi toteuttaa, koska ihmisoikeudet ja muut hyvät systeemit. Täällä ei voi pakottaa edes järisyttävimmistä ihmisoikeusloukkauksista syyllistynyttä henkilöä "pakkotyöhön", niin tällainen menetelmä rikkoisi "kaikkia" mahdollisia "ihmisoikeuksia"
 
Suomessa ei voi toteuttaa, koska ihmisoikeudet ja muut hyvät systeemit. Täällä ei voi pakottaa edes järisyttävimmistä ihmisoikeusloukkauksista syyllistynyttä henkilöä "pakkotyöhön", niin tällainen menetelmä rikkoisi "kaikkia" mahdollisia "ihmisoikeuksia"
En tunne tanskalaista "risusavottasysteemiä" tarkoittaen työttömien hanttihommia joten en siihen ota kantaa, mutta nyt on tärkeää huomata että tuossahan ei ole kysymys pakottamisesta vaan painostamisesta. Ei Suomessakaan ole pakotettu työttömiä tekemään turhia hakemuksia tai täyttelemään listoja tai mitä milloinkin. Se on ollut vain vaatimuksena etuuden täysimääräiselle maksamiselle.

Tosin palatakseni aiheeseen media ei välttämättä ihan neutraalisti suhtaudu tällaisiin aiheisiin. Minua ei niinkään kiinnosta se, miten työttömien pönttöpaja Tanskassa toimii tai miten helposti sellaiseen ihmisiä pakotetaan tai ohjataan.

Mediaa koskien voisi tehdä huomioita vaikkapa siitä, minkä näköisiä "työttömiä" työn ääressä on jutun kuvitukseen valittu. En nyt lähde edes siihen.

Surkein mielikuva, jonka maksumuuritetun jutun alkupäästä ehdin nähdä on se, että huomiovaatteissa sahan kanssa tehtävä työ tulee automaattisesti esitetyksi turhana, tuottamattomana tai näennäistyönä. Sitähän se ei lähtökohtaisesti ole, vaan Suomikin osittain ihan pyörii sen varassa. Ilman sitä ei ole esimerkiksi metsäteollisuutta.
 
En tunne tanskalaista "risusavottasysteemiä" tarkoittaen työttömien hanttihommia joten en siihen ota kantaa, mutta nyt on tärkeää huomata että tuossahan ei ole kysymys pakottamisesta vaan painostamisesta. Ei Suomessakaan ole pakotettu työttömiä tekemään turhia hakemuksia tai täyttelemään listoja tai mitä milloinkin. Se on ollut vain vaatimuksena etuuden täysimääräiselle maksamiselle.
Ei suomessa kuin tanskassakaan pakoteta ketään tekemään yhtään mitään, ei edes vankeja. Toisaalta voisin argumentoida näiden vankien pakkotyöllistämisen kanssa enemmän, kuin "hanttimommiin" joutuvien työttömien kanssa. Näille vangeille tarjotaan katto pään päälle, ilmainen elämäminen, ruokailu, valvonta, terveydenhuolto jne. vitttu ovat monesti 10x paremmassa asemassa kuin PA -työtön.
 
Näille vangeille tarjotaan katto pään päälle, ilmainen elämäminen, ruokailu, valvonta, terveydenhuolto jne. vitttu ovat monesti 10x paremmassa asemassa kuin PA -työtön.
En sano että olisin kovasti eri mieltä mistään, mutta eikös sosiaalipummeillekin molemmissa maissa tarjota kaikki nämä? En tosin tiedä miten tämä enää liittyy otsikkoon "suomalainen media".
 
En sano että olisin kovasti eri mieltä mistään, mutta eikös sosiaalipummeillekin molemmissa maissa tarjota kaikki nämä? En tosin tiedä miten tämä enää liittyy otsikkoon "suomalainen media".
Periaatteessa kyllä, käytännössä ehkä. Siinä missä taloudellisesti sosiaaliturva ja asumistuki yms asettaa ehtoja asumiselle, elämiselle sekä terveyskustannuksillle yms. Niiin periaatteessa voit olla maailman pervoin ihminen ja porttikonkien takana eläminen kattaa kaiken tämän vastuun ja ottaa huomioon em. tärkeät asiat kuten terveydeholet nopeammin. Väittäisin, että lusiksessa pääsy terveydenhuoltoon on noin 110% parempi, kuin jonottaa normaalin ihmisen pääsyä perus terveydenhuoltoon. (

Joten tämän pakkotyöllistäminen pitäisi ensisijaisesti kohdistaa vankeihin, minkä helvetin takia me maksetaan siitä rahaa, että jokin ihminen on tehnyt jotain väärää ja rankaistaan ihmisiä, jotka eivät ole tehneet mitään väärää.

Ja olen pro pakkotyöllistäminen tässä kontekstissa, "katkot joltain kaulan", niin kaiva vaikka ajan kuluksi juoksuhautaa itä-rajalle
 
Viimeksi muokattu:
Ja olen pro pakkotyöllistäminen tässä kontekstissa, "katkot joltain kaulan", niin kaiva vaikka ajan kuluksi juoksuhautaa itä-rajalle
Tarkoitin edellä, että ketju tosiaan koskee suomalaista mediaa. Pakkotyötähän on vähän amerikan malliin sovellettu Suomessakin ainakin joskus noin 1960-luvulle saakka. Jos sitä haluaa kannattaa, niin oikea ketju saattaa olla esimerkiksi seuraava.
 
Hesarissa toimittaja Ville Similä kirjoittaa tanskalaisista työttömistä. Hän kertoo paikallisesta työttömien risusavotasta:
Hän kertoo, että työttömät joutuvat Tanskaasa turhaan risujen keräykseen.

Tietääkseni nämä risujenkerääjät ovat sellaisia, jotka eivät kelpaa mihinkään työhön. He ovat viimesijaisen tuen avulla eläviä.
Normaali työtön ei heti joudu tuohon savottaan. Saa nähdä, korjaako HS tuota juttuaan.

Tanskan idea on hyvä: "Tanskalainen perustelu savottamallille on se, että ketään ei jätetä yksin sängyn pohjalle."
Miksi tämä on median alla (varsinkin koskien kommentteja tähän liittyen)?
Itse jutussahan on pohdittu mainitsemiasi asioita.
 
Maksumuurin takana mutta asia on oikeastaan otsikossa.


Voitteko kuvitella median julkaisevan koskaan tällaista artikkelia jossa sukupuolet olisi käännetty toisin päin? :kahvi:
Otsikkotasolla asiaa tylysti katsoen ja liikoja ennakkoluuloja välttäen jää myös epäselväksi, mistä nämä valittajat kokevat jäävänsä paitsi. Kurkun rassauksesta? :smoke:
 
Miksi tämä on median alla (varsinkin koskien kommentteja tähän liittyen)?
Itse jutussahan on pohdittu mainitsemiasi asioita.
Olet oikeassa. Olisi pitänyt aloittaa toisessa ketjussa. Ideanani oli mediakritiikki. HS kirjoitti jutun väärillä perusteilla.
Kirjoitin näin:
"Tietääkseni nämä risujenkerääjät ovat sellaisia, jotka eivät kelpaa mihinkään työhön. He ovat viimesijaisen tuen avulla eläviä.
Normaali työtön ei heti joudu tuohon savottaan. Saa nähdä, korjaako HS tuota juttuaan."

HS on ollut mielestäni väärässä, mutta ei halua korjata juttuaan.
Voimme jatkaa tanskalaisen mallin keskustelua muualla. Silti kannatan tanskalaisia:
"Tanskalainen perustelu savottamallille on se, että ketään ei jätetä yksin sängyn pohjalle."

Risusavottalaiset ovat kontanthjælp-ihmisiä. Suomen vastaava asia on toimeentulotuki. Eivät ole tavallisia työttömiä.
HS:n jutussa on mielestäni lähtökohta väärin. HS:n toimittaja ei ymmärrä asioita oikein. Toimittaja ei selvitä lukijalle erilaisten työttömien tukia millään tavalla. Ville Similän juttu on pitkä, mutta puutteellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tota risusavottaa nykyään tehty yhdyskuntapalveluna. Ei voi kyllä sanoa työksi tai edes ketään palvelevaksi hommaksi.
Ennemmin tota teki kun jotain turhaa istumista risen toimistolla tai pihan kolaamista.
"Snadisti" ohi otsikon aiheen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 062
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom