Suolattomat suolaiset (suolan korvaaminen/vähentäminen)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 325
Koska verenpainetta pukkaa niin pitäisi vähän keksiä jotain suolan korvikkeita. Tämä on erityisen vaikeaa koska itsellä on suolaisen maku enemmän kuin makean maku. Makealle löytyy kyllä korvikkeita ja hedelmiä joka sormelle, mutta suolalleppa ei löydykkään.

Sipsejä rakastan yli kaiken ja chili/suolapähkinöitä mutta niissä on jumalattomasti suolaa. Olis kiva keksiä jotain naposteltavaa mikä olisi suolaisen himoon terveellisempää. Ruokia pystyy maustamaan suolattomasti aika hyvin, joskin suolan poisjättö tuntuu maussa heti.
Naposteltavissa ei olekkaan niin helppoa. Kaikki ehdottaa jotain vihannestikkuja tai vastaavia mutta ne ei kyllä itsellä suolahampaaseen iske vähääkään.

Ainoa mistä saa vähän korviketta suolalle suht terveellisesti on tomaattipyree. Kyllä, niissä pikkupurkeissa oleva tomaattisose. Menee ihan semmoisenaan suoraan purkista. Nyt kun keksisi jotain siihen vielä dipattavaa sipsinkorviketta tai vastaavaa.

Pitäisköhän kokeilla ruisleivästä kuivattuja tai paistettuja tikkuja? Nekin kyllä on melko rasvaisia että niistä saa rapeita..
Mutta jos vähän suihkuttelin rypsi/oliiviöljyä ja runsaasti valkosipulia ja airfyerillä rapeaksi? Pitääkin kokeilla.

Mitä muut käyttää suolan korvikkeena ja naposteluina suolaisen himoon?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 332
Heti ensi alkuun tulee mieleen salsa, sehän on todella terveellistä ja silti tosi hyvä naposteltavien kanssa. Jos siis itse tekee, niin silloin ei suolaakaan tarvitse lisätä.

Tietyt pähkinät ei edes kaipaa suolaa, cashewpähkinöitä tulee itse syötyä. Tällainen sekoitus on myös hyvä naposteltava reissuun mukaan: Den lille nøttefabrikken nøtti frutti pähkinä-hedelmäsekoitus 400g, den lille nøttefabrikken - foodie.fi ruoan verkkokauppa | tilaa ruokaa prismasta, s-marketista, alepasta ja salesta
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
3 304
Mites toi suolan määrä ruuanlaitossa?
Suolahan on vähän sellainen mauste, että siihen makuaisti turtuu tietyllä tapaa. Suolaa kun vähentää kokkauksista niin jonkun tovin sapuska maistuu aika pliisulle kunnes taas vähän ajan päästä huomaa, että kyllähän se sittenkin ihan normaalille maistuu vähemmälläkin suolalla. Jos on kova suolaamaan ruokia niin vähentämällä suolan käyttöä ruuanlaitossa saa sitä kokonais suolamäärää laskettua aika tehokkaasti, menee vaan useampi viikko (tai kuukausi) ennen kuin makuaisti tottuu vähäsuolaisempaan makuun.

Edit: Suolaa on helpompi vähentää kun laittaa enemmän muita mausteita. Itse hölvään ruokiin pienen suolan lisäksi mm. paprikaa, currya, chiliä, pippuria, sipulia, valkosipulia ja yrttejä (basilica, oregano, timjami, meirami, mitänäitänyton), kaloihin suolan lisäksi tilliä, pippuria ja sitruunaa makua tuomaan jne. Kaupasta saa myös hyviä valmiita mausteseoksia, mm. Meiran Cajunmausteseos sopii erittäin hyvin punaisten lihojen kanssa.

Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on valmisruuat, jos niitä syö paljon. Niissä kun on monesti aika reilusti suolaa verrattuna kotitekoiseen ruokaan..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 325
Heti ensi alkuun tulee mieleen salsa, sehän on todella terveellistä ja silti tosi hyvä naposteltavien kanssa. Jos siis itse tekee, niin silloin ei suolaakaan tarvitse lisätä.

Tietyt pähkinät ei edes kaipaa suolaa, cashewpähkinöitä tulee itse syötyä. Tällainen sekoitus on myös hyvä naposteltava reissuun mukaan: Den lille nøttefabrikken nøtti frutti pähkinä-hedelmäsekoitus 400g, den lille nøttefabrikken - foodie.fi ruoan verkkokauppa | tilaa ruokaa prismasta, s-marketista, alepasta ja salesta
Salsaa voisikin harkita ja tutkia. Hirveesti ei jaksais alkaa ite tekemään mutta pitää tutustuu noihin valmissalsoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 325
Mites toi suolan määrä ruuanlaitossa?
Suolahan on vähän sellainen mauste, että siihen makuaisti turtuu tietyllä tapaa. Suolaa kun vähentää kokkauksista niin jonkun tovin sapuska maistuu aika pliisulle kunnes taas vähän ajan päästä huomaa, että kyllähän se sittenkin ihan normaalille maistuu vähemmälläkin suolalla. Jos on kova suolaamaan ruokia niin vähentämällä suolan käyttöä ruuanlaitossa saa sitä kokonais suolamäärää laskettua aika tehokkaasti, menee vaan useampi viikko (tai kuukausi) ennen kuin makuaisti tottuu vähäsuolaisempaan makuun.
Mä oon yrittäny monta kertaa vähentää suolaa ruuassa, mutta aina sitä parin kuukauden jälkeen lisäilee pikkuhiljaa. Suola on niin spesiaalin makuinen että sen puuttumisen kyllä huomaa aina. Ainakin itse. Eikä ole pari kuukautta ainakaan riittänyt muokkaamaan makuaistia.
Muuten pyrin aina käyttämään suolattomia mausteseoksia ja lisäämään suolan erillään ettei tule jokaisen mausteseoksen mukana suolaa.

Oliskohan umami mitenkään sinne päinkään? Pitää ostaa ja testaa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
65
Suolan vähentäminen ruokavaliossa kannattaa aloittaa sillä, että oikeasti tiedostaa ilman ennakko-oletuksia päivittäisten ruokien suolapitoisuuden.

Monelle tulee tässä kohtaa yllätyksiä, kun omassa aamupalaleivässä onkin enemmän suolaa kuin suolaisena pidetyssä herkussa. Taffelin suolapähkinöissä näyttäisi olevan saman verran suolaa kuin Vaasan ruispaloissakin, 1,1g/100g. Mutin ja Felixin tomaattipyreessä on tasan gramma. Kolme ruispalaa aamulla vastaa siis pussillista suolapähkinöitä. Toki mainitut sipsit ja suolapähkinät ovat enemmän "turhaa suolaa", mutta en olisi niistä edes niin huolissani, sillä niiden ei pitäisi kuulua päivittäiseen ruokavalioon.

Eli syy miksi vihannestikut eivät auta suolahampaaseen on se, että niissä ei ole suolaa. Tomaattipyreessä taas on yhtä paljon kuin alkuperäisessäkin tuotteessa.

Valmisruokienkin määrää kannattaa vähentää mikäli niitä syöt. Niissäkin on lähes kaikissa suolaa noin 1%. En söisi lounaaksi neljänneskiloa suolapähknöitä, mutta 400g paketti saarioisten lihaperunasoselaatikkoa tai kokkikartanon kiusauksia/keittoja maistuu kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 325
Suolan vähentäminen ruokavaliossa kannattaa aloittaa sillä, että oikeasti tiedostaa ilman ennakko-oletuksia päivittäisten ruokien suolapitoisuuden.

Monelle tulee tässä kohtaa yllätyksiä, kun omassa aamupalaleivässä onkin enemmän suolaa kuin suolaisena pidetyssä herkussa. Taffelin suolapähkinöissä näyttäisi olevan saman verran suolaa kuin Vaasan ruispaloissakin, 1,1g/100g. Mutin ja Felixin tomaattipyreessä on tasan gramma. Kolme ruispalaa aamulla vastaa siis pussillista suolapähkinöitä. Toki mainitut sipsit ja suolapähkinät ovat enemmän "turhaa suolaa", mutta en olisi niistä edes niin huolissani, sillä niiden ei pitäisi kuulua päivittäiseen ruokavalioon.

Eli syy miksi vihannestikut eivät auta suolahampaaseen on se, että niissä ei ole suolaa. Tomaattipyreessä taas on yhtä paljon kuin alkuperäisessäkin tuotteessa.

Valmisruokienkin määrää kannattaa vähentää mikäli niitä syöt. Niissäkin on lähes kaikissa suolaa noin 1%. En söisi lounaaksi neljänneskiloa suolapähknöitä, mutta 400g paketti saarioisten lihaperunasoselaatikkoa tai kokkikartanon kiusauksia/keittoja maistuu kyllä.
Ei ole, 0,5g.


Ravitsemustiedot / 100g
Energia407 kJ / 96 kcal
Rasva0,2 g
josta tyydyttynyttä0,1 g
Hiilihydraatit17 g
josta sokereita14 g
Proteiini4,2 g
Suola0,5 g


Ja tomaattimurskassa vielä vähemmän
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
65
Ei ole, 0,5g.


Ravitsemustiedot / 100g
Energia407 kJ / 96 kcal
Rasva0,2 g
josta tyydyttynyttä0,1 g
Hiilihydraatit17 g
josta sokereita14 g
Proteiini4,2 g
Suola0,5 g


Ja tomaattimurskassa vielä vähemmän
Näillä lähteillä menin, Felix 1,0g ja Mutti 0,9g


Murskassa toki vähemmän
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 410
Syö selleriä (hyvänmakuinen suolainen kasvis vaikka dipin kanssa) tai sitten juo sellerimehua. Se on hyvä ja alentaa myös verenpainetta ja paljon muuta.

1611753225480.png


En kuitenkaan paasaa enempää jos ei nappaa. Itte ainakin huomannut juuri suolaisen sekä makean napostelun vähenevän, kun aloitin juomaan kellarimehua aamuisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 325
Syö selleriä (hyvänmakuinen suolainen kasvis vaikka dipin kanssa) tai sitten juo sellerimehua. Se on hyvä ja alentaa myös verenpainetta ja paljon muuta.



En kuitenkaan paasaa enempää jos ei nappaa. Itte ainakin huomannut juuri suolaisen sekä makean napostelun vähenevän, kun aloitin juomaan kellarimehua aamuisin.
Nojoo, eipä noita terveyshyötyjä ole todistettu.
Selleristä en kyllä muuten pidä, mutta voishan sitä kokeilla mehuna. Ei tosin aamulla koska mulla ei pysy mikään muu kuin kahvi alhaalla pariin tuntiin heräämisen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 325
Näillä lähteillä menin, Felix 1,0g ja Mutti 0,9g


Murskassa toki vähemmän
Toi tuplakonsentroitu on ilmeisesti suolattomampaa, sitä olen tarkoittanut kun puhun vähäsuolaisesta pyreestä. Noissa halpiksissa sun muissa onkin sitten suolaa se 1g/100g. On tossa nyt ainakin 50% vähemmän..
Eipä se ole kovin helppo syödän mitään missä olis alle 1g/100g suolaa. Ei ole kovin helppo suolaa välttää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
120 325
Viestejä
2 364 276
Jäsenet
47 930
Uusin jäsen
Ilpo.pakaraniemi

Hinta.fi

Ylös Bottom