Sujuva ja turvallinen käytetyn tavaran kauppa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 741
Käytetyn tavaran kauppaan liittyy monenlaisia asioita joilla kaupankäynnistä voi tehdä kaikille osapuolille turvallisempaa ja mukavampaa. Omilla teoillaan voi pienentää riskiä tulla huijatuksi sekä omalla että muiden kohdalla. Ajattelin listata hyviä toimintatapoja, joilla kaupankäynti toivottavasti sujuu kaikkien kannalta paremmin, ja tässä ketjussa voi keskustella aiheesta yleisemminkin. Osa näistä on itsestäänselvyyksiä paljon kauppaa tehneille, mutta silti ihan hyödyllisiä asioita käydä läpi.

Tavaran toimitus
  • Suosi kasvotusten tehtäviä kauppoja
    • Tavaran toimitukseen sisältyy aina riski siitä, että saapuva tuote ei ole sitä mistä on sovittu. Lisäksi postitus itsessään luo riskin siitä, että tavara hajoaa tai katoaa matkalla, tai toimitus viivästyy merkittävästi. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten alla sitten vinkkejä onnistuneisiin postikauppoihin.
    • Kaikista paras olisi tehdä kaupat kasvotusten jollain julkisella paikalla, jolloin myös todennäköisyys ryöstölle ym. pienenee marginaalisesta lähes olemattomaksi.
  • Sovi toimitusaikataulusta etukäteen
    • Erityisesti mikäli sinulla on kiire saada tuote, sovi asiasta etukäteen myyjän kanssa. Kaikilla ei aina ole mahdollisuutta viedä pakettia postiin juuri tasan sillä sekunnilla kun maksu on saatu, paketointitarpeita saattaa joutua metsästämään, jne. Myyjänä, ilmoita etukäteen jos tiedät ettet voi tavaraa toimittaa kuin vasta tiettynä päivänä tms.
  • Käytä toimitustapoja joissa on seuranta ja myyjänä toimita seurantatunnus ostajalle heti
    • Seuranta kertoo molemmille osapuolille lähetyksen tilanteen. Kaikki turha selittely vähenee, kun ostajan ei tarvitse arvailla onko paketti jo matkalla, tai myyjän ei tarvitse vakuutella että se on postitettu jos kuljetusyritys päättääkin tehdä paketin kanssa ylimääräisen maakuntakierroksen.
  • Paketoi tavara asianmukaisesti ja huolehdi kaupat loppuun
    • Myyjänä vastuu ei pääty siihen että tavara on jotenkuten saatu kuljetusyrityksen huomaan. Jos ehjänä kauppaamasi tavara päätyy ostajalle rikkonaisena, joudut todennäköisesti korvaamaan vähintään osan kauppasummasta. Huomionarvoista on myös se, että paketin lähettäjä (eli ei vastaanottaja) on kuljetusyrityksen asiakas. Eli jos paketti seikkailee väärään paikkaan ja asiaa pitää selvittää tai tuhoutuneesta/kadonneesta paketista on haettava korvauksia, lähettäjä on usein ainoa taho joka noita voi kuljetusyrityksen kanssa hoitaa.
  • Älä käytä postiennakkoa myyjänä, äläkä pyydä sitä ostajana
    • Postiennakko ei suojaa kumpaakaan osapuolta yhtään miltään, ja se aiheuttaa vain ylimääräisiä kuluja. Koska paketeissa ei ole (n. vuodesta 2017 eteenpäin) ennakkotarkastusoikeutta, huijari voi lähettää paketillisen käpyjä sen oikean tavaran sijaan, ja lopputuloksena on se että maksoit tavaran lisäksi ylimääräistä postiennakosta. Myyjänä, älä suostu postiennakkokauppoihin. Koska se ei tuo ostajalle mitään lisäsuojaa ja aiheuttaa vain lisäkuluja, ei siihen ole syytä suostua. Pahimmillaan ostaja vielä päättääkin ettei noudakaan pakettia, jolloin tavarasi seikkailee pitkin maata (altistuen yllä mainituille riskeille) ja joudut itse maksamaan postikulut molempiin suuntiin sen lisäksi että pääse omistamaasi tavaraa käyttämään tai myymään toiselle tuona aikana.
Maksutavat
  • Käytä nykyaikaisia maksutapoja, jos mahdollista
    • Nykyaikaisilla maksuvälityspalveluilla maksettu summa näkyy myyjälle välittömästi. Myyjä saa paketin nopeammin postiin, kun tietää saaneensa rahat. Suomessa hyvin toimivia maksutapoja ovat ainakin MobilePay ja Pivo, joilla maksut siirtyy välittömästi, eikä ostaja voi niitä perua jälkikäteen.
    • Myös noutokaupoissa kannattaa hyödyntää näitä. Ei ole kenenkään etu kanniskella suuria määriä käteistä. (Katoamis-, varastamis- ja väärennösriski.)
    • PayPal on hieman hankala kokonaisuus, sillä riippuen maksutyypistä, maksu voi olla mahdollista perua joko suoraan maksajan toimesta tai sitten PayPalin avustuksella. Oma suositus ainakin Suomessa tapahtuvissa kaupoissa on käyttää jotain muuta palvelua.
  • Älä luota ostajan lähettämään kuittiin tai kuvankaappaukseen maksusta, äläkä ostajana tarjoa sellaista
    • Kuitin väärentäminen on luvattoman helppoa, eikä myyjänä voi varmistua kuitin/kuvankaappauksen aitoudesta mitenkään.
  • Laita viestikenttään jokin tunnistetieto kyseiseen tuotteeseen/ilmoitukseen liittyen
    • Tämä estää huijauksen (tai ainakin pienentää sen todennäköisyyttä), jossa huijari esittää yhdelle myyjää ja toiselle ostajaa. Ostajalle huijari välittää toisen huijattavan (eli oikean myyjän) maksutiedot ja myyjälle kertookin oman osoitteensa (tai todennäköisemmin jonkin pakettiautomaatin). Myyjä saa rahat tililleen, ja luulee kaiken olevan ok, vieden tavaran postiin. Tavara kuitenkin päätyy huijarille, ja melko todennäköisesti myyjä pääsee selvittelemään asiaa poliisin ja ostajan kanssa. Jos olet myyjä, pyydä tällainen tunnistetieto maksuun. Ostajana voit laittaa sen vaikka sellaista ei pyydettäisikään, myyjällä pitäisi hälytyskellojen soida jos maksussa lukee eri tuotteen nimi tai kauppapaikka kuin mihin liittyen on ollut kauppaa tekemässä.
  • Älä maksa mitään, jos maksutiedoissa on epäloogisuuksia
    • Hälytyskellojen pitää soida, jos myyjän ilmoittama nimi ei vastaa sitä, mitä MobilePay/Pivo/tms. kertoo maksun vastaanottajaksi, tai jos maksussa oleva viesti on jotain aiheeseen liittymätöntä.
Ilmoittaminen
  • Kerro ilmoituksessa kaikki olennainen, erityisesti tiedossa olevat viat/virheet
    • Ilmoituksesta ei saa jättää pois olennaisia tietoja, esimerkiksi tavaran vioista tai puuttuvista/hukkuneista osista. Kaikki kauppaan liittyvät tiedot, jotka voivat vaikuttaa kauppojen syntyyn tai kauppahintaan, on syytä olla ostajan tiedossa. Kauppalaki säätelee yksityishenkilöiden välistä kauppaa, ja "sellaisena kuin se on" ehto on usein pätemätön, eli virheitä ei voi tietoisesti ostajalta pimittää.
  • Ota hyvät kuvat tuotteesta itse
    • Älä käytä netistä kaivettuja kuvia. On epäilyttävää jos myyjältä ei löydy kuvia tai ei pyydettäessä voi sellaisia ottaa tavarasta jota on myymässä. Jos et ehdi/jaksa samantien kuvia ottaa, voi suoraan kertoa lisäävänsä ne myöhemmin tai toimittavansa kuvat pyydettäessä. Ostajana, pyydä kuvia tai lisätietoja vain jos olet oikeasti ostamassa tavaraa, ja niillä on vaikutusta kauppojen syntymiseen.
Hyviä tarkistuksia
  • Tee käänteinen kuvahaku ilmoituksessa käytetyille kuville. Jos Google löytää netistä samat kuvat jostakin muualta, pitää jälleen hälytyskellojen soida. Lähes kaikilla on nykyään puhelimessa kamera, jolla saa omat kuvat otettua vaivattomammin kuin että etsii netistä kuvia, joten muiden kuvien käyttöön lienee jokin epärehellisempi syy.
  • Jos kauppakumppanin puhelinnumero on tiedossa, hae sitä esim. Fonecta Finderista. Nimen tulisi täsmätä siihen, kenenä myyjä esiintyy. On kuitenkin ihan ok, jos mitään nimeä ei löydy. Monet eivät halua tietojensa näkyvän numeropalveluissa.
  • Jos kaupankäyntialusta sitä tukee, tarkista aina kauppakumppanisi saamat palautteet ennen kauppojen tekoa.

Ja yleisesti ottaen, nopea ja selkeä viestintä auttaa kaupan molempia osapuolia. Jos sulla myyjänä kestää viesteihin vastaaminen, niin kaupat saattaa mennä sivu suun, kun ostaja löytääkin tarvitsemansa joltakulta joka saa kaupat vietyä nopeasti maaliin. Ostajana taas on sitten hyvä kunnioittaa sitä toisten aikaa, ja jättää tarpeeton renkaanpotkiminen pois, ja viestitellä myyjän kanssa vain jos on oikeasti ostamassa tavaraa.

Mites muilla, löytyykö hyviä vinkkejä siihen miten kaupankäynnistä saadaan paremmin sujuvaa ja turvallisempaa kaikille, kaupankäyntialustasta riippumatta?

MUUTOSLOKI:
21.10.2022: Poistettu maininta Matkahuollon Bussiennakosta. Siinä ei ilmeisesti ole myöskään enää ennakkotarkastusoikeutta, eikä sitä tällöin ole syytä käyttää sen enempää kuin Postin postiennakkoakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 572
Käteiskaupat kasvotusten ei oo tuottanut koskaan ongelmia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 381
Suosi kasvotusten tehtäviä kauppoja
  • Tavaran toimitukseen sisältyy aina riski siitä, että saapuva tuote ei ole sitä mistä on sovittu. Lisäksi postitus itsessään luo riskin siitä, että tavara hajoaa tai katoaa matkalla, tai toimitus viivästyy merkittävästi. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten alla sitten vinkkejä onnistuneisiin postikauppoihin.
Tässä on lisäksi huomioitava, että henkilökohtaisen tapaamisen yhteydessä voi tapahtua jopa ennalta suunniteltu ryöstö, johon puolestaan voi sisältyä turpasauna. Tietenkin ilmiö on marginaalinen mutta olemassa, ja riskin toteutuessa seuraus voi olla pahempi kuin missään postimyyntihuijauksessa.

Siispä tarkennus: noutokaupat lähtökohtaisesti julkisella paikalla päiväaikaan. Tietysti riippuu asiasta, kauppakumppanista, tuotteen arvosta jne ja olen itsekin mm. myynyt auton kotipihasta tuntemattomalle keskellä korpea. En tarkoita lietsoa paranoiaa.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 458
Olen huomannut, että tuota postiennakkoa pidetään aika mörkönä. Muistelin, että sovittaessa paketin voi avata ennen ostoa ja aiheesta löytyikin tälläinen. Itse en pidä postiennakkoa ollenkaan huonona asiana, jos yhtään epäilyttää suuntaan tai toiseen. Mutta tämähän on vain oma mielipide.

Tälläienen ellei jokin ole muuttunut.

– Yksityishenkilöiden välisessä liikenteessä lähettäjä voi antaa luvan postipaketin sisällön tarkastamiseen ennen kuin se kuitataan vastaanotetuksi ja maksetaan. Tämä ei tarkoita sitä, että tuotteen saa viedä kotiin kokeiltavaksi, vaan kyse on pintapuolisesta tarkastuksesta, kertoo tuotepäällikkö Johanna Rouhe postista.
Edit. Tuo onkin näköjään muuttunut, että tarkistus ei enää onnistukkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 381
Olen huomannut, että tuota postiennakkoa pidetään aika mörkönä. Muistelin, että sovittaessa paketin voi avata ennen ostoa ja aiheesta löytyikin tälläinen. Itse en pidä postiennakkoa ollenkaan huonona asiana, jos yhtään epäilyttää suuntaan tai toiseen. Mutta tämähän on vain oma mielipide.

Tälläienen ellei jokin ole muuttunut.
Tämän lisäpalvelun poistumisesta oli juttua ehkä pari vuotta sitten. Ei ole vissiin enää mahdollista.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
263
Itse ollut siinä käsityksessä, että Matkahuoltokaan ei enää tarkastusoikeutta tarjoa bussiennakkoon. Posti nyt varmuudella ei.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 458
Tämän lisäpalvelun poistumisesta oli juttua ehkä pari vuotta sitten. Ei ole vissiin enää mahdollista.
Nähtävästi tuo onkin noin. Unohtakaa sitten tuo aikaisempi. En tosin ymmärrä, että miksi tuo on muuttunut huonompaan suuntaa...

  • Pakettia ei ole mahdollista avata ennen postiennakon maksamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 741
Itse ollut siinä käsityksessä, että Matkahuoltokaan ei enää tarkastusoikeutta tarjoa bussiennakkoon. Posti nyt varmuudella ei.
En löytänyt tähän liittyen mitään mikä tuon vahvistaisi, mutta en toisaalta hetkeen ole bussiennakolla mitään lähettänytkään. Jos joltain löytyy faktaa ettei enää onnistu Matkahuollollakaan, niin korjaan aloitukseen.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Tosiaan osa ei tiedä että kauppalaki suojaa hyvin näissä kaupoissa, eli ei ole ns. "perävalot" takuuta tuotteilla jotka voivat mennä viikon sisällä rikki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 741
Tosiaan osa ei tiedä että kauppalaki suojaa hyvin näissä kaupoissa, eli ei ole ns. "perävalot" takuuta tuotteilla jotka voivat mennä viikon sisällä rikki.
Ei kauppalaki tuollaiselta suojaa, ellei myyjä ole jättänyt kertomasta tiedossaan olevasta viasta.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
508
Tässä vielä muutama huomionarvoinen seikka.

1. Varmista tuotteen toimintakunto ennen kauppojen tekemistä! Jos tuote on "testaamaton" niin älä toivo, että se on toimiva, vaan varaudu siihen, että se on rikki. Harkitse tarkkaan, onko riskin arvoista ostaa houkuttelevan hintainen testaamaton tuote, vai onko viisaampaa maksaa hieman enemmän tavarasta, joka on testattu ja joka varmasti toimii. Jos saatkin risan osan, niin myyjä usein vetoaa siihen että "no ilmoituksessa luki että ei oo testattu" ja rahasi menivät kankkulan kaivoon. Pyydä myyjältä CPU-Z, GPU-Z, Speccy- tms. kuvakaappaus, jossa näkyy kyseisen osan tiedot. Muistikaupoissa kannattaa pyytää Memtest-kuvaa ja näytönohjaimista voi pyytää vaikka 3DMark-screenshottia.

2. Kiinnitä huomiota tuotteen yleiskuntoon. Rikkoutuneet kiinnikkeet, naarmut ja yleinen epäsiisteys kertovat siitä, että osaa on pidetty huonosti tai jopa kaltoinkohdeltu. Se, että tuote on yleiilmeeltään hyväkuntoinen ja mukaan löytyy alkuperäiset tarvikkeet, on merkki siitä että osa on todennäköisesti ollut huolellisen harrastajan käytössä.

3. Yritä löytää kuvista vinkkejä miten tuotetta on säilytetty ja käytetty. Onko osa maannut jossain romulaatikossa ruuvimeisselien ja muiden työkalujen kanssa tai onko se heitetty villamatolle kuvan ottamista varten? Nämä lisäävät riskiä saada rikkinäinen tuote, verrattuna siihen, että tuotetta on säilytetty asianmukaisesti.

4. Arvioi myyjän huolellisuus ja säntillisyys kuvien ja tekstin perusteella. Laadukkaat ja tarkat kuvat, kattavat ja paikkansapitävät tiedot ja asiallinen teksti ovat hyvä merkki. Kehnossa valossa otetut epäselvät kuvat, suppea teksti tai jopa virheelliset tiedot tuotteen ominaisuuksista tai mallista eivät anna kuvaa jämptistä myyjästä.

5. Pakkaaminen. Ostajan kannattaa varmistaa, että myyjä pakkaa tuotteen hyvin. Kaikille hyvä pakkaaminen ei nimittäin ole itsestäänselvää. Ostajan ei myöskään kannata alkaa pihistellä postikuluissa muutaman euron takia, vaan ennemmin kannattaa maksaa se pari euroa enemmän, jotta tuotteen saa pakattua sen verran isoon laatikkoon, että sinne mahtuu riittävästi pehmikettä. Paketit saattavat saada iskuja kuljetuksen aikana, joten jämäkkä pahvilaatikko, jonka sisällä on pehmikkeenä vaikka rypistettyä sanomalehteä, toimii hyvin. Ja pakettiin pitää muistaa merkitä sekä lähettäjän että vastaanottajan yhteystiedot selkeästi ja mielellään niin, että ne eivät ole millään teipatulla lappusella, joka saattaa revetä irti ja kadota. Varmuuden vuoksi paketin sisällekin voi laittaa lapun, jossa on lähettäjän ja vastaanottajan yhteystiedot siltä varalta, että paketin päällä olevat osoitetiedot turmeltuvat lukukelvottomiksi ja Posti joutuu viime kädessä avaamaan paketin selvittääkseen kenelle se kuuluu.

6. Lähetystapa. Älkää luottako kirjepostiin! Vaikka tavara mahtuisi kirjeeseen, niin kannattaa silti valita toimitustavaksi paketti, koska kirjeitä katoaa ja jopa varastetaan matkan varrella. Toki näin voi käydä paketillekin, mutta ainakin seurantakoodi auttaa asian selvittämisessä.
 
Liittynyt
19.02.2022
Viestejä
19
En löytänyt tähän liittyen mitään mikä tuon vahvistaisi, mutta en toisaalta hetkeen ole bussiennakolla mitään lähettänytkään. Jos joltain löytyy faktaa ettei enää onnistu Matkahuollollakaan, niin korjaan aloitukseen.
Olen selvittänyt tätä asiaa ja kävin tänään kysymässä Matkahuollon toimipisteeltä. Siellä sanottiin, että tarkastusoikeus poistui jonkin aikaa Postin saman poiston jälkeen eli varmaan 2017 lopulla tai 2018 alkupuolella.
 
Liittynyt
19.02.2022
Viestejä
19
Toinen asia, mikä paljastui Postin ennakkopaketista, on se, että jos huijari on lähettänyt vain käpyjä tai jauhopussin, niin rahojen siirtyminen eteenpäin pystytään estämään Postin toimesta ennen seuraavan päivän klo 10:tä ilmoittamalla Postin asiakaspalveluun ja tekemällä rikosilmoituksen. Joten jotain suojaa Postin ennakkopaketissa on ainakin ostajalle huijauksen sattuessa.

Tämä tieto on annettu asiakaspalvelusta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 527
Viestejä
4 240 410
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom