Suht hyvälaatuinen AC/AC -jännitelähde

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
PItäis saada rakennettua vähähäiriöinen AC/AC jännitelähde verkkovirrasta n. 15 VAC. Virtaa pitäisi saada ulos noin 1.5A.

Löytyiskö netistä jotain hyviä referenssitoteutuksia tms?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 432
PItäis saada rakennettua vähähäiriöinen AC/AC jännitelähde verkkovirrasta n. 15 VAC. Virtaa pitäisi saada ulos noin 1.5A.

Löytyiskö netistä jotain hyviä referenssitoteutuksia tms?
Pakka- tai rengassydänmuuntaja sopivalla muuntosuhteella?
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Pakka- tai rengassydänmuuntaja sopivalla muuntosuhteella?
Tuon pitäis kuitenkin olla mahdollisimman hyvin reguloitu ja ainakin jonkinlaista alipäästöä lähdössä. Hirveän nopea sen ei tarvitse olla, eli kyseessä ei kuitenkaan ole mikään akkusimulaattori.

Lähinnä kysyin tätä siksi, että maailmalla on varmasti jonkinlaisia tunnettuja, hyväksi todettuja perusratkaisuja tällaisille, ettei tarvitse lähteä keksimään itse pyörää uudestaan.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
110
Jos sisäänmeno on verkkosähköä, niin muuntajalla pääsee jo ihan kohtuullusiseen n. 10% tarkkuuteen. En tiedä mitä olet tekemässä, mutta yleensä AC-sovelluksissa ei ole se jännite niin kovin tarkka.

Saattaa olla varsin arvokas sellainen invertteri, joka tekee tarkempaa jännitettä ja vielä sinimuotoisena
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
459
Onkohan tässä taas edes todellinen tarve, vai luullaanko, että tarvitaan jotain tiettyä kun ei tiedetä oikein mitä ollaan tekemässä?

Niiiiin monta kertaa kuitenkin käynyt vuosien varrella samalla tavalla eri nettipalstoilla.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
No siis, mulla on tuossa hieman erilaisia putki(kuuloke)vahvistimia, joille tarvisin AC-jännitelähteen, jota voisi vähän säätää itse tarpeen mukaan. Toki voin lähteä ihan perusmuuntajasta, ja sitten iteroida omiin tarpeisiini - tässä elämän varrella vain olen huomannut, että iteratiivista kehitystyötä ei usein kande tehdä sekundaarisille palikoille itse, kun tällaiset peruspalikat on jo moneen kertaan suunniteltu ja maailmassa on käytössä tyypillisesti pari erilaista hyväksi todettua referenssitoteutusta.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 094
No siis, mulla on tuossa hieman erilaisia putki(kuuloke)vahvistimia, joille tarvisin AC-jännitelähteen, jota voisi vähän säätää itse tarpeen mukaan. Toki voin lähteä ihan perusmuuntajasta, ja sitten iteroida omiin tarpeisiini - tässä elämän varrella vain olen huomannut, että iteratiivista kehitystyötä ei usein kande tehdä sekundaarisille palikoille itse, kun tällaiset peruspalikat on jo moneen kertaan suunniteltu ja maailmassa on käytössä tyypillisesti pari erilaista hyväksi todettua referenssitoteutusta.
Käyttääkö jokin noissa suoraan ac jännktettä vai onko siellä tasasuuntaus?
Entä regulointi?
Sanoisin että pitää nähdä kytkentä josta sitten näkee mitä ehkä tarvitaan.

Joku valmis aktiivi siniaaltoups tai taajuusmuuttaja jossa voi säätää lähtöjännitettä ja ehkä taajuutta voisi olla vaihtoehto jos muuntaja ei kelpaa. Ei kylläkään halpa.
Edellä esitetty variac+muuntaja on hyvä vaihtoehto.
Jos harrastuneisuus riittää ja löydät sopivan aihion niin verkkomuuntajan toision voi käämiä osittain uudelleen ja ottaa vaikka väliotot kierroksen välein niin saa säädön. Tosin sen kokoisilla askelilla kun on muuntajan V/kierros.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin yleensä vahvistimet on suunniteltu niin että käyttöjännitteen absoluuttinen arvo ei ole ihan niin tarkka kunhan se pysyy vakiona.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
No siis, mulla on tuossa hieman erilaisia putki(kuuloke)vahvistimia, joille tarvisin AC-jännitelähteen,
Heh sä saat ainakin mielikuvituksen liikkeelle mulle tulee mieleen ECC putkella toteutettu katodiseuraajalla toteutettu 8ohm kuulokevahvistin tai suoraan anodilinjaan kytketty 600ohm kuuloke.
Kumpikaan ei tosin vaadi regulointia kunhan hehku on n.6.3V
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 108
Viestejä
4 212 366
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom