Subwooferin basso hiljenee pienen soiton jälkeen.

Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Moro! Mulla olis ongelma mun subwooferin kanssa.

eli mulla on KICX AP 1000D mono autovahvistin ja MDS Predator PS12 1000D2 elementti.

Kyseisen elementin kaksi kahden ohmin kelaa on kytketty rinnan jolloin saadaan yksi ohmi.
Aina kun soitan jotain missä on kova basso, niin kestää parikytä sekunttia ja subwoofer hiljentää basson tehoa, jolloin auto pitää käynnistää uudelleen, että saisi basson taas kohdilleen.

Mikä voisi olla vikana? Seuraavaksi tarkistan akun ja maadoituksen, mutta voiko vika piillä jossain muualla?

Onko kelat voinut palaa? Subwoofer hajonnut? Vahvistin hajonnut? mitä?

Jos ketään kiinnostaa niin virtakaapeli on 20mm2 ja maadoitusjohto samanpaksuinen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mittaas kyykkääkö akku/laturi, onko vahvasti kuuma, vilkkuuko valoja (ylilämpö tms), onko toiminut ennen, oletko sulkenut itse mankan pois vikalistalta jne.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Ei siellä mitään suotimia ole välissä?
eipä oo

onko vahvasti kuuma
ei
vilkkuuko valoja
power protection on aina palanu sinisenä
onko toiminut ennen,
on

oletko sulkenut itse mankan pois vikalistalta
jep tulee vaan siis kun käyttää subwooferia kovalla bassolla.

tarkistin just jännitteet ja on hyvät. Akun vikavalo sytty aiemmin kaupungilla. voi liittyä siihen, voi olla että laturissa jotain. pitänee kattoo sitä asiaa tarkemmin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Lähtisin sulkemaan viat tuosta latausjärjestelmästä ennen kun alkaa muuhun puuttumaan.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Lähtisin sulkemaan viat tuosta latausjärjestelmästä ennen kun alkaa muuhun puuttumaan.
voipi olla. on kuitenkin ennen vikavaloa jo tätä tehnyt, mutta kai se on voinut alkaa sitä tekemään kun laturi on ruvennut ikäänsä näyttämään, onhan toi mun auto jo 27 vuotta vanha.
noh katon jos saan vikavalon korjattua ja palaan sitten asiaan mieluusti jo huomen illalla
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Lähtisin sulkemaan viat tuosta latausjärjestelmästä ennen kun alkaa muuhun puuttumaan.
sain akun ja laturin vaihdettua, vikavalot lähti. Kuitenkin basso hälvenee taas hetken päästä kovan soiton aikana. Voiko olla, että vahvistin ei ole tarpeeksi hyvä. seh'n tukee vaan 1020w ja ton elementin rms on 1000w ja peak on 1500. Jännitteet on myös vaan 11.8V että vaikuttaisiko tämä?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
sain akun ja laturin vaihdettua, vikavalot lähti. Kuitenkin basso hälvenee taas hetken päästä kovan soiton aikana. Voiko olla, että vahvistin ei ole tarpeeksi hyvä. seh'n tukee vaan 1020w ja ton elementin rms on 1000w ja peak on 1500. Jännitteet on myös vaan 11.8V että vaikuttaisiko tämä?
Jännitteet liian matalat. Onko vahvistimen jatkuva teho 1020w?
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Milläs niitä jänniteitä nostamaan? onko mulla liikaa sähkölaittei kiinni kun niin tippuu? johto on vain 5 metriä, ei pitäsi noin paloa tippua?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Milläs niitä jänniteitä nostamaan? onko mulla liikaa sähkölaittei kiinni kun niin tippuu? johto on vain 5 metriä, ei pitäsi noin paloa tippua?
Paksumpaa kaapelia... vähän turhan ohutta parikymppinen kaapeli vaikka olisikin "vain" 5m pitkä. liian ohut tuo parikymppinen tuollaisille tehoille varsinkin jos huudattaa ilman että on auto käynnissä ja latautuu.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Toki myös liitoksien kunto on tärkeä... heittää ne kiinanpellistä tehdyt "rimpularengasliittimet" mäkeen ja kunnon paksusta tinatusta kuparista tehdyt tilalle jotka puristaa esim. hydraulisilla puristimilla johtoon kiinni niin että johdossa voisi vaikka roikkua sen ollessa kiinnitettynä johonkin itse liittimestä. Tinaa älä mee tarjoo, murtuu varmana ja hapettuu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Lähdetään myös siitä, mikä auto on kyseessä? Miten vanha? Onko jopa niin vanha että olisi jännitteensäädin (tuskin mutta parempi kysyä)?
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Lähdetään myös siitä, mikä auto on kyseessä? Miten vanha? Onko jopa niin vanha että olisi jännitteensäädin (tuskin mutta parempi kysyä)?
Audi a4 b5 1995, eli aika vanha, en tiedä onko jännitteensäädintä. On siis rengasliittimilla kiinni, auttaisko paksumman kaapelin laitto?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Audi a4 b5 1995, eli aika vanha, en tiedä onko jännitteensäädintä. On siis rengasliittimilla kiinni, auttaisko paksumman kaapelin laitto?
Jännitteensäätimestä tuo siis ei pitäisi johtua jos laturinkin vaihdoit... Revi hifit irti akusta ja katso tapahtuuko volteissa muutoksia.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Jännitteensäätimestä tuo siis ei pitäisi johtua jos laturinkin vaihdoit... Revi hifit irti akusta ja katso tapahtuuko volteissa muutoksia.
akussa jännitteet siis 13.5V mutta vahvistin saa vain 11.7V. Eli syökö joku nyt välistä?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
akussa jännitteet siis 13.5V mutta vahvistin saa vain 11.7V. Eli syökö joku nyt välistä?
Aivan liian ohuet johdot ja mahdollisesti heikot liitokset. Lue vielä ajatuksella tuo viesti mitä sanoin rengasliittimistä.
1643214768189.png
Tämä yllä oleva niitä hyviä. Alla oleva niitä huonoja joka tehty ohuesta pellistä joka menee kevyesti pihdeillä kasaan. Ylläoleva niin vahvaa kamaa että tarvitsee ihan kunnon puristimet tai hydraulityökalun liitoksen tekemiseen. Ruuvipenkissä tehdyt liitokset sais kieltää lailla.
1643214830933.png

Myös tällä "työkalulla" ei tule kuin sekundaa.
1643215015711.png
 

Liitteet

Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
Aivan liian ohuet johdot ja mahdollisesti heikot liitokset. Lue vielä ajatuksella tuo viesti mitä sanoin rengasliittimistä.

Tämä yllä oleva niitä hyviä. Alla oleva niitä huonoja joka tehty ohuesta pellistä joka menee kevyesti pihdeillä kasaan. Ylläoleva niin vahvaa kamaa että tarvitsee ihan kunnon puristimet tai hydraulityökalun liitoksen tekemiseen. Ruuvipenkissä tehdyt liitokset sais kieltää lailla.


Myös tällä "työkalulla" ei tule kuin sekundaa.
pitääkin noi liittimet katsoa, aika paksulta vaikuttaa tuo 20mm, pitäiskö siis ostaa 35mm tai 50mm?

minun kaituin johdot ovat vain 2.5mm, onko tämäkin liian ohut?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
pitääkin noi liittimet katsoa, aika paksulta vaikuttaa tuo 20mm, pitäiskö siis ostaa 35mm tai 50mm?

minun kaituin johdot ovat vain 2.5mm, onko tämäkin liian ohut?
Ohutta kaikki. En osaa nyt hatusta sanoa mikä ois kaiutinpuolelle paras kun en autohifiä niin harrasta mutta sähkärinä perussähköt sanoo enemmän. Osa vahvistimista on muutenkin sellaisia että ei mahdu tarpeeksi paksu kaapeli kaiuttimen ja vahvarin välille vaikka kuinka yrittää kun liian pieni liitin vahvarissa. Nämä vahvarit tosin on sellaisia että jo liittimen takia voi kyseenalaistaa mainostetun ja todellisen tehon. Itse laittaisin niin ison mitä vaan vahvistimine liittimeen mahtuu. 50 millisen itse laittaisin vaikkei vahvariin niin iso välttämättä mahtuis itse vahvistimeen, jakoblokki heti vahvaria ennen ja blokilta sitten niin paksulla johdolla vahvistimelle mitä saa menemään niin saa jännitehäviön minimoitua. Miinus sit suoraan koriin puhtaaseen pintaan (ei maalattuun) että rengasliitin saa kunnolla kontaktia. jo akun päässä jännite liian pieni et alkaisin myös vikaa etsimään johtojen lisäksi muualta esim. liian heikko akku.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
5m pitkän 20mm2 kuparikaapelin jännitehäviö 100A virralla pitäisi olla noin 0,4V eli en jaksa uskoa että vika olisi kaapelissa ellet sitten ole käyttänyt jotain kuparipinnoitettuja (CCA) apukäynnistyskaapeleita.
Mutta vahvistimelle toki kannattaisi aina tuoda niin paksu kaapeli kuin terminaaliin mahtuu.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
56
5m pitkän 20mm2 kuparikaapelin jännitehäviö 100A virralla pitäisi olla noin 0,4V eli en jaksa uskoa että vika olisi kaapelissa ellet sitten ole käyttänyt jotain kuparipinnoitettuja (CCA) apukäynnistyskaapeleita.
Mutta vahvistimelle toki kannattaisi aina tuoda niin paksu kaapeli kuin terminaaliin mahtuu.
yrittelin etsiä 50mm kaapeleta mutta halvin 5 metriä näyttäisi olevan jotain 70 euron luokkaa eli ihan liikaa tällä hetkellä.
Tämä yllä oleva niitä hyviä.
linkkiä josta ostaa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom