Stutterointia high-end pc:llä erityisesti RUST (maksan 50€ sille joka keksii ratkaisun)

Liittynyt
09.02.2021
Viestejä
5
TUF RTX 3080 OC
Ryzen 7 5800x3d
32gb ddr4 3600mhz cl16


Moi. Tässä olen nyt jo kuukausia taistellut stutterointiongelman kanssa. Eli siis yleisesti ottaen kaikki pelit pätkii vähän, mutta tarpeeksi että häiritsee. Muutaman sekunnin välein tulee muutaman framen pituinen stutter. Esimerkiksi rustissa FPS on 100-150 väliä, mutta silti tunnen kuinka peli pätkii vähän väliä. Olen yrittänyt kaikkia mahdollisia reddit artikkeleita, mistä mikään ei tunnu toimivan, ja kaikki mahdolliset optimisaatiot peliä varten. Voin maksaa 50€ sille, joka keksii ratkaisun ongelmaani, sen verran paljon jo ärsyttää, että maksoin koneesta ihan helkkaristi ja silti en voi lempipeliäni pelata. En ole varma, johtuuko ongelma itse windowsista / tietokoneestani, sillä välillä työpöydälläkin tuntuu, että pätkii hieman.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
528
Katso tehtävienhallinnasta käyttö % CPU, GPU, RAM ja kiintolevy jos jossain tulee piikin aikana käyttöä erityisesti.

Jos näkyy >> aukaise task managerista/tehtävien hallinnasta resource monitor/resurssien hall.? (unohin suomeksi) jos joku mikkisoftan prosessi heräilee randomisti tai av ohjelma.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
78
Tarkista Biosista PCI Subsystem settingseistä onko "Above 4g memory(Decoding)/cryptocurrency mining" Enabled jos ei niin pistä päälle ja samalla re-size Bar myös päälle. Jos asetus on jo päällä nii voit kokeilla myös pistää pois päältä onko vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
TUF RTX 3080 OC
Ryzen 7 5800x3d
32gb ddr4 3600mhz cl16


Moi. Tässä olen nyt jo kuukausia taistellut stutterointiongelman kanssa. Eli siis yleisesti ottaen kaikki pelit pätkii vähän, mutta tarpeeksi että häiritsee. Muutaman sekunnin välein tulee muutaman framen pituinen stutter. Esimerkiksi rustissa FPS on 100-150 väliä, mutta silti tunnen kuinka peli pätkii vähän väliä. Olen yrittänyt kaikkia mahdollisia reddit artikkeleita, mistä mikään ei tunnu toimivan, ja kaikki mahdolliset optimisaatiot peliä varten. Voin maksaa 50€ sille, joka keksii ratkaisun ongelmaani, sen verran paljon jo ärsyttää, että maksoin koneesta ihan helkkaristi ja silti en voi lempipeliäni pelata. En ole varma, johtuuko ongelma itse windowsista / tietokoneestani, sillä välillä työpöydälläkin tuntuu, että pätkii hieman.
Kuulostaa siltä, että vähintään yksi suorittimen ytimistä on 90-100 % kuormitettu, koska fps CPU-raskaassa pelissä on jopa 150.

Laita vaikka tehtävienhallinnasta jokaiselle ytimelle oma kuvaaja. Pelaa peliä, kunnes pätkii, ja käy sitten katsomassa, onko jonkin ytimen kuvaaja käynyt lähellä ylärajaa. Jos näin on, niin pienennä suorittimen rasitusta jollakin keinolla:

A) Tee näytönohjaimesta pullonkaula nostamalla resoluutiota/herkkuja (en usko että onnistuu, sillä peli on kevyt suhteessa 3080:een).

B) Kevennä suorittimeen vaikuttavia asetuksia, kuten piirtoetäisyyttä tms. En usko, että riittää yksinään.

C) Tehokkain keino on rajoittaa fps pelistä tai muualta 90 fps tai koemielessä jopa 60 fps. Pitää myös järjestää, että näyttö osaa tahdistua samaan lukemaan, eli gsync/vastaava tai sitten kytket vaikka vanhaan 60 Hz monitoriin/telkkariin.


Kokeile ensin vaihtoehtoa C. Jos se ei auta, kokeile A, B ja C yhtaikaa. Saitko pätkimisen pois, ja paljonko nyt oli suurin yksittäisen ytimen käyttöaste?
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Kaikki vakiolle Biosista, kellot ,alivoltitukset pois, xpm päälle/ pois vaikuttaako.

Onko vanhat tahnat prossulla ja riittävä prosessorijäähdytin, tuuletus kunnossa.

Tehtävienhallinnasta sammuta kaikki lisäkikkareet (emolevyvalmistajan ohjelmat, näppämistö/hiiri/äänikortti, kolmanen osapuolen virusohjelman vaihto Windows Defenderiin jos löytyy)

Revi myöskin kaikki joutavat usb ja vastaavat vehkeet koneesta irti, useampia näyttöjä irrota kaikki paitsi yksi.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Mikä SSD sulla on?

Kokeile pistää NVIDIA Reflex pois päältä pelin asetuksista, jos oli päällä.

Tuleeko netti piuhaa pitkin vai Wi-Fi? Joskus huono wifi yhteys aiheuttaa outoa lagia moninpeleissä, joka tuntuu stutteroinnilta.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Jos työpöydälläkin tuntuu niin tarkasta LatencyMon ohjelmalla.
Mikä emo? Onko bios päivitetty? Jos win 10 niin ota kokeeksi TPM pois käytöstä biosista.
Tutustu OCAT työkaluun, saat graafin joka näyttää frametime ajat.
OCAT 2000MHz.jpg
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
779
Jahas, ja windows uusiks, itse kärsin samoista ongelmista ja windowsin asennus mystisesti korjasi kaiken

edit: ja vinkki oli ilmainen
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 705
Rajoita ainakin fps nvidia control panelista 5 alle näytön virkistystaajuuden.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
379
Jos koneessa on kiinni useampia näyttöjä niin kannattaa laittaa sama virkistystaajuus kaikille näytöille. Kai noiden näyttisten tuo pitäisi hanskata.
Veljenpojan pelikoneen sutteroinnin korjasin kun läppärin näyttö pystyi 120hz ja ulkoinen näyttö halusi käyttää 144hz virkistystä. Sutterointia ja fps laskua esiintyi kun siirsi hiiren pelin aikana työpöydälle.
Ratkaistiin ongelma nopeasti kun laitettiin molemmat laitteet 120hz taajuudelle. Ehkä tuohon olisi jokin parempikin ratkaisu, ei vaan itsellä ollut aikaa tai kiinnostusta selvittää tuota yhtään enempää.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
82
dx12 peli? Mulla ainakin amd vehkeiden kanssa dx12 stutteroi jos control flow guard on päällä. Käy törkkäämässä testiksi pois päältä ja restarttia koneelle.

1704011636345.png


Niinjoo ja eihä sulla ole käytössä mitään 8000Hz polling rate hiirtä tms. esim. Razer Viper 8k? Kaikki pelimoottorit ei tue niitä nopeuksia
 

night_crawler

Tukijäsen
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
BIOSista "CPPC preferred cores" = Disabled. Jakautuu kuorma paremmin X3D:n kaikille ytimille.

Asetus "CPPC" saa jäädä asentoon "Auto"

Jos ylläoleva ei auta, niin tarkasta hiiren polling rate; kovin paljoa yli 1000hz saattaa jökkiä ihan Windowsissakin, eli suosittelen arvoa 1000 tai 500.
 
Liittynyt
31.12.2023
Viestejä
4
Voisiko ongelma johtua siitä, että prosessori tai näytönohjain ylikuumenee, mikä puolestaan saa ytimet hidastamaan toimintaansa?
 
Liittynyt
31.12.2023
Viestejä
4
Voisiko ongelma johtua siitä, että prosessori tai näytönohjain ylikuumenee, mikä puolestaan saa ytimet hidastamaan toimintaansa?
 
Liittynyt
31.12.2023
Viestejä
4
Tulipas oudosti sama viesti useita kertoja. Pahoittelut siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
249
TUF RTX 3080 OC
Ryzen 7 5800x3d
32gb ddr4 3600mhz cl16


Moi. Tässä olen nyt jo kuukausia taistellut stutterointiongelman kanssa. Eli siis yleisesti ottaen kaikki pelit pätkii vähän, mutta tarpeeksi että häiritsee. Muutaman sekunnin välein tulee muutaman framen pituinen stutter. Esimerkiksi rustissa FPS on 100-150 väliä, mutta silti tunnen kuinka peli pätkii vähän väliä. Olen yrittänyt kaikkia mahdollisia reddit artikkeleita, mistä mikään ei tunnu toimivan, ja kaikki mahdolliset optimisaatiot peliä varten. Voin maksaa 50€ sille, joka keksii ratkaisun ongelmaani, sen verran paljon jo ärsyttää, että maksoin koneesta ihan helkkaristi ja silti en voi lempipeliäni pelata. En ole varma, johtuuko ongelma itse windowsista / tietokoneestani, sillä välillä työpöydälläkin tuntuu, että pätkii hieman.
Ota Discordin ja Nvidian overlayt pois käytöstä;
Discord asetukset, Game Overlay, Enable in-game overlay -> pois päältä. NVIDIA Experience asetukset, General, In-game overlay -> pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 969
Viestejä
4 215 806
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom