Studiomonitoreille subwooferia kaveriksi PC:n perään

PC:ssä on nyt äänikortissa kiinni seuraava asetelma: (vihreästä rööristä) 3.5mm -> 2x XLR -> Monicon Passive Monitor Controller -> 2x XLR -> Behringer Truth B2030A kaiuttimet. Toimii hyvin ja olen tyytyväinen.

Tähän mennessä olen välillä lainannut kotiteatterista Wharfedalen subia ja johdotus on mennyt äänikortista 3.5mm -> 2x RCA subin sisääntuloon -> subin ulostuloista 2x RCA -> 3.5mm Moniconille -> 2x XLR kaiuttimille.
Ongelmana tässä on se, että subille tuntuu menevän kaikki taajuudet ja crossoverista huolimatta voi kuulla ylimääräisiä ääniä subista. Hyvää tässä asetelmassa on se, että kaiuttimien ja subin äänentasoa voi säätää erikseen (subin volumenuppi ei vaikuta kaiuttimiin).

Nyt pitäisi löytää subwoofer noiden kaiuttimien rinnalle ettei tarvitse olla kotiteatterista lainaamassa sitä. Mutta haluan, että kaiuttimien ja subin äänenvoimakkuutta voisi säätää edelleen erikseen toisistaan riippumatta, eli Moniconille jokin korvaaja jolla voisi hoitaa molempien säädöt samasta paikasta.

Eli ilmeisesti pitäisi olla palikka/masiina mihin ääni tulee ja jaetaan kahteen kanavaan ulos, joita molempia voi erikseen säätää. Crossover säätö aina plussaa, mutta jos subwooferissa on omat säädöt sille niin ei tarvetta.

Äänikortista en ole saanut ulos kuin 2.0 ääntä vaikka on liitännät 5.1 äänelle (ja asetukset kaikki käyty läpi).

Riippuu budejtista, mutta 100€ onnistuu kaikki. Ja jää loputtomasti säätövaraa.

Eli kallein ja järkevin versio: the t.racks DSP 4x4 Mini

Lisukkeiksi soppelit 3.5/6.2 yms liittimet jotka tuolla on halpoja.

Miksi: Itsellä toi morkula käytössä ja vanhalla läppärillä voi jopa lennosta säätää kaikki ok. Itse möhkäle on fiksu ja ei niin fiksu, anna tehtävä ja ulos tuloo mitä pyydät. Itse softa on ihan helppo. Sitä ei kannata pelätä.

Tämä on siis kiinalaisten rip off paljon kalliimmasta boksista. Mut ei mennä siihen.

Halvin on 12V jännitettä käyttävä crossover/lowpass boardi. Siinä saa sitten itte kolvata melkein kaikki. Yleensä vola, lowpass, freq on säädettävissä. Potikasta suoraan. Mutta muut saa / joutuu kolvaamaan. Oikeasti ei ole niin paha miltä kuulostaa.

Molemilla lähestymistavoilla hyvinsäädettynä on lopputulos ihan sama. Riippuu kuinka insinööri on.

Mulla on tässä edessä nyt USBissa kiinni NuForce µDAC 2, josta L, R ja Coax lähdöistä piuhat pikku-geneihin ja B&W ASW608:iin. Subissa on tietty oma volasäädin, vaikka koko setti tottelee µDACin potikkaa (ja systeemin äänisäätöä). Ja genethän tunnetusti säädetään ruuvimeisselillä..... Fiksummassa systeemissä varmaan suodatettais omat kaistat pkkukajareille ja subille, mutta kuulostaa hyvältä näinkin.

Tuo t.racks sopisi muuten, mutta haluaisin fyysiset nupit äänensäädöille enkä softan kautta.

Lienee helpointa ostaa Palmer Monicon L josta lähtee toisesta ulostulosta äänet kaiuttimille ja toisesta sitten Fostex PC-1 black ja sillä ohjataan subia. Kallista, mutta pitäisi toimia?

EDIT: ei kun eihän tuo toimikaan.

Jokohan tämä ratkesi?
Eikö normi studiosub hoitaisi homman? Noissa halvemmissakin on ihan hyvät liitännät ja säätimet. Voisit säätää yleisvolaa sitten sillä olemassaolevalla moniconilla. Eli pc-monicon-sub-kaiuttimet. Vai pitääkö sitä subia voida säätää jatkuvasti jostain syystä?

Ei nyt jatkuvasti, mutta helpottaisi jos säädin olisi pöydällä eikä pöydän alla.

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
89 813
Jäsenet
39 090
Uusin jäsen
ATR

Hinta.fi

Ylös Bottom