Staattinen sähkö kotelosta voi kaataa koneen

Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Pari kertaa on nyt tapahtunut aika kummia; sukka osunut kotelon reunaan mistä seurannut pieni staattisen sähkön isku ja kone boottaa välittömästi. Kone on maadoitetussa jatkoroikassa mikä maadoitetussa pistorasiassa. Muutoinkin aika yleistä, että jos esim. laittaa USB tikun tai kuulokkeet etupaneelin kiinni, niin tulee pieni staattinen sähkönapsu, nämä ei ole kuitenkaan konetta kaataneet. Semmoisiakin kummia tapahtunut muutaman kerran, että kun koneen etupaneeliin laittaa USB-tikun tai kuulokkeet kiinni, TV:ssä kiinni olevat kaiuttimet ovat alkaneet rutisemaan, vaikkei nuo kaiuttimet ole samassa pistorasiassakaan kiinni.

Onkohan kotelon (Meshify 2 Compact) maadoituksessa jotain ongelmaa mitä pitäisi parantaa, vai mahtaakohan olla ongelma jopa kämpän sähköasennuksissa? Ainakaan kotelon ja patterin välistä mitattuna en saanut yleismittariin mitään lukemia aikaiseksi, eli maadoituksen pitäisi sinänsä toimia. Voiko pieni ESD isku saada jonkun PC:n suojamekanismeista päälle ja kone boottaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Muutoinkin aika yleistä, että jos esim. laittaa USB tikun tai kuulokkeet etupaneelin kiinni, niin tulee pieni staattinen sähkönapsu
Ei kyllä pitäisi USB tikusta tai kuulokkeista tulla staattista sähkönapsua.
Onko emon kannakkeet oikein paikoillaan ja onko takapelti myös?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Kannakkeet ja takapelti asennettu niin kuin pitää, muutoinkin kaikki pitäisi olla koneessa oikein asennettu mutta varmaan noita pitää vielä tutkia jos jotain on jäänyt huomaamatta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Jotenkin nyt kuulostaisi siltä että maadoituksessa jotain häikkää. Tutkituttaisin asian pikimmiten ennenkuin käy se että jokin laite vioittuu ja lähtee henki maadoituksen ollessa mahdollisesti viallinen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
460
Ei kyllä pitäisi USB tikusta tai kuulokkeista tulla staattista sähkönapsua.
Onko emon kannakkeet oikein paikoillaan ja onko takapelti myös?
kyl itellä ainakin purkaa varauksen näppiksen metalliseen runkoon joka on kannettavassa kiinni.
USB portit on nykyään ylijännitesuojattuja että se selittää osiltaan miksi silloin ei kone kaadu.
Tietääkseni komponentit maadoittaa itsensä joko emolevyn ruuvien tai viimeistään powerin rungon kautta, toki en tiedä onko sinne miten paksu kerros maalia jäänyt tehtaalta ettei saa kunnolla kontaktia mutta aika epätodennäköistä sekin

TV kajareiden rutina viittais pitkälti pistorasian maadoitusvikaan, et sieltä lähtisin tutkimaan.

pikainen fiksi vois olla ylijännite-suojalla varustettu jatkoroikka, ne ei hirveästi extraa maksa ja muutenkin ihan hyvä investointi
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Millätapaa ja millä asteikolla mittarista mittasit maadoituksen?
AC virtaa mittailin toinen pää kiinni patterissa ja toinen eri puolilla koteloa ja takapaneelia, mutta nollaa näytti koko ajan (pienten ja isojen volttien asteikko testattu).

Laitoin nyt roikan kiinni huoneen eri paikassa olevaan pistorasiaan, pitää seurailla vaikuttiko mitään. Eri jatkoroikkaakin voisi jossain vaiheessa kokeilla.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
29
Roikka = jatkojohto? Jatkojohtoja ei pidä käyttää pysyväisasennuksissa (Tukesin mukaan).. muutenkin johdot olisi hyvä uusia joskus kun voivat vikaantua niin ettei päältä näe. Vikaa saattaa olla siinä, virtajohdossa tai talon sähköissä tietokoneen suojamaa ei ehkä ole kiinni kunnolla.. Mittaa jatkojohto ja virtajohto että kaikinpuolin kunnossa eikä näy vaurioita (irti sähköistä testaa impedanssit) ja sitten varmaan sähkömiestä paikalle jos ei vikaa löydy..
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 797
Oma arvaukseni olisi, että koneen virtapiuha on vain huonosti paikallaan. Eli koneeseen koskiessa kone buuttaa siksi.

Itsellä ollut ainakin tuollainen "vika" joskus, josta opin painamaan piuhan oikeasti kunnolla pohjaan
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Roikka = jatkojohto? Jatkojohtoja ei pidä käyttää pysyväisasennuksissa (Tukesin mukaan).. muutenkin johdot olisi hyvä uusia joskus kun voivat vikaantua niin ettei päältä näe. Vikaa saattaa olla siinä, virtajohdossa tai talon sähköissä tietokoneen suojamaa ei ehkä ole kiinni kunnolla.. Mittaa jatkojohto ja virtajohto että kaikinpuolin kunnossa eikä näy vaurioita (irti sähköistä testaa impedanssit) ja sitten varmaan sähkömiestä paikalle jos ei vikaa löydy..
Jatkojohdosta puhutaan joo. Tiedossa on että ei saisi olla pysyväisasennus, vaan semmoseksihan nuo tuppaa jäämään kun ei pistokkeet muutoin riitä. Jatkojohto oli eilen huoneen toisessa pistorasiassa kiinni ja kerran sain pienen ESD-napsun aikaiseksi kun kuulokkeet liitin etupaneeliin, mutta en nyt sitten tiedä onko tuossa sinänsä mitään ihmeellistä. Kun tuota jatkojohtoa kunnolla heiluttelee niin kyllähän siellä joku vähän sisällä kolisee. Taitaa olla pieni muovin pala irronnut siitä pistokkeen reiän kohdalta mikä painautuu sisään kun pistotulppa työnnetään paikoilleen, no joka tapauksessa eiköhän tuo jatkojohto mene vaihtoon.

Oma arvaukseni olisi, että koneen virtapiuha on vain huonosti paikallaan. Eli koneeseen koskiessa kone buuttaa siksi.

Itsellä ollut ainakin tuollainen "vika" joskus, josta opin painamaan piuhan oikeasti kunnolla pohjaan
Virtapiuha hyvin kiinni, tarkistettu useamman kerran.


Ylempänä ehdoteltiin ylijännitesuojattua jatkoroikkaa, joissakin roikissa on myös maininta että on häiriösuodin. Lainaus tuotesivuilta: "Häiriösuodatus (EMI ja RFI), minkä ansiosta esim. kylmälaitteiden tai pesukoneiden moottorin aiheuttamat interferenssit eivät pääse johtoa pitkin aiheuttaa häiriöitä vaikka streoihin, modeemiin tai digiboksiin." Voisikohan tässä olla kyse kuitenkin jostain tälläisestä häiriösingnaalista?

Noh taidanpa laittaa yhden tälläisen tilaukseen ja katsella auttaako.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
525
Ootko mitannut onko rungon/tai töpseli irti ja sen maadoitusjohtimen ja esim usb kuoren välissä vastusarvoa (ohm) paljonkin vai nolla (mittaa sekä kotelon ja emolevyn integroidut jos niissä eroja)? Sellaine pikainen ja helppo tarkistuksena vain.

Myös se että kaikki vehkeet on samassa rasiassa tai jatkoroikassa jossa maadoitus yhtenäisenä eikä mitään eri tavalla "nollattuja" pistorasioita laitteiden välillä ettei tule äänimiehien looppeja tai antenneja.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Ootko mitannut onko rungon/tai töpseli irti ja sen maadoitusjohtimen ja esim usb kuoren välissä vastusarvoa (ohm) paljonkin vai nolla (mittaa sekä kotelon ja emolevyn integroidut jos niissä eroja)? Sellaine pikainen ja helppo tarkistuksena vain.

Myös se että kaikki vehkeet on samassa rasiassa tai jatkoroikassa jossa maadoitus yhtenäisenä eikä mitään eri tavalla "nollattuja" pistorasioita laitteiden välillä ettei tule äänimiehien looppeja tai antenneja.
Maadoitusjohtimen ja usb tai audioliittimen välistä antaa 1,5 ohmia, samoin emon audio liittimen GND-headerista. Myös powerin virtajohto ja jatkojohto mitattu jokaisesta pistokkeesta, aina tulos noin puolitoista ohmia, eli johtojen pitäisi olla kunnossa. Kämppä on 1999 rakennetussa kerrostalossa, joten ei mitään nollaamisia pitäisi olla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
525
Maadoitusjohtimen ja usb tai audioliittimen välistä antaa 1,5 ohmia, samoin emon audio liittimen GND-headerista. Myös powerin virtajohto ja jatkojohto mitattu jokaisesta pistokkeesta, aina tulos noin puolitoista ohmia, eli johtojen pitäisi olla kunnossa. Kämppä on 1999 rakennetussa kerrostalossa, joten ei mitään nollaamisia pitäisi olla.
Jos laitat mittarin omat testijohdot yhteen on se myös 1,5Ohm? Kuhan tarkistan tämän vain.. koska 1,5 Ohm on liian paljon jos kysyt sähkömieheltä.
Esim. itse siis mittasin omasta kotelon USB suojakuoresta ja jatkoroikan maadoitusliuskasta (jatkoroikan viereisestä paikasta johon siis PC kytketty) on 0 Ohm eli suora piiri.

Jos taas mittarin omien testijohtojen resistanssi lukema ei olekkaan 1.5 Ohm vaan 0 ja saat yhä kotelon USB:sta ja suojamaan väliltä 1,5 Ohm niin kotelo auki ja kahtelee niitä kiinnityksiä tarkemmin ettei ole hassusti. PSU ja sen oma kotelo on se eka lenkki joka pitää olla 0 Ohm johdon suojamaahan johon mittaat.. jos siellä on tämä 1,5 Ohm niin virtalähde myyjälle tai TUKESille ilmoitusta.

Sit jos on ok niin sen PSU ruuvit ottaa kotelon metalliin ok ettei siinä häviä ja emolevyn kiinnitysreikien ruuvit ei ole ylikireellä jolloin niistä olisi hävinyt maadoitus padit jne.. pienet ruuvit ei tarvii hyvä jos kahtakaan newton metriä pysyäkseen kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Jos laitat mittarin omat testijohdot yhteen on se myös 1,5Ohm? Kuhan tarkistan tämän vain.. koska 1,5 Ohm on liian paljon jos kysyt sähkömieheltä.
Esim. itse siis mittasin omasta kotelon USB suojakuoresta ja jatkoroikan maadoitusliuskasta (jatkoroikan viereisestä paikasta johon siis PC kytketty) on 0 Ohm eli suora piiri.

Jos taas mittarin omien testijohtojen resistanssi lukema ei olekkaan 1.5 Ohm vaan 0 ja saat yhä kotelon USB:sta ja suojamaan väliltä 1,5 Ohm niin kotelo auki ja kahtelee niitä kiinnityksiä tarkemmin ettei ole hassusti. PSU ja sen oma kotelo on se eka lenkki joka pitää olla 0 Ohm johdon suojamaahan johon mittaat.. jos siellä on tämä 1,5 Ohm niin virtalähde myyjälle tai TUKESille ilmoitusta.

Sit jos on ok niin sen PSU ruuvit ottaa kotelon metalliin ok ettei siinä häviä ja emolevyn kiinnitysreikien ruuvit ei ole ylikireellä jolloin niistä olisi hävinyt maadoitus padit jne.. pienet ruuvit ei tarvii hyvä jos kahtakaan newton metriä pysyäkseen kiinni.
Kyllähän tuo 1,5 ohmia näyttä kun lyö testijohdot yhteen, eli testijohtojen omaa resistanssia. Tämän olisi kyllä voinut toki ensi töikseen tarkistaa. Yleismittari on tottakai vanha ja halvin mitä on kaupasta joskus löytynyt. Nyt on toista iltaa keskusyksikkö suoraan seinässä kiinni ilman jatkojohtoja, enkä ole saanut yhtään ESD-iskua aikaiseksi vaikka kovasti olen yrittänyt. :D

Pistän vehkeet uuteen jatkoroikkaan ehkä huomenna ja seurailen tilannetta, vaikka eipä tuo nykynenkään ainakaan mittausten perusteella rikki taida olla.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Kyllähän tuo 1,5 ohmia näyttä kun lyö testijohdot yhteen, eli testijohtojen omaa resistanssia. Tämän olisi kyllä voinut toki ensi töikseen tarkistaa. Yleismittari on tottakai vanha ja halvin mitä on kaupasta joskus löytynyt. Nyt on toista iltaa keskusyksikkö suoraan seinässä kiinni ilman jatkojohtoja, enkä ole saanut yhtään ESD-iskua aikaiseksi vaikka kovasti olen yrittänyt. :D

Pistän vehkeet uuteen jatkoroikkaan ehkä huomenna ja seurailen tilannetta, vaikka eipä tuo nykynenkään ainakaan mittausten perusteella rikki taida olla.
1,5 ohmia on kyllä aivan liian raju jo pelkille mittarin johdoille. Jos mittari on joku mallia Bilteman halppis ja johdot jäykät PVC kuoriset niin harkitsisin vakavasti paremman hankintaa. 1,5 ohmia on jo aivan liian raju lukema mittajohdoille.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
29
Kannattaa vaan heittää se jatkojohto roskiin jos aiheuttaa ongelmaa kun mittauskaan ei ole mikään takuu että toimisi aina oikein.. voi vaikka taipuillessaan välillä toimia huonosti. Huonosta maadoituksesta voi huonolla tuurilla lähteä henki. Eikä se ylijännitesuoja auta tuossa tilanteessa vaan pitäisi olla vikavirtasuoja käytössä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
1,5 ohmia on kyllä aivan liian raju jo pelkille mittarin johdoille. Jos mittari on joku mallia Bilteman halppis ja johdot jäykät PVC kuoriset niin harkitsisin vakavasti paremman hankintaa. 1,5 ohmia on jo aivan liian raju lukema mittajohdoille.
Tuskin se mittajohto noin paljoa vastustaa, vaan halpismittarin kalibrointi ei ole vaan ihan kohdallaan. Parempi noinpäin, kuin se että mittari näyttää nollaa 2 ohmin todelliseen vastukseen asti.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Jeps. Hajosi kokonaan toinen testijohto tuosta kamppeesta niin ostin uuden yleismittarin, nyt näyttää resistanssia yleensä 0.1 - 0.2 ohmia (sama lukema myös jos lyö tikut yhteen). Nyt on ollut uudessa jatkoroikassa vehkeet kiinni pari viikkoa ilman mitään ongelmia.

Sähköasentajakaveri vinkkasi että tuota pistorasian maadoitusta voi testata myös mittaamalla resistanssia esim. powerin ja patterin välistä, jolloin pitäisi tulla siitäkin joku aika pieni ohmilukema. Itse sain muistaakseni 0.3 ohmia (patteriverkko ja maadoitus yhtyvät samaan maadoituskiskoon).
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Nostetaanpa vanha ketju henkiin kun on pukannut vähän uutta oiretta.

Tässä kevään aikana etupaneelin liittimiä käytettäessä on pienen ESD-iskun saattelemana menyt sekä näppäimistö ja hiiri pimeäksi muutaman kerran (kiinni takapaneelissa). Tietokone ei tilttaa, ja bootin jälkeen toimii taas normaalisti. Ongelma tullut ainaki normi USB että USB C-liittimestä, mitkä menevät eri headereihin.

Voiko tästä sitten oikeen mitään päätellä? Emossa häikkää?
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Mistä osista kone on kasattu (poweri, lankku jne?). Pystytkö toisella virtalähteellä kokeilemaan?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Nostetaanpa vanha ketju henkiin kun on pukannut vähän uutta oiretta.

Tässä kevään aikana etupaneelin liittimiä käytettäessä on pienen ESD-iskun saattelemana menyt sekä näppäimistö ja hiiri pimeäksi muutaman kerran (kiinni takapaneelissa). Tietokone ei tilttaa, ja bootin jälkeen toimii taas normaalisti. Ongelma tullut ainaki normi USB että USB C-liittimestä, mitkä menevät eri headereihin.

Voiko tästä sitten oikeen mitään päätellä? Emossa häikkää?
Noista maadoituksien mittailuista sen verran että täyttä varmuutta maadoituksen toiminnasta ei saa muutoin kuin piippaamalla johtavuuden koneen rungon ja eri ryhmään liitetyn pistorasian väliltä eli pistorasian pitäisi olla eri sulakkeen takana kuin se, jonka maadoituksesta halutaan varmistua. Mikäli johtavuus löytyy niin silloin molemmat maadoitusjohtimet yhdistyvät keskuksella ja ovat näinollen varmasti maissa.

Tässä tapauksessa nuo staattisen sähkön napsahtelut viittaisivat siihen että hyvä maayhteys löytyy. Se useiden kilovolttien staattinen varaus kertyy käyttäjään, josta se sitten konetta kosketettaessa purkautuu koneen rungon ja kaikkien maahan galvaanisessa yhteydessä olevien laitteiden kuten usb-liittimien metallirunkojen kautta emoon ja emon läpi pistorasian maadoitusliittimeen. Joten sanoisin että ongelma on useimmiten käyttäjässä, ei laitteessa.
Pakkaskaudella ongelma korostuu matalan ilmankosteuden vuoksi, muita klassisia syitä ovat myös keinokuituiset vaatteet ja paksut sukat. Lattiamateriaalilla ja tuolin alla olevalla matolla on myös suuri vaikutus, jos varaus ei pääse purkautumaan eristekerrosten läpi maan potentiaaliin niin tuloksena on epämiellyttäviä napsahteluja ja joskus jopa laiterikkoja. Tästä aiheesta on useita ketjuja ympäri foorumia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Nostetaanpa vanha ketju henkiin kun on pukannut vähän uutta oiretta.

Tässä kevään aikana etupaneelin liittimiä käytettäessä on pienen ESD-iskun saattelemana menyt sekä näppäimistö ja hiiri pimeäksi muutaman kerran (kiinni takapaneelissa). Tietokone ei tilttaa, ja bootin jälkeen toimii taas normaalisti. Ongelma tullut ainaki normi USB että USB C-liittimestä, mitkä menevät eri headereihin.

Voiko tästä sitten oikeen mitään päätellä? Emossa häikkää?
Lähtisin nyt siitä, että erinäisin toimenpitein koittaisit vähentää staattisen sähkön muodostumista.
1. Koita erilaisia huuhteluaineita pyykin kanssa. Itse törmäsin aikoinaan yhteen, joka + kuiva keli, niin työpakalla kunnon tällejä. Aineen vaihto niin loppui.
2. Koneen luo antistaattinen matto, siten että koneeseen, näppikseen tai hiireen ei yllä, seisomatta sen päällä. Mattoon maadotus.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
384
Kiitos varsin mielenkiintoisistakin vastauksista.

Tuntuu kovin erikoiselta koko ESD-ongelma kun ei tälläistä ole koskaan ennen ollut, joten siksi olen enemmänkin epäillyt jotain sähkö/maadoitusvikaa. Mutta pitääpä kiinnittää asiaan enemmän huomiota.

1. Koita erilaisia huuhteluaineita pyykin kanssa. Itse törmäsin aikoinaan yhteen, joka + kuiva keli, niin työpakalla kunnon tällejä. Aineen vaihto niin loppui.
Lopetin itse asiassa huuhteluaineen käytön kokonaaan joskus alkutalvesta. Huuhteluainehan vähentää hankauskitkaa vaatteissa... Voisikose hitto olla tosiaan tästä kiinni... :D
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Kaverilla oli vikaa etupanelin liittimessä, antoi pientä kipinää kun asetteli USB-tikkua liittimeen. Kone aina boottasi kun tikun sai paikalleen tai otti irti.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Kaverilla oli vikaa etupanelin liittimessä, antoi pientä kipinää kun asetteli USB-tikkua liittimeen. Kone aina boottasi kun tikun sai paikalleen tai otti irti.
Kuulostaa siltä että ei ole kone maadoitetussa pistorasiassa... ainaskin ennen vanhaan powerien häiriönpoisto jätti jännitteen "kellumaan" runkoon kun ei ollut maadoitusta tarjolla rasiassa. Tämä mm. rikkoi paljon vahvistimia kun konetta ja vahvistinta yhteen kytkiessään jengi ei älynnyt ottaa siksi aikaa töpseleistä laitteita irti. Galvaanisella erottimella tuon vältti ja myöskin prummit. Joskus saattoi mennä koko vahvistin mutta se oli harvinaisempaa. Yleensä maadoittamattoman pöytäkoneen 3,5mm liittimestä tullut virtapiikki täräytti vahvistimen RCA sisääntulon rikki.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Kuulostaa siltä että ei ole kone maadoitetussa pistorasiassa... ainaskin ennen vanhaan powerien häiriönpoisto jätti jännitteen "kellumaan" runkoon kun ei ollut maadoitusta tarjolla rasiassa. Tämä mm. rikkoi paljon vahvistimia kun konetta ja vahvistinta yhteen kytkiessään jengi ei älynnyt ottaa siksi aikaa töpseleistä laitteita irti. Galvaanisella erottimella tuon vältti ja myöskin prummit. Joskus saattoi mennä koko vahvistin mutta se oli harvinaisempaa. Yleensä maadoittamattoman pöytäkoneen 3,5mm liittimestä tullut virtapiikki täräytti vahvistimen RCA sisääntulon rikki.
Tässä tapauksessa liitin oli rikki, johdot puoliksi irti uudessa kotelossa. Mutta ei kuulemma tarvinnut etupanelin USB-liittimiä ja äänipuoli toimi niin antoi olla. Vanha tapaus. Define R3 ehkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Ongelmaan saattaa auttaa vähän se, jos pystyt varmistamaan, että kotelon eri osista on hyvä sähköinen yhteys toisiinsa ja lopulta poweriin. Erityisesti niistä osista, joihin sormet osuvat.

Varmempi ratkaisu voi kyllä olla se, että staattisen sähkön kertymistä hillitään huuhteluaineella, esd-kalusteilla ja muilla tavoilla.

Itse saan aika usein napsahduksen aikaiseksi oman kotelon etupaneeliin, mutta kone ei ole vielä kertaakaan sekoillut. Kotelo on Define R4.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom