SSD:n pinnien muovit lähti irti

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 248
Uutta konettani kasatessa sähläsin tuttuun tapaani ja tärkeän SSD levyni hajosi. Eli Sata liitin vei mennessää tuota pinnien ympärillä oleva muovia: https://serving.photos.photobox.com...ba3c8fa708bd25a05660315d70080af74cb22b109.jpg
Yritin vähän liimailla sitä muovia paikalleen, mutta ei onnistunut. Välillä laitehallinta reagoi ulkoiseen kovoon, mutta itse kovo ei ilmesty oma tietokoneeseen. Nyt kysynkin, että osaako nuo asiantuntijafirmat korjata tuota vai pitäiskö yrittää vielä itse? Eli laite ei ole saanut mekaanista iskua ja tiedostot itsessään varmasti tallessa siellä. Hirvittää vaan eräs arvio tästä 1-4h työn osuus ja 70e/h. Kovo sisältää tärkeitä juttuja (esim kaikki mun musiikinteko tiedostot vuodesta 2004 ja sample bankit). Ja joskus noi oli pilvessä, mutta tuli 1tt täyteen, niin jotain piti poistaa enkä viittinyt perheen kuvia ja videoita alkaa poistelee.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Vanha viisaus - jos hajonneella laitteella on jotain oikeasti tärkeää niin itse ei kannata tehdä mitään, todennäköisesti vain huonontaa tilannetta.

Eli jos oikeasti haluat tuolta tiedot talteen niin kädet heti pystyyn ja levy ammattilaisille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 830
Piirilevytasolla helppo korjata siihen kuntoon että saa datat talteen mutta nuo liimaviritykset kannattaa jättää tekemättä kokonaan jos levyn sisältö on arvokas. Riski datan korruptoitumiselle on todella suuri jos s-ata kaapeli pätkii miten sattuu.

Kustannustehokkain tapa lienee löytää paikallinen elektroniikkaharrastaja jolla on kunnon vehkeet ja kokemusta.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
344
Ja muista että kaikki se mikä epäonnistuu tästä eteenpäin itse yrittäessä luultavasti kertaantuu ammattilaisen loppulaskussa. Eli etene harkiten.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 248
Mä olin jo lähettämässä levyä ammattilaiselle, mutta kokeilin vielä kerran eri piuhalla ja kaikissa usb porteissa. Piru vie yksi usb portti takana antoi riittävästi virtaa usb3-sata adapteriin ja levy ilmestyi. Siinä vaiheessa en uskaltanut enää irrottaa otetta levystä ja siitä adapterista ja huusin vaimon paikalle ja ohjeistin kopioimaan koko levyn uudelle ssd:lle. Niskat vähän jumittui siinä pöydän alla, mutta mikä tärkeintä, sain tiedostot talteen ja nyt nekin menee Microsoftin edupilveen. Huh kun helpotti, ois harmittanut kahta kauheemmin maksaa 100-300e ammattilaiselle.

Kokeilen jos levystä saisi ulkoisen kovon esim nvidia shieldille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 830
Seuraavan kerran sitten muistat että mihinkään yksittäisteen tallennuslaitteseen ei pidä luottaa.

Ei edes samassa koneessa oleviin eri levyihin. Itse opin tämän myös kantapään kautta kun joskus vuonna Athlon XP modulaariseen poweriin väärinpäin laitettu molex johto poltti kerralla koneesta kaikki kiintolevyt.

Sinne meni ihan kaikki :D

Nykyään sitten tullut viisastuttua kovastikin ja täydet backupit löytyy niin pilvestä kuin toisesta osoitteestakin
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 248
Näköjään tuo edu pilvi on rajoittamaton, luulin että on 1 teratavun. Sinne menee nyt ihan kaikki, kun ei ole aikeissa vaihtaa työpaikkaakaan.
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 061
kolvi kouraan ja tinaat suoraan sata-kaapelin kiinni pinneihin... tulee ruma mutta toimiva :smoke:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 054
Sata-liittimet ovat osoittautuneet mekaanisen kestävyytensä osalta aika huonoiksi. Googlen (kuva)haulla broken sata connector löytyy esimerkkejä pilvin pimein. Tilannetta ei helpota se että joissain piuhoissa on liittimissä lukitus jota käyttäjä ei välttämättä tajua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 148
Viestejä
4 226 730
Jäsenet
71 184
Uusin jäsen
k_ingman87

Hinta.fi

Ylös Bottom