Ratkaistu SSD-levy katoaa - sisäänkirjautuminen ei onnistu

Henriquez

SER OMISTAJA
Hei,

Tossa yhden tuttavan kone ei suostu sisäänkirjautumaan windows 11 käyttöjärjestelmään. Kirjautumisruudussa tulee ilmoitus, jossa lukee:

"Ei asemaa - Tämän ominaisuuden käyttöön tarvitaan USB_muistitikku tai muu siirettävä tietoväline. Yhdistä muistitikku koneeseen ja yritä sitten uudelleen."
Kuva ketjussa alempana.

Osat:

AMD Ryzen 5500
16GB DDR4
550W virtalähde
SSD NVME Kingston - tämä on uusi, jonka laitoin tohon.
RTX 2060
B450/B550 emolevy

Tuon tarkemmin en muista nyt noita osia - täytyy kaivaa esille se lappu jos löydän mihin nuo kaikki kirjotin ylös. Kasasin siis tuon koneen tälle tuttavalle.

Onko noissa amd:n emoissa ollut ongelmia noiden nvme asemien kanssa? Olin joskus muistini mukaan lukevinanim että ongelmia on ollut? Kun muistaakseni asennusvaiheessa ihmettelin kerran kun ei näkynyt asema oikein biosissa ja jouduin irroittmaan nvme tikun ja laittamaan uudelleen kiinni. Sekä käynnistämään useampia kertoja uudelleen. Sitten se alkoi toimia kyllä kuin junan vessa. Bios siinä on päivitetty. Toki varmaan uusia bios päivityksiä tullut tuon jälkeen. Mutta vaikea uskoa, että ne korjais tollasta vikaa.

kone on kasattu alkukesästä - komponentit ostettu käytettyinä - paitsi toi ssd.

Viimeksi muokattu:
Kertoman mukaan mitään tallaista ei ole koneelle tehty. Ei salasanan resetointia, koska tolle koneelle ei ole alun alkaen ollut edes salasanaa. Sehän tässä kummalista onkin.

IMG-20241129-WA0000.jpg

Tässä tämä virheviesti. Tuttavan pojan pelikone kyseessä. Siihen on laitettu custom-taustakuva kirjautumisnäyttöön, mutta sekään ei näy tossa nyt ollenkaan. Ja noi ikkunoiden värit näyttää ihan oudoilta.
Onkohan taas kerran AMD:n emoelvyssä jotain häikkää. Ei olisi ensimmäöinen kerta.

Ei se SSD-levy ole kadonnut mihinkään (jos olisi et pääsisi kirjautumisruutuun), luultavasti käyttäjätili vain on viottunut ja windows sen tähden luulee, että salasana on väärä, ja jos sitä yrittää vaihtaa se antaa tuon ilmoituksen, koska salasanan vaihto prosessissa ensin tehdään backup virheessä mainituille poistetettavalle tallennusmedialle.

Ei se SSD-levy ole kadonnut mihinkään (jos olisi et pääsisi kirjautumisruutuun), luultavasti käyttäjätili vain on viottunut ja windows sen tähden luulee, että salasana on väärä, ja jos sitä yrittää vaihtaa se antaa tuon ilmoituksen, koska salasanan vaihto prosessissa ensin tehdään backup virheessä mainituille poistetettavalle tallennusmedialle.
Kuinkahan se on edes mahdollista, että se voi luulla, että salasana on väärä. Ei tohon ole salasanaa määritetty edes.

Olisiko kyseessä ehkä vanha toisessa koneessa ollut levy? Onhan sille joskus annettu salsana kun on annettu salasanavihjekin.

Olisiko kyseessä ehkä vanha toisessa koneessa ollut levy? Onhan sille joskus annettu salsana kun on annettu salasanavihjekin.
Tuo eka kuva oli esimerkki, poistetaan se. Tämä toinen, joka suomeksi on- se ilmoitus joka ruudulle pamahti. Ssd levy kaupasta uutena koneeseen laitettu.

Täytyy lähteä paikan päälle ratkomaan ongelmaa. Saa nähdä, selviääkö tuon ongelman syy koskaan kokonaan. Taitaa olla aika harvinainen ongelma, jos täälläkään aisaan ei ole hirveämmin törmätty.
Nämä softapuolen viat ovat kaikkein vaikeimpia.

Onko kokeiltu ihan vaan painaa enteriä tuossa kirjautumisruudussa? Eli kone jää jostain syystä pyytämään "blankkoa" salasanaa.

Tai voiko olla, että on lisätty koneelle oma Microsoft-tili jotain sovellusta tai peliä varten ja naputeltu silmät ristissä OK kaikkiin kysymyksiin, ml. siihen missä kysytään jotain tyyliin "Haluatko käyttää Microsoft-tiliäsi koneellesi kirjautumiseen?". Ja nyt ei osata yhdistää tapahtunutta tuohon salasana-asiaan?

Jää toistaiseksi mysteeriksi, miten tuo on saatu tohon tilaan. BIOSSISSA (Asus B450 Gaming F emolevy) nvme asemaa ei näy ollenkaan (tunnettu bugi näissä).
Levy silti toimii, koska kirjautumisruutuun asti pääsee/windows asennusmediaa käytettäessä levy näkyy. Nyt kun masiina on hallussa niin olen tämän kanssa värkkäämässä itse. Vähän nyt haiskahtaa tässä, että salasana on luotu vahingossa tähän paikalliseen tiliin. No - nyt menee pojan kone sileeksi sitten.

Viimeksi muokattu:
Onko tää Kingston just näitä huonoja?

Windows 10 aktiivisesti pyytää mullakin vaihtamaan salasanan. Mulla on tyhjä ja se hyväksyy uudeksi saman. Välttämättä jollain lapsella ei tule mieleen kokeilla sitä. Mutta se tarvii vaihtaa aina välillä. Jotain ehkä muutaman kuukauden välein.

Onko tää Kingston just näitä huonoja?

Windows 10 aktiivisesti pyytää mullakin vaihtamaan salasanan. Mulla on tyhjä ja se hyväksyy uudeksi saman. Välttämättä jollain lapsella ei tule mieleen kokeilla sitä. Mutta se tarvii vaihtaa aina välillä. Jotain ehkä muutaman kuukauden välein.
Tarkastan sen mallin.
SNV2S/500GB on toi malli.

No - se ei oireile sit kuitenkaan normikäytössä millään lailla, nyt kun oon testaillut.
Ja anto windowsin asentaa hyvin. Itse levy on muutamia kuukausia vanha.
Enkä usko, ettöä toi aiheuttaa mitään salasanaan liittyvää ongelmaa?

Tarkastan sen mallin.
SNV2S/500GB on toi malli.

No - se ei oireile sit kuitenkaan normikäytössä millään lailla, nyt kun oon testaillut.
Ja anto windowsin asentaa hyvin. Itse levy on muutamia kuukausia vanha.
Enkä usko, ettöä toi aiheuttaa mitään salasanaan liittyvää ongelmaa?

Sulle oli lähetetty kuva jonka virheilmoitus tulee aika yksiselitteisesti painaessa vaihda salasanaa linkkiä. (kokeilin) Sulle ei oltu kerrottu mitään siitä että käyttäjä ei tiedä salasanaa vaikka selvästi se oli ongelma. Sulle kai oli väitetty että koneessa ei ole salasanaa kuten sä olit aikanaan sen säätänyt. No, tuo "vaihda salasana" näkyy vain jos ON salasana. Ilman salasanaa näkyy vain kirjaudu nappi. Lisäksi siinä kirjautumisruudulla oli vaihdettu high contrast moodi käyttöön, mikä selittää taustakuvattomuuden ja nuo oudot värit.

Eli sulla epäluotettava käyttäjä ja hänen kuvaukset virheestä ja miten asiat ilmeni, ovat mitä sattuu. Tää on mun mielestä todennäköisin selitys.

Kokeilin huvikseni mitä tapahtuu jos login ruudussa käyttislevy katoaa, koska oivalsin vasta myöhemmin tuon high contrast moodin vaikutukset, ja tuo kuva näytti oudolta. Vaikka tää on hieman eri asia on tuollainen muualla raportoitu nvme vaivihkainen katoaminen, niin irroitin sata levyn login ruudussa, jossa siis mulla WIndows. Välittömästi Windows ei enää reagoinut näppäimenpainalluksiin, vaikka caps lock valoa pystyi silti muuttamaan, mitä voi usein kokeilla koska sen valon toiminnallisuus on tietokoneen kautta, eli täysin jämähtänyt kone ei kykene vaihtamaan sen valon statusta. Mielestäni hiiri liikkui, 100% varma en ole. Melko(10s?) pian ruutu meni täysin mustaksi, ja tällä ruudulla ainakin hiiri liikkui. Pian(10s-15s?) sen jälkeen blue screen. Toisaalta huomasin myöhemmin että mulla oli sata hot swap taas vaiheeksi pois päältä. Olin siis tuota kokeilua varten joutunut antamaan salasanan, jotta Windows ylipäätään pysähtyisi siihen login ruutuun.

No, tuo tunnetusti huono nvme todennäköisesti ei ole aiheuttanut tuota vikaa. Kuten sanoin, mulla on tyhjä salasana(tai toisella tapaa ilmaistuna ei salasanaa) ja Windows aina välillä vaatii login ruudussa sen vaihtoa. Nimenomaan vaihtoa, se ei herjaa siitä ettei salasanaa ole lainkaan. Ja mä sitten vaihdan sen uuteen tyhjään salasanaan koska se hyväksyy sen.

Eli jatkossa mä briiffaisin tuota käyttäjää että JOS se Windows nyt taas haluaa sen salasanan vaihtoa, niin antaa sille vaan uudestaan tyhjän salasanan.

Kuten sanoin, mulla on tyhjä salasana(tai toisella tapaa ilmaistuna ei salasanaa) ja Windows aina välillä vaatii login ruudussa sen vaihtoa. Nimenomaan vaihtoa, se ei herjaa siitä ettei salasanaa ole lainkaan. Ja mä sitten vaihdan sen uuteen tyhjään salasanaan koska se hyväksyy sen.
Minulla on aivan vastaavat kokemukset Win 10:stä. Koska kympissä ei enää ole rajoitetuin oikeuksin olevaa Vieras -tiliä, olen tehnyt satunnaiselle käyttäjälle Visitor -nimellä tilin, jolla ei ole salasanaa ja jonka oikeuksia on rajoitettu. Windows ilmoittaa aina välillä, että salasana on vanhentunut, anna uusi salasana. Salasanaa ei tarvitse oikeasti vaihtaa, vaan riittää kun painaa enteriä salasanakentän ollessa tyhjä.

Sulle oli lähetetty kuva jonka virheilmoitus tulee aika yksiselitteisesti painaessa vaihda salasanaa linkkiä. (kokeilin) Sulle ei oltu kerrottu mitään siitä että käyttäjä ei tiedä salasanaa vaikka selvästi se oli ongelma. Sulle kai oli väitetty että koneessa ei ole salasanaa kuten sä olit aikanaan sen säätänyt. No, tuo "vaihda salasana" näkyy vain jos ON salasana. Ilman salasanaa näkyy vain kirjaudu nappi. Lisäksi siinä kirjautumisruudulla oli vaihdettu high contrast moodi käyttöön, mikä selittää taustakuvattomuuden ja nuo oudot värit.

Eli sulla epäluotettava käyttäjä ja hänen kuvaukset virheestä ja miten asiat ilmeni, ovat mitä sattuu. Tää on mun mielestä todennäköisin selitys.

Kokeilin huvikseni mitä tapahtuu jos login ruudussa käyttislevy katoaa, koska oivalsin vasta myöhemmin tuon high contrast moodin vaikutukset, ja tuo kuva näytti oudolta. Vaikka tää on hieman eri asia on tuollainen muualla raportoitu nvme vaivihkainen katoaminen, niin irroitin sata levyn login ruudussa, jossa siis mulla WIndows. Välittömästi Windows ei enää reagoinut näppäimenpainalluksiin, vaikka caps lock valoa pystyi silti muuttamaan, mitä voi usein kokeilla koska sen valon toiminnallisuus on tietokoneen kautta, eli täysin jämähtänyt kone ei kykene vaihtamaan sen valon statusta. Mielestäni hiiri liikkui, 100% varma en ole. Melko(10s?) pian ruutu meni täysin mustaksi, ja tällä ruudulla ainakin hiiri liikkui. Pian(10s-15s?) sen jälkeen blue screen. Toisaalta huomasin myöhemmin että mulla oli sata hot swap taas vaiheeksi pois päältä. Olin siis tuota kokeilua varten joutunut antamaan salasanan, jotta Windows ylipäätään pysähtyisi siihen login ruutuun.

No, tuo tunnetusti huono nvme todennäköisesti ei ole aiheuttanut tuota vikaa. Kuten sanoin, mulla on tyhjä salasana(tai toisella tapaa ilmaistuna ei salasanaa) ja Windows aina välillä vaatii login ruudussa sen vaihtoa. Nimenomaan vaihtoa, se ei herjaa siitä ettei salasanaa ole lainkaan. Ja mä sitten vaihdan sen uuteen tyhjään salasanaan koska se hyväksyy sen.

Eli jatkossa mä briiffaisin tuota käyttäjää että JOS se Windows nyt taas haluaa sen salasanan vaihtoa, niin antaa sille vaan uudestaan tyhjän salasanan.

Melko kattavasati vastattu. Kiitos.

Tässähän uskaltaa nyt todeta, että koneen käyttäjän virhe. Ei raudan. Lyhyesti sanottuna - lapsi tehnyt vahingossa salasanan, jota ei ole käsittänyt. Korjaus vaati windwosin uuden asennuksen.
Oppirahoja tässä nyt maksettiin - vaikka kuinka sanoin, että sitten kysyy isältään, jos jotain ei tiedä, mitä tekee.

Nyt tehdään siis erillinen käyttäjä tohon koneeseen, jonka oikeudet ovat rajatut.

Muuten, tuo NV2 on huonossa maineessa ja ilmeisesti alkaa temppuilemaan siinä vaiheessa kun muistista on käytetty yli puolet. Kannattaa jossain vaiheessa miettiä sen korvaamista jollain luotettavammalla.

Muuten, tuo NV2 on huonossa maineessa ja ilmeisesti alkaa temppuilemaan siinä vaiheessa kun muistista on käytetty yli puolet. Kannattaa jossain vaiheessa miettiä sen korvaamista jollain luotettavammalla.
Koskeeko kaikkia NV2 malleja? Jos koskee, niin ei siinä muu auta.

Kingstonin tuotteisiin en itse kyllä jatkossa koske ollenkaan. Viimeisin Kingstonin PCIe Gen 4 NVME: osalle levyllä olevalle datalle lukunopeus on >30MBs (pakattua yhtenäistä dataa), ja osaa dataa (pakattua yhtenäistä dataa) se lukee täysin normaalisti (mukaanlukien kaikki nopeus testit).

Kingstonin tuotteisiin en itse kyllä jatkossa koske ollenkaan. Viimeisin Kingstonin PCIe Gen 4 NVME: osalle levyllä olevalle datalle lukunopeus on >30MBs (pakattua yhtenäistä dataa), ja osaa dataa (pakattua yhtenäistä dataa) se lukee täysin normaalisti (mukaanlukien kaikki nopeus testit).
Mikä ssd? Esim. Kc3000 on kehuttu, mutta esim nv sarja on huono.

Lisäksi kaikilla valmistajilla voi olla maanataikappaleita.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 005
Jäsenet
75 969
Uusin jäsen
Jontterii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom