SSD kuumenee pelatessa - mikä on turvallinen raja?

Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
348
Minulla on pienempi HTPC-mallinen PC, jonka kovalevyt pysyvät normaalikäytössä (ei pelatessa) tyypillisesti n. 40-asteessa, joskus harvoin (kuvankäsittely, Youtube) n. 50-asteen tuntumassa. Pelatessa näyttis (laitteessa on integroitu Intel HD 530-näyttis) nostaa kovalevyjen lämpötilan kotelossa miltei 60-asteeseen CrystalDiskInfon mukaan.

Pienen kotelon takia koneessa ei ole minkäänlaista tuuletinta, takaa olen poistanut muutaman korttiaukon metallilevyn, jotta takana olisi edes pieni tuuletus, mutta pelaamisen lämpötiloihin tällä ei ole mitään vaikutusta. Kotelo on niin pieni ettei sinne voi lisätä tuuletinta eikä myöskään erillistä näytönohjainta, jossa olisi pieni tuuletin. Metallikotelo on todella kuuma eli SSD:t paahtuvat mukavasti sisällä.

Kysymykseni:
- onko n. 60 astetta jo haitallinen lämpötila SSD:n elinkelpoisuudelle eli pitäisikö
1) rajoittaa pelaamista maks. 1-2h/kerta (ja laittaa kone sitten lepotilaan) tai
2) siirtää kovalevyt kotelon ulkopuolelle ulkoisiin koteloihin?

- kun koteloon ei mahdu erillistä näyttistä niin onko olemassa järkevänhintaista (eli ~100-150 euroa) ulkoista näyttistä, jonka siis voisi asentaa koteloon ja kiinnittää kaapelilla koneeseen? Tehoilla ei ole niin paljon merkitystä; kunhan on jonkinlainen boosti integroituun?
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
505
En tiedä mikä SSD sinulla on, mutta ihan vain esimerkkinä mainitakseni Samsung ilmoittaa 860 Evolle toimintalämpötilaksi 0-70 astetta. 60 astetta on siten korkeahko lämpötila, mutta tuolle levylle se olisi vielä hyväksytyissä rajoissa. Luulen että matalampi lämpötila auttaa pidentämään levyn käyttöikää. Yksi vaihtoehto tämän ongelman ratkaisemiseksi on kotelon vaihtaminen sellaiseen missä ilma kiertää paremmin ja mihin mahtuu erillinen näytönohjain. Siinä saisit kaksi tai kolmekin kärpästä yhdellä iskulla. Ensinnäkin SSD:n jäähdytys todennäköisesti paranisi paremman ilmankierron ansiosta ja toisekseen saisit tilaa hyvälle sisäiselle näytönohjaimelle. Kolmas plussa on tietenkin se, että ulkoinen näytönohjain ei vie tilaa pöydällä, eikä tule enempää johtosotkua. Integroitua ratkaisua tehokkaampia näytönohjaimia saa suht pienellä rahalla käytettynä, eikä pieni ITX- tai mATX-kotelokaan välttämättä maksa paljon, mutta ulkoinen näytönohjain kuulostaa eksoottiselta ja kalliilta ratkaisulta. Toinen tapa hillitä lämpöongelmaa on vähentää kotelossa syntyvän lämmön määrää, eli vaihtaa esimerkiksi prosessori vähemmän lämpöä tuottavaan malliin.

Mikäli olet tee-se-itse-henkinen, niin voit toki modifioida itse koteloasi ja porata tai leikata siihen reikiä ilmankierron parantamiseksi ja koittaa jotenkin viritellä sinne edes pienen tuulettimen avittamaan ilman vaihtumista. Tai jos tilaa on niin SSD-levyyn liimattavat jäähdytyssiilit saattavat tuoda jonkinlaista apua.

Jos olisin sinä, niin vaihtaisin kotelon sellaiseen missä ilma kiertää paremmin ja johon mahtuu erillinen näytönohjain. Tämä onnistuu kyllä mainitsemallasi budjetilla.
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
348
Kiitokset - laitetaan uusi kotelo harkintaan ja rajoitetaan siihen asti lasten/omaa pelaamista niin lämmöt eivät pitkäksi aikaa nouse ;-).

Kovalevyistä toinen on Samsung 860 QVO ja toinen vanhempi SanDiskin SDSSDA120G.
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
287
Liian kylmäkään ei ole hyvästä. 30-50 astetta on varmasti ihan ok.




Voihan siihen koteloon aina porata reiän ja laittaa pienen puhaltimen ulkopuolelle ilmaa imemään tai puhaltamaan. Tai jopa tuoda be levyt sen kotelon ulkopuolelle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 044
Viestejä
4 189 870
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom