Itse olen kanssa tuota Partition Wizardia käyttänyt. En ole varma osaisiko se ihan jokaisessa tilanteessa toimia, tarvittaessa se boottaa sellaiseen kevyttilaan jossa Windows ei automaattisesti mounttaa asemia ja täten lukitse niitä omaan käyttöönsä.
Aloittajan kaltaisessa tilanteessa kolme yleisintä asiaa mitä voi automaattisesti tapahtua, on swappi, system restore ja kolmantena jos Windows boottaa kyseiseltä levyltä. En muista suomenkielisiä termejä mutta englanniksi CSM(ei-UEFI) Windows lataa boot loaderin ensin system osiolta, sitten se käynnistää boot osiolta sen varsinaisen Windowsin. Jos koneeseen lykätty uusi levy sisältää sopivan boot loaderin sopivilla säädöillä ja emo on säädetty niin että se uusi levy sattuu olemaan ensisijaisempi, se voi täysin huomaamatta käynnistyä osittain uudelta levyltä ja lataa sitten vanhalta sen Windowsin, jolloin käyttäjä ei huomaa mitään.
(Aloittajalla oli kyse siitä että Windows oli heittänyt sinne "uudelle" levylle swappitiedoston)
Uudemmat UEFI / GPT tyyppiset asennukset sisältävät enemmän osioita ja saattavat käyttää hieman eri termejä noissa.
Halusin vaan kehua tuota Partition Wizardia koska se on itsellä toiminut hyvin. Sen jossain versioissa voi olla/ollut jotain mainostauhkaa josta Defender herjaa. Itsellä ei kuitenkaan sen asennuksesta ole koskaan tullut mitään adwarea, yli 6 vuotta on tullut sitä asennettua jokaiseen koneeseen heti kun olen tarvinnut jotain millä muokata osioita.