Spekulaatio: Mitkä ovat Intelin ja AMD:n mahdollisuudet säteenseurantauen kehittämisessä omiin GPU.

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Spekulaatio: Mitkä ovat Intelin ja AMD:n mahdollisuudet säteenseurantauen kehittämisessä omiin GPU:ihinsa.



Minulla kun tuli mieleen yksi merkittävä juttu jota Nvidia painotto kovasti, nimittäin

Nvidia on todellakin kehitänyt sitä GPU säteeseurantaa sen kymmenvuotta
(koska niin pitkään heillä on ollut töissä se säteenseurantaexspertti).

En tarkoita että Intelilä tai AMD:lla menisi niin pitkään säteensaurata GPU raudan kehityksessä.

Mutta Nvidialla on ollut kymmenenvuotta aikaa keksiä kaikkia teoriassa mahdollisia tapoja miten säteenseurannan voisi toteuttaa GPU:lla
ja Nvidialla on ollut myös se
kymmenenvuotta aikaa patentoida ne kaikki GPU säteenseuranta mahdollisuudet
.

Ts kuinka todennäköistä on että Intel ja/tai AMD kykenee keksimään sellaisen GPU säteenseurantatavan joka ei riko tuota Nvidian säteenseuranta patenttisalkua.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
255
No säteidenseuranta ei todellakaan ole uusi tekniikka ja jo pidempään on ollut tiedossa, että se tulee jossain välissä myös reaaliaikaiseen grafiikkaan. NVIDIA vain ehti ensimmäiseksi. Onhan AMD jo kehittänyt säteidenseurantaa hyvän aikaa AMD's Open Source Vulkan Ray Tracing Engine Debuting In Games This Year - Radeon Rays 2.0

Mitä taas tulee rajapintatukeen, niin NVIDIA on panostanut yhdessä MS:n kanssa standardirajapintaan ja myös Vulkaniin on tulossa/tullut jo tuki. Eli kyse on enemmän siitä milloin AMD/Intel saavat uskottavat rautatoteutukset ulos. 10 vuoden kehityskaari ei kuulosta alkuunkaan epäuskottavalta, joten kysymys on, kauanko AMD:llä on ollut vastaava projekti työnalla ja missä vaiheessa toteutus on. Käytännössä Navissa on pakko olla ainakin kohtuu kilpailukykyinen vastine, jos AMD meinaa olla millään tavalla relevantti jatkossa. NVIDIAlla on jo seuraava generaatio työnalla, joten kun Navi tulee, on NVIDIAlla jo seuraava generaatio tulossa ulos.

NVIDIA on vaan innovaatioissa ihan omalla tasolla. AMD:llä ja Intelillä ei ole myöskään tensor-ytimille mitään uskottavaa vastinetta. Varsinkaan kun huomioidaan koko AI-softastacki, joka on se kaikista tärkein.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 100
Intelillähän on ollut ray-trace taustaa jo pitkän aikaa kun alkaa miettimään näitä Quake RT demoja. Muun muassa Intelin Larrabee oli yksi kokeilu jolla kiihdyttivät Quake4-RT, Quake wars: RT, wolfenstein RT ynnä muita tutkimusprojekteja reaaliajassa. Eli inteliltä kyllä löytyy asiaan paneutumista jo pitkältä ajalta ja nyt kysymys kuuluukin että onko asia otettu huomioon kun Intel on tuomassa High-End GPU:ta 2020.

Tämä quake ray trace on siis 100% ray-tracea käsittääkseni eikä mitään puolivillaista raster/RT hybridiä.





Quake Wars: Ray Traced - Wikipedia

EDIT:

 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Spekulaatio: Mitkä ovat Intelin ja AMD:n mahdollisuudet säteenseurantauen kehittämisessä omiin GPU:ihinsa.



Minulla kun tuli mieleen yksi merkittävä juttu jota Nvidia painotto kovasti, nimittäin

Nvidia on todellakin kehitänyt sitä GPU säteeseurantaa sen kymmenvuotta
(koska niin pitkään heillä on ollut töissä se säteenseurantaexspertti).

En tarkoita että Intelilä tai AMD:lla menisi niin pitkään säteensaurata GPU raudan kehityksessä.

Mutta Nvidialla on ollut kymmenenvuotta aikaa keksiä kaikkia teoriassa mahdollisia tapoja miten säteenseurannan voisi toteuttaa GPU:lla
ja Nvidialla on ollut myös se
kymmenenvuotta aikaa patentoida ne kaikki GPU säteenseuranta mahdollisuudet.

Ts kuinka todennäköistä on että Intel ja/tai AMD kykenee keksimään sellaisen GPU säteenseurantatavan joka ei riko tuota Nvidian säteenseuranta patenttisalkua.
Ihan hyvät mahdollisuudet AMD:lla ja NVIDIAlla on ja tuskin NVIDIAlla siellä on mitään hirvittävän yksipuolista patenttisalkkua olemassa ottaen huomioon että PowerVR:lla on ollut ihan markkinoilla asti säteenseurantarautaa vuodesta 2010 lähtien. Tuon nyt joutunut sanomaan jo varmaan tusinassa threadissa koska ihmiset jostain syystä eivät tiedosta muiden kuin AMD:n ja NVIDIAn olemassaoloa vaikka tuotakin PowerVR:n säteenseurantaa on demottu jatkuvalla syötöllä ja siitä on uutisiakin kirjoitettu eri medioihin (muistaakseni myös itse kirjoittanut useamman uutisen aiheesta)

Muutoinkin tuo 10 vuotta nyt on ihan puhdasta potaskaa, ehkä jos lasketaan ideasta jonka joku heitti kahvipöydässä 10 vuotta sitten että "ois kiva jos tehtäis säteenseurantarautaa" voidaan päästä tuollaiseen lukuun.

@-Cone- eiköhän siellä ole ollut AMD ja Intel ihan yhtälailla kehittämässä sitä DXR-standardia, NVIDIA vain nyt sattui julkaisemaan ensin sitä tukeva rautaa.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Lainataas tännekin:
Tämä nyt kertoo lähinnä siitä, että tuo "gigarays/s" toimii mittarina ainoastaan verrattaessa esim nyt nvidian omien vehkeiden säteenseurausnopeutta keskenään, ja että Second Orderilla on hyvin optimoitu säteenseuranta-algoritmi juuri omassa sovelluksessaan. Mikään yleispätevä säteenseurantatehon mittari se ei missään nimessä ole verrattaessa eri tuotteita keskenään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 100
Lainataas tännekin:
Jos tämä on ollenkaan totta niin sittenhän voidaan päätellä että 10Grays/s riittää aika pitkälle jos 4,8:lla saadaan 4k60fps. Tuo ~5GRays/s on siis shader coreilla tehty, eikö vain? Voidaanko siis laskea että jos Turingista utilisoidaan RT corejen päälle myös shader coret ray-trace käyttöön niin päästään jopa 15GRays/s?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Jos tämä on ollenkaan totta niin sittenhän voidaan päätellä että 10Grays/s riittää aika pitkälle jos 4,8:lla saadaan 4k60fps. Tuo ~5GRays/s on siis shader coreilla tehty, eikö vain? Voidaanko siis laskea että jos Turingista utilisoidaan RT corejen päälle myös shader coret ray-trace käyttöön niin päästään jopa 15GRays/s?
Ei, vaan tuo kertoo että tuossa skenaariossa saadaan ilman erikoisrautaa laskettua noin paljon säteitä. Joku toinen muistaakseni sanoi että pääsee omassa demossaan yli 11 GRays/s nykynättiksillä. Samalla se kertoo myös kuinka turha termi "Grays/s" on, koska se on erittäin riippuvainen lukuisista eri asioista ruudulla ja moottorissa eikä yhden softan x grays/s ole vertailukelpoinen toisen x grays/s:n kanssa
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Jos tämä on ollenkaan totta niin sittenhän voidaan päätellä että 10Grays/s riittää aika pitkälle jos 4,8:lla saadaan 4k60fps. Tuo ~5GRays/s on siis shader coreilla tehty, eikö vain? Voidaanko siis laskea että jos Turingista utilisoidaan RT corejen päälle myös shader coret ray-trace käyttöön niin päästään jopa 15GRays/s?
AMD rauta on yleensä ollut kovempi laskemaan "hyötylaskuja". Eikös nvidia itse kertonut että 1080Ti laskisi noin 1GRays/s ja että 2080Ti olisi "kymmenen kertaa 1080Ti"?

Tokihan tuossa pitää huomioida että jos AMD rauta laskee tuon verran säteitä niin piiri on varmaan aika 100% kuormitettu. RTX 20xx korteissa tuo on oma fyysinen osa piiristä, jolloin muu laskenta ei häiriinny. Sitä AMD kortilla ei (vielä) voi tehdä.

@Sampsa voisi sitten testata miten RT on/off vaikuttaa kortin energiankulutukseen. Teoriassa RT off pitäisi kuluttaa huomattavasti vähemmän.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
AMD rauta on yleensä ollut kovempi laskemaan "hyötylaskuja". Eikös nvidia itse kertonut että 1080Ti laskisi noin 1GRays/s ja että 2080Ti olisi "kymmenen kertaa 1080Ti"?

Tokihan tuossa pitää huomioida että jos AMD rauta laskee tuon verran säteitä niin piiri on varmaan aika 100% kuormitettu. RTX 20xx korteissa tuo on oma fyysinen osa piiristä, jolloin muu laskenta ei häiriinny. Sitä AMD kortilla ei (vielä) voi tehdä.

@Sampsa voisi sitten testata miten RT on/off vaikuttaa kortin energiankulutukseen. Teoriassa RT off pitäisi kuluttaa huomattavasti vähemmän.
Katsopa edellinen viestini
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
...ja? En väittänyt että nuo olisi vertailukelpoisia. Pahoittelut jos niin luit.
Sellainen kuva tuosta tuli, etenkin kun siinä twiitissäkin todetaan Titan X:n vetelevän vielä kovempia lukuja, mikä kertoo suoraan ettei se 1080 Ti:kään jää mihinkään 1Grays/s lukuihin samassa skenaariossa vaan vetelee noita ihan samoja 5GRays/s luokan lukuja
edit: siis eli niillä NVIDIAn mainitsemilla 1080 Ti 1 GRays/s -luvuilla ei ole mitään tekemistä tuon skenaarion kanssa eikä se missään nimessä ole mikään raja 1080 Ti:lle
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
956
AMD rauta on yleensä ollut kovempi laskemaan "hyötylaskuja". Eikös nvidia itse kertonut että 1080Ti laskisi noin 1GRays/s ja että 2080Ti olisi "kymmenen kertaa 1080Ti"?
Tuossa samassa twiitissähän tyyppi toteaa, että se pyörii vielä paremmin Titan X:llä, eli oletettavasti yli 5Grays/s, sama 1080Ti:llä kaiken järjen mukaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 100
AMD rauta on yleensä ollut kovempi laskemaan "hyötylaskuja". Eikös nvidia itse kertonut että 1080Ti laskisi noin 1GRays/s ja että 2080Ti olisi "kymmenen kertaa 1080Ti"?

Tokihan tuossa pitää huomioida että jos AMD rauta laskee tuon verran säteitä niin piiri on varmaan aika 100% kuormitettu. RTX 20xx korteissa tuo on oma fyysinen osa piiristä, jolloin muu laskenta ei häiriinny. Sitä AMD kortilla ei (vielä) voi tehdä.

@Sampsa voisi sitten testata miten RT on/off vaikuttaa kortin energiankulutukseen. Teoriassa RT off pitäisi kuluttaa huomattavasti vähemmän.
Sellainen kuva tuosta tuli, etenkin kun siinä twiitissäkin todetaan Titan X:n vetelevän vielä kovempia lukuja, mikä kertoo suoraan ettei se 1080 Ti:kään jää mihinkään 1Grays/s lukuihin samassa skenaariossa vaan vetelee noita ihan samoja 5GRays/s luokan lukuja
edit: siis eli niillä NVIDIAn mainitsemilla 1080 Ti 1 GRays/s -luvuilla ei ole mitään tekemistä tuon skenaarion kanssa eikä se missään nimessä ole mikään raja 1080 Ti:lle
Ilmeisesti tuo 10GRays/s on laskettu jollain tietyllä kuormalla per pikseli, tai ainakin jossain luin kalvon jossa oli tarkennus Mordorin kielellä tyyliin:"1 ray = intersection AxB + Y) ja siinä operaatiossa tuo RT core on 6x tai 10x nopeampi mitä 1080Ti pystyy tekeemään.

Eli skenaarioita tulee olemaan monenlaisia.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Se Claybook rendaantuisi noilla Gf RTX 2080ti / Q RTX 6000/8000 korttien RT-yrimillä luultavasti jotain luokkaa 40 GRays/s. Arvio suoraan omasta stetsonista, mutta kuitenkin selittänee hiukan nyt tätä ongelmaa tässä.

Edit: Sama vähän kuin vaikka nv sanoisi, että heidän uusi korttinsa pyörittää 3D:tä 100 FPS.

edit2: yliviivaus mahdollisten väärinkäsitysten välttämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Se Claybook rendaantuisi noilla Gf RTX 2080ti / Q RTX 6000/8000 korttien RT-yrimillä luultavasti jotain luokkaa 40 GRays/s. Arvio suoraan omasta stetsonista, mutta kuitenkin selittänee hiukan nyt tätä ongelmaa tässä.
Tuskin, eiköhän ne pyörittäisi ihan sen 10 GRays/s jos ne edes soveltuisivat Claybookiin. RT core on siis hyvin erikoistuneita ytimiä jotka osaavat tehdä sitä yhtä juttua ja NVIDIA tuskin mainostelisi alle teoreettisen maksiminopeuden mihin ne kykenee. Se että ne on säteenseurantaan erikoistuneita ei tarkoita että ne käyvät sellaisenaan kaikkiin säteenseurantasovellutuksiin
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Tuskin, eiköhän ne pyörittäisi ihan sen 10 GRays/s jos ne edes soveltuisivat Claybookiin. RT core on siis hyvin erikoistuneita ytimiä jotka osaavat tehdä sitä yhtä juttua ja NVIDIA tuskin mainostelisi alle teoreettisen maksiminopeuden mihin ne kykenee. Se että ne on säteenseurantaan erikoistuneita ei tarkoita että ne käyvät sellaisenaan kaikkiin säteenseurantasovellutuksiin
No ei tietenkään käy heittämällä, mutta jos Claybooksita tehtäisiin vaikka DXR-väännös. Eikä se nyt ollut se pointti muutenkaan tuossa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
No ei tietenkään käy heittämällä, mutta jos Claybooksita tehtäisiin vaikka DXR-väännös. Eikä se nyt ollut se pointti muutenkaan tuossa.
Mun pointti oli että vaikka miten kääntäisi ja vääntäisi se RT core ei luultavasti ole kykenevä yli 10 GRays/s -nopeuteen riippumatta siitä mitä sillä ajetaan
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Mun pointti oli että vaikka miten kääntäisi ja vääntäisi se RT core ei luultavasti ole kykenevä yli 10 GRays/s -nopeuteen riippumatta siitä mitä sillä ajetaan
Juu, tämä lienee itseasiassa aivan totta, kun asiaa mietti pidempään kuin 3 sekuntia.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Ei, vaan tuo kertoo että tuossa skenaariossa saadaan ilman erikoisrautaa laskettua noin paljon säteitä. Joku toinen muistaakseni sanoi että pääsee omassa demossaan yli 11 GRays/s nykynättiksillä. Samalla se kertoo myös kuinka turha termi "Grays/s" on, koska se on erittäin riippuvainen lukuisista eri asioista ruudulla ja moottorissa eikä yhden softan x grays/s ole vertailukelpoinen toisen x grays/s:n kanssa
Juu on tuo Nvidian Gigarays/s Nvidian markkinointiosaston keksimä eikä se ensinkään sovellu mihinkään edes etäisesti objektiiviseen säteenseurantehoon mittaukseen vaikka komealta kalskahtava nimi GRays/s niin antaakin olettaa.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
147
"We need new metrics" (because old metrics will not give results good enough)
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Olisikohan mitenkään mahdollista että amd toisi ray tracing ominaisuutta erillisen kiihdytinkortin kautta? Eli vanha näyttis + lisäkiihdytin? Onko teknisesti mahdotonta (kaista?)?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Olisikohan mitenkään mahdollista että amd toisi ray tracing ominaisuutta erillisen kiihdytinkortin kautta? Eli vanha näyttis + lisäkiihdytin? Onko teknisesti mahdotonta (kaista?)?
Varmasti se mahdollista olisi mutta mitään järkeä siinä tuskin olisi. En olisi kuitenkaan yllättynyt jos Navista löytyy jotain dedikoitua RT-kiihdytystä, ei Microsoftin DXR yllätyksenä AMD:lle tullut.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Varmasti se mahdollista olisi mutta mitään järkeä siinä tuskin olisi. En olisi kuitenkaan yllättynyt jos Navista löytyy jotain dedikoitua RT-kiihdytystä, ei Microsoftin DXR yllätyksenä AMD:lle tullut.
Se on totta. Lähinnä mietin että olihan se physx alkujaan erillinen kortti. Miksei sädetyskin voisi olla?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Tässä mielenkiintoinen video asiaan liittyen.

No miksi PowerVR raytracing ei lyönyt läpi ... no se on päivänselvää nillä ei ole samantasoista pultatunlankun hehkuttajaa puhemiehenä kuin Nvidia pomo on.

Nvidian pomo saa kaupaksi pultatunlankun niin että yleisö on haltioisssaan mutta tämä esitelijä ei kykene myymään vakuuttavasti edes todellista toimivaa rautaa joka on vuosia edellä kilpailijoitaan.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Olisikohan mitenkään mahdollista että amd toisi ray tracing ominaisuutta erillisen kiihdytinkortin kautta? Eli vanha näyttis + lisäkiihdytin? Onko teknisesti mahdotonta (kaista?)?
Fysiikkakortit ja sitä ennen jo erilliset Voodoo kortit todisti että keskivertoasiakkaat ei ole valmiita ostamaan koneeseensa kolmea erillistä eritarkoituksiin olevaa prosessoria erikorteilla eli jatkossa uudet ominaisuudet pitää lisätä joko CPU:hun tai GPU:hun tai muuten ne ei yleisty ollenkaan ja kuolee pois.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Fysiikkakortit ja sitä ennen jo erilliset Voodoo kortit todisti että keskivertoasiakkaat ei ole valmiita ostamaan koneeseensa kolmea erillistä eritarkoituksiin olevaa prosessoria erikorteilla eli jatkossa uudet ominaisuudet pitää lisätä joko CPU:hun tai GPU:hun tai muuten ne ei yleisty ollenkaan ja kuolee pois.
Voodoot nimenomaan osoittivat että ovat valmiita ostamaan
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Fysiikkakortit ja sitä ennen jo erilliset Voodoo kortit todisti että keskivertoasiakkaat ei ole valmiita ostamaan koneeseensa kolmea erillistä eritarkoituksiin olevaa prosessoria erikorteilla eli jatkossa uudet ominaisuudet pitää lisätä joko CPU:hun tai GPU:hun tai muuten ne ei yleisty ollenkaan ja kuolee pois.
Lähinnä ajattelin että siirtymävaiheessa erillinen lisäkortti voisi olla järkevä. Itse voisin ainakin ostaa nykyisen kortin viereen jonkun kiihdyttimen. :)
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205
Lähinnä ajattelin että siirtymävaiheessa erillinen lisäkortti voisi olla järkevä. Itse voisin ainakin ostaa nykyisen kortin viereen jonkun kiihdyttimen. :)
Mä näkisin sen nykyään hieman riskinä lähtökohtana uuden teknologian tuomiselle lähinnä itx-emojen suosion kasvun myötä.

Eiväthän ne edelleenkään lähellekään samoja määriä taida myydä kuin perinteiset atx-lankut, mutta kuitenkin huomattavasti suositumpia ne nykyään ovat kuin esim juuriki PhysX-korttien aikaan. Noihin pikkuemoihinhan ei useampia kortteja yksinkertaisesti saa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Voodoot nimenomaan osoittivat että ovat valmiita ostamaan
Katsot kyllä täysin 3Dfx fani lasien läpi, nimittäin jos todellisuudessa katsot että kuinkasuuressa osassa sen ajan peli PC:itä oli se Vooodoo korti niin se ei ollut edes puolessa koneista vaan selvästi alle vaikka se oli 3D pelitehon kannalta musthäv juttu (itselläni on ollut kaikki muut 3Dfx kortit (myös SLI:nä) paitsi se ensimmäinen persiilleen mennyt 2D/3D sekasikiö viritelmä (vieläkin löytyy käyttökuntoinen 5000)).

------------------------------------

Itse uskon että nämä säteenseurantaominaisuudet tulee pisemmänpäälle olemaan yhtämerkittävä muutos pelikoneissa kuin 3D-kortien tulo mutta ei se siitähuoliamatta sitä tarkoita että säteenseuranta pärjäisi erillisenä korttina markkinoilla.

Ts säteenseuranta onnistuu siinä missä tilaääni, 3D näytöt ja VR epäonnistui

(fysiikka on onnistunut ainut mitä tapahtui on se että Intel ja Nvidia omilla säädöillään aiheutti sen että GPU:ta ei juurikaan käytetä fysiikkalaskuissa nykyään vaikka se olisi siihen hyvä).

Lähinnä ajattelin että siirtymävaiheessa erillinen lisäkortti voisi olla järkevä. Itse voisin ainakin ostaa nykyisen kortin viereen jonkun kiihdyttimen. :)
Erillisellä lisäkortilla on se ongelma että sen pitäisi ole tehokkaampi kuin normaalin näyttiksen ja CPU yhdistelmällä toteutettu versio ja siitähuolimatta sen pitäisi olla hintakilpailukykyinen, koska ostaja harkitsee minulla on X euroa käytänkö sen tehokaampaan CPU:n ja tehokaampaan GPU:n vain tehotomamman CPU:n, tehotomamman GPU:n ja RPU:n yhdistelmään ts se erillinenkortti todennäköisesti häviää koska se ei toimi kaikissa peleissä niin kuin sen tehokkaamman CPU:n ja GPU:n yhdistelmä toimii jokaikisessä pelissä.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Katsot kyllä täysin 3Dfx fani lasien läpi, nimittäin jos todellisuudessa katsot että kuinkasuuressa osassa sen ajan peli PC:itä oli se Vooodoo korti niin se ei ollut edes puolessa koneista vaan selvästi alle vaikka se oli 3D pelitehon kannalta musthäv juttu (itselläni on ollut kaikki muut 3Dfx kortit (myös SLI:nä) paitsi se ensimmäinen persiilleen mennyt 2D/3D sekasikiö viritelmä (vieläkin löytyy käyttökuntoinen 5000)).
Se on irrelevanttia kuinka paljon valmis-PC:ssä oli Voodoita (oli niitä niissäkin), 3D-vallankumouksen aikaan jo yksin Gliden suosio osoittaa, ettei erillisen kiihdytinkortin osto ollut ongelma ihmisille - Voodoo 1 ja 2 myivät kuin häkä vaikka vaativat sen 2D-kortin erikseen
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Se on irrelevanttia kuinka paljon valmis-PC:ssä oli Voodoita (oli niitä niissäkin), 3D-vallankumouksen aikaan jo yksin Gliden suosio osoittaa, ettei erillisen kiihdytinkortin osto ollut ongelma ihmisille - Voodoo 1 ja 2 myivät kuin häkä vaikka vaativat sen 2D-kortin erikseen
Juu myi kuin häkä mutta siiitähuolimatta sitä ei ostettu yli puoleen peli PC koneista.

Hox! sanoin jatkuvasti peli PC kone en valmispaketti kone niin kuin sinä yrität vääntää.

Vaikka se eka Voodoo oli moneen peliin musthäv ominaisuus niin se oli siitähuolimatta niin hirveän kallis että se jäi hyvin monelta ostamatta ja siten myös ne pelit joita pelasi valittiin sen mukaan että Voodoota ei ollut pakko hankkia.

Sama pätee tähän säteenseurantaan jos sen ominaisuuden hankiminen koetaan liian kalliiksi (hyötyyn nähden) niin silloin ihmiset valitsee sen että tämän rautaominaisuuden oston sijasta jätetään ne pelit ostamatta jotka ei toimi ilman tätä rauta ominaisuutta (siksi sellaisa pelejä ei tule yhdeltäkään julkaisijalta).

3D pelitkin löi kunnollla läpi vasta kun oli tarjolla 2/3D näytönohjaimia useammalta valmistajalta useammassa hintaluokassa (sen saattoi tosin missata jos siihenaikaan katsoi mailmaa mustaoranssien lasien läpi).
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Juu myi kuin häkä mutta siiitähuolimatta sitä ei ostettu yli puoleen peli PC koneista.

Hox! sanoin jatkuvasti peli PC kone en valmispaketti kone niin kuin sinä yrität vääntää.

Vaikka se eka Voodoo oli moneen peliin musthäv ominaisuus niin se oli siitähuolimatta niin hirveän kallis että se jäi hyvin monelta ostamatta ja siten myös ne pelit joita pelasi valittiin sen mukaan että Voodoota ei ollut pakko hankkia.

Sama pätee tähän säteenseurantaan jos sen ominaisuuden hankiminen koetaan liian kalliiksi (hyötyyn nähden) niin silloin ihmiset valitsee sen että tämän rautaominaisuuden oston sijasta jätetään ne pelit ostamatta jotka ei toimi ilman tätä rauta ominaisuutta (siksi sellaisa pelejä ei tule yhdeltäkään julkaisijalta).

3D pelitkin löi kunnollla läpi vasta kun oli tarjolla 2/3D näytönohjaimia useammalta valmistajalta useammassa hintaluokassa (sen saattoi tosin missata jos siihenaikaan katsoi mailmaa mustaoranssien lasien läpi).
Onkos sinulla jotain tilastoja tämän tueksi? Voodoot kuitenkin myivät niin paljon että Glide oli se oletusrajapinta pitkään
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Tuo nVidian raytracing noissa uusissa korteissa on tämänhetkisen tiedon perusteella sen verran taskulämmin tapaus, että Intelillä ja AMD:llä ei ole mitään kiirettä paniikista puhumattakaan. Ominaisuuden yleistyminen peleissä tulee lisäksi viemään vuosia (DX12 ja Vulkan ovat paljon hyödyllisempiä, eikä niitäkään ole edelleenkään joka paikassa) joten aika lailla yksi ja sama tässä vaiheessa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Tuo nVidian raytracing noissa uusissa korteissa on tämänhetkisen tiedon perusteella sen verran taskulämmin tapaus, että Intelillä ja AMD:llä ei ole mitään kiirettä paniikista puhumattakaan. Ominaisuuden yleistyminen peleissä tulee lisäksi viemään vuosia (DX12 ja Vulkan ovat paljon hyödyllisempiä, eikä niitäkään ole edelleenkään joka paikassa) joten aika lailla yksi ja sama tässä vaiheessa.
+ ne ekat toteutukset ekan vuoden aikana tulee olemaan joka tapauksessa purkkaa. Vasta ajan kanssa päästään näkemään miten tuota tekniikkaa on järkevä käyttää ja mitä kehittäjien pitää huomioida. Tokihan nyt alkuun nämä ovat vain nvidian asiakkaiden herkkuja, mutta ei kilpailijoilla mitään älytöntä kiirettä tosiaan ole.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Tuo nVidian raytracing noissa uusissa korteissa on tämänhetkisen tiedon perusteella sen verran taskulämmin tapaus, että Intelillä ja AMD:llä ei ole mitään kiirettä paniikista puhumattakaan. Ominaisuuden yleistyminen peleissä tulee lisäksi viemään vuosia (DX12 ja Vulkan ovat paljon hyödyllisempiä, eikä niitäkään ole edelleenkään joka paikassa) joten aika lailla yksi ja sama tässä vaiheessa.
Mulle kans tuollainen kristallipallo kiitos.
Voisitko samalla katsoa millai Rtx2070 pärjää verrattuna Gtx1080?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Mulle kans tuollainen kristallipallo kiitos.
Voisitko samalla katsoa millai Rtx2070 pärjää verrattuna Gtx1080?
Ei tuohon kristallipalloa tarvita, suorituskyky ei tunnu riittävän edes ekan aallon setteihin kunnolla nopeimmalla mallilla (toki vielä on aikaa parantaa, mutta kaksinkertaista suorituskykyä tuskin on luvassa ja sekin riittäisi vasta nopeimmalle mallille kunnolla), lisäksi ko. rauta uupuu konsoleista ja 99%+ pelitietokoneista jolloin käytännössä ominaisuus lisätään vain peleihin, joissa nvidia sponsoroi sen sinne.
Ei tuo mitenkään uutta ole, edes silloin kun suorituskyky on ihan hyvällä tasolla se ensimmäinen sukupolvi uudesta ominaisuudesta ei tyypillisesti ehdi nauttimaan ominaisuutensa hyödyntämisessä merkittävissä määrin.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 579
Itellä on kyl semmonen tunne, että intel on tulossa dgpu rintamalle nimenomaan RT-kärki edellä. Uskon, että NVIDIA toi noi RT kilkkeet ulos ji nyt juuri sen takia, että saisi vähän jo etumatkaa/jalansijaa markkinoilla, vaikka ei tuo Turinging RT vielä mitenkään jytkylle vielä vaikuta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 100
Itellä on kyl semmonen tunne, että intel on tulossa dgpu rintamalle nimenomaan RT-kärki edellä.
Minulle tuo on myös ollut alusta asti selvää että jotain RT tyylistä sieltä on tulossa ja tunne vahvistui nVidian RT panostuksen myötä. Voi olla että Intelin tulo jää taas kerran tuhnuksi, mutta se on nyt oma tarinansa.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
63
AMD on kyhännyt niiden ray tracing API:a jotain pari kolme vuotta ainakin, hardiksen täytyy vaan pystyä denoisettamaan hyvin, niin AMD:llä on hyvä ray tracing toteutus.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
AMD on kyhännyt niiden ray tracing API:a jotain pari kolme vuotta ainakin, hardiksen täytyy vaan pystyä denoisettamaan hyvin, niin AMD:llä on hyvä ray tracing toteutus.
Molemmilla on omat API:nsa/softansa ollut jo pitkään, ei se muuta sitä että dedikoitu rauta on vaan nopeampaa
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Tuskin, eiköhän ne pyörittäisi ihan sen 10 GRays/s jos ne edes soveltuisivat Claybookiin. RT core on siis hyvin erikoistuneita ytimiä jotka osaavat tehdä sitä yhtä juttua ja NVIDIA tuskin mainostelisi alle teoreettisen maksiminopeuden mihin ne kykenee. Se että ne on säteenseurantaan erikoistuneita ei tarkoita että ne käyvät sellaisenaan kaikkiin säteenseurantasovellutuksiin
Soveltuu ilmeisesti ainankin octaneen, jota nopeuttaa todella rajusti, joten kyllä ne melkoisen pystyviä asiassaan on.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Molemmilla on omat API:nsa/softansa ollut jo pitkään, ei se muuta sitä että dedikoitu rauta on vaan nopeampaa
Voi se dedikoitu olla nopeampaa, mutta tuo nVidian lupaama suorituskyky ei kyllä pääse aiheuttamaan mitään ooh ja aah elämystä. Tuon kalleimman mallin pitäisi olla 4k resoille tarkoitettu, mutta noiden vuotaneiden tulosten perusteella sen raytracing osuuden pitäisi olla suunnilleen neljä kertaa nopeampi, että sillä tekisi edes jotain 4k resoilla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Voi se dedikoitu olla nopeampaa, mutta tuo nVidian lupaama suorituskyky ei kyllä pääse aiheuttamaan mitään ooh ja aah elämystä. Tuon kalleimman mallin pitäisi olla 4k resoille tarkoitettu, mutta noiden vuotaneiden tulosten perusteella sen raytracing osuuden pitäisi olla suunnilleen neljä kertaa nopeampi, että sillä tekisi edes jotain 4k resoilla.
Juu en minä sitä meinannutkaan että ekojen RTX:ien puhti olisi riittävää, pointti oli että vaikka AMD julkaisisi maailman täydellisimmät DXR-ajurit ne eivät riittäisi Turingia, tuskin edes Voltaa vastaan, koska jokainen sykli kun laskentatehoa annetaan RT-laskuille se on pois muusta. Eli tuo API-setti on ihan irrelevantti juttu DXR:n kannalta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Tulipa muuten mieleen että olisiko amd rakentamassa omaa RT toteutustaan chiplet rakenteella? Eli tehokortteihin useampia RT moduuleja erillisinä piireinään. Tämä lähinnä siksi että amd varmasti selvittelee "chiplet" arkkitehtuurin toimivuutta näyttiksiin ja rasterointiin se on vissiin aika vaikea toteuttaa. Mites rt? Olisikohan se mahdollista toteuttaa pieninä erillisinä piireinä kuten threadripper/epyc.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Tulipa muuten mieleen että olisiko amd rakentamassa omaa RT toteutustaan chiplet rakenteella? Eli tehokortteihin useampia RT moduuleja erillisinä piireinään. Tämä lähinnä siksi että amd varmasti selvittelee "chiplet" arkkitehtuurin toimivuutta näyttiksiin ja rasterointiin se on vissiin aika vaikea toteuttaa. Mites rt? Olisikohan se mahdollista toteuttaa pieninä erillisinä piireinä kuten threadripper/epyc.
Muistaakseni väitettiin, että ainakin Navi on vielä yksi piiri eli jos tulee chiplettinä, niin ei ole ainakaan Navissa mukana. Väittäisin, että jossain vaiheessa GPU:t kuitenkin menevät useammaksi piiriksi kuten esim Threadripper nykyään ja silloin se ei enää olisi mikään mahdottomuus. Kyse on vain ajasta milloin tuo tulee. Ja niiden kehitys on taatusti työn alla sekä AMD:llä, että nVidialla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 754
Viestejä
4 191 151
Jäsenet
70 785
Uusin jäsen
henkkalu

Hinta.fi

Ylös Bottom