Sormenjälkilukijan näytön alle piilottavat Meizu 16 ja 16 Plus julki

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
upload_2018-8-8_21-32-41.png


Meizu on julkaissut 16- ja 16 Plus -nimiä kantavat uudet puhelimet, joissa yhtiö on panostanut erityisen paljon käytännössä koko etupuolen peittävään näyttöön. Näytön kerrotaan kattavan yli 90 % etupuolen pinta-alasta.

Kuten otsikossa jo kerrotaan, on sormenjälkilukijakin piilotettu näytön alle ja puhelimeen on saatu mahtumaan myös stereokaiuttimet (kuuloke ja alalaidan kaiutin).

Meizu 16 rakentuu 6-tuumaisen ja 16 Plus 6,5-tuumaisen FullHD+-näytön ympärille. Puhelinten järjestelmäpiirinä toimii Snapdragon 845, jonka parina on mallista riippuen 6 - 8 Gt muistia ja 64 - 256 Gt tallennustilaa.

Lähde: Meizu 16 and 16 Plus official: razor thin bezels and an UD fingerprint reader
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Aika puhdaslinjainen luuri ilman mitään turhaa ja tuo näytön alla oleva sormenjälkilukijakin on hyvä juttu, jossain vaiheessa varmaan saadaan tuplalukijat, eli toinen taakse ja toinen näytön alle. :)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Aika puhdaslinjainen luuri ilman mitään turhaa ja tuo näytön alla oleva sormenjälkilukijakin on hyvä juttu, jossain vaiheessa varmaan saadaan tuplalukijat, eli toinen taakse ja toinen näytön alle. :)
Löytyy jo Huawei Mate RS Porsche Edition mallista mikä julkaistiin maaliskuussa.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Ja milläs tuollaisen näytön alla olevan sormenjälkilukijan nyt peittää? Takana olevan sentään voi saattaa toimintakyvyttömäksi paksulla kangasteipillä tms. Minulla ei ole mitään intressejä antaa sormenjälkeäni Meizulle, Googlelle tai kenelläkään muullekaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Ja milläs tuollaisen näytön alla olevan sormenjälkilukijan nyt peittää? Takana olevan sentään voi saattaa toimintakyvyttömäksi paksulla kangasteipillä tms. Minulla ei ole mitään intressejä antaa sormenjälkeäni Meizulle, Googlelle tai kenelläkään muullekaan.
Kai tämä oli vitsi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Ja milläs tuollaisen näytön alla olevan sormenjälkilukijan nyt peittää? Takana olevan sentään voi saattaa toimintakyvyttömäksi paksulla kangasteipillä tms. Minulla ei ole mitään intressejä antaa sormenjälkeäni Meizulle, Googlelle tai kenelläkään muullekaan.
Tuskinpa sen käyttö on tuossakaan pakollista, niin kuin se ei ole nykyisissäkään malleissa.

Mua kiinnostaa, miksi halutaan kaksi erillistä sormenjälkilukijaa? Eikö se näytön alla oleva riittäisi?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Mua kiinnostaa, miksi halutaan kaksi erillistä sormenjälkilukijaa? Eikö se näytön alla oleva riittäisi?
Riittää sitten kun se tekniikka toimii tarpeeksi hyvin. Nykyisissä malleissa se lukija toimii huomattavasti hitaammin kuin vanha tekniikka, eli pääsee jatkoon ainoastaan Applen tuotteissa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Siinä on vitsit vähissä kun kerättyjä sormenjälkiä aletaan käyttää väärin tai vuotavat ulos. Ja niitähän kerätään ja vuoto tapahtuu väistämättä ennemmin tai myöhemmin.
Ei kerätä, jos kerättäisiin ja valehdeltaisiin joku olisi taatusti jo "bustannut" Googlen siitä. Se tallennetaan vain luuriin eikä sinnekään missään "selkomuodossa" tai muussa sellaisessa mistä voisi rakentaa uudelleen itse sormenjäljen
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Ei kerätä, jos kerättäisiin ja valehdeltaisiin joku olisi taatusti jo "bustannut" Googlen siitä. Se tallennetaan vain luuriin eikä sinnekään missään "selkomuodossa" tai muussa sellaisessa mistä voisi rakentaa uudelleen itse sormenjäljen
Hyväuskoisuutesi olisi suorastaan huvittavaa ellei asia olisi vakava.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 370
Jep, eikös joskus vuosia sitten ollut kauhea paskamyrsky, kun HTC'n toteutuksessa sormenjäljet oli tallennettu kuvana, salaamattomana kansiossa jonne kaikilla oli lukuoikeus. :D
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
En minä ainakaan sormenjälkeä noille kiinalaisille antaisi, en tosin kenellekään muullekaan. Taatusti tulee jossain välissä joku vuoto, noihin ei ole luottamista.
En koe vaikeaksi piirtää näyttöön kuviota puhelimen avaamiseksi tai kirjoittaa 4n numeron koodia, kun menen pankkisovellukseen. Ei tuollaisilla lukijoilla tee mitään, ne vaan aiheuttaa tietoturvariskin.
Joku voi vaikka kuvata sen kuvion tai neljän numeron näppäilyn videolle, mikä on aika tavalla realistisempi tietoturvariski kuin se että paikallisesti laitteeseen tallennettu data, josta ei voi rakentaa alkuperäistä sormenjälkeä, vuotaisi johonkin muualle.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Kuka sanoo, että paikallisesti tieto tallennetaan? Nämähän lähettää aina jotain dataa valmistajille ja ties minne pilviin.
Ja jos joku kuvaa puhelimen käyttöäni, niin sitten asiat ovat jo paljon huonommassa jamassa, siinä olet oikeassa. Silti, luotan mieluummin siihen, ettei isovelivalvo toimiani kameroilla.
Muun muassa Google ja eiköhän sitä ole jok'ikinen mahdollinen tietoturvafirma tutkinut jo moneen kertaan pitääkö väite paikkaansa.
Toki Google puhuu vain omasta puolestaan (ts Nexus & Pixel) mutta jos valmistaja ei ole jotain omaa kikkaretta tunkenut väliin (mitä varmasti tutkitaan aktiivisesti ettei tapahdu, HTC-case) sama pätee muihinkin Understand fingerprint security - Nexus Help
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kuka sanoo, että paikallisesti tieto tallennetaan? Nämähän lähettää aina jotain dataa valmistajille ja ties minne pilviin.
Ja jos joku kuvaa puhelimen käyttöäni, niin sitten asiat ovat jo paljon huonommassa jamassa, siinä olet oikeassa. Silti, luotan mieluummin siihen, ettei isovelivalvo toimiani kameroilla.
Rautapohjaisesti toteutetut sormenjälkilukijat tallentavat sormenjäljet erillisille ”secret enclavelle”/piirille ja sinnekin ne menevät sen verran vahvasti salattuina ettei niitä ihan joka naapurinpetteri availe.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Yleensä tuo sormenjälki tallennetaan hashina joten siitä ei edes saa sitä itse fyysistä sormenjälkeä irti vaikka sensorin tallentaman datan jostain saisikin, minkä lisäksi yleensä se data säilytetään itse sensorin yhteydessä eikä käyttöjärjestelmällä tai muulla softalla ole pääsyä siihen. Enkä kyllä tiedä että mitä ne kiinalaiset nyt sitten sinun sormenjäljellä pystyisivät tekemään jos ne sen jostain maagisesti saisivat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Yleensä tuo sormenjälki tallennetaan hashina joten siitä ei edes saa sitä itse fyysistä sormenjälkeä irti vaikka sensorin tallentaman datan jostain saisikin, minkä lisäksi yleensä se data säilytetään itse sensorin yhteydessä eikä käyttöjärjestelmällä tai muulla softalla ole pääsyä siihen. Enkä kyllä tiedä että mitä ne kiinalaiset nyt sitten sinun sormenjäljellä pystyisivät tekemään jos ne sen jostain maagisesti saisivat.
Jos se on hashina tallennettu, niin miten sitten vertaus tehdään annettuun sormenjälkeen? Annettu sormenjälki tuskin koskaan matchaa 100%:sti laitteeseen tallennettuun.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
En ole asiaan kuin pintapuolisesti tutustunut mutta, käsittääkseni sormenjäljissä ei käytetä samoja hash algoritmeja kuin kryptografiassa, mutta sensori luo jonkunnäköisen yksisuuntaisen matemaattisen kuvauksen sormenjälen ominaisuuksista josta ei pitäisi pystyä itse jälkeä generoimaan. En sen kummemmin tiedä miten tuo toimii, ja varmaan eri sensorivalmistajilla on omat systeeminsä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 057
Sinäkin olet jäljitettävissä – Salainen sormenjälki tulostetuissa papereissa paljastaa kaiken
"sinäkin olet jäljitettävissä-salainen sormenjälki tulostetuissa papereissa paljastaa kaiken"

Sormenjälkien vuoksi kannattaa ehdottomasti poistaa sormenjäljet kokonaan:
Yritin poistaa sormenjälkeni passin hakemista varten
"Yritin poistaa sormenjälkiä kemiallisesti. Siirryin mekaaniseen hankaukseen käyttämällä sientä, jota kastelin säännöllisesti kloriitissa. Pikkuhiljaa sormenpäiden iho rupesi paikoittain kuoriutumaan pois. Kivut olivat todella epämiellyttävät."

Jos ei kuitenkaan :lol:
Ei silti ole vielä tarvinnut käyttää sormenjälkilukijaa. Ja jos ihan oikeasti ei halua käyttää, niin ehkä sellaisia puhelimiakin tulee aina olemaan,
joissa ei ole sormenjälkilukijaa.
Sitten kun ihmistä liitetään johonkin laitteeseen tulevaisuudessa, niin varmasti vastalauseita alkaa kuulumaan monestakin eri asiasta. :)
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Se on minusta vähän kummallista, että ihmiset ovat kovin huolissaaan sormenjäljelstään (joita jättävät julkisille paikoille joka tapauksessa), mutta samaan aikaan käyttävät sitten ilman sormenjälkilukijaa sitä laitetta, jonka uskovat vakaasti lähettävän kaikenlaista "isoveljelle".

Ainakin minun sormenjälkeni, täydellinen 10 sormen kokoelma kera hyvälaatuisen kasvokuvan, on tallennettuna ihan Yhdysvaltain rajavalvontaviranomaisten järjestelmään, joten enpä usko että he toista kopiota mihinkään tarvitsevat. Jos tarvitsevat, niin käyvät hakemassa vaikka autoni oven kahvasta (se, että järjestelmällisesti noita ei kerätä on jo perusteltu moneen kertaan yllä, joten kyseeseen tulisi vain yksittäinen erityistarve).

Jos nyt foliopipoillaan niin paljon ennemmin miettisin mikrofoonin ja kameran tietoturvaa kuin sormenjälkilukijan. Minun datani tuskin isoja-pahoja-valvontaorganisaatioita juuri kiinnostaa, ja jälleen kerran systemaattinen kuuntelu huomattaisiin, mutta kohdennettuna valvontana tuo nyt olisi 100 kertaa hyödyllisempää kuin sormenjälki. Jännä sinänsä ettei kukaan ole tähän markkinarakoon iskenyt, kun fyysinen kytkin mikrofooneille ja fyysinen suoja ja tai kyktkin kameralle on aika helppo toteuttaa. Ilmeisesti vaan nämä tietoturvahuolet eivät kauhean todellisia monelle ole, vaikka niistä huudellaan.

Aiheeseen palaten, toimiikos tuollainen nyt sitten suojakalvon tai panssarilasin läpi, vai pitääkö luurin olla nakuna?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 657
Viestejä
4 187 640
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom