Sony tuo Playstation VR2 -virtuaalilasit myyntiin ensi vuoden alussa

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 233


Sony on julkistanut tuovansa Playstation VR2 -virtuaalilasit Playstation 5 -pelikonsolilleen ensi vuoden alussa. Kuten jo viime vuonna paljastettu, tulevat lasit tarjoamaan 2000 x 2040 -resoluution silmää kohden ja virkistystaajuutena toimii joko 90 tai 120 hertsiä. Lisäksi lasien tiedetään tarjoavan 110 asteen kuvakulman. Lasit hyödyntävät foveated rendering -teknologiaa, joka pyrkii optimoimaan terävänä piirrettävän kuvan aluetta ja näin säästämään laskentatehoa. Lasit yhdistyvät Playstationiin USB-C-kaapelilla.

Lasit tukevat liikkeen seurantaa sisäänrakennettujen kameroidensa myötä, joten erillisiä majakoita pelihuoneeseen ei tarvita. Sony ei ole paljastanut tulevien virtuaalilasiensa hintaluokkaa

Lähde: The Verge, Playstation@Instagram
 
Pelitarjonnasta olisi kiva kuulla vielä lisää, mutta toki varmaan itse tulee PS5 ja lasit hommattua aika pian sen jälkeen kun julkaistaan sillä oletuksella, että yksinoikeussisältöäkin tulee olemaan merkittävästi. Lisäksihän nämä ovat teknisesti ihan mielenkiintoiset, PS5:n ohjainten adaptive triggerit kun sopivat erittäin hyvin VR:lle ja onhan se kiintoisaa nähdä onko päähän kiinnitetylle haptiikalle millaista käyttöä. PSVR1 nähden harppaus on tietysti valtava, mutta muita VR-laitteita käyttäneet ovat toki jo tottuneet paljon näitä lähempänä olevaan ja joillain tavoilla parempaankin kokemukseen.
 
Pelitarjonnasta olisi kiva kuulla vielä lisää, mutta toki varmaan itse tulee PS5 ja lasit hommattua aika pian sen jälkeen kun julkaistaan sillä oletuksella, että yksinoikeussisältöäkin tulee olemaan merkittävästi. Lisäksihän nämä ovat teknisesti ihan mielenkiintoiset, PS5:n ohjainten adaptive triggerit kun sopivat erittäin hyvin VR:lle ja onhan se kiintoisaa nähdä onko päähän kiinnitetylle haptiikalle millaista käyttöä. PSVR1 nähden harppaus on tietysti valtava, mutta muita VR-laitteita käyttäneet ovat toki jo tottuneet paljon näitä lähempänä olevaan ja joillain tavoilla parempaankin kokemukseen.

Sonyn isoin peli alusta lähtien vr:aan suunnitellun horizon call of the mountain. Horizon:in pitäs olla tuotantoarvoiltaan triple a. Huhua on ollut, että half life alyx olisi tulossa psvr2:lle. Muista isommista peleistä ei taida olla huhuja. Varmaan "vakiot" vr pelit mitkä on joka alustalle ilmestyy myös psvr2:lle.



Mua kiinnostaa millainen videotuki psvr2:ssa on? Toimiiko youtubessa olevat vr 180 ja 360 3d videot? Toimiiko tavalliset netistä ladatut 3d vr 180 ja 360 videot ja jos toimivat niin onko rajotteita bitraten, resoluution tms. suhteen. Toimiko nää ps4 psvr:ssa?

Jos headsetin kuvanlaatu on riittävän hyvä niin saattaisi kiinnostaa myös netflix ja muut 2d-videot "isolla" ruudulla vr:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka itse en omaa pleikkaria niin VR tulevaisuuden kannalta tämä on merkittävä asia, foveated rendering teknologia on odotettu lisäys ja olettaisinkin tämän olevan jatkossa kaikissa uusissa vr-laseissa.
 
Sonyn isoin peli alusta lähtien vr:aan suunnitellun horizon call of the mountain. Horizon:in pitäs olla tuotantoarvoiltaan triple a. Huhua on ollut, että half life alyx olisi tulossa psvr2:lle. Muista isommista peleistä ei taida olla huhuja. Varmaan "vakiot" vr pelit mitkä on joka alustalle ilmestyy myös psvr2:lle.
Mulla ei ole oikein selkeää käsitystä tuon Horizon-pelin laajuudesta, huolena että se saattaa sitten olla vaan pienehkö "kokemus"-tyyppinen juttu tai jotain aika yksinkertaista. Myös huhujen mukaanhan Sonyn linja uusien lasien kanssa onkin kyllä siis että tehtäisiin näytölläkin pelattavissa olevista täysimittaisista peleistä VR-versioita ja tähän liittyen on Resident Evil Village esim luvattu, mahdollista että tuokin on jossain muotoa exclusive. Toki PC:llä voi jo nyt pelata modattua versiota tuosta pelistä, nämä first party porttaukset sitten toivottavasti on tehty niin laadukkaasti että modeihin nähden voi sanoa olevan selvästi parempia. Kuitenkin tosiaan haluaisin kuulla vähän enemmän vielä peleistä joita tullaan näkemään.

Vaikka itse en omaa pleikkaria niin VR tulevaisuuden kannalta tämä on merkittävä asia, foveated rendering teknologia on odotettu lisäys ja olettaisinkin tämän olevan jatkossa kaikissa uusissa vr-laseissa.
Toi on teknisesti vielä vähän vaikea ja lopullisesti ratkaisematta oleva ominaisuus mitä tulee niihin alkuun luvattuihin oikein merkittäviin suorituskykyetuihin. Sonykaan ei ole tainnut tota silmäseurantaa mainostaa nimenomaan foveated renderingin kautta käsittääkseni. Enemmän puhuttu sosiaalisesta puolesta kuten että sen mihin toinen katsoo näkeminen on ihan merkittävä osa kommunikaatiota.
 
Toi on teknisesti vielä vähän vaikea ja lopullisesti ratkaisematta oleva ominaisuus mitä tulee niihin alkuun luvattuihin oikein merkittäviin suorituskykyetuihin. Sonykaan ei ole tainnut tota silmäseurantaa mainostaa nimenomaan foveated renderingin kautta käsittääkseni. Enemmän puhuttu sosiaalisesta puolesta kuten että sen mihin toinen katsoo näkeminen on ihan merkittävä osa kommunikaatiota.

Unity povasi 3.6x nopeuslisää viime gdc-messujen esityksessä, kun yhdistetään silmienseuranta ja FOVeated rendering. Voishan tuolla saada esim. alyx:in pyörimään aika kivasti :)

an intriguing GDC panel: 'Building Next-Gen Games for PlayStation VR2 with Unity.' Headed by Unity developers who ostensibly have PS VR2 dev kits of their own, the panel ran through the differences coding VR games for PS5 VR compared to current headsets like the Quest 2.

Unity provided the first hard statistics of how much this improves performance: GPU frame time improvements are up to 2.5x faster with foveated rendering and up to 3.6X faster with both rendering and eye tracking.

 
Unity povasi 3.6x nopeuslisää viime gdc-messujen esityksessä, kun yhdistetään silmienseuranta ja FOVeated rendering. Voishan tuolla saada esim. alyx:in pyörimään aika kivasti :)





Katsoin tuon esityksen kohdan jossa puhuvat tästä ja yksityiskohtia oli aika heikosti, mutta vähän vaikuttaa siltä että eivät varsinaisesti noita ongelmia ole kyllä ratkaisseet. Fixed foveatediin, joka siis on ilman silmien seurantaa toteutettu ja nyt jo aika laajassa käytössä, nähden saavat parhaassa esimerkkitapauksessaan tuon jonkun 30% parannusta ja toisessa esimerkkitapauksessa (jonka esityksen pitäjä sanoi olevan "more representative of actual games" oli luokkaa 10% fixed foveatediin verrattuna.
 
Katsoin tuon esityksen kohdan jossa puhuvat tästä ja yksityiskohtia oli aika heikosti, mutta vähän vaikuttaa siltä että eivät varsinaisesti noita ongelmia ole kyllä ratkaisseet. Fixed foveatediin, joka siis on ilman silmien seurantaa toteutettu ja nyt jo aika laajassa käytössä, nähden saavat parhaassa esimerkkitapauksessaan tuon jonkun 30% parannusta ja toisessa esimerkkitapauksessa (jonka esityksen pitäjä sanoi olevan "more representative of actual games" oli luokkaa 10% fixed foveatediin verrattuna.

Jos ongelma on raudassa niin sittnhän sitä ei korjaa mikään. Sony käyttää tobiin teknologiaa.

Jos ongelma on softapuolella niin GDC messuista julkaisuun on melkein vuosi. Siinä on ihan ok. aika devaajilla vielä optimoida/parantaa. Lisäksi ei tiedetä kuin unitystä. Sony käyttänee omaa proprietary kamaa horizonin tekemiseen. Jos ongelma on softassa niin aika näyttää miten käy. Julkaisuaikataulu on tietty oma asiansa, mutta psvr2 elänee 5v+, jonka aikana softaa on mahdollista kehittää ja parantaa.

Pelien kestoon niin otan ennemmin 10h laatua kuin 30h copypastea. VR-kokemusten lyhyys ei haittaa. Esimerkiksi half life alyx oli just sopivan mittainen. Ei oikeastaan yhtään toistoa ja maistui alusta loppuun. Pitkittämällä keinotekoisesti alyx olisi muuttunut huonommaksi.
 
Jos ongelma on raudassa niin sittnhän sitä ei korjaa mikään. Sony käyttää tobiin teknologiaa.

Jos ongelma on softapuolella niin GDC messuista julkaisuun on melkein vuosi. Siinä on ihan ok. aika devaajilla vielä optimoida/parantaa. Lisäksi ei tiedetä kuin unitystä. Sony käyttänee omaa proprietary kamaa horizonin tekemiseen. Jos ongelma on softassa niin aika näyttää miten käy. Julkaisuaikataulu on tietty oma asiansa, mutta psvr2 elänee 5v+, jonka aikana softaa on mahdollista kehittää ja parantaa.

Pelien kestoon niin otan ennemmin 10h laatua kuin 30h copypastea. VR-kokemusten lyhyys ei haittaa. Esimerkiksi half life alyx oli just sopivan mittainen. Ei oikeastaan yhtään toistoa ja maistui alusta loppuun. Pitkittämällä keinotekoisesti alyx olisi muuttunut huonommaksi.
Joo, softapuoli ainakin saattaa riittää ja Sony on varmaan pyrkinyt tosiaan siihen että uusi PSVR voisi olla pitkään käytössä ilman että aika ajaa sen ohi... Näissä on siis perustavanlaatuisempi ongelma siinä, että ihmisen silmiä/aivoja on yllättävän vaikea huijata ja muutokset kuvassa huomataan aika helposti jos renderin laatua yrittää fokusalueen ulkopuolella ruuvata kovin paljon pienemmälle. Tähän sitten on etsitty ratkaisua siitä että matalan tarkkuuden alueet tuotettaisiin koneoppimisen keinoin niin että renderöidä tarvitsisi vain murto-osa ja se pystyisi täyttämään loput muualle huomionsa kiinnittäneelle henkilölle riittävällä tarkkuudella...

Laadukas 10h peli on minullekin ihan ok, mutta kokemuksilla tarkoitin näitä mitä ei edes myydä varsinaisesti peleinä vaan "experienceinä". Tyyppiä Batman Arkham VR. Ei taida olla mitenkään selkeästi vieläkään tota Horizon: Call of the Mountainista kerrottu että minkä kokoisesta jutusta on kyse, mutta täytyy toivoa että tosiaan vähän enemmän täydestä pelistä kuin lyhyehköstä kokemuksesta.
 
Sääli jos PC puolella ei saa tätä käytettyä, tosin fresnel linssit niin "godrayt" luultavasti huonontamassa kokemusta näissäkin vielä.
 
Saas nähdä, nuo kiinnostavat kyllä itseä myös, PSVR (1):n sai kikkailemalla toimimaan jotenkuten tomimaan PC:ssäkin. Tuon lisäksi olisi kiva tietää, onko PSVR2 taaksepäin yhteensopiva..voisi saada kivaa lisäpotkua vahempiinkin peleihin jos vaan jotenkin homma toimisi.
 
Toivottavasti PC riippakivi todellakin jätetään tukematta, että saadaan PS5 paras mahdollinen VR optimointi peleihin. GT7 VR vois olla kova.
 
Saas nähdä, nuo kiinnostavat kyllä itseä myös, PSVR (1):n sai kikkailemalla toimimaan jotenkuten tomimaan PC:ssäkin. Tuon lisäksi olisi kiva tietää, onko PSVR2 taaksepäin yhteensopiva..voisi saada kivaa lisäpotkua vahempiinkin peleihin jos vaan jotenkin homma toimisi.
Toi PSVR1-yhteensopivuus kiinnostaa myös kun voisin olla kiinnostunut pelaamaan vanhan PSVR:n yksinoikeuspelejä koska en sitä koskaan omistanut. En kyllä yllättyisi jos ei ole.

PC:ssä toimimaan saaminen on aika paljon epätodennäköisempää näiden kuin vanhojen lasien kanssa ihan siksi että inside-out seuranta on reilusti monimutkaisempaa. Jos (mitä epäilen) Sony ei itse tälle ala ajureita tarjota PC:llä niin en ainakaan pidättäisi henkeä harrastelijoiden tekemän tuen osalta.
 
Mä uskon, että pc-tuki riippuu hinnasta. Jos PSVR2 myydää ilman voittoa tai tappiolla oletuksella, että voitto tulee peleistä niin ei sonyn kannata pc-tukea tehdä. Jos PSVR2 rauta myydään voitolla niin miksipä niitä ei sitten myytäisi maksimit ja myös pc-porukalle? Oli niin tai näin niin julkaisussa pc-tukea tuskin on, kun laitteita ei oletettavasti riitä edes kaikille halukkaille ps5:en omistajille + ajuriporukalla saattaa riittää tekemistä vielä ps5 tuenkin kanssa ennen kuin olisi aikaa värkätä pc:n kassa?

Vois tietty miettiä, että pc-tuen saisi auki jollain maksullisella ajurilla, mutta sehä hakkeroitaisiin ns. heti ja idea on kuollut jo kehdossa.
 
Tosiaan että millähän hinnalla myyvät. 300€ olisi kova mutta varmaan tulisi tappiota liikaa, tonnin lähelle konsolijutuksi iilan kallis että onko sitten jotain ~500€?
 
Hinta varmaan riippuu, että onko headset ja ohjaimet pakettina vai erikseen. Myös suosioon suuri vaikutus hinnalla. Tuntuisi hullulta maksaa koko setistä enemmän kuin konsolista, jos headsettiä ei voi hyödyntää esim. PC:llä.
 
Hinta varmaan riippuu, että onko headset ja ohjaimet pakettina vai erikseen. Myös suosioon suuri vaikutus hinnalla. Tuntuisi hullulta maksaa koko setistä enemmän kuin konsolista, jos headsettiä ei voi hyödyntää esim. PC:llä.
Minusta olisi huono todella homma jos ohjaimet jää erikseen koska toi taas tarkottaisi että pelejä joudutaan kehittämään ajatellen näitä pelkän headsetin ostajia että saadaan suurin mahdollinen yleisö. Esim Oculus/FB markkinaosuus aikanaan kärsi paljon tästä, että toivat ohjaimet myyntiin vasta erillispakettina myöhemmin ja HTC:n jälkeen ja tämä siitäkin huolimatta että pyrkivät hinnoittelemaan ohjainpaketin hyvin edulliseksi.

En jaksa uskoa etteikö Sony tätä ymmärtäisi ja myisi ohjaimet ja headsetin yhtenä bundlena. PSVR 1:n kanssa romppeet toki myytiin monessa paketissa, mutta Move ei ollut samalla tavalla ohjainratkaisuna yleismaailmallisesti paras vaan vähän sellainen "tarjotaan nyt edes jotain liikeohjausta" -ratkaisu.

Hinnoittelukysymys on sinänsä mielenkiintoinen. VR-maailma on sikäli muuttunut, että PSVR1 lanseerauksen aikaan kyse oli early adopter raudasta, jolle laitettiin kova hintalappukin alkuun. Hintakilpailu kiihtyi kuitenkin lopulta todella kovaksi kun FB pyrki kahmimaan markkinaosuuksia, mutta nyt ovat taas sitten pistäneet vähän jarrua siihenkin. Tosin ei tässä mihinkään 2016 ole paluuta...
 
Hinta varmaan riippuu, että onko headset ja ohjaimet pakettina vai erikseen. Myös suosioon suuri vaikutus hinnalla. Tuntuisi hullulta maksaa koko setistä enemmän kuin konsolista, jos headsettiä ei voi hyödyntää esim. PC:llä.

Kai se nopeasti maksaa hyvä vr-rauta. 2xlaadukas näyttö, joka kykenee hdr:aan, 2xoptiikat, 2xohjain, silmienseurantarauta tobiilta, tarvittava usb+muu logiikkaa, että kuvan saa näytölle, ihan mukavan oloiset mekaniikat, kamerat ja mahdolliset muut sensorit inside-out-track:ingia varten. Liekö tracking data siirretään konsolille usb:in yli missä lasketaan vaiko jotain soc:ia headsetissä laskentaa varten?

Jos pitäis arvata niin veikkaisin hinnaksi jotain 399$-499$ väliin kuin 299$-399$ väliin. Toki sony voi myydä rautaa tappiolla, jos sitä ei voi käyttää pc:lla + olettaa saavansa peleistä rahat takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vaikuttaisi olevan potentiaalia, mutta vähän mietityttää pienehkö resoluution nosto vs esim quest 2, missä omaan silmään reso ei ole ihan vielä "siellä". Oled-näytöt, FOV yms toki plussaa. Pitänee koeponnistaa, kun tulevat saataville, ja mikäli homma rokkaa ja PSVR2 & PS5 DE kombo lähtee kaupasta ~1k€ hintaan, niin ehkäpä pitää kaivaa kuvetta.
 
Tässä vaikuttaisi olevan potentiaalia, mutta vähän mietityttää pienehkö resoluution nosto vs esim quest 2, missä omaan silmään reso ei ole ihan vielä "siellä". Oled-näytöt, FOV yms toki plussaa. Pitänee koeponnistaa, kun tulevat saataville, ja mikäli homma rokkaa ja PSVR2 & PS5 DE kombo lähtee kaupasta ~1k€ hintaan, niin ehkäpä pitää kaivaa kuvetta.

Jonkinlaisia kompromisseja joutuu tekemään, jos hintaa ei laiteta maksimiin. Isoa resoluutiota jos kaipaa niin reverb g2 v2 tai varjon aero ovat kovia. Hintaa molemmilla noista varmasti enemmän kuin psvr2:lla. g2:en jotain 650e, varjo aero kai 2ke + majakat ja ohjaimet siihen lisäksi.

Metalta cambria tarjoaa oletettavasti kovaa kuvanlaatua ja nelinumeroisen hinnan loppuvuodesta/2023 alussa. Rahalla saa ja mopolla pääsee.
 
Jonkinlaisia kompromisseja joutuu tekemään jos hintaa ei laiteta maksimiin. Isoa resoluutiota jos kaipaa niin reverb g2 v2 tai varjon headset on kovia. Hintaa molemmilla noista varmasti enemmän kuin psvr2:lla. g2:en jotain 650e, varjo aero kai 2ke + majakat ja ohjaimet siihen lisäksi.
Joo, mutta PCVR-hommiin mun pitäisi päivittää (hommata uusi) pc vanhan kusenpolttaman tilalle, joten 1k€ vs 4k€ on jo iso ero VR-juttujen kokeiluun :D
 
Toinen juttu on, että isomman reson lasit vaatisivat myös raudalta enemmän... Eli rajumpaa rautaa piirtelemään niitä lukemattomia pixeleitä.
 
Joo, mutta PCVR-hommiin mun pitäisi päivittää (hommata uusi) pc vanhan kusenpolttaman tilalle, joten 1k€ vs 4k€ on jo iso ero VR-juttujen kokeiluun :D

Näinhän se on. Pointti oli vaan parsia kasaan ajatuksia siitä miksi hintapiste vaikuttaa kompromisseihin joita sony on tehnyt psvr2:en kanssa. Jopa wanha quest2, jossa ei ole silmienseurantaa, hdr:aa, on massatuotannossa 15M+ myydyllä yksiköllä jne. maksaa nykyään 499e. Toki Q2:ssa on mobiili SOC sisällä+wifi,..., toisaalta psvr2:ssa on muita ominaisuuksia+parempi mekanismi kypärän päähänlaitossa versus q2. Jos psvr2 on jotain 399e-499e laite niin se kyllä on pakottanut sonyn kompromisseihin näytön, linssien yms. suhteen. Ehkä sony joskus tekee ps5pron ja psvr2 pron? ps5 pro lienee varma nakki, mutta psvr2 pro:ta tuskin tulee.

Onneksi kuvanlaatuun vaikuttaa merkittävästi pikselien täyttöäaste(screendoor effect) ja linssit. Resoluutio yksistään ei kerro kaikkea. Jännityksellä odotan arvosteluita.

Allaolevani linkin sonyn patentti voisi merkittävästi vaikuttaa siihen, että saadaan poistettua fresnel-linssien huonoja ominaisuuksia. Onko tuo patentin tekniikka käytössä psvr2:ssa niin ei voi tietää. Tuskin, mutta toivo elää kunnes toivo murskataan arvosteluissa.

The patent describes adding a “light absorbing portion” to the surfaces of the Fresnel lens that don’t actually contribute to the overall shape of the lens (the back-side of the ridges). This would, in theory, reduce god rays by preventing light from being scattered by those parts of the lens. The patent shows several arrangements for the light absorbing portion, both on the surface of the lens and embedded within it.

 
En kyllä usko, että tätä kovin helposti alle viidensadan saa. Toki tuossa on sellainen hintakohta, että jos Sony myy laitetta nollakatteella ja käyttää omaa optiikkaa, kameroita yms. tavaraa niin sitten tuo 499 voisi olla mahdollinen. Jos oikein hyvä tuuri käy niin jenkkihinta voisi olla tuo ja täällä satanen lisää.
 
En kyllä usko, että tätä kovin helposti alle viidensadan saa. Toki tuossa on sellainen hintakohta, että jos Sony myy laitetta nollakatteella ja käyttää omaa optiikkaa, kameroita yms. tavaraa niin sitten tuo 499 voisi olla mahdollinen. Jos oikein hyvä tuuri käy niin jenkkihinta voisi olla tuo ja täällä satanen lisää.
Voihan se toki mahdollista olla, että pelkät lasit maksaa 299e ja nuo ohjaimet jonkin 99-119e. Tai varmaan jos maailman nykytilanne olisi toisenlainen, eipä tuota pakettia kyllä pahemmin yli 500 eurolla voi myydä tai jää laitteet lojumaan pitkäksi aikaa hyllyihin.
 
Sinänsä viidensadan hinta ja läjä tavaraa bundlen kanssa mukana jolla pääsee alkuun (pari kunnon peliä ja pikkuhauskaa päälle) niin eiköhän se myy.
 
Veikkaan 499€ hintaa ohjaimineen. Tai pari kymppiä päälle. Jos ei sitten euron romahtanut kurssi suhteessa dollariin lisää hintaa.

Merkittävästä julkaisusta on kyse koko VR:n kannalta. Onnistuminen määrittää paljon tulevaisuutta, ainakin konsoleiden osalta. Speksit oli silloin kun ne kerrottiin todella hyvät. Vähän samaan tapaan kuin konsolit. Sitten kun se tulee ulos, ei oo enää ihan niin hyvät. Mutta onhan ne silti riittävän hyvät, ja sitä tärkeämpää on pelit. Pitää heti ennakkotilata paristakin paikkaa.

Ja ei tule toimimaan PSVR1-pelien kanssa. En tiedä onko tuo jo vahvistettukin joskus, mutta ainakin sitä on pidetty selvänä asiana jo pitkään. Ovat niin erilaisia toiminnaltaan. Harmi, koska ei minullakaan ollut koskaan ykköstä. Ja pelejä sille kuitenkin olisi. GT7:n tekijä ainakin puhui negatiiviseen sävyyn tulevista VR-jutuista. Ei siis todennäköisesti ole ainakaan ilmaiseksi / mitään täyskattavaa moodia tulossa. Jos ei sitten ole mieli muuttunut. Harmi jos näin.
 
Viimeksi muokattu:
En usko, että ohjaimia tulee erikseen myyntiin. Move oli eri juttu, kun movelle oli 2d-pelejä. PSVR2 ohjaimet vaikuttavat täysin kypärään sidotuilta ja toisaalta kypärällä ei tee juurikaan mitään ilman ohjaimia. Tuo 499e on aika hyvä arvaus niin ei ainakaan paljoa pety. Ei tuo kypärä+ohjaimet vaikuta halvalta valmistaa osien puolesta,... Eikä se liene kaikille tarkoitettu. Jos 10% ps5:en omistajista ostaa kypärän niin se jo lienee iso voitto sonylle. Se olis about 5 miljoonaa myytyä kypärää vuodessa olettaen, että 2024 alussa on myyty noin 50 miljoonaa ps5:sta. Tuo lienee ihan mahdollisuuksien rajoissa.
 
Itse olen pessimisti tämän suhteen. Myynti jää jopa pienemmäksi kuin ensimmäisellä versiolla. Seuraavin perusteluin:

1. Hinta on kovempi. Tämä luonnollisesti kärsii käyttäjiä rajusti.
2. Moni on kokellut tämän ykkösversion kanssa, ei tarvetta kokeilla uudestaan. Nähty ja koettu vaikka tekniikka olisi kuinka paranneltu.
3. Pahoinvointiefekti & silmien väymisefekti edelleen olemassa. Ei vaan sopi kaikille ja sana leviää / on tiedossa
4. Em. seuraa se etta isoin into kehittää kunnon VR pelejä laantuu nopeasti. Oravanpyörä valmis.

Mieluusti olen väärässä ja varmaan olenkin :)
 
Mieluusti olen väärässä ja varmaan olenkin :)

Voi olla noinkin, tässä muutama pointti toisesta suunnasta

Isot pelit ja siihen liittyvä markkinointi myy laitetta. Horizon pelisarja on varmaan ps5:en top5 kuumimmissa pelisarjoissa. Alusta lähti vr:lle tehty horizon call of the mountains lienee myy järjestelmää. Tähän päälle toivottavasti huhuttu half life alyxm resident evil jne. ilmestyy ps5:lle. Jos saisivat ps4 vr pelit toimimaan niin olisi katalogipelejäkin halvalla, kun yleensä se suurin negatiivinen vr:ssa on ollut "ei ole tarpeeksi sisältöä". Porttaamalla/BC:lla tuota sisältöä saisi riittävästi.

Paljon parempi rauta, joka korjaa ykkösversion typeryydet. Paremmat oikeasti tarkat ohjaimet versus move joka oli vähän sinnepäin, ei erillistä hdmi jakoboxia. Kaikinpuolin hiottu kokemus, joka myy vr-core yleisölle. Core yleisö demoaa kavereille? Kaverit ostavat, jos demottu horizon, alyx tms. oli sairaan kova. Toivottavasti parempaan rautaan liittyy myös oleellisesti parempi kuvanlaatu. Voisiko tällä katsoa netflixiä tms. ilman kuvanlaatu ahdistaa? Iso kakkosnäyttö?

Quest2 on myynyt 15M+, vr on tullut ulos pikkunichestä isompaan nicheen. Moni Quest2 konsolin omistaja tai Q2:een törmännyt voi olla kiinnostunut parempilaatuisesta PSVR2 konsolikokemuksesta. Eli se ps5/konsoliporukka, joka ei käytä pc pohjaisia vr-ratkaisuja voi olla ihan riittävä kohdeyleisö psvr myynnin rikkomiseen.

Laitteen hinta lienee suolainen(499e?), mutta toisaalta 10% ps5:en omistajista riittäisi about 5 miljoonaan myytyyn yksikköön 2024 alkuun mennessä. Kai toi 10% ostajista ei ole köyhiä ja riippuu laitteen kiinnostavuudesta eikä niinkään hinnasta ostopäätös? psvr1 myi kai sen about 5 miljoonaa kipaletta. Sonyn ennuste tälle raportointivuodelle on tehdä 18 miljoonaa ps5:sta. Tämä tarkoittaisi, että ps5:ia on myyty karvan alle 40 miljoonaa maaliskuun loppuun mennessä. Ehkä n. 50 miljoonaa myytyä ps5:sta on todellisuutta tammikuussa 2024?

En tosin usko, että sony saa valmistettua 5 miljoonaa psvr2 laitetta 2024 tammikuuhun mennessä. Jos kysyntä on hyvää niin myydään koko ajan eioota.
 
Viimeksi muokattu:
GT7:n tekijä ainakin puhui negatiiviseen sävyyn tulevista VR-jutuista. Ei siis todennäköisesti ole ainakaan ilmaiseksi / mitään täyskattavaa moodia tulossa. Jos ei sitten ole mieli muuttunut. Harmi jos näin.

Mitenkähän EA:n F1:t, pc:llehän tuli jo vr, olisiko jatkossa myös PS:n puolella sitten? Ja paska jos ei GT7:aan tule, outoa kyllä kun Sonyn tärkeimpiä pelejä ja vr:ää tukevia isoja ajopelejä kuitenkin tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:
GT7:n tekijä ainakin puhui negatiiviseen sävyyn tulevista VR-jutuista. Ei siis todennäköisesti ole ainakaan ilmaiseksi / mitään täyskattavaa moodia tulossa. Jos ei sitten ole mieli muuttunut. Harmi jos näin.

Olisko sulla linkata tätä puhetta? Viimeksi kun gtplanetista luin gt7 vr uutiset niin pelintekijä oli kommentoinut "vielä ei ole aika puhua vr-tuesta". Katsotaan sit onko tuo aika puhua vr-tuesta 2023 kunhan vr-laite on ulkona. GT on sen verran iso pelisarja, että sony omistajana todennäköisesti sanelee millon sen vr-version saa julkaista ja miten se julkaistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen pessimisti tämän suhteen. Myynti jää jopa pienemmäksi kuin ensimmäisellä versiolla. Seuraavin perusteluin:

1. Hinta on kovempi. Tämä luonnollisesti kärsii käyttäjiä rajusti.
2. Moni on kokellut tämän ykkösversion kanssa, ei tarvetta kokeilla uudestaan. Nähty ja koettu vaikka tekniikka olisi kuinka paranneltu.
3. Pahoinvointiefekti & silmien väymisefekti edelleen olemassa. Ei vaan sopi kaikille ja sana leviää / on tiedossa
4. Em. seuraa se etta isoin into kehittää kunnon VR pelejä laantuu nopeasti. Oravanpyörä valmis.

Mieluusti olen väärässä ja varmaan olenkin :)
Toi on tietysti vähän pelkona aina VR:n kanssa ollut että jos liian huono laite julkaistaan niin se voi johtaa VR:n epäonnistumiseen ja kieltämättä PSVR1:ssä oli ikäviä heikkouksia. Quest 2 on kuitenkin sillä välin myynyt moninkertaisesti suuremmalle joukolle kuin PSVR1 koskaan onnistui myymään ja PlayStation-käyttäjistä vain pieni osa on omistanut PSVR-lasit.

Ei kai me hinnasta sinänsä mitään varmaa tiedetä. Jos ajattelu on että tän täytyy olla kalliimpi sen takia kun siinä on parempaa tekniikkaa, niin täytyy muistaa että Quest 2:sta kuitenkin myytiin aika pitkään sillä 300 dollarin hinnalla jenkeissä ja siinä on suurin osa tämän ominaisuuksista + tehokas eikä mitenkään halpa tietokone sisäänrakennettuna. Nyt tuon hinta on toki noussut satasella, mutta joka tapauksessa se on suurin kilpailija PSVR:lle VR-markkinoilla. Sinänsä en yllättyisi vaikka PSVR2 olisi alkuun kalliimpi ja hintaa laskettaisiin reilusti sitten myöhemmin kun kovin kysyntä on vähän jo laskenut koska nykytilanteessa tuotantovaikeudet jatkuvat ja korkea inflaatio jyllää.
 
Toinen juttu on, että isomman reson lasit vaatisivat myös raudalta enemmän... Eli rajumpaa rautaa piirtelemään niitä lukemattomia pixeleitä.
Noissa on n 4K:n verran pikseleitä.. PS5 on senverran mopo, että joudutaan karsimaan karkkia melkoisesti, että saadaan pyörimään edes tuo 90 fps.

Eiköhän nuo ole lähinnä sitten seuraavan konsoliversion kanssa käyttökelpoiset..
 
Noissa on n 4K:n verran pikseleitä.. PS5 on senverran mopo, että joudutaan karsimaan karkkia melkoisesti, että saadaan pyörimään edes tuo 90 fps.

Eiköhän nuo ole lähinnä sitten seuraavan konsoliversion kanssa käyttökelpoiset..
Senpä takia onkin mielenkiintoista nähdä, miten katseenseuranta ja "foveated rendering" on saatu/saadaan toimimaan laskentakuorman keventämiseksi.
 
Noissa on n 4K:n verran pikseleitä.. PS5 on senverran mopo, että joudutaan karsimaan karkkia melkoisesti, että saadaan pyörimään edes tuo 90 fps.

Eiköhän nuo ole lähinnä sitten seuraavan konsoliversion kanssa käyttökelpoiset..
Sehän on ihan valintakysymys mistä karsitaan, ruudulla pelattaviin nähden nyt VR:ssä aina joka tapauksessa joudutaan jotain tekemään. 90Hz pelaaminen onnistuu kuitenkin Quest 2:n mobiiliprosessorillakin aika hyvin joten käyttökelpoisuudesta nyt tuskin jää kysymystä. Eihän PC:lläkään semmoista konetta olekaan joka ei joidenkin pelien kanssa olisi tuon reson kanssa ongelmissa. Valtava parannus tässä nyt kuitenkin verrattuna PS4+PSVR1 -yhdistelmään on tulossa ja seuraavalle konsoliversioille varmaan saadaan kyllä taas sitten resoluutiotkin vielä tätäkin ylemmäs.
 
Allaolevani linkin sonyn patentti voisi merkittävästi vaikuttaa siihen, että saadaan poistettua fresnel-linssien huonoja ominaisuuksia. Onko tuo patentin tekniikka käytössä psvr2:ssa niin ei voi tietää. Tuskin, mutta toivo elää kunnes toivo murskataan arvosteluissa.


Linkin takana puhutaan, että "god rays" tulisi ratkaistua tuon avulla, mutta Fresnel linssien (minun mielestä) suurimmasta ongelmasta ei puhuta mitään. Eli surkean pienestä terävästä alueesta (ns. "sweet spot"), joka on vain pieni alue kuvan keskellä. Vai onko tuokin "god rays" ongelman aikaansaannosta ja ratkeaa sitten samalla?

Meinaan vaan, että mitä hyötyä aito foveated rendering (eli piirretään terävä kuva vain sinne, mihin silmä katsoo, mikä vaatii VR-laseilta silmien seurannan) voi edes tuoda, jos kuva on joka tapauksessa terävä vain keskeltä? Esim. autosimulaattoria pelatessa katsot kuvan alareunasta mittaristoa, joten vain sinne piirretään terävä kuva, jonka Fresnel linssi sitten kuitenkin suttaa sumeaksi?
 
Linkin takana puhutaan, että "god rays" tulisi ratkaistua tuon avulla, mutta Fresnel linssien (minun mielestä) suurimmasta ongelmasta ei puhuta mitään. Eli surkean pienestä terävästä alueesta (ns. "sweet spot"), joka on vain pieni alue kuvan keskellä. Vai onko tuokin "god rays" ongelman aikaansaannosta ja ratkeaa sitten samalla?

Meinaan vaan, että mitä hyötyä aito foveated rendering (eli piirretään terävä kuva vain sinne, mihin silmä katsoo, mikä vaatii VR-laseilta silmien seurannan) voi edes tuoda, jos kuva on joka tapauksessa terävä vain keskeltä? Esim. autosimulaattoria pelatessa katsot kuvan alareunasta mittaristoa, joten vain sinne piirretään terävä kuva, jonka Fresnel linssi sitten kuitenkin suttaa sumeaksi?

Lienee sitten subjektiivista mikä se isoin ongelma on. God rays häiritsee mua tsiljoona kertaa enemmän kuin quest1 tai quest2:en terävä alue. Tai ehkä jonkun muun kypärän kanssa on toisin.

Mutta se oikea pointti mikä mun postauksessa oli, että resoluutio yksistään ei määritä vr-kyprän kuvanlaatua. Joutuu odottamaan ja katsomaan mikä se kuvanlaatu psvr2:ssa on. En resoluution pohjalta sitä lähtisi tuomitsemaan ennakkoon jo paskaksi.
 
Lienee sitten subjektiivista mikä se isoin ongelma on. God rays häiritsee mua tsiljoona kertaa enemmän kuin quest1 tai quest2:en terävä alue. Tai ehkä jonkun muun kypärän kanssa on toisin.

Itseäni taasen häiritsi HP Reverb G2:ssa nimenomaan tuo pieni terävä alue niin paljon, että palautin lasit kauppaan ja tilasin Varjot.

Mutta se oikea pointti mikä mun postauksessa oli, että resoluutio yksistään ei määritä vr-kyprän kuvanlaatua. Joutuu odottamaan ja katsomaan mikä se kuvanlaatu psvr2:ssa on. En resoluution pohjalta sitä lähtisi tuomitsemaan ennakkoon jo paskaksi.

Juu, en tätä kyseenalaistanutkaan. Paneelien resoluutio on vain yksi osa kokonaisuutta ja PSVR2:n ilmoitetulla resoluutiolla on mahdollista saada hyvä kuva aikaiseksi, jos sitä ei vain pilata huonolla optiikalla.

Ja minun pointti tässä on siis se, että pieni sweet spot ON iso ongelma ja oikeastaan nollaa täysin silmien seurannan mahdollistaman foveated rendering tekniikan hyödyt.
 
Itseäni taasen häiritsi HP Reverb G2:ssa nimenomaan tuo pieni terävä alue niin paljon, että palautin lasit kauppaan ja tilasin Varjot.



Juu, en tätä kyseenalaistanutkaan. Paneelien resoluutio on vain yksi osa kokonaisuutta ja PSVR2:n ilmoitetulla resoluutiolla on mahdollista saada hyvä kuva aikaiseksi, jos sitä ei vain pilata huonolla optiikalla.

Ja minun pointti tässä on siis se, että pieni sweet spot ON iso ongelma ja oikeastaan nollaa täysin silmien seurannan mahdollistaman foveated rendering tekniikan hyödyt.

Reverbiä on nimenomaan haukuttu tuosta terävän alueen pienuudesta toisin kuin esim. quest2:sta. Toteutuksissa on eroja.

Varjon Aero on ihan eri hintaluokan vehje kuin psvr2 tai vaikka quest2. Rahalla saa ja mopolla pääsee :) Halvemmissa vehkeissä joudutaan tekemään enemmän kompromisseja. Ei kaikki ole valmiita kaatamaan 2ke+ vr-kypärään + pc:ta siihen päälle.

Rahaa jos haluaa tuhlata niin mua kiinnostaa metan cambriat, missä pitäisi olla uudenlaiset pannukakkulinssit. Loppuvuodesta/alkuvuodesta 2023 näkee mitä meta saa aikaiseksi kalliimmassa hintaluokassa.
5a78fl8f8nz81.png

 
Viimeksi muokattu:
Jatketaan tähän ketjuun. Sony on kertonut lisää psvr2 kehittämisestä. PSVR2 on suunniteltu niin, että pelien kehittäminen ja porttaaminen olisi helppoa. Jää myös kuva, että FOVeated rendering ja silmienseuranta on integroitu helppokäyttöiseen rautakiihdytettyyn pakettiin

FOVeated rendering ja silmienseurantatuesta:
The talk also covered a number of other features designed to make developers' lives easier when working with the headset. One feature that developers will appreciate is its GPU's Flexible Scale Rasterization (FSR), which combines PSVR 2's tracking cameras and foveated rendering to freely alter pixel density based on where the player is looking, further optimizing rendering.

Porttaamisesta/Pelikehittämisestä:
The broad strokes are that it should be easier for developers to port their games on PSVR, whether that's from existing PS5 development, or other VR systems. PSVR 2 game development uses the same SDK used to develop PS5 games. Through this close linkage to the PS5 SDK, it should be easy to create titles that support the PSVR 2.

Tuki myös ue:lle ja unitylle out of the box:
The PSVR2's production environment also supports games created with Unity and Unreal Engine. With a standardized controller interface and button placement similar to other VR platforms, it should be far simpler than before for developed games to support the PSVR 2.

Lähteessä paljon muutakin juttua. Linkkasin vain pari kiinnostavaa palasta artikkelista postaukseen: PlayStation VR2 Should Make It Easier for Developers to Port Their Games - IGN
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 496 962
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom