Sony julkisti PlayStation 5 Pro -pelikonsolin

Anna toki lähdettä tuolle että julkaisu olisi lykkääntynyt "vuositolkulla" ja että olisi 2012 lopussa pitänyt tulla. Nimittäin muunmuassa tämä uutinen viittaa että julkaisun piti tapahtua Q2 2013 mutta myöhästyi Q3 2013. Ja kun edelleenkään en puhu mistään porttaamisesta vaan pelin tekemisestä suoraan sille uudelle alustalle kun hyvin oli heilläkin tiedossa että on tulossa samana vuonna kuin pelin suunniteltu julkaisu.
Pitäisikö siis kaikkia pelejä lykätä vuosia, jotta ne saataisiin aina sille ”tulevalle uudelle alustalle”, vai mitä ihmettä?

Ja absurdia kanssa esittää että alustojen määrän kasvattaminen, siis sellaisten jotka tarvii ihan eri binäärit, ei muka toisi tuon kokoiseen projektiin lisää töitä. Vai ootko sitä mieltä että rockstarin olis pitäny jättää viisi vuotta kehitetyt ps3/360 versiot kokonaan julkaisematta? Edelleen, ei sitä pc versiotakaan saatu ajoissa ulos, sillä esim. parempia tekstuureja, malleja ja animaatioita hierottiin kuukausitolkulla ton ekan konsolijulkaisun jälkeen. Ne pääty kans sinne ps4 versioon. Eli vaikka ps3/360 versiot olis hylätty ja päätetty tehdä ps4 launch title tuosta (järjetöntä bisnesnäkökulmasta), niin se olis ollut vain ps3 tasoa monilta ominaisuuksiltaan. Mm. FPS kuvakulma ja autojen sisätilat olis puuttunu.

luulen että oot kokonaan unohtanut että millaset erot noiden pelin eri versioiden välillä on, sekä et ymmärrä miten erilainen arkkitehtuuri vaikka ps3 on. Ei se ps4 moottori ilmaiseksi tule vain sillä että ”suoraan uudelle alustalle” kehittää. Tuon kehitys aloitettiin 2008. Millanen ps4 dev kit silloin oli mille ”suoraan kehittää”?

Ylipäänsä, miksei kaikkia pelejä aina julkaista samaan aikaan kaikille alustoille? Sen ku kehittää vaan "suoraan" ja homma on sillä selvä. Suosittelen konsultoimaan kaikkia maailman pelifirmoja, ku kerran tiedät niin hyvin mistä on kyse. Edes valve ei julkaise pelejään enää applen vehkeille, ja niillä ei varmasti ole rahasta tai ajasta kiinni. Vissiin niidenki pitäis vaan ymmärtää että koodisana "suoraan" ja homma on paketissa. Ihan sama että on täysin eri graffa-api ja eri käskykannat.

Ja tuolla viittaus siihen 2012 julkaisuun

Ja anna toki itse lähdettä sille että tuon ps4 versio olis voinu olla launch title. En pidätä hengitystäni.
 
Viimeksi muokattu:
Olin aikeissa ostaa PS5 Pro mallin lähinnä GT7 ja GTA 6 vuoksi, mutta vähän kyllä suolainen hinta kun normaalia ps5 on useampaan otteeseen saanut 399€. Olisin ennakkoon arvioinut hinnaksi 699€ ja ilman levyasemaa 649€. Itsellä käytännössä tämä tulee myös olohuoneen dvd/bluray toistimeksi, eli levyasema on pakollinen. Tällöin 939€ hinta on kyllä sen verran suolainen, että täytyy miettiä jos ostaisikin perusmallin tarjouksesta.
 
Olin aikeissa ostaa PS5 Pro mallin lähinnä GT7 ja GTA 6 vuoksi, mutta vähän kyllä suolainen hinta kun normaalia ps5 on useampaan otteeseen saanut 399€. Olisin ennakkoon arvioinut hinnaksi 699€ ja ilman levyasemaa 649€. Itsellä käytännössä tämä tulee myös olohuoneen dvd/bluray toistimeksi, eli levyasema on pakollinen. Tällöin 939€ hinta on kyllä sen verran suolainen, että täytyy miettiä jos ostaisikin perusmallin tarjouksesta.
Levyasema toki nostaa hintaa, mutta inflaation huomioiden tuo on (ilman sitä asemaa) itseasiassa halvempi kuin PS3 60 Gt oli julkaisussaan (Suomessa 2006 599€ on 848€ nykyrahaa)
 
Levyasema toki nostaa hintaa, mutta inflaation huomioiden tuo on (ilman sitä asemaa) itseasiassa halvempi kuin PS3 60 Gt oli julkaisussaan (Suomessa 2006 599€ on 848€ nykyrahaa)
On se silti aika suolainen hinta, eikä ps3 myöskään mikään halpa ollut.
Tuon hinnalla kasais jo vastaavantehoisen pelikoneen. 6800 näyttis vastaa suunnilleen tuota ps5pro:ta, ja sit kaveriksi joku R5 3600. Tai mitkä nykygenissä onkaan vastaavantehoiset osat, joku x500 prossu ja hitain(?) 7000 sarjan radeon.
 
On se silti aika suolainen hinta, eikä ps3 myöskään mikään halpa ollut.
Tuon hinnalla kasais jo vastaavantehoisen pelikoneen. 6800 näyttis vastaa suunnilleen tuota ps5pro:ta, ja sit kaveriksi joku R5 3600. Tai mitkä nykygenissä onkaan vastaavantehoiset osat, joku x500 prossu ja hitain(?) 7000 sarjan radeon.
Taitaa 7800XT olla lähin työpöytäpuolen verrokki
 
Pitäisikö siis kaikkia pelejä lykätä vuosia, jotta ne saataisiin aina sille ”tulevalle uudelle alustalle”, vai mitä ihmettä?

Ja absurdia kanssa esittää että alustojen määrän kasvattaminen, siis sellaisten jotka tarvii ihan eri binäärit, ei muka toisi tuon kokoiseen projektiin lisää töitä. Vai ootko sitä mieltä että rockstarin olis pitäny jättää viisi vuotta kehitetyt ps3/360 versiot kokonaan julkaisematta? Edelleen, ei sitä pc versiotakaan saatu ajoissa ulos, sillä esim. parempia tekstuureja, malleja ja animaatioita hierottiin kuukausitolkulla ton ekan konsolijulkaisun jälkeen. Ne pääty kans sinne ps4 versioon. Eli vaikka ps3/360 versiot olis hylätty ja päätetty tehdä ps4 launch title tuosta (järjetöntä bisnesnäkökulmasta), niin se olis ollut vain ps3 tasoa monilta ominaisuuksiltaan. Mm. FPS kuvakulma ja autojen sisätilat olis puuttunu.

luulen että oot kokonaan unohtanut että millaset erot noiden pelin eri versioiden välillä on, sekä et ymmärrä miten erilainen arkkitehtuuri vaikka ps3 on. Ei se ps4 moottori ilmaiseksi tule vain sillä että ”suoraan uudelle alustalle” kehittää. Tuon kehitys aloitettiin 2008. Millanen ps4 dev kit silloin oli mille ”suoraan kehittää”?

Ylipäänsä, miksei kaikkia pelejä aina julkaista samaan aikaan kaikille alustoille? Sen ku kehittää vaan "suoraan" ja homma on sillä selvä. Suosittelen konsultoimaan kaikkia maailman pelifirmoja, ku kerran tiedät niin hyvin mistä on kyse. Edes valve ei julkaise pelejään enää applen vehkeille, ja niillä ei varmasti ole rahasta tai ajasta kiinni. Vissiin niidenki pitäis vaan ymmärtää että koodisana "suoraan" ja homma on paketissa. Ihan sama että on täysin eri graffa-api ja eri käskykannat.

Ja tuolla viittaus siihen 2012 julkaisuun

Ja anna toki itse lähdettä sille että tuon ps4 versio olis voinu olla launch title. En pidätä hengitystäni.
Eli perustat väitteesi mutuiluun ja arvailuihin. Jep. Eiköhän se ollut tässä.
 
Taitaa 7800XT olla lähin työpöytäpuolen verrokki
Eikö tuo ole jo huomattavasti nopeampi?
Alkuperänen ps5 vastasi suunnilleen 6600xt:tä, ja uusi on vain 45% nopeampi peleissä sonyn ilmoituksen mukaan. TPU:n listasta kun katsoo 6600xt:n, niin 6800 sijoittuu 54% paremmin, ja mainitsemasi 7800xt on jo 83% nopeampi.

Lähimpänä 45% nopeampaa näyttistä vrt. 6600xt on 3070ti tai 7700xt, 49 ja 51% nopeampina.
 
Eli perustat väitteesi mutuiluun ja arvailuihin. Jep. Eiköhän se ollut tässä.
Onko itselläsi mutua kummempia tietoja heittää? :kahvi:

Rockstar on toki itse maininnut kattavasti syyt PC ja ps4 versioiden julkaisuaikataululle, mutta ilmeisesti nekin on vaan mutua tai valhetta. Ja ne syyt on nimenomaan rauta-arkkitehtuuri, ja halu tehdä parempi versio tehokkaammille koneille. Sille ei tosin ole mitään syytä, että toi nykygenin versio pelistä tuli noin pahasti myöhässä. Luultavasti ei vaan kiinnostanut ja projekti oli annettu parille kesäharjoittelijalle.
 
Eikö tuo ole jo huomattavasti nopeampi?
Alkuperänen ps5 vastasi suunnilleen 6600xt:tä, ja uusi on vain 45% nopeampi peleissä sonyn ilmoituksen mukaan. TPU:n listasta kun katsoo 6600xt:n, niin 6800 sijoittuu 54% paremmin, ja mainitsemasi 7800xt on jo 83% nopeampi.

Lähimpänä 45% nopeampaa näyttistä vrt. 6600xt on 3070ti tai 7700xt, 49 ja 51% nopeampina.
Molemmissa on 60 CU:n GPU, todennäköisesti myös muut (teksturointi, ropit jne) sama määrä. RDNA3:ssa toki kehittyneemmät kuin PS5:ssä mutta PS5 Prossa on kaikesta päätellen RDNA3:a kehittyneempi (joko RDNA3 + RDNA4:n RT tai RDNA3.5 + RDNA4:n RT, voi olla muutakin next geniä)
Molemmilla on myös 256bit gddr6 muistit, ps5 pro toki jakaa omansa prossun kanssa ja 7800 xt:ssä 1,5 Gbps nopeammat mutta lähelle ne kuitenkin osuu
 
Molemmissa on 60 CU:n GPU, todennäköisesti myös muut (teksturointi, ropit jne) sama määrä. RDNA3:ssa toki kehittyneemmät kuin PS5:ssä mutta PS5 Prossa on kaikesta päätellen RDNA3:a kehittyneempi (joko RDNA3 + RDNA4:n RT tai RDNA3.5 + RDNA4:n RT, voi olla muutakin next geniä)
Molemmilla on myös 256bit gddr6 muistit, ps5 pro toki jakaa omansa prossun kanssa ja 7800 xt:ssä 1,5 Gbps nopeammat mutta lähelle ne kuitenkin osuu
Twitteris tuli vastaan että ps5pro ei oo Infinity cachea ja sen takia lähemmäs 7700 xt todellisuudessa.

 
Molemmissa on 60 CU:n GPU, todennäköisesti myös muut (teksturointi, ropit jne) sama määrä. RDNA3:ssa toki kehittyneemmät kuin PS5:ssä mutta PS5 Prossa on kaikesta päätellen RDNA3:a kehittyneempi (joko RDNA3 + RDNA4:n RT tai RDNA3.5 + RDNA4:n RT, voi olla muutakin next geniä)
Molemmilla on myös 256bit gddr6 muistit, ps5 pro toki jakaa omansa prossun kanssa ja 7800 xt:ssä 1,5 Gbps nopeammat mutta lähelle ne kuitenkin osuu
Ei se silti ole suorituskyvyltään vastaava, vaan selvästi kovempi. Liekö sit tehobudjetista kiinni loput, tai välimuistista kuten tossa yllä mainittu.

Vastaavantehoinen verrokki jos pitää valita, niin se 7700xt on osuvampi. Tai sit Cerny huijaa meitä kun sanoo että suorituskyky on 45% parempi ja todellisuus on lähes 100%.
 
Levyasema toki nostaa hintaa, mutta inflaation huomioiden tuo on (ilman sitä asemaa) itseasiassa halvempi kuin PS3 60 Gt oli julkaisussaan (Suomessa 2006 599€ on 848€ nykyrahaa)
Tässä ehkä korostuukin sitten kuinka halpa perusversio ps5 on. Ainakin itselle tuollaisen 400-500€ laitteen hankinta on vielä helppo perustella itselle eikä vaadi sen kummempaa miettimistä. Ja jos tähän saisi 45% lisää tehoa 200€ niin todennäköisesti tähän päätyisin.
Mutta kun hinta menee 800-950€ niin itselle ainakin ensimmäinen ajatus on, että kannattaako tämmöisestä suorituskyvyn boostauksesta oikeasti maksaa näin paljoa. Ehkä jos tästä tulisi myyntiin combo, jossa levyasema tulee kaupan päälle voin ehkä vielä kallistua pron puoleen, mutta muuten taitaa "järki" voittaa.
 
Luultavasti tulee Pro hankittua kun DNA tai Elisa listoille saa, se on ihan sama korottomalla maksuajalla maksanko 16e vai 22e/kk seuraavan 3 vuotta konsolia. Eli normi Ps5 vai Pro.
Ja tasan Turismoa varten tulee hankittua kuten kaikki edellisetkin konsolit ykkösestä lähtien.
 
Itse jään kyllä odottelemaan myös bundleja ja sitä tuleeko muille julkaistuille peleillä pro -optimointeja. Julkaisulistasta pelaamatta on vielä Demon's souls, Alan wake2 ja rätset ja klänkki; suurimman osan oon vetäny läpi ja osan niiku forbidden westin ja last of usin platinalla niin kiinnosta pätkääkään enää palata takaisin edes graafikoiden takia... Eli eipä tuosta paljoa ite kostu muutaku tyydyttää loputonta raudanhimoa :x3:. Ja onhan mulla täysin pelaamatta Cyberpunkki, jospa sille tulis buustia niin paljon että vihdoinkin alottaisin senkin sitten pro:lla.
Se pirun levari pitää vaan ostaa kun lainaan hitosti kirjastosta pelejä; oiskohan historiassa jotain 50 peliä eli noiden avulla on kyllä säästänyt jo Pro:n hinnan.

Plän B on vaan sitten oottaa 5 -sarjan näyttisten julkaisua mutta näillä vuosilla tämä koneen ääressä pönöttäminen ei enää oo niin mukavaa kuin sohvalla pelailu kaljaa siemaillessa ;)
 
Edge ohjaimessakin tatit driftaa. Siinä on vain tattien vaihtaminen minuutin homma siinä missä normi ohjaimessa kestää 5min. Suosittelen normaalia ohjainta ja tilaa heti amazonista HAL-antureilla varustetut tatit ja vaihtaa ne välittömästi. Sen jälkeen ei driftaa.
Viiteen minuuttiin ei vaihda edes kiinalainen tehdastyöläinen normiohjaimen tatteja. Siinä on piirilevyllä 14 kontaktia per tatti mitkä pitää saada juotoksista vapaiksi ennenkuin tatti irtoaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 292
Viestejä
4 439 516
Jäsenet
73 527
Uusin jäsen
Tumbbi97

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom