Sony ilmoitti lopettavansa fyysisten pelien myynnin PlayStation-konsoleille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Oletko maaseudusta kuullut? Itselläni kun käyn sukuloimassa niin ei toimi puhelin netti keskisuuren kaupungin lähikunnissa kunnolla tai ollenkaan. Voi johtua kuitenki operaattorista, mutta ainakin sukulaiset tuskailee ongelman kanssa kun mikään ratkaisu ei toimi kunnolla.
starlink ts. satelliittinetti toiminee, jos siis on oikea ongelma joka halutaan korjata. Tuolta voi kokeilla osoitteella. Vanhemmille joutui laittamaan ulkoantennin, sen jälkeen mobiili 4g:n läpi ihan hyvä signaali(aamusta 100MBit/s, pahimpaan ruuhka-aikaan huonossa säässä 25MBit/s) https://starlink.com/residential

PS6:een ei selvästikään ole tulossa levyasemaa, joka oli tietenkin odotettavissa. Toivottavasti siihen saa kuitenkin lisättyä sellaisen (tai jospa nykyinen pron asema kävisi siihen suoraan lol), koska olisi silläkin kiva päästä pelaamaan nykyisiä levyllä olevia pelejä.

PS6:een ei selvästikään ole tulossa levyasemaa, joka oli tietenkin odotettavissa. Toivottavasti siihen saa kuitenkin lisättyä sellaisen (tai jospa nykyinen pron asema kävisi siihen suoraan lol), koska olisi silläkin kiva päästä pelaamaan nykyisiä levyllä olevia pelejä.
Xss olisi ollut kiva "Retro" konsoli vanhoille Xboxin peleille jos olisi ollut juuri se levyasema ja silloin olisi voinut pelata ekan tai X360/XOnen pelejä jota ostanut kirppikseltä mutta mäsä ei tarjonut edes optiota tuohon ostaa levyasemaa, ei toisin Sonykaan ekalle Digi PS5:lle mutta jos luin oikein niin Slim base digi PS5:lle saa laitettua saman levyaseman kiinni kuin PS5 proohon.

No se on ainakin aika suht varmaa että PS5 hinnat ei romahda ainakaan kun PS6 tulee markkinoille tonnin hintalapaulla ja eikä voi pelata fyysisiä pelejä edellisestä sukupolvesta.

Eiköhän se ole niissä pienellä präntätyissä teksteissä huomioitu.

Minun on todella vaikea ymmärtää haikailua kömpelöiden fyysisten levyjen perään. Joo, jälleenmyynti ei onnistu, mutta mitä sitten. Niiden aika oli ja meni joskus ysärillä ja 2000-luvun alkupuolella. Jos muutos ei kelpaa, niin sitten pitää tosiaan äänestää lompakolla. Veikkaan, että niitä äänestäjiä on todellisuudessa kuitenkin niin vähän, että merkitys on nolla.

Juuri tässä viikonloppuna ostin kaksi PS4 peliä á 10€, kun nyt samaan aikaan samat pelit on Sonyn kaupassa diginä 60€. Ja kun en halua enää pelata noita pelejä, voin ne myydä samalla hinnalla pois.

Ehkä näiden digipelien kannattajille ei rahalla ole mitään arvoa, mutta näin talo- ja autolainallisena ei kävisi mielessäkään ostaa esim. tämän digiversiota (vasemalla Telian kuitti):

1782988300542.png
Eli Death Stranding 2 ostettuna alesta 25,75€, kun PS Storen hinta 80€. Tuo DS2 on ollut välillä fyysisenä kappaleena tarjouksessa 20-30€ välillä, joka on todella hyvä hinta. Tosin ei storenkaan hinta ole ollut alennuksille immuuni. Juuri nimittäin loppui tarjous 49,56€.

Yritän sanoa, että PS storessakin on välillä alennuksia, mutta ne eivät ole yhtä hyviä kuin fyysisten kappaleiden ja toki jälleenmyyntiarvo on nolla. Silti mahdollisimman suuren hintaeron esimerkkien hakeminen on vähän niin ja näin. Sen sijaan tulisi vertailla molempien hankintakanavien historian halvimpia hintoja ja toisaalta alennusjaksojen kestoja.

Juuri tässä viikonloppuna ostin kaksi PS4 peliä á 10€, kun nyt samaan aikaan samat pelit on Sonyn kaupassa diginä 60€. Ja kun en halua enää pelata noita pelejä, voin ne myydä samalla hinnalla pois.
Kyllä, kaikki ovat tästä tietoisia. Mutta jos sitä mahdollisutta ei jatkossa ole, niin sitten ei ole. Ihan turha yrittää muuttaa asiaa miksikään sillä perusteella, että "no kun minä haluaisin että asiat olisivat toisin". Kuten sanoin, kyse ei ole mistään ihmisoikeudesta.

Tähän sitten vielä päälle henkilökohtaisena näkemyksenä se, että minä en halua tuskailla sekuntiakaan niiden fyysisten levyjen kanssa, vaikka niiden kanssa jokusen euron säästäisikin. En edes muista milloin olisin ostanut viimeksi PC:lle mitään peliä fyysisenä (ei tosin ole ollut DVD-asemaakaan koneessa 10 vuoteen) ja jos puhdas digijakelu on tulevaisuuden suunta myös konsoleilla, niin eiköhän se vaikuta hintoihin ja erilaisiin tarjouskampanjoihin myös siellä puolella.

Eli Death Stranding 2 ostettuna alesta 25,75€, kun PS Storen hinta 80€. Tuo DS2 on ollut välillä fyysisenä kappaleena tarjouksessa 20-30€ välillä, joka on todella hyvä hinta. Tosin ei storenkaan hinta ole ollut alennuksille immuuni. Juuri nimittäin loppui tarjous 49,56€.

Yritän sanoa, että PS storessakin on välillä alennuksia, mutta ne eivät ole yhtä hyviä kuin fyysisten kappaleiden ja toki jälleenmyyntiarvo on nolla. Silti mahdollisimman suuren hintaeron esimerkkien hakeminen on vähän niin ja näin. Sen sijaan tulisi vertailla molempien hankintakanavien historian halvimpia hintoja ja toisaalta alennusjaksojen kestoja.
Esimerkki oli vain ja ainoastaan koska tuo on viimeisin hankkimani peli.

Voi niitä laajentaakin sitäkin edellisiin:
- Dragon Age: Veilguard - 28eur (Proshop) 79,95 (Sony)
- Roadcraft - 32,70 (Proshop) 39.95 (Sony) ehkä pienin ero
- Assassin's Creed Mirage 16,99 (Gigantti) 49,95 (Sony) nämä jo ~vuosi sitten
- Teardown - Deluxe Edition 16,99 (Gigantti) 29,95 (Sony) -- " --

... lista käytännössä jatkuu sinne PS3:n saakka (PS2/PSX en ostanu pelejä kuin pari, koska "syyt" :D).

Joskus ammoisina aikoina tuli tilailtua pelejä ulkomailta saakka, konsolin maakoodi -status määräsi mistä, mutta jos pelejä tilaa esim. briteistä saakka koska se nyt vain on halvempaa postilla ja levynä kuin digitaalisena, niin se kertoo jo paljon digikaupan voittomarginaalista. :hammer:

Kyllä, kaikki ovat tästä tietoisia. Mutta jos sitä mahdollisutta ei jatkossa ole, niin sitten ei ole. Ihan turha yrittää muuttaa asiaa miksikään sillä perusteella, että "no kun minä haluaisin että asiat olisivat toisin". Kuten sanoin, kyse ei ole mistään ihmisoikeudesta.
Vaikka sinä olet valmis maksamaan digipeleistä kalliimpaa hintaa kuin fyysisistä peleistä, niin kaikki eivät ole tästä samaa mieltä ja vähemmän yllättäen siitä pidetään meteliä. Ei kaikkea tarvitse hyväksyä, jos ei halua.

Esim. itse en ole ostanut yhtäkään peliä PS Storesta enkä tule myöskään jatkossa ostamaan, fyysiset pelit ovat sen verran halvempia. TV-tasossa on tilaa ja jaksan kävellä sohvalta pleikkarin luokse laittamaan levyn sisälle.

Voi niitä laajentaakin sitäkin edellisiin:
- Dragon Age: Veilguard - 28eur (Proshop) 79,95 (Sony)
Storessa säännöllisesti 27,98€ + PS plus ilmaisena viime keväänä.

- Roadcraft - 32,70 (Proshop) 39.95 (Sony) ehkä pienin ero
25,96€.

- Assassin's Creed Mirage 16,99 (Gigantti) 49,95 (Sony)
Muutaman kerran ollut 26,98€ ja usein 37€.

- Teardown - Deluxe Edition 16,99 (Gigantti) 29,95 (Sony)
Säännöllisesti 19,97€.

Toki store on kalliimpi, mutta esimerkkisi olivat hintaeroa vääristäviä.

Vaikka sinä olet valmis maksamaan digipeleistä kalliimpaa hintaa kuin fyysisistä peleistä, niin kaikki eivät ole tästä samaa mieltä ja vähemmän yllättäen siitä pidetään meteliä. Ei kaikkea tarvitse hyväksyä, jos ei halua.
Tuskin Sonyä kiinnostaa mitä mieltä minä tai joku toinen on. Eiköhän siellä ole tehty kattavaa markkinatutkimusta ja todettu, että fyysisten pelien kanssa säätäjät ovat vähemmistö. Lisäksi menettävät tuloja käytettyjen kaupan myötä.

En minä tietenkään haluaisi maksaa enempää digiversioista, mutta mutta monesti se on uusien pelien kohdalla kuitenkin pakollista. Se on se hinta, joka pitää maksaa helppoudesta (ja hiljaisuudesta, kun en voi sietää sitä levyn huutamista asemassa). Onneksi on erilaisia alekampanjoita jne, joiden myötä myös digipelejä saa halvemmalla.

Esim. itse en ole ostanut yhtäkään peliä PS Storesta enkä tule myöskään jatkossa ostamaan, fyysiset pelit ovat sen verran halvempia. TV-tasossa on tilaa ja jaksan kävellä sohvalta pleikkarin luokse laittamaan levyn sisälle.
Ihan sama minulle mitä kukakin on tehnyt aiemmin, mutta todennäköisesti uusilla konsoleilla ei ole mahdollista käyttää kuin pelkkiä tunnukseen sidottuja digipelejä. Aloituksessa on linkki Sonyn ilmoitukseen, jonka perusteella uusia fyysisiä pelejä ei tule Playstationille enää tammikuun 2028 jälkeen. Maalaisjärjellä tuo enteilee sitä, että PS6:ssa tuskin on koko levyasemaa edes lisävarusteena. Siihen pitää vaan joko sopeutua, tai sitten lopettaa pelaaminen. Ei se ole sen kummempaa.

Toki store on kalliimpi, mutta esimerkkisi olivat hintaeroa vääristäviä.
En seuraa sonyn digialustaa koska omistan sieltä ehkä yhden ostetun pelin - joka ainoa kerta kun on sieltä pelejä katsonut niin on sama löytynyt halvemmalla muualta.

Ehkä se on 20 vuotta "huonoa tuuria" putkeen PS3/Vita/PS4/PS5:n kanssa. Ennemminkin veikkaan että noilla vanhoilla peleillä se Sonyn tarjoushinta on tullut vuoden tai parikin myöhemmin kuin alelaarien poistomyyntihinnat.

Steam. Kaikki pelit digitaalisena.
Steam on itselle vähän kuin Sonyn digitaalinen kauppa; lähes aina jostain avainkaupasta, GoGista tai Epicistä löytyy sama peli halvemmalla. Mutta se ei myöskään ole monopoli - PC puolella nuo "exclusivet" on sentään 6kk tai vuoden rajoitettuja yhteen kauppaan, jos ovat.

Miltäköhän maailma sitten näyttää kun ovat poistuneet.. esim Prismoissa pelikoteloille on varattu melko paljonkin tilaa tänäpäivänä. Itse veikkaan että siirtyvät myymään kotelossa koodeja kunnes niistäkin luovutaan, kuka enää niistä välittäisi, kun ne saa digitaalisena?

Edit: yhden kysymyksen tämä kyllä herättäisi ja se liittyisi hinnoitteluun, olisivatko kaupassa myytävät koodit enää ikinä alennuksessa vai miten?
Kai tuo koodien myyminen kaupoissa tulee jatkumaan, etenkin siinä tapauksessa jos tuosta monopoliasemasta EU älähtää. En näe syytä miksei niistäkin voisi olla tarjouksia, millä houkutellaan porukkaa ostoksille. Tietty riippuu siitä miten Sony määrittelee sisäänostohinnat noille koodilaatikoille.

Eli en kyllä itse usko että ainoa paikka ostaa PS-pelejä tulee jatkossakaan olemaan PS Store, vaikka levyinä niitä ei myytäisikään.

starlink ts. satelliittinetti toiminee, jos siis on oikea ongelma joka halutaan korjata. Tuolta voi kokeilla osoitteella. Vanhemmille joutui laittamaan ulkoantennin, sen jälkeen mobiili 4g:n läpi ihan hyvä signaali(aamusta 100MBit/s, pahimpaan ruuhka-aikaan huonossa säässä 25MBit/s) https://starlink.com/residential
Itsellä mökki kaallioiden/saarien luomassa katveessa "mantereen" telemastojen suuntaan. 4G Suunta-antennilla 16km merelle päin lähimpään mastoon johon suora "näköyhteys" saa sen ~8Mbps nopeuden myöhäisiltaisin, päivisin loma-sesonkiaikaan puolet tuosta....

Mulla on n. 20v vanha Steam tili ja digitaalisia pelejä on kertynyt sinne satoja. Vuosien saatossa oon kuitenkin alkanut arvostamaan oikeutta omistaa asiat itse, sen sijaan että on riippuvainen käyttäjätileistä tai siitä miten eri pilvipalvelut tarjoilee palveluita vuosienkin jälkeen. Oon menettänyt tilejä vuotaneiden salasanojen takia, on tullut epäoikeudenmukaisia bännejä ja niin edelleen.

Moni ei varmaan ajattele asiaa, mutta vaikkapa Steam/Xbox/PSN tilin menetys voi olla jopa tuhansien eurojen arvoinen juttu, jos kirjasto on täysin digitaalinen. Ja kuten viimeaikoina on huomattu, tietyt toimijat oikeuttaa materiaalin vetämisen kylmästi pois saatavilta.

Tästä syystä oon tykännyt olla myös konsolipelaaja ja kerätä fyysisiä pelejä, jolloin mulla on itselläni edes jonkinlainen hallinta peleihin joita omistan ja oon ostanut. Ollaan kavereiden kanssa lainailtu pelejä toisillemme, ja paljon oon myös ostellut fyysisiä pelejä käytettynä ja myynyt niitä eteenpäin. Mulla on tällä hetkellä moni legendaarinen peli myös fyysisenä konsolikopiona hyllyssä, vaikka se löytyy myös Steamista.

PS5 tulee siis olemaan viimeinen uusi Playstation jonka ostan, koska konsoleissa itselle on ollut helppouden lisäksi nimenomaan pointtina fyysinen media ja niiden omistaminen/keräily.

Ymmärrän kuitenkin Sonyn motiivit, mutta itse äänestän jatkossa lompakolla. Toivottavasti muut toimijat käyttää tätä negatiivista huomiota osana omaa strategiaa ja markkinointia - ja säilyttää fyysisen median jatkossakin - eikä seuraa perässä.

En usko, että nuoremmat ihmiset edes tajuavat mikä fyysisessä on niin jännää. Mobiiliaikakaudella syntyneet ja eläneet aina olleet digimaailmassa, striimaus, appstoret jne. Ts. vaikka muutama vanha ihminen kärttyilee kun vinyylit vähenevät niin ei se menoa hidasta.

Hauska argumentti, koska digi niin en osta konsolille vaan ostan digin pc:lle. Käyhän se niinkin, mutta argumentti taitaa loppujen lopuksi olla "halvimpaa etsitään" eikä jokin muu.

Uudehkoissa peleissä varmaankin juuri hinta ja preferenssi pelata tietyllä koneella. Vuosien jälkeen koko peliä ei välttämättä ole enää digitaalisessa kaupassa, eikä sitä saa täten ladattua uudelleen vaikka jos pleikkari sattuu menemään rikki. Eli jos Sony sulkee nyt PS3 kaupan, niin meneekö PS5 kauppa sitten kiinni PS7 aikoihin. Tällöin tietenkin koneen suojaukset voi olla jo murrettu ja pelin saa sitten epävirallisia reittejä pitkin. Tietenkin kaupasta voi löytyä hyvässä lykyssä remaster 79,90€ hintaan.

Vielä tulee aika, milloin ihmiset rupeaa arvostamaan ja haikailemaan fyysisen median perään, kun hinnat vedetään kunnolla ylös. Olipa sitten kyse peleistä, musiikista tai jostain muusta.
Kysyntä/Tarjonta toimii. Hinta asettuu siihen millä voitto maksimoituu. Se minkä verran voi tehdä voittoa rajaa myös budjetteja millä esimerkiksi pelejä kannattaa tehdä. Peliala on isoissa ongelmissa, irtisanomisia jatkuvalla syötöllä.

Jos joku gta vi olisi vaikka hinnoiteltu absurdisti 1000e/peli niin myynti laskisi niin paljon ettei tällainen hintapiste kannata(gta vi digi only). Toisaalta jos gta vi:sta saisi 20e/peli hinnalla niin sitä ei olisi voitu tehdä nykyisenlaisessa skoopissa.

---

PS3 rauta meni EOL 2017. 9v sitten. Jos ei 2028 kaupan kiinnimenemisen aikaan ole jo kerennyt ladata pelejä ps3:en sisään niin "voi voi". Uusia ps3 asiakkaita ei enää tule, jos ps3 rauta menee rikki niin uutta rautaa on vaikea saada mistään. Varmuuskopion tekemällä ja palauttamalla saanee rikkimenneesä ps3 konsolista toiseen siirrettyä pelit.

PS4/PS5/PS6/... jne. voinevat ladata vanhat pelit uudemman pleikkarin kaupasta? PS3 kaupan sulkeminen tarkoittaa vain että vanhan rajapinnan kauppa vanhalle raudalle ei toimi enää 2028 jälkeen? Tosin kun uusissa konsoleissa ei ole PS3 emulaatiota niin ps3 pelejä ei voi uusille konsoleille ladata. Tällaista ongelmaa ei ole ps4:sta eteenpäin kun konsoleista löytyy taaksepäin yhteensopivuus.

Viimeksi muokattu:
Vielä tulee aika, milloin ihmiset rupeaa arvostamaan ja haikailemaan fyysisen median perään, kun hinnat vedetään kunnolla ylös. Olipa sitten kyse peleistä, musiikista tai jostain muusta.

Tuskin sitä itse mediaa moni haikailee, vaan sitä että omistit sen kopion pelistä/musiikista/elokuvasta eikä se ollut sulla vain lainassa

Hinta vedetään siihen pisteeseen, jolla saadaan eniten rahaa. Kysyntä ja tarjonta toimii myös konsolipelibisneksessä. Kyllä pelimyynnissäkin on hintajoustoa. Jos on tarve vetää hinnat ylös, niin silloin sen voisi yhtä hyvin tehdä fyysisillä peleillä.

Monopolimarkkinapaikan avulla lienee helpompi rahastaa hätäiset kiirehtijät, joita ohjaa fomo eikä hinta. Isolle joukolle rahastus ei pitkäkestoisesti toimi, koska joko kuluttajat lopettavat ostot tai sääntely puuttuu peliin.

Kysyntä/Tarjonta toimii. Hinta asettuu siihen millä voitto maksimoituu. Se minkä verran voi tehdä voittoa rajaa myös budjetteja millä esimerkiksi pelejä kannattaa tehdä. Peliala on isoissa ongelmissa, irtisanomisia jatkuvalla syötöllä.

Jos joku gta vi olisi vaikka hinnoiteltu absurdisti 1000e/peli niin myynti laskisi niin paljon ettei tällainen kannata. Toisaalta jos gta vi:sta saisi vain 20e/peli niin sitä ei olisi voitu tehdä nykyisenlaisessa skoopissa.

Juu, pelistudiolle on aika hankalaa tehdä hyvää tiliä fyysisellä, ainoa miten se matikka toimii siedettävästi on julkaista sellaisia collector-edition paketteja, jossa tulee oheiskrääsää mukana. Julkaisia, alusta+valmistus(Sony,Nipa,MS), verottaja, kauppias ottaa kyllä omansa, ei siinä välttis pelistudio, pl muutamille jättiläisille jää paljoo per myyty levy.

Tuskin sitä itse mediaa moni haikailee, vaan sitä että omistit sen kopion pelistä/musiikista/elokuvasta eikä se ollut sulla vain lainassa
Sehän se suurin syy, ettei kaikkea vaan vuokrata, eikä olla kokonaan palveluntarjoajan armoilla. Toki on varmasti porukkaa jotka tykkäävät myös siitä fyysisen median kanssa näpertelystä, ja mahdollisesta oheismateriaalista. Näin myös itsellä esim. musiikin suhteen (CD-levyt. Off topic.)

Moni ei varmaan ajattele asiaa, mutta vaikkapa Steam/Xbox/PSN tilin menetys voi olla jopa tuhansien eurojen arvoinen juttu, jos kirjasto on täysin digitaalinen. Ja kuten viimeaikoina on huomattu, tietyt toimijat oikeuttaa materiaalin vetämisen kylmästi pois saatavilta.
Digitaaliseen kirjastoon liittyy muutakin...

Saksalainen pelikaverini menehtyi reilu pari vuotta, ja hänen tilillään on ikää 21 vuotta. Pelejä siinä on 395 kappaletta, Steam library calculator (pitäisi olla ok laskuri, ei vaadi sisäänkirj) antaa nykyarvoksi 8100 (Edit: korjataas official-alennukset eli 2200 euroa). Steamin sääntöjen mukaan tiliä, eli pelejä ei voi luovuttaa eteenpäin, ei edes kuolemantapauksessa. Esimerkiksi tässä tilanteessa häneltä jäi vaimo. Itselläni on hieman...ristiriitainen olo, kun tuolla kaverilistalla tili on kuin kaverin muistomerkki, ja viimeisestä kirjautumisesta 800 päivää. Omassa päässä logiikka sanoo, eikö sitä voisi luovuttaa leskelle, ei tietenkään voi.

Saksassa itseasiassa on keskusteltu onko täyskielto edes linjassa perintölainsäädännön kanssa. Saksalainen oikeuskirjallisuus on jopa esittänyt, että Steamin linja ei täysin vastaa universaalisuksession periaatetta, jonka mukaan vainajan sopimussuhteet siirtyvät perillisille.
Mutta tietysti nämä ovat Steamin omat käyttöehdot, jotka jokainen hyväksyy tehdessään tilin. Sonylla on sama eli pelit ovat henkilökohtaisia käyttöoikeuslisenssejä, eivät omistettavia tuotteita.

Minusta on aika vääristynyttä, että pikkuhiljaa totutaan siihen että jokainen meistä kuitenkin maksaa täyden pelin hinnan, joka itseasiassa on vain käyttöoikeus, ei omistus. Ei sillä että asialla olisi valtava merkitys minulle kun en fyysisiä levyjä osta, mutta se että meidät totutetaan käyttöoikeuteen, onhan se aika mielenkiintoinen tulevaisuus. Tai siis, se on totta jo nyt.

Oma logiikkani sanoo sen, että pelin pitäisi olla selvästi halvempi, kun en itseasiassa omista sitä. Mutta toisaalta, kun allekirjoitan käyttöehdot missä tahansa palvelussa, minkäs teet.

Viimeksi muokattu:
Omistan PC:n lisäksi Switch 2 ja PS4 (komerossa sitten Ps1, Ps2, Ps3, Xbox, Xbox360, Wii, 3DS joilla ~kaikki pelit fyysisiä) en ole ostanut täysihintaisia pelejä kummallekaan kuin yhden tai kaksi koska ne on olleet jo 10 vuotta aivan älyttömän hintaisia. Vitutti maksaa Mario Kartista 80€.

Pelit konsoleille on ostettu käytettynä tai jos digikaupasta, niin vähintään -50% alennuksella, yleensä laitan ostohousuja jalkaan jos alennuksessa alle 20€. Kun ostin Switchin niin samaan aikaan oli alennus josta poistin hyvinkin monta peliä alle kympillä.

Tietokonepelit ~kaikki digitaalisena, muutamat keräilykappaleet ostanut peleistä mistä oikeasti pidän, KCD ja Wasteland esimerkiksi, tai vaikka Final Doom johon hain nimmarin lomamatkalla.

Pyörittelin mielessä lankeanko ostamaan GTA 6 takia PS5 mutta enpä taida kun Sony teki tällaisen päätöksen. Lainaan joltain viikoksi pleikkaa niin saa sen sitten väännettyä läpi. Lisäksi arvelen että sisältöä laimennettu niin ettei kukaan vaan loukkaannu ja rupee ulisee. Ei mitään vähemmistöihin kohdistuvaa pilkkaa. Trevor pyörii haudassaan.
Hehheh, olin (vartuneempana) varusmiehenä kun GTA5 julkaistiin, minulla on kirjanmerkkinä tallessa loma-anomus, ei edes mahtunut lomakkeeseen kunnolla se rimpsu, suunnilleen jotain 2xKL,VLV,5xHL,VLV,2xKL tai vastaava, siirsin telkkarin sängylle ja en tehnyt pariin viikkoon muuta kuin pelasin :)

Niin älyttömän paljon pelattavaa nykyään, upeita indie-pelejä tippuu jatkuvalla syötöllä hyvin sopivasti hinnoiteltuna.

Summattuna Sony ampui mielestäni itseään pahasti jalkaan. Tärkein kilpailuvaltti konsoli vs PC meni siinä.

e:steamissä näköjään pikkasen vajaa 22 vuotta ja Full Retail Value reilu 8300€, todellisuudessa näköjään 3/4 tuosta tilitiedoista katsomalla

Viimeksi muokattu:
Syy miksi itse jääräpäisesti pyrin välttämään maksullisia streamauspalveluja.

Jos ei löydy fyysisenä mediana tai download-to-own jotain mitä haluan, niin sitten nostan ennemmin ne nuoruuden ränsistyneet homepurjeet salkoon...

Tuossakin varmaan myös aika sellainen sukupolviero - vanhat jäärät jotka kasvaneet aikuiseksi villi-länsi -netin kyljessä tietää että kaiken saa jostain kaninkolosta kaivettua tarvittaessa, kun taas Z-nuoriso on tottuneempi kuluttamaan palveluja (kännykästä) kuten tarjottu ja ajatus joidenkin hämyisten irkkikanavien tai träkkerfoorumien kyttäämistä hypoteettista viiden euron "säästöä" tai ihan periaatteelisista syistä vaikuttaa olevan paljon vieraampi ajatus. Tai siis, ei edes tule mieleen koko asiaa. Sellainen ylenpalttinen konsumerismin omaksuminen on ainakin omasta mielestäni paljon vahvemmin läsnä nuoremmissa polvissa...

Syy miksi itse jääräpäisesti pyrin välttämään maksullisia streamauspalveluja.

Jos ei löydy fyysisenä mediana tai download-to-own jotain mitä haluan, niin sitten nostan ennemmin ne nuoruuden ränsistyneet homepurjeet salkoon...

Tuossakin varmaan myös aika sellainen sukupolviero - vanhat jäärät jotka kasvaneet aikuiseksi villi-länsi -netin kyljessä tietää että kaiken saa jostain kaninkolosta kaivettua tarvittaessa, kun taas Z-nuoriso on tottuneempi kuluttamaan palveluja (kännykästä) kuten tarjottu ja ajatus joidenkin hämyisten irkkikanavien tai träkkerfoorumien kyttäämistä hypoteettista viiden euron "säästöä" tai ihan periaatteelisista syistä vaikuttaa olevan paljon vieraampi ajatus. Tai siis, ei edes tule mieleen koko asiaa. Sellainen ylenpalttinen konsumerismin omaksuminen on ainakin omasta mielestäni paljon vahvemmin läsnä nuoremmissa polvissa...
Itsekin olen näitä "jääriä", joka muistaa vieläkin sen fiiliksen kun avasin Final Fantasy 7 Playstation 1-version, kolmella levyllä, kansitaiteineen ja ohjekirjoineen. En muista oliko tämä jotain 1998 tms. Pelin tuominen fyysisenä kaupasta oli aina merkkitapaus, tämä taisi olla Mikkelin Mustasta Pörssistä. Kauas on siitä tultu, en silti haikaile menneitä sillä kehitys kehittyy. Mutta se että maksan lainausoikeudesta saman verran kuin muka omistaisin pelin, sotii kyllä kaikkea oikeustajuani vastaan. Tosin oikeuksista voi aina vääntää, myyntihinnanhan saavat kaikki palvelut itse määrittää. Ja minä vain muistelen, mitä kaikkea samalla rahalla sai oikeasti aikoinaan omistukseen.

Joo. Sen takia vinyylikään ei tehnyt paluuta. Lisäksi kaikki kuvanlaadusta välittävät haikailee. Peleissä se ei ehkä niin kriittistä ole, koska tuote on täysin sama digitaalisena, mutta viimeistään siinä kohtaa kun alkaa pelit katoilemaan tileiltä aletaan haikailemaan.

Niin se sitten Sony teki pleikkarille saman mikä PC:llä tehtiin jaa-a no ainakin yli vuosikymmen sitten? Ei ole omaa konsolia ojassa kun en ole PS3:n jälkeen sellaista omistanut, mutta jotenkin tökkii silti kun fyysinen media häviää pois tältä alustalta. Eli pleikkarista tuli sitten erittäin rajattu PC, ilman mitään vapauksia tehdä laitteella asioita. :D Jaa haluat ostaa pelejä, pitää olla aktiivinen ps+ tilaus sekä juo tunnistus tölkki. Olemme havainneet, että silmäsi eivät olleet auki mainoksen aikana, juo tunnistus tölkki. Ei taas diginatiivit paljon harmittele kun eivät koskaan ole mitään omistaneet. :thumbsup:

Tuokin oli hyvä pointti että jos kuolee niin pelit menee siinä samassa sitten. En tiedä miten vaikka monilapsisissa perheissä tehdään ja kenen nimissä on tili, mutta tuskin ostetaan kaikille 5 lapselle samaa peliä. Sitten jos tilillä on vaikka 4000€ arvosta pelejä ja tilin omistaja kuolee niin kaikki pitäisi ostaa uudestaan.

Eli tili ainakin pitäisi aina tehdä sellaiseksi että kaikilla perheenjäsenillä tms on pääsy sinne, että jos joku kuolee niin muut sentään voivat edes pelata.

Musiikki/elokuvat on itselleni vähän eri asia, elokuvia en sinänsä tarvitse itselleni kun jaksan katsoa maks kerran ja musiikkiakin kuuntelen lähinnä radiosta niin en ostanut levyjä edes silloin kun ainoa media oli c kasetti ja vinyyli.

Pelejä sen sijaan voisi hyvin pelata vielä vuosikymmenten päästäkin, mutta ei toki digitaalisia todennäköisesti voi.

En ole tainnut ostaa yhtäkään täyshintaista isoa peliä Steamiin, olen aina vierastanut ajatusta maksaa digipelistä 70€, siksi olenkin ostanut kaikki isommat nimikkeet aina konsolille fyysisenä, koska jos maksan 70€ uudesta pelistä, niin pystyn perustelemaan oston vaan sillä että oikeasti omistan sen pelin jolla voin tehdä sitten mitä haluan. 85 syntyneenä fyysisten pelien käyttö alkoi nessistä ja on aina ollut osa tätä konsoli harrastusta, jos ja kun fyysiset poistuu pleikkarilta niin se on joko leirin vaihto siihen ketä päättää pitää fyysiset, tai jos muutkin siirtyy digiin, niin sitten se on se ja sama laittaa nextgen konsoliraha uuteen näyttikseen ja lopettaa uusien pelien osto täydellä rahalla kokonaan. Tälläiset mietteet ainakin tällä hetkellä, tiedä sitten miten tulee lopulta käymään.

Onhan tämä jotenkin koomista taas tämä perinteinen internetin keskustelupalstojen kulttuuri, jossa joku diginatiivi ränttää, että "minä en fyysistä levyä ole ostanut enää 20 vuoteen, ja koska minä olen näin päättänyt, niin siksi kenenkään muunkaan tarvitse niitä ostaa."

Suomessa toki keskimäärin nopeita internetyhteyksiä. Mobiili-internet ei välttämättä ole nopea, itse saan 5G:llä usein surkeat ~10mbps Helsingissä ruuhka-aikaan iltaisin, mutta sentää periaatteessa rajoittamattomat liittymät ovat meillä olleet aika standardi iät ja ajat, mutta ei näin ole kaikkialla. Kuvitella jossain kehitysmaassa lähteä kalliin netin kautta pelejä lataamaan, kun siellä jokin 1GB siirto maksaa enemmän kuin meillä rajattoman datan kuukausimaksu.

Mutta maailma muuttuu eikä sen tarvitse muuttua parempaan suuntaan. Nämä suuret firmat eivät ole mitään hyväntekijöitä, vaan heillä on vain tarkoituksena tehdä paljon rahaa omistajilleen, tarkasti laskea myynnit, arvioida menetyksen kun pelaajat jakavat ja jälleenmyyvät pelejään ja suunnitella business mallit sen perusteella. Kaiken järjen mukaan ainakin digikopioiden hinta tulisi olla murto-osa fyysisestä tallenteesta!

Ja vaikka pelit ovatkin mielestäni taidetta, niin ei näitä nähdä sellaisena joilla mitään arvoa säilyttää, vaan maksimi fyrkat pelistä ja sitten X vuoden päästä piuhat poikki ja rahat pois asiakkailta uusilla peleillä.

Niin kätevää kun digitaalinen lataaminen onkin, ainakin heille joilla tulee kotiin kaapeli ja nopeutta se ~500-1000 mbps, niin haluan omistaa pelit ja arvostaa sen kulttuurisena teoksena, pelata sitä uudestaan, ja ehkäpä vielä joskus vanhana pieruna lastenlasten kanssa fiilistellä että millaisia pelejä sitä isä ja poika nyt vuonna 2026 pelasivatkaan. GOG:sta ladattu asennuspaketti sopii tähän tarkoitukseen, jos nuo pitäisi toimia ikuisesti ja oikeasti omistaa. Mutta kyllä olen paljon myös Steamista ostanut pelejä, varsinkin kun siellä todella hyviä tarjouksia!

Tässä hetkessä monella tapaa kätevämpää vaan ladata peli netistä kun ostaa jotain laatikkoa jossa on levy. Mutta itse pelaan vielä 8bit nintendollakin, vaikka se on jo n. 36 v vanha laite, mutta näitä ladattavia PS pelejä tuskin kukaan voi pelata enää 36 vuoden päästä. Hyvin voi olla koko Sony konkurssissa niin on kaikki palvelimet nurin ja mitään peliä et saa ladattua enää eivätkä toimi muutenkaan.

Sinänsä vähän sääli koska nuo lähes 40v vanhat Nintendopelit ovat oikein hyviä ja niitä on edelleen mukava pelata ja niitä moni pelaa vielä 50 vuoden päästäkin, mutta nämä nykyiset pelit tulevat katoamaan maailmasta täysin joidenkin kymmenien vuosien päästä.

Jep! Hyvä esimerkki! Itsellä DOSBox kovassa käytössä oman lapsuuden ja nuoruuden PC-pelien kanssa.

No näytti se dosbox olevan kovassa käytössä tuolla Game On pelinäyttelyssä Tampere -talollakin. Peleillä on myös muutakin arvoa kuin se euromäärä joka Sonyn tilillä näkyy kun maksu sinne vilahtaa.

Onhan tämä jotenkin koomista taas tämä perinteinen internetin keskustelupalstojen kulttuuri, jossa joku diginatiivi ränttää, että "minä en fyysistä levyä ole ostanut enää 20 vuoteen, ja koska minä olen näin päättänyt, niin siksi kenenkään muunkaan tarvitse niitä ostaa."
Jep, kaikelle paskalle löytyy puolustelijoita ja sen parhainpäinselittelijöitä. Internetkeskustelua seuraamalla ei voi kun nauraa miten ne jotka ovat tottuneet jo "et omista mitään ja tulet olemaan onnellinen" -elämäntyyliin tai muuten vain vajaat yksilöt, puolustelevat sitä kun kuluttajaa vedetään kuivana kakkoseen ja huolella.

Pidän ajatuksesta, että fyysinen media toimii vielä ydinsodan jälkeen, jos vaan on laite sen toistamiseen ja virtaa jostain saa. Onneksi PS5-levykirjasto suurimmalta osin tämän vielä mahdollistaa.
Tuolta voi käydä tarkistamassa:

Kyse on myös tavallaan samasta kuin vaikka rakennusten suojelu tms. Nykyinen digitaalinen maailma on siitä vähän huono että tästä ei jää oikein mitään jälkipolville. Ei toki joku DVD tms levykään kauaa säilyisi, mutta nämä pelkät jossain pilvessä olevat asiat katoavat varmasti ja kyse voi olla vain muutamista vuosista.

Kyse on myös tavallaan samasta kuin vaikka rakennusten suojelu tms. Nykyinen digitaalinen maailma on siitä vähän huono että tästä ei jää oikein mitään jälkipolville. Ei toki joku DVD tms levykään kauaa säilyisi, mutta nämä pelkät jossain pilvessä olevat asiat katoavat varmasti ja kyse voi olla vain muutamista vuosista.
Tehtaalla painettujen DVD-levyjen kestosta on toki vain arvioita kun kyse on verrattain tuoreesta teknologiasta, mutta oikein säilytettynä pessimistisimmätkin arviot on n. 30 vuotta ja optimistiset 100 vuotta

Tehtaalla painettujen DVD-levyjen kestosta on toki vain arvioita kun kyse on verrattain tuoreesta teknologiasta, mutta oikein säilytettynä pessimistisimmätkin arviot on n. 30 vuotta ja optimistiset 100 vuotta
Itselläni on vielä yli 30 vuotta vanhoja korppuja ja lerppuja ja nekin ovat ainakin osa vielä lukukelpoisia. Luulisi optisen median kestävän helposti vähintään saman ja vielä enemmänkin.

Ei toki joku DVD tms levykään kauaa säilyisi, mutta nämä pelkät jossain pilvessä olevat asiat katoavat varmasti ja kyse voi olla vain muutamista vuosista.

Aika varmasti monen pilvipalvelun ja digitaalisen myyjän (tai oikeammin vuokraajan) pulju menee nurin ennekuin useimmat DVD levyt kuolee.

1783010789868.png

Omat 20-vuotiaat DVD poltot ovat kaikki vielä ehjiä.

M-DISC DVD tai BD kestää oikein säilytettynä 100-1000 vuotta. Normaalille optiselle medialle luvataan suhteellisen rajallinen kesto tähän verrattuna.

Jos sisällön säilytysjutut tuleville sukupolville on lähellä sydäntä niin esim. tosec projektin kautta keräävät ja säilövät ohjelmia, pelejä, lehtiä, firmwareja, käyttiksiä yms. Pyrkivät keräämään ihan kaiken, kaikelle tarkitussummat ja tietokanta. Linkin päästä löytyy tietokanta+tarkistussummat, ei binaareja. Binaarit joutuu etsimään muualta koska tekijänoikeudet. Tosec:in tyyliset projektit lienee se minkä avulla bitit säilyvät tulevaisuuteen. kasetit, lerput, korput, dvd:t yms. tuhoutuvat kun katsotaan tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen
The Old School Emulation Center (TOSEC) is a retrocomputing initiative dedicated to the cataloging and preservation of software, firmware and resources for arcade machines, microcomputers, minicomputers and video game consoles. The main goal of the project is to catalog and audit various kinds of software and firmware images for these systems.

Todennäköisesti sonyllä pysyy näihin oikeudet maailmanloppuun asti eivätkä poistu palvelusta.
Mutta mitä sitten esim. 2040 kun laitat sen PS3 tulille ja yrität pelata ostamaasi peliä ja huomaat että vaikka sinun nettisi toimii, sinulla on tunnukset ja salasanat syystä X Sony ei enää tarjoakaan tukea kyseiselle konsolille eikä annan sinun ladata OSTAMIASI pelejä. En siis tarkoita sitä ettei enää online nettipeli sisältäisi muita pelaajia, mutta jos se online nettipeli tai yksinpeli ei suostu latautumaan sinun konsolillesi mitä sitten voi tehdä?

Mikäli sinulla on DVD voit hyvin laittaa sen asemaan ja pelata, jos ei ole voit yrittää soittaa ohjekirjassa olevaan tukinumeroon.. mikä tuskin vastaa.

Eiköhän se ole niissä pienellä präntätyissä teksteissä huomioitu.

Minun on todella vaikea ymmärtää haikailua kömpelöiden fyysisten levyjen perään. Joo, jälleenmyynti ei onnistu, mutta mitä sitten. Niiden aika oli ja meni joskus ysärillä ja 2000-luvun alkupuolella. Jos muutos ei kelpaa, niin sitten pitää tosiaan äänestää lompakolla. Veikkaan, että niitä äänestäjiä on todellisuudessa kuitenkin niin vähän, että merkitys on nolla.

Tähän sitten vielä päälle henkilökohtaisena näkemyksenä se, että minä en halua tuskailla sekuntiakaan niiden fyysisten levyjen kanssa, vaikka niiden kanssa jokusen euron säästäisikin. En edes muista milloin olisin ostanut viimeksi PC:lle mitään peliä fyysisenä (ei tosin ole ollut DVD-asemaakaan koneessa 10 vuoteen) ja jos puhdas digijakelu on tulevaisuuden suunta myös konsoleilla, niin eiköhän se vaikuta hintoihin ja erilaisiin tarjouskampanjoihin myös siellä puolella.
Pistää kyllä kovasti ihmetyttämään tämä ylikansallisten korporaatioiden hännystely. Ei ole mitenkään sinulta pois että muut saa edelleen omistaa pelinsä. Menee samaan kategoriaan kuin puhelimista ominaisuuksien karsimisen puolustelu.
PS3 rauta meni EOL 2017. 9v sitten. Jos ei 2028 kaupan kiinnimenemisen aikaan ole jo kerennyt ladata pelejä ps3:en sisään niin "voi voi". Uusia ps3 asiakkaita ei enää tule, jos ps3 rauta menee rikki niin uutta rautaa on vaikea saada mistään. Varmuuskopion tekemällä ja palauttamalla saanee rikkimenneesä ps3 konsolista toiseen siirrettyä pelit.

PS4/PS5/PS6/... jne. voinevat ladata vanhat pelit uudemman pleikkarin kaupasta? PS3 kaupan sulkeminen tarkoittaa vain että vanhan rajapinnan kauppa vanhalle raudalle ei toimi enää 2028 jälkeen? Tosin kun uusissa konsoleissa ei ole PS3 emulaatiota niin ps3 pelejä ei voi uusille konsoleille ladata. Tällaista ongelmaa ei ole ps4:sta eteenpäin kun konsoleista löytyy taaksepäin yhteensopivuus.
Minä vasta ostin PS3:n pari kuukautta sitten. Ensimmäinen pleikkari tässä taloudessa. Nyt pitää miettiä mitä pelejä haluan tuolle ennen kuin Sony laittaa kauppapaikan säppiin.

Mutta mitä sitten esim. 2040 kun laitat sen PS3 tulille ja yrität pelata ostamaasi peliä ja huomaat että vaikka sinun nettisi toimii, sinulla on tunnukset ja salasanat syystä X Sony ei enää tarjoakaan tukea kyseiselle konsolille eikä annan sinun ladata OSTAMIASI pelejä. En siis tarkoita sitä ettei enää online nettipeli sisältäisi muita pelaajia, mutta jos se online nettipeli tai yksinpeli ei suostu latautumaan sinun konsolillesi mitä sitten voi tehdä?

Mikäli sinulla on DVD voit hyvin laittaa sen asemaan ja pelata, jos ei ole voit yrittää soittaa ohjekirjassa olevaan tukinumeroon.. mikä tuskin vastaa.
Todellisuus, voi ladata edelleen
that means new content purchases will no longer be possible once the PlayStation Store closes on these devices. To ease the transition, players will still be able to download previously purchased content after the closing date for the foreseeable future. An update on PlayStation Store for PS3 and PS Vita

Jos kertovat, että ostettujen pelien lataamisen mahdollisuus loppuu niin lataan pelit ps3 konsoliin, teen varmuuskopion ps3 konsolista. Varmuuskopiosta voi palautella pelit jos ps3:en kiintolevy korkkaa.

Vaihtoehto B: Lataan netistä emulaattorin ja binaarit(laitonta, ketä kiinnostaa 2040 ps3 piraattikopiot?)? Laitan ps9:en päälle ja lataan ps9 viralliseen ps3 emulaattoriin ps3 pelit? Vaikka ps3 kauppa suljetaan niin sisällöt saanee ps9 kaupan kautta ladattua. Ongelmahan siis on, että sony ei halua ylläpitää maksurajapintaa yllä ps3:lla ajossa olevaan softaan, ei se että sisältö katoaisi uudempien pleikkareiden kaupoista.

--
Oikeasti, 2040 en edes pieraise ps3 pelien versioihin päin. Ne harvat pelit mitkä ps3:lle vois kiinnostaa on jo käytännössä remasteroitu niin voi pelata pc:lla. Esim metal gear solid sarjan pelit mitkä on jo tulleet tai tulossa remaster versioina on minulle ajattomia. Toinen puoli, että joku gran turismo ps3:lla on niin kälyinen että ei sitä enää pysty pelaan edes retromielessä kun gt7 ja psvr2 ovat pilanneet 2d autopelit.

Sonylla ei ollut oikeuksia niihin elokuviin enää, piraattiversioinako ne leffat olisi pitänyt jättää palveluun?

Onhan noita esimerkkejä sonyn ulkopuoleltakin missä peli tai digituote poistuu palvelusta X kun oikeudenhaltija niin haluaa.

--

Mä en osta sonyn alustalle kuin sonyn yksinoikeuksia mitä ei saa heti tai ollenkaan pc:lle. Todennäköisesti sonyllä pysyy näihin oikeudet maailmanloppuun asti eivätkä poistu palvelusta. Esim. gt7 psvr2:lla peli mitä tulee tahkottua eikä malttanut odotella horizon forbidden west:in pc-versiota niin laitoin ps5:lle. Suurin osa peleistä mitä ostan niin pc:lle.

--

Mediapuolella lähinnä kierrätän striimauspalveluita. Jos jotain tulee omaksi ostettua niin amazon ja applen kautta. Hyvin vähän tarve ostaa mitään versus vuokraaminen striimauspalveluiden kautta.
On varmaan muitakin esimerkkejä, mutta esim. EA:n aikoinaan Steamistä lähdettyä (ennen kuin palasi takasin), jäivät sinne kaikki aiemmin saatavilla olevat pelit edelleen käytettävksi. Uusia ei vaan enää tullut. Näinhän sen pitäisi toimia silloin, kun tuottaja/julkaisija haluaa poistaa tuotteensa jostain palvelusta: heillä pitää olla oikeus kieltää tuotteensa myynti/uusien jakelusopimusten tekeminen, mutta kyllä laki pitäisi saada sellaiseksi, etteivät palveluntarjoajat/julkaisijat voi tehdä sopimuksia, jotka sallivat heidän yksipuolisesti estää kuluttajia käyttämästä tuotetta, josta ovat maksaneet (päivitystuki ja konkurssitapaukset yms. sitten tietysti ovat eri asioita).

Oikeasti, 2040 en edes pieraise ps3 pelien versioihin päin. Ne harvat pelit mitkä ps3:lle vois kiinnostaa on jo käytännössä remasteroitu niin voi pelata pc:lla. Esim metal gear solid sarjan pelit mitkä on jo tulleet tai tulossa remaster versioina on minulle ajattomia. Toinen puoli, että joku gran turismo ps3:lla on niin kälyinen että ei sitä enää pysty pelaan edes retromielessä kun gt7 ja psvr2 ovat pilanneet 2d autopelit.

Yllättävän moni pelailee ja haikailee edelleen esim. Amiga ja 64 simulaattoreilla tai jopa aidoilla laitteilla. Eli kyllä niitä käytetään vaikka toki totta PC:llä näyttää grafiikka (ja äänet kuuluu) nykyisin paremmin kuin joskus 1980-1990...

Yllättävän moni pelailee ja haikailee edelleen esim. Amiga ja 64 simulaattoreilla tai jopa aidoilla laitteilla. Eli kyllä niitä käytetään vaikka toki totta PC:llä näyttää grafiikka (ja äänet kuuluu) nykyisin paremmin kuin joskus 1980-1990...
Laittomilla digiversiolla, ei alkuperäisillä korpuilla. Näinhän siinä tulee ajan kanssa käymään ps3, ps4 yms. myös. Emulaattorit tukee tällaista jo nyt. TOSEC minkä linkkasin aikaisemmin kerännyt aika kattavasti amigat, c64:et ja osan konsoleista myös. Vähän kynnystä tosec:in suunnalla minkä katsovat retroksi ja mitä eivät.

En tiedä mitä pidät laittomana, mutta jos sulla on alkuperäinen laite rommeineen ja alkuperäiset levyt (joista kopiot) niin aika vähän siinä alkaa olla sitä laitonta osaa kun omaan käyttöön on aina saanut kopioida.

Mutta mitä Sonyn päätökseen tulee, niin ihan varmasti lisää motivaatiota piratismille nykyisestä. Eri asia sitten onko tällä mitään käytännön merkitystä (piratismi tulee olemaan todennäköisesti kustannusten osalta Sonylle marginaalissa mahdollisiin mainehaittoihin verrattuna).

On varmaan muitakin esimerkkejä, mutta esim. EA:n aikoinaan Steamistä lähdettyä (ennen kuin palasi takasin), jäivät sinne kaikki aiemmin saatavilla olevat pelit edelleen käytettävksi. Uusia ei vaan enää tullut. Näinhän sen pitäisi toimia silloin, kun tuottaja/julkaisija haluaa poistaa tuotteensa jostain palvelusta: heillä pitää olla oikeus kieltää tuotteensa myynti/uusien jakelusopimusten tekeminen, mutta kyllä laki pitäisi saada sellaiseksi, etteivät palveluntarjoajat/julkaisijat voi tehdä sopimuksia, jotka sallivat heidän yksipuolisesti estää kuluttajia käyttämästä tuotetta, josta ovat maksaneet (päivitystuki ja konkurssitapaukset yms. sitten tietysti ovat eri asioita).
Näinhän sen pitäisi toimia, mutta jos sonylla ei ole lisenssiä niin ei ole lisenssiä. En usko, että tällaiset on nykypäivänä enää ongelmia kun lisenssiasiat on tajuttu neuvotella oikealla tavalla kuntoon. Joku lyhytnäköinen ei menneisyydessä sonyn päässä ollut tajunnut ajatella mitä tapahtuu kun lisenssi umpeutuu ja vaatia soppariin oikeanlaisia pykäliä.

Se mitä sonyn tuossa imho. pitäisi tehdä on hyvittää ostokset jollain tapaa niille joiden sisältö katoaa. Ei varmaankaan täyttä hintaa kun onhan se ostaja jonkin arvon saanut jo katsoessaan sisällöt. Ehkä tämä puidaan oikeudessa jossain kohtaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom