Sony hallitsi lähes puolta viime vuoden älypuhelinten kamerasensoritoimituksista

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269


Markkinatutkimusyhtiö Strategy Analyticsin raportin mukaan Sony piti viime vuonna hallussa 46 % älypuhelinkameroiden toimituksista ja yrityksen markkinosuus on ollut pienessä kasvussa. Samsung on markkinakakkonen 29 % osuudella ja Omnivision kolmonen 10 % osuudella. Samsungin asema heikkeni ja Omnivisionin vastaavasti parani hieman. Mobiilikuvasensorimarkkinat ovat kasvussa, sillä puhelmissa käytetään yhä useampia kameroita. Sonyn osuuden odotetaan heikkenevän, sillä Huawei on ollut yksi Sonyn merkittäviä asiakkaita kamerasensoribisneksessä.

Lähde: Sony Dominates Smartphone Image Sensor Market in 2020 - EE Times Asia
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Jännä juttu että Sony tekee parhaat älypuhelinten kamerasensorit, mutta ei käytä niitä parhaita sensoreita itse kalleimmissa älypuhelimissaan. Ei ole tainnut käyttää vuosiin. Jokseenkin hämmentävää.
Suutarin lapsella ei ole kenkiä...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Jännä juttu että Sony tekee parhaat älypuhelinten kamerasensorit, mutta ei käytä niitä parhaita sensoreita itse kalleimmissa älypuhelimissaan. Ei ole tainnut käyttää vuosiin. Jokseenkin hämmentävää.
Suutarin lapsella ei ole kenkiä...
Käyttäväthän he omia sensoreita ja sellaisia mitkä ovat heidän mielestään parhaita ja riittäviä sensoreita tuottamaan hyvän kuvan. Ovat kuitenkin toistaiseksi pysyneet noissa 12MP sensoreissa.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Pitäisikö kuitenkin suomeksikin puhua ennemmin älypuhelimien kameran sensoreista tai kennoista, eikä yleistää Sonya joka toimittaa siis ne sensorit kattamaan älypuhelimien koko kameraa/kamerajärjestelmää? Minusta on aika eri asia tuo uutisen "image sensor" kuin älypuhelimien kamera.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 070

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Jännä juttu että Sony tekee parhaat älypuhelinten kamerasensorit, mutta ei käytä niitä parhaita sensoreita itse kalleimmissa älypuhelimissaan. Ei ole tainnut käyttää vuosiin. Jokseenkin hämmentävää.
Suutarin lapsella ei ole kenkiä...
En tiedä onko se sitten se softapuoli, josta ei Sonyltä löydy jostain syystä riittävää osaamista. Prosessointihan on kuitenkin aika keskeisessä osassa nykypäivän mobiilikuvausta. Hyvälläkin raudalla saa keskinkertaista jälkeä, jos softa ei ole kunnossa.
Pitäisikö kuitenkin suomeksikin puhua ennemmin älypuhelimien kameran sensoreista tai kennoista, eikä yleistää Sonya joka toimittaa siis ne sensorit kattamaan älypuhelimien koko kameraa/kamerajärjestelmää? Minusta on aika eri asia tuo uutisen "image sensor" kuin älypuhelimien kamera.
Nyt kun sanoit niin olisihan tuon tosiaan selkeämminkin voinut esittää :thumbsup:
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Nyt kun sanoit niin olisihan tuon tosiaan selkeämminkin voinut esittää :thumbsup:
En minä tosiaan pahalla tarkoittanut. Olen vain tuota miettinyt muutenkin, että eri valmistajilla saattaa olla käsittääkseni samalla sensorilla erilaisia toteutuksia että toisella voi olla vaikka kuvanvakautusta ja toisella ei vaikka samalla sensorilla olisikin, tai näin olen ollut ymmärtääkseni. En sitten todellakaan tiedä että mitä osia esim. Sony tarkalleen ottaen myy ja mikä jää aina sitten sen ostavan firman omien toteutusten varaan.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
En minä tosiaan pahalla tarkoittanut. Olen vain tuota miettinyt muutenkin, että eri valmistajilla saattaa olla käsittääkseni samalla sensorilla erilaisia toteutuksia että toisella voi olla vaikka kuvanvakautusta ja toisella ei vaikka samalla sensorilla olisikin, tai näin olen ollut ymmärtääkseni. En sitten todellakaan tiedä että mitä osia esim. Sony tarkalleen ottaen myy ja mikä jää aina sitten sen firman omien toteutusten varaan.
Juu eikä pahalla otettu :giggle:

Niinhän se tosiaan teknisesti menee, että Sony valmistaa vain sen sensorin, joka sijaitsee siellä kameramoduulin pohjalla. Joku toinen firma valmistaa sitten objektiivin sinne moduuliin ja tietääkseni jossain tapauksissa kolmas osapuoli saattaa hoitaa sitten koko komeuden paketoinnin. Eli sensori ei tosiaan tarkoita koko kameraa, vaan on yksi osa sitä kameramoduulia, joka on puolestaan osa kameran rautatoteutusta (esim. järjestelmäpiirin kuvasignaaliprosessori tai erillinen ISP voidaan laskea myös mukaan kamerarautaan).
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Juu eikä pahalla otettu :giggle:

Niinhän se tosiaan teknisesti menee, että Sony valmistaa vain sen sensorin, joka sijaitsee siellä kameramoduulin pohjalla. Joku toinen firma valmistaa sitten objektiivin sinne moduuliin ja tietääkseni jossain tapauksissa kolmas osapuoli saattaa hoitaa sitten koko komeuden paketoinnin. Eli sensori ei tosiaan tarkoita koko kameraa, vaan on yksi osa sitä kameramoduulia, joka on puolestaan osa kameran rautatoteutusta (esim. järjestelmäpiirin kuvasignaaliprosessori tai erillinen ISP voidaan laskea myös mukaan kamerarautaan).
No hyvä olen ymmärtänyt sitten asian oikein. Ei tuokaan ole mikään ihan itsestäänselvyys perus kuluttajalle, tai oikeammin tuskin edes tietävät asiasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
58
En tiedä onko se sitten se softapuoli, josta ei Sonyltä löydy jostain syystä riittävää osaamista. Prosessointihan on kuitenkin aika keskeisessä osassa nykypäivän mobiilikuvausta. Hyvälläkin raudalla saa keskinkertaista jälkeä, jos softa ei ole kunnossa.
Sony Xperia 10 II omistajana allekirjoitan tämän. Ihan hyvä keskiluokan puhelin, mutta kamera on aivan järkyttävän hidas käyttää. Eikä se kuvanlaatukaan mitenkään silmiä hivele.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom