Sony esitteli esteettömäksi suunnitellun ohjaimen Playstation 5 -konsolilleen

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205

Sony on julkaissut CES 2023 -messuilla uuden mukautettavissa olevan ohjaimen, joka on suunniteltu tavalla tai toisella vammaisille henkilöille Microsoftin aiemmin julkaiseman Xbox Adaptive -ohjaimen tapaan. Project Leonardo -työnimellä kulkeva ohjain on pyöreä keskusyksiköstä, jonka komponentit ovat vaihdettavissa. Ohjainta voi käyttää yhdessä toisen yksikön kanssa tai myös yhdessä tavanomaisen Playstation 5:n Dual Sense -ohjaimen kanssa.

Sony ei ole julkistanut mukautettavan ohjaimensa hintaa tai tarkempaa julkaisuaikataulua.

Lähde: CNET
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Kohta alkaa Playstation-fanit hehkuttamaan somessa tätä innovaatiota kun tähän asti ovat haukkuneet Microsoftia Xbox Adaptive -ohjaimen olemassaolosta. Apple- , Playstation ja Tesla-fanit muistuttaa kovasti toisiaan.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Asiaton käytös
tähän asti ovat haukkuneet Microsoftia Xbox Adaptive -ohjaimen olemassaolosta.
Onko näin käsittämättömän ääliömäisiä ihmisenpuolikkaita oikeasti olemassa?

Mutta hyvä juttu sonyltä (lopulta) tämä esteettömyyshommiin liittyminen. Noilla saa kans omat custom ohjaimet pelittämään kivasti. Hinnoittelusta riippuen (sonyn tuntien hinta tosin on järjetön 200-300€) toi voisi olla hyvä valinta vaikka tappelupeleihin ihan perus ihmisillekkin.

Edit: tähän tippui jostain syystä varoitus. En ymmärrä. Korostaisin vielä että kritisoin viestissäni vammaisten tarpeita vähätteleviä ihmisiä, ja en missään nimessä ole sitä mieltä etteikö näille laitteille ole huutava tarve.

Edit2: ilmeisesti ääliöitä jotka vähättelevät vammaisten tarpeita ei saa haukkua kyseisellä sanalla. Editoin paremman sanan tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Onko näin vammaisia ihmisiä oikeasti olemassa?
Valitettavasti. Joidenkin mielestä vaihtoehtojen tarjoaminen tuntuu olevan kamalin asia mitä yritys voi asiakkailleen tarjota. Xboxin ohjainkin on näiden mielestä täyttä roskaa koska sitä voi käyttää AA-paristoilla, AA-akuilla, Microsoftin akulla ja 3. osapuolen akuilla. Pitäisi olla sisään kolvattu näiden mielestä.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
(sonyn tuntien hinta tosin on järjetön 200-300€
Sonylla on pitkänä ollut esim. lataus yms. piuhojen kanssa kummallinen pakko tehdä omansa, tai sit hinnalla paskoa tuotteen menestys.
Sentään PS4 saatiin jo ohjaimeen standardi lataussysteemi. :rofl2:
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Valitettavasti. Joidenkin mielestä vaihtoehtojen tarjoaminen tuntuu olevan kamalin asia mitä yritys voi asiakkailleen tarjota. Xboxin ohjainkin on näiden mielestä täyttä roskaa koska sitä voi käyttää AA-paristoilla, AA-akuilla, Microsoftin akulla ja 3. osapuolen akuilla. Pitäisi olla sisään kolvattu näiden mielestä.
Sisään kolvaamisessakin on pointtinsa, mutta ohitit aivan täysin kysymykseni. Että oikeastikko jotkut sony fanboit on tuota xboxin esteettömyyshommaa dumanneet? En purematta niele moista heittoa.
Sentään PS4 saatiin jo ohjaimeen standardi lataussysteemi. :rofl2:
Mitä vikaa ps3:n lataussysteemissä oli?
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 604
Sisään kolvaamisessakin on pointtinsa, mutta ohitit aivan täysin kysymykseni. Että oikeastikko jotkut sony fanboit on tuota xboxin esteettömyyshommaa dumanneet? En purematta niele moista heittoa.

Mitä vikaa ps3:n lataussysteemissä oli?
Kyllähän niitä boksin vastaavalle setille naurajia tais olla ihan tässä ketjussa.

PS3 käytettiin sitä mini usbia, tai joku sellanen. Sitä ei kovin monessa muussa laitteessa käytetty siihen aikaan.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
On toki, mutta muistaakseni täytyy ladata PS3 konsolista ne ohjaimet.
Nope.
Kyllähän niitä boksin vastaavalle setille naurajia tais olla ihan tässä ketjussa.
Ai on?

PS3 käytettiin sitä mini usbia, tai joku sellanen. Sitä ei kovin monessa muussa laitteessa käytetty.
2007 tais olla ihan de-facto usb mobiilivehkeissä se. Micro-usb yleistyi voimakkaasti vasta samoihin aikoihin.
 
Liittynyt
29.03.2019
Viestejä
188
Kyllähän niitä boksin vastaavalle setille naurajia tais olla ihan tässä ketjussa.

PS3 käytettiin sitä mini usbia, tai joku sellanen. Sitä ei kovin monessa muussa laitteessa käytetty.
Kyllähän Mini-USB:tä on käytetty monessakin laitteessa esim. kameroissa
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750

" just plug the USB cable to the charging station and powered by a wall plug or any USB devices(PC/power adapter), then put your PS3 controllers on the charging stand"

Eli tuon mukaan ohjain ei tarvitse konsolia ladatakseen
Aika helkkarin huono on pelata jos ohjaimet makaa tuossa?

Muistelen ohjainten vaativan jonkun kättelyn, jota perus laturit(esim. virtapankit) ei tee ja pikainen googletus vahvistaa asian.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 604
Kyllähän Mini-USB:tä on käytetty monessakin laitteessa esim. kameroissa
Mulla oli pleikka ainoo missä sitä käytettiin silloin, muistan kun sai ostaa joka prkleen laitteeseen oman johon. Nykyäänkin on toi liitin käytössä, ainakin Steelin Arctic Pro Wireless lähetin purkki käyttää sitä.
 
Liittynyt
29.03.2019
Viestejä
188
Mulla oli pleikka ainoo missä sitä käytettiin silloin, muistan kun sai ostaa joka prkleen laitteeseen oman johon. Nykyäänkin on toi liitin käytössä, ainakin Steelin Arctic Pro Wireless lähetin purkki käyttää sitä.
No se, että SULLA ei ole ollut muuta laitetta, joka käyttää Mini-USB:tä ei paljon kerro mitään. Sama kuin minä alkaisin väittää, että USB-C:tä ei mukamas yleisesti käytetä kun ainoa laite missä sitä itse henk.koht. olen käyttänyt on kännykkä.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 604
No se, että SULLA ei ole ollut muuta laitetta, joka käyttää Mini-USB:tä ei paljon kerro mitään. Sama kuin minä alkaisin väittää, että USB-C:tä ei mukamas yleisesti käytetä kun ainoa laite missä sitä itse henk.koht. olen käyttänyt on kännykkä.
Hyvin ymmäretty, jatka samaan malliin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Muistelen ohjainten vaativan jonkun kättelyn, jota perus laturit(esim. virtapankit) ei tee ja pikainen googletus vahvistaa asian.
Hmm? Ite oon vaikka mistä noita lataillu ilman ongelmaa, mutta tiedä sitten että onko mun kaikki virtapankit kättelevää tyyppiä?
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Hmm? Ite oon vaikka mistä noita lataillu ilman ongelmaa, mutta tiedä sitten että onko mun kaikki virtapankit kättelevää tyyppiä?
Ei montaa pankkia ole ja aikoihin kokeillut käyttää muita kuin PS3 ohjaimen lataukseen, etenkin kun tosi harvoin tulee pelattua sillä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Ei montaa pankkia ole ja aikoihin kokeillut käyttää muita kuin PS3 ohjaimen lataukseen, etenkin kun tosi harvoin tulee pelattua sillä.
Mut siis google haku antoi sulle jonkun lähteen ongelman olemassaolosta? Ite en heti löytänyt, mutta varmaan vaan en osaa.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Mut siis google haku antoi sulle jonkun lähteen ongelman olemassaolosta? Ite en heti löytänyt, mutta varmaan vaan en osaa.
Lähteet nyt on mitä on, mut ei poista omia kokemuksia. :smoke:

Plug your controller into a computer's USB port and turn it on. While you can't charge a PS3 controller on a computer, your controller will still light up if you press its power button while it is attached to a computer. If the controller doesn't light up, the problem is with the cable.
Annoyance No. 2: Controllers can't charge from all USB sources.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Kohta alkaa Playstation-fanit hehkuttamaan somessa tätä innovaatiota kun tähän asti ovat haukkuneet Microsoftia Xbox Adaptive -ohjaimen olemassaolosta. Apple- , Playstation ja Tesla-fanit muistuttaa kovasti toisiaan.
Taitaa kertoa enemmän niistä keskusteluryhmistä/yhteisöistä missä olet itse ollut kuin kollektiivisesti ”Playstation-faneista”. Vaikea kuvitella kenenkään yli 15v vittuilevan vammaisille tai sairaille suunntelluista ominaisuuksista.

Kaikkia hiekkalaatikkotappeluista jääneitä katkeria muistoja ei kannata julkisesti paljastaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Taitaa kertoa enemmän niistä keskusteluryhmistä/yhteisöistä missä olet itse ollut kuin kollektiivisesti ”Playstation-faneista”. Vaikea kuvitella kenenkään yli 15v vittuilevan vammaisille tai sairaille suunntelluista ominaisuuksista.

Kaikkia hiekkalaatikkotappeluista jääneitä katkeria muistoja ei kannata julkisesti paljastaa.
Sivusta seurannut somessa. Itse en jaksa tuohon vääntöön lähteä. En edes seuraa täällä io-bbs:ssä konsolitappeluketjua.
 
Liittynyt
29.03.2019
Viestejä
188
Aika helkkarin huono on pelata jos ohjaimet makaa tuossa?

Muistelen ohjainten vaativan jonkun kättelyn, jota perus laturit(esim. virtapankit) ei tee ja pikainen googletus vahvistaa asian.
No esim. tuolla Amazon.com: Customer Questions & Answers pystyy lataamaan ja pelaamaan samaan aikaan ilman, että ohjain on liitetty kaapelilla PS3-konsoliin.

Myös pystyy pelaamaan PS3-konsolilla ja samaan aikaan lataamaan PC:llä ilman, että ohjain on liitetty kaapelilla PS3-konsoliin: Can I use/play games with the PS3 controller while it's charging on my laptop? - PlayStation 3

Joo jotkut laturit eivät toimi ja jotkut toimii, kaikki eivät ole olleet yhteensopivia ja pikalatureita ei ole suositeltu kun ne kuulemma voivat vahingoittaa ohjainta.

Myös esim. joidenkin telkkujen USB-porteista on pystynyt lataamaan ohjainta: r/PS3 - Can i charge my ps3 controller when the console is off?

Edit: What wall plug chargers can be used to charge PS3 controllers?
" **My friends have tried charging their PS3 Controller in all sorts of ways; the light never came on but the controller was still being charged. Maybe you could just leave it connected to your Apple/Satnav/GPS/Camera charger for a while and see if anything happens."

Eli vaikka mitään valoa ei ole päällä latauksen merkiksi niin se laturi on siitä huolimatta saattanut pystyä lataamaan ohjaimen.
 
Viimeksi muokattu:

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
No esim. tuolla Amazon.com: Customer Questions & Answers pystyy lataamaan ja pelaamaan samaan aikaan ilman, että ohjain on liitetty kaapelilla PS3-konsoliin.
Tuo on Sonyn oma laturi ja taisi olla aikoinaan hieman hinnakkaampi kuin 20€.

Pointti oli, että Sony tykkää tehdä omia ratkaisujaan jotka selkeästi ei ole kovin fiksuja, esim. ettei voi ladata mistä tahansa muusta kuten laadukkaasta kännykän laturista.
Etenkin kun mitään teknistä estettä ei ole, ainoastaan joku kumma päähänpinttymä Sonylla.

En muista lataako PC:ni portista, mutta ei paljoa auta jos pelaan alakerrassa tykiltä ja PC on toisessa kerroksessa. :rofl2:

Mut joo, sovitaan et lataa ja voi pelata yhtä aikaa, menee vähän offtopic. :interested:
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Lähteet nyt on mitä on, mut ei poista omia kokemuksia. :smoke:
Ekassa lukee että ei voi lataa pc:llä ja tokassa lukee että voi. Noh, sen uskon että ei ihan kaikella mahdollisella lataa.

edit: ja en ihan oikeasti tiennyt että moinen on koskaan laitetta vaivannut, ja ohjaimia lataillut aikanaan ties millä. Nyt kokeilin powerbankilla vielä ja ei mitään ongelmaa pelata samaan aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2022
Viestejä
11
Aivan tavallinen Mini-USB se PS3 liitin on joka tulee kapulaan. Niitä oli aikanaan melkein kaikissa laitteissa siihen aikaan. Myöhemmin tuli Micro-USB ja nykyään on vallalla USB-C.
Noita PS3 kapuloita latailtiin ties mistä laitteesta jossa oli vaan joku USB, silti iahn kaikki ei toimineet. Itellä oli tai on Sonyn oma USB-laturi kahdella lähdöllä. Kokeilin juuri ja lataa PS3 kapulaa : telkkarista kuten muistelinkin, samoin kaikista PC :n USB 3.0-porteista, myös ulkoisista joissa ei erillistä poweria. Jostain syystä ei lataa työpöydän Trust 5A 5 x USB-laturista, jolla lataan käytännössä melkein kaiken, näppiksen, hiiren, puhelimet, tabletin, tasku- ja otsalamput, mökkivalot, kannettavan virtapankin jne. Ei lataa myöskään EcoFlow Delta Max virtalähteestä, eikä CyberPower UPS:sta ?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 176
Valitettavasti. Joidenkin mielestä vaihtoehtojen tarjoaminen tuntuu olevan kamalin asia mitä yritys voi asiakkailleen tarjota. Xboxin ohjainkin on näiden mielestä täyttä roskaa koska sitä voi käyttää AA-paristoilla, AA-akuilla, Microsoftin akulla ja 3. osapuolen akuilla. Pitäisi olla sisään kolvattu näiden mielestä.
Minulla Xboxin ohjain ei toimi akkuparistoilla ja täytyy olla kahdet 1,5V-paristot eikä alle 1,2V. En tiedä, että toimivatko ne uudemmat Xbox-ohjaimet niillä akkuparistoilla? Minulla ei toimi ja olen kysynyt siitä aiemmin toisessa keskustelussa. En viitsi ostaa uutta Xbox-ohjainta ennen kuin tiedän varmuudella, että uudelleen ladattavat patterit toimivat niissä varmasti.

Nintendo Wii vaati "1,5V" paristoja mutta ne toimi silti hyvin akkuparistoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Minulla Xboxin ohjain ei toimi akkuparistoilla ja täytyy olla kahdet 1,5V-paristot eikä alle 1,2V. En tiedä, että toimivatko ne uudemmat Xbox-ohjaimet niillä akkuparistoilla? Minulla ei toimi ja olen kysynyt siitä aiemmin toisessa keskustelussa. En viitsi ostaa uutta Xbox-ohjainta ennen kuin tiedän varmuudella, että uudelleen ladattavat patterit toimivat niissä varmasti.

Nintendo Wii vaati "1,5V" paristoja mutta ne toimi silti hyvin akkuparistoilla.
No myönnettäköön että en ole itse kokeillut Xbox One ja Series ohjaimilla akkuparistoja koska on niihin Microsoftin oma akku. Xbox 360:n padissa käytän akkuparistoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 163
Minulla Xboxin ohjain ei toimi akkuparistoilla ja täytyy olla kahdet 1,5V-paristot eikä alle 1,2V. En tiedä, että toimivatko ne uudemmat Xbox-ohjaimet niillä akkuparistoilla? Minulla ei toimi ja olen kysynyt siitä aiemmin toisessa keskustelussa. En viitsi ostaa uutta Xbox-ohjainta ennen kuin tiedän varmuudella, että uudelleen ladattavat patterit toimivat niissä varmasti.

Nintendo Wii vaati "1,5V" paristoja mutta ne toimi silti hyvin akkuparistoilla.
Xbox 360:n, sekä Series X:n ohjaimet toimivat ainakin ladattavilla. Onen ohjainta en ole kokeillut. Series X:n ohjaimissa on Ikean Laddat (ne kalliimmat) käytössä.

Itse aiheeseen. Hyvä, että näitä tulee saataville. Se Microsoftin tekele vaikutti ainakin fiksulta ja todella hyvin muunneltavalta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Xbox Onen ohjaimet + AA-akut toimii ongelmitta (normi eneloopit täällä)
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
107
Xbox 360:n, sekä Series X:n ohjaimet toimivat ainakin ladattavilla. Onen ohjainta en ole kokeillut. Series X:n ohjaimissa on Ikean Laddat (ne kalliimmat) käytössä.

Itse aiheeseen. Hyvä, että näitä tulee saataville. Se Microsoftin tekele vaikutti ainakin fiksulta ja todella hyvin muunneltavalta..
Tähän asti sai lukea ennen ensimmäistä ohjaimeen liittyvää kommenttia. Hienosti lähti ketju jo ekasta trollaushenkisestä kommentista sivuraiteille.
Hienoa, että esteettömyyttä huomioidaan pelaamisessakin. Itse ohjaimilla tuskin kehitysrahoja saadaan takaisin, mutta pelimyynneillä yms. varmaan kompensoidaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Tähän asti sai lukea ennen ensimmäistä ohjaimeen liittyvää kommenttia. Hienosti lähti ketju jo ekasta trollaushenkisestä kommentista sivuraiteille.
Hienoa, että esteettömyyttä huomioidaan pelaamisessakin. Itse ohjaimilla tuskin kehitysrahoja saadaan takaisin, mutta pelimyynneillä yms. varmaan kompensoidaan.
Trollihenkisestä? Sonyn oma sometiimi haukkui Xboxin esteetöntä ohjainta aikanaan.
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
107
"Ekasta trollaushenkisestä kommentista" ei tarkoita ekasta kommentista. Myönnettäköön, että ensimmäisen kommentin ainoa anti tähän uutiseen oli rinnastaa "Apple- , Playstation ja Tesla-fanit", mikä kuuluu erääseen sille varattuun ketjuun. Ehdottaisin jatkamaan siellä.
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
84
Täytyy näin liikuntarajoitteisena pelaajana sanoo, että olen kyllä hieman pettynyt tohon ”Leonardoon”. Syynä liian vähäinen 3,5mm porttien määrä, pitäisi olla omaan käyttöön väh. 6 kpl (joku varmasti tarvitsee paljon enemmän). Xboxin vastaavassa on 19 3.5mm porttia ja se on tullut markkinoille jo kohta 4,5 vuotta sitten. Jos ohjaimen hinta on esim. 250€, niin en kyllä näillä sähkön hinnoilla pysty 2 tällaista ostamaan, että saa tarpeeksi portteja. Ei näin Sony! Toivon tosiaan vähän parempaa systeemiä tulevaisuudessa. Sekin on ihan naurettavaa pelleilyä Sonylta että Dualshock 4:n käyttö estetään PS5-peleissä, vaikka muuten järjestelmässä ohjain toimii. Dualsense on yksinkertasesti liian iso ja painava ohjain. Ei ole ihme että nykyään pelaan enemmän Boksilla. :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
739
Taitaa kertoa enemmän niistä keskusteluryhmistä/yhteisöistä missä olet itse ollut kuin kollektiivisesti ”Playstation-faneista”. Vaikea kuvitella kenenkään yli 15v vittuilevan vammaisille tai sairaille suunntelluista ominaisuuksista.

Kaikkia hiekkalaatikkotappeluista jääneitä katkeria muistoja ei kannata julkisesti paljastaa.
Ei liity yhtään uutiseen, mutta luin joku vuosi takaperin artikkelin konsolisodista jossa esitettiin että tämän päivän aktiiviset foorumisoturit eivät ole lapsia tai nuoria, vaan samoja 30-40 vuotiaita setämiehiä jotka samaistuivat tiettyyn brändiin nuoruusvuosillaan eivätkä ole vieläkään ymmärtäneet antaa periksi. Kuulemma gen z ei ole osannut ottaa pelikonsoleitaan osaksi identiteettiään samalla tavalla kuin vanhempansa. Tästä on toki tovi aikaa enkä muista mistä sen luin, voi olla että oli ns höpöhöpöjulkaisu. Tosin jos käy tämänkin foorumin väittelyketjun katsastamassa niin siellähän nämä tutut naamat omaavat, muro mukaanlukien, noin parikymmentä vuotta historiaa foorumilta. Että eivät he aivan nuorimmasta päästä ainakaan ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 133
Sonyllä onkin ollut tämä ohjain puuttuva palanen pelien saavutettavuudessa. Ovat olleet uranuurtajia itse pelin sisäisissä saavutettavuus menetelmissä. Last of Us Part2 nosti riman eri asetuksillaan taivaisiin asti ja nyt God of War: Ragnarök voitti palkintoja uraauurtavista ratkaisuistaan jotka rakentuu näiden Naughty Dogin innovaatioiden päälle. Jostain syystä näihin ei silti jakseta panostaa muiden osalta mutta hyvä että Sony näyttää esimerkkiä.
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
84
Last of Us Part2 nosti riman eri asetuksillaan taivaisiin asti ja nyt God of War: Ragnarök voitti palkintoja uraauurtavista ratkaisuistaan jotka rakentuu näiden Naughty Dogin innovaatioiden päälle. Jostain syystä näihin ei silti jakseta panostaa muiden osalta mutta hyvä että Sony näyttää esimerkkiä.
Puhumattakaan Ubisoftista ja Microsoftista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 055
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom