[solved] ThinkPad T490 & linux: akku ei lataa, näyttää 0%

Edit: RATKAISTU

Kyseessä oli viallinen laturi.

Kyseessä käytetty ThinkPad T490. Akku kuitenkin toimi hyvin vielä aiemmin, eli latasi ja kestoa riitti - edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa akun taannoin vaikka muu kone on vanha.

Asensin tähän siis linux mintin. Ongelmat alkoi sen jälkeen, kun vaihdoin näppäimistön ja sen yhteydessä laitoin BIOSista "Disable built-in battery". Tämä sammutti koneen ja luin että patterin kuuluisi aktivoitua heti tuon toimenpiteen jälkeen kun laittaa laturin kiinni. Ja kone kyllä käynnistyi mutta sen jälkeen ei ole akku latautunut. Näyttää kyllä että "Charging" mutta koko ajan vain 0% ja jos irroitan laturin niin kone sammuu heti, vaikka olisi ollut laturissa yön yli.

Olen yrittänyt:
* tarkistaa että laturin liitännät on kunnolla kytketty
* pitää virtanäppäintä 30 sek pohjassa
* tehdä akun disabloinnin uudelleen
* painaa pientä reset-nappia puoli minuuttia

> ls /sys/class/power_supply
AC BAT0 ucsi-source-psy-USBC000:001 ucsi-source-psy-USBC000:002

1733573656168.png

Viimeksi muokattu:
Ja biosista on edelleen päällä "Disable built-in battery"? Tuohan näyttäisi pelaavan oikein jos biosista on otettu läppärin akku pois käytöstä jolloin läppäri toimii vain suoraan verkkovirran kautta.

Ja biosista on edelleen päällä "Disable built-in battery"? Tuohan näyttäisi pelaavan oikein jos biosista on otettu läppärin akku pois käytöstä jolloin läppäri toimii vain suoraan verkkovirran kautta.
Se ei ole toggle, vaan sen on tarkoitus disabloitua kerran ja enabloitua heti kun laturi kytketään koneeseen kiinni. Jos menen takaisin biosiin niin sitä ei voi enabloida vaan sen voi vain tehdä uudelleen.

Koitin mun X260 koneella, kun otti int akun pois niin ei käynnity napista, powerin laiton jälkeen käyttäytyy normaalisti.
Tosin "Power Statistic" näyttää "Waiting to charge" (Mint käytössä)

Onko akku kunnossa näyttää 0,0Wh jännite kuitenkin ok 10V

Koitin mun X260 koneella, kun otti int akun pois niin ei käynnity napista, powerin laiton jälkeen käyttäytyy normaalisti.
Tosin "Power Statistic" näyttää "Waiting to charge" (Mint käytössä)
Akku ainakin oli kunnossa tähän asti, tuntui kestävän siis ihan monta tuntia ongelmitta eli uskon edellistä omistajaa kun sanoi että suht vastikään vaihdettu. Koitan tuota BIOS flashaystä kun ei tunnu mikään muu pelittävän.

Myös pelkkä bios reset tehdasasetukselle voi auttaa poikittaiseen bittiin.

Toivottavasti näppiksen vaihdossa ei ole jäänyt joku liitin löysälle?

Ja tuo bios ohjelmointi voi olla hankala mulla ventoy / iso yhdistelmällä onnistui.

Myös pelkkä bios reset tehdasasetukselle voi auttaa poikittaiseen bittiin.

Toivottavasti näppiksen vaihdossa ei ole jäänyt joku liitin löysälle?

Ja tuo bios ohjelmointi voi olla hankala mulla ventoy / iso yhdistelmällä onnistui.
Näppiksen vaihto onnistui ilman koneen avaamista, eli en usko että vaikuttanut. näppis & kone kuitenkin toimii muuten normaalisti.

BIOSin flashays ei näköjään onnistu, kun vaatii ladatun akun vaikka olisikin laturiin kytkettynä...

Argh :( entä bios nollaus?

Ei auttanut. Koitin myös disabloida jonkun intel power säästö featuren muttei auttanut sekään.

Tuohon ladatun akun vaatimukseen biosin päivittämiseksi on olemassa jotain keinoja disabloida se. Mutta ohjeet on windowsille mitä olen tähän asti löytänyt, koitan löytää saman linuxille...

BIOSissa taitaa olla uusin päivitys, kun sain tuon bios flashin nyt sanomaan että updatea ei tarvita.

Koitin myös fyysisesti poistaa akun kytkennät ja laittaa takaisin, ei auttanut.

Alkaa näyttää siltä ettei tähän löydy korjausta.

Harmillista, nin voi käydä kun käytetyn ostaa ja takuuta ei enää ole. noh, voin käyttää johdon päässä.

BIOSissa taitaa olla uusin päivitys, kun sain tuon bios flashin nyt sanomaan että updatea ei tarvita.
Kikka seuraava bios downgreidaus ? Tai seuraavan version odotus, lenovolta tulee kerran kaksi vuodessa.
Tässäkin on vain mun oletus että tämä on bios ongelma.

Mulla on 5 lenovoa käytössä jotain bios bugeja on ollut.

Nämä on kivuliaita ongelmia.

e: niin vielä cmos varmistupatteri irti?

Viimeksi muokattu:
Googlella:

Find the solution. Just go into BIOS one more time -> Power -> Disable internal battery. Unplug the power and plug it again. After that internal battery enable and start to charge again.

I believe this is just a glitch of BIOS or something.

Eli näyttää että tuo asetus pitää toiseen kertaan tehdä biosissa että bitti päivittyy oikein ja akku tunnistautuu taas.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 707
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom