Soittoja ja tekstiviestejä oudoista numeroista

Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Kymistä on aina itelle tullut soitto Mikkisoftan tuesta intialaisella aksentilla. Et siis menettänyt mitään vaikka et vastannutkaan. :)
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Ma ja ti aamuina ennen kasia tuli puheluita tuntemattomasta enkä jaksanut vastata, ei yllättäen ollut vastaajaan mitään jätettävää.
+358 40 584...
+358 42 874...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
796
Pitkään aikaan ei ole mitään puheluita tullut ja tänään tullut kaksi kertaa 041-alkuisesta numerosta. Kumpikaan numero ei löydy googlella ollenkaan, joten onko arpa antanut semmosia numeroita, mitkä ei ole edes käytössä.
 
  • Tykkää
Reactions: jjw
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 833
Pitkään aikaan ei ole mitään puheluita tullut ja tänään tullut kaksi kertaa 041-alkuisesta numerosta. Kumpikaan numero ei löydy googlella ollenkaan, joten onko arpa antanut semmosia numeroita, mitkä ei ole edes käytössä.
Ei taida intialaisen huijarin arvontakonetta hirveästi kiinnostaa onko soittajan väärennettävä numero käytössä vai ei.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Kymistä on aina itelle tullut soitto Mikkisoftan tuesta intialaisella aksentilla. Et siis menettänyt mitään vaikka et vastannutkaan. :)
Rouva meni toissa päivänä ihan kympillä retkuun "mikkisoftan tuen" kanssa.
Sattumalta kuulin keskustelua ja nappasin luurin sekä sammutin koneen lennosta.
Olivat ehtineet melkoisesti touhuta..nyt on kone jyrätty ja salasanat vaihdettu.
 

Err

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
704
Kaverillekin olivat "Microsoftilta" soittaneet, mutta ei ne huijarit sitten soittanut enää klo 16 jälkeen vaikka lupasivat kun minulla olisi ollut virtuaalikone jälleen kerran valmiina.
Itselle on tullut vain +44 puheluita sijoittamiseen liittyen. Heidän sähköpostit tuli Finschool ja ohjasivat rekisteröitymään EZinvest | Forex Trading | 100% Secure Trading Platform palveluun. Mielenkiintoista kuin soittajilla oli minun paypal-sähköposti tiedoissaan, mutta toisaalta on sitä monesta kaupasta tullut ostettuakin.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Ai että kun olisi energiaa ja mielenkiintoa lähte kanssa leikkiin mukaan noitten kanssa. Mutta ei vain jaksa niin ei. Olisi kiva aluksi kysellä, että mikä win versio on käytössä, kun kyllähän heidän sellainen pitäisi tietää. Voisi sitten lopuksi tokaista, että vielä käytetään XP:tä tai aikaisempaa versiota. :)

Rouva meni toissa päivänä ihan kympillä retkuun "mikkisoftan tuen" kanssa.
Sattumalta kuulin keskustelua ja nappasin luurin sekä sammutin koneen lennosta.
Olivat ehtineet melkoisesti touhuta..nyt on kone jyrätty ja salasanat vaihdettu.
Aina valitettavasti löytyy niitä hyväuskoisia ketkä tälläiseen retkuun menee niin saattaa aiheuttaa aika paljon ylimääräistä puuhastelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Nyt on joku hiton RuokaBoksi ruvennut häirikkösoittelemaan parina päivänä. En ole vastannut mutta Fonecta löytää numeron sillä nimellä ja näytti löytyvän juttua että sama firma on muitakin riivannut.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Nyt on joku hiton RuokaBoksi ruvennut häirikkösoittelemaan parina päivänä. En ole vastannut mutta Fonecta löytää numeron sillä nimellä ja näytti löytyvän juttua että sama firma on muitakin riivannut.
Lukemani perusteella tämä on muutenkin aika naurettava homma, tietysti jos on rahaa enemmän kuin tarpeeksi eikä yhtään ideaa että mikä tekisi niin kai siitä jotain hyötyä on
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Edellinen Intia-Microsoft -huijaussoitto muuten loppui aika nopeaan, yleensä noita on tullut aina 3-5 puhelua parissa päivässä ja sitten taas kuukausi taukoa. Varovaisesti toivon että ovat siellä lisänneet omaan systeemiinsä tiedot että ei tohon numeroon kannata käyttää aikaa, vittuilee vaan
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Nyt ruvennut Ruotsi soittelee. Viimeisin +46777312700. Juuh moi.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Ai että kun olisi energiaa ja mielenkiintoa lähte kanssa leikkiin mukaan noitten kanssa. Mutta ei vain jaksa niin ei. Olisi kiva aluksi kysellä, että mikä win versio on käytössä, kun kyllähän heidän sellainen pitäisi tietää. Voisi sitten lopuksi tokaista, että vielä käytetään XP:tä tai aikaisempaa versiota. :)


Aina valitettavasti löytyy niitä hyväuskoisia ketkä tälläiseen retkuun menee niin saattaa aiheuttaa aika paljon ylimääräistä puuhastelua.
Helvetin hyvin oli toteutettu, taustaäänineen kaikkineen.
Pari viikkoa sitten päivitin pari konetta win10:iin ja rouvan kone jäi viimeiseksi. Oli puhetta päivittämisestä ja siihen koukkuun meni.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Heräsin justiinsa kun soittivat 05 alkuisesta numerosta, ja menin unenpöpperössä vastaamaan niin puhelu katkesi heti. Nyt olen varmaan satasia köyhempi.

Pystyykö androidissa estämään kaikki muut paitsi yhteystiedot kerralla?, siis meinaan että tuntemattomat numerot estetään automaattisesti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 219
Heräsin justiinsa kun soittivat 05 alkuisesta numerosta, ja menin unenpöpperössä vastaamaan niin puhelu katkesi heti. Nyt olen varmaan satasia köyhempi.

Pystyykö androidissa estämään kaikki muut paitsi yhteystiedot kerralla?, siis meinaan että tuntemattomat numerot estetään automaattisesti.
Vastaaminen ei maksa sulle mitään...

Ja riippuu todella paljon mikä luuri on käytössä, onnistuuko vakiona, vai tarviiko kolmannen osapuolen appsin estämään numerot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Vastaaminen ei maksa sulle mitään...

Ja riippuu todella paljon mikä luuri on käytössä, onnistuuko vakiona, vai tarviiko kolmannen osapuolen appsin estämään numerot.
Oli vähän ironiaa tuossa "Nyt olen varmaan satasia köyhempi" lauseessa mukana. Tänään jo neljä kertaa soitettu ihan oudoista numeroista, viimeisin oli joku 0500 alkuinen, pitänee varmaan asentaa appi, kun vain tietäisi minkä asentaa?.

En ainakaan löytänyt mitään ominaisuutta One+ 6T puhelimesta muutakuin asettaa jo soittanut numero estoon, eipä paljon auta näiden random häiriköiden kanssa. Puhelintakaan ei voi oikein äänettömänä pitää perheen vanhemman väen vuoksi.

Edit. Määritin sitten yhteystiedoille soittoäänen ja poistin puhelimen soittoäänen käytöstä. Homma selvä soitelkoot häiriköt ja muut kummajaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
119
Tuntemattomasta numerosta tullut tänään kaksi kovin intialaiselta kuulostavaa puhelua. Kummatkin mukamas Microsoftin tuesta ("heloo dis is Jordan from Migrosofd suppord") ja väittävät havainneensa haittaohjelman tai jotain epäilyttävää liikennettä koneellani. Huvittuneena tästä tietty vähän yritin tuhlata niiden aikaa kyselemällä miten tietävät mitään minun koneestani, siitä mitä käyttöjärjestelmää edes käytän, onko minulla ylipäätään tietokonetta tai miten tämä puhelinnumero liittyy siihen. Halusivat kai nähdä jonkin CLSID:n, joka ilmeisesti ei kuitenkaan edes ole mikään uniikki tunniste. Ensimmäiseen puheluun sanoin että tämä on huijaus ja hei hei. Toinen katkaisi puhelun kun aloin kyselemään edellämainituista asioista ja siitä, haluaako hän kenties vain pääsyn tietokoneelleni etäyhteydellä.

Microsofthan ei soita koskaan kenellekään kylmiltään, vaan se vaatii kai jo ihan erillisen yhteydenoton asiakkaan toimesta. Toivottavasti noita nyt ei ala kuitenkaan tulemaan koko ajan. Mitenköhän hemmetissä mikään suomalainen puhelinnumero jonnekin intialaisten huijauslafkojen käsiin päätyy...
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Tuntemattomasta numerosta tullut tänään kaksi kovin intialaiselta kuulostavaa puhelua. Kummatkin mukamas Microsoftin tuesta ("heloo dis is Jordan from Migrosofd suppord") ja väittävät havainneensa haittaohjelman tai jotain epäilyttävää liikennettä koneellani. Huvittuneena tästä tietty vähän yritin tuhlata niiden aikaa kyselemällä miten tietävät mitään minun koneestani, siitä mitä käyttöjärjestelmää edes käytän, onko minulla ylipäätään tietokonetta tai miten tämä puhelinnumero liittyy siihen. Halusivat kai nähdä jonkin CLSID:n, joka ilmeisesti ei kuitenkaan edes ole mikään uniikki tunniste. Ensimmäiseen puheluun sanoin että tämä on huijaus ja hei hei. Toinen katkaisi puhelun kun aloin kyselemään edellämainituista asioista ja siitä, haluaako hän kenties vain pääsyn tietokoneelleni etäyhteydellä.

Microsofthan ei soita koskaan kenellekään kylmiltään, vaan se vaatii kai jo ihan erillisen yhteydenoton asiakkaan toimesta. Toivottavasti noita nyt ei ala kuitenkaan tulemaan koko ajan. Mitenköhän hemmetissä mikään suomalainen puhelinnumero jonnekin intialaisten huijauslafkojen käsiin päätyy...
Kuten tässä ketjussa jo mainittu, heillä on robotti joka soittelee generoituihin numeroihin ja kun oikea numero löytyy, ja siellä joku vastaa, niin puhelu siirtyy oikealle ihmiselle ja numerosi tallennetaan heidän tietokantaan. Ei kannata ikinä vastata noihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kummasti alkoi nämä häiriösoitot sen jälkeen kun liityin Telegramiin, siellä olen kyllä asettanut että numero ei näy muille kuin kavereille. Tiedä sitten onko asioilla joku yhteys tai ei, mutta kummasti sattui alkamaan vähän aikaa liittymisen jälkeen.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Joku kivesnaama soitti aamulla suomalaisesta numerosta ja koska oli paketteja tulossa niin soitin takaisin kun ajattelin kyseessä olleen mahdollisesti kuriirin. Toisessa päässä vastasi suomea hyvin hitaasti mongertava äijä, joka ei edes nimeään maininnut, kyselin että miksi soittelit ja äijä edelleen aivovammaiselta kuulostavine korostuksineen kielsi koskaan ottaneensa yhteyttä. Lopun viimein kertoi nimekseen Pavel jotakin, jolloin kohteliaasti vaihdoin venäjään ja totesin että haista Pasha vittu. Luuria tuli sen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
+358 40 940...
Tänään 2 kertaa jo. Ei löydy numerotiedustelusta.
Mulle tuli vastaavalla numeron alkuosalla kanssa 2 puhelua viime viikonloppuna työpuhelimeen, erikoisuutena että puhelinnumerossa oli yksi numero enemmän kuin normaalisti eli +358 40940xxxxx.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Joku kivesnaama soitti aamulla suomalaisesta numerosta ja koska oli paketteja tulossa niin soitin takaisin kun ajattelin kyseessä olleen mahdollisesti kuriirin. Toisessa päässä vastasi suomea hyvin hitaasti mongertava äijä, joka ei edes nimeään maininnut, kyselin että miksi soittelit ja äijä edelleen aivovammaiselta kuulostavine korostuksineen kielsi koskaan ottaneensa yhteyttä. Lopun viimein kertoi nimekseen Pavel jotakin, jolloin kohteliaasti vaihdoin venäjään ja totesin että haista Pasha vittu. Luuria tuli sen jälkeen.
Pavel saattaa ihan oikeasti olla nyt hyvin hämmentynyt. Ehkä hän miettii, miten outo tämänaamuinen huijauspuhelu oli aiempiin verrattuna.

Nämä huijarithan tekaisevat omia numeroitaan tietääkseni osittain ihan samalla kaavalla kuin arpovat kohdenumeroitaan. Kohteelle näkyvä suomalainen matkapuhelinnumero voi siis olla ihan jonkun sivullisen käytössä siinä missä se voi olla olematonkin.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Itselle kans tänään kaksi kertaa soitettu "microsoft tuesta". Unen pöpperössä ekalla naiselle totesin "dont call me anymore" ja sitten toisen Intialainen halusi keskustella minun kannettavasta johon minä, i dont have laptop i only have tv.. inkkari kysyi sopiiko että bannaa mun windowsin sieltä käsin johon totesin no laptop, i have only tv jonka jälkeen tuli luuri korvaan.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Pavel saattaa ihan oikeasti olla nyt hyvin hämmentynyt. Ehkä hän miettii, miten outo tämänaamuinen huijauspuhelu oli aiempiin verrattuna.

Nämä huijarithan tekaisevat omia numeroitaan tietääkseni osittain ihan samalla kaavalla kuin arpovat kohdenumeroitaan. Kohteelle näkyvä suomalainen matkapuhelinnumero voi siis olla ihan jonkun sivullisen käytössä siinä missä se voi olla olematonkin.
:smoke:

Jos nyt sattuu Pasha lukemaan tätä niin valitan tylyyttäni jos numero kaapattu. Ei tullut tuollainen heti Mieleen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Mulle herkesivät soittelemasta kun pistin kaikki muut puhelut äänettömälle paitsi kontaktit, ja en reagoinut mitenkään. 24 tuntiin ei yhtään häröpuhelua, mutta ei pidä nuolaista ennenkuin tipahtaa.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Neljä pallinaamaa aamupäivän aikana. Kaksi kertaa +358 5 alkuiset (tarkastaa vastaako) ja sitten ns. "oikeista" numeroista olisin saanut aateekoo -apua. Pikkuisen kuumottaa, kun vahingossa lähdin soittamaan takaisin tähän 05 -alkuiseen. Mielestäni ehdin katkaista ennen mitään, mutta välillä tulee näitä "bugeja", että puhelu jääkin soimaan, vaikka on katkaissutkin puhelun.
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Viime aikoina noita puheluja on ollut paljon. Numerot ovat ihan mitä sattuu ja huijareiden robotit käy eri numeroavaruuksia järjestyksessä läpi. Itse olen blokannut tietyt ulkomaansuunnat kokonaan, josta niitä on mahdollisesti tullut. Kotimaiset operaattorit blokkaa noita jo, muu osa pääsee heiltäkin läpi.

Yleensä näiden huijareiden numeroissa on yksi liikaa tai tulee ulkomaisesta suuntanumerosta. Pienellä harjaantuneisuudella ne erottaa kyllä aidoista numeroista joihin voi vastata.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
:smoke:

Jos nyt sattuu Pasha lukemaan tätä niin valitan tylyyttäni jos numero kaapattu. Ei tullut tuollainen heti Mieleen.
Ylipäätään se, että alat jollekkin microsoft-skämmerille vittuilemaan on oman ajan tuhlausta ja täysin turhaa toimintaa. Skämmeriä ei kiinnosta pätkääkään sinun vittuilusi. Varmaan vain nauraa sulle kun paloi käämit. Kontrolloi itseäsi, älä tee itsestäsi narria.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Täs mää välittämässä mitä joku häiriösoittaja mahtaa minusta ajatella :smoke:
Juu, sehän nyt ei meinaa mitään, nauraako Apu punjapissa tai tajuaako hän edes, ettei oikeasti työskentele Microsoftin alihankkijalle - kunhan uhri ei tästä pahoita mieltään.

Se oli silti tavallaan hauska juttu, että vironvenäläinen tai puolalainen Suomessa osa-aikaisesti asuva raksaesimies Pavel saattoi aamulla saada oudon ja sekavan puhelun, jossa joku haistatteli venäjäksi. :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Ja taas alkoi, ensin aamu kasilta lauantaina, en vastannut kun puhelin äänettömällä vielä siihen aikaan, sitten minuutti yli 12, no vielä nukkumassa niin erehdyin vastaamaan ja samantien punaista. Sitten pari tuntia vielä kolmannen kerran. Kaikki eri numeroista:mad:
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
712
Kohta pitää laittaa call blocker softista asetus "blokkaa kaikki paitsi kontaktilistalta löytyvät" niin sitten muuttuu puhelutkin vaan tuttujen kesken höpöttämiseksi. Kun operaattoreita ei tunnu kiinnostavan tehdä asialle mitään niin hiljalleen pitää siirtyä muihin viestintäkanaviin varmaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 219
Kohta pitää laittaa call blocker softista asetus "blokkaa kaikki paitsi kontaktilistalta löytyvät" niin sitten muuttuu puhelutkin vaan tuttujen kesken höpöttämiseksi. Kun operaattoreita ei tunnu kiinnostavan tehdä asialle mitään niin hiljalleen pitää siirtyä muihin viestintäkanaviin varmaan.
Kyllä ne operaattoritkin koko ajan pyrkii noita torjumaan (ja estääkin osan), mutta teknisesti haastavaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ja taas alkoi, ensin aamu kasilta lauantaina, en vastannut kun puhelin äänettömällä vielä siihen aikaan, sitten minuutti yli 12, no vielä nukkumassa niin erehdyin vastaamaan ja samantien punaista. Sitten pari tuntia vielä kolmannen kerran. Kaikki eri numeroista:mad:
Parin minuutin heitolla samat kellon ajat, ensimmäiset hämärät soitot tänne firman numeroon, en vastannut.
04880 ja risat ja toinen oli 05605 ja jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Parin minuutin heitolla samat kellon ajat, ensimmäiset hämärät soitot tänne firman numeroon, en vastannut.
04880 ja risat ja toinen oli 05605 ja jotain.
Ei samat numerot, mutta näköjään aktivoituneet samoihin aikoihin. Nytkö näitä tulee jo viikonloppuisinkin. Mulla jostain syystä käsitys että viikolla - voin olla väärässä tästä.

No voihan se olla että taas tulee kuukausien tauko, kuten viimeksi. Täytyy pitää taas sitten äänettömällä niin paljon kun muistaa ja pakko on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Ei samat numerot, mutta näköjään aktivoituneet samoihin aikoihin. Nytkö näitä tulee jo viikonloppuisinkin. Mulla jostain syystä käsitys että viikolla - voin olla väärässä tästä.

No voihan se olla että taas tulee kuukausien tauko, kuten viimeksi. Täytyy pitää taas sitten äänettömällä niin paljon kun muistaa ja pakko on.
Yleensä näitä on kai ollut arkipäivinä, ainakin oman muistikuvan mukaan. Toisaalta täytyy skämmerienkin kai sopeutua koronavitsaukseen. Ehkä ihmiset ovat alkaneet paremmin vastailemaan viikonloppuisin tai hikipajatyövoiman tarjonta kasvanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Yleensä näitä on kai ollut arkipäivinä, ainakin oman muistikuvan mukaan. Toisaalta täytyy skämmerienkin kai sopeutua koronavitsaukseen. Ehkä ihmiset ovat alkaneet paremmin vastailemaan viikonloppuisin tai hikipajatyövoiman tarjonta kasvanut.
Näinhän mä vähän muistelin että arkisin. En vaan jaksanut koko ketjua selata alusta loppuun. No nyt on luurit äänettömällä.

Tulee mieleen joku vanha uutinen missä jenkeissä on tai oli ongelmana puhelinmyyjät, ja puhelinvastaajat. Soittoja tuli niin maan perusteellisesti, ja sitten oli vastaajat tukkeessa spammista. En tiedä onko tätä päivää enää tai miten siellä maailman kehittyneimmässä kehitysmaassa nyt asia toimii.

Ai että mä vihaan puhelinta jo muutenkin, ja sitten tälläistä inkkaripaskaa voi tulla koska vaan.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Mulle tuli viime vuoden puolella pari kertaa soitto. Vastasin puheluihin, mutta en puhunut mitään. Kuuntelin hetken mitä asiaa oli ja sitten ne katkaisi eikä sen jälkeen ole tullut yhtään puhelua. Toivottavasti pääsin tuolla keinolla hylättyjen numeroiden listoille.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 846
Näinhän mä vähän muistelin että arkisin. En vaan jaksanut koko ketjua selata alusta loppuun. No nyt on luurit äänettömällä.

Tulee mieleen joku vanha uutinen missä jenkeissä on tai oli ongelmana puhelinmyyjät, ja puhelinvastaajat. Soittoja tuli niin maan perusteellisesti, ja sitten oli vastaajat tukkeessa spammista. En tiedä onko tätä päivää enää tai miten siellä maailman kehittyneimmässä kehitysmaassa nyt asia toimii.

Ai että mä vihaan puhelinta jo muutenkin, ja sitten tälläistä inkkaripaskaa voi tulla koska vaan.
Nykyään ongelmana on ilmeisesti jotkin vakuutus robotit jotka soittelee vakuutus asioista, sun vakuutuksessa on jotain häikkää yms skämmi paskaa. Autovakuutukset oli ainakin yksi ja tietenkin täysin satunnaisille henkilöille joilla ei edes autoa olisi. Näin ainakin kun jenkkitubettajia seuraa niin useamman kerran asiasta ovat maininneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Nykyään ongelmana on ilmeisesti jotkin vakuutus robotit jotka soittelee vakuutus asioista, sun vakuutuksessa on jotain häikkää yms skämmi paskaa. Autovakuutukset oli ainakin yksi ja tietenkin täysin satunnaisille henkilöille joilla ei edes autoa olisi. Näin ainakin kun jenkkitubettajia seuraa niin useamman kerran asiasta ovat maininneet.
Okei, mä en jenkkilän tosielämästä tiedä juuri mitään, enkä tubestakaan musiikkia kummempaa katsele. Mahtaako sielläkin olla noiden vakuutusbottien lisäksi näitä MS huijauksia? Eihän tää nyt voi olla vaan suomalainen ilmiö, joten olettaisin että vähän joka maa saisi oman osuutensa.

Pitääkin muistaa laittaa luuri äänettömälle myöhemmin, niin saa olla rauhassa noilta ainakin aamulla.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 846
Okei, mä en jenkkilän tosielämästä tiedä juuri mitään, enkä tubestakaan musiikkia kummempaa katsele. Mahtaako sielläkin olla noiden vakuutusbottien lisäksi näitä MS huijauksia? Eihän tää nyt voi olla vaan suomalainen ilmiö, joten olettaisin että vähän joka maa saisi oman osuutensa.

Pitääkin muistaa laittaa luuri äänettömälle myöhemmin, niin saa olla rauhassa noilta ainakin aamulla.
On siellä näitä ollut jo ja pankki kusetuksia ja muita vastaavia. Joo kyllä tämä syöpä on levinnyt joka puolelle, eikä varmasti loppua nähdä pitkään aikaan.

Olisihan tähän yksi vaihtoehto ottaa pelkkä dataliittymä puhelimeen, mutta näin omalla kohdalla ei tuo olisi harmillisesti mahdollista kun puhelinta tarvitsee. Täytyy tosin koputtaa puuta kun ei pitkään aikaan nämä kusettajat ole soitelleet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
On siellä näitä ollut jo ja pankki kusetuksia ja muita vastaavia. Joo kyllä tämä syöpä on levinnyt joka puolelle, eikä varmasti loppua nähdä pitkään aikaan.

Olisihan tähän yksi vaihtoehto ottaa pelkkä dataliittymä puhelimeen, mutta näin omalla kohdalla ei tuo olisi harmillisesti mahdollista kun puhelinta tarvitsee. Täytyy tosin koputtaa puuta kun ei pitkään aikaan nämä kusettajat ole soitelleet.
Globaaliahan tuo sitten on kuten arvata saattaa. Saamarin operaattorit kun ei osaa estää noita, tai se halu puuttuu, jos siitä jonkun centin tienaa. Näinkin joku ehkä sanoi samassa ketjussa.

Katoin tuossa niin lokakuussa -20 viimeksi soitelleet. Löytyi sellainenkin ominaisuus ja ominaisuuksia, että voi estää tuntemattomat numerot, ja salaiset. Mutta kun pitää jollain tavoin olla saavutettavissa kuitenkin, ja vielä kahden puhelimen loukussa :cautious: Itseni tietäen en muistaisi laitella noita estoja päälle ja pois. Ajastaen saan puhelimen kyllä mykäksi.
Noh, jos tässä saisi olla taas muutaman kuukauden rauhassa.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
181
Englanninkieliset maat ovat luonnollisesti olleet se pääkohderyhmä ja kärsineet näistä soitoista vuosikausia. Eli lienee yrittäjien määrä kasvanut ja/tai markkinat perinteisissä kohteissa tyrehtymään päin kun tännekin tähän malliin soittelevat.

Esimerkkejä: Muutama vuosi sitten (2018) Microsoft ilmoitti, että heille tulee 11 000 valitusta joka kuukausi näistä huijauksista. UK:ssa 2016 paikalliselle kyberturvallisuuskeskukselle raportoitiin 20 miljoonan punnan edestä ohjelmistopalveluhuijauksiin menneitä tappiota. Jos nyt mietitään että kuinka moni ylipääätään lähtee MS:lle valittamaan tällaisesta tai ilmoittelee jonnekin virastolle: "oltiin muuten niin hölmöjä, että...".

USA:n osalta MS arvioi taannoin, että näillä huijauksilla olisi 3,3 miljoonaa uhria ja yli 1,5 miljardin dollarin tappiot vuosittain. Jenkeissä ja briteissä ovat soitelleet paljon verottajan nimissä ja toki kanadalaiset, aussit jne. ovat saaneet myös osansa puheluista. Varat on jäädytetty ja pitäisi heti maksella verot niin kaikki on taas kunnossa yms. Repertuaari erilaisten verukkeiden suhteen on laaja samoin kuin keneltä puhelu olevinaan tulee. Viime vuonna koronan takia oli verohelpotuksia tiedossa tai hyvä sijoitusmahdollisuus rokotteisiin. Maahanmuuttovirasto (esim. USCIS) on ollut yksi hyvä minkä nimissä soitella, kun on vain ensin hieman urkkinut uhrin henkilötietoja.

Jos tuohon soitteluun olisi jokin ratkaisu olemassa, niin arvelisin edellisten valossa että sellainen olisi jo käytössä. Pelkästään IRS:n nimissä on tahkottu satoja miljoonia rahaa ja tätä on kestänyt ainakin vuosikymmenen. Huijausten tutkinta on hankalaa, lain eteen näitä tekijöitä saadaan huonosti, ja josko saadaankiin niin vasta vuosien jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
On tämä ilmiö kyllä perseestä. Tänäänkin tuli työhöni liittyvä puhelu viranomaistaholta, johon en huomannut heti vastata koska luulin että häirikkö soittaa ties kuinka monetta kertaa. Onneksi fonecta caller kertoo jälkeenpäin ja joskus tulee googlailtuakin, onko aihetta soitella takaisin. Niinikään onneksi soittivat näkyvällä numerolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Työpuhelimeen tuli useampi yritys niin epämääräisistä numeroista, että jätin vastaamatta. Siviilipuhelimeen sitten yksi "suomalaisesta" 041-alkuisesta ja huijarihan siellä. Oli tosin vain 6 numeroa 041-alkuosan jälkeen. Taustalta kuului toisten huijarien kälätystä jollain intiantyylisellä aksentilla.

Siviilinumeron pitäisi olla salainen, mutta jotain kautta se on päätynyt huijareille. Tai sitten kokeilevat numeroita umpimähkään.

Edelleen ihmettelen, mikseivät operaattorit saa numeron väärentämistä kuriin.



Jos sattuvat soittamaan kun olen kotona, laitan puhelimen kajarien eteen ja tämän soimaan :smoke:

 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Onko tämä puhelin missä kukaan ei vastaa ja raha kilahtaa heti kirstuun vai onko siellä toisessa päässä joku lurittelemassa kauniita, kun lahjoitat? Hieno idea, jos on jokin rahankeruu automaatti, mutta mitäs sitten jos sieltä joku vastaakin ja menee tuohon retkuun?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Hmm... soittaisikohan nuo johonkin 0700-numeroon jos yllyttäisi? Joku "seksipuhelin marjatta" saattaisi olla kyllä ihmeissään jos sinne rupeaisi tulemaan tuollaisia soittoja mutta toisaalta ne ilmeisesti ovat aika hyviä pitkittämään puheluiden kestoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 269
Viestejä
4 192 848
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom