- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 486
Täytyypä tehdä ihan postaus tätä varten, koska tämä sai itseni innostumaan Skyrimin maailmasta yhtä paljon kuin yli vuosikymmen sitten. Kaikki varmasti muistaa miten iso juttu Skyrim oli... Kaikki puhui siitä, joka foorumi oli täynnä Skyrimiä. 4chanissa oli tuhansia triidejä, jossa viherteksteillä kerrottiin hulvattomia tilanteita miten NPCt käyttäytyi. Ihmiset eivät pystyneet ajatella muuta kuin Skyrimiä.
Itse olen pitkään halunnut palata Skyrimiin, koska nolosti täytyy sanoa, että en ole pelannut läpi sitä vampyyrilisäriä ja sen jälkeistä lisäriä. Jotenkin se on aina jäänyt koska olen halunnut uuden pelikerran olevan moderni. Yksi kaunis päivä aloin selata Modipaketteja/totaalikäännöksiä ja vastaani tuli Skyrim: Wildlander.
Wildlanderia kuvataan HC-versioksi, selviytymis- ja elämäsimulaattoriksi. Itse olen suuri selviytymispelien fani, joten aloin tutkimaan Wildlanderia ja tuli ns. Jackpot! Wildlander on juuri se mitä kaipasin Skyrimin uudelta läpipeluulta.
Olen nyt parin viikon aikana upottanut Skyrimiin enemmän tunteja kuin muihin peleihin yhteensä viime vuonna. Peli tuntuu kuin uudelta, mutta kuitenkin klassiselta Skyrimiltä.
Alla suurimmat muutokset, joita Wildlander tekee:
Viholliset ja maailma
-Pelimaailma ei enää nouse tasoja pelaajan mukaan vaan kaikki alueet ja vastustajat ovat kiinteästi tasottu. Jos bandiittiluola oli lvl10 kun olit itse lvl5, on se lvl10 loppuun saakka. Vihollisten lisäksi kaikki pelimaailman arkut ja muut lootit on staattisia. Vaikeissa luolissa on aina mehevä palkinto lopussa. Heikoissa luolissa ei ole löydettävissä mitään mielettömän arvokasta. Vihollisten varustus on myös aina suhteessa heidän tasoon. Pienitasoisilla bandiiteille on perussuojaa ja nahkaa, mutta jos he ovat osa suurempaa jengiä, alkaa se näkyä heidän varustustasossa. Kaikki ylläoleva on ollut loogista koko pelisession ajan mikä on aivan mieletöntä.
Osa vihollistyypeistä on myös aina kovempia kuin muut. Bandiitit ovat humanoidityylisistä heikoimpia, mutta esimerkiksi Draughit pistävät kampoihin ja kovasti. Ennen lvl20 saamista, epäkuolleet ovat erittäin kuollettava vastus. Vampyyrit ovat niin tappavia kuin vampyyrien kuuluu ollakin ja lohikäärmeet... Voi veljet.. Sanotaanko, että lohikäärmeet ovat oikeasti pelottavia.
Pelaaja ja taidot
Pelaaja on heikko kun peli aloitetaan! Ideana on, että päähahmo on matti meikäläinen ja joutuu opetella kaikki alusta alkaen. On lähes mahdotonta voittaa edes heikoimpia bandiitteja, jotka ovat pienimmillään noin lvl5. Pelin alkutaipale on tästä syystä erittäin hidastempoinen, mutta n. lvl5 jälkeen se alkaa ottamaan harppauksia. Itsellä taisi mennä n. 6-8h, että pääsin lvl 5 asti. Käytytännössä ainoat asiat mitä voit tappaa on sudet, näädät ja muut pienelukat. Näiden lisäksi voit kerryttää ase, kilpi ja taikataitoja harjoitusnukeilla, jotka antavat taitoa samaan tapaan kuin taistelisit vihollisten kanssa. Taitoja voi myös kehittää lukemalla ja opiskelemalla, joka on Wildlanderin uusi mekaniikka ja osa roolipelielämystä. Joskus sinun on tarkoituskin käyttää viikko ajasta kaupungissa, opiskellen, syöden, juoden ja nukkuen.
Jokainen taso tarkoittaa, että pelaajasta tulee huomattavasti kehittyneempi. 100% perkeistä on luotu uudelleen ja jokainen perkki on oikeasti merkittävä ja mielenkiintoinen. Taitojärjestelmä on luotu siten, että ilman perkkiä ei pelaaja täysi tampio kyseisen taidon kanssa. Vähintäänkin yksi perkki on käytettävä, jotta pelaaja osaa esimerkiksi käyttää kilpeä järkevällä tavalla.
Selviytyminen
Selviytymismekaniikka on iso osa roolipelielämystä. Pelaaja tarvitsee ruokaa, juomaa, unta ja hänen tulee olla puhdas. Ruokareseptejä ja uusia ruokia on mielettömästi. Kaikki järvet ja joet on käytettävissä ja niissä voi täyttää vesikanttiineita tai mitä tahansa muuta pulloa, jonka on tyhjentänyt. Vedessä voi myös peseytyä, joka vaikuttaa mm. kauppojen myyntihintoihin. Saippuat tuovat lisätuoksua, joka auttaa vastakkaiselle sukupuolelle puhumisessa ja kaupankäynnissä. Nälkäisenä tai janoisena on turha lähteä taistelemaan, joten näistä pitää pitää huolta. Syömällä kunnon aterian saa oikeastaan erittäin mehemän boostiin mm. staminan generointiin.
Pelimaailma on tappava. Pelissä on kolme erillistä mekaniikkaa ilmastoon liittyen. Jos pelaaja on märkä ja jääsateessa, on hengenlähtö oikeasti erittäin mahdollinen. Jokaisella vaatteella on lämpö ja sadesuoja-arvot ja suojaltaan heikompi varuste voi olla huonossa säässä parempi. Pelimaailmassa voi myös pystyttää leirin mikäli omistaa teltan ja leiriin voi tehdä nuotion ja muut varusteet. Nuotiolla voi avata kokonaan uuden perkkipuun, jossa on omat perkit, joita saa tekemällä selviytymisjuttuja kuten nukkumalla pihalla. Nämä ei ole siis pois varsinaisista perkeistä. Selviytymisperkit ovat erittäin hyödyllisiä, niillä saa mm. maksimikantomäärää nostettua.
Selviytymiseen kuuluu myös, että pelaajan kantoraja on rajattu. Ostamalla tai craftaamalla parempia reppua, nousee tämä raja. Myös perkit voivat nostaa kantoa. Mikään ylimaallisen pieni se ei kuitenkaan ole. Itsellä on nyt esimerkiksi 230 eli hyvin mahtuu tavaraa mukaan.
Taistelu
Taistelu on saanut vaikutteita Sekirosta. Ilman staminaa, olet kuollut. Taistelussa näet vihollisen staminan ja energian ja tarkoitus on yrittää kuluttaa vastustajan staminaa mahdollisimman paljon, jonka jälkeen saat iskuja perille todella tehokkaasti. Aseet ovat tappavia ja jos satut löytämään jonkin mehevän erikoisaseen olet vahvoilla! Torjunnat ovat kriittisiä hengissä pysymiseen pelaajalla sekä vihollisella. Suojalla on myös erittäin iso rooli. Jos esimerkiksi olet vaikkapa lvl15 ja pääset sivaltamaan miekalla täysin vapaasti lvl50 maagia, jolla on vain kaapu, saattaa tämä kuolla kertaheitosta. Taistelu antaa ja ottaa.
Staminasta on oikeasti pidettävä huolta ja seurattava sen tilannetta. Stamina ja magia eivät ole yhtä helppoja ylläpitää kuin ennen, mutta toisaalta niihin saattaa löytää yllättäviä varusteita kuten stamina regen 250%. Armorit päällä, magian hinta on moninkertainen ellei armoriin ota perkkiä joka mitätöi rangaistuksen. Raskaalla panssarilla perkkeihin pitää oikeasti panostaa.
Wildlanderin mukana tulee liuta uusia aseita ja tusinoittain erilaisia loitsuja.
Seuraajat.
Koska taistelu on erittäin tappavaa, saattaa seuraajat kuolla helposti. Varsinkin alussa seuraajia kuitenkin haluaa koska niiden avulla alkututkinta helpottuu. Seuraajissa on vain iso mutta: Ne ovat paljon kalliimpia kuin ennen ja vaativat palkan jokaiselta 24 tunnilta. Eli jos sellaisen palkkaa, kannattaa sitä hyödyntää. Itse nautin tästä suunnattomasti, koska ennen seuraajat tuntuivat täysin ylivoimaiselta konstilta edetä.
Ekonomia
Löydetyt esineet ovat arvokkaampia kuin alkuperäisessä. Eli jos ja kun selvität luolaston, on sen antama palkinto ruhtinaallisempi kuin ennen. Kauppiaiden välinen rahansiirto on myös erilainen kuin ennen ja vaikuttaa hyvältä. Perkeillä saa kivasti myytyä mille tahansa kauppiaalle mitä tahansa.
Grafiikka
Grafiikka käyttää ENB:tä, joka tuo luonnollisen valaistuksen. Kaikki pelimaailman tekstuurit on korvattu uusilla 2K tai 4K tekstuureilla. Suurin grafiikka-asetus vaatii RTX 3070 tai suuremman. Peli näyttää ihan sairaan nätiltä tällä asetuksella. Asetuksen voi valita käynnistysvaiheessa.
Summarum
Wildlander ei ole kenelle tahansa. Siinä eteneminen on huomattavasti hitaampaa kuin alkuperäisessä, mutta myös palkitsevampaa. N. lvl20 jälkeen perusbandiitit alkavat olla enemmänkin riistaa kun ne sitä ennen aiheutti kauhua. Bandiittipomojen kanssa tulee silti tanssahdeltua taisteluareenalla. Toki, jos olet huolimaton ja lvl 8 bandiitti lyö sinua ilman, että blokkaat, hupenee energiat erittäin nopeaa levusta riippumatta. Skarppina saa olla.
Itselläni on sama palo tutkia pelimaailmaa kuin 13v sitten. Jatkuvasti haluaa kehittää hahmoa, jotta saa uudet perkit ja pääsee haastamaan suurempia vihollisia.
Modeista sen verran, että kytkin päälle asetuksen, jossa kompassissa näkyy tutkimattomat alueet, jotka ovat lähellä. Se on oletuksena pois. Myös fast travel on disabloitu, jonka olen antanut olla pois.
Wildlanderista on massiivinen dokumentti, joka suositellaan lukemaan ennen pelaamista: Home
Asennus on erittäin simppeliä. Wildlanderin saa ladattua wabbajackista, joka on autoinstalleri, joka asentaa modin ja kaikki sen osat. Pelaajan harteille jää wildlanderlauncher.exe painaminen.
Itse olen pitkään halunnut palata Skyrimiin, koska nolosti täytyy sanoa, että en ole pelannut läpi sitä vampyyrilisäriä ja sen jälkeistä lisäriä. Jotenkin se on aina jäänyt koska olen halunnut uuden pelikerran olevan moderni. Yksi kaunis päivä aloin selata Modipaketteja/totaalikäännöksiä ja vastaani tuli Skyrim: Wildlander.
Wildlanderia kuvataan HC-versioksi, selviytymis- ja elämäsimulaattoriksi. Itse olen suuri selviytymispelien fani, joten aloin tutkimaan Wildlanderia ja tuli ns. Jackpot! Wildlander on juuri se mitä kaipasin Skyrimin uudelta läpipeluulta.
Olen nyt parin viikon aikana upottanut Skyrimiin enemmän tunteja kuin muihin peleihin yhteensä viime vuonna. Peli tuntuu kuin uudelta, mutta kuitenkin klassiselta Skyrimiltä.
Alla suurimmat muutokset, joita Wildlander tekee:
Viholliset ja maailma
-Pelimaailma ei enää nouse tasoja pelaajan mukaan vaan kaikki alueet ja vastustajat ovat kiinteästi tasottu. Jos bandiittiluola oli lvl10 kun olit itse lvl5, on se lvl10 loppuun saakka. Vihollisten lisäksi kaikki pelimaailman arkut ja muut lootit on staattisia. Vaikeissa luolissa on aina mehevä palkinto lopussa. Heikoissa luolissa ei ole löydettävissä mitään mielettömän arvokasta. Vihollisten varustus on myös aina suhteessa heidän tasoon. Pienitasoisilla bandiiteille on perussuojaa ja nahkaa, mutta jos he ovat osa suurempaa jengiä, alkaa se näkyä heidän varustustasossa. Kaikki ylläoleva on ollut loogista koko pelisession ajan mikä on aivan mieletöntä.
Osa vihollistyypeistä on myös aina kovempia kuin muut. Bandiitit ovat humanoidityylisistä heikoimpia, mutta esimerkiksi Draughit pistävät kampoihin ja kovasti. Ennen lvl20 saamista, epäkuolleet ovat erittäin kuollettava vastus. Vampyyrit ovat niin tappavia kuin vampyyrien kuuluu ollakin ja lohikäärmeet... Voi veljet.. Sanotaanko, että lohikäärmeet ovat oikeasti pelottavia.
Pelaaja ja taidot
Pelaaja on heikko kun peli aloitetaan! Ideana on, että päähahmo on matti meikäläinen ja joutuu opetella kaikki alusta alkaen. On lähes mahdotonta voittaa edes heikoimpia bandiitteja, jotka ovat pienimmillään noin lvl5. Pelin alkutaipale on tästä syystä erittäin hidastempoinen, mutta n. lvl5 jälkeen se alkaa ottamaan harppauksia. Itsellä taisi mennä n. 6-8h, että pääsin lvl 5 asti. Käytytännössä ainoat asiat mitä voit tappaa on sudet, näädät ja muut pienelukat. Näiden lisäksi voit kerryttää ase, kilpi ja taikataitoja harjoitusnukeilla, jotka antavat taitoa samaan tapaan kuin taistelisit vihollisten kanssa. Taitoja voi myös kehittää lukemalla ja opiskelemalla, joka on Wildlanderin uusi mekaniikka ja osa roolipelielämystä. Joskus sinun on tarkoituskin käyttää viikko ajasta kaupungissa, opiskellen, syöden, juoden ja nukkuen.
Jokainen taso tarkoittaa, että pelaajasta tulee huomattavasti kehittyneempi. 100% perkeistä on luotu uudelleen ja jokainen perkki on oikeasti merkittävä ja mielenkiintoinen. Taitojärjestelmä on luotu siten, että ilman perkkiä ei pelaaja täysi tampio kyseisen taidon kanssa. Vähintäänkin yksi perkki on käytettävä, jotta pelaaja osaa esimerkiksi käyttää kilpeä järkevällä tavalla.
Selviytyminen
Selviytymismekaniikka on iso osa roolipelielämystä. Pelaaja tarvitsee ruokaa, juomaa, unta ja hänen tulee olla puhdas. Ruokareseptejä ja uusia ruokia on mielettömästi. Kaikki järvet ja joet on käytettävissä ja niissä voi täyttää vesikanttiineita tai mitä tahansa muuta pulloa, jonka on tyhjentänyt. Vedessä voi myös peseytyä, joka vaikuttaa mm. kauppojen myyntihintoihin. Saippuat tuovat lisätuoksua, joka auttaa vastakkaiselle sukupuolelle puhumisessa ja kaupankäynnissä. Nälkäisenä tai janoisena on turha lähteä taistelemaan, joten näistä pitää pitää huolta. Syömällä kunnon aterian saa oikeastaan erittäin mehemän boostiin mm. staminan generointiin.
Pelimaailma on tappava. Pelissä on kolme erillistä mekaniikkaa ilmastoon liittyen. Jos pelaaja on märkä ja jääsateessa, on hengenlähtö oikeasti erittäin mahdollinen. Jokaisella vaatteella on lämpö ja sadesuoja-arvot ja suojaltaan heikompi varuste voi olla huonossa säässä parempi. Pelimaailmassa voi myös pystyttää leirin mikäli omistaa teltan ja leiriin voi tehdä nuotion ja muut varusteet. Nuotiolla voi avata kokonaan uuden perkkipuun, jossa on omat perkit, joita saa tekemällä selviytymisjuttuja kuten nukkumalla pihalla. Nämä ei ole siis pois varsinaisista perkeistä. Selviytymisperkit ovat erittäin hyödyllisiä, niillä saa mm. maksimikantomäärää nostettua.
Selviytymiseen kuuluu myös, että pelaajan kantoraja on rajattu. Ostamalla tai craftaamalla parempia reppua, nousee tämä raja. Myös perkit voivat nostaa kantoa. Mikään ylimaallisen pieni se ei kuitenkaan ole. Itsellä on nyt esimerkiksi 230 eli hyvin mahtuu tavaraa mukaan.
Taistelu
Taistelu on saanut vaikutteita Sekirosta. Ilman staminaa, olet kuollut. Taistelussa näet vihollisen staminan ja energian ja tarkoitus on yrittää kuluttaa vastustajan staminaa mahdollisimman paljon, jonka jälkeen saat iskuja perille todella tehokkaasti. Aseet ovat tappavia ja jos satut löytämään jonkin mehevän erikoisaseen olet vahvoilla! Torjunnat ovat kriittisiä hengissä pysymiseen pelaajalla sekä vihollisella. Suojalla on myös erittäin iso rooli. Jos esimerkiksi olet vaikkapa lvl15 ja pääset sivaltamaan miekalla täysin vapaasti lvl50 maagia, jolla on vain kaapu, saattaa tämä kuolla kertaheitosta. Taistelu antaa ja ottaa.
Staminasta on oikeasti pidettävä huolta ja seurattava sen tilannetta. Stamina ja magia eivät ole yhtä helppoja ylläpitää kuin ennen, mutta toisaalta niihin saattaa löytää yllättäviä varusteita kuten stamina regen 250%. Armorit päällä, magian hinta on moninkertainen ellei armoriin ota perkkiä joka mitätöi rangaistuksen. Raskaalla panssarilla perkkeihin pitää oikeasti panostaa.
Wildlanderin mukana tulee liuta uusia aseita ja tusinoittain erilaisia loitsuja.
Seuraajat.
Koska taistelu on erittäin tappavaa, saattaa seuraajat kuolla helposti. Varsinkin alussa seuraajia kuitenkin haluaa koska niiden avulla alkututkinta helpottuu. Seuraajissa on vain iso mutta: Ne ovat paljon kalliimpia kuin ennen ja vaativat palkan jokaiselta 24 tunnilta. Eli jos sellaisen palkkaa, kannattaa sitä hyödyntää. Itse nautin tästä suunnattomasti, koska ennen seuraajat tuntuivat täysin ylivoimaiselta konstilta edetä.
Ekonomia
Löydetyt esineet ovat arvokkaampia kuin alkuperäisessä. Eli jos ja kun selvität luolaston, on sen antama palkinto ruhtinaallisempi kuin ennen. Kauppiaiden välinen rahansiirto on myös erilainen kuin ennen ja vaikuttaa hyvältä. Perkeillä saa kivasti myytyä mille tahansa kauppiaalle mitä tahansa.
Grafiikka
Grafiikka käyttää ENB:tä, joka tuo luonnollisen valaistuksen. Kaikki pelimaailman tekstuurit on korvattu uusilla 2K tai 4K tekstuureilla. Suurin grafiikka-asetus vaatii RTX 3070 tai suuremman. Peli näyttää ihan sairaan nätiltä tällä asetuksella. Asetuksen voi valita käynnistysvaiheessa.
Summarum
Wildlander ei ole kenelle tahansa. Siinä eteneminen on huomattavasti hitaampaa kuin alkuperäisessä, mutta myös palkitsevampaa. N. lvl20 jälkeen perusbandiitit alkavat olla enemmänkin riistaa kun ne sitä ennen aiheutti kauhua. Bandiittipomojen kanssa tulee silti tanssahdeltua taisteluareenalla. Toki, jos olet huolimaton ja lvl 8 bandiitti lyö sinua ilman, että blokkaat, hupenee energiat erittäin nopeaa levusta riippumatta. Skarppina saa olla.
Itselläni on sama palo tutkia pelimaailmaa kuin 13v sitten. Jatkuvasti haluaa kehittää hahmoa, jotta saa uudet perkit ja pääsee haastamaan suurempia vihollisia.
Modeista sen verran, että kytkin päälle asetuksen, jossa kompassissa näkyy tutkimattomat alueet, jotka ovat lähellä. Se on oletuksena pois. Myös fast travel on disabloitu, jonka olen antanut olla pois.
Wildlanderista on massiivinen dokumentti, joka suositellaan lukemaan ennen pelaamista: Home
Asennus on erittäin simppeliä. Wildlanderin saa ladattua wabbajackista, joka on autoinstalleri, joka asentaa modin ja kaikki sen osat. Pelaajan harteille jää wildlanderlauncher.exe painaminen.
Viimeksi muokattu: