Skydiving eli laskuvarjohyppääminen

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
81
Pannaan tämmöinen topicci tänne pystyyn.

Onkos täällä kyseisen lajin harrastajia? Jos on niin missä kerhossa vaikutatte ja voihan sitä pienen esittelynkin tehdä kuinka aloitti harrastuksen yms :)

Itse menin PL-hyppykurssille vuonna 2014 heinäkuussa. Koulutuspaikkana toimi Alavuden Ilmailukerho joka on nykyinen hyppykerhoni edelleen.

Oppilaskausi meni aluksi hitaanpuoleisesti jännityksen ja muiden kiireiden takia. Ekana kesänä ei tainnut kuin 6 hyppyä tulla päiväkirjaan merkatuksi.

2015 vuonna keväällä sitten otettiin itseä niskasta kiinni ruvettiin "takomaan". Syksyllä 2015 olikin jo sitten A-lisenssi taskussa. Oppilasurani kesti 35 hyppyä. Ensimmäisiä PL-hyppyjä jouduin pari kertaa uusimaan ja paria suoritusta en voinut sitten tehdä pilvikaton vuoksi joten matalalta hop & pop.

Tähän mennessä on kerääntynyt vähän päälle 100 hyppyä ja ensi kaudella taas lisää!

Pistän tähän vähän listaa nykyisistä laskuvarjokamppeistani mitä omistan ja käytän:

Skywide Systems Fire valjas
Skylark Magellan 190sqft päävarjo
Aerodyne Smart 175sqft varavarjo
Cypres 2 AAD
Paratec FreeZR integraalikypärä
Bonehead avokypärä
L&B Ares digitaalinen korkeusmittari
Sapphire analoginen korkeusmittari
L&B Optima II äänikorkeusmittari
Googeleita kaikenmoisia läjä

ja luonnollisesti pakkausalusta koska välitän repustani ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Tämä on sellainen laji joka vähän (ja vähän enemmänkin) houkuttelisi, mutta kustannukset ovat melko järkyttävät ja rahoille olisi ns. tärkeämpääkin käyttöä. :smoke: On se varmaan hintansa arvoista, mutta silti...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
81
Tämä on sellainen laji joka vähän (ja vähän enemmänkin) houkuttelisi, mutta kustannukset ovat melko järkyttävät ja rahoille olisi ns. tärkeämpääkin käyttöä. :smoke: On se varmaan hintansa arvoista, mutta silti...
Eikös se niin mene, että jos ei kaikki rahat mene harrastukseen, niin harrastus on väärä? ;)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
508
Tää on kyllä sellanen harrastus, että jos meinaa harrastaa, niin kaikki vapaa-aika pitää tähän tuhlata... ainakin alussa.
Itse alottelin kans Alavudella keväällä 2010. Lapset oli tuolloin ihan pieniä ja kotoa oli vähän hankala lähteä, ja silloinkin kun kentälle pääsi niin tuulirajat paukku. Kesän aikana sain muistaakseni pari hyppyä tehtyä.
Siitä vuosi taukoa ja Jyväskylään muuton myötä koetin aloitella uudestaan Tikkakoskella. Edelleen lapset oli sen verran pieniä, että käynnit oli satunaisia ja joka kerta pelotti niin saatanasti, että mitään varmuutta ei saanut hommaan. Parin kesän aikana tais tulla 8 hyppyä lisää.
Tulikohan yhteensä 3 itseavausta ja sitten käyminen hiipui.

Nyt työkaveri vähän yllyttää ensi kesänä lähtemään ja vakavasti tuo olisi harkinnassa, mutta kun sitä on kerran kokeillut, niin viitsisi muuten vain hyppäämään pari kertaa kun kurssistakin joutuu taas maksamaan täyden hinnan. En yhtään epäile, että olisi hommat unohtunut, mutta säännöt on säännöt...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
81
Tää on kyllä sellanen harrastus, että jos meinaa harrastaa, niin kaikki vapaa-aika pitää tähän tuhlata... ainakin alussa.
Itse alottelin kans Alavudella keväällä 2010. Lapset oli tuolloin ihan pieniä ja kotoa oli vähän hankala lähteä, ja silloinkin kun kentälle pääsi niin tuulirajat paukku. Kesän aikana sain muistaakseni pari hyppyä tehtyä.
Siitä vuosi taukoa ja Jyväskylään muuton myötä koetin aloitella uudestaan Tikkakoskella. Edelleen lapset oli sen verran pieniä, että käynnit oli satunaisia ja joka kerta pelotti niin saatanasti, että mitään varmuutta ei saanut hommaan. Parin kesän aikana tais tulla 8 hyppyä lisää.
Tulikohan yhteensä 3 itseavausta ja sitten käyminen hiipui.

Nyt työkaveri vähän yllyttää ensi kesänä lähtemään ja vakavasti tuo olisi harkinnassa, mutta kun sitä on kerran kokeillut, niin viitsisi muuten vain hyppäämään pari kertaa kun kurssistakin joutuu taas maksamaan täyden hinnan. En yhtään epäile, että olisi hommat unohtunut, mutta säännöt on säännöt...
Käyppäs www.alavudenilmailukerho.com

Ollaan oltu melko joustavia noissa asioissa jos on vähän reilummin taukoa :) Kannattaa ottaa yhteyttä ja selvittää kui homma menee. Ei siitä välttis kyllä täyttä hintaa tarvi maksaa :)
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
81
Pakko kysyä, että onko foorumin laskuvarjohyppääjillä kokemusta Sirius Sportin tuulitunnelista? Muistuttaako kokemus millään tasolla laskuvarjohyppyä? Itse olin testaamassa ja kehonhallinta tuulitunnelissa oli yllättävän vaikeaa. Pieni liike tai epätasapaino sai minut heilumaan holtittomasti tunnelissa. Voiko oikeassa laskuvarjohypyssä pieni liike saada aikaiseksi jotain holtitonta?
Itse en ole tuulitunnelissa käynyt, mutta siis sama tunne on vapaapudotuksessa. Kilpahyppääjät käyvät juurikin treenaamassa tuulitunnelissa taitojaan.

Oikeaoppinen vapaapudotusasento on joillekin ihmisille vaikea opetella ja joillekin se on lastenleikkiä. Pienetkin kehonliikkeet saavat kroppasi liikkeelle ilmavirran mukana.

Itse en tuota vapaapudotusta oikeen paljoa harrasta tällä hetkellä. 1600m korkoa ja varjo heti auki. Kuvulla lentäminen on parasta :) Google "swooping"
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
5
Onhan täällä muitakin!


Hieno laji! Suosittelen kaikille
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Aikanaan olen C-kelpparin (onko ne enää edes tämän nimisiä?) suorittanut, mutta harrastus jäi sitten siihen. Koneen ovesta hyppääminen siihen asti kun on taas maan kamaralla on parasta mitä voi housut jalassa tehdä, niin kuin isot pojat sanoi. Mutta se kaikki muu... Kokonaisuutena laji ei ollut yhtään minun juttu; vihasin varjon pakkaamista ja ainaista odottelua - ensin odotat keliä - pahimmillaan päiväkausia, sitten odotat että mahdut pokaan, sitten odotat että ollaan hyppykorkeudessa, sitten odotat omaa hyppyvuoroa - ja viiden minuutin jees-osuuden jälkeen sama alusta. Laji vie kaiken rahan ja vapaa-ajan, mutta on silti vähintäänkin kokeilemisen arvoinen. Eihän sitä ole pakko mennä yksinhyppelykurssille, tandemilla pääsee saman tien ilman turhia teoriaopintoja taivaalle kunhan latoo riittävästi satasia tiskiin.

Ja kurssille aikoville paras ohje: ÄLÄ mene pakkolaukaisukurssille, vaan NOVA-/AFF-kurssille. Pakkolaukaisut on ihan perseestä ja vanhanaikainen koulutusmuoto. AFF/NOVA on todellakin lisäkustannuksen arvoinen.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Pakko kysyä, että onko foorumin laskuvarjohyppääjillä kokemusta Sirius Sportin tuulitunnelista? Muistuttaako kokemus millään tasolla laskuvarjohyppyä? Itse olin testaamassa ja kehonhallinta tuulitunnelissa oli yllättävän vaikeaa. Pieni liike tai epätasapaino sai minut heilumaan holtittomasti tunnelissa. Voiko oikeassa laskuvarjohypyssä pieni liike saada aikaiseksi jotain holtitonta?
Riippuu ihan mitä tältä kokemukselta haet? Jos tarkoitetaan tunnetiloja, niin tuulitunneli ei luonnollisesti ole lähimainkaan sama asia. Laskuvarjohyppäämisen olennainen osa on pelko. Ensimmäiset hypyt voivat olla aivan hirveitä, mutta niin on itsensä voittamisesta ja ehjänä maahan pääsemisen aiheuttama endorfiiniryöppykin. Kicsejähän lajista haetaan, eikä niitä saa tunnellista, jossa tarkoitus on vain treenata teknistä suoritusta.

Ja kyllä, yllättävän pienikin liike tai asennon muutos tai asentovirhe voi saada aikaan yllättäviä ja vaarallisiakin asioita.

Muoks. Siriuksen tunnelista minulla ei ole kokemusta, sillä se tuli vasta paljon sen jälkeen kun lopetin lajin. Tunnelista muutoin on kokemusta, niitä ei vain silloin ollut Suomessa joten jäi yhteen kertaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Intouduin muistelemaan omaa hyppyuraani, joten laitetaas nyt jotain siitäkin. Sehän oli erityisen lyhyt (pari vuotta, <70 hyppyä) mutta sitäkin värikkäämpi :D

Ehdin siis (aka "Sit ku mä vedin"):
- osallistua kahdelle eri hyppykurssille (vaihdoin PL-kurssilta NOVAan)
- hypätä 6 eri kentälle 3 eri maassa ja maanosassa
- hypätä 3:sta täysin erityyppisestä lentokoneesta Cessnasta valtavaan rahtikoneeseen
- hypätä korkeuksista 800m-5500m (ja kokea täten lisähapen käytönkin)
- käydä tuulitunnellissa
- hypätä kolmella eri kalustolla (valjaat+kupu) joista viimeiset olivat omani
- hypätä ammattikuvaajan kanssa
- päästä lehteen hyppyjuttuun
- päästä TwinOtterin puikkoihin
- hypätä sunset-loadissa
- kokea hyvin surullisenkin päivän, BSBD :(

jotain varmaan unohtuikin. Paljon jäi upeita muistoja :)

Mitä en ehtinyt:
- tehdä vv-keikkaa...
- oppia freetä juuri yhtään :rolleyes:
- oppia kunnolla pakkaamaan varjoa ilman apuja :confused2: (yksi suurimmista syistä lajiin turhautumiseen)
- hypätä kuumailmapallosta. Tää olis ollut mahtava kokea.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 433
Viestejä
4 199 264
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom