Skootterin kuljetus peräkärryssä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sesse
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
178
Pitäisi ostaa tytölle skootteri ja nyt ehkä löytynyt sopiva yksilö. Matkaa on vaan aika pitkästi, niin miten onnistuisi skootterin kuskaus peräkärryssä? Itselläni ei ole koskaan ollut mopoa tai skootteria, niin ottakaa tämä huomioon kun vastaatte. Voiko polttoaineet valua jos laittaa skootterin makuulteen? Varmaan jonkun liinahässäkän vaatii kuomukärryyn, jos sellaisen vuokraan.
 
Pitäisi ostaa tytölle skootteri ja nyt ehkä löytynyt sopiva yksilö. Matkaa on vaan aika pitkästi, niin miten onnistuisi skootterin kuskaus peräkärryssä? Itselläni ei ole koskaan ollut mopoa tai skootteria, niin ottakaa tämä huomioon kun vastaatte. Voiko polttoaineet valua jos laittaa skootterin makuulteen? Varmaan jonkun liinahässäkän vaatii kuomukärryyn, jos sellaisen vuokraan.

Pystyssä aina kuljetus, liinoilla kiinni.
 
Käy jossain moottoripyöräkerholla tms ja pyydä näyttään oikea sidontatapa. Hankala keksiä itse. Kuten sanottu, pystyssä liinoilla.
 
Pitäisi ostaa tytölle skootteri ja nyt ehkä löytynyt sopiva yksilö. Matkaa on vaan aika pitkästi, niin miten onnistuisi skootterin kuskaus peräkärryssä? Itselläni ei ole koskaan ollut mopoa tai skootteria, niin ottakaa tämä huomioon kun vastaatte. Voiko polttoaineet valua jos laittaa skootterin makuulteen? Varmaan jonkun liinahässäkän vaatii kuomukärryyn, jos sellaisen vuokraan.
Tästä mallia:
 
Eturengas tukea vasten esimerkiksi puusta ruuvailee nopeasti telineen johon eturenkaan saa niin että pyörä pysyy pystyssä ja sitten liinoilla vedetään sarvista etupumput kasaan. Näin kaikkien kaksipyöräisten kuljetus.
 
Ja jos on liian matala kuomu niin sitten makuulteen?

En kyllä kuljettaisi, jos ei ole joku sähköskootteri. Öljyt valuu vääriin paikkoihin, bemsat valuu vääriin paikkoihin jne. Ihan moottorin sisälläkin. Pahimmillaan hajoaa kun koitat käynnistää.

En tiedä menisikö teoriassa jos tyhjentäisit koko koneen kaiksta nesteistä mut eihän siinä järkeä oo. Vuokraat tarpeeksi korkean kuomukärrin ja liinoilla kii. Myös pikkupaku toimii, etenkin skootteri nyt menee missä vain.
 
Hyviä ohjeita jo tullutkin.

Vielä lisäisin että jos kärryn kanssa ei ole aikaisempaa kokemusta, niin lastin oikea sijoitus kärryssä. Tai siis että aisalle tulee tarpeeksi painoa, mutta ei liikaa. Takapainoinen kärry (aisa nousee ylös) on varsinkin näillä keleillä suorastaan hengenvaarallinen.
 
Kuulostaapa vaikealta. Pakettiauton vuokraus taas sitten liian kallista suhteessa hintaan.
 
Hyviä ohjeita jo tullutkin.

Vielä lisäisin että jos kärryn kanssa ei ole aikaisempaa kokemusta, niin lastin oikea sijoitus kärryssä. Tai siis että aisalle tulee tarpeeksi painoa, mutta ei liikaa. Takapainoinen kärry (aisa nousee ylös) on varsinkin näillä keleillä suorastaan hengenvaarallinen.
Halkoja ja puutarha roskia etupäässä tullut kärryllä kuskattua. Tiedossa on tuo sijoittelu. Tavallaan tollanen pitkä matka muutenkin jännittää, kun siinä on omat riskit jos ei ole kyseisen asian kuskailusta kokemusta.
 
Kaikki on vaikeaa ennen kuin oppii. Pyydät jotain prätkäjätkää näyttään helppo homma kunhan joku eka opettaa. Peräkärryn oikea kuormaus taas on toinen taito, pitäähän sekin osata. Pikkupaku varmaan stressittömämpi jos ei oo kokemusta, eihän se juuri mitään maksa vs. tulevat bensakulut.
 
Skoottereissa on kaksijalkainen seisontatuki. Pysyy hyvin pystyssä. Laitat liinoilla lavaan kiinni.
 
Halkoja ja puutarha roskia etupäässä tullut kärryllä kuskattua. Tiedossa on tuo sijoittelu. Tavallaan tollanen pitkä matka muutenkin jännittää, kun siinä on omat riskit jos ei ole kyseisen asian kuskailusta kokemusta.

Nooh, uskaltaisin väittää että jos netissä kyselee ohjeita oikeaan kuljetustapaan. Niin hommahan on jo 99% turvallisilla vesillä. Näkee välillä liikenteessä näitä "ei tartte opettaa / kyllä mä osaan"-kuljetuksia, joilta pitäisi ottaa kortti pois.
 
Noissa videoissa käytetään sit etupyörälle kuljetustelinettä. Jos sellaista ei ole, niin pitää huomioida, että etupyörä voi kääntyä ja yhtäkkiä sidonta ei enää pidä. En enää muista miten sidonta piti tehdä jos ei ole telinettä, joku kikka siihenkin oli... Pyörä linkkuun tms.
 

Pystyasennossa.

Tästä mallia:

Ei ole skoottereita nuo, vaan moottoripyöriä. Skoottereissa on seisontatuki.
Noissa videoissa käytetään sit etupyörälle kuljetustelinettä. Jos sellaista ei ole, niin pitää huomioida, että etupyörä voi kääntyä ja yhtäkkiä sidonta ei enää pidä. En enää muista miten sidonta piti tehdä jos ei ole telinettä, joku kikka siihenkin oli... Pyörä linkkuun tms.
Skootteri luonnollisesti lukitaan avaimella, jolloin etupyörä ja tanko ei käänny. Eli käännetään pyörä vasemmalle ja lukitaan avaimella.
 
Oliskohan sitten esim. Oulussa mahdollisesti vuokralla tollasta kärryä, jossa tulee mukana tuo etupyörän kuljetusteline ja rampit? Tätä mitä nyt katsonut, niin mahdollisesti vois yks tuttu siellä olla auttamassa kans sitomisessa.
 
Ja jos on liian matala kuomu niin sitten makuulteen?
Ei makuulteen, kuten jo aiemmin mainittiin täällä. Jos on liian matala kuomu, niin ota se irti. Yleensä kyllä skootterit niin matalia että mahtuu helposti kuomukärryyn. Jos ei ole, niin kuomun irroittaminen on max. 5min homma kun joku kaverina nostamassa.

Eikä todellakaan tarvitse mitään telineitä tai edes sitä seisontatukea. 2-3:lla kuormaliinalla vain sopivasti kiinni ja kunnolla heiluttelee että pysyy. Jos ahdistaa, niin hetken ajon jälkeen pysähtyy tarkistamaan kiinnitykset. Ilman kuomua helppo tarkistella taustapeilistä onko pysynyt kiinni.
 
Oliskohan sitten esim. Oulussa mahdollisesti vuokralla tollasta kärryä, jossa tulee mukana tuo etupyörän kuljetusteline ja rampit? Tätä mitä nyt katsonut, niin mahdollisesti vois yks tuttu siellä olla auttamassa kans sitomisessa.
Skoottereille ei tarvitse etupyörän telinettä.
 
Kuten muutaman kerran ketjussa todettu. Et tarvitsen skootterin kanssa tukea eturenkaalle.
keskijalka alas ja liinat kiinni.
 
Oliskohan sitten esim. Oulussa mahdollisesti vuokralla tollasta kärryä, jossa tulee mukana tuo etupyörän kuljetusteline ja rampit? Tätä mitä nyt katsonut, niin mahdollisesti vois yks tuttu siellä olla auttamassa kans sitomisessa.
Ei tarvitse edes ramppeja. Normiskootterin nostaa kyllä melkein jo yksinkin kärryn kyytiin.
 
Havainnolistava kuva heille, jotka eivät ole skootteria nähneet:

Skootteri-3..jpg
 
Havainnolistava kuva heille, jotka eivät ole skootteria nähneet:

Skootteri-3..jpg
On sen verran heppoisia nuo skoottereiden keskiseisontatelineet, että välttäisin sen käyttöä. Vääntyy pian kun vetää kuormaliinoilla skootterin tiukkaan kiinni. Itse ole kuskaillut useita moottoripyöriä, mopoja ja skoottereita kärryllä ihan vain pelkkien kuormaliinojen varassa.
 
Tässä vinkkiä skootterin kuljettamiseen:
1642700774454.png


Ohjaustangosta en lähtisi liinoja kiristämään vaan jostakin sen alapuolelta kuten kuvassa.
 
Kuvassa ei yksikään liina estä kuorman siirtymistä eteenpäin...?
Paras tietenkin että liinat kiinnitetää takaa lavan takakulmiin ja edestä etukulmiin. Tai ainakin osoittamaan niihin suuntiin jonkun verran. Tällöin estyy eteenpäin, sivuille ja ylöspäin suuntautuva liike.
 
Pitää vaan olla varovainen kun opetetaan etenkin jos kukaan ei näytä ja selitä, on vain kuva. Vrt. Youtubessa on vieläkin joku vakuutusyhtiön veneensidontavideo, jossa kaikki tehdään päin persettä ja kuorma on sakon tai onnettomuuden arvoisesti sidottu...

Liinojen pitää estää kuorman liikkuminnen kaikkiin suuntiin ja se onnistuu kuten Sally_Spectra kirjoitti. Jos kaikki liinat "osoittaa" samaan suuntaan, kuorma tietenkin pääsee liikkeelle, ellei ole kiristetty etulaitaa vasten ja silloinkin tuntuu suspektilta...
 
Kyllä on taas tehty helposta vaikeaa. Liinoilla tommosen saa pysymään pystyssä. Isojakin moottoripyöriä kuskattu niin, että kiertää sen liinan tangon ympäri molemmin puolin ennen kuin kiristää, ei se mihinkään luista/pääse kääntymään. Takapäänkin kun vetää tarakasta, niin on pyörän oma jousipaine pitämässä pystyssä.

Jos nyt oikeen varmanpäälle haluaa lähteä, niin kaksi pituussuunnassa kärryn sisään just mahtuvaa patikan pätkää ja kaksi leveys. Pyörä väliin, patikat ruuveilla toisiinsa kiinni, ei ainakaan alhaalta karkaa. Toki liinat myös.

Skootteri menee kyllä kyljelläänkin jos suojaa vaikka patjalla ettei katteet säry. Perillä sitten lisää öljyä koneeseen senverran mitä on ulos päässyt. Huohottimen kautta koneeseen menneet palaa kyllä pois ekalla käynnistyksellä.
 
Ohjaustankoliina ja 2kpl kuormaliinoja. Eturengas suorassa erilaista vasten ja tankoliinasta etukulmiin kiinni liinat.
Näön vuoksi voi laittaa takarenkaaseen liinan jos haluaa.
Menee skootterit, Crossin, kyykkypöyrät.
Motonetistä 12,90€ ja jää katteet ehjäksi.
 
Mä olen aina vetänyt skobat etulaitaa vasten, tanko linkkuun ja veto molempiin etunurkkiin esim tankoliinalla. Keskiseisontatuki alle ja istuimen takaosan kahvoista yksi liina läpi ja veto suoraan alas. Ei se muuta tarvitse.

Ei tuossa nyt mitään jännittämistä ole, kun saat sen siihen päälle niin kuka tahansa karvarintainen arjalaismies saa kuljetettua ilman onnettomuutta tällaisen jos meikäläinen kuskaili näitä "työkseen" 18v nöösinä kesähommissa. Ei mullekaan kukaan mitään opettanut ja ihan maalaisjärjellä ne sai pysymään kiinni. Siinä tehdessä sitä oppi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom