En löytänyt äkkiseltään lankaa, jossa olisi keskusteltu tai vertailtu eri skaalaustekniikoita. Nyt kun Nvidia toi 20-sarjassa tuon tekoälyllä parannellun skaalauksen, asia alkoi kiinnostaa laajemminkin. Nimittäin resoluutio on yksi suurimmista tehosyöpöistä ja jos näyttis sisältäisi kunnon skaalaimen, voisi ruudunpäivitysnopeutta nostaa helposti. Saisipa myös lisää elinaikaa vanhalle näyttikselle.
Minulla on 1070 ja se on hieman hidas UHD resolla. Mitä olen katsonut videoita 20-sarjan DLSS tuetuista peleistä, on sen toimivuus kovin vaihtelevaa. Joskus se tekee ihan hyvää jälkeä, mutta joskus näkyvissä on selkeitä artifakteja ja kuva on silti sumea. Olisi hienoa, jos algoritmissa olisi asetuksia, jotta käyttäjä voisi hienosäätää skaalainta oman makunsa mukaiseksi. Vähän niinkuin madVR:ssä on asetuksia joka lähtöön.
Josta päästäänkin vertailuun: madVR:n NGU skaalain on parasta mitä ei-reaaliaikaiselle videolle on tarjolla, mutta sitä ei voi käyttää peleihin. DLSS:n lupaus on samansuuntainen eli neuroverkko opetetaan laajalla kirjolla suuren resoluution referenssikuvia skaalaamaan alemman resoluution kuva laadukkaasti isommalle resoluutiolle. Paha vaan, ettei DLSS näytä vielä olevan ihan tilanteen tasalla, Nvidian suurista puheista huolimatta.
En voi suoraan verrata DLSS:ä skaalaamattomaan ja NGU:lla skaalattuun kuvaan, koska minulla on tosiaan vain 1070 käytössä. Mutta voin verrata UHD kuvaa FHD NGU skaalattuun videoon ja sen teinkin. Liikkeessä eroja on vaikea nähdä, mutta pysäytyskuvissa erot huomaa helposti: UHD kuvassa on paljon selkeämmät yksityiskohdat. Mutta myös skaalattu kuva on kuitenkin selkeä eikä sumuinen ja ääriviivat ovat sulavat, toki alemman lähderesoluution puitteissa. Minkään näköistä aliasointia ei ole nähtävissä.
Linkki vertailuvideoon: https://1drv.ms/v/s!AmQqiovTs16T-TXXScgT0Do1nKQ5
Video pitää ladata omalle koneelle, koska streamaus rajoittaa resoluution FullHD:ksi. Myös UHD näyttö tai TV on syytä olla käytössä, muuten erot eivät ole luotettavasti nähtävissä.
Käytetyt asetukset:
- 3D mark Firestrike testi
- UHD reso, ei antialiasointia
- FullHD reso, ei antialiasointia
- UHD versiolle ei ole tehty jälkikäsittelyssä mitään
- FHD versio on skaalattu NGU-AA skaalaimella UHD:ksi
Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavasta testistä DLSS skaalattu versio (onko Firestrike tuettu?). Voisi vertailla sitä tuohon NGU:n tekemään versioon. Firestrike on siksi hyvä, että se on joka ajolla sama, jolloin eri resoluutiot saa nätisti kulkemaan rinnakkain. Jos pelaa jotain peliä itse, ei mitenkään saa kahta samanlaista otosta aikaiseksi. Toki joissain peleissä on sisäinen benchmark, joka voisi myös soveltua tähän. Vinkkejä DLSS tuetuista peleistä?
Minulla on 1070 ja se on hieman hidas UHD resolla. Mitä olen katsonut videoita 20-sarjan DLSS tuetuista peleistä, on sen toimivuus kovin vaihtelevaa. Joskus se tekee ihan hyvää jälkeä, mutta joskus näkyvissä on selkeitä artifakteja ja kuva on silti sumea. Olisi hienoa, jos algoritmissa olisi asetuksia, jotta käyttäjä voisi hienosäätää skaalainta oman makunsa mukaiseksi. Vähän niinkuin madVR:ssä on asetuksia joka lähtöön.
Josta päästäänkin vertailuun: madVR:n NGU skaalain on parasta mitä ei-reaaliaikaiselle videolle on tarjolla, mutta sitä ei voi käyttää peleihin. DLSS:n lupaus on samansuuntainen eli neuroverkko opetetaan laajalla kirjolla suuren resoluution referenssikuvia skaalaamaan alemman resoluution kuva laadukkaasti isommalle resoluutiolle. Paha vaan, ettei DLSS näytä vielä olevan ihan tilanteen tasalla, Nvidian suurista puheista huolimatta.
En voi suoraan verrata DLSS:ä skaalaamattomaan ja NGU:lla skaalattuun kuvaan, koska minulla on tosiaan vain 1070 käytössä. Mutta voin verrata UHD kuvaa FHD NGU skaalattuun videoon ja sen teinkin. Liikkeessä eroja on vaikea nähdä, mutta pysäytyskuvissa erot huomaa helposti: UHD kuvassa on paljon selkeämmät yksityiskohdat. Mutta myös skaalattu kuva on kuitenkin selkeä eikä sumuinen ja ääriviivat ovat sulavat, toki alemman lähderesoluution puitteissa. Minkään näköistä aliasointia ei ole nähtävissä.
Linkki vertailuvideoon: https://1drv.ms/v/s!AmQqiovTs16T-TXXScgT0Do1nKQ5
Video pitää ladata omalle koneelle, koska streamaus rajoittaa resoluution FullHD:ksi. Myös UHD näyttö tai TV on syytä olla käytössä, muuten erot eivät ole luotettavasti nähtävissä.
Käytetyt asetukset:
- 3D mark Firestrike testi
- UHD reso, ei antialiasointia
- FullHD reso, ei antialiasointia
- UHD versiolle ei ole tehty jälkikäsittelyssä mitään
- FHD versio on skaalattu NGU-AA skaalaimella UHD:ksi
Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavasta testistä DLSS skaalattu versio (onko Firestrike tuettu?). Voisi vertailla sitä tuohon NGU:n tekemään versioon. Firestrike on siksi hyvä, että se on joka ajolla sama, jolloin eri resoluutiot saa nätisti kulkemaan rinnakkain. Jos pelaa jotain peliä itse, ei mitenkään saa kahta samanlaista otosta aikaiseksi. Toki joissain peleissä on sisäinen benchmark, joka voisi myös soveltua tähän. Vinkkejä DLSS tuetuista peleistä?