Sixtin vuokra-autoon 2 pientä naarmua = 1514 euroa

Liittynyt
08.06.2020
Viestejä
4
Itse ajattelin sen olevan jonkun leveämmän kappaleen kolahduksen, en kuitenkaan ole autoa naarmuttanut ja vauriokohta vaikuttaa (surkeita kuvia katsomalla) kiveniskulta. En toki ole expertti näissä asioissa, ja siksi tuntuukin että olen helppo kusetuskohde.
Mietin myös, onko oikeasti oikeaus veloittaa jotain, mitä ei edes ole tehty? Näin väittävät kuitenkin.
 
Liittynyt
08.06.2020
Viestejä
4
Tässä kuvassa ehkä näkyy parhaiten.
Kokoa on kyllä lopulta vaikea lähteä arvioimaan, sillä en ole saanut itse tuota livenä nähdä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Melko nihilististä. Ehkö ne toivoo että sulla on joku vakuutus esim luottokortin mukana ja omavastuu 0.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tässä kuvassa ehkä näkyy parhaiten.
Kokoa on kyllä lopulta vaikea lähteä arvioimaan, sillä en ole saanut itse tuota livenä nähdä.
No ihan raiskattu auton kulmahan tuo on - jos sulla ei ole kuvia ennen vuokrausta jotka osoittavat kulman olevan samassa kunnossa, niin vaikea on valittaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Viimeksi kun olin Italiassa vuokrasin Roomasta Sixt’in auton ja ajoin etelään. Sopimus piti allekirjoittaa ennen auton näkemistä joten kohtaan ”olen tarkastanut auton” laitoin viereen ”minulla ei ole ollut mahdollisuutta tarkastaa autoa”.

Päiviä palautuksen jälkeen valiteltiin jostain naarmusta ja vaadittiin tonneja. Ei tullut mulla, enkä edes ollut nähnyt, mutta mikään ei auttanut.

Sanoin ettei noutaessa tai palauttaessa ollut mahdollisuutta tarkastaa autoa, ei kuulemma ollut väliä kun sopimus oli allekirjoitettu. Käskin sitten kattomaan sopimusta enkä enään kuullut takaisin niistä :)
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Voiko joku kiveniskemä muka olla korvattava juttu? Autoahan on käytetty normaalisti ja kiveniskemiä tulee jokaiseen. Kysyisin ehkä kuluttajaneuvonnasta heidän näkemyksen.
En kans tiiä. Mulla oli auto liisattuna viime vuonna 6kk ajan, eikä ALD ainakaan ruvennut kitisemään mistään tuollaisista, vaikka niitä jonkun verran olikin. Tuulilasin vaihdattivat mun piikkiin mut siinä oli ihan rehellinen kolo, että reilu peli.

Kyseinen auto meni sittemmin kaupaksi ALD:lta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Voiko joku kiveniskemä muka olla korvattava juttu? Autoahan on käytetty normaalisti ja kiveniskemiä tulee jokaiseen. Kysyisin ehkä kuluttajaneuvonnasta heidän näkemyksen.
Tästä olen myös kovin epäileväinen. Kiveniskemähän aiheutuu normaalista käytöstä, ei vahingosta tai virheestä.

Toki huono ajotapa lisää kiveniskemiä, mutta oleellista on että niitä esiintyy myös varovaisella ajotavalla.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
949
Vuosi sitten olin työmatkalla ja Hertz USA antoi minulle aivan kyljestään naarmutetun letukan. Ei ollut pelkkiä kiven iskuja, vaan ihan koko kyljen mittaiset naarmut. En jäänyt enempää valittamaan kun oli kiire asiakkaan luokse, mutta otin kuvat ja pistin toki lomakkeeseen tiedot että tällaisia jälkiä oli jo kun auton sain. Eivät näköjään pieniä naarmuja korjaa vaan auto jatkaa kiertoon.

Näitä tarinoita on netissä vaikka kuinka, joissa rahastetaan olemattomista naarmuista. Helppo ottaa auto firman piikkii, mutta lomamatkalle en mielellään vuokraisi kun sit on koko loman julmettu pelko perseessä että minkä hotellin parkkipaikalla tulee kylkeen naarmut. Jossain Italiassa sitä ei vaan voi välttää. Helpompi mennä omalla autolla jossa valmiiksi jo Stadin mulkut rutanneet puskurit
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Vaurioiden kusettaminen on tietysti väärin, mutta tuossa nyt ei ole mitään outoa että autoja ei korjata. Ihan samanlaista mahdollisuuttahan tarjotaan myös normaalille autoilijalle, eli rahalla kompensoidaan aiheutunut vahinko ja sen aiheuttama arvonalenema. Jos niillä autoilla on 2 vuoden elinkaari vuokrakäytössä, ei ne jouda korjaamolla seisomaan. Jonkinlaista arvonalenemaa tulee tietysti siihen kun ne autot myydään ulos vuokrakäytön jälkeen, mutta joku pieni naarmu tai kiveniskemä ei välttämättä edes vaikuta merkittävästi myyntihintaan, joten olisi typerää edes sitä korjata.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ovat myös ilmoittaneet, että heillä on vaurioprosessin mukaisesti oikeus veloittaa virallisen kustannusARVION hinta. Tästä en ole ennen kuullut, osaako joku kertoa tarkemmin?
EU on jokunen vuosi sitten puuttunut aika kovalla kädellä erinäisiin autovuokraamohuijauksiin. Suosittelen selvittämään millaisia linjauksia ovat tehneet esim. juuri arvioperusteisista veloituksista joita ei varmaan korjata ollenkaan. Pikemminkin useampikin asiakas voi joutua maksamaan samoista naarmuista.

Ainahan voi väittää, että EU on linjannut, että kuluttajalla on oikeus saada todisteellisesti tieto toteutuneista korjauskustannuksista, tjsp. :cool:

Onko autovuokraamo ottanut jäljet puheeksi autoa palauttaessa? Pystyvätkö ne edes osoittamaan, että jäljet olisivat tulleet juuri sinun vuokrauksen aikana?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Jossain Italiassa sitä ei vaan voi välttää. Helpompi mennä omalla autolla jossa valmiiksi jo Stadin mulkut rutanneet puskurit
Viime vuoden keväällä olimme perheen kanssa Italiassa viikon vuokra-autolla. Kamala paniikki etukäteen kun tuli lueskeltua kauhutarinoita. Pisan kentältä otettiin auto pelko perseessä, parkkipaikka oli niin täynnä autoja ja tiheästi etten hetkee ole nähnyt. Muistaakseni Joyrentiltä vuokrattiin auto ja työntekijän kanssa käytiin auto läpi. Sanoin samalla työntekijälle, että kuvaan auton samalla kun kierrettiin ja se kävi mainiosti, kuulemma kaikkien pitäis niin tehdä

Firenzessä vähän kuumotti ajaminen mutta maaseudulla ei ollut mitään hätää. A1-moottoritiellä vaikka liikennettä oli julmetusti ja nopeudet ihan muutakuin rajoitus oli, niin turvallisemmalta ajaminen siellä tuntui kuin Suomessa. Valoja väläyteltiin ohitustilanteessa AINA, vilkku oli päällä ja töötti oli ahkerassa käytössä. Oli aika erilaista ajella pitkin kehä kolmosta ja Hki-turku moottoritietä kotiin.

Mutta auton vuokrasta vielä, palautimme auton takaisin kentälle kuuden aikaan aamulla, kuvasin auton parkkipaikalla uusiksi, avaimet pudotettiin lokerikkoon ja siinä se.

Noin viikon kuluttua tuli sähköpostia autovuokraamolta vielä, että lasten aurinkolasit löydetty autosta, onko meidän? Vastasin että on ja olivat valmiita lähettämään postilla ne, mutta vastasin ettei tarvitse.

Pakko sanoa että vaikka ennakkoon Italian vuokraamot haukutaan lyttyyn joka paikassa niin ainakin tuo paikka 5/5 ja tulen käyttämään toistekin!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Meillä oli joskus Saksassa kans keissi missä vuokraamo yritti jälkikäteen karhuta jotain älytöntä summaa oven uudelleenmaalaamisesta naarmun jälkeen. Oltiin kyllä tehty tarkastuskierros, mut perus, ahdas ja pimeä autohalli, eihän sitä siellä näkynyt. Pistettiin vaan viesti perään, että ei ole tullut meiltä, auton tarkastuksessa ei ollut mahdollista huomata, eikä sieltä koskaan enää kuulunut mitään.

Mulla on joskus ollut noita CDW waiver -vakuutuksia ulkomaanreissuille (Car Hire Excess Insurance - iCarhireinsurance.com tms.), eivät maksa (kuten tuollaisten pistevakuutusten ei kuulukaan) kovin paljoa, mutta ei ole kokemuksia korvauksista, tuota Saksan keissiä lukuunottamatta ei ole tullut vuokraamoiden kanssa ongelmia (edes aiheesta; kerran tuuppasivat mulle Lontoossa jonkun hiton sitikan jossa oli matalaprofiiliset renkaat joissa vielä varmaan sentti vannetta renkaan ulkopuolella, yllätys yllätys että väärältä puolen taskuparkkeeratessa vedin ne vanteet ihan solmuun - palauttaessa Heathrowlla oli joku venäläinen äijä ottamassa vastaan jolla oli joku eeppinen ongelma viivakoodiskannerinsa kanssa, se vaan totesi että ei sitä kiinnosta, tuollaista sattuu...)
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Vähän isomman lentoyhtiön/nimekkään hotellin palvelun kautta vuokrattuna ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta yllättäen näiltä etelämaiden husuttajien "yhteistyökumppaneilta" ottaessa kyllä. Priimana, kuvattuna ja lomakkeet täytettynä vuokrattaessa on sitten yhtäkkiä palauttaessa tärvelty täysin. Tekisi joskus mieli rusauttaa ovi siihen vuokrakopin kylkeen ihan vittuillakseen ja todeta että se oli jo aiemmin siinä. Venäläiset italiassa. Espanjalaiset Ranskassa. Parhaita bisnesmiehiä kyllä.;)
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
120
Autoa en vuokraa kuin luottokortilla, 0e omavastuulla ja Europcarilta, Hetrziltä tai Sixtiltä. Avis/Budgetin ja pienempien kanssa ollut hankaluuksia vaikka on ollut 0e omavastuut. Sillon voi olla ongelmia tulossa, jos vuokraajaa ei saa auton tarkastukseen mukaan.
 

SPu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
128
Mulla on joskus ollut noita CDW waiver -vakuutuksia ulkomaanreissuille (Car Hire Excess Insurance - iCarhireinsurance.com tms.), eivät maksa (kuten tuollaisten pistevakuutusten ei kuulukaan) kovin paljoa, mutta ei ole kokemuksia korvauksista
Kokeiltu viime vuonna, hyvin toimii korvauksen maksu (parkkiksella matalaan helmaan skraidu; n.300e). Pitää vain itse huolta että laittaa kaikki pyydetyt paperit sinne (RTFM!) niin homma toimii hyvin.

En ikinä ota vuokraamon tiskiltä ylihinnoiteltua 0e-omavastuuvakuutusta. Tuo 3. osapuolen tarjoama omavastuunpoistovakuutus tulee halvemmaksi jos vuodessa edes noin viikon verran autoa vuokrailee.

Ja puhelimella kuvat autosta ennen liikkeelle lähtöä ja palautettaessa ellei ole firman mies mukana heti palautusta tarkastamassa (90% keisseissä ei ole).
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
881
Itellä ei ole ollut koskaan vuokraajaa luovutuksessa eikä palautuksessa läsnä. Toki joskus palautus on tyylillä auto parkkiin ja avaimet postilaatikkoon. Kokemuksia on ollut sekä isoista, että pienistä paikallisista toimijoista. Pääsääntöisesti ihan ok meni.

Hauska kokemus kroatiasta, missä auto oli sixt:n kautta. Zagrebin kentällä ihan helvetin kuuma ja jonotusaikaa meni mukavasti. Muksut huutaa hoosiannaa. Ei saatu (tietenkään) sitä autoa mikä varattiin, vaan vaihtui isompaan, Dacia Dusteriin. Noh annoin asian olla, kun lupasin että autossa on navi. Toki oli oma uusilla kartoilla mukana, mutta silti. Noh, homma menikin niin, että antoi jonkun garminin. Noh, autosta kuvat, naarmuja ja lommoja siellä täällä. Eipä siinä, matkaan ja navi päälle. Ei karttamuistikorttia. Eikun takasi ja taas jonotus eikä ollut yhtään viileempi :D
No sitten uutta navia käteen ja matkaa. 10 päiväm reissu meni nätisti, ei hätää. Sitten palautuksen aika. Autossa oli sellainen digipolttoainemittari, olisko ollu 8 pykälää. Tankkasin ihan piripintaan tankin, ns. kolmen naksun taktiikalla, mutta mittari ei näyttäny 8 merkkiä. Kiire lennolle, auto parkkiin ja kerroin ongelmasta tiskillä. Kaikki ok. Lento takas Suomeen reissu ohi.
Noh, sitten tulee laskua, että ei ollut täynnä. Eikun rekkulaa perään ja varmaan 3 viikkoa vatvottiin asiaa eikä edes päästy lopputulemaan. Piti laittaa luottokuntaan reklamaatio ja tietenkin kuittien kera. Siellä sentään asia ratkesi meidän eduksi eikä jouduttu maksamaan ekstraa.
Oisko ollu jotain sadan euron luokkaa, mutta periaattesta en olis maksanu euroakaan.

EDIT: Ja aina ollut täältä deluxe lisävakuutus: Car Hire Insurance from Worldwide Insure
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
94
Tarkastaakohan ne edes joka vuokrauksen välissä autoa? Ainakin ne autot mitä itse mm. Helsinki-vantaalta ottanut on ollut suoraan edellisen käyttäjän jäljiltä vuokraajina hertz ja budget. Sixtistä ei omakohtaista kokemusta
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Tarkastaakohan ne edes joka vuokrauksen välissä autoa? Ainakin ne autot mitä itse mm. Helsinki-vantaalta ottanut on ollut suoraan edellisen käyttäjän jäljiltä vuokraajina hertz ja budget. Sixtistä ei omakohtaista kokemusta
Varmaan ihan tuurissaan jos vuokraamon oma henkilökunta tekee tuon, sitten jos siinä on joku kolmannen osapuolen vastaanottofirma niinkuin ulkomaisilla kentillä usein on, niin useimmiten varmaan tarkastavat... mut sitten niinkuin se mun aiemmin kertoma kokemus siitä venäläisestä vastaanottajasta, ei olis voinut vähempää kiinnostaa auton vauriot kun ketutti niin paljon viivakoodinlukijan pätkiminen :) .
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
Sitten mennään oikeuteen. Minulla on kahdet kuvat autosta aikaleimoilla nouto/palautuspaikan pihasta, joista kaikella todennäköisyydellä näkyy myös muuttunutta ympäristöä ja voi päätellä ainakin kellonajan ja päivän sään. Autoa vuokraavalla on heidän sanansa. Minulle kelpaa nämä lähtökohdat.
Vaikka vanha viesti onkin, niin nuo kuvien ottamisajankohdat on helvetin helppo oikeudessa todistaa. Jos otat kännykällä kuvan, niin kuva automaattisesti esim. Android puhelimella menee Googlen pilveen. Ainakin itselläni on tapana heti kuvien ottamisen jälkeen mennä sinne Googlen Photos appiin ja klikata, etta lähettää kuvan pilveen jos on data roaming ja muuten ei uploadaisi. Googlelta saa kyllä oikeudessa tuon tiedoston timestampin.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
48
Härskein huijaus mitä itselleni on muuten koskaan käynyt tapahtui Islannissa. Tämä ei ollut edes autovuokraamo vaan hotelli. Yli vuosi visiitin jälkeen näkyi luottokortilla yli 300e laskutus. Lähetin mailia sitten hotellille, niin sieltä vastattiin, että olin käynyt jollain päivän mittaisella opastetulla retkellä ja en ollut koskaan maksanut sitä. Vastasin, että muistan tilanneeni ja maksaneeni sen retken hotellin aulan tiskiltä. Väittivät tämän jälkeen, että heillä on valvontakameran kuvat + audio, joka todistaa, etten maksanut. Kyselin niiltä sitten nauhoitusta, koska totesin heillä olevan aika hyvät katteet, jos maksavat tallennuksesta, joka säilyttää 24/7 videokuvaa + audiota tallessa yli vuoden.

Vaimolla oli onneksi tapana dumpata kuitit autotallin hyllyssä olevaan laatikkoon ja niitä tuli sitten parin vuoden välein poltettua kun laatikko täyttyy. No sieltäpä yllättäen löytyi kuitti. Mitään ei kuulunut takaisin hotellilta kun saivat minulta kopion. Olisin jopa tehnyt rikosilmoituksen petoksesta, mutta Islannin poliisin nettisivut olivat tuolloin vain islanniksi, joten olisi ollut turhan hankalaa...

Kusetuksia sattuu tosiaan "luotettavissakin" maissa. Asuin Yhdysvalloissa Piilaaksossa joitain vuosia ja se on itse asiassa ainoa paikka, jossa yksikään firma ei ole yrittänyt kusettaa. Tuota taitaa hillitä osittain sekin, että kaikki amerikkalaiset luottokortit järjestäen sisältää vakuutuksen autolle jonka vuokra on maksettu kyseisellä kortilla. Tästä syystä nuo firmat saavat kuluttajan sijaan aina vastaansa ulkopuolisen vakuutusyhtiön. Olen nykyisin Suomessakin asuessa maksanut OP:n Platinum VISA-kortilla, joka sisältää vastaavan vakuutuksen.
 
Liittynyt
15.08.2020
Viestejä
8
Kellään kokemusta Hertzin asiakasohjelmasta? Onko siinä mitään järkeä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Jokunen vuosi sitten katseltiin Alanyassa hotellin parvekkeelta kun jonkun pikkuvuokraamon ukot imi joka ilta palautetuista autoista bensaa kannuihin. Koijaus se on pienikin koijaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Härskein huijaus mitä itselleni on muuten koskaan käynyt tapahtui Islannissa. Tämä ei ollut edes autovuokraamo vaan hotelli. Yli vuosi visiitin jälkeen näkyi luottokortilla yli 300e laskutus. Lähetin mailia sitten hotellille, niin sieltä vastattiin, että olin käynyt jollain päivän mittaisella opastetulla retkellä ja en ollut koskaan maksanut sitä. Vastasin, että muistan tilanneeni ja maksaneeni sen retken hotellin aulan tiskiltä. Väittivät tämän jälkeen, että heillä on valvontakameran kuvat + audio, joka todistaa, etten maksanut. Kyselin niiltä sitten nauhoitusta, koska totesin heillä olevan aika hyvät katteet, jos maksavat tallennuksesta, joka säilyttää 24/7 videokuvaa + audiota tallessa yli vuoden.

Vaimolla oli onneksi tapana dumpata kuitit autotallin hyllyssä olevaan laatikkoon ja niitä tuli sitten parin vuoden välein poltettua kun laatikko täyttyy. No sieltäpä yllättäen löytyi kuitti. Mitään ei kuulunut takaisin hotellilta kun saivat minulta kopion. Olisin jopa tehnyt rikosilmoituksen petoksesta, mutta Islannin poliisin nettisivut olivat tuolloin vain islanniksi, joten olisi ollut turhan hankalaa...

Kusetuksia sattuu tosiaan "luotettavissakin" maissa. Asuin Yhdysvalloissa Piilaaksossa joitain vuosia ja se on itse asiassa ainoa paikka, jossa yksikään firma ei ole yrittänyt kusettaa. Tuota taitaa hillitä osittain sekin, että kaikki amerikkalaiset luottokortit järjestäen sisältää vakuutuksen autolle jonka vuokra on maksettu kyseisellä kortilla. Tästä syystä nuo firmat saavat kuluttajan sijaan aina vastaansa ulkopuolisen vakuutusyhtiön. Olen nykyisin Suomessakin asuessa maksanut OP:n Platinum VISA-kortilla, joka sisältää vastaavan vakuutuksen.
Tässä tuli mieleen, että voi vetää surutta valituksen luottokorttifirmalle ja todeta, että rahat takas, en ole maksanut.

Hotlalla pitää siinä kohtaa olla allekirjoituksesi tai pin-koodisi suorituksessa, jotta voivat saada rahat.

Jos ovat unohtaneet laskuttaa, niin he eivät voi sitä luottokortilta vaan laskuttaa, vaan se pitää ihan vaan laskun kanssa karhuta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Jokunen vuosi sitten katseltiin Alanyassa hotellin parvekkeelta kun jonkun pikkuvuokraamon ukot imi joka ilta palautetuista autoista bensaa kannuihin. Koijaus se on pienikin koijaus.
Haluuks selittää vähän tarkemmin? Pikkuvuokraamolle itselleen palautetuista vai kilpailijalle? Ja mitä se hyödyttää? Palautettu auto on palautustarkastettu jo muutenkin joten asiakasta kinostaa hirveesti. Sitäpaitsi volkkareissa on ainakin ollut polttoainevarkaudenestoritilä jo yli 20 vuotta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Haluuks selittää vähän tarkemmin? Pikkuvuokraamolle itselleen palautetuista vai kilpailijalle? Ja mitä se hyödyttää? Palautettu auto on palautustarkastettu jo muutenkin joten asiakasta kinostaa hirveesti. Sitäpaitsi volkkareissa on ainakin ollut polttoainevarkaudenestoritilä jo yli 20 vuotta.
Ei se auton mittari sitä huomaa, kun napataan jokunen litra pois ja seuraava vuokraaja luulee tankin olevan täynnä. Skoottereihin näyttivät sitten kaatelevan noista astioista.
Eli, menee siis seuraavan vuokraajan tappioksi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
724
Ei se auton mittari sitä huomaa, kun napataan jokunen litra pois ja seuraava vuokraaja luulee tankin olevan täynnä. Skoottereihin näyttivät sitten kaatelevan noista astioista.
Eli, menee siis seuraavan vuokraajan tappioksi.
Täältä Suomestakin saa ainakin satunnaisesti näitä yllättävän janoisia autoja. Oli tässä kesällä ilmestynyt peräkoukun muotoinen painauma jäähdyttimeen ja sain korjauksen ajaksi hertziltä sijaisauton jolla en kuitenkaan kerennyt pariakymmentä kilometria enempää ajamaan. Meni sitten yllättävän paljon bensaa tankilla niin muistaakseni laskeskelin että kulutus olisi pitänyt olla vähän reilu 25l/100. Ihmettelin asiaa palauttaessa niin pahoittelivat kovasti ja kun vuokraus meni vakuutusyhtiön piikkiin niin lupasivat alennusta seuraavasta vuokrauksesta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ei se auton mittari sitä huomaa, kun napataan jokunen litra pois ja seuraava vuokraaja luulee tankin olevan täynnä. Skoottereihin näyttivät sitten kaatelevan noista astioista.
Eli, menee siis seuraavan vuokraajan tappioksi.
Okei, tämä selvä. Itseasiassa itse voin ajaa helposti 150 km ja mittari näyttää yhä "täyttä".

Toki jos irrottaa takapenkit muutaman euron takia, niin :tup:
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Haluuks selittää vähän tarkemmin? Pikkuvuokraamolle itselleen palautetuista vai kilpailijalle? Ja mitä se hyödyttää? Palautettu auto on palautustarkastettu jo muutenkin joten asiakasta kinostaa hirveesti. Sitäpaitsi volkkareissa on ainakin ollut polttoainevarkaudenestoritilä jo yli 20 vuotta.
Sain itsekin Suomessa vuokraamosta vähintään 10litraa vähemmällä polttoaineella. Tajusin vasta kun olin palauttanut, että eihän 97km matka 6 litraa kuluttavalla voi kustantaa 22e.

Normikäytäntö
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Itse kun viimeksi autoa vuokrasin niin osui kohdalle yksilö, jossa oli polttoainemittarissa jotain vikaa. Näytti täydellä tankillakin vain 3/4. Missään ei ollut mitään mainintaa asiasta. Menin sitten samantien takaisin sanomaan tiskille että autossa ei ole tankki täynnä. "Joo siinä mittarissa on jotain vikaa". Kun tuo oli vuokraamon henkilökunnalla tiedossa, niin miksei sitä voi merkitä auton tietoihin tai laittaa kojelautaan huomautusta asiasta?

Kolhuihin ja naarmuihin sen verran että itsellä vuokraustarpeet rajoittuu pakettiautoihin ja niissä suosin aina näitä halpisfirmoja. Ne autot on nimittäin aina sen verran kolhittu että siihen tarkastuslappuun saa heti kättelyssä merkitä useammankin lisänaarmun. Koskaan ei ole ongelmia ollut palauttaessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Itse kun viimeksi autoa vuokrasin niin osui kohdalle yksilö, jossa oli polttoainemittarissa jotain vikaa. Näytti täydellä tankillakin vain 3/4. Missään ei ollut mitään mainintaa asiasta. Menin sitten samantien takaisin sanomaan tiskille että autossa ei ole tankki täynnä. "Joo siinä mittarissa on jotain vikaa". Kun tuo oli vuokraamon henkilökunnalla tiedossa, niin miksei sitä voi merkitä auton tietoihin tai laittaa kojelautaan huomautusta asiasta?
Näin sanotaan asiakkaalle, joka tulee tästä yleisestä pulmasta puhumaan, jos kuitenkaan ei ole muuta ongelmaa eli polttoainetta ilmeisesti kului normaalisti. Joko tiskin kesähessulle on kerrottu että niin kuuluu sanoa, tai sitten ei haluta alkaa ajoneuvotekniikan luennolle. Oikeastihan autossa ei 99% tapauksista ole silti mitään vikaa.

Moderneissa autoissa on usein sellainen hienous, että polttoainemittarin tankkianturoinnin dataa ei näytetä suoraan mittaristoon. Tähän on montakin syytä, kuten parempi tarkkuus normaalikäytössä, kaltevan pinnan vaikutuksen esto, tasaisempi mittarinäyttämä läpi koko säiliön käytön.

Systeemi myös muistaa tason ja osaa arvata, tankattiinko kun auto oli pysähdyksissä, mitä tietoa käytetään ajotietokoneen laskelmissa apuna. Koska mittarin tarkkuus on rajallinen, auto saatetaan jättää nopeastikin rinteeseen, se voi kallistua lumen sulaessa, upota pehmeään nurmikkoon ihan ongelmitta vähän matkaa, valua eri kohtaan katua kun pablot pysäköivät ilman käsijarrua ja puskevat toisiaan pois tieltä, ja autoja ajetaan jopa lautoille, olisi kiusallista jos systeemi tulkitsisi, että auto on tankattu kun sitä ei ole. Siispä anturin näyttämän pitää nousta kohtuullisen paljon - ainakin muutamia litroja mutta mielellään kymmenkunta - ja/tai yli tietyn monista rajatasoista, jotta auto tulkitaan tankatuksi(ehkä myös erikseen täyteen tankatuksi tai osin tankatuksi) ja mittarin neulan annetaan nousta. Muuten mittarin neula vain pysyy paikallaan tai laskee suodatetun datan mukaan. Tämä ei ole ongelma normaalissa käytössä, ja yleensä mittari sekä vaikuttaa tarkemmalta että on tarkempi kuin perinteinen omia oikkujaan vetelevä sinnepäin-mittari.

Auton vuokraus ei ole normaalia käyttöä. On yleistä, että useampikin perättäinen asiakas saattaa ajaa vain kymmeniä kilometrejä ja tankata vain esimerkiksi 2-5 litraa polttoainetta ennen kuin tankki on täysi. Tällöin mittari vaan laskee ja laskee, kunnes sitten yhdellä tankkauksella hyppääkin täyteen. Siksi asiakas voi luulla, että autossa on vikaa ja mittari näyttää liian vähän. Samoin tämän takia henkilökunta ei ihmettele, jos tankki näyttääkin olevan vain kolmessa vartissa vaikka sen tiedetään tai uskotaan olevan täynnä.

Toki tästä voisi laittaa vaikka tarran kojelautaan tai mainita asiakkaalle. Näin on ollutkin, kun olen autoa vuokrannut, mitä en tosin tee kovin usein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
301
ne harvat kerrat kun olen autoja lainaillu niin aina palautuspaikan lähimmälle asemalle tankkaan,auto käynnissä tankaten juuri sen verran kunnes auton mittari näyttää täyttä ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Ei ole ikinä ollut kyllä mitään ongelmaa tankata vain vähän. Hertzin autoja on ajossa kymmenkunta vuosittain. Aina menee ekaan napsuun asti aika lailla sen verran mitä on ajettukin, yleensä 5-10 litraa ja mittari näyttää ihan oikein.

Kuulostaa joltain 90-luvun ongelmalta.
Kaikkiin hyvin pitkällisiin helmenheittoihin tulee aina joku kertomaan, ettei mulla vaan mitään ongelmaa ole ollut, röh. Enkä tarkoita edelleenkään vittuilla. Eiköhän tämä olisi aivan yleisesti tiedossa jos se koskisi kaikkia käyttötilanteita ja automerkkejä ja automalleja. Kerroin kuitenkin hyvin huolellisesti ja ratakiskosta vääntäen mistä on kyse, joten vähintään pyytäisin lukemaan.

Mutta joo, ei. Ei 90-luvulla ollut moista juuri ajateltu tai ehditty implementoida. Eikä sitä seuraavallakaan vuosikymmenellä niin paljon kuin nyt. 10 litraa vaan on aika paljon ja 5 litraakin jo jonkin verran. Ei se ole mikään selviö, että vaikka muuttopakuun menee tuon verran, ja siinähän noin 100 litran pikkusäiliössä ei 4 litraa paljon heilauta. Eikä joka ooppeli ole ihan viimeisen päälle suunniteltu ja testattu. Eikä vuokraajan otos yleensä ole kovin iso. Ei se tiedä, onko ollut joka kerta viidestä 5 vuoden aikana eka, toka vai neljäs tankkaaja mittarin nollautumisen jälkeen. Kyllä tästä voinee kysyä sieltä kokeneen suomalaisen vuokraamon esimieheltä, jos aihe kiinnostaa eikä foorumikäyttäjällä ole uskottavuutta. Harva tosin jaksaisi tällä tasolla juttuja keksiäkään. Ei tämä nyt mikään foliotason juttu ollut
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 023
Muutama vuosi sitten Marie Galenten saarella (pieni saari Guadeloupen kupeessa) sain vuokra-autoksi jonkun 90-lukulaisen Punton. Aivan lommoilla jne. Vakuus kortilta oli 800e, mikä oli enemmän kuin koko auton arvo varmasti.
Kaikki meni ihan hyvin kunnes yks päivä huomattiin, että kuskin puolen etupeilin suojakupu oli hävinnyt. Ei ollut kolahtanut mihinkään varmasti, todennäköisesti hävinnyt kun auto ollut parkissa.
Heti heräs epäilykset että joku koijari käynyt pöllimässä sen vakuusrahojen perässä.
Palautuspäivänä oltiin hieman etuajassa semmosella isolla parkkisella ja näin siinä saman vuokraamon samanlaisen Punton. Menin selin siihen peilin kohdalle ja selän takana repäsin sen kuvun irti. Kupu paikoilleen omaan ja myhäillen kattelin kun koijari ihmetteli ehjää peiliä kun palautustarkastuksen aika oli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 919
ne harvat kerrat kun olen autoja lainaillu niin aina palautuspaikan lähimmälle asemalle tankkaan,auto käynnissä tankaten juuri sen verran kunnes auton mittari näyttää täyttä ;)
Tämä onkin todennäköisempi syy miksi auto vie enemmän polttoainetta mitä ajanut. Edellinen vuokraaja ei ole tankannut täysin täyteen tai ajanut tankkauksen jälkeen reilummin. Ei vuokranantaja voi tarkastaa kuin mittarista.

Itse tankkaan aina lähimmällä huoltsikalla täyteen (napsuun) ennen palautusta. Ei tuo vähäinen säästö ole seuraavan asiakkaan mielipahan arvoista. Korvausten kanssa ei ole tullut onneksi ongelmia, ei tosin vahinkojakaan. Aina ennen vuokrausta kuvat ja samoin jälkeen varmuuden vuoksi. Osassa vuokraamoissa vielä auto haetaan ja palautetaan automaattiin, kukaan ei välttämättä tarkista välissä vaan todistelu on täysin valokuvien varassa.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Kolhuihin ja naarmuihin sen verran että itsellä vuokraustarpeet rajoittuu pakettiautoihin ja niissä suosin aina näitä halpisfirmoja. Ne autot on nimittäin aina sen verran kolhittu että siihen tarkastuslappuun saa heti kättelyssä merkitä useammankin lisänaarmun. Koskaan ei ole ongelmia ollut palauttaessa.
24renttiä kannattaa välttää. Minulta yritettiin karhuta yli tonnia kuukausi vuokrauksen jälkeen, vaikka paku oli noutaessa sen näköinen että on pyörinyt pari kertaa ojan kautta ympäri. Onneksi oli kuvia, niin eivät jatkaneet vinkumista. Tässä muiden kokemuksia samasta lafkasta:

Pakuovelle.comista ei ole pahaa sanottavaa 3-4 vuokrauskerran jälkeen. Auto tarkastetaan noutaessa ja palauttaessa niin ei tule jännittäviä jälkipelejä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
24renttiä kannattaa välttää. Minulta yritettiin karhuta yli tonnia kuukausi vuokrauksen jälkeen, vaikka paku oli noutaessa sen näköinen että on pyörinyt pari kertaa ojan kautta ympäri. Onneksi oli kuvia, niin eivät jatkaneet vinkumista. Tässä muiden kokemuksia samasta lafkasta:

Pakuovelle.comista ei ole pahaa sanottavaa 3-4 vuokrauskerran jälkeen. Auto tarkastetaan noutaessa ja palauttaessa niin ei tule jännittäviä jälkipelejä.
Itse olen kerran käyttänyt 24rentiä joskus pari vuotta sitten ja ihan ongelmitta meni itsellä. Tuo auto oli yksi niitä, jossa oli jälkiä, joita ei vauriolistassa ollut. Autossa oli paperi, johon oli kirjattu/piirretty auton sen hetkiset vauriot ja kun autosta löytyi jälkiä, joita paperissa ei ollut, niin ne piti kirjata nettisivulle ja samaten ottaa autosta kuvat ennen ja jälkeen ajon ja ladata nettiportaaliin. Tuo auto oli itse noudettava ja palautettava sovitulle paikalle niin tarkastus on vuokraajan varassa.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Voi olla etteivät ihan jokaista asiakasta kuseta, mutta kannattaako ottaa riskiä? Omassa tapauksessa auton jokainen paneeli oli valmiiksi rutussa tai naarmuilla, ja kuukautta myöhemmin sain perunalla kuvatun otoksen oletetusta lommosta tai vauriosta josta ei saanut selvää että mitä auton osaa se edes esittää, ja viesti oli tyyliin maksa heti tai päädyt rosikseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Ei tarvii kysellä kun toimii. Eiköhän viimeiset 20 vuotta ole jo osattu tehdä kunnollisia mittareita, ei nesteen määrän mittaaminen ole mitään kummoista rakettitiedettä. Ehkä sinun lapsuudessasi asia on ollut toisin.
Trollaatko? Nämä ovat nimenomaan nykyajan ongelmia, ei ennen tällaista ollut. Tietenkin nykyään osataan vaikka mitä, mutta kuluttajatekniikan laatua ei rajoita se, mitä osataan tehdä.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
548
24renttiä kannattaa välttää. Minulta yritettiin karhuta yli tonnia kuukausi vuokrauksen jälkeen, vaikka paku oli noutaessa sen näköinen että on pyörinyt pari kertaa ojan kautta ympäri. Onneksi oli kuvia, niin eivät jatkaneet vinkumista. Tässä muiden kokemuksia samasta lafkasta:
Puhun vain omasta puolestani, mutta minulla ei pahaa sanottavaa. Tänä ja viime vuonna muutamaankin kertaan käyttänyt, eikä ole ollut mitään ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Kellään kokemusta Hertzin asiakasohjelmasta? Onko siinä mitään järkeä?
ainakin jenkeissä isoilla kentillä Hertzin Gold on niin että auto odottamassa avaimet sisällä. eli taululta vaan katsoo mistä ruudusta löytyy. ei tarvii mennä tiskille ollenkaan, eli ei jonotusta eikä odotusta. mitään muuten en enää käyttäisikään. jaksa pitkän lennon jälkeen mitään ylimääräistä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
24renttiä kannattaa välttää. Minulta yritettiin karhuta yli tonnia kuukausi vuokrauksen jälkeen, vaikka paku oli noutaessa sen näköinen että on pyörinyt pari kertaa ojan kautta ympäri. Onneksi oli kuvia, niin eivät jatkaneet vinkumista. Tässä muiden kokemuksia samasta lafkasta:

Pakuovelle.comista ei ole pahaa sanottavaa 3-4 vuokrauskerran jälkeen. Auto tarkastetaan noutaessa ja palauttaessa niin ei tule jännittäviä jälkipelejä.
Itse olen kerran vuokrannut tuon 24rentin kautta pakun muutamaksi päiväksi. Kun noudin auton jostain Espoon Keskuksen parkkipaikalta, niin oli jo pimeää ja todellakaan en tarkastanut autoa kuin nopeasti, ei ollut siinä valaistuksessa mitenkään edes mahdollista. Auto oli sisältä aika likainen, ulkoa todella kurainen, minkä vuoksi olisi ollut mahdotonta tarkastaa yhtään mitään edes päivänvalossa. Auton sisällä oli joku piirroskuva, johon oli merkattu autossa olevat vauriot ja jos vauriot olisivat poikkeavat nykytilanteesta, niin olisi pitänyt ilmoittaa tekstarilla heti... No kuvassa oli sen verran monta merkintää, että päättelin siitä, ettei firma edes korjauta vikoja, joista mahdollisesti asiakasta laskuttaa, joten ajattelin, että jos rosikseen vievät, niin eivät ainakaan helpolla pääse.

Otin huonoja kuvia ja taisin jostain rikkinäisistä nokkakärryistä laittaa tekstarin, mutta siihen ei vastattu koskaan. Kolme päivää auto oli käytössäni ja palautuksen jälkeen ei kuulunut mitään, joten ihan ok kokemus sinänsä. Etenkin pakua vuokratessani minulle on aivan sama, millaisessa kosmeettisessa kunnossa auto on - mitä enemmän kolhittu, sen parempi.
 

Laissez-Faire

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
375
ainakin jenkeissä isoilla kentillä Hertzin Gold on niin että auto odottamassa avaimet sisällä. eli taululta vaan katsoo mistä ruudusta löytyy. ei tarvii mennä tiskille ollenkaan, eli ei jonotusta eikä odotusta. mitään muuten en enää käyttäisikään. jaksa pitkän lennon jälkeen mitään ylimääräistä.
.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 483
Viestejä
4 163 825
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom