Sinistä valoa suodattavat lasit ja pelilasit?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Tuli toisessa ketjussa vastaan maininta sinistä valoa suodattavista laseista, mutta ajattelin kun on näin lähekkäiset tuotteet niin samassa ketjussa varmaan menee. Itsekin joskus mietin vastaavia kun koneella tulee aikaa vietyttyä lukuisia tunteja päivässä. Onko täällä joku joka näihin olisi enemmän perehtynyt? Silmälaseissani kyseinen ominaisuus ainakin joiltain osin on jo, mutta ilmeisesti miedommin kun ei vääristä värejä tmv. enkä kyllä varsinaisesti mitään apuakaan ole huomannut olevan. Käsittääkseni

Pelilasit on nimensä mukaan suunniteltu pelaamiseen helpottamaan silmiin kohdistuvaa rasitusta.

Sinistä valoa suodattavat lasit on tarkoitettu käytettäväksi 1-2h ennen nukkumaan menoa. Näissä on huomattavasti punaisemmat/kellertävämmät linsit kuin pelilaseissa?

Käyttääkö joku kyseisiä laseja tai olisi perehtynyt aiheeseen? Itselle tulee kohtuu helposti pääkipua/silmäkipua joten voisi kokeilla jos noilla saisi jotain apua. Joskus vuosia sitten kun kokeilin niin muutti värimaailmaa niin paljon, että ei ollut käyttökelpoiset, mutta noista ajoista on jo melkein 10 vuotta joten luultavasti kehitystä on tapahtunut melkoisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Onko joku syy, miksi mielummin käyttäisi noita, kuin tietokoneiden ja puhelimien omia sinisen valon suodattimia?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Onko joku syy, miksi mielummin käyttäisi noita, kuin tietokoneiden ja puhelimien omia sinisen valon suodattimia?
Ouran datan pohjalta mulla ei toiminut näyttöjen sinistä valoa suodattavat ominaisuudet. Syväuni suurinpiirtein tuplaantui sinistä valoa poistavien lasien myötä. Olen testannut pidempiä jaksoja ilman laseja ja lasien kanssa. Lasien vaikutus näkyy luotettavasti datassa. Jos on kyse plasebosta, niin otan tuon plasebon ilomielin vastaan. Tosin 1.5v leikkinyt noiden kanssa ja edelleen vaikutus näkyy datassa. Parhaan unen mun tapauksessa saa, kun ei dataile/katso näyttöjä ihan ennen nukkumaanmenoa. Valot minimiin ja kindleä 30-60 minuuttia ennen nukkumaanmenoa on toiminut parhaiten.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Ouran datan pohjalta mulla ei toiminut näyttöjen sinistä valoa suodattavat ominaisuudet. Syväuni suurinpiirtein tuplaantui sinistä valoa poistavien lasien myötä. Olen testannut pidempiä jaksoja ilman laseja ja lasien kanssa. Lasien vaikutus näkyy luotettavasti datassa. Jos on kyse plasebosta, niin otan tuon plasebon ilomielin vastaan. Tosin 1.5v leikkinyt noiden kanssa ja edelleen vaikutus näkyy datassa. Parhaan unen mun tapauksessa saa, kun ei dataile/katso näyttöjä ihan ennen nukkumaanmenoa. Valot minimiin ja kindleä 30-60 minuuttia ennen nukkumaanmenoa on toiminut parhaiten.
Missäs kohtaa noita laseja sitten käytät, jos et ennen nukkumaanmenoa? Koko ajan?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Missäs kohtaa noita laseja sitten käytät, jos et ennen nukkumaanmenoa? Koko ajan?
2h ennen nukkumaanmenoa lasit päähän, valot minimiin. 1h netflixiä/youtubea, koneet kiinni, hengitysharjoitus, 30-60minuuttia kindleä ja nukkumaan. Lukiessa alkaa väsyttämään, joskus nopeammin, joskus vähän hitaammin.

edit. Tarkoitin pidemmällä jaksolla sitä, että olen kokeillut viikko ilman laseja, viikko lasien kanssa ja aina tulos on samansuuntainen. Ajalta ennen lasien ostamista, mulla on useampi kuukausi dataa, kun yritin käyttää vain näyttöjen asetuksia, mutta muuten sama protokolla. Syväuni on viikkotasolla suurinpiirtein tuplat lasien käytön aikana versus ei laseja. Yksittäisistä öistä ei voi paljoa sanoa, mutta viikko/kuukausitason trendi kertoo enemmän
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Tuossa tuota dataa ourasta. Pisteet on kuukausien keskiarvoja. 3 ensimmäistä kuukautta on ajalta ennen laseja. Ensimmäinen kuukausi oli, kun en noudattanut mitään unihygieniaa ja oli ihan älytön stressi ja väsymys päällä. Tsemppasin toisen kuukauden ja data parani, luovutin ja data meni takaisin alas. Neljäs kuukausi on ensimmäinen lasien kanssa ja siitä lähtien olen pitänyt mulle toimivasta unihygieniasta kiinni/viilannut sitä. Sairastumiset, liian kovaa treenaaminen, stressi jne. näkyy, että ei ihan joka kuukausi jaksa. Datasta näkee myös sen, että ajan myötä on unenlaatu parantunut oleellisesti. En usko, että noin iso kuukausitason muutos menee mittausvirheen piikkiin. Nyt tuntuu, että on unihygienia, stressinhallinta jne. kohdallaan. Tuolla myöhempien kuukausien sisällä on viikkoja missä olen kokeillut ilman laseja ja niissä syväuni laskee sinne 20-30 minuuttia yössä tasolle.

1602161543744.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Riippunee valaistuksesta, mutta ainakin itellä lukuvalo on hieman kylmä, eli varmaan siinä sinistä on reilusti.
Itellä on kaikki asunnon valot Philips Hue valoja joissa on aikalähelle 6500k lämpötila joten noistakin luultavasti tulee minkä takia kanssa mietin noita laseja.

Edit: @finWeazel mitkä lasit sulla on? Mielenkiintoista dataa ja mullakin on oura niin pääsisi kanssa itse näkemään vaikutuksen.

Edit1: Silmälaseissa joita käytän tv katseluun on Guide to Lenses for Digital & Blue Light Protection | BlueGuard | SelectSpecs
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Itellä on kaikki asunnon valot Philips Hue valoja joissa on aikalähelle 6500k lämpötila joten noistakin luultavasti tulee minkä takia kanssa mietin noita laseja.

Edit: @finWeazel mitkä lasit sulla on? Mielenkiintoista dataa ja mullakin on oura niin pääsisi kanssa itse näkemään vaikutuksen.

Edit1: Silmälaseissa joita käytän tv katseluun on Guide to Lenses for Digital & Blue Light Protection | BlueGuard | SelectSpecs
Mulla on kahdet eri lasit. En ole ouran datassa huomannut eroa noiden lasien välillä. Ostin ensin nuo halvemmat. Kun totesin ne toimivaksi ajattelin kokeilla josko kalliimmat toimisivat vielä paremmin. Eivät toimineet paremmin. Kalliimmat suodattavat paljon enemmän. Ehkä kalliimpien lasien hyöty hukkuu siihen, että kindlestä pitää vääntää taustavaloa enemmän päälle tai ei saa tekstistä selvää.


 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Kiinnostava aihe. Itse ouran hommaamisen myötä olen alkanut myös harkita laseja. Syvää unta tulee todella vähän sormuksen mukaan ja sitä koittanut parantaa esim. ei tv:tä/luuria tuntia ennen nukkumaan menoa. Onko kenelläkään kokemusta sellaisista sinistä valoa suodattavista laseista joita voi käyttää tavallisten silmälasien päällä?
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
35
Onko teillä minkälaiset näytöt puhelimissa? Olen tässä tuskaillu tän mun Nokia 6.2 kanssa ku tykkään lueskella ennen nukkumaan menoa.

Tajusin että ku mulla oli Oneplus 3T (amoled) vs Nokia 6.2 (lcd). Niin ei mulla ollu näin paljon ongelmia nukkumaan menon ja unessa pysymisen kanssa.

Vedän kirkkaus minimillä + erillisellä apilla vielä pienemmäksi ja silti ottaa silmiin. Kokeilin lyödä erillisen sinivalosuotimen ja sit ei näe mitään lukea näytöltä mut silti se ottaa silmiin.

Sit yks huomio tuosta muusta valaistuksesta. Mulla on kotona keittiössä halogeenejä 3kpl ja energiansäästölamppuja 3kpl. Ku iltasin käyttää pelkästään noita halogeeneja, rupeaa väsyttämään paljon nopeammin.

Kyllä nyt vaihtuu puhelin ja energiansäästölamput veks. Ja lasit lähtee ostoon.


Tuollainen vaihtoehto löytyi jos noista Uvexeista ei välitä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Minulla on Android -kännykässä ollut Twilight -sovellus varmaan jo ainakin vuoden, se vähentää sinistä valoa näytöstä ruskopunerruttaen sitä iltaa kohden, ja himmentää myös kirkkautta. Itse olen ainakin tykännyt.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
741
Kiinnostava aihe. Itse ouran hommaamisen myötä olen alkanut myös harkita laseja. Syvää unta tulee todella vähän sormuksen mukaan ja sitä koittanut parantaa esim. ei tv:tä/luuria tuntia ennen nukkumaan menoa. Onko kenelläkään kokemusta sellaisista sinistä valoa suodattavista laseista joita voi käyttää tavallisten silmälasien päällä?
Miksei vain linssejä mihin on ympätty se suodatin/pinnoite? Itselläni on laseissa sellainen pinnoite ja kyllä siitä jonkinlainen lumevaikutus ainakin tulee. Tuntuu että illalla väsyttää enemmän ja uni tulee ehkä helpommin.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Onko teillä minkälaiset näytöt puhelimissa? Olen tässä tuskaillu tän mun Nokia 6.2 kanssa ku tykkään lueskella ennen nukkumaan menoa.

Tajusin että ku mulla oli Oneplus 3T (amoled) vs Nokia 6.2 (lcd). Niin ei mulla ollu näin paljon ongelmia nukkumaan menon ja unessa pysymisen kanssa.

Vedän kirkkaus minimillä + erillisellä apilla vielä pienemmäksi ja silti ottaa silmiin. Kokeilin lyödä erillisen sinivalosuotimen ja sit ei näe mitään lukea näytöltä mut silti se ottaa silmiin.

Sit yks huomio tuosta muusta valaistuksesta. Mulla on kotona keittiössä halogeenejä 3kpl ja energiansäästölamppuja 3kpl. Ku iltasin käyttää pelkästään noita halogeeneja, rupeaa väsyttämään paljon nopeammin.

Kyllä nyt vaihtuu puhelin ja energiansäästölamput veks. Ja lasit lähtee ostoon.


Tuollainen vaihtoehto löytyi jos noista Uvexeista ei välitä.
Mulla menee oneplus 7 pro:ssa yötila päälle 22.00, joka muuttaa värit lämpimämmiksi ja säätää kirkkautta matalammaksi. Ihan kätevä ominaisuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 202
Sinisellä valolla on kaksi eri vaikutusta:
1) Tutkimusten mukaan sininen valo vaurioittaa silmää ja aiheuttaa näön heikkenemistä.
2) Uniongelmat. Tästä ei ole tehty kovinkaan paljon tutkimusta, mutta yleinen mielipide näyttäisi olevan että nukkumisvaikeudet johtuvat päätelaitteiden käytöstä ennen nukkumaanmenoa, mutta eivät erityisesti sinisestä valosta vaan valosta ylipäänsä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Silmässä on erikseen soluja, jotka havaitsevat sinisen valon. Tuon avulla synkronoidaan tieto siitä millon on aamu, millon ilta. Sininen valo aamusta ja valon puute illasta synkronoi vuorokausirytmin niin, että nukuttaa oikeaan aikaan. Liittyy mm. melatoniinin tuottoon. Useimmilla sokeillakin tuo toimii oikein. Niillä joilla puuttuu/ei toimi sinistä valon tunnistavat solut niin ei pysy vuorokausirytmi kohdallaan. Tätä on tutkittu paljon sekä ihmisillä sekä eläimillä.

Jos vain mahdollista niin kannattaa aamulla saada aurinkoa ja illasta olla ilman sinistä valoa. Harmi ettei omalla kohdalla ne näyttöjen yöominaisuudet toimineet niin joutuu noita laseja + valoja pois päältä kikkoja käyttämään

Numerous studies have shown that blue light can regulates the body clock and promote alertness, memory and cognition. The main mechanism is that blue light stimulates the secretion of melatonin in pineal gland which can increase or decrease cortisol expression depending on time of day and regulate human circadian rhythm[37]–[39]. There were researchers have investigate the sleep quality found that after cataract surgery the sleep quality of old people have improved to some extent, the reason is that transparent artificial crystal allow more blue light penetrate to reach the eye[40] and thus confirmed that blue light can regulate the circadian rhythm. However, if blue light is excessive, especially at night when melatonin production peaks, it can not only damage the retina through the ocular surface, but can also stimulate the brain, inhibit melatonin secretion, and increase corticosteroid production, thereby destroying hormonal secretion and directly affecting sleep quality[38].
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
35

Tuosta ku rullaa vähän alas niin löytyy läjä tutkimuksia aiheesta.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Miksei vain linssejä mihin on ympätty se suodatin/pinnoite? Itselläni on laseissa sellainen pinnoite ja kyllä siitä jonkinlainen lumevaikutus ainakin tulee. Tuntuu että illalla väsyttää enemmän ja uni tulee ehkä helpommin.
Olen ollut sellaisessa käsityksessä että se suodatin/pinnoitus ei ole yhtä tehokas kuin erilliset lasit. Onko muilla tästä tarkempaa tietoa?
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
30
Sinisellä valolla on kaksi eri vaikutusta:
1) Tutkimusten mukaan sininen valo vaurioittaa silmää ja aiheuttaa näön heikkenemistä.
Tuo on oikeasti aika pitkälti huuhaata, jos puhutaan keinotekoisista valolähteistä. Saat auringosta lyhyessä hetkessä saman verran sinivaloa kuin tuijottamalla ruutua koko päivän. Kannattaa vaikka lukea tämä https://www.health.harvard.edu/blog...ular-degeneration-and-blindness-2019040816365
On kyllä todella luotettava "tutkimus", kun useammassa kohdassa puhutaan Blu-ray:stä, esim. "What is the specific damage mechanism of Blu-ray? This article will review the mechanisms causing damage to the cornea, lens, and retina by Blu-ray light in order to have a better understanding of Blu-ray-induced ocular injury."

Yhteenvetona: Ruutujen sinivalosta ei ole juuri mitään fyysistä haittaa silmille. Kuitenkin unirytmiin sillä on vaikutusta. Eli ennen nukkumaanmenoa kannattaa vähentää altistusta sinivalolle, mutta muuten siitä ei ole haittaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Itellä on kaikki asunnon valot Philips Hue valoja joissa on aikalähelle 6500k lämpötila joten noistakin luultavasti tulee minkä takia kanssa mietin noita laseja.
Kämppä täynnä päivänvalolamppuja yötä myöten ja näitä sitten suodatellaan erikoislaseilla? Kuulostaa, että kannattaisi ennemmin miettiä kodin valaistusta ennemmin, joko erilliset iltavalot normaalilla 2700k värilämpötilalla tai sit älyvalot säädettävällä värilämpötilalla...

Eikö moderneissa TV:ssä ola mitään iltamoodia? Tietokoneissa ja puhelimissa kun on jo.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
35

Mulla on vähän semmonen hantsi että tuo k-arvolla pelaaminen ei auta ledien kanssa kauheen hyvin.

Mut pitänee jatkaa tutkimista että saa jonkun tolkun tähän. Sen verran alko kiinnostamaan ettei malta lopettaa.

Screenshot_20201010-195924.png
Screenshot_20201010-195026.png
Screenshot_20201010-195026.png
Screenshot_20201010-195240.png
Screenshot_20201010-195924.png
 

skiip

올드보이
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
234
Minulla on Android -kännykässä ollut Twilight -sovellus varmaan jo ainakin vuoden, se vähentää sinistä valoa näytöstä ruskopunerruttaen sitä iltaa kohden, ja himmentää myös kirkkautta. Itse olen ainakin tykännyt.

Vinkkinä että tän Twilightin saa myös Android TV:lle, on täällä makkarin telkkarissa aina päällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Kämppä täynnä päivänvalolamppuja yötä myöten ja näitä sitten suodatellaan erikoislaseilla? Kuulostaa, että kannattaisi ennemmin miettiä kodin valaistusta ennemmin, joko erilliset iltavalot normaalilla 2700k värilämpötilalla tai sit älyvalot säädettävällä värilämpötilalla...

Eikö moderneissa TV:ssä ola mitään iltamoodia? Tietokoneissa ja puhelimissa kun on jo.
Näissä Hue valoissa on hieman puutteelliset säädöt eivätkä osaa automaattisesti tuota väriä vaihtaa aikataulujen mukaan ja kuten yllä näkyy ei se täysin ongelmaa ratkaisisi kuitenkaan. Samaa tosin muistan lukeneeni noiden näyttöjen yö tiloista.

Samoin nuo yö moodit laitteissa on aika huonon näköistä katseltavaa ja olisi jotenki hassua kuvitella sellaisella katsovan jotain saati pelata. Lukemisessa se kellertävä vielä menee. Niissä myös on se ongelma kun itsellä ei käytännössä koskaan ole kahta samanlaista työviikkoa vaan vuorot on miten on niin ei ole sellaista aikataulua johon nuo voisi asettaa niin ettei häiritsisi. Helpompi iskeä lasit päähän ja tehdä siitä sellainen rutiini toimenpide tai ainakin kokeilla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Tuo on oikeasti aika pitkälti huuhaata, jos puhutaan keinotekoisista valolähteistä. Saat auringosta lyhyessä hetkessä saman verran sinivaloa kuin tuijottamalla ruutua koko päivän. Kannattaa vaikka lukea tämä Will blue light from electronic devices increase my risk of macular degeneration and blindness? - Harvard Health Blog

Yhteenvetona: Ruutujen sinivalosta ei ole juuri mitään fyysistä haittaa silmille. Kuitenkin unirytmiin sillä on vaikutusta. Eli ennen nukkumaanmenoa kannattaa vähentää altistusta sinivalolle, mutta muuten siitä ei ole haittaa.
Ei mulla ollut tarkoitus ottaa kantaa mihinkään haitallisuuteen. Halusin vain vetää tuon sinisen valon yhteyden melatoniinintuotantoon ja vuorokausirytmin säätelyyn. Aurinkoa aamusta, pimeää illasta on aika hyvä kombo, jos haluaa optimoida unta. Esim. mulla näkyy ihan valtavan isosti tuon protokollan noudattaminen ouran mittaamassa datassa. Subjektiivisesti voi sanoa, että sinisen valon eliminointi illalla saa myös väsyttämisen ihan eri tavalla käyntiin, kuin jos tuijottaa läppärin ruutua tai kindleä ilman sinistä valoa poistavia laseja. Mulle ruutujen/laitteiden omat sinistä valoa poistavat ominaisuudet eivät toimineet, mutta lasit toimivat.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Silmälaiseissa oleva ylimääräinen sinisen valon suoja toimii hyvin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 895
Viestejä
4 205 961
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom