Siniaalto signaali -> kanttiaalloksi

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 109
Tosiaan kyseessä on meikäläisen harrastepeli.

Moot.ohjanlaite siis aftermarket -mallia ja olen tarkistanut toisesta autosta millaista signaalia auton kierroslukumittari tarvitsee toimiakseen.

Kysymys siis kuuluu millaisen kytkennän tähän pitäisi tehdä?

Tämmöistä tulee boksilta
IMG_20180506_135448_01.jpg

Tämmöistä pitäisi tulla
received_10156332834553766.jpg
 
Muuttuuko sinillä taajuus ja kanttiaallossa pulssisuhde kun kierrokset nousee? Ei tule mieleen ihan triviaalia keinoa, mutta taajuus taitaa olla sen verran pieni että mikrokontrollerilla ei ole mitenkään mahdoton tehtävä.
 
Nykyautoissa kierrokset saadaan suoraan kampiakselin asentotunnistimen kautta. Eli vaihdelaatikon (iso hammaspyörä) kyljessä ainakin relluissa.
 
Onko varma että tuo on todella se signaali. Tuollainen epämääräinen sinisignaali voi olla myös hurinaa eli verkkojännitettä. Sitä on ihan joka paikassa.
 
Hmm, ei näytä kyllä tuo signaali ihan toimivalta, jos se on tulevinaan mikrokontrollerilta.
Kannattaa tarkistaa, ettei kyseessä ole ns. open-collector kytkentä, eli tacho signaali pitää kytkeä jännitteeseen, josta kontrolleri (ohjain) sitten pullaa alas. Mielestäni noissa tachoissa on kaksi tapaa, tuo open-collector on se toinen, ja toinen on 12V pulssit. (vanhat vehkeet, joissa signaali sytkältä tachoon).

Joskus muistan kaverilla olleen ongelma juuri saada tuollaisesta vanhaan tachoon muunnettuna.

Löytyykö sille ohjainlaitteella on joku manuaali/datalehti?

Jos ei löydy niin on kyllä ehdotus, millä tuota voisi kokeilla. Omalla vastuulla. :geek:
 
Hmm, ei näytä kyllä tuo signaali ihan toimivalta, jos se on tulevinaan mikrokontrollerilta.
Kannattaa tarkistaa, ettei kyseessä ole ns. open-collector kytkentä, eli tacho signaali pitää kytkeä jännitteeseen, josta kontrolleri (ohjain) sitten pullaa alas.

Tosiaan tämä minullekkin kävi mieleen, että onko kyseessä joku purkin sisäinen haamu signaali. Orginaali on siis juurikin niin, että sytkän päätevastukselta tulee tuo 12V pulssi mittaristolle.

Mitään Datasheettiä en tuohon löytänyt, mutta näin sanoo Valmistajan sivuilla:

Vems.hu - Help for VemsTune
 
A logiclevel-input tachometer can be driven from virtually any output. Eg. the stepper outputs (push-pull 0/12V) can be used, or a low current ("p259") output and an 510 Ohm pullup resistor to +12V (normally 1k or 2k2 pullup should suffice, but some older Audi and a few other tachinputs need stronger pullup, so 510 Ohm became common value for this)

Jos ymmärsin niin se on siis ohjelmallisesti valittavissa? Jos se nyt sitten on tuo p259, niin silloin tosiaan tarvitsee tuon pull up vastuksen.

Ilmeisesti siellä on purkin puolella joku "päätekivi", koska nuo vehkeet on muistaakseni AVR-kontrollereita, eli 5V logiikkataso.

EDIT:
Jaah, nyt löytys schemakuva. Noi stepper outputit vois kyllä sopia myös. Laittaa vaan "linjalle" jonkun vastuksen, joka oikosulkutilanteessa rajoittaa virtaa. Mittari ei vissiin tarvitse kuin jotain kymmeniä mA.
 
Jos ymmärsin niin se on siis ohjelmallisesti valittavissa? Jos se nyt sitten on tuo p259, niin silloin tosiaan tarvitsee tuon pull up vastuksen.

Ilmeisesti siellä on purkin puolella joku "päätekivi", koska nuo vehkeet on muistaakseni AVR-kontrollereita, eli 5V logiikkataso.

On ohjelmallisesti tosiaan valittavissa. p259 ohjauspuoli on niin heikkko joten se ei kuulemma kestä tachometerin ohjausta, jotenka on ohjaus on nyt otettu suuttimista. Lähtö on kyllä kunnossa, koska se sama lähtö ohjasi ennen flektiä.
 
onko tuossa alkupostauksessa olevissa kuvissa sama kierroslukumittari kyseessä?
 
onko tuossa alkupostauksessa olevissa kuvissa sama kierroslukumittari kyseessä?

Siis molemmat on samanlaisia autoja.
Tuo missä lukee boksi on nyt mitattu tuolta suuttimien ohjauksen takaata -> vemsistä ruksatttu tachometer output.

Alempi kuva on orginaali autosta, suoraa mitattua sytytyksen pääteasteelta, joka menee suoraa mittaristoon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 004
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom