Siltaava tila ja reitittävä tila... selontekoa vailla.

Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Moikka,

Pahoitteluni jo etukäteen, tämä on varmaan suurimmalle osalle Teistä aivan älyttömän selkeää. Valitettavasti en kuulu siihen joukkoon. Ainakaan vielä.
Olen aikamoinen amatööri, tunnustan sen.
Täältä palstalta olen jo saanut paljon hyvää infoa ja jopa älyttömän hyviä käytännön opastuksiakin, likimain kädestä pitäen on kärsivällisesti ohjittu. Siitä kiitos.

Tein täältä saamieni vinkkien jälkeen ja niistä rohkaistuneena elämäni ensimmäisen useamman AP:een järjestelmän jota syöttää (PoE kytkimen) kautta menestyksekkäästi Huawein CPE 5G purnukka.
Se wifi verkko puoli pelaa OK ja osaan itse perus hallintahommat tehdä tuohon kasaan virkkaamaani settiin.
Vieläkin ihmettelen että sain sen toimimaan ilman apua (paitsi ne hyvät neuvot täältä) .
Kaikki APeet pelaa hyvin ja käyttäjät ovat tyytyväisiä. 4 AP:tä on sisätiloissa ja yksi ulkoseinässä, sojottaa pihamaalle ja Wifi kenttä sielläkin nyt mainio.

Kysymykseni seuraava : Täällä monasti puhutaan että jos jaetaan verkkoa esim tuosta CPE:stä tai vastaavasta, itse laitteen Wifi tulisi sammutttaa pois ja laittaa laite siltaavaksi. Tätä en ole tehnyt enkä osaakaan tehdä.
Enkä alkuun ainakaan ole havainnut tarpeelliseksikaan. Koska se toimi ihan OK. Enkä siis ymmärrä miksi näin pitäisi tehdä. Mitä siitä siltauksesta on hyötyä, tai kääntäen kun en sitä ole tehnyt, mitä haittaa siitä on että se on tehdasasetuksilla tuo CPE ja jakaa wifiä itsekin ?
Jatko osio : Täällä myös mainittu joidenkin laitteiden laittamisesta reitittäväksi tai ei reitittäväksi, mitä se sitten käytännössä tarkoittaa ? Ja miksi näin pitää siis tehdä, tai ei pidä tehdä ?

Tämä asia alkoi eniten askarruttamaan kun mittasin nopeuksia. Sain CPEn vieressä seisomalla sen omasta wifistä 300 Mbps nopeuksia ja ylikin.
Sitten tuon kyhäämäni verkon päässä olevista wifi lautasista (ne APeet) en koskaan saa ulos edes 100. Normisti pyöritään siellä 30-60 Mbps lukemissa tuon verkkoni perässä.
Ongelmaa en käytössä ole huomannut ja kaikki normi surffaus pelaa hyvin noillakin 25% nopeuksilla, ei siinä mitään.
Haluaisin ehkä eniten vain ymmärtää miten tuo itse 5G laitteen luota mittaamani yli 300 Mbps jakautuu tuossa verkossani ? Ja miksi ei kaikki "teho"/nopeus tule läpi ?
Nämä wifi lautaset/APeet eivät ymmärrykseni mukaan tehoa rajoita.
Liittykä se juurikin tähän siltaukseen ja reitittävyyteen josta en siis mitään tajua ?

Ja kiitos että jaksoit tarinani lukea. Hyviä neuvoja ja selkeitä, maallikolle tarkoitettuja (rautalangasta väännettyjä) ohjeita saa antaa !
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Sitten tuon kyhäämäni verkon päässä olevista wifi lautasista (ne APeet) en koskaan saa ulos edes 100. Normisti pyöritään siellä 30-60 Mbps lukemissa tuon verkkoni perässä.
Tuo on mielenkiintoista. Ilmeisesti kyseessä siis Aruba AP22, AP15 ja AP17 laitteita, jotka kaikki tukevat "Smart Mesh" -toimintaa. Koska kaikkiin AP:iin tulee data eetterin kautta asennuksessasi, tarkista hallinnasta, että kaikki Smart Mesh -ominaisuudet ovat pois päältä, koska niitä et tarvitse.

Jos tai kun sinulla ei ole muuta reititintä kuin Huawei CPE, sen laittaminen siltaavaksi ei tule kysymykseen. Nuo all in one kuluttajalaitteet eivät toimi kovin luotettavasti, mistä syystä kytkemällä niistä kaikki ei-välttämättömät ominaisuudet pois käytöstä, niistä saattaa saada hyvinkin luotettavia (modeemeja, kun pelkkiä modeemeja ei kuluttajahinnoilla oikein myydä).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Siltaaminen tarkoittaa pelkistetysti, että operaattorin verkkoon kytkeydytään suoraan sillä laitteella, joka on kiinni modeemissa. Modeemi toimii siinä välissä tavallaan "näkymättömänä".

Jos siis liikenne tulee operaattorilta siihen yhteen purkkiin, eikä sen takana ole toista laitetta suojaamassa ei-halutulta liikenteeltä ja muodostamassa verkon (tai useampia) muille siihen kytketyille laitteille, ei modeemin muuttaminen siltaavaksi ole tarpeen. Kaikissa laitteissa tämä ei ole edes teknisesti mahdollista, kuten ei ole tuossa sinunkaan Huawei CPE 5G:ssä.

Se modeemin oma WLAN taas kannattaa sammuttaa siksi, että se on ylimääräisenä aiheuttamassa häiriötä muille WLAN-verkoille.

Reititys tarkoittaa verkkoliikenteen ohjaamista verkosta toiseen.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Oikeassa olet, kyseessä on Aruban kytkin ja sen perässä olevat 2 kpl AP15 lautasta , 2 kpl AP22 lautasta ja yksi ulkona AP17.
Kaikki ovat Instant On settiä ja koko systeemi pelaa muuten oikien hyvin. Ja olen tarkistanut hallinnan kautta että lautasissa ei ole mitään kaista rajoituksia päällä.
Tuo kytkin nyt kuitenkaan tuskin rajoittaa mitään, kun on samaa Aruban sarjaa ja settiä ja saman hallinnan piirissä sekin.
Kaikki AP:eet on piuhoilla kiinni, ei meshinä.
Jokaisen olen vieressä seisten testannut, ja hallinnan kautta varmistanut vielä että nimenomaan olen kiinni kyseisessä lautasessa.
En ole yhdestäkään koskaan saanut yli 100 lukemia.
Kytkin sitten kiinni suoraan piuhalla CPE:ssä, sen takana olevassa LAN portissa.
Oletan näin maallikona että jos tuo CPE antaa ulos sen yli 300 Mbps, ja vien sen alas kytkimelle ja jaan noille AP:ille sen, saisin ulos sen saman noin 300 Mbps jokaisesta lautasesta ?
Tai siis pitäisi saada... (ko?) .
 

brm

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
82
Tuolla jotain juttua vastaavasta tilanteesta
All APs limited to 90Mbps | Instant On - Wireless

Muutama ratkaisuehdotus joka tuossa heitetty ilmoille
- Päivitä firmware tuoreenpaan (jollei jo uusin)
- Tarkista että CPE:n ja kytkimen välinen yhteys on > 100 Mbit
- Onko kytkimeen liitetty piuhalla muita laitteita? Tuossa yllä mainitussa viestiketjussa kun on mainittu että jos jokin laite kättelee vain 100 Mbitin nopeudella niin kytkin rajoittaa kaikki laitteet samassa aliverkossa samaan nopeuteen. Tuohon on ehdotettu korjaukseksi juurikin tuota firmware päivitystä tai sitten "hitaiden" laitteiden siirtämistä eri aliverkkoon.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
No kappas vaan. Yksi kytkimen portti näyttääkin että siellä olisi 100 Mbps rajoitus päällä, muissa ei.
Hmmmm. En ainakaan itse muista moista asentaessa sinne laittaneeni.
Enkä sitä saanut myöskään pois päältä…. :-(
Testaanpa lisää kun olen paikan päällä.
En myöskään löytänyt tapaa miten saan sen päivitettyä, sen firmwaren siis. Tässäkin varmaan näkyy amatööriyteni…
No tässä oppii kun kyselee ja lukee miten paremmin osaavat ongelmia ratkovat.
Juurikin on tuo pieni 8-porttinen PoE kytkin käytössä.
Edit : Sinnikkyys palkitaan ! Hiukan surffausta , ja nyt pääsin jo äpin kautta katsomaan mikä versio siellä on sisällä.
Onpi 2.3.1 versio, ja laite sanoo itse että uudempaa ei ole saatavana.
Seuraavaksi sitten ihmettelemään miksi se 1 portti (nro6) on päätynyt rajoittamaan kaistaa ? Voinko ihan vaan tuon kyseisen APeen piuhan vaihtaa toiseen porttiin kytkimessä ja toivoa että siitä se piristyisi ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Kytkin on se 8-reikäinen Instant On PoE kytkin, eli lienee tämä : JL681A
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Edelleen ihmettelen, että onko siellä siis kaksi erillistä wlan-verkkoa, jos kerran myös sitä CPE:n wlan-yhteyttä käytetään johonkin? Se tuskin vaikuttaa niiden muiden nopeuteen, mutta erillisenä verkkona se vain sekoittaa tuossa kokonaisuudessa.

Kuten jo aiemmin ehdotettiin, tarkista että sen kytkimen ja modeemin väli on varmasti jotain muuta kuin 100Mbps.

Ja laita vaikka joku kone kiinni suoraan siihen kytkimeen ja testaa nopeus siitäkin. Sillä tavalla tiedät, että onko se vika edes sen yhden portin aiheuttama ja voit rajata mahdollista ongelmapaikkaa. Jos jostakin portista irtoaa yli 100Mbps, niin sitten tiedät että vika koskee tavalla tai toisella vain sitä WLANia. Sitten voit sammuttaa tukiasemat ja testata yksitellen.

Kytkin on se 8-reikäinen Instant On PoE kytkin, eli lienee tämä : JL681A
Sitä arvelinkin ja sen ohje on juuri tuo edellinen. Edellisen eki 912:n viestin editoinnista päätellen päivitystä ei ole tarjolla. eki912:lle vielä sen verran, että kannattaa jatkossa heti alkuun kertoa käytetty laitteisto, niin ei tarvitse muiden arvailla.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Seuraavaksi sitten ihmettelemään miksi se 1 portti (nro6) on päätynyt rajoittamaan kaistaa ? Voinko ihan vaan tuon kyseisen APeen piuhan vaihtaa toiseen porttiin kytkimessä ja toivoa että siitä se piristyisi ?
Olisiko kaapelissa vika? Onko kaikki AP:t kaapeloitu samalla tavaralla vai... Pitäisi olla vähintään normikuntoinen CAT 5e kaikkialla ja mielellään hyväksi havaittuja kaikki (ei siis mikään vanha ylijäämäkaapeli ja/tai rikkinäiseksi havaittu, muttei hävitetty/korjattu)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
606
Itsekin aloittaisin selvittämään hitaampaa yhteyttä lan-kaapelista: huonokuntoinen tai taivuteltu kaapeli saa kytkimen helposti kättelemään yhteydet alemmalla siirtonopeudella.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Ja kaikkein nopeiten tuo selviää siirtämällä siitä hidastelevasta portista kaapeli toiseen porttiin. Jos vika seuraa eli sekin alkaa kätellä lopulta 100 Mbps nopeudella, niin seuraavaksi uutta kaapelia kokeilemaan. Varsinkin jos siihen toisessa päässä olevaan AP:hen ei uudempaa firmistä ole tarjolla
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Tänään yritän ehtiä askartelemaan tuon kimpussa enemmän.
Ja teen niinkuin neuvottiin. Mittaan ensin ulos saatavan nopeuden suoraan kytkimeltä, piuhalla.
Sitten irroitan tuon yhden rajoittavan vadin hetkeksi pois kokonaan ja testaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun se on pois verkosta kokonaan.
Ja testaan toisessa kytkimen portissa.
Ja otan parit (uudet) piuhat mukaan, varoiksi. Jos se johtuukin juuri niistä. Siinähän on 3 kohtaa missä voisi mennä kaseikkoon, se kytkimen ja ristikytkennän lyhyt patch kaapeli, itse talon rakenteissa kulkeva johdotus, tai liitospätkä seinärasialta AP:lle. Tämä viimeinen piuha tosin on laitteen mukana tullut upouusi, sen oma piuha.
Mutta testaillaan noita.
En alkuun tyhmyytttäni laitteita sen enempää listaillut, kun oletin mahdollisen vian olevan enemmänkin lähtöpäässä, eli siinä Huawein CPEssä…tai sen ei siltaamattomuudessa tms.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 819
Mulla oli kuidun ja tukiaseman välissä 100mbit kaapeli, kaikki toimi hyvin kun netti oli 100mbit mutta gigaseen noston jälkeen käytännön nopeudet ei nousseetkaan. Päällisin puolin ihan samanlainen (käytetty) kaapeli kuin kaikki muutkin mitä käytössä mutta jotain vikaa siinä oli. Kaapeli vaihtoon -> gigabittia lähiverkkoon.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
No niin tein parit testit ja siirrot, ihan niinkuin kehotettiinkin.
Ensi töikseni irroitin sen patch kaapelin sieltä rajoittavasta 6-portista ja tuuppasin kiinni porttiin 2.
Hetken aikaa AP nosteli itseään pystyyn ja HOPLAA portti nyt vihreänä/ 1Gbps/full.
Ja saan mittauksillani ihan kelpo lukemiakin, heiluu parhaimmillaan 100-130 Mbps lukemissa.
Mitään muuta en tehnyt, ja nyt se rajoitus katosi.
Hyvä näin ja kiitos tästä vinkistä !

Mutta, samalla mittasin nopeutta kytkimen vapaasta portista suoraan piuhalla kiinni PCeen LAN-porttiin ja varmistaen ettei wifi ole päällä, että näen mitä CPE antaa alas. Tulos surkea 50-80.
Hetken pähkin että WTF….
Ja sitten tajusin ottaa Freedomen pois päältä läppäristä. TaDaa… sama testi, sillä suoralla piuhalla kytkimeltä näyttää 289 Mbps !!!
Jiiiiiiihaaaaaaaa !
Eli maallikkotulkintani on että Freedome jarruttaa ja rajusti. Ainakin tuolla läppärillä.

Samalla testailin itse AP:eitä hiukan ja totesin aikani niiden kanssa touhuttuani että ne on pirun tarkkoja sijoituksista ja asennostaan. Tää mun kattaus kun hakee lopullista muotoaan vielä, eikä lautasten sijoittelu ole vielä lopullinen (ulkonäkö seikka, en saa sijoitettua niitä optimaalisesti keskelle kattoa millään).
Huomasin nimittäin että kun lautaset oli pöydällä tai hyllyllä, ns julkisivu ylöspäin, ei tulokset olleet mitenkään järin mairittelevat. Heilui siellä 40-80 välillä.
Käänsin ne aivan samassa sijoituspaikassaan (pöydällä ja hyllyllä) niin että julkisivu eli laitteen päällikansi osoittaa käyttötilaan. Mittaukset parani heti. Selkeästi.
Paras lukema minkä sain esim juurikin tästä aiemmin rajoitetusta APstä oli 135 Mbps. Johon olen jo hyvinkin tyytyväinen.
Ja täytyy häpeäkseni tunnustaa että tällä mittauksiin käyttämälläni I-pädillä….olin unohtanut siinä Freedomen päälle.
Vasta kotiinpäästyäni sen muistin. Yritän huomenna mennä suorittamaan uudestaan mittauksen ilman Freedomea.

Ja vielä kerran kiitos kaikille näistä hyvistä neuvoista ! Arvostan.
Joskus vaan kun itse (näin amatöörinä) pähkii, jää jumiin mietteisiinsä junnaamaan, eikä osaa ajatella laajemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Vielä yksi (sorry) kysymys,
josko joku osaisi vastata tai tuntisi näitä värkkejä minua paremmin.
Eli näistä Aruban Instant On laitteista siis kyse.
Mittasin siis kytkimeltä tyhjästä portista, ethernet piuhalla suoraan nopeuden, sain liki 300 Mbps tuloksen.
Veikkaan että tuo 300 Mbps on ehkä nykyoloissa tuolla sisällä olevalla Huawein 5G CPE:llä se maksimi mitä tuolla liittymällä saan.
Kun suoritan vastaavan mittauksen wifistä, vaikka ihan noiden AP:den vieressä seisten, en koskaan ole saanut/nähnyt kuin parhaimmillaankin muutaman kerran 100-135 lukemia. Normisti heiluu siellä 30-80 maastossa.
Ja APeet ei ole Meshinä, vaan piuhoilla kiinni. Toki tunnustan heti, että kyseisen talon sisäverkko/kaapelointi siellä seinien sisällä on noin 15 vuoden ikäistä jo. Jarruttaako se noinkin paljon ?
En siis välttämättä ole huolissani, tämä kaikki on kuitenkin parannusta aiempaan systeemiin mikä siellä oli.
Mietin vaan mihin 5G CPE:ltä alas saapuvasta max 300 Mbps nopeudesta katoaa suurin osa matkalla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Vielä yksi (sorry) kysymys,
josko joku osaisi vastata tai tuntisi näitä värkkejä minua paremmin.
Eli näistä Aruban Instant On laitteista siis kyse.
Mittasin siis kytkimeltä tyhjästä portista, ethernet piuhalla suoraan nopeuden, sain liki 300 Mbps tuloksen.
Veikkaan että tuo 300 Mbps on ehkä nykyoloissa tuolla sisällä olevalla Huawein 5G CPE:llä se maksimi mitä tuolla liittymällä saan.
Kun suoritan vastaavan mittauksen wifistä, vaikka ihan noiden AP:den vieressä seisten, en koskaan ole saanut/nähnyt kuin parhaimmillaankin muutaman kerran 100-135 lukemia. Normisti heiluu siellä 30-80 maastossa.
Ja APeet ei ole Meshinä, vaan piuhoilla kiinni. Toki tunnustan heti, että kyseisen talon sisäverkko/kaapelointi siellä seinien sisällä on noin 15 vuoden ikäistä jo. Jarruttaako se noinkin paljon ?
En siis välttämättä ole huolissani, tämä kaikki on kuitenkin parannusta aiempaan systeemiin mikä siellä oli.
Mietin vaan mihin 5G CPE:ltä alas saapuvasta max 300 Mbps nopeudesta katoaa suurin osa matkalla.
Kytke tukiasema suoraan laadukkaalla piuhalla kytkimeen ja testaa nopeutta sitten. Jos nopeus nousee, niin tiedät että vika on siinä kiinteässä kaapelissa. Todennäköisemmin vika on jossakin muualla, mutta yksi osa kerrallaan niitä vaihtoehtoja pitää selvittää ja karsia.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Vielä yksi (sorry) kysymys,
josko joku osaisi vastata tai tuntisi näitä värkkejä minua paremmin.
Eli näistä Aruban Instant On laitteista siis kyse.
Mittasin siis kytkimeltä tyhjästä portista, ethernet piuhalla suoraan nopeuden, sain liki 300 Mbps tuloksen.
Veikkaan että tuo 300 Mbps on ehkä nykyoloissa tuolla sisällä olevalla Huawein 5G CPE:llä se maksimi mitä tuolla liittymällä saan.
Kun suoritan vastaavan mittauksen wifistä, vaikka ihan noiden AP:den vieressä seisten, en koskaan ole saanut/nähnyt kuin parhaimmillaankin muutaman kerran 100-135 lukemia. Normisti heiluu siellä 30-80 maastossa.
Ja APeet ei ole Meshinä, vaan piuhoilla kiinni. Toki tunnustan heti, että kyseisen talon sisäverkko/kaapelointi siellä seinien sisällä on noin 15 vuoden ikäistä jo. Jarruttaako se noinkin paljon ?
En siis välttämättä ole huolissani, tämä kaikki on kuitenkin parannusta aiempaan systeemiin mikä siellä oli.
Mietin vaan mihin 5G CPE:ltä alas saapuvasta max 300 Mbps nopeudesta katoaa suurin osa matkalla.
Testailetko wifiä 2,4GHz vai 5GHz taajuudella?
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Kiitos ! Taas….

Näköjään en vaan osaa ajatella itse yhtään. Tai en osaa katsoa niinku ”outside the box”.
Tottakai, tuo testi pitää tehdä hetimiten.
Ja taas ollaan sitten yksi askel lähempänä ongelman ydintä.

Wifin taajuuteen, mitä olen käyttänyt/käytän mitatessa, en osaa (vielä) sanoa. Tsekkaan tuon kun seuraavan kerran testaan. Jarruttaako noista mahdollisesti toinen, eli onko toinen selkeästi huonompi kuin toinen ?
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Wifin taajuuteen, mitä olen käyttänyt/käytän mitatessa, en osaa (vielä) sanoa. Tsekkaan tuon kun seuraavan kerran testaan. Jarruttaako noista mahdollisesti toinen, eli onko toinen selkeästi huonompi kuin toinen ?
2,4 GHz on yleensä selvästi hitaampi joten kannattaa varmistaa kummalla taajuudella toimitaan.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
5 gigan wifillä mittailin tänään, kun yhden viallisen liittimen kävin fiksaamassa.
Sekä I-phoneni että I-pädini, molemmat mittasivat sillä paremmalla/nopeammalla 5 gigan puolella.

Sitten ihmettelin hetken, kun äpistä katselin että yksi lautanen onkin toiminnassa meshin kautta, vaikka on kiinni seinässä ja piuhaverkossa.
Selvishän se, kun joka johdon pätkän kyseiseltä lautaselta sitten yksitellen mittasin LAN testerillä, Yksi pätkä oli jollain lailla oikosessa, piuhat 3&4. Liittimiä katselin ja toinen niistä oli mun mielestäni vähän saanut (puristaessani liitintä?) siipeensä.
No liitin poikki ja uusi tilalle, ja homma toimii taas hienosti piuhan varassa.
Samalla sitten mittasin siinä suoraan lautasen alta nopeuksia. Ja shokkina näin yli 200 Mbps lukemiakin !
Tosin vain kerran tai kaksi, sitten se asettui taas sinne normaaliin 60-85 tasolle.
Eikä siinä mitään, sillä pärjäämme hyvinkin.
Mietin vaan mikä sen pudottaa liki aina tuonna alle 100 Mbps tasolle ? Sekö, että jaan sen yhden ulostulon sieltä 5G purkilta noille 5:lle wifi lautaselle ? Vai onko vaan normivaihtelua 5Gn kanssa.
Ja ennenkuin ehdotetaan, ei kuitua saatavilla.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Lähiverkon perffiä on paras tapa mittailla käyttäen iperf3:a (tai versiota 2), jolloin WAN-nopeuden vaihtelu ja epämääräisyys ei näy tuloksissa. Esim. tietokone ethernetillä kiinni kytkimeen, mutta myös kahdella kännyllä pärjää wifissä, toinen serverinä ja toinen clientina, ideaalitapauksessa eri tukareissa kiinni

serveri: iperf3 -s
client: iperf3 -c <serverin ip> -t 10
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 893
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom