Silmien laserleikkaus

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
488
Nonih, hienoa. Soittivat Joensuun Silmäaseman silmäsairaalasta 45min ennen operaatiota että heidän kone hajosi.
Nyt pitäisi löytää suht samaan hintaan toinen paikka jonka kalenterissa on tilaa ihan lähipäiville, koska pitää saada vähintään viikko toipumisaikaa ennen laskettelureissua...
Sain tälle päivälle ajan Helsinkiin samalle firmalle, jotan hyppäsin eilisiltana junaan ja matkustin sinne. Esitutkimukset haluttiin tehdä uudestaan (ilmeisesti ihan kaikkia tietoja ei saatu siirrettyä Joensuun Silmäaseman silmäsairaalasta Helsinkiin), poislukien laajentavat tipat joita ei onneksi tarvittu.
Femtolasik-operaatio sujui hienosti, mitä nyt oikean silmän läppää jouduttiin ronkkimaan aika kauan ennen kuin se saatiin auki. Kipua ei tuntunut missään vaiheessa operaatiota, mutta tuo läpän tökkiminen oli yllättävän epämukavaa enkä ihan heti haluaisi uudestaan. Hiton kirkkaaseen valoon tuijottaminen koko ajan ei helpottanut asiaa :)
Näkö oli varsin hyvä heti kun nousin ylös. Hämärässä lepohuoneessa taisin olla parikymmentä minuuttia, jonka jälkeen tohtori vielä vilkaisi silmiä jollain aparaatilla ja totesi kaiken olevan kunnossa. Sovittiin jälkitarkastus viikon päähän kun olen muutenkin taas pääkaupungissa.
Otin myös tarjotun nestemäisen diapamin, mutta täytyy sanoa etten huomannut sillä olevan minkäänlaista vaikutusta. En ollut hermoillut operaatiota etukäteen muutenkaan, joten eipä tuolla varmaan ollut lopulta mitään virkaa.

Kotimatkan lepäilin enimmäkseen junassa, ja kotiin päästyä eli viitisen tuntia leikkauksesta näkö oli mun arvion mukaan jo täysin terävä. Pientä roskan tunnetta on silmissä, mutta ei niin pahasti että sitä huomaisi ellei erikseen keskity asiaan. Tippoja oon yrittänyt laitella aika usein.
Valonarkuutta, kipuja tai odotettua pahempaa kuivuutta ei ole missään vaiheessa ollut vähääkään, mutta pidin silti varmuuden vuoksi aurinkolaseja kotimatkan ajan.

Tämän perusteella aika 5/5, suosittelen! Näen vähintään yhtä hyvin kuin laseilla aiemmin. Lähtötilannehan oli jotakuinkin O +2,25, cyl -0,75 ja V +2,75, cyl -1,75. Nuo tiedot on vajaa 2 vuotta vanhasta optikon lasireseptistä, mutta en muista tänään mitattuja lukuja nyt tähän hätään ja ne eivät olleet muuttuneet olennaisesti.

Pitänee tulla joskus myöhemmin kertomaan pidemmän ajan kokemuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Otin myös tarjotun nestemäisen diapamin, mutta täytyy sanoa etten huomannut sillä olevan minkäänlaista vaikutusta. En ollut hermoillut operaatiota etukäteen muutenkaan, joten eipä tuolla varmaan ollut lopulta mitään virkaa.
Sanoisin että tässä kyseessä vahvistusharha, jos olisit mennyt ilman niin kommentit voisivat olla erilaiset.

Mä olen käynyt PRK:ssa silmä kerrallaan ja silloin sai pami-reseptin etukäteen ja ohjeena oli vetää pamia huiviin x hetkeä ennen leikkausta. Ekalla kerralla vedin ja kun ei tuntunut missään niin ajattelin että turhaa kamaa ja toisella kertaa en vetänyt. Voin kertoa että oli sitten todella vittumaista istua siinä penkissä, väkisin alkoi miettimään kaikkea ”mikähän tässä voisi mennä perseelleen” ja kaikki silmien rönkintä tuntui vähintäänkin vittumaiselta. Eka kerta tuntui olevan ohitse ennenkuin alkoikaan ja toinen kerta tuntui kestävän ikuisuuden.

1 viisaudenhammas on palasteltu suussa 4 osaan ennen pois ottoa ja kuvailisin sen olleen pala kakkua tuohon jälkimmäiseen PRK kertaan nähden.

En mäkään sitä ymmärrä että jotkut väittää pameista saavansa pään sekaisin - ehkä joo jos vetää laatallisen ja pullon vodkaa perään ;), mutta tavallisilla annostuksilla... Itselleni selitin tuon sillä että tuosta tulee sellainen ”hällä väliä”-fiilis jota ei itse tajua ja joka sitten taas poistaa sen jännityksen kun istuu siinä jakkarassa.
 

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
488
Sanoisin että tässä kyseessä vahvistusharha, jos olisit mennyt ilman niin kommentit voisivat olla erilaiset.
Tuo on toki täysin mahdollista, vaikkei itsestä siltä tunnukaan :D
Tänään ei tunnu enää mitään roskia silmissä tai yhtään mitään muutakaan, eli jos en tietäisi että eilen kävin sörkittävänä niin en sitä huomaisi muusta kuin että näen paremmin.
Lähtötilanne kun oli siellä plussan puolella, lääkäri varoitteli että voi olla että tulokset ei pysy yhtä pitkään kuin mitä ne olisi jos miinuksesta lähtisi. Aika näyttää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Sanoisin että tässä kyseessä vahvistusharha, jos olisit mennyt ilman niin kommentit voisivat olla erilaiset.
Mä mietin tota rauhoittavan ottoa myös, ja en pitänyt sitä tarpeellisena eli jäi ottamatta. Toki ihmisiä on erilaisia, mutta ite en kokenut sitä leikkaustilannetta mitenkään hermostuttavana. Kellon mukaan sykekään ei juuri normaalista poikennut leikkauksen aikana. Tosin, monissa muissa leikkauksissa ja toimenpiteissä ollut, että ehkä se vaikutti.

Omasta smile-leikkauksesta on nyt siis vähän yli pari kuukautta, eikä enää käytännössä olisi edes tippojen käyttötarvetta. Käytän silti, kun näyttöä tulee tuijoteltua paljon. Lääkärin mukaan ihan hyvä tapa ainakin tässä vaiheessa. Samaten yöaikaan tulee ajettua suhteellisen paljon autolla, enkä ole huomannut merkittävää muutosta esim. valojen häikäisyssä, vaikka esim. todella kirkas auringonpaiste tuntuikin ikävältä yllättävän kauan. Hämäränäkö on kyllä aavistuksen huonompi, mutta on parin kuukauden aikana palautunut huomattavasti lähemmäs normaalia.

Jälkitarkastus oli vähän poikkeuksellisesti vasta reilu viikko sitten, ja lopputuloksena oli "normaali" näkö kuten pitikin. En muista tarkkaan lähtökohtia, piilarit oli tooriset eli hajataittoa korjaavat (en muista paljonko) ja vahvuus jotain -4,75.

Silmissä ei näkynyt mitään ihmeellistä eli parantuminen on ollut odotetulla tasolla. Sen verran silmälääkäri sanoi, että mulla oli poikkeuksellisen paksu sarveiskalvo. En tajunnut kysyä, että miten se vaikutti leikkaukseen vai oliko sillä mitään merkitystä. Lääkäriltä myös sanoi, että ns. täydellinen toipumisaika silmälle on suunnilleen sen 6kk, vaikka sitä ei juuri mitenkään käytännössä huomaa.

Elämänlaatu ilman silmälaseja/piilolaseja on kyllä merkittävästi parempi, vaikka silmälasit sinällään pieneltä asialta tuntuukin.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 481
Poikkeuksellisen paksu sarveiskalvo on ainostaan hyvä asia smile-leikkauksessa. Tarkoittaa sitä, että leikkaus oli ns superturvallinen, leikkauksessa kun poistetaan sarveiskalvoa.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
6
Mukava lukea onnistuneita leikkaus- ja toipumiskokemuksia, kiitos jakamisesta :thumbsup:

Itsellä on SMILE:stä nyt vajaat pari viikkoa, ja sinällään koko leikkausta ei enää edes muista. Näkö on pääsääntöisesti tosi tarkka, mutta jostain syystä kaupassa tai muissa isoissa julkisissa tiloissa käydessä on vähän sumuista, ja tekisi mieli laittaa kakkulat päähän. Ehkäpä syynä on se, että leikkauksen muistona sain ns. haloilmiön, ja isot, kellertävät loisteputkilamput aiheuttavat sitä sisätiloissakin.

Isoimpana ongelmana on kuitenkin kuivasilmäisyys, joka ei siis missään nimessä ole leikkauksen aiheuttamaa vaan jo vanha vaiva. Ilmankostuttimesta on jo ollut paljon apua, ja silmien aktiivinen lämpöhoito ja luomien hieronta toivottavasti tepsivät ajan myötä (edit. Rystyset eivät ole sentään käyneet silmissä, mutta olen kyllä hautonut luomia keitettyyn veteen kastetuilla vanulapuilla). Ihan vain vinkki vitonen, että kannattaa hoidattaa ne silmäongelmat kuntoon ennen leikkausta eikä ihmetellä niitä leikkauksen jälkeen, kuten minä tein ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Siis ethän sä nyt vaan mene hieromaan silmiäsi 2 viikkoa leikkauksesta :confused: Nuo halot seuraa kyllä jonkun aikaa leikkauksesta kunnes katoavat. Kuivasilmäisyyteen Artelac + Viscotears kombo auttoi minulla. Annosteluohjeet kannattaa unohtaa heti kättelyssä ja pistää niin paljon ja usein kuin tarvitsee. Tosin sulla taitaa olla vielä antibioottitippa, jonka loppumisen jälkeen helpottaa selvästi.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
180
Itsellä on nykylasit varmaan useamman vuoden vanhat ja näkö tässä välissä heikentybyt selkeästi.

Mietin, että pitäisikö ennen leikkausta olla käyttänyt ns. oikeita vahvuuksia jonkin aikaa, kun vahvuuksien määrittelyssä voi kuitenkin mennä hieman plussaa tai miinusta väärin.

Ihan vain, ettei sit leikkaukseen varten tehdyssä näkötestissä ilmoita arvoja, mitkä olis vähän ohi ns. täydellisestä. Pahimmassa tapauksessa väärillä arvoilla lasit ainakin voi aiheuttaa esim. pääsärkyä niin olisi kurjaa, jos sama efekti tulis leikkauksesta, mikä on kuitenkin paljon pysyvämpi juttu.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
180
Mirten muuten smile-leikkauksen jälkeen (useiden kuukausien jälkeen leikkauksesta) silmien hieronta?

Tietenkään ei muutenkaan ole hyvä hieroa silmiä sormilla, mutta itse ainakin välillä väsyneenä aika huomaamatta osun silmäalueelle käsillä. Niin onko smilen kohdalla suurta riskiä, että kävis mitään pahempaa jos sattuu hieromaan silmiä joskus?
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
417
Mirten muuten smile-leikkauksen jälkeen (useiden kuukausien jälkeen leikkauksesta) silmien hieronta?

Tietenkään ei muutenkaan ole hyvä hieroa silmiä sormilla, mutta itse ainakin välillä väsyneenä aika huomaamatta osun silmäalueelle käsillä. Niin onko smilen kohdalla suurta riskiä, että kävis mitään pahempaa jos sattuu hieromaan silmiä joskus?
Tuskin on hirveitä riskejä. Minut leikannut kirurgi sanoi, että antoi vastaavan operaation jälkeen vapaa-ottelijalle kahden viikon jälkeen luvan mennä kehään.

Edit: Varmista asia tietysti omalta lääkäriltäsi!
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mikäs on nykyisin Smilen hintataso Helsingissä muuten? Onko joku kartoittanut eri paikat?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Varasin eiralle ajan maksuttomaan esitarkastukseen niin saa varmuuden, että voiko leikkausta edes tehdä ennen kuin tarkempia suunnitelmia tekee, mutta tuli ketju luettua läpi ja itsekin on tullut asiaa jo vuosia pohdittua, koska vihaan laseja ja aurinkolaseja joillaisia haluaisin ei koskaan saa tehojen kanssa tai ne maksaa useita satoja euroja. Mulla on -1 ja -0.75 ja hajataittoa -0.5 ja -0.75 eli kohtuu vähän, mutta silti tuntuu ettei mitään nää. Laseja käytän lähinnä tv katsellessa ja ajaessa. Näkö mulla on pysynyt kohtuullisen samana jo jonkin aikaa.

Ite joudun käyttämään silmätippoja muutenkin ainakin silloin tällöin ja verisuonia usein katki silmistä sekä perinnöllisiä riskejäkin on hieman ja muutenkin huonoa tuuria elämässä niin täytyy kyllä kaikki mahdollinen kysyä tuolla tarkastuksessa.

Leikkauksesta toivoisin eniten apua silmä/päänsärkyyn jota on ollut käytännössä koko elämäni ajan ja tuntuu että sirdaludit ja alkoholi yms. vaikuttaa ensimmäisenä silmien lihaksiin joten uskoisin, että tosta voisi apua olla. Lasitkin auttaisi, mutta mua häiritsee erittäin paljon lika, niiden asettelu sekä nenään painaminen. Piilolinssit taas tuntui älyttömän epämukavalle kun muutamia kokeilin. Valoherkkyyttä yms. on myös, mutta osittain uskon sen olevan likinäöstä kiinni.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 481
Ei ihme, jos on päätä särkenyt, kun et kerran käytä laseja. Tai no, ei mitenkään tavatonta kun pää (silmät) joutuu tekemään töitä paljon enemmän kuin lasien kanssa. Eli uskoisin tuohon olevan leikkauksesta apua, toki ei mietään voi olla varma.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
407
Varasin eiralle ajan maksuttomaan esitarkastukseen niin saa varmuuden, että voiko leikkausta edes tehdä ennen kuin tarkempia suunnitelmia tekee, mutta tuli ketju luettua läpi ja itsekin on tullut asiaa jo vuosia pohdittua, koska vihaan laseja ja aurinkolaseja joillaisia haluaisin ei koskaan saa tehojen kanssa tai ne maksaa useita satoja euroja. Mulla on -1 ja -0.75 ja hajataittoa -0.5 ja -0.75 eli kohtuu vähän, mutta silti tuntuu ettei mitään nää. Laseja käytän lähinnä tv katsellessa ja ajaessa. Näkö mulla on pysynyt kohtuullisen samana jo jonkin aikaa.
Kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin menet leikkaukseen jos vain -0,5 ja -0,75, parempi vain hankkia lasit ja myöhemmin leikkaukseen jos näkö huononee vähintään -2... Tämä siis oma mielipide, itse leikkatin Smilessä -4 silmät.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
44
Kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin menet leikkaukseen jos vain -0,5 ja -0,75, parempi vain hankkia lasit ja myöhemmin leikkaukseen jos näkö huononee vähintään -2... Tämä siis oma mielipide, itse leikkatin Smilessä -4 silmät.
Enemmän se on toi hajataitto mikä vaivaa. Itsellä vahvuudet melkein nollassa, mutta hajataittoa on -1 ja -1.5 eikä ilman laseja nää kyllä mitään. Se on vaikea ymmärtää, jos itsellä hajataittoa ei ole.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse vetelen ilman laseja suurimmaksi osaksi jollain -1,25/-1,5 tasolla. Hajataittoa tosin ei juurikaan ole.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
407
Enemmän se on toi hajataitto mikä vaivaa. Itsellä vahvuudet melkein nollassa, mutta hajataittoa on -1 ja -1.5 eikä ilman laseja nää kyllä mitään. Se on vaikea ymmärtää, jos itsellä hajataittoa ei ole.
Kiitos selvennyksestä, itsellä oli vain toisessa silmässä 0,25 hajataittoa eli kokemusta tuosta ei ole.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
804
Kävin leikkauksessa kesällä 2019, jolloin arvot oli -1,5/-3 ja paljon hajataittoa toisessa silmässä.
Itse miettinyt leikkausta tuollaisia vastaavilla matalilla miinuksilla. Miksei niillä kannattaisi mennä ?
Jotkut ajattelee. että ei ole ns. "worth it" (ei tarpeeksi vastiketta rahalle :D), koska näkö ei vielä ole aivan umpi paska. Sinähän sen loppupelissä päätät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Itellä oli yläasteella -0.5 ja nyt on tuosta tuplat 28 vuotiaana joten ei se ainakaan nopeasti ole heikentynyt. Yksi syy miksi pitkään olen miettinyt on juuri toi mutta laseihin en luultavasti tottuisi jonkun sortin aistiyliherkkyyden takia koskaan. Piilolinssejä voisi ehkä opetella käyttämään mutta kun silmät kuivuu muutenkin niin niiden laitto oli muutamalla kokeilulla ihan tuskaa. Tosin niin oli aikoinaan tippojen laittelukin kunnes siihen ajan kanssa tottui.

Laseja olen kyllä vuosia käyttänyt töissä yms. muttei koskaan ole käynyt sitä että unohtaisi lasien olevan päässä kuten monet sanoo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Jotkut ajattelee. että ei ole ns. "worth it" (ei tarpeeksi vastiketta rahalle :D), koska näkö ei vielä ole aivan umpi paska. Sinähän sen loppupelissä päätät.
Ei toi hinta mun mielestä mikään paha ole jos sillä saisi näön kuntoon. Onhan se aina ihan yhtä uskomaton fiilis kun laittaa lasit päähän ja miettii miltä maailman kuuluisi näyttää. Riskit enemmänkin mietityttänyt. Sitten vielä kun on vähänkin humalassa tmv. niin ei meinaa saada mitään selvää mistään ja kun en laseja käytä niin häiritsee kun ei ihmisten ilmeitä yms. erota tai tunnista ihmisiä jos matkaa on vähänkin enemmän. Tosin on mulle silmälääkäri sanonut ettei kannata leikkaa eikä käyttää laseja kuin ajaessa ja ehkä telkkaria katsoessa mikä mun mielestä on vähän erikoista kun enhän mä nää kunnolla tietokoneen ruutuakaan 90 cm päästä ja varsinkin ensin lähelle ja sitten kauas katsoessa kestää aikaa ennen kuin alkaa näkemään.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
259
Itsellä kaukonäkö heikko, olisikohan jotain -1 tai ehkä enemmän.
Laseja käytän telkkaria katsellessa, autolla ajaessa, lentokentällä tms vieraassa paikasssa suunnistaessa.
Säännöllisesti en ole oppinnut 10v aikana niitä käyttämään ja osittain siitä syystä ne on aina hukassa tai solmussa jossain...

Leikkaus vahvasti harkinnassa tälle vuodelle.
Pari harrastustakin on missä laseja kaipaa, mutta lopulta niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Toki piilaritkin on vielä kokeilematta, mutta ajatus ei tunnu houkuttelevalta puljata niiden kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Mulla oli ”vain” 0.25-0.5 välillä hajataittoa, mutta kyllähän tuo leikkaus terävoitti näköä paljon enemmän kuin pelkkien miinusten verran. Pyysin tavoitteen -0.25, että ei mene vahingossakaan yli, kun ikää alkaa olemaan. Tulos oli tasan haluttu ja näen paremmin kuin maksimikorjatuilla laseilla ikinä. Ilmeisesti hajataiton puuttuminen auttaa erityisesti kirjainten näkemiseen pitkällä matkalla.

Ainoa syy minusta jättää pienillä miinuksilla menemättä on riskit. Ainakin 2014 leikkausten tarkkuus pienillä korjauksilla oli aika heikko ja piti tehdä läpällä. Smilellä onnistui vasta jostain -1,5 alkaen. Leikkaus kun aina vaurioittaa silmän hermoja ja heikentää lujuutta, niin kannattaako ottaa riski kuivuus yms. ongelmiin, jos ilmankin pärjää? Se on sitten jokaisen itsensä päätettävä mikä on paras ratkaisu. Näin -3,5 tasosta pienellä hajataitolla smilellä leikattuna päätös oli itselle helppo.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ainoa syy minusta jättää pienillä miinuksilla menemättä on riskit. Ainakin 2014 leikkausten tarkkuus pienillä korjauksilla oli aika heikko ja piti tehdä läpällä. Smilellä onnistui vasta jostain -1,5 alkaen. Leikkaus kun aina vaurioittaa silmän hermoja ja heikentää lujuutta, niin kannattaako ottaa riski kuivuus yms. ongelmiin, jos ilmankin pärjää? Se on sitten jokaisen itsensä päätettävä mikä on paras ratkaisu. Näin -3,5 tasosta pienellä hajataitolla smilellä leikattuna päätös oli itselle helppo.
Riski, raha ja yleinen viitsiminen. Kyllähän tuohon lähes 3000€ kai menisi tarkastuksineen kotimaassa. Pienikin riski jostain jatkuvasta silmätippatarpeesta pistää himmailemaan kun on tottunut elämään juuri kutne Tuplis yllä sanoo ja ne lasit on käden ulottuvilla silloin harvoin kun oikeasti tarvitsee.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
269
Ei mitään syytä olla harkitsematta leikkausta pienilläkin miinuksilla.

Reilu kolme vuotta nyt Smile-leikkauksesta, lähtöä alunperin -1.0 (tai kuvantamisvehkeen kertoma -1.8?) ja hajataittoa -0.50/-0.75 (tämän korjaus varmaan merkittävin asia). Maksaisin vaikka loppuelämäni sen 1000€/vuosi, jotta elämänlaatu olisi yhtä hyvää kuin leikkauksen jälkeen. Ei enää ärsyttävää silmien siristelyä telkkaria katsoessa, saati lasien käyttöä joka on aivan pzstä. Hyvin autoakin ilman ajoi, mutta.. jonkun mielestä varmasti pieniä asioita mutta sitä ei huomaakaan kuinka paljon helpompaa on yleisesti toimia.

Omalla vastuulla silti, riskit on aina olemassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Kävin tarkastuksessa ja silmässä kaikki vaikutti terveeltä ja sarveiskalvo on paksu enkä tiedä mistä toi -1.5 raja smileen tulisi. Minulle ainakin lähtökohtaisesti sitä suositeltiin ja sanottiin, että muutkin onnistuisi, mutta kerta silmät kuivuu ennestään niin smile järkevin. Näkö pysynyt käytännössä samassa vuodesta 2017. Silmät mulla ilmeisesti kuivuu lähinnä olosuhteista riippuen kuten ilmastointi tai pyöräily tmv. ja noita tippoja tulee muutenkin jonkun verran käytettyä niin todennäköisesti leikkauksen jälkeen myös. Toisaalta eipä noi maksa kuin 10€ / 6kk satsi pirkan silmätippoja.

Siihen lääkäri ei osannut sanoa että mistä mulla silmä kivut tulee ja lähteekö ne tolla pois mutta tuskin ainakaan pahemmaksi meni kun ei enää tarvitsisi siristellä. Riskeistä optikko sanoi ettei ole käytännössä yhtäkään epäonnistunutta operaatiota tullut muutaman vuoden aikana vastaan kun on töissä siellä ollut ja ainahan korjaus leikkauksia pystyy tekee ja on toi 2v takuu.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
6
Mites muilla leikatuilla menee? Ja onko joku ketjua seuraava menossa lähiaikoina leikkaukseen?

Itsellä on SMILEstä reilu kuukausi, ja olen päässyt silmien osalta mukavaan "business as usual"-tilaan. Näön tarkkuus vakiintui jo leikkauspäivän iltana, ja sumuisuus ja muut häröt katosivat parissa viikossa, joten sen osalta ei ole sen kummempaa päivitettävää. Kuivuuden kanssa tuskailin jo ennen leikkausta, mutta nyt silmät ovat sen verran hyvässä kunnossa, että tippoja kuluu itse asiassa vähemmän kuin silmälasien kanssa. Silmäni eivät tosin ole koskaan oireilleet ulkona, joten olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman paljon ulkoilmassa, ja lisäksi minulla on ilmankostutin matalalla teholla pöhisemässä. Näillä eväillä luonnostaan kuivien silmien kanssa pärjää talvipakkasillakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Leikkaus kiinnostaisi. Onko kukaan viime aikoina käynyt Kuopion seudulla leikkauksessa? Mikä olisi paras liike?
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Leikkaus kiinnostaisi. Onko kukaan viime aikoina käynyt Kuopion seudulla leikkauksessa? Mikä olisi paras liike?
Keskustan Silmäasemalla kävin vuosi sitten, Petri Rekonen taisi olla leikkaamassa. Kaikki meni hyvin, hinta oli kohdillaan ja työn jälkeen oon enemmän kuin tyytyväinen. Paras "ostos" minkä oon ikinä tehnyt, muistaakseni noin 2.3k tuli kokonaisuudessaan maksamaan
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Keskustan Silmäasemalla kävin vuosi sitten, Petri Rekonen taisi olla leikkaamassa. Kaikki meni hyvin, hinta oli kohdillaan ja työn jälkeen oon enemmän kuin tyytyväinen. Paras "ostos" minkä oon ikinä tehnyt, muistaakseni noin 2.3k tuli kokonaisuudessaan maksamaan
Eikä siis tarvinnut matkustaa helsinkiin? Miten muuten luomien leikkaus samalla kukaan sellaista tehnyt? Itsellä yläluomet aika reilut.
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Ei tarvinnut, ihan kotikulmilla hoitui homma. Tunnin verran leikkauksen jälkeen chillailin pimeähkössä huoneessa jotta silmät eivät ärtyisi, ja arskat päässä tallustelin kotia. Etukäteen oltiin varoiteltu että kannattaa saattaja hommata jotta varmasti selviytyy kotiin, mutta itse olisin kyllä ihan omin voiminkin selvinnyt, näkö oli jo ihan normaali tunnin päästä leikkauksesta

Ilmeisesti luomileikkauksia tekee myös silmäasema, mutta en osaa noista itse sanoa mitään. Kannattaa varata aika sinne ja kysäistä, ei maksa mitään!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Tuli käytyä maksuttomassa laser tarkastuksessa Kuopion silmäasemalla. Parin viikon päästä tarkempi maksullinen tutkimus. Näyttäisi että riittäisi vain oikean silmän laserointi ja vaseman jättää lähinäölle. Luomiakin kuulemma leikkaavat mutta olisi hyvä antaa silmän ensin parantua kunnolla ja noin vuoden päästä laseroinnista vasta luomet.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tuli käytyä maksuttomassa laser tarkastuksessa Kuopion silmäasemalla. Parin viikon päästä tarkempi maksullinen tutkimus. Näyttäisi että riittäisi vain oikean silmän laserointi ja vaseman jättää lähinäölle. Luomiakin kuulemma leikkaavat mutta olisi hyvä antaa silmän ensin parantua kunnolla ja noin vuoden päästä laseroinnista vasta luomet.
Mitä tarkoitat "jättää lähinäölle"? Varautumista ikänäköön? Miten leikkaus vaikuttaa siihen?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Vasemmassa silmässä ei oikeastaan ole häikkää joten näen sillä normaalisti lähelle ja kauas. Oikean silmän haritus ja lievä miinus sotkee kaukonäön ja siksi joudun käyttämään laseja. Aivot ilmeisesti osaa sopeutua niin että vasemmalla näkisin ns lähelle ja oikealla laseroinnin jälkeen kauas.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mitä tarkoitat "jättää lähinäölle"? Varautumista ikänäköön? Miten leikkaus vaikuttaa siihen?
Leikkaus tehdään joissakin tapauksissa ikänäön lähestyessä niin, että leikataan vain toinen silmä (vahvempi). Aivot sopeutuvat tilanteeseen, jolloin kaukonäkö hoituu sillä leikatulla silmällä ja lähinäkö toisella.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Leikkaus tehdään joissakin tapauksissa ikänäön lähestyessä niin, että leikataan vain toinen silmä (vahvempi). Aivot sopeutuvat tilanteeseen, jolloin kaukonäkö hoituu sillä leikatulla silmällä ja lähinäkö toisella.
Tämä on siis kustannussäästöä ajatellen? Olen ymmärtänyt, että laserilla se toinenkin näkee paremmin kauas mutta ei vaikuta ikänäön kehittymiseen suuntaan eikä toiseen (tai niin ne mainostaa).

Vasemmassa silmässä ei oikeastaan ole häikkää joten näen sillä normaalisti lähelle ja kauas. Oikean silmän haritus ja lievä miinus sotkee kaukonäön ja siksi joudun käyttämään laseja. Aivot ilmeisesti osaa sopeutua niin että vasemmalla näkisin ns lähelle ja oikealla laseroinnin jälkeen kauas.
Vai siis molemmilla lähelle ja toisella kauas?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Sain sellaisen kuvan että jos molemmat operoi kauas näkemiseen ei lähelle ehkä nääkkään enää hyvin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sain sellaisen kuvan että jos molemmat operoi kauas näkemiseen ei lähelle ehkä nääkkään enää hyvin.
Jaa no tää selvensi. Mitä noista lueskellut niin näyttiin sanovan, että leikkaus ei vaikuta ikänäköön. Heikentääkö se lähinäköä ehkä välittömästi vai jääkö multa nyt jotain oivaltamatta?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Jaa no tää selvensi. Mitä noista lueskellut niin näyttiin sanovan, että leikkaus ei vaikuta ikänäköön. Heikentääkö se lähinäköä ehkä välittömästi vai jääkö multa nyt jotain oivaltamatta?
En osaa sanoa tarkemmin. Mutta tuollaista alustavasti ehdotti minun silmille ja 40+ iällä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Jaa no tää selvensi. Mitä noista lueskellut niin näyttiin sanovan, että leikkaus ei vaikuta ikänäköön. Heikentääkö se lähinäköä ehkä välittömästi vai jääkö multa nyt jotain oivaltamatta?
Minä kävin muutama vuosi sitten kyselemässä ja sanoivat juuri noin, että jos ja kun ikänäköä on odotettavissa, niin ei kannata operoida molempia silmiä, kun sitten tarvitsee välttämättä erilliset lukulasit. Jos operoidaan vain toinen silmä, niin selviää todennäköisesti pidempään kokonaan ilman laseja. Toki myös ikänäköä varten on olemassa leikkausmenetelmiä ja käsittääkseni nykyään on mahdollista leikata molemmat silmät sekä kauko-, että ikänäön osalta pysyvästi kuntoon, mutta en ole perehtynyt tähän vaihtoehtoon tarkemmin.

En sitten mennyt leikkaukseen siinä vaiheessa lainkaan, kun alkoi arveluttamaan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Minä kävin muutama vuosi sitten kyselemässä ja sanoivat juuri noin, että jos ja kun ikänäköä on odotettavissa, niin ei kannata operoida molempia silmiä, kun sitten tarvitsee välttämättä erilliset lukulasit. Jos operoidaan vain toinen silmä, niin selviää todennäköisesti pidempään kokonaan ilman laseja. Toki myös ikänäköä varten on olemassa leikkausmenetelmiä ja käsittääkseni nykyään on mahdollista leikata molemmat silmät sekä kauko-, että ikänäön osalta pysyvästi kuntoon, mutta en ole perehtynyt tähän vaihtoehtoon tarkemmin.

En sitten mennyt leikkaukseen siinä vaiheessa lainkaan, kun alkoi arveluttamaan.
Mulla on varmaan vanhaa infoa mutta ymmärsin, että ikänäköä ei edes voi leikata laserilla vaan se vaatii perinteisempiä menetelmiä, ehkä kaihileikkaukseen verrattavia.

Oma fiilis lukulaseineni on, että lukulasit on aika pieni ja edullinen vaiva verrattuna kaukolaseihin...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mulla on varmaan vanhaa infoa mutta ymmärsin, että ikänäköä ei edes voi leikata laserilla vaan se vaatii perinteisempiä menetelmiä, ehkä kaihileikkaukseen verrattavia.
Joo, jotenkin noin se menee tosiaan, mutta tarkoitin siis että molemmat osa-alueet on mahdollista leikata, vaikka ei ehkä samalla käynnillä kuitenkaan.

Edit.
Ilmeisesti onnistuu samalla keikalla molemmat, mutta menetelmä on erilainen:

Ikänäköleikkaus on nopeimmin kasvava taittovirheen korjausmuoto Suomessa. Leikkauksessa silmän oma mykiö korvataan monitehoisella tekomykiöllä. Menetelmä on tuttu kaihileikkauksista, mutta erona on se, että kaihileikkauksen yksiteholinssin sijasta silmään asennetaan monitehoinen linssi, jolla näkee sekä kauas että lähelle. Ikänäköleikkauksen etuna verrattuna monitehosilmälaseihin on, ettei näkökenttään ei synny vääristymiä eikä päätä tarvitse käännellä nähdäkseen selvästi joka suuntaan.

----

Linssileikkauksen etuna on, että kauko- ja lähinäkö saadaan hoidettua samalla kertaa. Laserleikkauksella voidaan puolestaan korjata vain kaukotaittovirheitä eli miinusta, plussaa tai hajataitteisuutta. Nuorella iällä laserleikkaus on paras ratkaisu, mutta ikänäön jo vaivatessa laserleikkaus ei riitä lukunäön saavuttamiseen.

Aiemmin ikänäköisillä on käytetty paljon monovisionia laserleikkauksissa, mutta silmien tekeminen eripariseksi (toinen nollaan ja toinen miinukselle) ei sovellu kaikille, eikä sillä saavutettava lähinäkö ole iän karttuessa aina riittävä. Ikänäköleikkaus pysäyttää ikänäön etenemisen ja tulos on siten pysyvä.

Parhaat tulokset on saatu siinä vaiheessa, kun lukunäkö on huono ja kaukonäkökin on jo heikentynyt. Toisin sanoen silloin, kun on tullut tarve ostaa ensimmäiset monitehosilmälasit ja silmälaseja tarvitsee käyttää jatkuvasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Joo, jotenkin noin se menee tosiaan, mutta tarkoitin siis että molemmat osa-alueet on mahdollista leikata, vaikka ei ehkä samalla käynnillä kuitenkaan.

Edit.
Ilmeisesti onnistuu samalla keikalla molemmat, mutta menetelmä on erilainen:

Itse olen menossa ensi toukokuussa linssileikkaukseen. Saa olla loppuelämän ilman laseja eikä kaihistakaan ole huolta tämän jälkeen. Vähän on hintava mutta mihin sitä rahaa säästäisi kuin omaan hyvinvointiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Itse olen menossa ensi toukokuussa linssileikkaukseen. Saa olla loppuelämän ilman laseja eikä kaihistakaan ole huolta tämän jälkeen. Vähän on hintava mutta mihin sitä rahaa säästäisi kuin omaan hyvinvointiin.
Ihan mielenkiinnosta, minkä verran tuo operaatio kustantaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Ihan mielenkiinnosta, minkä verran tuo operaatio kustantaa?
Hinnoissa on jonkin verran haarukkaa, yleensä hinnat on 4 800- 5 500eur. Molemmat silmät hajataitto sykiöillä kustantaa itselle noin 4900eur. Helsingissä yksityissairaala kyseessä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Sain sellaisen kuvan että jos molemmat operoi kauas näkemiseen ei lähelle ehkä nääkkään enää hyvin.
Niin ja sano vielä että laseroinnin jälkeen jos on tarvetta nähdä oikein kauas voi siihen käyttöön tehdä vielä lasit lisäksi. Nimimerkillä rc lennokki harrastaja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Ikänäköleikkaus, uusi monitehomykiö eli linssileikkaus.
Itse olen menossa ensi toukokuussa linssileikkaukseen. Saa olla loppuelämän ilman laseja eikä kaihistakaan ole huolta tämän jälkeen. Vähän on hintava mutta mihin sitä rahaa säästäisi kuin omaan hyvinvointiin.
Miten aikaisemmin tehty laserointi (PRK, Lasik, Femto, Smile jne..) vaikuttaa linssileikkaukseen jossa vaihdetaan mykiö?

Minulle tehtiin vuosia sitten SMILE monovisio jossa oikea silmä nollaan ja vasen jätettiin -0,7 miinukselle lähilukemista varten. Toistaiseksi toimii hyvin enkä tarvitse lukulaseja tietokoneelle, lehden lukemiseen tai kännykkään.

Monovisiolla heikentää stereonäköä mutta ei ole haitannut mitenkään, kauempana olevan kahden kohteen arviointi kumpi olisi lähempänä vaikeutuu.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
200
Itselleni on tehty Femtolasik-leikkaus molempiin silmiin marraskuussa 2020. Hyvin sinänsä näkee, mutta puiden lehdet on sumeita/epätarkkoja. Alunperin oli ajatuksena SMILE, mutta lääkäri sai puhuttua Femtoon. En tiedä vaikuttaako leikkaus silmän muotoon, että SMILE:ssä silmästä tulisi enemmän hymyilevän näköinen? :zoom:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom