• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Silmien laserleikkaus

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tuskinpa tuo ongelma tulee olemaan enää tulevaisuudessa. Ainakin itse laseroin heti silmät, kun mahdollista. Toisaalta vaikka kaksikin kertaa joutuisi tuon tekemään niin laseihin ja piilolinsseihin menee sama raha kymmenessä vuodessa.

Miten pitkään jouduitte olemaan sairaslomalla tuon leikkauksen jälkeen? Itse mietin, että miten tuo kannattaisi hoitaa, kun näyttöpäätetyötä tulee tehtyä enkä ihan mielellään heti alkuun ainakaan kuivien silmien kanssa mielellään menisi näytön ääreen 8h.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Miten pitkään jouduitte olemaan sairaslomalla tuon leikkauksen jälkeen?
Kaksi päivää riittää keskimäärin, eli leikkauspäivä ja siitä seuraava päivä, päätteen äärellä tehtävästä työstä en osaa sanoa :btooth: Toki fyysisesti raskaan työn tekeminen voi vaatia myös hieman pitempää saikkua, tais viikko olla mun saamien ohjeiden mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Riippuu yksilöstä ja leikkaustavasta. Minulla oli kuivan puoleiset silmät ja leikattiin smilellä. Viikon-pari oli pientä epämukavuutta katsella näyttöpäätettä pidempiä aikoja, onneksi olin kesälomalla. Pari työkaveria kävi hoitamassa lasikilla ja lähes samantien oli good-to-go. Mutta ei nuo smilellä leikatutkaan olleet kuin pari päivää ihan no-no, eli jos perjantaina olisi leikattu, niin ma olisi varmaan jo onnistunut töissä. Silmätippoja saa sitten vaan kaataa silmiin lukuisia kertoja päivässä. Jos pystyt olemaan lomalla leikkauksen jälkeen, niin parempihan se olisi.

e: Pölyiseen ympäristöön, hitsaukseen, kirkkaisiin valoihin/aurinkoon yms. ei saa (eikä taatusti halua) mennä. Myöskin iskut/hinkkaaminen täytyy estää. Mulla meinas taju lähteä tammi-helmikuussa kirkkaassa auringonpaisteessa lumella, kun en ollut varautunut aurinkolaseilla (elokuussa leikatut).

e: Jossain vuoden sisään vaan yht'äkkiä tajus, että kaikki leikkauksen "featuret" olivat kadonneet ja silmät kuten ennen pl. näöntarkkuus.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kaksi päivää riittää keskimäärin, eli leikkauspäivä ja siitä seuraava päivä, päätteen äärellä tehtävästä työstä en osaa sanoa :btooth: Toki fyysisesti raskaan työn tekeminen voi vaatia myös hieman pitempää saikkua, tais viikko olla mun saamien ohjeiden mukaan.
Riippuu yksilöstä ja leikkaustavasta. Minulla oli kuivan puoleiset silmät ja leikattiin smilellä. Viikon-pari oli pientä epämukavuutta katsella näyttöpäätettä pidempiä aikoja, onneksi olin kesälomalla. Pari työkaveria kävi hoitamassa lasikilla ja lähes samantien oli good-to-go. Mutta ei nuo smilellä leikatutkaan olleet kuin pari päivää ihan no-no, eli jos perjantaina olisi leikattu, niin ma olisi varmaan jo onnistunut töissä. Silmätippoja saa sitten vaan kaataa silmiin lukuisia kertoja päivässä. Jos pystyt olemaan lomalla leikkauksen jälkeen, niin parempihan se olisi.

e: Pölyiseen ympäristöön, hitsaukseen, kirkkaisiin valoihin/aurinkoon yms. ei saa (eikä taatusti halua) mennä. Myöskin iskut/hinkkaaminen täytyy estää. Mulla meinas taju lähteä tammi-helmikuussa kirkkaassa auringonpaisteessa lumella, kun en ollut varautunut aurinkolaseilla (elokuussa leikatut).

e: Jossain vuoden sisään vaan yht'äkkiä tajus, että kaikki leikkauksen "featuret" olivat kadonneet ja silmät kuten ennen pl. näöntarkkuus.
Jeps. Noin suunnittelinkin, että kesälomaa vasten voisi leikkauttaa tms. Jotenkin aika rajulta kuulostaa että 2. Päivänä leikkauksen jälkeen menisi jo töihin. Toki aurinkolasit päässä siinä koneen ääressäkin varmaan istunee. :joy:
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
412
Ajattelin käydä leikkauttamassa silmät, paljonko teillä on maksanut SMILE-leikkaus kaikkine tarkastuksineen?
Laserleikkaus | Silmäasema
Laserleikkaukset - Medilaser | Medilaser

Eli käytännössä Medilaserilla olisi hintaa 2500e sis. molemmat silmät, esitutkimus ja jälkitarkastus. Jälkikontrollit olisivat erikseen. Silmäasemalla hinnat olisivat 2590e molemmat silmät, jonka päälle 200e esitutkimus ja 160e jälkitarkastus. Molemmissa toimistomaksut about samat, niin jätin ne huomiotta. Onko todellakin hintaeroa lähes 500e leikkausten välillä?

Ja onko täällä myös kokemusta sekä Silmäaseman tekemistä leikkauksista että Medilaserin tekemistä?
Itse kävin SMILE leikkauksessa Eiran Sairaalassa, hinta oli n.2600-2700€. Voin suositella, lähtötilanne -4 ja -3,75 ja pientä hajataittoa yhdessä silmässä. Nyt erinomainen näkö, tippoja käytin kuukauden. Autoa pystyi hyvin ajamaan kaksi päivää leikkauksen jälkeen.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Itse menossa Eiraan SMILEen juuri tällä hetkellä. Katsotaan miten käy.
 
Liittynyt
09.12.2018
Viestejä
77
Onko takuupolitiikassa 'osumatarkkuuden' osalta eroa eri toimijoiden välillä? Ainoastaan Silmäaseman sivuilla oli suoraan kerrottu, että takuu on +-0.5 diopteria. Mitähän mahtaa siis olla esim. Medilaserilla tai Mehiläisellä?

Tuo +-0.5 kuulostaa aika korkealta etenkin, jos miinusta ei ole lähtötilanteessakaan ihan hirveästi. Tuo tarkoittanee, että ilman laseja ei selviä..
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Onko takuupolitiikassa 'osumatarkkuuden' osalta eroa eri toimijoiden välillä? Ainoastaan Silmäaseman sivuilla oli suoraan kerrottu, että takuu on +-0.5 diopteria. Mitähän mahtaa siis olla esim. Medilaserilla tai Mehiläisellä?

Tuo +-0.5 kuulostaa aika korkealta etenkin, jos miinusta ei ole lähtötilanteessakaan ihan hirveästi. Tuo tarkoittanee, että ilman laseja ei selviä..
Pärjääminen on varmaan melko yksilöllistä. Osa pärjää ilman laseja, mutta osalle esim. päänsärky on niin vaikeaa, että pakko hankkia lasit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Onko takuupolitiikassa 'osumatarkkuuden' osalta eroa eri toimijoiden välillä? Ainoastaan Silmäaseman sivuilla oli suoraan kerrottu, että takuu on +-0.5 diopteria. Mitähän mahtaa siis olla esim. Medilaserilla tai Mehiläisellä?

Tuo +-0.5 kuulostaa aika korkealta etenkin, jos miinusta ei ole lähtötilanteessakaan ihan hirveästi. Tuo tarkoittanee, että ilman laseja ei selviä..
Itse valitsin aikoinaan Silmäaseman osaksi sen takia että leikkauksesta tuntui saavan enemmän tietoa netin kautta, sekä muiden kokemukset olivat pääsääntöisesti hyviä. Lopulta juttelu kirurgin kanssa vahvisti tunnetta, että eiköhän tämä luonnistu.

Mutta muistaakseni mulle kirurgi sanoi että tilanteessa, jossa näkö on huomattavasti huonompi on suurempi mahdollisuus jäädä osumatarkkuus myös huonoksi. Ei uskonut minun kohdalla olevan sen kovinkaan todennäköistä. Toki ikinä ei voi olla 100% varma. Mainitsi myös tuosta takuusta, mutta en nyt muista rajoja. Minulla oli -1.25 molemmissa ja hajataittoa tarpeeksi.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Itse menossa Eiraan SMILEen juuri tällä hetkellä. Katsotaan miten käy.
Nyt viikko ja kolme päivää myöhemmin. Ekalla viikolla tuntui toisessa silmässä välillä vähän roskaa. Näkö tuli takaisin tunti - kaksi proseduurista.

Tänään oon laittanut ehkä kaksi kertaa tippoja. Näkö on aivan järjettömän tarkka. Pimeällä vähän "starburst" efektiä. Muuten aivan jäätävän hyvä.

Lähdöt oli -4.25 ja -3.75 ja vähän hajataittoa.

Nyt näin pienimmät kirjaimet eli vv 1.5
 
  • Tykkää
Reactions: svk
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Itsellä tänään Tampereen Silmäsairaalassa leikkaus. Lähtökohdat -2.5 ja -2.5, hajataittoa jotain 1.25 molemmissa silmissä.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
492
Itse ajattelin käydä nyt uudestaan laseroimassa, viimeaikaiset kokemukset esim silmäasemalta kiinnostaa jos jengi viimeaikoina käynyt. Eli 2013 leikattiin noin -5 arvoista femtolasikilla kun olin 25 vuotias eikä näkö silloin ollut muuttunut pariin vuoteen. Näkö oli täydellinen noin 3v tuosta operaatiosta jonka jälkeen alkoi huononemaan ja nyt -0.5 ja -0.75 ja laseja joutuu käyttämään.

Onko kenelläkään kokemusta uudelleen leikkaamisesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
17
Ajattelin kirjoitella vähän kokemuksia Silmäaseman SMILE-leikkauksesta, jossa kävin aika tarkalleen 3 kuukautta sitten.

Leikkauksen jälkeen pääsin kyllä hyvin kotiin ja ensimmäinen päivä meni aika kivuttomasti ja ongelmitta. Sen jälkeen rupesikin sitten silmät kuivumaan ja toiseen silmään jätetty "ikänäön" vara häiritsemään. Lähtökohtaisesti näköni oli -2 ja -2,5, leikkauksen jälkeen tarkastuksessa oli noin 0 ja -1. Tämä ero häiritsi melko paljon ja vieläkin asiaan kiinnitän huomiota. Puolitoista kuukautta leikkauksen jälkeen kaduin jo koko operaation tekemistä kun silmät olivat jatkuvasti roskaisen tuntuisia, kuivia ja näkökään ei tuntunut kovin tarkalta. Toimistotyö oli hankalaa kun toimiston ilmastointi kuivutti silmiä entisestään.

Hämäränäön kanssa minulla ei ollut missään vaiheessa mitään ongelmia.

Nyt kolme kuukautta leikkauksen jälkeen en enää kadu ollenkaan ja helppo elämä on vihdoin voittanut puolelleen. Välillä meinaa mennä koko päivä huomaamatta ilman silmätippoja. Helmikuussa on uusi tarkastus.

Jos jotain haluaisin leikkauksesta muuttaa niin ehkä tuo "ikänäölle" jätetty melko reilu pelivara olisi ollut kiva nähdä paremmin käytännössä.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
733
Ajattelin kirjoitella vähän kokemuksia Silmäaseman SMILE-leikkauksesta, jossa kävin aika tarkalleen 3 kuukautta sitten.

Leikkauksen jälkeen pääsin kyllä hyvin kotiin ja ensimmäinen päivä meni aika kivuttomasti ja ongelmitta. Sen jälkeen rupesikin sitten silmät kuivumaan ja toiseen silmään jätetty "ikänäön" vara häiritsemään. Lähtökohtaisesti näköni oli -2 ja -2,5, leikkauksen jälkeen tarkastuksessa oli noin 0 ja -1. Tämä ero häiritsi melko paljon ja vieläkin asiaan kiinnitän huomiota. Puolitoista kuukautta leikkauksen jälkeen kaduin jo koko operaation tekemistä kun silmät olivat jatkuvasti roskaisen tuntuisia, kuivia ja näkökään ei tuntunut kovin tarkalta. Toimistotyö oli hankalaa kun toimiston ilmastointi kuivutti silmiä entisestään.

Hämäränäön kanssa minulla ei ollut missään vaiheessa mitään ongelmia.

Nyt kolme kuukautta leikkauksen jälkeen en enää kadu ollenkaan ja helppo elämä on vihdoin voittanut puolelleen. Välillä meinaa mennä koko päivä huomaamatta ilman silmätippoja. Helmikuussa on uusi tarkastus.

Jos jotain haluaisin leikkauksesta muuttaa niin ehkä tuo "ikänäölle" jätetty melko reilu pelivara olisi ollut kiva nähdä paremmin käytännössä.
No olisihan tuon ns monovision voinut kokeilla piilareilla. Tosin itselle kävi vähän huonommin..

Itsehän kävin maksuttomassa esitutkimuksissa. Kaikki ok. Suositeltiin monovisionia, eli toinen silmä leikataan. Testasin piilareilla muutaman viikon ja sitten päätin, että en jaksa kiduttaa enää itseäni, vaan tilaan ajan leikkaukseen ja kyllä ne silmät siitä tottuuu monovisioniin.
Varasin maksullisen esitutkimuksen ja leikkauksen samalle päivälle viikon päähän.

Soittivat kuitenkin, että pitäisi tulla verkkokalvokuvaukseen. No kävin siellä ja soittivat tuloksista 2 päivää ennen leikkauspäivää ettei silmiä voi leikata.

Tarinan opetus. Älä vatvo vuosikausia menetkö leikkaukseen, kun silmät ei siihen välttämättä kuitenkaan sovellu, kun lopulta sinne olet menossa.
Tarinan toinen opetus: Älä kiduta itseäsi monovision testeillä. Silmät ei niihin totu parissa viikossa..

Jossain Virossa olisivat varmasti leikanneet rahan perässä.
Silmäasemalle pisteet, eivät taida olla raha-ahneita.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Maanantaina arvioon Silmäasemalle. Toivona että saisi muutaman vuoden olla laseitta, onhan nuo olleet haittana jo 40+ vuotta.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Nyt reilu viikko leikkauksesta, ja käytännössä jo leikkauksen jälkeisenä päivänä olo oli hyvä. Silmät eivät ole käytännössä yhtään kuivat, paitsi aamuisin, kunhan muistaa tiputella tippoja. Parina ekana päivänä tiputtelinkin ihan 15min välein (kun olin kotosalla, ei ollut ongelma), nyt ehkä tunnin välein/kun muistaa, eikä ongelmaa kuivumisessa. Haloilmiötä on, ja lähinäkö ei ole niin tarkka kuin aiemmin, mutta syynä varmaan sekin, että leikattiin hieman plussalle.

Aivan helvetin hyvä fiilis näin viikon jälkeen.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Nyt reilu viikko leikkauksesta, ja käytännössä jo leikkauksen jälkeisenä päivänä olo oli hyvä. Silmät eivät ole käytännössä yhtään kuivat, paitsi aamuisin, kunhan muistaa tiputella tippoja. Parina ekana päivänä tiputtelinkin ihan 15min välein (kun olin kotosalla, ei ollut ongelma), nyt ehkä tunnin välein/kun muistaa, eikä ongelmaa kuivumisessa. Haloilmiötä on, ja lähinäkö ei ole niin tarkka kuin aiemmin, mutta syynä varmaan sekin, että leikattiin hieman plussalle.

Aivan helvetin hyvä fiilis näin viikon jälkeen.
Mikä leikkaus sulle tehtiin? Lasik, Smile?
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 400
Minulle tehtiin Smile -leikkaus kesäkuussa 2018 (Silmäsairaala Makkaratalo Helsinki).
Lähtöarvot olivat -5,75 ja-6,25, ei hajataittoa.

Olen ollut erittäin tyytyväinen. Arkielämä on muuttunut, uimiseen / sukeltamiseen on tullut kokonaan uusi ulottuvuus.
Silmälasit minulla oli reilut 40 vuotta - 1. luokan jälkeen sellaiset sain.
Nyt joka aamu herätessä jaksaa ihmetellä, miten hyvin sitä näkeekään ilman laseja!
(lukulasit minulla toki on, mutta ne liittyvät ikänäköön eivätkä

Silmätippoja tarvitsin aluksi useta kertoja päivässa, nyttemmin vain kerran-pari kuukaudessa, eikä silloinkaan ole muuta kuin mukavuuskysymys.
(Suosittelen silmätipoiksi Artelac - useampia olen kokeillut ja nyt näitä vain on varastossa. Oftagel oli huono - ei kannata kokeilla) .
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Minulle tehtiin Smile -leikkaus kesäkuussa 2018 (Silmäsairaala Makkaratalo Helsinki).
Lähtöarvot olivat -5,75 ja-6,25, ei hajataittoa.

Olen ollut erittäin tyytyväinen. Arkielämä on muuttunut, uimiseen / sukeltamiseen on tullut kokonaan uusi ulottuvuus.
Silmälasit minulla oli reilut 40 vuotta - 1. luokan jälkeen sellaiset sain.
Nyt joka aamu herätessä jaksaa ihmetellä, miten hyvin sitä näkeekään ilman laseja!
(lukulasit minulla toki on, mutta ne liittyvät ikänäköön eivätkä

Silmätippoja tarvitsin aluksi useta kertoja päivässa, nyttemmin vain kerran-pari kuukaudessa, eikä silloinkaan ole muuta kuin mukavuuskysymys.
(Suosittelen silmätipoiksi Artelac - useampia olen kokeillut ja nyt näitä vain on varastossa. Oftagel oli huono - ei kannata kokeilla) .
Itsellä sekä Artelacia että Oftagelia, noitahan on turha verrata keskenään, kun toinen on silmätippa ja toinen silmägeeli. Eli Oftagel on paksumpaa ja kosteuttaa paremmin ja pidempään. Toki minuutin parin ajan näkö on vähän sumeampi, kun menee hetki ennen kuin geeli imeytyy. Itse käytän tuota geeliä aamuin ja illoin, ja välillä keskellä päivää. Muuten käytän Artelacia.
Ja kannattaa muistaa, että silmätippoja (kosteuttavia, ei siis sitä antibiottia) ei voi käyttää liikaa. Mitä kosteampi silmä on, sen paremmin se parantuu ja palautuu, ja periaatteessa sama pätee tässä kuin janossa, jos tulee kuiva tunne silmään, on "myöhäistä". Nämä vinkit enemmänkin leikkauksen jälkeiseen hoitoon, kuin jokapäiväiseen elämään.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Ite kannoin laseja 9 vuotta ja eipä ole kaduttanut pätkääkään, mitä ehkä välillä pelkään milloin näkö alkaa heikkenemään niin paljon et laseja tarttee taas miettiä, mutta toistaiseksi ollaan hyvänäköisiä puolen vuoden jälkeen. Tämä siis smilellä kans :D ei tarvii pelätä läpän poistumista sijoiltaan ja silmät ovat pysyneet kosteustippa ja geelikuurin jälkeen kosteana ilman lisäkostutusta, mikä ei aina lasikilla ymmärtääkseni toteudu, kun sitä leikellään enemmän läpän vuoksi.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Ite kannoin laseja 9 vuotta ja eipä ole kaduttanut pätkääkään, mitä ehkä välillä pelkään milloin näkö alkaa heikkenemään niin paljon et laseja tarttee taas miettiä, mutta toistaiseksi ollaan hyvänäköisiä puolen vuoden jälkeen. Tämä siis smilellä kans :D ei tarvii pelätä läpän poistumista sijoiltaan ja silmät ovat pysyneet kosteustippa ja geelikuurin jälkeen kosteana ilman lisäkostutusta, mikä ei aina lasikilla ymmärtääkseni toteudu, kun sitä leikellään enemmän läpän vuoksi.
Jep, Lasikissa pätkitään enemmän kyynelkanavia kuin Smilessa, jolloin silmistä tulee helpommin kuivat.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
492
Juu meikällä oli lasikin jälkeen todella kuivat silmät pitkän aikaa mutta korjautui täysin kyllä vuoden sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Varmuuden vuoksi pistän tänne saamani "reseptin", että kannattaa pistää sekä Artelacia että Viscotearsia peräkanaa. Tulee itse asiassa aika hyvä, kun tosi kuiviin silmiin pistää ensin tipan Artelacia, sen jälkeen tipan Viscotearsia ja vielä päälle tippa Artelacia. Viscon teho, mutta näkö ei mene "puuroksi" geelin takia. Sopi ainakin omiin silmiin erinomaisesti. Tätä nykyä harvoin tarvitsessa pistän Artelacia pelkästään. Muroon ainakin kirjoittelin tästä joskus.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Varmuuden vuoksi pistän tänne saamani "reseptin", että kannattaa pistää sekä Artelacia että Viscotearsia peräkanaa. Tulee itse asiassa aika hyvä, kun tosi kuiviin silmiin pistää ensin tipan Artelacia, sen jälkeen tipan Viscotearsia ja vielä päälle tippa Artelacia. Viscon teho, mutta näkö ei mene "puuroksi" geelin takia. Sopi ainakin omiin silmiin erinomaisesti. Tätä nykyä harvoin tarvitsessa pistän Artelacia pelkästään. Muroon ainakin kirjoittelin tästä joskus.
Mullekkin neuvottiin käyttämään tippoja ja geelejä yhtä aikaan, eli ekaksi tipat silmille, anna olla hetken ja lisää geeli. tosin eri aineilla, vaikka ei ollut pakko käyttää just jotain tiettyä kostutustippoja tai geeliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Artelac + Oftagel ei ainakaan itsellä toiminut ollenkaan. Epämääräinen tuntuma silmässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Eiran sairaalassa kävin Smilessä vuosi sitten ja kaikki kokemukset siihen liittyen ovat positiivisia. Kirurgi oli todella rento ja rauhallinen tyyppi ja muutenkin paikan ilmapiiri oli mukava. Ehdottomasti rahan arvoinen kyllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Onko kellään tullut näistä likinäköisyyden korjauksista sellaista pientä ongelmaa, että hämäränäkö huononesi, tai kyky lukea hyvin pientä tekstiä ellei ole juuri oikealla etäisyydellä naamasta?
Itselläni on kumpaakin. Ennen sellaisella valoasteella millä näki jotenkin lukea ei enää näe ilman lukuvaloa ja pienet tekstit(esim jos lukee jonkun purkin takaa jotain todella pienellä kirjotettua) niin pitää veivata naamasta ees taas kunnes löytää just sen oikeen <3cm pituisen raon jossa näkee lukea sen.

Femto-LASIK oli kyseessä. Näköä leikattiin -10:stä saakka lähes nolliin. Jos noilla tiedoilla on jotain mysteeriä avartavaa vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Mikäs sun ikä on ja paljonko on leikkauksesta? Auttaako tipat? Ikänäköä tai parantumassa olevia / kuivia silmiä veikkaan. Lekuri tietysti pystyy tutkimaan tarkemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Mikäs sun ikä on ja paljonko on leikkauksesta? Auttaako tipat? Ikänäköä tai parantumassa olevia / kuivia silmiä veikkaan. Lekuri tietysti pystyy tutkimaan tarkemmin.
28, 2016 leikattu, en ole tippoja kokeillut koska ei muita oireita jotka olisin kuivuuteen yhdistänyt. Voishan niitä tippoja koittaa. Ei nämäkään mitään arkea haittaavia oireita ole. Kunhan juttuja jotka huomaan muuttuneen vanhasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
kävin smilessä 2013. lähtökohta oli lievä likinäköisyys reilulla hajataitolla, eli esimerkiksi auton ajamisessa ei sinänsä ollut mitään ongelmaa mutta kadunnimiä, rekisterikilpiä, tai muistakaan tekstejä ei pystynyt lukemaan. samoin television tekstejä oli vaikea nähdä. leikkaus meni hyvin ja olin tulokseen tyytyväinen. nyt 7v myöhemmin hajataitto on palannut. telkkari on vielä suht ok, mutta kadunnimiä ei enää näe. oletan että parin vuoden sisällä pitää ottaa lasit.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 311
Itselle ainankin silmälääkäri totesi että lähinäkö tulee huononemaan ja muistaakseni tuosta hämäränäön heikkenemisestäkin oli mainittu jossain. Itsellä tuo lähinäkö muuttui aika paljon verrattuna aikasempaan, esim. juuri tuotetekstien lukeminen paketin kyljestä varsinkin jos on heijastava värivalinta. Tosin nyt alkaa jo vähän ikänäkökin vaivaamaan mutta ei vielä häiritsevästi (että tarvisi lukulasit)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
171
Lähinäkö ja hämäränäkö on molemmat heikentyneet hiukan mutta noteerattavasti oman SMILE:n jäljiltä mutta kokonaisuuden kannalta ollaan tukevasti voiton puolella.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Onko kellään tullut näistä likinäköisyyden korjauksista sellaista pientä ongelmaa, että hämäränäkö huononesi, tai kyky lukea hyvin pientä tekstiä ellei ole juuri oikealla etäisyydellä naamasta?
Itselläni on kumpaakin. Ennen sellaisella valoasteella millä näki jotenkin lukea ei enää näe ilman lukuvaloa ja pienet tekstit(esim jos lukee jonkun purkin takaa jotain todella pienellä kirjotettua) niin pitää veivata naamasta ees taas kunnes löytää just sen oikeen <3cm pituisen raon jossa näkee lukea sen.

Femto-LASIK oli kyseessä. Näköä leikattiin -10:stä saakka lähes nolliin. Jos noilla tiedoilla on jotain mysteeriä avartavaa vaikutusta.
Ei ongelmia tekstien lukemisessa ja en ole huomannut hämäränäössä mitään merkittävää eroa. Toki leikkauksesta on jo sellainen 4,5v aikaa joten ei mitään muistikuvaa millainen hämäränäkö silloin oli. :beye: Näkö on vieläkin hyvä. Toisinaan, jos silmät on kuivahtaneet esim myöhään valvomisen myötä on vähän sumeutta/hajataittoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
59
Kävin viime vuoden kesällä itse leikkauksessa. Laseja jouduin käyttämään lähes 20 vuotta. Tippoja käytin muutaman kuukauden leikkauksen jälkeen ja nykyään ei mitään ongelmaa. Lämpimät suosittelut Silmäaseman suuntaan lähtee. Ja olenpa pari tuttua onnistunut puhumaan leikkaukseen tässä vuoden aikana.

Ikimuistoinen hetki kun astuin silmäsairaalasta ulos Hämeenkadun ratikkatyömaalle ja oikeasti näin kauas ilman laseja tai piilolinssejä. Helpottanut elämää itsellä TODELLA paljon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
LASIK-leikkaus 2012.
Maksoi kaikkineen 2700e ja on ollut parhaiten sijoittamani raha.

Pimeässä esim. autojen valoista lähtee pidemmät viirut, mitä ennen leikkausta.
Tehokkaan koneellisen ilmanvaihdon omaavissa liikkeissä kuivaa ja punottaa silmät ajoittain. Töissä 8h päivässä työlasit päässä ja siitä kun menee S-markettiin, niin meinaa vetistellä hetken. Tunne ehkä verrattavissa liian kauan käytössä olleisiin yötäpäivää-piilareihin.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
125
Tätä threadia lukeneena pitäisi varmaan itsekin leikkauttaa -3,75 ja -5.00 silmät kuntoon mutta melkeinpä tarvitsen rohkaisuryypyn ennenkuin astuisin leikattavaksi. Jonkinasteinen fobia omien silmien tökkimistä kohtaan on (en ole koskaan edes uskaltanut käyttää piilolinssejä).
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Lääkärituttava totesi 5-10 vuotta sitten, että harva lääkäri itse menee silmien laserleikkaukseen. Muistaakseni syy oli se, että koko eliniän kattava tutkimustieto terveysvaikutuksista on vielä vähäistä.

Nykytrendiä en tiedä, mutta ei varmaan tuossa ajassa paljon muutosta ole tullut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
59
Tätä threadia lukeneena pitäisi varmaan itsekin leikkauttaa -3,75 ja -5.00 silmät kuntoon mutta melkeinpä tarvitsen rohkaisuryypyn ennenkuin astuisin leikattavaksi. Jonkinasteinen fobia omien silmien tökkimistä kohtaan on (en ole koskaan edes uskaltanut käyttää piilolinssejä).
Piilolinssejä kyllä käytin, mutta siitä huolimatta sanoin jo esitutkimuksessa optikolle, että en halua tietää mitä teette, tai miten. Kerrotte vain mitä minun pitää itse tehdä. Tämä tapa toimi hyvin. Leikkauksessa lääkäri varmisti asian, ja kertoi sitten vain tarvittavan.



Lääkärituttava totesi 5-10 vuotta sitten, että harva lääkäri itse menee silmien laserleikkaukseen. Muistaakseni syy oli se, että koko eliniän kattava tutkimustieto terveysvaikutuksista on vielä vähäistä.

Nykytrendiä en tiedä, mutta ei varmaan tuossa ajassa paljon muutosta ole tullut.
Esitutkimuksen itselleni tehnyt optikko oli käynyt leikkauksessa myös. Ei nyt lääkäri, mutta alalla toimiva henkilö kuitenkin.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Sisko on ihan silmälääkäri, ja syy miksi itse ei ole käynyt, on se, että miinusta lähemmäs kymmenen (todella vaikea päästä lasittomaksi), ja sarveiskalvot ovat keskimääräistä ohuemmat. Lisäksi kun tekee työnsä täysin silmillä, niin sanoi, että pienikin "virhe" (joka ei ns normaalissa elämässä häiritsisi) estäisi toimimasta silmälääkärinä. Tuohon kuitenkin opiskeltu 11v, niin mieluummin käyttää silmälaseja ja piilareita.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
29
Terveystalolla tehty Smile-leikkaus takana. Lähtöarvot olivat -3.25 (oikea) ja -3.75 (vasen). Nyt kuukauden jälkeisessä kontrollissa todettiin, että näkö on nyt +0.25 paikkeilla ja todennnäköisesti palautuu vielä kuukausien aikana 0:aan tai lähelle sitä, mutta se nähdään sitten puolen vuoden päästä seuraavassa kontrollissa. Tarkkuus ei sinänsä eroa siitä, miten piilolinsseillä jo näki, mutta eipä tarvitse enää niiden kanssa touhuta.

Tuli käytettyä piilolinssejä aktiivisesti lähemmäs 10 vuotta ja en tietenkään käynyt missään kontrolleissa, kun ei tuntunut olevan mitään ongelmia. Ilmeisesti selvisin kuitenkin vähin vahingoin, kun silmiin oli vain tullut pientä suoneilua (uusia verisuonia, kun silmät eivät ole saaneet tarpeeksi happea esim. yöllä nukkuessa linssien kanssa). Yksi ilta tänä kesänä sitten päätin, että nyt saa riittää piilolinssien räplääminen ja kävin sitten Terveystalon (ilmaisessa) laserleikkaustutkimuksessa heti seuraavana päivänä. Näkö ei ole tosiaan muuttunut mihinkään jossain 15 vuodessa, niin ei hirveästi ollut pelkoa, että huononisi ihan heti leikkauksen jälkeen.

Itse leikkaus oli todella nopea toiminpide, mutta kyllähän se jännitti. Varsin ahdistava tunne, kun leikattu kappale napataan silmästä irti laseroinnin jälkeen, mutta onneksi se oli nopeasti ohitse. Lääkäri painotti, että pysyä mahdollisimman rentona, mutta olihan se hieman vaikeaa. Leikkauksen jälkeen näkö oli tosiaan hieman sumea, mutta parin päivän päästä alkoi jo nähdä hyvin. Ekaksi tuntui, että tähänkö se sitten jämähti, että lähteekö se pieni sumuisuus silmistä koskaan. Lähtihän se, ja varmaan pääasiassa johtuu muutenkin kuivista silmistä (vaikka niitä yrittää koko ajan kostuttaa).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Epiteelieroosio, eli sarveiskalvon hiertymä, tulee siitä, että on heikko sarveiskalvo, ei voi etukäteen tietää. Keski todella pitkään parantua. Oikeassa silmässä pysyvästi aika huono näkö, en todellakaan lähde korjauttamaan, koska heikko sarveiskalvo. Kontrollikäyntejä lääkärillä tuli oikeesti monta, jos leikkautat, niin leikkauta kotikaupungissa, älä Tallinnassa.
 
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
105
Lähipäiville varattu aika FemtoLasik-operaatioon. Pitkään ollut mielessä että pitäisi käydä hoitamassa homma pois, olen aina vihannut silmälasejani.
Nyt kun on oikeasti laserleikkaus tulossa niin vähän alkaa jännittämään, mitä lähempänä leikkaus on. Riskit on pieniä ja homma turvallinen mutta silti kun mennään omia silmiä sörkkimään niin joku puolustusmekanismi hanaa vastaan ja jännitys kasvaa :btooth:
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Onhan ennakkolääkitys varattu? Helpottaa varmasti operaatiota.
Mitenkä jytkyt aineet tuohon saa käyttöön? Itse tiedän melko varmasti, että tulee vaikeaa tuosta leikkaamisesta, kun ihan piilolinssin laittokin oli alkuun melko vaikeaa. Varmaan kloroformia pitää tilata. :dead:
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 218
Mitenkä jytkyt aineet tuohon saa käyttöön? Itse tiedän melko varmasti, että tulee vaikeaa tuosta leikkaamisesta, kun ihan piilolinssin laittokin oli alkuun melko vaikeaa. Varmaan kloroformia pitää tilata. :dead:
emmä tiedä mitä ne tarjoaa. Jotain rauhottavia kuitenkin olisi ollut tarjolla, mutta jätin väliin kun en arvellut tarvitsevani.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 218
Ihan taju kankaalle huumeita ei voi käyttää kun pitää kohdentaa katsetta sun muuta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Just viikolla kävin näöntutkimuksessa ja näiden uusien lasien jälkeen on meno linssileikkaukseen. Todennäköisesti jo vuoden kuluttua. Molemmat silmät yhteensä abaut 5 500eur.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 594
Viestejä
4 185 357
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom