Silmien laserleikkaus

Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Kävin 26.7. Eiran Sairaalassa optikko Sanni Mäkisen tekemässä hyvin kattavassa ja perinpohjaisessa esitutkimuksessa. Näköni oli juuri ja juuri plussan puolella, kun aikaisemmissa resepteissä silmät olivat noin 0,5 miinuksen puolella, joten varasimme minulle vielä ylimääräiseen tarkastukseen ajan 10.8. kirurgi Jarno Ylitalolle. Jarnon kanssa saimme testien perusteella leikkaustavan valituksi smileksi, mitä alunperin olin halunnutkin. Näköni oli muuten hyvin lähellä nollaa, mutta hajataitto sotki kaukonäköä aika pahasti. Leikkausaika löytyi heti seuraavalle päivälle 11.8.

Leikkauspäivänä saavuin hyvissä ajoin paikalle kuumottelemaan leikkausta, asia ei ollut edellisinä päivinä jännittänyt, mutta minuutteja laskiessa ja odottaessa alkoi vähän puntti tutisemaan. Jarno teki vielä viime hetken tarkistuksen, jonka perusteella saatiin tarkat arvot leikkaukseen, lopulta siis kolmen eri mittauksen perusteella. Sain rauhoittavan lääkkeen, jonka funktio taisi olla vaan pahalta maistuminen ja suun sotkeminen lääkejauhoon. Sain ohjeet pureskella lääkkeen ja jättää sen kielen alle minuutiksi, ilmeisesti muilla klinikoilla saa vadelman makuista lientä. En tiedä tekikö lääke yhtään mitään, mutta muiden kokemusten perusteella lääke voi ainakin vähentää yliajattelua leikkauksen aikana. Voi olla, en huomannut isoja vaikutuksia lääkkeestä.

Minut ohjattiin viereiseen huoneeseen leikkaussaliin, jossa silmät putsattiin ja minut asetettiin makaamaan vaakatasoon peiton alle. Silmiin laitettiin puudutustippoja, jotka vaikuttivat hyvin nopeasti. Muutaman minuutin laitteiden valmistelun jälkeen sänky käännettiin laserin alle ja itse operaatio alkoi. Ensin silmä avattiin silmän levittimellä, jonka jälkeen laite otti silmästä tukevan otteen ja sen jälkeen itse laserointi alkoi. Molempien silmien laseroinnin jälkeen kirurgi poisti työkaluilla lentikkelin silmän sisältä. Puudutustipoille iso plussa, en tuntenut isoa osaa leikkauksen vaiheista ollenkaan. Ainut asia mitä tunsin, oli toisen silmän lentikkelin poisto ja tämäkin tunne oli vain pientä paineen ja silmän liikuttelun tunnetta. En missään vaiheessa tuntenut mitään kipua tai pistelyä, enkä nähnyt mitään laserin säteitä operaation aikana. Mitään hajujakaan ei tullut smile-leikkaustavan ansiosta. Jännityskin katosi oikeastaan kokonaan leikkauksen aikana.

Leikkauksen jälkeen huone oli sumuinen ja näkökenttä oli vähän niin kuin vaseliinin läpi olisi katsonut maailmaa. Näin kuitenkin esimerkiksi kellotaulusta tunnit tämän sumun läpi. Leikkauksen jälkeen vaihdettiin vielä muutamat sanat kirurgin avustajan sekä itse kirurgin kanssa ja jo viiden minuutin päästä leikkauksesta sain luvan lähteä kotiin. Olin järjestänyt varmuuden vuoksi kyydin kotiin, mutta rehellisyyden nimissä julkisilla olisi päässyt oikein helpostikin kotiin. Kaverini oli käynyt samassa paikassa kaksi päivää aiemmin samassa leikkauksessa ja hän kertoi, että ei ollut nähnyt edes bussien numeroita, joten asia taitaa olla hyvin yksilöllistä.

Pystyin jo samana päivänä keskittymään helposti näyttöihin ja ruutuihin, eikä leikkaus vaikuttanut mitenkään merkittävästi päivän kulkuun. Valoherkkyyttä ei ilmennyt, mutta tuulta piti välttää, ettei tuuli lennättänyt silmään mitään roskia. Illalla näkö oli vielä sumea, mutta selvästi parempaan päin. Nyt leikkauksen jälkeisenä aamuna näkö on vielä hieman utuinen, niin kuin olisi juuri herännyt nokosilta, mutta näen nyt jo paremmin, kuin olen nähnyt yksilläkään silmälaseilla tai piilolinsseillä. Silmälasien hajataiton korjauksen vääristämää näkökenttääkään ei enää ole (laseilla koko maailma oli litistetyn näköinen ja tunsin itseni noin 20cm lyhyemmäksi). Silmät olivat eilen illalla melko kuivat ja raskaat, mutta tänään aamulla tuntuu jo siltä, että en tule tarvitsemaan tippoja hyvin pitkään. Koitin etsiä silmistä jotain leikkausjälkiä tai punoitusta, mutta silmät näyttivät melkein heti leikkauksen jälkeen jo täysin tavallisilta ja normaaleilta.

Vahva suositus leikkaukselle ja Eiran Sairaalalle, raportoin tänne paranemisen etenemistä tulevina päivinä ja viikkoina. :)

Edit: Nyt on mennyt viikko leikkauksesta ja näkö alkaa olla jo 95% kunnossa, vielä ihan vähän sumuisuutta on näössä. Tippojen käytön lopetan tänään, kun antibioottikuuri loppuu. Aamulla on pari minuuttia silmät vähän raskaan ja kuivan tuntuiset, mutta tämä menee ohi ilman tippojakin hyvin nopeasti.
Itse kävin eilen vastaavassa operaatiossa ja hyvin samat tuntemukset. Itse operaatio ei kestänyt montaa minuuttia ja mitään tuntemuksia ei ollut, sen verran hyvät puudutustipat. Autolla ei olisi kyllä pystynyt ajamaan kotiin, ei sillä ettei olisi nähnyt vaan silmät oli tosi väsyneet ja piti räpsytellä paljon. Muutaman tunnin päästä myös silmien raskas tunne katosi ja tänään on ollut melkein normaalit silmät. Pientä väsähtämistä/kuivumista havaittavissa, kun koneella on tullut istuttua pari tuntia. Paremmin näkee jo nyt kun lasien kanssa, mutta hieman sumeeta pitkälle katsoessa ja esim auton valojen ympärillä on iso valokeila. Niin ja itse kävin Lahden Silmäsairaalassa, oli kyllä todella mukavaa ja asiantuntevaa porukkaa, iso suositus!

Mites @Pagon , sulla leikkauksesta yli kuukausi, onko näkö parantunut tuon viime postauksen jälkeen?

EDIT: Ja siis todella helppo operaatio (siis potilaan näkökulmasta), jos joku tuota stressaa niin siihe ei ole syytä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.08.2022
Viestejä
28
Kävin 26.7. Eiran Sairaalassa optikko Sanni Mäkisen tekemässä hyvin kattavassa ja perinpohjaisessa esitutkimuksessa. Näköni oli juuri ja juuri plussan puolella, kun aikaisemmissa resepteissä silmät olivat noin 0,5 miinuksen puolella, joten varasimme minulle vielä ylimääräiseen tarkastukseen ajan 10.8. kirurgi Jarno Ylitalolle. Jarnon kanssa saimme testien perusteella leikkaustavan valituksi smileksi, mitä alunperin olin halunnutkin. Näköni oli muuten hyvin lähellä nollaa, mutta hajataitto sotki kaukonäköä aika pahasti. Leikkausaika löytyi heti seuraavalle päivälle 11.8.

Leikkauspäivänä saavuin hyvissä ajoin paikalle kuumottelemaan leikkausta, asia ei ollut edellisinä päivinä jännittänyt, mutta minuutteja laskiessa ja odottaessa alkoi vähän puntti tutisemaan. Jarno teki vielä viime hetken tarkistuksen, jonka perusteella saatiin tarkat arvot leikkaukseen, lopulta siis kolmen eri mittauksen perusteella. Sain rauhoittavan lääkkeen, jonka funktio taisi olla vaan pahalta maistuminen ja suun sotkeminen lääkejauhoon. Sain ohjeet pureskella lääkkeen ja jättää sen kielen alle minuutiksi, ilmeisesti muilla klinikoilla saa vadelman makuista lientä. En tiedä tekikö lääke yhtään mitään, mutta muiden kokemusten perusteella lääke voi ainakin vähentää yliajattelua leikkauksen aikana. Voi olla, en huomannut isoja vaikutuksia lääkkeestä.

Minut ohjattiin viereiseen huoneeseen leikkaussaliin, jossa silmät putsattiin ja minut asetettiin makaamaan vaakatasoon peiton alle. Silmiin laitettiin puudutustippoja, jotka vaikuttivat hyvin nopeasti. Muutaman minuutin laitteiden valmistelun jälkeen sänky käännettiin laserin alle ja itse operaatio alkoi. Ensin silmä avattiin silmän levittimellä, jonka jälkeen laite otti silmästä tukevan otteen ja sen jälkeen itse laserointi alkoi. Molempien silmien laseroinnin jälkeen kirurgi poisti työkaluilla lentikkelin silmän sisältä. Puudutustipoille iso plussa, en tuntenut isoa osaa leikkauksen vaiheista ollenkaan. Ainut asia mitä tunsin, oli toisen silmän lentikkelin poisto ja tämäkin tunne oli vain pientä paineen ja silmän liikuttelun tunnetta. En missään vaiheessa tuntenut mitään kipua tai pistelyä, enkä nähnyt mitään laserin säteitä operaation aikana. Mitään hajujakaan ei tullut smile-leikkaustavan ansiosta. Jännityskin katosi oikeastaan kokonaan leikkauksen aikana.

Leikkauksen jälkeen huone oli sumuinen ja näkökenttä oli vähän niin kuin vaseliinin läpi olisi katsonut maailmaa. Näin kuitenkin esimerkiksi kellotaulusta tunnit tämän sumun läpi. Leikkauksen jälkeen vaihdettiin vielä muutamat sanat kirurgin avustajan sekä itse kirurgin kanssa ja jo viiden minuutin päästä leikkauksesta sain luvan lähteä kotiin. Olin järjestänyt varmuuden vuoksi kyydin kotiin, mutta rehellisyyden nimissä julkisilla olisi päässyt oikein helpostikin kotiin. Kaverini oli käynyt samassa paikassa kaksi päivää aiemmin samassa leikkauksessa ja hän kertoi, että ei ollut nähnyt edes bussien numeroita, joten asia taitaa olla hyvin yksilöllistä.

Pystyin jo samana päivänä keskittymään helposti näyttöihin ja ruutuihin, eikä leikkaus vaikuttanut mitenkään merkittävästi päivän kulkuun. Valoherkkyyttä ei ilmennyt, mutta tuulta piti välttää, ettei tuuli lennättänyt silmään mitään roskia. Illalla näkö oli vielä sumea, mutta selvästi parempaan päin. Nyt leikkauksen jälkeisenä aamuna näkö on vielä hieman utuinen, niin kuin olisi juuri herännyt nokosilta, mutta näen nyt jo paremmin, kuin olen nähnyt yksilläkään silmälaseilla tai piilolinsseillä. Silmälasien hajataiton korjauksen vääristämää näkökenttääkään ei enää ole (laseilla koko maailma oli litistetyn näköinen ja tunsin itseni noin 20cm lyhyemmäksi). Silmät olivat eilen illalla melko kuivat ja raskaat, mutta tänään aamulla tuntuu jo siltä, että en tule tarvitsemaan tippoja hyvin pitkään. Koitin etsiä silmistä jotain leikkausjälkiä tai punoitusta, mutta silmät näyttivät melkein heti leikkauksen jälkeen jo täysin tavallisilta ja normaaleilta.

Vahva suositus leikkaukselle ja Eiran Sairaalalle, raportoin tänne paranemisen etenemistä tulevina päivinä ja viikkoina. :)

Edit: Nyt on mennyt viikko leikkauksesta ja näkö alkaa olla jo 95% kunnossa, vielä ihan vähän sumuisuutta on näössä. Tippojen käytön lopetan tänään, kun antibioottikuuri loppuu. Aamulla on pari minuuttia silmät vähän raskaan ja kuivan tuntuiset, mutta tämä menee ohi ilman tippojakin hyvin nopeasti.
Itse kävin samassa paikassa leikkauksessa pari vuotta sitten. Jarnolle voin antaa ison suosituksen. Hyvin käytiin kaikki asiat rauhassa läpi ja itse leikkaus oli nopea homma.
Itsellä ei ollut tuota Smileä vaan Blended Vision, joka on uudempi leikkaus, jossa korjataan samalla myös ikänäköä joka alkaa jo "näkyä" näin 45v+ iässä.
Hyvin näkee lähelle (erittäin pientäkin tekstiä) sekä kauas näin parin vuoden jälkeen. Ajoittain on silmien kuivumista, mutta se johtunee pääasiassa tästä ruudun tuijottamisesta ja hoituu kosteutustipoilla.
 
Liittynyt
07.11.2017
Viestejä
43
Itse kävin eilen vastaavassa operaatiossa ja hyvin samat tuntemukset. Itse operaatio ei kestänyt montaa minuuttia ja mitään tuntemuksia ei ollut, sen verran hyvät puudutustipat. Autolla ei olisi kyllä pystynyt ajamaan kotiin, ei sillä ettei olisi nähnyt vaan silmät oli tosi väsyneet ja piti räpsytellä paljon. Muutaman tunnin päästä myös silmien raskas tunne katosi ja tänään on ollut melkein normaalit silmät. Pientä väsähtämistä/kuivumista havaittavissa, kun koneella on tullut istuttua pari tuntia. Paremmin näkee jo nyt kun lasien kanssa, mutta hieman sumeeta pitkälle katsoessa ja esim auton valojen ympärillä on iso valokeila. Niin ja itse kävin Lahden Silmäsairaalassa, oli kyllä todella mukavaa ja asiantuntevaa porukkaa, iso suositus!

Mites @Pagon , sulla leikkauksesta yli kuukausi, onko näkö parantunut tuon viime postauksen jälkeen?

EDIT: Ja siis todella helppo operaatio (siis potilaan näkökulmasta), jos joku tuota stressaa niin siihe ei ole syytä.
Näkö on aikalailla täydellisesti parantunut näin kuukausi leikkauksesta, vieläkin pimeällä kirkkaat valot hieman leviää star burst -efektin kaltaiseksi, mutta tämä ei välttämättä lähde ollenkaan pois. Ei millään tavalla häiritsevä ja efekti on todella pieni. Sumuisuus on kadonnut kokonaan näöstä ja tippoja en ole käyttänyt yli kolmeen viikkoon. :D
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
26
Näkö on aikalailla täydellisesti parantunut näin kuukausi leikkauksesta, vieläkin pimeällä kirkkaat valot hieman leviää star burst -efektin kaltaiseksi, mutta tämä ei välttämättä lähde ollenkaan pois. Ei millään tavalla häiritsevä ja efekti on todella pieni. Sumuisuus on kadonnut kokonaan näöstä ja tippoja en ole käyttänyt yli kolmeen viikkoon. :D
10 vuotta leikkauksesta (Lasik muistaakseni) ja edelleen sama efekti pimeällä. Ei ole kuitenkaan häiritsevä, ja siihen on jo tottunut.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
88
Onko kukaan kokeillut vielä PRESBYOND® menetelmällä laserleikkausta, ilmeisesti aika uusi tapa.
" Se sopii hyvin 97% iän aiheuttamien näköhäiriöiden hoitoon (vertailun vuoksi, muut menetelmät soveltuvat 59–67% häiriöiden hoitoon). Näön korjaamisen tuloksena saavutetaan erinomainen näöntarkkuus lähelle ja kauas katsoessa. Menetelmä on tehokas myös hajataittoisuuden hoidossa. Presbyond menetelmällä on aikamoinen potentiaali kehittyä enemmän käytetyksi ja hyviä tuloksia antavaksi menetelmäksi kuin mikä tahansa muu hoito. "
Tuo kiinnostaa aika paljon.
Esim, Eira tarjoaa sitä Ikänäkö Blended Vision laserleikkaus - Eiran lääkäriasema ja sairaala (eiransairaala.fi)
Ja myös Latvialainen yritys: Presbyond - Tri Solomatinin Silmäkeskus (drsolomatinsilmakeskus.fi)

PRESBYOND.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Onko kukaan kokeillut vielä PRESBYOND® menetelmällä laserleikkausta, ilmeisesti aika uusi tapa.
" Se sopii hyvin 97% iän aiheuttamien näköhäiriöiden hoitoon (vertailun vuoksi, muut menetelmät soveltuvat 59–67% häiriöiden hoitoon). Näön korjaamisen tuloksena saavutetaan erinomainen näöntarkkuus lähelle ja kauas katsoessa. Menetelmä on tehokas myös hajataittoisuuden hoidossa. Presbyond menetelmällä on aikamoinen potentiaali kehittyä enemmän käytetyksi ja hyviä tuloksia antavaksi menetelmäksi kuin mikä tahansa muu hoito. "
Tuo kiinnostaa aika paljon.
Esim, Eira tarjoaa sitä Ikänäkö Blended Vision laserleikkaus - Eiran lääkäriasema ja sairaala (eiransairaala.fi)
Ja myös Latvialainen yritys: Presbyond - Tri Solomatinin Silmäkeskus (drsolomatinsilmakeskus.fi)

Itse olen menossa lokakuussa Eiraan silmäleikkaukseen. Todennäköisesti kuitenkin linssileikkaus mutta en tiedä että käytetäänkö siinä jotenkin samaa tekniikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Blended vision näyttää kyllä ihan puhtaasti monovisionin uudelleen brändäykseltä. Eli ei sovi, jos ei voi sietää "eripari" silmiä. Kannattaa ennen leikkausta kokeilla vaikka piilareilla. Itselle oli aikanaan ihan täysin no-go vaikka eroa oli paljon vähemmän kuin Blended visionin leikkaustapa (käytin vanhoja paremman silmän 0,5 heikompia piilareita pois molemmissa silmissä).
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
06.08.2022
Viestejä
28
Onko kukaan kokeillut vielä PRESBYOND® menetelmällä laserleikkausta, ilmeisesti aika uusi tapa.
" Se sopii hyvin 97% iän aiheuttamien näköhäiriöiden hoitoon (vertailun vuoksi, muut menetelmät soveltuvat 59–67% häiriöiden hoitoon). Näön korjaamisen tuloksena saavutetaan erinomainen näöntarkkuus lähelle ja kauas katsoessa. Menetelmä on tehokas myös hajataittoisuuden hoidossa. Presbyond menetelmällä on aikamoinen potentiaali kehittyä enemmän käytetyksi ja hyviä tuloksia antavaksi menetelmäksi kuin mikä tahansa muu hoito. "
Tuo kiinnostaa aika paljon.
Esim, Eira tarjoaa sitä Ikänäkö Blended Vision laserleikkaus - Eiran lääkäriasema ja sairaala (eiransairaala.fi)
Ja myös Latvialainen yritys: Presbyond - Tri Solomatinin Silmäkeskus (drsolomatinsilmakeskus.fi)

Mulle tehtiin tuo leikkaus pari vuotta sitten juurikin Eirassa. Ei valittamista tähän mennessä.
Jos kuitenkin ihan pakko on negatiivista hakea, niin tuo edellisessä viestissä mainittu "eriparisuus" voi joitain häiritä. Eli tarkoitus on aina katsoa molemmilla silmillä. Jos suljet toisen, niin näkö heikkenee joko kauas tai lähelle riippuen kumpi silmä kyseessä. Ja tietenkin leikkauksen jälkeen menee jonkun aikaa, että aivot oppivat hyödyntämään tuota näkemisen yhdistelmää. Näen nyt kuitenkin hyvin niin kauas kuin lähellekin, joten omalta osalta olen tyytyväinen lopputulokseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Tänään kävin silmien esitutkimuksessa Eiran sairaalassa. Perusteellinen ja miellyttävä kokemus kaiken kaikkiaan joka kesti tunnin.
Lopuksi varattiin aika leikkaavalle silmälääkärille jonka kanssa vielä rupattelut ennen leikkausta ja marraskuun lopulla on itse operaatio. Itselle siis linssileikkaus koska ikänäkö. Innolla odotan että pääsee laseista eroon ja näkee kaiken taas kirkkaasti.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
Onko täällä paniikkihäiriöstä kärsiviä, jotka käyneet silmäoperoinnissa?
Kuinka meni?

Mulla (harmaa)kaihileikkaus edessä ja pelottaa kyllä tuleeko jotain paniikkioireita leikkauksessa.
Parturissa käynnin lopetin tän takia ja hammaslääkärissä käyntiin pakko vetää jotain rauhoittavia.
Muuten homma on kyllä hyvin hallussa ja normaali arki sujuu ongelmitta ja lääkkeittä. Yli 10v ilman alkoholia on auttanut paljon.
Tilanteet jossa joku koskee päähän ja pitää olla ihan paikallaan, niin on pahimpia.
Näöntarkastuskin itsessään on jo tarpeeksi tuskallinen, saatikka että silmää operoidaan :nb:

Ilmeisesti leikkauksessa saa diapamia, luulisi että 20mg poistaisi kaikki pelot ja muutkin olot.
 
Liittynyt
31.12.2017
Viestejä
55
Kuusi vuotta sitten kävin, edelleen elämäni paras sijoitus. Kaveri kävi ensin, vuoden jälkeen sai minut ylipuhuttua kun kysyi: Jos sulla olis täydellinen näkö, myisitkö sen 3000 eurolla ja ottaisit tuon -6 kumpaankin silmään. Oli aika helppo päätös :D
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Onko täällä paniikkihäiriöstä kärsiviä, jotka käyneet silmäoperoinnissa?
Kuinka meni?

Mulla (harmaa)kaihileikkaus edessä ja pelottaa kyllä tuleeko jotain paniikkioireita leikkauksessa.
Parturissa käynnin lopetin tän takia ja hammaslääkärissä käyntiin pakko vetää jotain rauhoittavia.
Muuten homma on kyllä hyvin hallussa ja normaali arki sujuu ongelmitta ja lääkkeittä. Yli 10v ilman alkoholia on auttanut paljon.
Tilanteet jossa joku koskee päähän ja pitää olla ihan paikallaan, niin on pahimpia.
Näöntarkastuskin itsessään on jo tarpeeksi tuskallinen, saatikka että silmää operoidaan :nb:

Ilmeisesti leikkauksessa saa diapamia, luulisi että 20mg poistaisi kaikki pelot ja muutkin olot.
Ei ole tullut rauhottavia käytettyä ennen omaa leikkausta, mutta pitää sanoa että en huomannut mitään vaikutusta lääkkeellä. Toki ehkä se kuuluukin mennä niin, en tiedä koska kokemusta ei ole.

Jos päätät leikkaukseen mennä, niin isot tsempit! Paljon helpompi ja nopeampi operaatio kuin vaikka hampaan paikkaus! Kannattaa varmaan keskustella asiasta lääkärin kanssa avoimesti, eiköhän sieltä hyvät dropit sulle saada.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
Ei ole tullut rauhottavia käytettyä ennen omaa leikkausta, mutta pitää sanoa että en huomannut mitään vaikutusta lääkkeellä. Toki ehkä se kuuluukin mennä niin, en tiedä koska kokemusta ei ole.

Jos päätät leikkaukseen mennä, niin isot tsempit! Paljon helpompi ja nopeampi operaatio kuin vaikka hampaan paikkaus! Kannattaa varmaan keskustella asiasta lääkärin kanssa avoimesti, eiköhän sieltä hyvät dropit sulle saada.
Joo toki menen leikkaukseen, vasemmassa enää 30% näkökykyä kun vielä toukokuussa oli 90% (parhaalla lasikorjauksella).
Oikeassa myös kaihi, mutta ei ole intoutunut etenemään kuin vasen, mutta lääkärin mukaan senkin leikkaus on edessä jossain vaiheessa.

Tietty olen tästä lääkärille avoin ja pitää saada sellaiset rauhoittavat ettei ole tuskaista ja koska siinä voi tulla myös tärinää, niin menee sit leikkauskin muuten äkkiä pieleen.

Linssin joutuu itse päättämään, tällä hetkellä oleva silmien eriparisuus (vasemmalla näkee lähelle oikealla ei, kauas toisinpäin) häiritsee kyllä paljon ja olenkin ajatellut että molempiin silmiin tulee linssit joilla näkee kauas paremmin ja lukulasit sitten erikseen. Ikänäköäkin on jo vähän alkanut tulemaan.

12.10. leikkausta edeltävä tutkimus, ilmeisesti samalla saa leikkauspäivän tietoon.
Julkisella puolella hoituu ellei sitten ruuhkan takia palvelusetelillä leikkaus yksityisellä.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
120
Onko täällä paniikkihäiriöstä kärsiviä, jotka käyneet silmäoperoinnissa?
Kuinka meni?

Mulla (harmaa)kaihileikkaus edessä ja pelottaa kyllä tuleeko jotain paniikkioireita leikkauksessa.
Parturissa käynnin lopetin tän takia ja hammaslääkärissä käyntiin pakko vetää jotain rauhoittavia.
Muuten homma on kyllä hyvin hallussa ja normaali arki sujuu ongelmitta ja lääkkeittä. Yli 10v ilman alkoholia on auttanut paljon.
Tilanteet jossa joku koskee päähän ja pitää olla ihan paikallaan, niin on pahimpia.
Näöntarkastuskin itsessään on jo tarpeeksi tuskallinen, saatikka että silmää operoidaan :nb:

Ilmeisesti leikkauksessa saa diapamia, luulisi että 20mg poistaisi kaikki pelot ja muutkin olot.
Kyllä itse kärsin jonkinasteisista paniikkikohtauksista ajoittain ja kävin LASIK-leikkauksessa parisen vuotta sitten. Antoivat kyllä tosiaan niin vähän diapamia ettei vaikutusta juuri huomannut ja jännitin todella paljon leikkauspöydällä oloa, mutta syke alkoi siinä rauhoittumaan kun huomasin, että kipua ei ollut ollenkaan ja hoitaja myös rauhoitteli. Varmasti voit saada enemmän lääkitystä jos kerrot kyseisestä vaivasta ihan avoimesti.

Kaihileikkauksesta en oikeastaan itse tiedä millainen operaatio se on.

Tässä vielä ketjuun lisäten, itsellä oli +5 näkö molemmissa silmissä ja leikkauksen jälkeen mulla on nyt -0.5 toisessa ja -0.25 toisessa. Kuulemma tulevaisuudesa tulevaa ikänäköä varten parempi olla vähän miinusta.
Itsellä oli sen verran iso taittovirhe, että minulle kyllä jäi tästä laserleikkauksesta myös ne starburst ilmiöt todennäköisesti pysyvästi ja haamukuvat esim liikennemerkeistä joskus yöaikaan ajaessa. Näihinkin tottuu kyllä jokseenkin, mutta ennen leikkausta näitä mahdollisia ongelmia vähäteltiin. Itse kävin siis SIlmäasemalla Vaasassa ja operoivana lääkärinä taisi olla Janne Järvenpää?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
Yksityisen silmäleikkauksia tekevän lääkärin kanssa aiheesta juttelin ja sanoivat että yleensä 10mg diapam mun tapauksissa.
Olen joskus saanut 20mg nestemäisenä ja se vie kyllä kaikki ahdistukset ja pelot, sellainen zombie olo.

Täytyykin tiedustella moniteholinssejä, vaikka sitten niin että maksaisi linssit itse.
Netissä kaihileikkauksen osalta puhutaan että se on joko tai.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Yksityisen silmäleikkauksia tekevän lääkärin kanssa aiheesta juttelin ja sanoivat että yleensä 10mg diapam mun tapauksissa.
Olen joskus saanut 20mg nestemäisenä ja se vie kyllä kaikki ahdistukset ja pelot, sellainen zombie olo.

Täytyykin tiedustella moniteholinssejä, vaikka sitten niin että maksaisi linssit itse.
Netissä kaihileikkauksen osalta puhutaan että se on joko tai.
Julkisella puolella ei saa moniteholinssejä koska kalliimpaa. Yksityisellä maksan itse, tosin osa menee rahoituksella ilman korkoa joten ei paha.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
200
Pettynyt kun ite sain Femtolasik-leikkauksessa pari vuotta sitten Tampereen Silmäasemalla vain 5mg Diapamin o_O
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
No eiköhän ne tropit anneta tarpeen mukaan :rolleyes:

Mites tuollainen silmän moniteholinssi toimii, rilleillä lukuosuus on alhaalla, onko tuossa sama homma?
Voisi kuvitella että vaatii enemmän totuttelua kuin 2-teholasit :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
No eiköhän ne tropit anneta tarpeen mukaan :rolleyes:

Mites tuollainen silmän moniteholinssi toimii, rilleillä lukuosuus on alhaalla, onko tuossa sama homma?
Voisi kuvitella että vaatii enemmän totuttelua kuin 2-teholasit :hmm:
Jos oikein muistan, niin moniteholinssissä on eräänlaisia kerroksia tjsp eli siinä toimii lähi- ja kaukonäkö "yhdessä". Ei tarvitse siis katsoa ylös tai alas jotta näkisi lähelle ja kauas. Jotenkin näin itselle kerrottiin kun kävin silmätutkimuksessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Eiralla ainakin antoivat esilääkkeen ja sanoivat, että jos sen jälkeen jännittää voivat antaa toisen. Muistaakseni puolikas pieni pilleri muttei mitään hajua mitä se oli ja paljonko. Kuitenkin tällein lääkkeitä käyttämättömänä ja kaikelle herkkänä tuli sellainen olo ettei mikään tuntunut missään ja vähän kuin olisi nousuhumalassa.

Yleensä parhaiten tuollaisissa menee kun avoimesti kertoo haasteistaan niin lääkitsevät oikein.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
259
Onko laserointeihin millaiset jonot? Eli jos nyt käy esitarkastuksessa niin milloin leikkaukseen?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
Tänään oli kaihiesitutkimus julkisella puolella.
Vasemman silmän visus 0.45, mutta suostuvat leikkaamaan vaikka leikkausraja julkisella on 0.3
1-2kk:tta leikkaukseen paikallisen sairaalan päiväkirurgiassa.

Kysyin moniteholinsseistä, niin paitsi että on arvokkaampia, niin sanoi että niillä varjopuolena häikäisyhaittoja enemmän kuin yksiteholinssissä.
No mutta yksiteho siis kuitenkin tulee ja tarkoitus kuulemma saada sillä näkö nollaan.
Kaukolaseista voin sen jälkeen sit luopua koska oikea sen verran hyvä, pitää toivoa ettei senkin kaihi intoudu etenemään nopeasti.
Lukulaseja joutuu alkaa käyttämään entistä enemmän.

Paniikkihäiriön suhteen olivat hyvin ymmärtäväisiä ja riittävä lääkitys hoidetaan (kanyylin kautta suoraan suoneen).
 
Liittynyt
19.10.2022
Viestejä
1
Mielipiteitä parhaasta paikasta käydä Smile-leikkauksessa pääkaupunkiseudulla? Ja suosituksia lääkäreistä?

Täällä on paljon puhuttu Eiran sairaalasta, muualla ehkä vanhemmissa postauksissa näkynyt kehuja Makkaratalon silmäsairaalasta (silmäasema). Eli varsinkin kokemukset tuolta makkaratalosta kiinnostavat, onkohan parempi tai huonompi?
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Mielipiteitä parhaasta paikasta käydä Smile-leikkauksessa pääkaupunkiseudulla? Ja suosituksia lääkäreistä?

Täällä on paljon puhuttu Eiran sairaalasta, muualla ehkä vanhemmissa postauksissa näkynyt kehuja Makkaratalon silmäsairaalasta (silmäasema). Eli varsinkin kokemukset tuolta makkaratalosta kiinnostavat, onkohan parempi tai huonompi?
Verrata ei tietenkään voi, kun yhdessä paikassa olen vain käynyt.
Minä kävin Makkaratalon Silmäsairaalassa. Kaikki meni hienosti eikä jälkioireita juuri jäänyt (lähinnä silmien kuivumista jonkin aikaa, ja nekin ovat poistuneet). Lääkärinä oli Juha Lehtosalo, josta myöskin voin antaa kehut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kävin ympyrätalon mehiläisessä, hyvin pelitti. Siihen aikaan Silmäasema oli vielä ”harrastelu” moodissa näiden kanssa. Lääkärin nimeä en muista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
259
Makkaratalolle menossa ensiviikolla.
Käytännössä reilun viikon sisällä esikartoitus, tutkimus ja operaatio, eli ei paljon tarvitse odotella
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
259
Näin toisena päivänä kaukonäkö tuntuu vastaavan suunnilleen sitä mitä se ennen oli lasien kanssa. Ehkä aavistus eroa oikean ja vasemman välillä.

Haloa on ja lähinäkö hieman heikentynyt tai sumea, muita oireita ei oikeastaan ole. Tiputellaan reseptitipat pois ja eiköhän se ole siinä
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
Tänään tehtiin kaihileikkaus julkisella ja hyvin meni :tup:
10mg diapamcocktail nestemäisenä vähän ennen saliin menoa, eikä ollut paniikkihäiriöstä mitään haittaa :smile:
Saikku 4vko, nostoraja 3kg, eikä saa hikiliikuntaa harrastaa.
(Mitä netistä tutkinut, niin ohjeistuksissa on eroja. Jotkut rajaa nostamisen yms. vain kahteen viikkoon. HUS:n ohje kuitenkin neljä viikkoa.)

Jälkitarkastus yksityisellä, tän vuoden elokuussa oli poistunut ettei saa enää palveluseteleitä kyseiseen tarkastukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
@Make73 Oho sullehan lätkästiin kunnon kiellot. mulla ei mitään saikkuja ollut ja ohjeistettiin jättämään liikunnat ja saunominen välistä loppuviikoksi (laserleikkaus oli perjantaina), Noh, oli kyllä ihan normaal olo jo seuraavana päivänä, että ei olisi ollut tarvettakaan saikuiöle yms
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
Joo näin on.
Osasyynä tietty fyysisesti raskas työ.
Normi saikku olis ollut 2vko:a.
Tosiaan mitä eri silmäklinikoiden ohjeita luki, niin paljon erilaisia ohjeita jälkihoitoon.

Vaikka ketjun aihe laser, niin mullahan siis tehtiin pari reikää silmään, poistettiin ultraäänellä silmän oma linssi ja tilalle keinolinssi.
Haavan paranemisessa menee tietty aikaa ja silmänpaine ei saisi kauheasti nousta (mulla paine muutenkin normisti 20/20), eikä reikään mennä likaa hien mukana.
5 tippaa/vrk 2vko:n ajan ja sit vielä viikon yksi tippa.



muoks:
Vuorokausi leikkauksesta ja näkyy hemmetin hyvin leikatulla silmällä!
Ei haittaisi vaikka toisenkin silmän kaihi etenisi nopeasti leikkausvaiheeseen...toki yksityinen on sitten vaihtoehto jos kyllästyy sen odotteluun.

Värilämpö leikatussa silmässä oman TV-kalibrointikokemukseni perusteella varmaan 200-500K korkeampi/kylmempi. Saa nähdä tasaantuuko toisen tasolle vai onko tämä ominaisuus tälle leikkaukselle.
Tosin kun toisessakin on kaihi ja valon läpäisykyky jo heikentynyt 20% niin mikä sitten on normaalia.

muoks2:
Kohta 2vko:a leikkauksesta ja hyvin on mennyt.
Kaupassa leikatussa silmässä välkähtelyä, ilmeisesti loistevalaisimista johtuen kun sopivassa kulmassa.
Mahtaako tuo jäädä pysyväksi, saas nähdä.
Ennen leikkausta näin huonolla silmällä hyvin lähelle, nyt ei lähelle näe juuri lainkaan ja kun ikänäkö vaivaa toistakin silmää (johon kaihi kehittymässä myös), niin lukulasit on ihan pakko olla.
Ostankin tulevat lasit 2-tehona ja toisen kaihileikkauksen jälkeen sitten pitää vaan olla aina lukulasit mukana.
Nuo monitehomykiöt olisi tietty ollut kätevät, vaan julkisella kun ei niitä saa.
Leikkauksen maksoin tänään, 132eur.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Eilen kävin silmien linssileikkauksessa. Käytännössä sama tekniikka kuin kaihileikkauksessa eli molemmat mykiöt irrotettiin ja itsellä korvattiin moniteholinsseillä.
Ennen operaatiota sain jonkun pillerin joka oli hyvä. Rauhoitti mukavasti. Itse leikkaus oli kivuton ja kesti noin 40min jonka jälkeen lepäsin toisessa huoneessa noin 30min kahvia hörppien. Kännykkää pystyin selaamaan ja näpyttelemään samantein joka tuntui oudolta.

Eilinen meni muuten näön puolesta hyvin paitsi sumukalvo oli koko päivän mutta tv:tä pystyi katsomaan terävästi. Läppärin käyttö ei eilen ollut mukavaa mutta nyt menee sekin heittämällä ja kaikki on terävää. Viikko saikulla, ei saa ponnistella, urheilla eikä saunoa. Kahta eri tippaa pitää käyttää muutamia viikkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Päivitystä. Nyt kolme viikkoa leikkauksesta ja pahin rasti ehkä silmätippojen laitto mutta siihenkin on tottunut. Vielä puoli viikkoa tippaa 3xpvä silmiin
Muuten en voisi olla tyytyväisempi, elämä ilman laseja on hienoa. Alkuajan halot ovat myös hälventyneet huomattavasti, paikoittain niitä ei edes huomioi lainkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: R.M
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Oulussa näyttää olevan valinnan vapaus laserille. Onkohan jollain kokemusta/suosituksia hyvästä lääkäristä?
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
508
Reilun tunnin olen nyt ollut kotona, kun 10 aikoihin suoritettiin molempiin silmiin Smile - laserleikkaus Silmäaseman Silmäsairaalassa Helsingissä.

Nyt voin jo suositella varauksetta kaikille.

Molemmissa silmissä reilu taittovirhe ja n. - 1 vahvuudet.
Näin kohtuullisen hyvin jo heti pöydältä noustuani ja nyt muutaman tunnin jälkeen enää ihan pientä utuisuutta.

Operaatio ei tuntunut miltään, tippoja tuli jo laiteltua silmiin ja torstaina jälkitarkastukseen. Esitutkimuksessa leikkaava lääkäri sanoi, että sunnuntaina voisi jo pelata jääkiekkoakin!

Leikkaava lääkäri Sebastian Eskelin saa varauksettoman suositukseni. Vielä kun saisi tuon lähes sokean myyrän, jota vaimoksi myös tituleerataan, menemään myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Juu toki kannattaa teettää leikkaus sen perusteella mitä joku sanoo pari tuntia operaation jälkeen. Minusta se 5v tai 10v leikkauksen jälkeen olisi vähän fiksumpi ajanjakso.
Laserleikkauksessa sen hyödyn NÄKEE heti. Yleensä noin 10-15 vuoden kuluttua siitä tulee ikänäkö eli tarvitsee jälleen laseja.
Ikänäkö- eli linssileikkaus on taas se jonka jälkeen laseja ei tarvitse koko loppuelämän aikana käyttää.
 
Liittynyt
01.09.2017
Viestejä
71
Kävin noin 6kk sitten Eiran Smilessä ja kuivasilmäisyyttä ja "haloja" oli noin 4kk verran ja nyt ei ole enää haloja tai kuivasilmäisyyttä ja tippoja en tarvitse ollenkaan. Myöskään yöllä ajaessa ei ole mitään eroa leikkausta edeltävään aikaan. Alkutilanteena -6 molemmissa ja toisessa lievää hajataittoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
12-vuotta taitanee olla omasta laser -leikkauksesta. Ei tarvetta vieläkään (kauko / lähinäkö) laseille . Ei myöskään mitään ongelmia hämärässä. -5.5 ja -5.25 oli silmät ennen leikkausta
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 348
Omasta Smile leikkauksesta 6v aikaa. 3k€ taisi maksaa koko touhu Helsingin Silmäasemalla. Edelleenkin joka pennin arvoinen ja ei voi kun suositella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
6v tuli just lasikista. ainoastaan ihan aavistuksen verran lähinäkö huonontunut, ei tarvetta silmälaseille.

Tehdäänkö lasikilla nykyään näitä ollenkaan? Kuulostaa että aika moni on tehny Smilellä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 949
6v tuli just lasikista. ainoastaan ihan aavistuksen verran lähinäkö huonontunut, ei tarvetta silmälaseille.

Tehdäänkö lasikilla nykyään näitä ollenkaan? Kuulostaa että aika moni on tehny Smilellä.
Smilea kai nuo nyt suosii, mutta leikkaustyyppi riippuu leikattavista silmistä ja siitä mitä tehdään (näin sanottiin). Itse kävin tänään aamulla leikkauksessa (Smile). Vähän sumuista vielä ja tippoja saa laittaa ahkeraan näin alkuun.
 
Liittynyt
24.08.2022
Viestejä
31
Smilea kai nuo nyt suosii, mutta leikkaustyyppi riippuu leikattavista silmistä ja siitä mitä tehdään (näin sanottiin). Itse kävin tänään aamulla leikkauksessa (Smile). Vähän sumuista vielä ja tippoja saa laittaa ahkeraan näin alkuun.
Kävitkö missä leikkauttamassa? Millaiset fiilikset näin viikon kuluttua leikkauksesta? Itellä ollu myös mietinnässä jonkin aikaa mutta ei ollu uskallusta toistaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Kävitkö missä leikkauttamassa? Millaiset fiilikset näin viikon kuluttua leikkauksesta? Itellä ollu myös mietinnässä jonkin aikaa mutta ei ollu uskallusta toistaiseksi.
Itsehän mietin 1,5 vuotta koska osin "pelotti" silmäoperaatio. Silmäoperaatio oli miellyttävä kokemus. Hammaslääkärissä käynti ei ole.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 110
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom