Siiderin valmistus

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Koska olutketjukin on olemassa, niin pistetään myös siideriketju pystyyn. Hyödyllisiä linkkejä ja vinkkejä koitan poimia tänne, kun sattuu ketjuun ilmestymään.

Oma suunnitelma - omenasiideri:

Syksyn omenat mehustetaan ja omenamehun sokerimäärä koitetaan arvata kaupassa myytävien tuotteiden perusteella. Omenamehuun lisätään sokeria sen verran, että sokerin käydessä laskennallisesti loppuun, olisi alkoholia haluttu n. 5-6%. Käymisen annetaan luonnollisesti pysähtyä ja odotetaan, että hiiva valuu pohjalle ja seos kirkastuu. Tuote lapotaan ja kirkas liemi pullotetaan. Jälkikäyttämistä varten pulloihin mitataan sokeria n. 5-10g per litra jonka jälkeen pullot suljetaan tiiviisti.

Vinkkejä kaipaisin oikeastaan siitä, kuinka lopputuotteesta saisi muutakin kuin helvetin kuivaa ilman, että pullot räjähtävät? Käymisenpysäyttäjääkään ei varmaan voi pulloihin oikein lisätä, kun hapot ovat käyneet. Yksi käytännön vaihtoehto on tietysti jälkimakeutus jollain siirapilla tai vahvalla sokerin vesiliuoksella ja jälkimakeutukseen tullaankin turvautumaan, mikäli muuta käytännön kikkaa ei ole foorumilla suositella. Voisiko hiivan esimerkiksi tappaa siten, että pullot upotettaisiin kuumaan veteen kunnes juoma sisälläkin on yhtä kuumaa. Tällöin sokeria voisi jälkikäyttämistä varten laittaa myös jälkimakeutuksen vaativan määrän ja happojen kehityttyä pullot kuumentamalla saisi käymisen pysäytettyä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
10
Tuossa alkuun melko kattava sivusto siiderin valmistuksesta.
The Wittenham Hill Cider Portal
Helpoin tapa tehdä makeampaa siideriä on käyttää kuivaksi ja sopiva makeus makeutusaineella, jossa ei ole käymiskelpoisia sokereita ja sokeria vain sen verran mitä carbonointi vaatii.
Lappoamalla sopivissa ominaispainoissa, jolloin käyminen hidastuu voi myös yrittää tehdä makeampaa. Tuon linkin takaa löytyy aiheesta enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Koska olutketjukin on olemassa, niin pistetään myös siideriketju pystyyn. Hyödyllisiä linkkejä ja vinkkejä koitan poimia tänne, kun sattuu ketjuun ilmestymään.

Oma suunnitelma - omenasiideri:

Syksyn omenat mehustetaan ja omenamehun sokerimäärä koitetaan arvata kaupassa myytävien tuotteiden perusteella. Omenamehuun lisätään sokeria sen verran, että sokerin käydessä laskennallisesti loppuun, olisi alkoholia haluttu n. 5-6%. Käymisen annetaan luonnollisesti pysähtyä ja odotetaan, että hiiva valuu pohjalle ja seos kirkastuu. Tuote lapotaan ja kirkas liemi pullotetaan. Jälkikäyttämistä varten pulloihin mitataan sokeria n. 5-10g per litra jonka jälkeen pullot suljetaan tiiviisti.

Vinkkejä kaipaisin oikeastaan siitä, kuinka lopputuotteesta saisi muutakin kuin helvetin kuivaa ilman, että pullot räjähtävät? Käymisenpysäyttäjääkään ei varmaan voi pulloihin oikein lisätä, kun hapot ovat käyneet. Yksi käytännön vaihtoehto on tietysti jälkimakeutus jollain siirapilla tai vahvalla sokerin vesiliuoksella ja jälkimakeutukseen tullaankin turvautumaan, mikäli muuta käytännön kikkaa ei ole foorumilla suositella. Voisiko hiivan esimerkiksi tappaa siten, että pullot upotettaisiin kuumaan veteen kunnes juoma sisälläkin on yhtä kuumaa. Tällöin sokeria voisi jälkikäyttämistä varten laittaa myös jälkimakeutuksen vaativan määrän ja happojen kehityttyä pullot kuumentamalla saisi käymisen pysäytettyä.

Itse olen tehnyt siideriä useita vuosia, kun tiedossa on omenapuu joka välillä tuottaa satoa valtaisasti. Lajikkeena hapokas toimii siideriin parhaiten, erityisesti ns. talviomenat, koska hedelmä on sekä mehukas että hapokas.

Ensinnäkin, ei ole tarvetta arvailla mehun sokeripitoisuutta, vaan sen voi mitata ominaispainomittarilla, joka kertoo sokerimäärän mehussa. Sitten lisätään sokeria tarpeen mukaan jos halutaan paremmin säilyvää n. 5-6% sidua. Suosittelen panimosokeria, liukenee hyvin ja hiiva hyödyntää sen helposti.

Toisekseen, siiderin kuivuutta voi säädellä käyttämällä sopivaa hiivakantaa, jonka käymisaste on alhaisempi mitä normaali siideri/shampanjahiivojen. Lähes mikä tahansa brittiläinen oluthiivakanta käy oikein hyvin siiderin tekoon, itse olen tehnyt siideriä kaikilla näillä hiivoilla:

Mangrove M02 siiderihiiva, Whitelabs WLP775 siiderihiiva
Whitelabs WLP028 oluthiiva, Whitelabs WLP002 oluthiiva

Kaksi ensinmainittua käy ns. loppuun, eli rutikuivaksi siideriksi. Kaksi jälkimmäistä jättää lopputuotteeseen myös hieman makeutta. Whitelabsin hiivat ovat ns. eläviä hiivoja, joita voi joutua starttailemaan ennen mehuun lisäämistä. Muuten voi kestää pitkäänkin, että käyminen lähtee liikkeelle.

Tässä on kuitenkin se ongelma, että mehussa on itsessään villihiivoja, joiden käymistä ei voi ennustaa. Jos siis mehua ei pastöroida. Kuvailemasi mehun kuumennus on pastörointia, ja sitä tekevät monet mehupuristamot ihan vakiona, koska ihmiset juovat omenamehua ihan sellaisenaan, eikä välttämättä siiderinä. Pastörointi muuttaa mehun makua ja tekee siideristä sameampaa. (Oma mielipide)

Ideana mehun pastöroinnissa on siis juuri se, että villihiivat tapetaan mehusta pois(ja kaikki muukin paska) ja sen jälkeen käymisastetta voidaan kontrolloida hiiva oikein valitsemalla. Ja tietysti itse mehu säilyy kuten mikä tahansa muukin hapan mehu, eli vuosikausia sopivissa olosuhteissa.

Itse olen tehnyt siideriä sekä raakamehusta, että pastöroidusta. Raakatavarasta tuli kirkkaampaa, mutta kieltämättä käymisasteen kontrollointi on helppoa kun mehussa ei ole ylimääräisiä tekijöitä.

Itse pidän tosin siideristäni nimenomaan rutikuivana ja hapokkaana, joten siideri voi käydä käymispöntössä ns. loppuun ja sen jälkeen annostellaan sokeriliemen muodossa sopiva määrä sokeria jälkikäymistä varten, jotta saadaan sopivat hapot.

Tuossa nopeasti jotain, googlella löytyy lisää ja saa kysyä allekirjoittaneelta. Laitoin ketjun seurantaan.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
438
Viime syksynä tuli tehtyä. Tosiaan kävi vielä pullotettuna ja piti avata lavuaarissa. Kymmenkunta prosenttista tuli vahvuus, mutta yllättävänkin hyvää. Nyt puolitan hiivan määrän, toivottavasti auttaa.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
10
Aikanaan kun kyllästyin mehuasemalla ravaamiseen, niin tein oheisen mallin mukaisen puristimen itse. Itse mehun tekeminen moisella on työläämpää, mutta toisaalta helppoa kun voi puristaa mehut koska haluaa kun on sopiva määrä satoa kertynyt.
Dempsey Woodworking - Apple Cider Press
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Viime syksynä tuli tehtyä. Tosiaan kävi vielä pullotettuna ja piti avata lavuaarissa. Kymmenkunta prosenttista tuli vahvuus, mutta yllättävänkin hyvää. Nyt puolitan hiivan määrän, toivottavasti auttaa.
Lähtökohtaisesti hiivan määrän säätö ei ole oikea tapa vaikuttaa käymisasteeseen. Hiiva on elävä organismi ja erittäin monimutkainen tuote etenkin panimoteollisuudessa. Jos hiivaa on liian vähän, se voi rasittua ja tuottaa käymistuotteena epämiellyttäviä makuja.

Tosiaan lähes mikä tahansa brittiläiselle oluelle jalostettu hiivakanta käy oikein hyvin siiderin tekoon. Käymisaste jää pienemmäksi mitä dedikoiduilla siiderihiivoilla.

Aikanaan kun kyllästyin mehuasemalla ravaamiseen, niin tein oheisen mallin mukaisen puristimen itse. Itse mehun tekeminen moisella on työläämpää, mutta toisaalta helppoa kun voi puristaa mehut koska haluaa kun on sopiva määrä satoa kertynyt.
Dempsey Woodworking - Apple Cider Press
Kuinka kuivaa mäskistä tuollaisella tulee? Siis sillä muhjulla joka jää prässiin. Mehuaseman puristimessa on yleensä tehot kohdallaan, omenoista jää jäljelle vain kuivaa muhjua ja kilosta omenaa saadaan jopa ~7dl mehua jos lajike on mehukas ja poimintahetki sopiva.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
438
Lähtökohtaisesti hiivan määrän säätö ei ole oikea tapa vaikuttaa käymisasteeseen. Hiiva on elävä organismi ja erittäin monimutkainen tuote etenkin panimoteollisuudessa. Jos hiivaa on liian vähän, se voi rasittua ja tuottaa käymistuotteena epämiellyttäviä makuja.

Tosiaan lähes mikä tahansa brittiläiselle oluelle jalostettu hiivakanta käy oikein hyvin siiderin tekoon. Käymisaste jää pienemmäksi mitä dedikoiduilla siiderihiivoilla.
Hiivaa tarkoitus vähentää myös sen takia, että se hieman maistui. Mutta ilmeisesti noilla brittihiivoilla tuostakin pääsisi eroon..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
10
Kuinka kuivaa mäskistä tuollaisella tulee? Siis sillä muhjulla joka jää prässiin. Mehuaseman puristimessa on yleensä tehot kohdallaan, omenoista jää jäljelle vain kuivaa muhjua ja kilosta omenaa saadaan jopa ~7dl mehua jos lajike on mehukas ja poimintahetki sopiva.
Ei tuolla mehuaseman puristimen tehoihin pääse, mutta kyllä tuolla melko kuivaksi saa. En ole punninnut paljonko kilosta saa mutta tuollaisesta perus kaupan muovipussilisesta omenoita olen tainnut parhaimmillaan puristaa n. 4l mehua.

Itselläni on käytössä 10t pullotunkki, jossa oikeastaan tulee vastaan tuo yläpalkin kesto, ettei ihan kaikkea uskalla tunkilla puristaa mitä siitä irtoaisi. Nyt jos rakentaisin uuden, niin tekisin yläpalkista tukevamman.

Ja minulla kun ei ole käytössä mitään välilevyjä tuossa murskassa, niin jos yrittää laittaa korin liian täyteen, niin mäski osittain "tukkii" itsensä ja puristus aika kasvaa, että mehu tulee läpi. Eli jos tekisi vielä jotkin puristuslevyt joissa olisi sopivat urat niin saanto varmasti kasvaisi. Mutta kun yleensä noita omenoita on ollut yli oman tarpeen, niin ei ole ollut tarvetta viimeiseen pisaraan asti puristaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Hiivaa tarkoitus vähentää myös sen takia, että se hieman maistui. Mutta ilmeisesti noilla brittihiivoilla tuostakin pääsisi eroon..
Joo, hiivaa ei juurikaan jää lopputuotteeseen jos prosessi on kunnossa. Kun käyminen on tapahtunut, siideri voi olla pöntössä hiivan kanssa vielä viikon-parikin ilman ongelmaa, tässä ajassa hiiva myös vielä prosessoi joitain käymistuotteita siistimmäksi.

Jos mahdollista, sitten kannattaa tehdä siiderille ns. cold crash. Eli pönttö kokonaisuudessaan mahd. lähdelle 0C astetta päiväksi tai pariksi. Hiiva vaipuu horrostilaan ja kasaantuu käymispöntön pohjalle laataksi, jonka päältä kirkastunut ja vähän hiivaa sisältävä siideri on helppo lapota pois. Jotkut kirkastavat useampaankin otteeseen. Hiivaa jää jokatapauksessa jonkin verran mukaan, eikä kirkastaminen ole ongelma jälkikäymiselle jos sille antaa aikaa riittävästi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Tännehän saatiin keskustelua kunnolla. Itse olen tehnyt siis omenaviiniä useita kertoja isoja määriä myös itse valmistetuista mehuista. Prosessi ja kuivuus yms ovat ihan tiedossa. @ossid meinasin sitä, että kun siideri on valmista ja jälkikäytettyä happoineen niin käymisen voisi pysäyttää kuumentamalla pullot, jotta käymishiiva kuolisi ja ylimääräistä sokeria saisi jätettyä juomaan. Lukasin netistä vähän ohjeita niin jälkimakeutus on kyllä se mitä suositellaan, joten mennään sillä. Aiemmat kotiviinit on tehty ihan sellasella kotiviinipakkauksella ja ihan käytännössä on huomattu, että pakkaus toimii aika hyvin. Mitään ihmeempiä pesuaineita ei fairyn lisäksi ole koskaan käytetty, mutta käymisastioina onkin 25l lasipullot, jotka on helppo saada puhtaiksi jos muoviin verrataan. Täytyy katsoa, jos jotain erikoishiivoja jaksaisi tilata. Viinit on ainakin aina uponneet. Varmaan tulee läytettyä aavistus lisäsokeria, että päästään sinne 6-7% tienoille. Käytetyt omenat on aika happamia, lajikkeesta ei ole mitään tietoa. Hyvin on käymiset starttailleet eikä käyttämisprosessi ole niin vaikeaa kun netistä saa lukea :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
@varmaperquila

@ossid tuossa jo hieman hiivan käyttäytymisestä kertoi, mutta käytännössä hiivan saa ihan vaan sillä pois, että odottaa käymisen pysähdyttyä pari viikkoa ja kappas, hiiva on astian pohjalla. Muutenkin hiivan kanssa määrä ei ole niin kovin tarkkaa, muuten kuin että laittaa suurinpiirtein ohjeen mukaan. Kitukäyminen liian vähällä hiivalla ei ole hyväksi, eikä toisaalta liian isokaan hiivamäärä sivumakujen vuoksi. Jokatapauksessa hiiva vaikuttaisi lisääntyvän käymisprosessissa ja astian pohjalla on paljon hiivaa lopussa. Tiedän tämän siitä, koska olen myös ennen omapuristeista mehua tehnyt omenaviiniä kaupan kirkkaasta mehusta. Myöskin kerran käytin improvisoidun pikaboolin pohjana pullollisen kirkastettua kotiviiniä, jota ei ollut käymisen pysäyttäjällä pysäytetty. Booli jäi yöksi pöydälle kulhoon ja aamulla taas hiiva oli startannut käymään ja pohjalle oli generoitunut silminnähtävä määrä hiivaa kun nesteet kaadettiin kulhosta pois.

Yhteenvetona voisin mainita, että sitten kun aletaan oikeasti yrittämään laatusiidereitä niin ossidin neuvot ja nettikirjallisuus on perehtymisen arvoista, mutta kerta vuoteen ylijäämäomenien viiniksi tai siideriksi valmistus ei ainakaan itselläni ole ollut niin vakavaa puuhaa, että olisi jaksanut kaikki kikat heittää. Kaikki on aina juotu kavereiden kesken, eli ihan hyvää kamaa saa aikaiseksi.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
@jonesky12345

Ylihiivauksella saat vähemmän estereitä (aromeja), nopeampaa puhtaampaa käymistä. Alihiivauksella saat enemmän estereitä, virhemakuja ja hitaampaa käymistä. Oluen tekemisessä joskus suositellaan alihiivausta estereiden takia mutta kannattaa itse kokeilla missä menee omilla valmistustavoilla se raja ja toki hiivakin vaikuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Kirjoitellaas päivitystä tännekin.

Mehuasemalla käyty, sekalaista lajiketta tällä kertaa ja saanto harvinaisen huono(litraa/kg). Yleensä tullut parhaimmillaan 0.7l/kg, nyt vain 0.53l/kg. Aika pieniä oli omenat tosin ja ei mehuisinta lajiketta. Marttojen mehuasemalla puristaminen+pastörointi maksaa 0.85e/kg.

Mehusta juotavaksi n. 50l, kahteen käymispönttöön 15l molempiin. Pastöroituna siis. Itse en niin perusta villihiivojen käyttäytymisestä siideriä tehtäessä, vaikka jotkut sanovatkin että raakamehusta saa parempaa. Tietysti yksi vaihtoehto olisi rikittää mehu, mutta sekin on omanlaisensa kikkailua.

Hiivakantoina käytössä Whitelabs WLP775 ja Mangrove M02. Todennäköisesti aika samankaltaista tavaraa tulossa, aiempien havaintojen perusteella nämä käy ominaispainossa lähelle ykköstä, eli rutikuivaa sidua tulossa. Mehun ominaispaino oli 1.036 eli tuolla ei vielä päästä siiderille optimaaliseen(omasta mielestä) 6%:iin. Lisäsin siis panimosokeria reilu puoli kiloa per pönttö, targettina 1.051 joka n. 96% attenuaatiolla tuottaisi n. 6.5% siideriä. Osalle siideristä saatan myös tehdä tammikypsytyssimulaation, eli pönttöön käymisvaiheen jälkeen steriloituja tammilastuja muhimaan.

Toisaalta toivon, että tulisi hallaöitä koska voisin tehdä cold crashin helposti terassilla, mutta sitten pitäisi chilit ottaa sisälle suojaan. Katsotaan miten etenee, vaikka eipä se siiderissä sameus niin haittaa. Mausta on joka tapauksessa tulossa esterinen koska käymislämpötila varmaankin tulee olemaan reilusti yli 20 astetta.

Tiedossa vielä toinen omenapuu, joka tuottaa erittäin hapanta omenaa. Antonovka nimeltään. Tänä vuonna on hyvä omenavuosi, näyttäisi että siitä puusta varmaan 200kg tulee omenaa, eli vähintäänkin riittävästi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Itse kävin viikko sitten sunnuntaina puristamassa ja ilman pastoröintejä käyntiin n. 16litraa. Perus viinihiivapakkauksella mentiin. Tuohon määrään heitettiin parisataa grammaa sokeria varmuudeksi, mieto sidukka ei haittaa. Viikossa kävi ja nyt kylmähuoneessa kirkastumassa ennen lappousta, pullotusta ja jälkikäyttämistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Oon tehnyt pari kertaa siideriä omista omenoista, mulla itse puristin jostain 1900-luvun alusta ja murskaimen tein vanhasta vaahtosammuttimesta johon hitsailin rosteri piikkejä ja kasasin vaneriboxiin. Nyt naapuri innostui kanssa touhusta niin muunsi tuon vanhan prässin paineilmakäyttöiseksi kun ennen tarvi käsillä ruuvailla. Riittävä omatarve käyttöön tulee tunnissa joku 50l mehua. Siideriin olen lisännyt vähän hunajaa niin prosentit saanut hieman korkeammalle.

Ennen:
IMG_20160831_182325.jpg
Jälkeen:
IMG_20170930_100342.jpg
Murskain:
IMG_20160831_182300.jpg IMG_20160831_182308.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Riittävä omatarve käyttöön tulee tunnissa joku 50l mehua.
Vaikuttaa asialliselta diy-menolta.

Mutta mikä on saanto per kilo? Eli montako litraa mehua tulee kilosta omppua?

Edit: Kysyn siis koska pohdiskellut puristimen tekoa ja mietin, että kuinka järeät laitteet tarvitaan jotta saa järkevän määrän mehua per kilo omenaa.

Tosiaan kaupalliset mehuasemat puristaa hydraulisella puristimella ja lajikkeesta riippuen se 0.5-0.7 l/kg.

Puristimen teko on myös itse käynyt mielessä, mutta jäänyt tekemättä kun tilat on vähissä ja tarvisi vielä se pastörointi keksiä jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Kyllä tuosta vähintään se 0.5l mehua tulee per kg jo tuolla käsikäyttöisellä trapetsikierteellä. Tuo paineilmasylinteri jo niin järeä, että vastaa hyvin pullotunkkia ja ei ainakaan riskinä ole öljyjen pääsyä mehunsekaan. Laskennallinen puristusvoima noin 2250kg 7bar paineella. Syyslajikkeista tuntuu tulevan enemmän mehua. Yleiset aikaiset lajikkeet kuten valkeakuulas,huvitus ei ole järkeä edes puristaa.

Olen joskus puristanut mehustamolla ja siellä kun on melkoinen liukuhihna tuo järjestelmä niin omenat kun pestään ennen murskausta niin menevät ihan vettä valuvina suoraan murskaimeen ja mehu onkin melkoisesti laimeampaa ja saanto totta kai per kg isompi. Tosin joka mehustamolla noin ei välttämättä ole, mutta suurimassa osassa.

Paljon löytyy googlesta ohjeita ja kuvia "diy cider press" hakusanalla joista itsekkin hain jotain mallia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
Ihan vinkkinä jos joku eksyy Bulldog Brews siidereitä tekemään kitistä. Aivan järkyttävää paskaa enkä käsitä miten näin järkyttävän makuinen hiiva tässä on.

Saattaa päästä heittämään koko satsin viemäriin.. hyi hitto. Viikko pullossa vasta mutta epäilys on että paskaa tuli 21 litraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Ihan vinkkinä jos joku eksyy Bulldog Brews siidereitä tekemään kitistä. Aivan järkyttävää paskaa enkä käsitä miten näin järkyttävän makuinen hiiva tässä on.

Saattaa päästä heittämään koko satsin viemäriin.. hyi hitto. Viikko pullossa vasta mutta epäilys on että paskaa tuli 21 litraa.
No jos hiivakanta on tasoa turbohiiva, niin voi olla, että tuo ei tuosta parane. Viikko on tosin kovin lyhyt aika mille tahansa uutteesta tehdylle kamalle.

Mutta yleisesti ottaen varsinkin siidereiden osalta kannattaa henkisesti varautua viikkojen ellei kuukausien kypsyttelyyn. Itse ajattelin huomenna pullottaa 20l siideriä, mikä on ollut ensin lämpimässä kuukauden verran ja kylmässä ulkovarastossa saman verran.

Siiderin osalta sanoisin, että enemmän aikaa -> parempi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Oli mennyt kotiviiniketjuun epähuomiossa niin kopsataan tänne

Noniin, kotitekoiset siiderit on viimein pullotettu. Käytiin mehustamassa kaverin faijan pihalta muuten kompostiin päätyvät omenat, n. 20 litraa saatiin mehua johon jo nyt muistista poistunut määrä lisättiin sokeria. Arvioitiin, että omenoiden oma sokeri riittäisi n. 4,5% ja tähdättiin siitä prosentti ylöspäin. Mitään ominaispainoja ei mittailtu sen kummemmin, odoteltiin pari viikkoa että käyminen pysähtyi ja siirrettiin viileään ulkovarastoon. Sen jälkeen menikin joku 6 viikkoa ettei ehditty lapota tai pullottaa, joten annettiin kirkastua rauhassa ja nyt eilen käytiin pullottamassa. Laitettiin litran pulloihin 6g sokeria jälkikäyttämiseen ja lapolla hapoton sidukka perään. Siinä laposta imiessä voin vahvistaa että maku oli kuiva, mutta hyvä. Varsinainen juominen tapahtuu sokerisiirapilla jälkimakeuttamalla koska hiivahan säilyy elossa noissa siidereissä.

Käytettiin kotiviinipakkausta tuohon hommaan että saatiin desinfiointiaine käymisastialle. Käymisastiana meillä on sellanen n. 25 litran lasipullo jonka suuaukkoon sopii hyvin vesilukko sellasella kumitulpalla. Ei käytetty mitään muuta siitä viinipakkauksesta kuin ravintosuola ja hiiva ja toki desinfiointiaine.

Muutama vuosi takaperin tehtiin viiniä samalla setillä ja lopputulos oli ihan hyvä. Raportoin kunhan sidukkaa pääsee juomaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 694
No jos hiivakanta on tasoa turbohiiva, niin voi olla, että tuo ei tuosta parane. Viikko on tosin kovin lyhyt aika mille tahansa uutteesta tehdylle kamalle.
En tiedä olisivatko laittaneet oikeasti ihan paskinta hiivaa tuollaiseen settiin, mutta mistä näistä tietää. Täytyy antaa noiden kypsyä rauhassa.. tosin olutta tekisi mieli alkaa panemaan uutta satsia ja pulloja pitäisi vapauttaa siihen käyttöön muutamia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Omat siiderit maisteltu. Todella kuivaksi oli käynyt ja happoja aika kevyesti parissa viikossa n. 6-7g/litra jälkisokeroinnilla. Makeutettiin sokerisiirapilla ensin 12g/litra ja sitten 15g/litra mutta molemmilla liian kuiva lopputulema. Ens kerralla sit jälkimakeutusta enemmän.

Erinomaisen makuista muuten. Kevyt ensipuraisu ilman alkoholin makua (n. 5%) hapokas, kuiva ja kevyen hedelmäinen maku. Lopuksi tulee sellanen ylikypsä/mätä omena jota brittisiidereissä maistaa ja todella kaukaa hakemalla hiiva vielä maistuu, mutta yllättävän hyvää tuli.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
2
Aikanaan kun kyllästyin mehuasemalla ravaamiseen, niin tein oheisen mallin mukaisen puristimen itse. Itse mehun tekeminen moisella on työläämpää, mutta toisaalta helppoa kun voi puristaa mehut koska haluaa kun on sopiva määrä satoa kertynyt.
Dempsey Woodworking - Apple Cider Press
Tein ite tommosen mehun puristus ja murskaus laitteiston rosterista. Vähän yli 3litraa per puristus. 13l ton kopan tilavuus.
IMG_20180916_134531.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
2
Hieno on. Haistan ammattilaisen kädenjäljen.
Kiitos. Ajattelin viel integroida koko systeemin rosteri tiskipöytään kohan sopiva kävelee vastaan. Sitte vielä pyörät alle ja letkulla vesi hanaan ni saa pestyä omenatkii ja liikuteltuu kätevästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Itse kävin tuossa n. kk sitten mehuasemalla pyöräyttämässä mehuksi talviomenasatoa. Otin 15l siiderin tekoa varten, johon ensimmäiseksi sulfiitit(campden) villihiivojen tappamiseksi. Hiivaus Mangrove Jack M02 siiderihiivalla, starttaus oli todella hidas, mutta lähti se sieltä käymään kun annoin parin päivän odottelun jälkeen kunnon ilmauksen mehulle.

Pari päivää sitten siirsin pöntön kylmään ulkovarastoon, olkoot jonkun aikaa siellä laskeutumassa ja kypsymässä. Täytyy tosin katsoa, ettei pakkaselle mene.

Pullotella voisi viikon-parin päästä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Kävin vähän mehustamassa omenia ja tänään olisi tarkoitus laittaa siideri tulille. Nappasin laposta oluthommien lomassa matalan käymisasteen ja korkean flokkulaation omaavan oluthiivan safale be-256. Ajattelin, josko siideristä jäisi luonnostaan sopivan makeaa eikä kävisi liian kuivaksi kuten edellisessä siiderissä viinihiivalla pääsi tapahtumaan. Onnistuuhan jälkimakeutus toki, mutta olisihan se helpompaa, jos saa suoraan juotavaa sidukkaa. Pistän kuvia kunhan prosessi etenee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Sielä se nyt on tulossa. Iskin Safale BE-256 hiivan jolla käymisaste nimellisesti 85% mutta hedelmäsokerin kanssa varmaan vähän alle. Ei siis ihan rutikuivaa pitäisi tulla. Underpitchasin oluen suositusmäärään (10 litralle n. 5g ja heitin tonne ehkä n. 2g) koska sidukkahiivoilla 5g riittää tuolle 20-30l satsille. Isompia käymisestereitä tuskin tulee eikä niitä tollasesta luonnon omenasidukasta kyllä maista. Katsotaan miten lähtee.

IMG_20190909_161111.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Sielä se nyt on tulossa. Iskin Safale BE-256 hiivan jolla käymisaste nimellisesti 85% mutta hedelmäsokerin kanssa varmaan vähän alle. Ei siis ihan rutikuivaa pitäisi tulla. Underpitchasin oluen suositusmäärään (10 litralle n. 5g ja heitin tonne ehkä n. 2g) koska sidukkahiivoilla 5g riittää tuolle 20-30l satsille. Isompia käymisestereitä tuskin tulee eikä niitä tollasesta luonnon omenasidukasta kyllä maista. Katsotaan miten lähtee.

Sain sidukan pulloon. Havaintoja oluthiivalla käyttämisestä: Käy verkkaisesti ja päädyin 85% käymisasteisella hiivalla 1,002 og:hen. Ei toi kai mehulla yllätä kun käymiskelpoisia sokereita pääasiassa jolloin 100% käymisaste olisi alle 1 og lukemissa. Maku oli kuivahko mutta suht hyvä.

Iskin jälkikäymissokereita 5g/litra.
IMG_20190923_080512.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Mehuasemalla käyty, muun mehun lisäksi sivussa 2x20l pastöroimatonta omenamehua johon kohta lisäyksessä kaliumsulfiitti eli campden, jotta villihiivat saadaan tapettua.
Ominaispainoja ei tullut mitattua, mutta todennäköisesti sen verran sokereita on että Mangroven M02 hiivan 100% käymiasteella saadaan 5-6% siideriä.
Hiivauksen yhteydessä lisään myös bentoniittiä eli ns. viinisavea jotta saadaan tavarasta mahd. kirkasta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Ite päätin siirtyä oluthiivoihin, koska niiden käymisasteella saa juomakelpoisen makeaa sidukkaa. Maistoin omaa sidukkaa 2vk pullotuksesta, mutta aivan liian raakaa vielä. Katsotaan sitten kuukauden-parin päästä.

Miksi muuten @ossid tarvii villihiivat tappaa jos jo muutenkin vedät 100% käymisasteella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Ai hitto miten herkullista tällaisia omatekemiä siidereitä olisi maistella! Ketju seuraukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Ite päätin siirtyä oluthiivoihin, koska niiden käymisasteella saa juomakelpoisen makeaa sidukkaa. Maistoin omaa sidukkaa 2vk pullotuksesta, mutta aivan liian raakaa vielä. Katsotaan sitten kuukauden-parin päästä.

Miksi muuten @ossid tarvii villihiivat tappaa jos jo muutenkin vedät 100% käymisasteella?
Oman kokemuksen perusteella suurin osa oluthiivoista käy ihan yhtä kuivaksi mitä siiderihiivatkin, tai ainakin hyvin lähelle. Mehussa on niin paljon hiivalle sopivia sokereita ja muuta ravinteeksi kelpaavaa, että käymisastetta ei hirveästi rajoita mikään.
Olen testannut muutamaa Whitelabsin siidereille suositeltua oluthiivaa, eli WLP028 ja WLP002. Molemmat kävi 1.001-1.002 paikkeille. Cider | White Labs

Ehkä joku spesifimpi makeille siidereille suunniteltu kanta voisi jättää jälkimakeutta, mutta itse pidän siideristäni erittäin kuivana ja hapokkaana.

Villihiivat kannattaa tappaa, niin saa neutraalimman makuprofiilin. Villihiivojen käymistuotteet on paljon esterisempiä mitä dedikoidun hiivan ja sitä myöten maku olisi enemmän "maalaissiiderimäinen". Mangrove M02 on osoittautut omissa siidereissä toimivaksi, käyttää kuivaksi, maistuu vahvasti omenaiselle mutta silti raikkaalle. Ei ole villihiivoille ominaista vahvaa tuoksua ja makua.
 

VeyoExxon

No Ma'am -setämies
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
84
Mangrove M02 on osoittautut omissa siidereissä toimivaksi, käyttää kuivaksi, maistuu vahvasti omenaiselle mutta silti raikkaalle. Ei ole villihiivoille ominaista vahvaa tuoksua ja makua.
M02 myös täällä käytössä. Itse en käytä mitään lisäaineita. Luulen että tuo M02 vie aika äkkiä elintilan villihiivoilta.

Omassa prosessissa parin viikon käymisen jälkeen siideri menee kegiin kypsymään puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen osan voi pullottaa valmiiksi hapotettuna.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
M02 myös täällä käytössä. Itse en käytä mitään lisäaineita. Luulen että tuo M02 vie aika äkkiä elintilan villihiivoilta.

Omassa prosessissa parin viikon käymisen jälkeen siideri menee kegiin kypsymään puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen osan voi pullottaa valmiiksi hapotettuna.
Joo, kyl noi sidukat vaatik kypsymistä ja toisaalta kestävät aikaakin. Kavereiden kanssa tehtiin isompi satsi litran pulloihin 2016 ja täytyy sanoa että nykyäänkin vielä parempaa kuin esim ekat puoli vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Nyt on jännät paikat. Tiistaina vien omenoita puristettavaksi ja tarkoitus olis tehdä ekan kerran elämässä siideriä ihan alusta loppuun.
Saas nähä mitä tulee :)

Jotenkin muistelisin että täällä oli oikein ketjukin omille siidereille tai sitten se oli murossa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Nyt on jännät paikat. Tiistaina vien omenoita puristettavaksi ja tarkoitus olis tehdä ekan kerran elämässä siideriä ihan alusta loppuun.
Saas nähä mitä tulee :)

Jotenkin muistelisin että täällä oli oikein ketjukin omille siidereille tai sitten se oli murossa..
Perhana kun menee taas vaikeeks.
Mulla on 25L tuorepuristettua omenamehua ja Preston Siiderikäymispakkaus, jossa hiiva, "entsyymi", hiivaravinne ja sitruunahappo. Mitä nyt ohjeita oikein toljotin niin entsyymi liotetaan tilkkaan vettä ja mehun sekaan ja sitten parin tunnin päästä lisätään sinne hiiva. Sitruunahappoa ja lisäravinnetta ei tarvita koska täysmehua.

No nyt kun netistä katon näitä ohjeita niin yhdessäkään ei puhuta "entsyymistä" mitään, hiiva herätetään vedessä ja lisätään mehua pikkuhiljaa ja sitten se lisätään mehun joukkoon.
Mitenhän toi nyt oikeasti pitää tehdä? Mä oon nyt liottanu entsyymin mehuun ja mietin että ripottelenko oikeesti ton hiivan vaan tonne vai yritänkö herätellä pikkuhiljaa ja jos herättelen niin onko veden lämpötilalla väliä?

Huoh. että menee vaikeeks. Kun vaan ei menis koko 25L ketuiks.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Onko siinä sanottu mitä entsyymiä se on? Jos se on pektolaasia niin sen tehtävä on hajottaa pektiiniä ja täten valmis juoma kirkastuu paremmin.
Onko se pakkaus tarkoitettu siiderin vai viinin valmistukseen?
Ihan siideriin tarkoitettu. Tätä:
Ja näemmä on pektolaasia. Kiitos tiedosta.

Mites toi hiivan lisääminen? Oikeastiko heitän vaan sen saaviin ja luen rukouksen ja toivon että lähtee käymään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Ihan siideriin tarkoitettu. Tätä:
Ja näemmä on pektolaasia. Kiitos tiedosta.

Mites toi hiivan lisääminen? Oikeastiko heitän vaan sen saaviin ja luen rukouksen ja toivon että lähtee käymään?
Jatkoa seuraa.
Löysin netistä sivun (yritän linkkaa jossain välissä kun sen löydän) jossa kehoitettiin herättämään hiiva vaikka valmistaja neuvoo sen suoraan ripottelemaan käymisastiaan.
Tein siis niin että:
1) laitoin kuppiin desin n.35 asteista vettä
2) sekoitin veteen hiivan 10g
3) folio astian päälle ja vartin odotus
Tässä vaiheessa hiiva alkoi selkeästi heräillä ja kuplimaan astiassa.
4) sekoitin puoli desiä omenamehua käymisastiasta hiivan ja veden joukkoon
5) folio päälle ja vielä vartin odotus
Seos alkoi kuohua ja kuplia joten ilmeisesti hiiva lähti toimimaan kuten pitää.

Kaadoin vellin käymisastiaan mehun joukkoon ja sekoitin. Kansi ja vesilukko päälle.
Seuraavana aamuna vesilukon taso oli liikkunut joten mitä ilmeisemmin käyminen on lähtenyt käyntiin.
Nyt vaan toivotaan että käyminen jatkuu eikä mikään villihiiva tai muu valtaa alaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Nyt on jännät paikat. Tiistaina vien omenoita puristettavaksi ja tarkoitus olis tehdä ekan kerran elämässä siideriä ihan alusta loppuun.
Saas nähä mitä tulee :)

Jotenkin muistelisin että täällä oli oikein ketjukin omille siidereille tai sitten se oli murossa..
Onhan tuo tuolla vieläkin. Siiderin valmistus

Jatkoa seuraa.
Löysin netistä sivun (yritän linkkaa jossain välissä kun sen löydän) jossa kehoitettiin herättämään hiiva vaikka valmistaja neuvoo sen suoraan ripottelemaan käymisastiaan.
Tein siis niin että:
1) laitoin kuppiin desin n.35 asteista vettä
2) sekoitin veteen hiivan 10g
3) folio astian päälle ja vartin odotus
Tässä vaiheessa hiiva alkoi selkeästi heräillä ja kuplimaan astiassa.
4) sekoitin puoli desiä omenamehua käymisastiasta hiivan ja veden joukkoon
5) folio päälle ja vielä vartin odotus
Seos alkoi kuohua ja kuplia joten ilmeisesti hiiva lähti toimimaan kuten pitää.

Kaadoin vellin käymisastiaan mehun joukkoon ja sekoitin. Kansi ja vesilukko päälle.
Seuraavana aamuna vesilukon taso oli liikkunut joten mitä ilmeisemmin käyminen on lähtenyt käyntiin.
Nyt vaan toivotaan että käyminen jatkuu eikä mikään villihiiva tai muu valtaa alaa.
Ollaan tuolla samalla setillä koitettu tehdä muutamana vuonna siideriä. Ekalla kerralla tuli ihan järkyttävän makuista ja muutenkin vähän sekoiltiin. Viimevuonna taas onnistuttiin jo huomattavasti paremmin mutta ei oltu oikein tyytyväisiä lopputulokseen vaikka ihan juotavaa olikin. Tänävuonna meinattiin tehdä siideriä myöskin mutta katsellaan vielä sopivia ohjeita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Perhana kun ei taas löytäny tätä säiettä kun rupesin ekaa kertaa itse räpeltämään. Modet varmaan siirtää kohta mun viestit tänne.

Lyhyesti:
25l omenamehua omista omenoista, ei lisättyä sokeria. Hiivana joku Preston siiderihiiva ja entsyymi.
Lopetti tasan viikon päästä käymisen. Alkupaino oli 40 ja käymisen loputta 5, eli alkoholi% vissiin 4,6?

Miten te olette makeuttaneet tuon? Emäntä ei tykkää kuivasta joten pitäis pullotuksessa lisätä makeutta niin mitä ja kuinka paljon olette lisänneet? Tokihan ton voi itsekkin testaa parilla desillä mutta jotain osviittaa olis hyvä saada.

Kauanko olette makuuttaneet saavissa käymisen jälkeen? Jos lisää jotain kirkasestetta niin eihän se tapa hiivaa niin etteikö pullossa vielä sokerin avulla tulisi hiilihappoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Perhana kun ei taas löytäny tätä säiettä kun rupesin ekaa kertaa itse räpeltämään. Modet varmaan siirtää kohta mun viestit tänne.

Lyhyesti:
25l omenamehua omista omenoista, ei lisättyä sokeria. Hiivana joku Preston siiderihiiva ja entsyymi.
Lopetti tasan viikon päästä käymisen. Alkupaino oli 40 ja käymisen loputta 5, eli alkoholi% vissiin 4,6?

Miten te olette makeuttaneet tuon? Emäntä ei tykkää kuivasta joten pitäis pullotuksessa lisätä makeutta niin mitä ja kuinka paljon olette lisänneet? Tokihan ton voi itsekkin testaa parilla desillä mutta jotain osviittaa olis hyvä saada.

Kauanko olette makuuttaneet saavissa käymisen jälkeen? Jos lisää jotain kirkasestetta niin eihän se tapa hiivaa niin etteikö pullossa vielä sokerin avulla tulisi hiilihappoa?
Kaupalliset siideriuutteet on E950 (Asesulfaami K) makeutettu.

Koettelen kaikkea, niin kerran koetin siideriä makeuttaa sokerilla. Ostin käymisenpysäyttäjää ja heitin sitä paketin sinne. Sen jälkeen oli rauhassa pari viikkoa, kunnes rupesi taas itsestään käymään ja minulla oli suuria ongelmia sen kanssa.

Missäpäin Suomea olet?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Kaupalliset siideriuutteet on E950 (Asesulfaami K) makeutettu.

Koettelen kaikkea, niin kerran koetin siideriä makeuttaa sokerilla. Ostin käymisenpysäyttäjää ja heitin sitä paketin sinne. Sen jälkeen oli rauhassa pari viikkoa, kunnes rupesi taas itsestään käymään ja minulla oli suuria ongelmia sen kanssa.

Missäpäin Suomea olet?
Etelä-suomessa. Sokerillahan noita ei voi makeuttaa, ainakaan pullotusvaiheessa. Makeutusaineita monet käyttäneet, mutta niitäkin on niin montaa sorttia ja laatua. Jotku laittaa nestemäistä ja jotkun ei ja jotkut lisää sokerivettä vasta juodessa mutta se kuullostaa vähän vaivalloiselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
Etelä-suomessa. Sokerillahan noita ei voi makeuttaa, ainakaan pullotusvaiheessa. Makeutusaineita monet käyttäneet, mutta niitäkin on niin montaa sorttia ja laatua. Jotku laittaa nestemäistä ja jotkun ei ja jotkut lisää sokerivettä vasta juodessa mutta se kuullostaa vähän vaivalloiselta.
Jos olet joskus Helsingissä käymässä, minulla on yksi uutepakkauksesta ylijäänyt makeutusaine (23 litralle). Juuri sen kokeilun jämiä, kun ostin käymisenpysäyttäjää, jonka piti terminoida hiiva - ja laitoin sokeria. Pistä YV:tä, jos kiinnostaa.

Katselin vähän kaupan makeutusaineita ja vaikka tässä on dekstroosia:

Se on sokeri ja hiiva käyttää sen. Näissä on kaikkia lisäaineita sen makeutusaineen lisäksi, niin pitäisi jostain saada puhdasta makeutusainetta.

Tuossa taas on kaliumsorbaattia ja sen pitäisi olla myrkkyä hiivalle:
(myöskin natriumsyklamaatti on haitallinen aine ihmisille)

--

edit: tuota näyttivät suosittelevan kaupoissa:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Jos olet joskus Helsingissä käymässä, minulla on yksi uutepakkauksesta ylijäänyt makeutusaine (23 litralle). Juuri sen kokeilun jämiä, kun ostin käymisenpysäyttäjää, jonka piti terminoida hiiva - ja laitoin sokeria. Pistä YV:tä, jos kiinnostaa.

Katselin vähän kaupan makeutusaineita ja vaikka tässä on dekstroosia:

Se on sokeri ja hiiva käyttää sen. Näissä on kaikkia lisäaineita sen makeutusaineen lisäksi, niin pitäisi jostain saada puhdasta makeutusainetta.

Tuossa taas on kaliumsorbaattia ja sen pitäisi olla myrkkyä hiivalle:
(myöskin natriumsyklamaatti on haitallinen aine ihmisille)
En ole valitettavasti helsinkiä niin lähellä että hakemaan pääsisin, mutta olen kyllä kiinnostunut jos vaikka postilla jne. mutta paiskaan sulle YVtä tänään ku pääsen töistä.
Mitehän Stevia kävis tohon? Onkohan sekin jotain mitä hiiva voi syödä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 114
En ole valitettavasti helsinkiä niin lähellä että hakemaan pääsisin, mutta olen kyllä kiinnostunut jos vaikka postilla jne. mutta paiskaan sulle YVtä tänään ku pääsen töistä.
Mitehän Stevia kävis tohon? Onkohan sekin jotain mitä hiiva voi syödä?
Enpä tiedä, kannattaako lähetellä, kun näitä saa siideriuutepakettien mukana kuitenkin ihan lähikaupasta kympillä..

Stevia käy myös ja on puhdas luonnontuote. Pitää vaan katsoa, ettei ole mitään lisäaineita, jotka vaikuttaa käymiseen. Varmaan sopisi Stevia paremmin siideriisi, kun on myös luonnollinen aromi.


Tunnetaan myös nimellä E202. Käymisen pysäyttämiseen käytettäessä annostus 1-2g/10l.

Kaliumsorbaattia ei ehdottomasti, koska se pysäyttää käymisen. Sitten et saa pullossa hiilihappoja. Muuten todennäköisesti vaan päätyy hiivan ruoaksi (dekstroosi) tai jää sinne tuoteeseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Jälkimakeuta lasissa toi siideri? Keität vesi-sokeri seosta 50:50 suhteella painon mukaan että saat sokerisiirappia ja sitten kun kaadat lasiin tuon niin ruuttaat vaikka 10 ml lääkeruiskulla sinne sekaan tota sokerisiirappia ja kun oot löytänyt sopivan määrän testaamalla niin sen jälkeen on helppo makeuttaa lasikohtaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Jälkimakeuta lasissa toi siideri? Keität vesi-sokeri seosta 50:50 suhteella painon mukaan että saat sokerisiirappia ja sitten kun kaadat lasiin tuon niin ruuttaat vaikka 10 ml lääkeruiskulla sinne sekaan tota sokerisiirappia ja kun oot löytänyt sopivan määrän testaamalla niin sen jälkeen on helppo makeuttaa lasikohtaisesti.
Toi vaikuttais parhaalta konstilta, mutta toki yritän päästä helpommalla ettei tarviis aina olla litkuja sotkemassa kun pullon avaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Toi on ihan aidosti 100% varmuudella parhaan makunen ja helpoin tapa. Keität tota siirappia vaikka jääkaappiin johonkin purkkiin ja annostelet sillä apteekin euron ruiskulla tai vaikka teelusikalla sieltä sopivasti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 333
Viestejä
4 198 322
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom