Sid Meier's Colonization (1994)

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 075
Hankin tämän huippupelin vähän aikaa sitten alesta GOG:sta ja nyt viikon verran tahkonnut tuota. Kysymyksiä on tullut ja mennyt monia, ja useimpiin niistä onkin löytynyt etsimällä vastaus. Mutta tässä taas yksi, mihin en onnistunut löytämään vastausta, eli saako laivat valita jostain palaamaan Euroopasta Atlanttista- tai Tyynenmeren-reittiä, vai palaako autom. aina samaa reittiä, mitä sinne menikin?
 
Selasin ohjekirjan läpi, mutta tästä ei ollut mitään mainintaa, toisin kun netistä jostain taisin ohimennen jotain aiheesta lukea, eli vaikuttaa suurempi liberty bell tuotanto kiihdyttävästi emomaan verojen korotus tahtiin?
 
Kyllä vaikuttaa. Voit tietenkin olla suostumatta veronkorotuksiin, mutta tämän jälkeen et voi tällä tuotteella käydä kauppaa emomaan kanssa ja varastosi dumpataan protestiksi meree.

Tähän auttaa kun teet vankkureita ja käyt kauppaa muiden siirtomaiden kanssa uudella mantereella ja tai hommaat sopivan founding fatherin joka mahdollistaa kaupankäynnin intiaanien kanssa. (Vai oliko se just toisinpäin?)
 
Näin on. Itsellä täytyy vaan nuo pillipiiparimusat laittaa pois päältä, vaikka hyvät onkin. Muuten korvamato piipittää ja pitkään pelaamisen jälkeen. :)

...mutta tämän jälkeen et voi tällä tuotteella käydä kauppaa emomaan kanssa ja varastosi dumpataan protestiksi meree.

Toinen trade-linjan founding father poistaa ohjekirjan mukaan kaikki aiemmin boikotit Euroopassa. Itselle tulee ihan tarpeeseen tämän hetkisessä pelissä.
 
Pelaatteko originaalia vai CIV IV modifikaatio-remakea?
 
Orkkista GOG:sta. Oli vähän aikaa sitten tarjouksessa muistaakseni jotain 2 € luokkaa. Normaalisti viitisen euroa:
Colonization, Sid Meier's

Vaatiiko colonistin koulutus, että on asetettu johonkin tehtävään (kaupungin sisään) vai onnistuuko koulutus vaikka on asetettu "outside colony" statukseen kaupungissa, joko "clear orders" tai "fortified"-tilaan? Lisäksi, jos heität ammattilaisen opetuslaitokseen, niin alkaako opetukseen tarvittavien vuorojen määrän lasku heti, vai vasta siitä, kun joku opetettava tulee saataville (kaupunkiin)?
 
Orkkista GOG:sta. Oli vähän aikaa sitten tarjouksessa muistaakseni jotain 2 € luokkaa. Normaalisti viitisen euroa:
Colonization, Sid Meier's

Vaatiiko colonistin koulutus, että on asetettu johonkin tehtävään (kaupungin sisään) vai onnistuuko koulutus vaikka on asetettu "outside colony" statukseen kaupungissa, joko "clear orders" tai "fortified"-tilaan? Lisäksi, jos heität ammattilaisen opetuslaitokseen, niin alkaako opetukseen tarvittavien vuorojen määrän lasku heti, vai vasta siitä, kun joku opetettava tulee saataville (kaupunkiin)?

jos nyt muistan oikein, niin koulutettava pitää olla free colonisti ja jossain tehtävässä kaupungissa(vuosi sitten ehkä pelasin viimeksi). Että fortified tila tai clear orders ei riitä. Ja opetukseen sanoisin että määrän lasku alkaa kuin opetettava tulee saataville ei ennen. Voi olla että muistan väärin mutta näin luulisin :kahvi:
 
Kaikki saa ajan kanssa koulutettua. Kestää vaan kauemmin. Vanki -> itnterventstuversantti (mikälie valkarahalla matkustanut, työllä velkansa maksava) -> free colonist -> ammattilainen.
 
Kaikki saa ajan kanssa koulutettua. Kestää vaan kauemmin. Vanki -> itnterventstuversantti (mikälie valkarahalla matkustanut, työllä velkansa maksava) -> free colonist -> ammattilainen.

Totta, hyvä huomio :tup: mutta kuitenkin niin pitää olla free colonist ennenkuin saa ammattilaiseksi :)
 
Laitan noi vangit aina pappishommiin, että puli/nisti/murhaajapappi voi viedä inkkareille elämänohjeita.

Se on hyvä alussa, mutta mulle ne inkkarit on aina tiellä jossain vaiheessa ja poltan niitten kaupungit pois. Mutta siinä vaiheessa vangit ovat hyviä solttuja
 
Se on hyvä alussa, mutta mulle ne inkkarit on aina tiellä jossain vaiheessa ja poltan niitten kaupungit pois. Mutta siinä vaiheessa vangit ovat hyviä solttuja

Sen verran poliittisesti korrekti peli, että inkkarikylien tuhoaminen laskee pelin lopussa annettavia pisteita. Olikos peräti niin, että lähetyssaarnaajiksi kastetut rikolliset ja sopimustyöläiset olivat statuksensa verran heikompia siinäkin hommassa?
 
Hmm... Nyt näyttää siltä, että merkatut goodsit vaan katoaa, mutta kulta ei lisäänny. Rakensin tullitalon, ja voiskohan näin vanhassa pelissä ilmetä joskus näinkin merkittävää bugia, vai puhunkohan vain omiani?

edit: Kai tuossa tuli vain itselle joku havaintovirhe, nimittäin nyt ainakin kun tuota tarkemmin seuraillut, niin tulee ylänurkkaan ilmoitus myydyistä hyödykkeistä ja rahat näyttäisi lisääntyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos tuosta taistelusysteemistä missään mitään tietoa, että sisältyisikö siihen jotain muita mahdollisia hyväksi käytettäviä, hallittavia todennäköisyyksiä kuin pelkästään taisteluun käydessä ilmoitetut maastosta, väsymyksestä ja linnoittautumisesta aiheutuvat bonukset? Nimittäin välillä tuntuu, että homma menee toiselle epäilyttävän viis-nolla, ilman mitään näennäistä syytä. Joka tapauksessa itsellä ensimmäinen voiton puolelle kallistuva normaali-vaikeusasteen peli käynnissä. Vuosi jotain 1720, ja viimeinen kilpailijamaa alkaa taipua. Sitten vielä toki itsenäisyystaistelu. Pirun hauskaa on.
 
Jotku founding fathereista antoivat jotain bonareita. Se automaattinen aseisiinnousu puolustaessa kaupunkia on aika bueno.
 
Joo. Kun tuntuu vaan, että kun hyökkää tietyllä vuorolla, niin vaikuttaa, että tulee huomattava määrä voittoja, ja toisella vuorolla taas ottaa perä jälkeen armottomasti turpaan joka taistelussa. Että oisko tossa jotain lainalaisuuksia, mitä ei kerrota ohjeissa ym., jota vois ottaa huomioon? Mutta mene ja tiedä sitten tuosta.
 
Öö, tota noin. Just raidasin asteekkien pääkaupungin. Yllätys oli melkoinen, kun sotasaaliiksi tuli vaivaiset 100 000 kultarahaa. Tommonen jos kolahtaisi peli alkupuolella, niin vaikutus olisi melkoinen.

edit: Ei nyt sentään. Onkin vain kymppitonni. Oli hämäävä tuo luku ilman välilyöntejä. Katsoin vain, että nollia pirusti. Korjaan vielä senkin, ettei ollutkaan edes pääkaupunki.
 
Öö, tota noin. Just raidasin asteekkien pääkaupungin. Yllätys oli melkoinen, kun sotasaaliiksi tuli vaivaiset 100 000 kultarahaa. Tommonen jos kolahtaisi peli alkupuolella, niin vaikutus olisi melkoinen.

edit: Ei nyt sentään. Onkin vain kymppitonni. Oli hämäävä tuo luku ilman välilyöntejä. Katsoin vain, että nollia pirusti. Korjaan vielä senkin, ettei ollutkaan edes pääkaupunki.

Asteekkit ovat yleensä aika rikkaita :tup:
 
Hittolainen, pitäisiköhän tätäkin peliä taas kokeilla... Aikanaan kun tuo ilmestyi, kaverilla oli erittäin huono kräkätty versio joka kaatuili aina kun tietyt tapahtumat sattuivat tapahtumaan tietyssä järjestyksessä joten tuohon kaatuiluun kyllästyi aika äkkiä. Sen jälkeen on tullut kokeiltua FreeCol-versiota eli harrastelijoiden tekemää kloonia mutta silloinen versio oli sekin aika buginen. Jos sitä ensin kokeilisi uudempaa FreeColia ja jos se ei ole kunnollinen niin voisi hankkia ihan oikean alkuperäisen version GOGista. Tuossa vaan on sitä jotakin mitä suurimmasta osasta nykypelejä puuttuu.

edit:
FreeCol vaikuttaisi kyllä kivalta mutta vartin pelaamisen jälkeen pitää vaan todeta ettei se vieläkään ole pelattava, kolme kaatumista vartissa on vähän liikaa... Pitää siis hankkia oikea Colonization.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen, mutta samalla varoitan, että tuo imaisee aikaa aivan valtavasti. ;)
 
Suosittelen, mutta samalla varoitan, että tuo imaisee aikaa aivan valtavasti. ;)
Heh, meinaatko että käy samalla tavalla kuin Civ3:n kanssa aikanaan, eli "pelaanpa pari vuoroa työpäivän jälkeen" ja sitten havahtuu puolen yön jälkeen siihen että taitaa jäädä yöunet vähän lyhkäseksi... ;)
 
Heh, juuri näin ;). Siis pelin loppupuolella yksi vuoro saattaa alkaa kestämään jo huomattavan kauan. Itse olen nyt vuosikausiin ensimmäisessä vakavassa läpipeluuyrityksessäni siinä vaiheessa, että muut eurooppalaiset lahdattu uudelta mantereelta takaisin kotiinsa ja nyt vain valmistaudun itsenäisyyden julistamiseen vahvistamalla kaupunkeja ja sotajoukkojani. Saa nähdä, miten äijän käy.

Näköjään muuten asteekkien kaupunkien tuhoamisen seurauksena on ihan tavallista, että potit liikkuu 8000-10 000 välillä. Eli ehdottoman suositeltavaa pelin alkupuolella vauhtiin pääsemiseksi. Tosin mulla tais olla joku perustajahahmo, joka nosti noita inkkariraidausaarteita. Mutta toisaalta toisilla heimoilla ne liikkuu siitä huolimatta siellä reilusti alle tonnissa, yleensä kolmensadan tienoilla.
 
Tätä tulee edelleen pelattua kaverin kanssa. Nyt kokeilussa on remakeen tehty We The People Mod jossa pääset valtaamaan uutta mannerta esim. ruotsalaisina. Resursseja, yksiköitä ja rakennuksia on lisätty. Vielä kun saisi harmittavat synkkaongelmat pois moninpelistä (yhtäaikaiset vuorot käytössä, johtuneekohan siitä?). Hamachin yli pelataan.

Pelasin peliä ensimmäisen kerran julkaisuvuonna 1994 ja aika nopeasti se vei mukanaan. Oli jopa alkuperäinen versio pelistä, ei mikään piraattikopio kuten silloin oli tapana.

Muistan lukeneeni Sid Meierin kirjasta että hän ei tehnyt peliin juuri mitään, markkinaosasto vaan laittoi nimen paketin kanteen. Toki pelissä on lainattu Civilizationin mekaniikkaa.
 
Tätä tulee edelleen pelattua kaverin kanssa. Nyt kokeilussa on remakeen tehty We The People Mod jossa pääset valtaamaan uutta mannerta esim. ruotsalaisina. Resursseja, yksiköitä ja rakennuksia on lisätty. Vielä kun saisi harmittavat synkkaongelmat pois moninpelistä (yhtäaikaiset vuorot käytössä, johtuneekohan siitä?). Hamachin yli pelataan.

Pelasin peliä ensimmäisen kerran julkaisuvuonna 1994 ja aika nopeasti se vei mukanaan. Oli jopa alkuperäinen versio pelistä, ei mikään piraattikopio kuten silloin oli tapana.

Muistan lukeneeni Sid Meierin kirjasta että hän ei tehnyt peliin juuri mitään, markkinaosasto vaan laittoi nimen paketin kanteen. Toki pelissä on lainattu Civilizationin mekaniikkaa.
Ei ole tullut nyt pelattua taas yli vuoteen.. Ja en ollut ennen tätä kuullut tuosta modista? Pitääpä ehkä lataa peli taas ja kokeilla sitä..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 783
Viestejä
4 496 458
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom