Setup Setupin/Työpisteen valaiseminen

Nyt olisi aiheellista parantaa kotisetuppiani, erityisesti valaistuksen osalta. Nykyinen setuppi on liian pimeä, ja näyttöjä on raskasta katsella. Valaistuksesta en tiedä juuri mitään, joten olen tutkinut erilaisia vaihtoehtoja. Useimmat netistä löytyvät esimerkit on kuvattu pimeässä huoneessa, jossa on käytössä vain RGB-valot. Vaikka nämä kuvat ovat hienoja, mielestäni ne eivät edusta kovin hyvää käytettävyyttä.

Liitin tähän julkaisuun kuvan nykyisestä tilanteestani. Kuva on otettu siten, että kaikki asunnon valot ovat päällä ja ikkuna auki. Työpiste jää siitä huolimatta pimeäksi, eikä yläpuolella ole pistorasiaa tai lampun paikkaa.

Pohdin nyt, millaisia valoja kannattaisi hankkia ja miten ne tulisi sijoittaa. LED-valot ovat varmaan hyvä vaihtoehto, mutta niiden valikoima on niin laaja, että valinnan tekeminen tuntuu haastavalta. Valojen tarkoituksena ei ole luoda näyttävintä mahdollista ulkonäköä, vaan parantaa käytettävyyttä.

Kuulisin mielelläni, millaisia valaistusratkaisuja teillä olisi ehdottaa tilanteeseeni!

IMG_2809.jpg

Mulla on keskellä olevan näytön päällä tämmöinen: Xiaomi led bar. Eli USB portista virtansa ottava valo joka istuu näytön kehyksen päällä. Ostin muutama vuosi sitten ja käytän aina työpöydän ääressä touhutessani. Päädyin ko. malliin koska sille luvattiin korkea värintoistoindeksi ja se oli hinnaltaan n. puolet Benq:n vastaavasta.

Valossa riittää tehoa siinä määrin etten välttämättä koneella ollessa pidä kattovaloa päällä ollenkaan. Tän tyyppisessä valossa kirkkaudensäätö on ehdoton, koska perus datailuun ja esim koulutöiden tekemiseen ainakin itse kaipaan erilaista valaistusta.

Vaihda valaisin huoneesta sellaiseen, jossa useampi siirrettävä valo, sijoita yksi tuohon työpisteen ylle.
Laita kaikkiin valoihin jokin ”älyvalo”, ja oletus valaistustilaksi esim 800 lumenin valolle 70% teho. Jos (tuskin) tarvitset 1100 lumenin tehoista valoa, laita vaikka 55% teholle.

Sitten toiseksi (järjestyslukuna) valaistustilaksi sitten tasainen valon määrä kaikkiin lampouihin.

Toki ei ole mikään budjettiluokan ratkaisu.

Itse luotan taustan valaisemiseen, joka vähentää kontrastia näytön kuvan ja taustan kanssa.

Helpoin tapa kokeilla tätä on änkeä tavallinen pöytävalaisin näyttöjen taakse valaisemaan seinää. Jos tulos auttaa, voi harkita jotain hienostuneempaa versiota samasta.

Itse olen asettanut myös valonauhan television taakse tekemään samaa. Nauhan ei tarvitse olla yhteydessä televisioon, mutta olisi hyvä jos sen kirkkautta voi säätää.

En ole kokeillut näyttöjen päälle asennettavia valoja; periaatteessa idea tuntuu väärältä, kun ei näytön edessä ole ”mitään nähtävää”, jos osaa näppiksen jo lihasmuistista. Toisaalta vaikeaa sanoa kokeilematta.

En ole kokeillut näyttöjen päälle asennettavia valoja; periaatteessa idea tuntuu väärältä, kun ei näytön edessä ole ”mitään nähtävää”, jos osaa näppiksen jo lihasmuistista.
Tässä vaan unohtuu just se näkökulma, et siinä työpisteen ääressä saattaa joku tehdä muutakin kuin pelata. Jos tarvii lukea/kirjoittaa mitään papereita tai tulee vaikkapa rassattua elektroniikkaa, niin hyvä valaistus on ihan ehdoton ja siinä ei auta muu kuin kohdevalaistus. LED-taustavalo tai kohdevalaisin ei paljoa virtaa haukkaa ja hinnaltaan ratkaisu on edullinen, joten näkisin melko no-brainerina sellaisten kokeilemisen ennen kuin alkaa kiinteiden valaisimien kanssa säätämään.

Pitäisi ehkä itselläkin kokeilla viritellä epäsuoraa valaistusta näytön taakse jollain paremmalla led-nauhalla, että saako sillä saman silmien rasitusta vähentävän vaikutuksen aikaiseksi kuin näytön edustaa valaisemalla. Joka tapauksessa "ambient" valaistuksen parantamisella on ainakin itselläni merkittävä vaikutus työtehoon ja silmien väsymiseen, ts. synkät ajatukset valtaavat mielen hämärähommissa :D

Tässä vaan unohtuu just se näkökulma, et siinä työpisteen ääressä saattaa joku tehdä muutakin kuin pelata. Jos tarvii lukea/kirjoittaa mitään papereita tai tulee vaikkapa rassattua elektroniikkaa, niin hyvä valaistus on ihan ehdoton ja siinä ei auta muu kuin kohdevalaistus.
Mulla on ihan tavallinen pöytälamppu niitä hetkiä varten. Ei siihen mitään ihmeellistä tarvitse, lisäksi tuollasen saa heivattua pois tieltä 90% ajasta :)

Mulla on keskellä olevan näytön päällä tämmöinen: Xiaomi led bar. Eli USB portista virtansa ottava valo joka istuu näytön kehyksen päällä. Ostin muutama vuosi sitten ja käytän aina työpöydän ääressä touhutessani. Päädyin ko. malliin koska sille luvattiin korkea värintoistoindeksi ja se oli hinnaltaan n. puolet Benq:n vastaavasta.

Valossa riittää tehoa siinä määrin etten välttämättä koneella ollessa pidä kattovaloa päällä ollenkaan. Tän tyyppisessä valossa kirkkaudensäätö on ehdoton, koska perus datailuun ja esim koulutöiden tekemiseen ainakin itse kaipaan erilaista valaistusta.
Tuli sitten laitettua itsekin tuollainen tilaukseen, kiitos vinkistä.
Tällä hetkellä saa Mistoresta suoraan alennettuun 30€ hintaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 699
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom