Secret World Legends

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Verity
  • Aloitettu Aloitettu

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
346
Huomasin, että tälle ei vielä ole ketjua, joten katsotaan, löytyisikö täältä muitakin pelaajia. Vuonna 2012 Funcomin julkaisema The Secret World mörppi on nyt uusiopaketoitu uudeksi versioksi Secret World Legends, joka julkaistiin tässä kuun alussa. Vanha versio jatkaa edelleen toistaiseksi, mutta päivityksiä siihen ei enää tule.

Secret World Legendsiin on tehty jonkin verran muutoksia mm. uusi (selkeämpi?) taistelusysteemi ja aseita ja skillejä on uudistettu ja suoraviivaistettu. Lisäksi tavarasysteemi on erilainen. Tarinallinen sisältö on enimmäkseen ennallaan, mutta kaikkia vanhan pelin päivityksissä tullutta sisältöä ei ole vielä julkaistu. Uudessa versiossa on keskitytty jonkin verran enemmän nimenomaan yksinpelaamiseen ja Funcom onkin rajannut pelialueen (ei koske Agarthaa, yleistä aluetta) yhdessä instanssissa olevan pelaajamäärän kymmeneen, jolloin muita pelaajiä kyllä näkee joskus, mutta immersio pelin tarinaan säilyy paremmin ja esimerkiksi tehtävää varten tarvittavista vihollisista ei tarvitse tapella. Lisäksi instoista on tullut kolmen pelaajan story mode, johon riittää kolme mitä tahansa hahmoa. Story modessa viholliset tekevät hyvin vähän vahinkoja, jolloin parantelua ei välttämättä tarvitse (tulessa seisominen tappaa silti). Haasteellisemmat elite-instanssit julkaistiin pari päivää sitten tulleessa 2.0.1 päivityksessä.

Rahoitusmallina tässä on f2p toisin kuin alkuperäisessä. Saatavilla on patron-tilaus, jolla saa joitain etuja ja yleisesti ottaen hieman nopeampaa etenemistä (ylimääräistä expaa ja taitopisteitä saa nopeammin). Rahalla ostettavana valuuttana toimii Aurum, joka on varsin Star Trek Online tyyppinen (sitä voi ostaa ja myydä pelin sisäisellä rahalla). Lisäksi pelissä on laatikkoja, joihin voi ostaa avaimia (patronit saavat yhden ilmaisen avaimen päivässä). Kaikki varsinainen sisältö pitäisi kuitenkin olla saatavilla myös ilmaispelaajille, eteneminen on vain hitaampaa. Vanhan pelin pelaajat saavat suoraan kolme hahmopaikkaa (ilmaispelaajille 1), kaikki aseet käyttöön (ilmaispelaajien pitää avata muut kuin ensimmäiset kaksi) ja suurimman osan vanhan pelin kosmeettisista jutuista siirrettyä.
 
Yli 4,5 vuotta alkuperäistä TSW:tä pelanneena ja 99,9% kaikesta sisällöstä suorittaneena, ei "jostain syystä" ainakaan itseä inspiroi lähteä tätä ruoskaa uudelleen aloittamaan alusta, mikä siis on se uudelleenjulkaisun juju, vanhasta pelistä kun et mitään mukaan saa, paitsi jonkin verran kosmetiikkaa.

Vanhan TSW:n ability wheel, augmentit ja glyphit on valitettavasti "dumbed down" (typeräistetty? miten tämänkin suomentaisi) eikä uusi taistelusysteemi tai hahmon "kehitys" kiinnosta itseäni juuri laisinkaan.

Pelin sisältö ei ole muuttunut. Eli se mitä pelasit TSW:ssä on lähestulkoon identtisenä tässä Legendsissä sillä erolla, että vain kolme ensimmäistä pelialuetta on auki pelaajille. Nightmare dungeonit, raidit ja nightmare raidit loistavat poissaolollaan, kuten myös Kaidan pelialueena. Ovat lupailleet, että nämä lisätään myöhemmin peliin, mutta funcomin tuntien noita saattaa joutua odottelemaan hetken jos toisenkin.

Sama juttu grafiikoissa, vain kasvot ovat hahmoilla "paremmat", mutta muuten peli näyttää samalta kuin tuolloin vuonna 2012. Äänet eivät ole myöskään muuttuneet mihinkään. Johtunee siitä, että sama engine mikä oli käytössä TSW:ssä, on myös käytössä tässä ilman sen kummempia muutoksia.

Itse en ainakaan voi suositella peliä kuin kokeilumielessä, koska vuodet TSW:n parissa opettivat sen, että Funcomin erittäin rajalliset resurssit vaikuttavat suoraan siihen, miten paljon peli päivittyy tai miten nopeasti siihen lisätään sisältöä ja korjataan bugeja, jonka kyllä näki ja tunsi TSW:tä pelatessa.
 
Pelailin itse alkuperäistä TSW:tä lyhyitä aikoja, mutta edes Egyptiin asti en tainnut koskaan eksyä. Pidin kyllä pelistä sinällään, mutta muiden kiireiden vuoksi se sitten jäi. Olen nyt muutaman päivän kokeillut tätä uutta versiota ja alan olla lähellä sitä, mihin aikaisemmin lopetin. Itselle ehkä suurin syy tätä nyt kokeilla on, että haluaisin nähdä tarinaa eteenpäin, kun se jäi aiemmin kesken.

Sen verran nyt ainakin alkuun voi sanoa, että ensimmäisten alueiden vaikeustasoa on helpotettu. Viimeistään Blue Mountainissa alkoi homma hankaloitua todella reilusti, mutta nyt ihan vastaavaa ei ole tullut. En oikein ole varma, pidänkö tästä uudesta taistelusysteemistä, mutta ei se nyt ainakaan pelaamista haittaa. Vanhasta jotenkin tykkäsin, mutta ilmeisesti siitä moni ei kuitenkaan tykännyt, koska se muutettiin. Aseita on monin osin vedetty myös uusiksi, mutta en niin hyvin vanhoja mekaniikkoja muista, että pystyisi kunnolla vertaamaan.

Funcom ilmeisesti tämän kanssa nyt yrittää tosissaan, koska varmaan muuten koko peli olisi loppunut. Vasta julkaistussa roadmapissa näyttäisi, että Tokiota on tulossa elo- ja syyskuussa ja ensimmäinen raidi myös tulee syyskuussa. Aika näyttää, pystyvätkö tuon roadmapin pitämään. Ainakin nyt alkuun on päivityksiä tullut yksi isompi, jossa korjattiin kaikenlaista ja sitten pienempää päivitystä. Asiakaspalvelu on kuitenkin aika tukossa ja yrittävät hoitaa lähinnä kriittisiä asioita ensin, mikä kertonee jotain. Lisäksi noiden maksunprosessoija HiPay on ilmeisesti melko hanurista, mutta Paypal on tulossa ilmeisesti mahdollisimman pian. Jos peli ei ole aiemmaltaan tuttu, saa tästä nyt ainakin ilmatteeksi kohtuullista tarinankerrontaa, mutta aika näyttää miten saavat muuten konseptin toimimaan. Steam-julkaisu on tulossa ilmeisesti kuun lopussa ja siihen menessä pitäisi saada paletti jonkinlaiseen kasaan kyllä.
 
TSW:tä tuli aikoinaan pelattua aika paljon ja tähän uusintajulkaisuunkin sorruin. Funcom hiukan (tai oikeastaan aika paljon) arveluttaa, mutta hyvä pelihän tämäkin on eli en viitsi kuitenkaan jättää pelaamatta julkaisijan takia.

End gamen alussa vasta (muutama Elite 1 takana) ja aika samoissa omissa kirjoissani alkuperäisen kanssa. Passiveissa hiukan kyrsii se, että ne kaikki vaikuttavat (stat-nodeja lukuun ottamatta) vain omaan aseeseensa; plussaa kuitenkin Elemental Forcen puuttumisesta, joka oli TSW:n DPS-buildien syöpä (ainakin minusta). Siitä en pidä, että signettejä tulee nykyään vain Laireista (tätähän mainostetaan jaetun maailman ARPG:na eli hiukan hölmöä laittaa nuo MMO-maisesti pelkäksi raid-lootiksi). Hiilaaminen tuntuu jotenkin ikävämmältä kuin TSW:ssa. Muuten muutokset ovat minusta aika neutraaleja.

Raasu nimellä pelailen, jos elitejä vääntävät ihmiset kaipaavat lisää peliseuraa.
 
Onhan tämä ihan hauskaa ollut, muutokset mielestäni aika neutraaleja paitsi parhautta se ettei Elemental Forcea enää tarvitse tunkea joka vitun depsibuildiin. Halipupu on nimi, jos elitejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom