Hiemankin vanhempia(>2v) Seasoniceja nimenomaan kyykkää noi tiettyjen 3080 mallien(ja tietty ylöspäin) hetkelliset piikkikuormat, ja se että Seasonicin suojat laukeaa niihin kun taas keskitasoisten ja heikompien virtalähteiden suojaukset eivät noihin reagoi.
Tietääkseni lähinnä Seasonicilla on pcie ja cpu liittimet samanlaiset. Ainakaan EVGA:lla ne eivät ole.
Jos niitä ei ole fyysesesti eritelty, niin niiden pitää tietysti olla täysin vaihtokelpoiset. Ymmärtääkseni speksin mukaisesti noista cpu liittimistä voi repiä vähemmän virtaa kuin pcie, mikä selittäisi sitä miksi ne on eritelty muilla/useimmilla, silloin niihin kahteen cpu liittimeen ei tarvitse laittaa yhtä järeitä suojauksia.
Tuo toinen linkkaamasi kuva varmaan liittyy siiten että pelkästään speksinmukaisesti pcie johdoista maksimit vetämällä, voisi ylittää virtalähteen tuoton. Toi on veikkaus, mutta en yhtään keksi mitä muutakaan syytä tuollaiseen.
Esimerkiksi koska noi kaikki antaa vain 12V joka tapauksessa ja mainitusti Seasonicilla ne itse liittimet ovat kaikki samanlaisia. (jossain vanhoissahan virtalähteissä pitäisi 3,3V ja 5V linjojen olla hieman kuormitettuna myös, jos ja kun yritetään repiä 12V linjoista maksimia ulos, mutta koska noi kaikki on 12V se selitys ei voisi päteä tuollaiseen vaatimukseen, plus tuollaiset 5V+12V herkät virtalähteet taitaa olla jo pitkälti pois käytöstä)
Eihän normaalit koneet edes käynnisty ilman vähintään yhtä cpu lisävirtaliitintä(ainakin itse olen kokeillut muutamaa kun prosessori ei olisi tarvinnut juuri kummoisia tehoja ja olisi voinut laittaa johtoja paremmin), ja sitten luulisi mainaajien/multi-gpu virittelijöiden ymmärtävät laskea ja katsoa noita tarkemmin omassa käytössään.
Todella vanhoissa Seasonicin virtalähteissä voi olla vähän epäselvästi kaksi 12V railia. Mulla on esim. 850W M12II EVO, ainakin 2018 noita on vielä myyty, vanhoja bronze vehkeitä.
Tuota googlettaessa tuli ilmi että tuo malli on "bännätty" eräästä redditistä kokoonpano suosituksista pari vuotta sitten(
r/buildmeapc - [Discussion] No more Seasonic M12II/S12II ), mutta tarkemmin katsottuna se johtui siitä että noissa kahdessa heikommassa mallissa on vanhaa mallia oleva eri "alusta" (GB2), kun taas kaksi tehokkaampaa kuten omani on (silloin) uudempaa dc-dc mallia(GM2).
Mutta se oli yllättävää että tuossa mallissa oli niin epäselvästi ilmoitettu että noi heikommat ovat luultavasti kahdella 12V linjoilla, sen piti huomata vertailemalla että noissa heikommissa on hieman eri tavalla ilmoitettu 12V linjojen maksimikuormitus. Uskoisin että lähes kaikki hiemankin tehokkaammat virtalähteet ovat jo pitkään olleet single rail.