Em. liikevaihto on siis vuoden 2023, edellisenä vuonna ollut 5,1 M€, kasvua siis yli 90 % vuodessa! Selvästi haettu kasvua katteen kustannuksella. Ei siis ole mitään erityistä syytä sääliä siitä että yhteisten pelisääntöjen noudattaminen voi virheen osuessa maksaa hieman ylimääräistä.
Jos yhdessä maassa verkkokauppaa harjoittavalle yritykselle voi antaa siimaa verrattuna Amazoniin, niin eikö samalla logiikalla voisi lopettaa Suomesta koko etämyynnin ja palata paikallisten kivijalkaliikkeiden aikaan? Näin olisi mahdollista saada tarvitsemansa heti ilman odotusta, mutta nyt suurimmassa osassa maata ei kannata etämyynnin takia.
En olisi ostanut kyseistä, huomasin vaan tarjouksen aiheuttaneen reilusti keskustelua
Mietin jaksanko edes vastata, kun puhut "liikevaihdon kasvusta katteen kustannuksella". Neljän edellisen vuoden (2020-2023) liikevoittoprosentit 2,9%, 1,1%, 3,2% ja 1,7%. Eli eiköhän tuo liikevaihdon ja liikevoiton suhde johdu vain siitä, että inflaatio on muuttanut tuotteiden hintoja, ja todennäköisesti samalla katteet pienentyneet.
Ja en minä mistään maista puhunut mitään, vaan pointtini oli se, että pienelle yritykselle 10 000 euron tappio on todella paljon suurempi kuin Elisan saatikka Amazonin kokoiselle yritykselle. Ja varsinkin, kun tuosta tulee Datatronicille kuluja, vaikka eivät niitä toimitakaan. Joutuvat vastailemaan sähköposteihin jne., joka ei todellakaan ole ilmaista. Jos olisi niin helppoa sormia napsauttamalla hoitaa ongelma, niin uskoisin heidän sen tehneen, tuskin haluavat lisätyötä peruuttelujen ja sähköpostien kanssa, jonka lisäksi mahdolliset tappiot.
Mielestäni sääli on väärä sana. Itse ainakin ihailen yrittäjiä, sillä työtunnit ovat monesti kaukana siitä 8h/päivästä, ja Suomi on muutenkin yrittäjän kannalta kaikkea muuta kuin ihannemaa. Yrittäjyyteen lähtemistä pitäisi kannustaa ja lisätä entisestään, jotta tänne saataisiin työpaikkoja, vaikka tämä nyt menikin jo hieman aiheen ohi.
Alkaisin ainakin katella foorumille parempaa sponsoria. Sen verran tiheään tuo Datatronic kämmäilee ja aiheuttaa pettymyksiä että vaikuttaa jo maineeseen. Onnea kaikille käräjille lähteville minunkin puolesta.
Minulla on hyvin eri käsitys maineesta. Järjestelmän automaation aiheuttamat virheet eivät ainakaan itsellä laske mainetta, jos niiden osuus tuotteista on luokkaa 0,0001 % tai vastaavaa. Datatronicilla varmaan kymmeniä tuhansia tuotteita ellei satoja tuhansia, ja virheitä ollut joku 5-10? Joo voisihan ne kaikki aina käsin käydä läpi ennen julkaisua, tai estää automaattiset hinnan haut tukkureilta jne. Tuossakin voi olla tilanne, että hinnat tulevat suoraan tukkureilta, ja tukkureilta joku on kämmännyt hinnan sinne. Mutta tukkurien ei ole pakko sillä hinnalla myydä, koska samat ehdot eivät päde kuin kuluttajan ja yrityksen välisissä kaupoissa.
Mutta tämä off topicista, huvittaa vain tämä ajatusmalli mikä monilla on, että virheitä ei saisi tehdä. Kai täällä osa on sitäkin mieltä, että jos pyöräilijä tulee suojatielle auton eteen vaikka on väistämisvelvollinen, niin on ihan oikeutettua ajaa yli, itsepähän ajoi eteen sääntöjenvastaisesti. Tai jos joskus unohtaisit piipata itsepalvelukassalla vaikkapa muovipussin tai yhden tuotteen, saisit siitä suoraan rikosrekisteriin merkinnän näpistyksestä ja sakot. Tai vahingossa veisit kassan ohi tuotteen, niin samat seuraamukset.
Automaattisesta tietojenkäsittelystä en mitään ymmärrä, mutta eikö tällaiset hintavirheet saisi estettyä siten, että ennen hintojen päivittämistä tekisi tarkistuksen, onko uusi hinta virheellinen? Jos hinta tippuu yli 30 % -> tarkistetaan hinta käsin. Mutta tämä onkin jo korkeampaa matematiikkaa, joten jätän arvuuttelun tähän.
Ihan totta, 9 M€ liikevaihto on aika nappikauppaa tällä alalla, joten voisi jokainen harkita kohdallaan, onko tämä nyt se oikea aika lähteä kamppailemaan KRIL:iin. Isot korporaatiot vähän asia erikseen. Niiden kanssa voi purnata periaatteesta.
Ei ole itselle ominaisinta alaa, mutta ainakin jossain verkkokaupoissa rajapinnat tukkureilta verkkokaupan sivuille ovat hyvinkin yksioikoisia (eli kaikki tuotetiedot yms. tulevat samasta paikasta, eikä niitä pysty edes itse vaihtamaan, vaan vaatii käytännössä ilmoituksen tälle "palveluntarjoajalle", että vaihtaisivat tietoja), eikä niihin pysty tekemään käytännössä mitään modauksia. Toki voi olla, että lähivuosina tilanne on muuttunut parempaan, ja tuommoisen tsekkauksen saa tehtyä.
Toisaalta jos tukkureilta tulevat hinnat, niin eiväthän heitä kiinnosta mitkään lisätsekkausmahdollisuuksien lisäykset, koska ei heidän tarvitse myydä väärällä hinnalla välikäsiyritykselle, sillä kuluttajien oikeudet eivät päde yritysten välisiin kauppoihin. Ja tuollaisen kehittäminen voi äkkiä maksaa aika paljon, jos se on edes mahdollista.