• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

SDP - Sosialidemokraatit


Mikähän tässä Räsäsen keississä nyt on oikein epäselvää? Sakkotulot laskettu 4000e nettotulojen mukaan. Poliisin sakkolaskuri myös kysyy nimenomaan nettotuloa, eli mitä jää elämiseen verojen jälkeen.
Katsoin nopeasti verolaskurista: asuinpaikka Helsinki, ei kirkollisveroa, arvio tuloista 100 000e vuodessa, niin veroprosentiksi tulee 45%.

4000e nettotulot 45% veroprosentilla vastaisi noin 8800e bruttotuloa, joka lienee kansanedustajalle ihan hehtaarilla oleva liksa?
Eikö tuo ole selvitetty perusteellisesti HS:n jutussa, jota IL lainaa?

HS:n selvityksen perusteella poliisi on syystä tai toisesta itse ehdottanut Räsäselle liian pieniä tuloja. Räsänen on hyväksynyt ehdotuksen.
Länsi-Uudenmaan poliisi ei epäile Räsäsen harhauttaneen poliisia. Sen sijaan poliisi perustelee Räsäselle laadittua sakkoehdotusta ”poliisin harkintavallalla”.
Poliisia ohjaa ja valvoo Poliisihallitus. Sen kanta on yksiselitteinen. Poliisi ei saa harkintavaltansa perusteella laatia sakotettavalle tietoisesti tuloarviota, joka ei perustu sakotettavan aiempiin tai nykyisiin tuloihin.
Räsänen on myöntänyt HS:lle, että sakko on perustunut liian pieniin tuloihin verrattuna hänen aiempiin ja nykyisiin tuloihinsa. Hän kertoi ihmetelleensä poliisin ehdotusta, mutta ei ollut puuttunut asiaan.
”He kysyivät, että kuulostaako tämä oikealta. Ja sanoin, että ei minulla ole mitään vastaan sanomista”, Räsänen totesi.
Länsi-Uudenmaan poliisi ei silti epäile Räsästä sakkovilpistä.
 
@10YG Mutta onkohan tuossa mennyt Räsäsellä itsellään netto- ja bruttotulot sekaisin, jos poliisi on itse ehdottanut 4000e nettotuloja verotulojen perusteella?
 
@10YG Mutta onkohan tuossa mennyt Räsäsellä itsellään netto- ja bruttotulot sekaisin, jos poliisi on itse ehdottanut 4000e nettotuloja verotulojen perusteella?
En tiedä, mutta itse epäilen valkoista valhetta. Minä ainakin kertoisin poliisille, että he ovat oikeassa, kun esittävät liian alhaisia tuloja. Minä en ole julkisuuden henkilö, joten aivan sama. Poliitikko on tyhmä, jos valehtelee tällaisessa asiassa.

Räsänen on itse kertonut Hesarille näin:
Räsänen sanoo yllättyneensä poliisin järjestelmästä kaivamista tiedoista, jotka hän kuitenkin kertomansa mukaan hyväksyi.
”He kysyivät, että kuulostaako tämä oikealta. Ja sanoin, että ei minulla ole mitään vastaan sanomista”, Räsänen sanoo.
Räsänen kertoo HS:lle, että hän ei ilmoittanut poliisille tulojensa muuttuneen. Hänen mukaansa sakko siis perustui tuloihin, jotka poliisi hänelle esitti.
Räsäsen sanoo ihmetelleensä poliisin esittämiä tietoja. Hän ei kuitenkaan kertomansa mukaan kyseenalaistunut niitä poliisille.
”Ihmettelin siinä, että mikä tämä homma on. Mutta he katsoivat sieltä luvun. Jotkut tiedothan heillä siellä käytössä on”, hän sanoo.
Räsänen arvioi HS:lle, että hänen nettotulonsa ovat nousemassa aiemmasta.
Toisen kauden kansanedustajana Räsänen saa 7 944 euron palkkaa, minkä lisäksi hän saa Lohjan kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävästään 1 000 euroa kuussa. Sidonnaisuusilmoituksensa mukaan hän istuu lisäksi vielä hallituksen puheenjohtajana Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n hallituksessa sekä edustajiston jäsenenä Tradekassa.
Jos sakotettava antaisi viranomaisille sakotustilanteessa harhaanjohtavaa tietoa maksukyvystään, kyse olisi sakkovilpistä. Rangaistusseuraamus siitä on sakkoja tai enintään kolme kuukautta vankeutta.
Räsäsen tapauksessa ei ole tiettävästi aloitettu tutkintaa sakkovilpistä.

Mielestäni tässä Räsäsen rattijuopumuksessa merkillisintä on se, että hän olisi ensimmäistä kertaa ajanut kännissä ja heti jäänyt kiinni.
THL:n tutkimuksen mukaan rattijuoppo ajaa yli 200 kertaa kännissä ennen kuin jää kiinni:
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tässä Räsäsen rattijuopumuksessa merkillisintä on se, että hän olisi ensimmäistä kertaa ajanut kännissä ja heti jäänyt kiinni.
THL:n tutkimuksen mukaan rattijuoppo ajaa yli 200 kertaa kännissä ennen kuin jää kiinni:
Yksi olut vähemmän ja matka olisi jatkunut, että ei tuossa missään ympäripäissään olla ajettu, vaan kuviteltu että ollaan ajokunnossa illanvieton jälkeen. Jotkut tekee tuommoisia virheitä mutta järkevintä olisi ajella vain vesiselvänä, turhan riskin ottaa jos ajaa sen varassa että luulee olevansa jo tarpeeksi selvä.
 
Yksi olut vähemmän ja matka olisi jatkunut, että ei tuossa missään ympäripäissään olla ajettu, vaan kuviteltu että ollaan ajokunnossa illanvieton jälkeen. Jotkut tekee tuommoisia virheitä mutta järkevintä olisi ajella vain vesiselvänä, turhan riskin ottaa jos ajaa sen varassa että luulee olevansa jo tarpeeksi selvä.
En muista oliko illan luennetta käyty läpi, mutta noin yleisellä tasolla syntyi mielikuva että että autolla mennään alkoholia nauttimaan, ja pyritään pysymään alle puuttumis kynnyksen. Varsinkin näinä akoina kuin alkoholittomat vaihtoehdot ovat nykyää ihan arkipäivää ravintoiloissakin. Jos sitä on useaan kertaa kuussa, ja ei ole vain jäänyt kiinni, niin arviointi voi olla vaikeaa jos ns normisetti vedetty.

Jos on kokenus alkoholin käyttäjät niin promillet voi olla pienet, jollekkin toiselle vaikuttaa jo ajokuntoon enemmän, varsinkin jos "luulee" olevansa vesiselvä ajokuntoinen. Vielä ilmeisen vilkasliikenteistä kohtuu vaativaa pitkähkä reittiä lähtenyt ajamaan.
 
Räsänen kertoi Hesarille, kun rikos tuli julki:
”Tätä Lohjan ja Helsingin väliä olen pendelöinyt töiden perässä 15 vuotta ja aika monta kertaa ratsiaan pysähtynyt. Koskaan aikaisemmin vastaavaa virhettä ei ole tapahtunut. Varmasti on ollut niitä tilanteita, että olen yhden lasillisen jälkeen lähtenyt ravintolasta auton rattiin”, Räsänen vastasi.
En tiedä kuinka usein Lohjalla puhallutetaan, mutta tuo usea ratsia ei kuulosta uskottavalta. Ehkä lohjalaisia tai demareita ratsataan useammin.

Räsänen on ollut jonkun kaverinsa kanssa ottamassa ja keskellä yötä (klo 01.32) on jäänyt kiinni rattijuoppoudesta:
On kyllä aika huonoa harkintaa kansanedustajalta. Ilmeisesti eduskunnan maksamaa taksikyytiä ei kehdannut käyttää.
Tuli mieleen tämä surkuhupaisa toteamus:
"Selvin päin en astuisi humalassa auton rattiin." Kansanedustaja Sirpa Pietikäinen (kok) Ilta-Sanomissa.
 
Räsänen kertoi Hesarille, kun rikos tuli julki:

En tiedä kuinka usein Lohjalla puhallutetaan, mutta tuo usea ratsia ei kuulosta uskottavalta. Ehkä lohjalaisia tai demareita ratsataan useammin.

Räsänen on ollut jonkun kaverinsa kanssa ottamassa ja keskellä yötä (klo 01.32) on jäänyt kiinni rattijuoppoudesta:
On kyllä aika huonoa harkintaa kansanedustajalta. Ilmeisesti eduskunnan maksamaa taksikyytiä ei kehdannut käyttää.
Tuli mieleen tämä surkuhupaisa toteamus:
Ikään kuin kansanedustajan palkka olisi alle edustajatöineen 5k, anna mun nauraa .Luojan kiitos tälläiset höpöhöpötarinat nousevat kansan tietoisuuteeen.
 
Ikään kuin kansanedustajan palkka olisi alle edustajatöineen 5k, anna mun nauraa .Luojan kiitos tälläiset höpöhöpötarinat nousevat kansan tietoisuuteeen.
Ennen kuin annan luvan nauraa, niin mistä tuon alle 5000 euron palkan nykäisit ?

Linkissä ei niin sanottu, sieltä jos sakko laskurilla laskee, niin nähdään että kuukausi netto tulot olisi jo neljän tonnin pintaan.
Eli siitä voidaan päätellä jos hänellä ainoastaan palkkatuloja, niin ne ovat isommat kuin 5000€

Kansanedustajan rahapalkka tietävästi isompi kuin 5000€ , kulukorvaukset ei luonollisesti ole verollisia. (Edustajalla korvauksia yms ihan reilusti, niin se päiväsakkoluku vielä enemmän hämärämpi kuin perus duunarilla)

Mutta jos on seurannut uutisointia aiheesta, niin tuorempien tietojen mukaan poliisi oli merkannut omalla harkinnalla liianpienet nettotulost sakkoon.
 

Mikähän tässä Räsäsen keississä nyt on oikein epäselvää? Sakkotulot laskettu 4000e nettotulojen mukaan. Poliisin sakkolaskuri myös kysyy nimenomaan nettotuloa, eli mitä jää elämiseen verojen jälkeen.
Katsoin nopeasti verolaskurista: asuinpaikka Helsinki, ei kirkollisveroa, arvio tuloista 100 000e vuodessa, niin veroprosentiksi tulee 45%.

4000e nettotulot 45% veroprosentilla vastaisi noin 8800e bruttotuloa, joka lienee kansanedustajalle ihan hehtaarilla oleva liksa?
106500 tuloilla, Lohja asuinkunta, ei kirkollisveroa, veroprosentti on laskurin mukaan 32%, nettotulot noin 5300 €/kk
 
SDP:llä alkaa olla psykoosit tulilla kun kannatus laskee kuin lehmän häntä. Nyt alettu nuoleskelemaan persujen kannattajia.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012052854.html
SDP siis kannattaa ns kasalaisuuskoetta, en ole seurannut onko puolueella siinä tapahtunut joku muutos, ainakin linkin jutussa kertovat että on ihan puolueen linjanmukainen juttu, jatkoa edelliselle kaudelle. No hyvä ettei aina vastusta hallituksen esitystä vaikka kannatettaisiinkin.

Osa oppositiosta ei ollut samaa mieltä.

Vihreät ja vasemmistoliitto puolestaan jättivät hallintovaliokunnassa asiaan vastalauseen ja esittivät lakiehdotusten hylkäämistä. Oppositiosta Sdp:n lisäksi myös keskusta oli hallituksen tukena.

Veikkaan että SDP Nasima vähemmistö siivessa kaikki ei ole olleet ihan yhtä innoissaan asiasta.
 
SDP:llä alkaa olla psykoosit tulilla kun kannatus laskee kuin lehmän häntä. Nyt alettu nuoleskelemaan persujen kannattajia.

Minulle kaikista tärkeintä loppupelissä on se, että saadaan kiristyksiä maahanmuuttolinjaan puoluepolitiikasta riippumatta. No äänestystulos nähdään ja demareiden laitavasemmisto äänestää ainakin vastaan.

Huvittavinta tässä demareiden moraaliposeeraus "arvopolitiikkasta" ja hallitusvastuussa, mitään maahanmuuton linjauksia ei kuitenkaan peruta, koska tietävät olevansa väärässä. Nyt on kala-apajat. ("mitään" argumentilla tarkoitan muuta, kuin jotain pakolaiskiintiön merkityksetöntä nostoa tai kehitysyhteistyön prosentinkymmenyksen korotusta.)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä huonoa kansalaisuuskokeesta mielestäsi on? Miten se on psykoottista?
Eikai tuossa viestissä lue, että kansalaisuuskoe olis huono asia? Tuossa implikoidaan, että SDP koettaa esittää edes hyvin pienen verran jotain maahanmuuttoon järkevästi suhtautuvaa puoluetta. Varmaan joillekin tää silmänkääntötemppu menee läpi, mutta suuri osa näkee tuon sumutuksen ohi. Kansalaisuuskoe on positiivinen asia, mutta lillukanvarsi kokonaisuudessa ja kun keulaportti vuotaa ja samalla lappaa jengiä kontrolloimattomasti jokaisesta suunnasta maahan lisää. Siis ihmisiä, jotka tipahtavat suurella todennäköisyydellä tukiverkon varaan loppuelämäkseen.
 
Eikai tuossa viestissä lue, että kansalaisuuskoe olis huono asia? Tuossa implikoidaan, että SDP koettaa esittää edes hyvin pienen verran jotain maahanmuuttoon järkevästi suhtautuvaa puoluetta. Varmaan joillekin tää silmänkääntötemppu menee läpi, mutta suuri osa näkee tuon sumutuksen ohi. Kansalaisuuskoe on positiivinen asia, mutta lillukanvarsi kokonaisuudessa ja kun keulaportti vuotaa ja samalla lappaa jengiä kontrolloimattomasti jokaisesta suunnasta maahan lisää. Siis ihmisiä, jotka tipahtavat suurella todennäköisyydellä tukiverkon varaan loppuelämäkseen.
Sanot, ettei SDP ole menemässä persujen leiriin kuten sokeakin näkee. Siksi ihmettelen, miten kansalaisuuskoe nähdään niin pahana, että se nähdään psykoottisena. En pidä tuota edes persujen kannattajien nuoleskeluna. Uskotko, että persujen kannattajat vaihtaisivat puoluetta tuon takia?

Psykoottinen oli sana, mitä käytettiin kansalaisuuskokeen vaatimisesta.
 
Sanot, ettei SDP ole menemässä persujen leiriin kuten sokeakin näkee. Siksi ihmettelen, miten kansalaisuuskoe nähdään niin pahana, että se nähdään psykoottisena. En pidä tuota edes persujen kannattajien nuoleskeluna. Uskotko, että persujen kannattajat vaihtaisivat puoluetta tuon takia?

Psykoottinen oli sana, mitä käytettiin kansalaisuuskokeen vaatimisesta.
Psykoottinen on mun mielestä myös liioittelua ja värikynää tuossa kontekstissa. Mutta ehkä oikeampi sanamuoto olis jotain nuoleskelun suunnasta; että kyllähän vastaavia avauksia voi tulla lisää sitä mukaa, mitä lähemmäs 20% tai jopa sen alle SDP kannatus valuu ennen 2027 vaaleja. Varmasti kukaan PS kannattaja ei tuollaisen takia SDP:n leiriin vaihda, mutta ehkä tällä haetaankin niitä, että enempää SDP kannattajia ei ainakaan valuis muihin puolueisiin. Eli esitetään, ettei olla vaan 110% jokaista hallituksen esitystä vastaan vaan jopa joskus puolesta asiassa, jolla ei nyt varmaan ihan hirveästi maahanmuuton konkurssia todellisuudessa korjailla eikä se vaikuta maahanmuuton määriin.
 
Psykoottinen on mun mielestä myös liioittelua ja värikynää tuossa kontekstissa. Mutta ehkä oikeampi sanamuoto olis jotain nuoleskelun suunnasta; että kyllähän vastaavia avauksia voi tulla lisää sitä mukaa, mitä lähemmäs 20% tai jopa sen alle SDP kannatus valuu ennen 2027 vaaleja. Varmasti kukaan PS kannattaja ei tuollaisen takia SDP:n leiriin vaihda, mutta ehkä tällä haetaankin niitä, että enempää SDP kannattajia ei ainakaan valuis muihin puolueisiin. Eli esitetään, ettei olla vaan 110% jokaista hallituksen esitystä vastaan vaan jopa joskus puolesta asiassa, jolla ei nyt varmaan ihan hirveästi maahanmuuton konkurssia todellisuudessa korjailla eikä se vaikuta maahanmuuton määriin.
Minusta tuo seuraa yleistä poliittista ilmapiiriä. Samoin kuin kaikki puolueet ovat ottaneet vihreiden tavoitteita omakseen. Kansalaisuuskokeessa ei ole mitään persuilua, ainakaan demareiden esittämässä muodossa. Koko EU on tiukentamassa rajojaan samalla kun panostaa työperäiseen maahanmuuttoon. Tuo sopii demareille, kokoomukselle kuin keskustalle.
 
Koko EU on tiukentamassa rajojaan samalla kun panostaa työperäiseen maahanmuuttoon. Tuo sopii demareille, kokoomukselle kuin keskustalle.
EU tasolla ollaankin heräilemässä - mikä on aivan mahtava juttu. Mutta mitkä tiukennukset noista EU tasoisista tiukennukista Lindtmanille tarkalleen ottaen sopii? En ainakaan löytänyt nopealla googlella yhtään kannanottoa aiheesta.
Jotenkin en odota näkeväni koko SDP eduskuntaryhmän, tai edes enemmistön, äänestävän esim. yhteisten palautuskeskusten ym puolesta?
 
EU tasolla ollaankin heräilemässä - mikä on aivan mahtava juttu. Mutta mitkä tiukennukset noista EU tasoisista tiukennukista Lindtmanille tarkalleen ottaen sopii? En ainakaan löytänyt nopealla googlella yhtään kannanottoa aiheesta.
Jotenkin en odota näkeväni koko SDP eduskuntaryhmän, tai edes enemmistön, äänestävän esim. yhteisten palautuskeskusten ym puolesta?
Ei varmaan kukaan EU:ssa halua tänne ihmisiä jotka tulevat elämään tukien varaan, luulis että tuosta ei ole edes mitään kiistaa. Jos kyse on turvapaikanhakijoista niin silloin se asia muuttuu ja näitä ihmisiä pitäisi lähtökohtaisesti auttaa.

Suomessa on ihan tarkoituksella sotkettu maahantulijat keskenään että ne kaikki voidaan niputtaa ja demonisoida. Suomessakin joutui iso määrä lapsia ruotsiin pakolaiseksi kun venäjä hyökkäsi, on tuo hieman eri asia, mutta kyllä se empatiakyky pitäis säilyttää jossain määrin edes.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan kukaan EU:ssa halua tänne ihmisiä jotka tulevat elämään tukien varaan, luulis että tuosta ei ole edes mitään kiistaa.
En kyllä olis ihan näin varma tai käyttäis kieltä "ei kukaan". Omien havaintojen mukaan portteja tulla Suomeen on lukemattomia ja seula on tiukempi Thaimaalaiselle potentiaaliselle hoitajanaiselle kuin 17vuotiaana esittäytyvälle tietyn uskontokunnan ankkurilapselle.

Jos kyse on turvapaikanhakijoista niin silloin se asia muuttuu ja näitä ihmisiä pitäisi lähtökohtaisesti auttaa.
Vähintään kyse on tästä, eli voidaan olla montaa mieltä "pitääkö lähtökohtaisesti auttaa" tai tarkoittaako se loppuelämän elatusta Suomessa. Suomen tulkinta tästä on täysin löperöä ja toivottavasti rahojen loppuessa viimeistään tiukkenee EU:n vanavedessä, ei varmasti tiukkene vasemmistopuolueiden tahdosta.

Suomessa on ihan tarkoituksella sotkettu maahantulijat keskenään että ne kaikki voidaan niputtaa ja demonisoida.
No ketkä sitä sematiikkaa on jo kohta 20vuotta sotkenut? Persut vai? Miksi tää sotkeminen mitenkää hyödyttäis persuja, kun alusta asti kaikille muille paitsi vasemmistolaisille on ollut selvää mistä ryhmistä keskustellaan, eikä niputeta kaikkea yhdeksi mössöksi.

Jos Suomessakin joutui iso määrä lapsia ruotsiin pakolaiseksi kun venäjä hyökkäsi, on tuo hieman eri asia, mutta kyllä se empatiakyky pitäis säilyttää jossain määrin edes.
Vähän ohut argumentti kun itsekin sen jo sivulauseessa tyrmäät eri asiaksi. Maailmassa on sota tällä hetkellä käytännössä Ukrainassa. Siis sellainen sota missä siviilit on vaarassa päivittäin. Eli siten Uknainalaisten vastaanotto on ok, mutta lähtökohtana mielestäni pitää olla se, että he palaavat jälleenrakentamaan kotimaataan kun tilanne sallii. Iraninissa ei paukutella siviilejä ja kaikkialla muissa maissa on lähinnä itseaiheutettuja pitkäaikaisia sisällissotia, ehkä Libanonissa toisiks pahin tilanne, Iran varmaa kolmantena. Eli mun mielestä ainoastaan Ukrainalaiset ansaitsee "turvapaikanhakija"-statuksen Suomessa. Kaikki loput on vaan elintasopakolaisia, jotka pakenee paremman elämän toivossa jostain köyhästä maasta, eivätkä täten automaattisesti ansaitse tuota statusta eikä heitä pidä automaattisesti auttaa = loppuelämä Suomalaisen veronmaksajan piikkiin -tyylillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki loput on vaan elintasopakolaisia, jotka pakenee paremman elämän toivossa jostain köyhästä maasta, eivätkä täten automaattisesti ansaitse tuota statusta eikä heitä pidä automaattisesti auttaa = loppuelämä Suomalaisen veronmaksajan piikkiin -tyylillä.
Yleisesti myös pysyvää oleskelulupaa tai kansalaisuutta ei pitäisi myöntää näille. Sitä väliaikaista lupaa voidaan jatkaa mutta tietä kansalaisuuteen ei ole. Tämä muutos kertoo myös elintasopakoilaisille viestin jotka yrittävät huijata tuota statusta. Tanska on tehnyt vähän tämän kaltaisen muutoksen.

Boomerit ovat jaelleet Suomen kansalaisuuksia ihmisille jolla ei ole mitään tekemistä maan kanssa eivätkä ole tehneet päivääkään töitä, kiitos tästä kasvavasta pommista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 067
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom