Eikö tuo ole selvitetty perusteellisesti HS:n jutussa, jota IL lainaa?![]()
HS: Joona Räsästä ei epäillä sakkovilpistä
Poliisihallituksen mukaan poliisilla ei ole sellaista harkintavaltaa, jolla se voisi perustaa sakon määrän muuhun kuin todellisiin tuloihin.www.iltalehti.fi
Mikähän tässä Räsäsen keississä nyt on oikein epäselvää? Sakkotulot laskettu 4000e nettotulojen mukaan. Poliisin sakkolaskuri myös kysyy nimenomaan nettotuloa, eli mitä jää elämiseen verojen jälkeen.
Katsoin nopeasti verolaskurista: asuinpaikka Helsinki, ei kirkollisveroa, arvio tuloista 100 000e vuodessa, niin veroprosentiksi tulee 45%.
4000e nettotulot 45% veroprosentilla vastaisi noin 8800e bruttotuloa, joka lienee kansanedustajalle ihan hehtaarilla oleva liksa?
Rattijuopumus | Poliisihallitus ei hyväksy poliisin selitystä Sdp:n Räsäsen liian pienistä sakoista
Poliisi kertoo harkinneensa itse sopivan sakon Joona Räsäselle. Poliisihallituksen poliisitarkastaja Konsta Arvelin ihmettelee toimintatapaa.
HS:n selvityksen perusteella poliisi on syystä tai toisesta itse ehdottanut Räsäselle liian pieniä tuloja. Räsänen on hyväksynyt ehdotuksen.
Länsi-Uudenmaan poliisi ei epäile Räsäsen harhauttaneen poliisia. Sen sijaan poliisi perustelee Räsäselle laadittua sakkoehdotusta ”poliisin harkintavallalla”.
Poliisia ohjaa ja valvoo Poliisihallitus. Sen kanta on yksiselitteinen. Poliisi ei saa harkintavaltansa perusteella laatia sakotettavalle tietoisesti tuloarviota, joka ei perustu sakotettavan aiempiin tai nykyisiin tuloihin.
Räsänen on myöntänyt HS:lle, että sakko on perustunut liian pieniin tuloihin verrattuna hänen aiempiin ja nykyisiin tuloihinsa. Hän kertoi ihmetelleensä poliisin ehdotusta, mutta ei ollut puuttunut asiaan.
”He kysyivät, että kuulostaako tämä oikealta. Ja sanoin, että ei minulla ole mitään vastaan sanomista”, Räsänen totesi.
Länsi-Uudenmaan poliisi ei silti epäile Räsästä sakkovilpistä.