Satunnainen musta ruutu ja staattinen sähkö?

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 021
Olisi tällainen vähän erikoinen ongelma ratkottavaksi. Eli kuten otsikosta voi päätellä, kone heittää satunnaisesti mustaa ruutua sekä työpöydällä että peleissä. Kone ei kuitenkaan kaadu, vaan ainoastaan näytönohjaimen ajurit ilmeisesti tilttaavat eivätkä osaa itsekseen palautua. Myöskään Shift+Ctrl+Win+B ei kuvaa palauta näytölle. Pakotetun bootin jälkeen Event Viewer:stä voi lukea, että Critical Error johtui AMD:n ajureiden kaatumisesta. Uusimmat ajurit on päivitetty useampaankin kertaan DDU:lla vetäen edelliset puhtaaksi Safe Modessa, W10 myös vedetty puhtaalla asennuksella parikin kertaa jne. Staattista sähköä epäilen siitä syystä, että musta ruutu tulee yleensä kun nousen työtuolilta seisomaan ja olen lähdössä pois koneen äärestä (muuteman kerran tullut koneelle tullessa tai muuten koskiessa oheislaitteisiin esim. siivotessa). Olen myös ollut havaitsevinani sen, että kun ilmankosteus putoaa matalaksi esimerkiksi näin talvella niin mustan ruudun todennäköisyys kasvaa huomattavasti. Välillä on menty useita viikkoja ilman ja toisinaan tulee usemman kerran päivässä.

Tiedän, että Vegalla on mustan ruudun ongelmia ollut, mutta samoja oireita oli jo edellisellä Nvidian kortillakin, joten hieman epäilen sitä juurisyyksi tähän ongelmaan. Virtalähdekin on muuten vaihtunut tässä välissä. On tässä käynyt mielessä myös koko setin purkaminen atomeiksi ja uudelleen kasaaminen, jos ongelma maagisesti poistuisi. Kysellään kuitekin ensin täältä, jos jollain olisi hyviä ideoita että mistä ihmeestä tämä voisi johtua.

Komponentit:

Sapphire Radeon Vega 64 Nitro+
ASUS Crosshair VII Hero
AMD Ryzen 7 3700X
G.Skill TridentZ 3200 CL14 16 GB
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Seasonic Focus+ Platinum 750W
Fractal Design Define R6 TG

EDIT: ...ennen kuin joku ehdottaa sähkömiehen kutsumista paikalle, niin vielä sellainen tieto, että olen muuttanutkin tässä välissä ja ongelma ilmenee myös uudessa kämpässä :)
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Näinköhän tuo kotelon sivuikkuna ei ole EMC-yhteensopiva vai ottaneeko joku kaapeli häiriötä...

Staattisen sähkön purkaukset nimittäin aiheuttavat sähkömagneettisen pulssin aivan kuten salamakin. (paljon pienemmän vain)
Ja ihan sähkövarausten muutoksetkin "indusoivat" häiriöitä/sähkökenttiä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 021
Näinköhän tuo kotelon sivuikkuna ei ole EMC-yhteensopiva vai ottaneeko joku kaapeli häiriötä...

Staattisen sähkön purkaukset nimittäin aiheuttavat sähkömagneettisen pulssin aivan kuten salamakin. (paljon pienemmän vain)
Ja ihan sähkövarausten muutoksetkin "indusoivat" häiriöitä/sähkökenttiä.
Kone sijaitsee tosiaan työpöydän päällä. Etupaneelin liittimet olen kokeillut irroittaa emolta. Kaikki kytkentäkaapelit olen myös vaihtanut toisiin poislukien hiiri, jossa kiinteä kaapeli. Toki voisin vielä toisen hiiren ostaa ja kokeilla sillä, mutta epäilen että tuolla ratkeaisi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 333
Viestejä
4 233 124
Jäsenet
71 191
Uusin jäsen
Viraston ylijohtaja

Hinta.fi

Ylös Bottom