Sateen ropina ikkunalautoihin

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Eli muutin tuossa kuunvaihteessa kerrostaloasuntoon ja olen huomannut että kun ulkona sataa, niin ikkunalautoihin osuessaan sadepisarat muodostavat melkoisen paukkeen. En uskoisi jos en itse olisi kuullut tätä pauketta, mutta ääni vastaa voimakkuudeltaan sitä, kuin tiputtelisi pingispalloja lattialle. Siis uskomaton meteli, tulee korvatulpistakin helposti läpi. Mahdoton nukkua. Perussateen äänet on melkein kivan kuuloista mutta tämä on jotain aivan erilaista.

Yritin googletella, miten tämän ongelman voisi ratkoa. Murossa oli aiheesta ketju, jossa mainittiin että vaahtomuovia ikkunalaudalle. Millaista vaahtomuovia sinne kannattaa laittaa? Onko joku tuollaisen tehnyt, toimiiko se? Eikö se vaahtomuovi ime itseensä kosteutta ja sitten jäätyy yöllä?
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
627
Miten olis joku kumimatto? Siis joku sellainen jota saa Etolasta metritavarana melkein ilmaiseksi, ja sitten vain leikkelet sopivan kokoisen palan. Se, kuinka paljon kiinnitykseen pitää kiinnittää huomiota, riippuu siitä, mitä siellä alla on, eli voiko tippua jonkun muun päälle, vai asutko kenties ensimmäisessä kerroksessa. Mulla on tosi hämärä muistikuva, että olisin joskus tällaisen kumimattoviritelmän tehnyt, mutta en yhtään muista että toimiko se. Sen muistan, että olen joskus joutunut ropinametelin takia siirtämään tilapäisesti patjan toiseen huoneeseen, eli ongelma on kyllä ihan aito ja vakava.

edit: Miten olis tällainen kun solukumilevy liimalla? Ainakin säänkesto pitäis olla hyvä noilla teollisuuskäyttöön tarkoitetuilla tuotteilla. Noi näyttää kyllä enimmäkseen olevan aika ohuita, joten en tiedä onko niissä tarpeeksi hyvät vaimennusominaisuudet.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Mietin että olisiko painavampi kumilevy parempi kuin kevyt vaahtomuovinen? Luulisi että ainakin pehmeämpi vaahtomuovi ottaisi pisarat pehmeämmin vastaan. Kenenkään päälleputoamisvaaraa ei ole, asunto on neljännessä kerroksessa mutta ikkunoiden alla ei ole mitään toimintaa.

Enemän ahdistaa tuo asennus, on meinaan hirvee korkeanpaikan kammo. Jo ikkunasta ulos katseleminen ja aiheuttaa sydämentykytyksiä :D
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Totuttelet siihen? :) On sitten mukavaa. Itse pidän sateen ropinasta.:giggle: Mutta toki, jos ei ole tottunut, voi olla että nautinto on tosiaan kaukana.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Liimaa siihen sopivan kokoinen pala vaikka jumppamattoa/telttamattoa tms. Ei haittaa vaikka jäätyy. Värillä voi olla väliä...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Autohermannit liimaavat resonoiviin pintoihin bitumimattoa. Massa hidastaa pintaa (liikemäärä ~ mv). Eli ikkunapelti irti ja matto (ala)pintaan liimalla.

Vaikkapa Kerabitin bitumimatot kestävät testatusti sään vaihteluja :tup:
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Totuttelet siihen? :) On sitten mukavaa. Itse pidän sateen ropinasta.:giggle: Mutta toki, jos ei ole tottunut, voi olla että nautinto on tosiaan kaukana.
On sateen ropinaa ja sitten melkoista sateen pauketta joka tulee kuulosuojaimista läpi. Vähän sama kuin tottuisi nukkumaan kun toinen heittelee sentin kolikoita peltiämpäriin. Ääni on todella kova. En olisi uskonut että sateen äänet voi tulla noin kovaa ikkunalaudoista jos en itse olisi kuullut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Itellä on vähän vastaava ongelma, mutta rännissä ja ääni on lorinaa. 4v asumisen jälkeen voin sanoa, että koskaan et tule siihen tottumaan joten se kannattaa ekana unohtaa. Sateen ropinahan on yksi mukavimmista taustaäänistä mitä maailmassa on, mutta just siitä tuleva lorina tai kolina mitä joissain paikoissa kuuluu on raivostuttavin ääni mitä on. Ite ostin tallaista: Butyylieriste 2x400x500mm K27 4kpl kun sattui osumaan silmään, muttei auttanut mitään.

Rännissä on se perseestä, että aukko tehdä mitään on niin pieni ja veden pitäisi mahtua virtaamaan läpi. Tuolla K27 olisi myös liimattavaa kennoa mitä voisi kokeilla.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Itse melkeinpä ottaisin yhteyttä isännöitsijään ja koettasin kysellä onko naapureilla samaa ongelmaa. Tuli mieleen että oisko ikkunapelti väärin asennettu tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
192
Samaa täällä. Pisarat tippuvat ikkunan yläkarmista peltiin. Tätä tapahtuu vain kovahkolla tuulella. Bitumimatto ikkunapellin yläpinnalla toimii ok, viritys ollut jo viisi vuotta
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
28
Itsellä oli täysin sama ongelma. Hain motonetistä palan bitumimattoa ja liimasin makkarin ikkunapeltiin = voila äänet hävis. Ja hyvin on myös kestänyt siinä kolmisen vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 809
Eihän tuossa tarvitse tunkea kuin muutama muovipussi tms. sinne pellin alle ulkokautta, että on "kiinteä" osa muuta rakennetta ja värähtelyt loppuu.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Eihän tuossa tarvitse tunkea kuin muutama muovipussi tms. sinne pellin alle ulkokautta, että on "kiinteä" osa muuta rakennetta ja värähtelyt loppuu.
Mielenkiintoinen idea. Pellit tuntuu kyllä käsin ihan jämäkiltä mutta tosiaan siellä on alla ainakin nyrkin verran tyhjää. Pitääpä testata muovipusseja ennenkuin alkaa liimailemaan mitään. Ehkä vielä parempi kun laittaa pusseihin vähän sanomalehtipaperia niin tulee kiinteämpi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Nyrkin verta tyhjää on osin siksi, että sen on tarkoitus mahdollistaa ilman kierto ulkovuoren ja seinän eristeiden välissä. Ei kannata tukkia tuota rakoa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
No en ajatellut asiaa noin. Täällä on ikkunalaudat samaa peltiä kuin katto ja ropina on miehekäs.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Kattohuopaa jos löydät jostain sopivan pienen palan, se on ihan tehtykin kestämään säätä.

Aihetta sivuten, sitä voi periaatteessa laittaa myös rännin alapäähän, jos vain saa siten laitettua että pysyy & saa tarvittaessa pois
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Kattohuopaa jos löydät jostain sopivan pienen palan, se on ihan tehtykin kestämään säätä.

Aihetta sivuten, sitä voi periaatteessa laittaa myös rännin alapäähän, jos vain saa siten laitettua että pysyy & saa tarvittaessa pois
Mistä/minkälaista kattohuopaa kannattaisi jostain kysellä? Onko noissa valmiina jokin liima pohjassa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Mistä/minkälaista kattohuopaa kannattaisi jostain kysellä? Onko noissa valmiina jokin liima pohjassa?
Ei taida olla tähän tarkoitukseen sopivaa liimaa valmiina. Omat palat (ihan muuhun käyttöön) tuli ylijäämänä isän mökiltä.
Kannattaa varmaan kysellä jotain omakotiasujalta / mökin omistavalta. Usein esimerkiksi varastot ja leikkimökit ovat huopakattoisia, asuintalot kai nykyään harvemmin.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Taidan sittenkin käydä ostamassa jotain bitumimattoa ja vedän sitä tuonne alapuolelle ja katson onko vaikutusta. Jos ei auta niin pitää liimata jotain muhkumpaa siihen yläpuolelle. Kunhan edes tatit korvissa voi nukkua niin se jo riittää. Ei kuitenkaan sada joka päivä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 809
Mielenkiintoinen idea. Pellit tuntuu kyllä käsin ihan jämäkiltä mutta tosiaan siellä on alla ainakin nyrkin verran tyhjää. Pitääpä testata muovipusseja ennenkuin alkaa liimailemaan mitään. Ehkä vielä parempi kun laittaa pusseihin vähän sanomalehtipaperia niin tulee kiinteämpi.
Ei tuo mikään "idea" ole. Sulla on siinä käytännössä kaiutin. Huonosti kuuluu mitään, jos kalvo ei pääse värähtelemään. Raon tukkimisessa on sekin hyvä puoli, että estää äänen kaikumisen sielläkin. Tunge jotain sinne väliin ja naputtele sormella, niin näet miten ääni muuttuu.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ei tuo mikään "idea" ole. Sulla on siinä käytännössä kaiutin. Huonosti kuuluu mitään, jos kalvo ei pääse värähtelemään. Raon tukkimisessa on sekin hyvä puoli, että estää äänen kaikumisen sielläkin. Tunge jotain sinne väliin ja naputtele sormella, niin näet miten ääni muuttuu.
Mulle oli vaan uusi asia että siellä alla on noinkin paljon tilaa. Luulin että maksimissan sentin rako olisi siellä. Ei ollut tarkoitus mitenkään piilovittuilla, ihan oikeasti tarkoitin että mielenkiintoinen kikka, ja fysiikkapuolenkin tuosta ymmärrän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 809
Nyt kun luin paremmin, niin nyrkin verran kuulostaa kyllä helvetin oudolta. Itse ”korjasin” jonkun laudan, missä oli just ja just sormen mentävä rako. Tuohan on ihan ilmassa, wtf. Melkein kannattais kysyä isännöitsijältä, et onko tämä oikeasti oikein rakennettu.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Se nyt on eri asia kuin jos se ropisee ohuelle ikkunalaudalle joka resonoi kuin symbaali
Just näin. Useimmiten kyseessä ovat vieläpä isoiksi varttuneet ylempää räystäiltä tuulen viskomat pisarat. Semmoisia tulee ensimmäisen sukupolven sateena korkeintaan jossain sademetsässä.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Nyt kun luin paremmin, niin nyrkin verran kuulostaa kyllä helvetin oudolta. Itse ”korjasin” jonkun laudan, missä oli just ja just sormen mentävä rako. Tuohan on ihan ilmassa, wtf. Melkein kannattais kysyä isännöitsijältä, et onko tämä oikeasti oikein rakennettu.
Isännöitsijä on sitä mieltä että sateen kuuluminen on ihan normaalia ja kohtahan sataa lumi maahan... Ei varmaan usko että sieltä oikeasti tulee kovempaa mekkalaa. En itsekään uskoisi jos en olisi kuullut sitä pauketta. Itse en rakennustekniikasta tiedä mitään joten aika paha alkaa kyselemään oikein mitään.

Kävin kuitenkin uudelleen varmistamassa ja eihän siellä alla olekaan kuin sentin rako. On vain ikkunapellin kieleke noin 10 senttiä seinästä irti. Mikä myös kuulostaa paljolta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Autohermannit liimaavat resonoiviin pintoihin bitumimattoa. Massa hidastaa pintaa (liikemäärä ~ mv). Eli ikkunapelti irti ja matto (ala)pintaan liimalla.

Vaikkapa Kerabitin bitumimatot kestävät testatusti sään vaihteluja :tup:
Tuossa matossa oleellisinta ei kaiketi ole massa vaan materiaalin viskoelastisuus. Muutenhan voisi lisätä bitumin sijaan vaikka terästä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Unohda nämä bitumimatto yms ehdotukset, täysin väärä materiaali siihen. Kaikista paras on pinta joka imaisee sen pisaran, eli vaahtomuovi. Tällöin mitään ääntä ei pääse syntymään. Äänihän sinulla nyt syntyy kun pisara jysähtää siihen kovalle ja sileälle pinnalle ja siitä ääni resonoi sitä ikkunalautaa. Eli olennaista on vaimentaa se pisaran isku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 809
Isännöitsijä on sitä mieltä että sateen kuuluminen on ihan normaalia ja kohtahan sataa lumi maahan... Ei varmaan usko että sieltä oikeasti tulee kovempaa mekkalaa. En itsekään uskoisi jos en olisi kuullut sitä pauketta. Itse en rakennustekniikasta tiedä mitään joten aika paha alkaa kyselemään oikein mitään.

Kävin kuitenkin uudelleen varmistamassa ja eihän siellä alla olekaan kuin sentin rako. On vain ikkunapellin kieleke noin 10 senttiä seinästä irti. Mikä myös kuulostaa paljolta.
Saattaa olla hankala vaimennettava ilman peltisaksia, jos siinä on noin saamarin pitkä lippa pistetty. Kielekkeen osuudelle varmaan joutuu pistämään jotain massaa pohjaan, mutta mahtaakohan joku bitumimatto pysyä. Kotelossa ainakin vuonna miekka ja kilpi käpristyi lopulta irti.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Tuossa matossa oleellisinta ei kaiketi ole massa vaan materiaalin viskoelastisuus. Muutenhan voisi lisätä bitumin sijaan vaikka terästä.
Istuin intissä BTR-60:sessä. Ei siellä sade ropissut ollenkaan (7 mm terästä).
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Istuin intissä BTR-60:sessä. Ei siellä sade ropissut ollenkaan (7 mm terästä).
Tuossa panssariajoneuvossa levykentän jäykkyys on suuri suhteessa massaan, jolloin ominaistaajuudet ovat korkeat. Vesipisarat ovat sen verran "pehmeitä", että niiden iskeytyminen ei juuri herätä korkeita taajuuksia, kuten ei kumivasarallakaan saa jäykkiä esineitä soimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
192
Unohda nämä bitumimatto yms ehdotukset, täysin väärä materiaali siihen. Kaikista paras on pinta joka imaisee sen pisaran, eli vaahtomuovi. Tällöin mitään ääntä ei pääse syntymään. Äänihän sinulla nyt syntyy kun pisara jysähtää siihen kovalle ja sileälle pinnalle ja siitä ääni resonoi sitä ikkunalautaa. Eli olennaista on vaimentaa se pisaran isku.
No, minulla on bitumimattoa. Mitään pisaroiden ääntä ei kuulu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
83
Itellä on vähän vastaava ongelma, mutta rännissä ja ääni on lorinaa. 4v asumisen jälkeen voin sanoa, että koskaan et tule siihen tottumaan joten se kannattaa ekana unohtaa. Sateen ropinahan on yksi mukavimmista taustaäänistä mitä maailmassa on, mutta just siitä tuleva lorina tai kolina mitä joissain paikoissa kuuluu on raivostuttavin ääni mitä on. Ite ostin tallaista: Butyylieriste 2x400x500mm K27 4kpl kun sattui osumaan silmään, muttei auttanut mitään.

Rännissä on se perseestä, että aukko tehdä mitään on niin pieni ja veden pitäisi mahtua virtaamaan läpi. Tuolla K27 olisi myös liimattavaa kennoa mitä voisi kokeilla.
Lorinat vaimenee kun laitat ketjun putkeen roikkumaan. Vesi valuu ketjua pitkin eikä enää putoa vapaasti pohjalle (syöksytorven mutkiin).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Tuossa panssariajoneuvossa levykentän jäykkyys on suuri suhteessa massaan, jolloin ominaistaajuudet ovat korkeat. Vesipisarat ovat sen verran "pehmeitä", että niiden iskeytyminen ei juuri herätä korkeita taajuuksia, kuten ei kumivasarallakaan saa jäykkiä esineitä soimaan.
Hmm. :hmm: Itse olen kyllä massan hitaus teorian kannalla tämän luettuanikin. Vastaavasti kitarankielen värähtely vaimenee vaikkapa siimapainolla.

Joku Skoda-kuski voisi testata ratakiskon hitsaamista takapaksiin, että vaimeneeko? Magneettipunnuksilla se olisi itseasiassa hävettävän helppo testailla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Lorinat vaimenee kun laitat ketjun putkeen roikkumaan. Vesi valuu ketjua pitkin eikä enää putoa vapaasti pohjalle (syöksytorven mutkiin).
Pitääkö se ränniin roikkumaan laitettava ketju tai naru tmv. Laittaa keskelle sitä ränniä vai laitaa pitkin roikkumaan?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
335
Mulla oli kerran sama homma. Pelti pitää kiinnittää kunnolla alustaansa jollain liimamassalla (Sikaflex tms.) ettei se pääse resonoimaan. Kiinteistöhuolto paikalle hoitamaan homma.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Hmm. :hmm: Itse olen kyllä massan hitaus teorian kannalla tämän luettuanikin. Vastaavasti kitarankielen värähtely vaimenee vaikkapa siimapainolla.

Joku Skoda-kuski voisi testata ratakiskon hitsaamista takapaksiin, että vaimeneeko? Magneettipunnuksilla se olisi itseasiassa hävettävän helppo testailla.
Se nopeus liikemäärän säilymislaissa koskee kappaleen massakeskipisteen nopeutta. Pistemäisellä kappaleella on vain yksi nopeus eli massakeskipisteen nopeus, mutta "oikealla" kappaleella on nopeuskenttä.

Jos esimerkiksi laitamme jonkin pellin väpättämään paikallaan avaruuteen, niin massakeskipisteen nopeus on nolla, mutta kappaleessa on silti nollasta poikkeavia siirtymiä, nopeuksia ja kiihtyvyyksiä.

Tässä keskustelussa "vaimennuksella" on tarkoitettu ilmeisesti kahta eri asiaa. Vaimennusmaton materiaalin tapauksessa on kyse varsinaisesta vaimennuksesta, eli värähtelyenergiaa muuttuu lämmöksi materiaalin sisäisen kitkan vuoksi. Kuten esimerkiksi auton iskunvaimentimen vaimenninosassa.

Sitten tämä toinen "vaimennus" on itse asiassa rakenteen muokkaamista siten, että pyritään siirtämään rakenteen ominaistaajuuksia pois kuormittavan voiman taajuuskaistalta. Eli vältetään resonansseja sen sijaan, että yritettäisiin kuolettaa niitä.

Kitarankieliä ja siimapainoja en niin tunne, mutta ainakin noissa kielissä on sellainen ilmiö, että aksiaalisuuntainen vetojännitys kasvattaa rakenteen jäykkyyttä poikittaissuunnassa. En oikein tiedä/muista miksi näin on.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 781
Tämä on kyllä tasoa trolli treadi. Ensinnäkin itse en ainakaan sallisi tuollaisia virityksiä pellitykseen / syöksytorviin hallituksen jäsenenä. Sillä pellin lipalla on tarkoitus viedä vesi kauaksi seinärakenteesta. Lisäksi myös sillä pellin alla olevalla raolla saattaa olla tarkoitus kuten tuulettaa rakenne. Nämä äänet useimmiten kuuluvat kerrostaloasumiseen, joten jos häiritsee niin on syytä harkita omakotitaloon muuttoa. Jos taas rakenteessa on oikeata vikaa niin on syytä ottaa isännöintiin yhteyttä ja pitää huoli että asia korjataan.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
231
@alakääntö missähän päin asustelet? Nimittäin ongelma kuulostaa aivan täydellisesti siltä mitä koen jokaisena sateisena yönä, kun yritän nukkua. Pingis / golfpallojen heittely ikkunalautaa vasten on tosiaan lähellä todellisuutta. Olen muutamina öinä analysoinut asiaa, että vika on ehkä enemmän talon katon reunassa. Eli vesi valuu isompina pisaroina jotka sitten tippuu ikkunalaudalle. Erittäin rasittavaa, mutta eipä siihen itse mitään voi tehdä kun julkisivu on taloyhtiön ongelma. Päädyin ostamaan korvatulppia isomman nipun. Salaa toivoin, että julkisivurempassa tuo olisi korjaantunut, mutta ei...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Se nopeus liikemäärän säilymislaissa koskee kappaleen massakeskipisteen nopeutta. Pistemäisellä kappaleella on vain yksi nopeus eli massakeskipisteen nopeus, mutta "oikealla" kappaleella on nopeuskenttä.

Jos esimerkiksi laitamme jonkin pellin väpättämään paikallaan avaruuteen, niin massakeskipisteen nopeus on nolla, mutta kappaleessa on silti nollasta poikkeavia siirtymiä, nopeuksia ja kiihtyvyyksiä.

Tässä keskustelussa "vaimennuksella" on tarkoitettu ilmeisesti kahta eri asiaa. Vaimennusmaton materiaalin tapauksessa on kyse varsinaisesta vaimennuksesta, eli värähtelyenergiaa muuttuu lämmöksi materiaalin sisäisen kitkan vuoksi. Kuten esimerkiksi auton iskunvaimentimen vaimenninosassa.

Sitten tämä toinen "vaimennus" on itse asiassa rakenteen muokkaamista siten, että pyritään siirtämään rakenteen ominaistaajuuksia pois kuormittavan voiman taajuuskaistalta. Eli vältetään resonansseja sen sijaan, että yritettäisiin kuolettaa niitä.

Kitarankieliä ja siimapainoja en niin tunne, mutta ainakin noissa kielissä on sellainen ilmiö, että aksiaalisuuntainen vetojännitys kasvattaa rakenteen jäykkyyttä poikittaissuunnassa. En oikein tiedä/muista miksi näin on.
Thänks.

(1) Jos trampoliinilla istuu kaveri valmiiksi, saatko paremmat vai huonommat vauhdit pomppuusi?

(2) Jos ripustat repun värisevään alumiiniseen Manfrotto 055-sarjan jalustaan, väheneekö värinä perusteella mikä?

(3) Onko Volkswagen Golf alustan auto hiljaisempi vesisateen jälkeen. Oma teoria on, että märkä alusta "painaa" enemmän. Vastaavia kokemuksia on massauksesta. Johtuu mistä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 423
Itseäni ei häiritse oikeastaan mikään muu kuin sateen jälkeen ilmenevä harvakseltaan rännin alapään mutkasta kuuluva vesipisaroiden kova napse. Tuota ei ollut ennen julkisivuremonttia mutta rempan yhteydessä rännit tehtiin uusiksi hieman eri tavalla niin nyt vesipisarat pääsevät putoamaan koko rakennuksen korkeudelta vapaasti keskeltä ränniputkea ja pamahtavat kovaäänisesti siihen mutkaan. Aiemmin ränni oli aavistuksen vinossa niin vesi virtasi putken kylkeä pitkin huomattavasti äänettömämmin.

Vähän houkuttelisi käydä tunkemassa siihen mutkaan jotain vaimennusmateriaalia mutta tuo ilmenee kuitenkin sen verran harvoin ja varsin lyhyen aikaa niin ei ainakaan vielä ole jaksanut vaivautua.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Tämä on kyllä tasoa trolli treadi. Ensinnäkin itse en ainakaan sallisi tuollaisia virityksiä pellitykseen / syöksytorviin hallituksen jäsenenä. Sillä pellin lipalla on tarkoitus viedä vesi kauaksi seinärakenteesta. Lisäksi myös sillä pellin alla olevalla raolla saattaa olla tarkoitus kuten tuulettaa rakenne. Nämä äänet useimmiten kuuluvat kerrostaloasumiseen, joten jos häiritsee niin on syytä harkita omakotitaloon muuttoa. Jos taas rakenteessa on oikeata vikaa niin on syytä ottaa isännöintiin yhteyttä ja pitää huoli että asia korjataan.
Vertailin hintoja ja bitumipala vaikutti edullisemmalta ratkaisulta ongelmaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 893
Viestejä
4 205 864
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom