• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sananvapaus.

Mistä päättelit että liittyvät? En halunnut f:llä tai n:llä alkavia sanoja käyttää ettei kenelläkään tule paha mieli. Misogyniaa näkee about jokaisen naisen kirjoittaman viestin kommenteissa X:ssä, ellei ole MAGA:n äärimmäistä päätä. Kuulemma yksityisviestit on vielä pahempia (ja onhan noita välillä tuotu esillekin). Jos yhtään joku Kotakorpi vihjasi vaikka ilmastonmuutokseen niin kommenttikenttä täyttyi huorittelusta.

Nyt kyllä taitaa olla ääripää ihan muualla.

Missäs tällaista on näkyvissä, vai onko nyt whatabout vaihe sitten?

Ihan sinun kirjoituksistasi tässä ketjussa on välittynyt vahva kuva että twitteriä täytyisi alkaa sensuroida tai tälle tulisi asettaa jotain sääntöjä disinformaation suhteen. En nyt muista sanoitko näin suoraan. Voit korjata.

Yhdessä viestissä näemmä kyseenalaistit pitääkö Muskilla olla sananvapautta meidän asioista.

Ihan sinun kirjoituksistasi tässä ketjussa on välittynyt vahva kuva että twitteriä täytyisi alkaa sensuroida tai tälle tulisi asettaa jotain sääntöjä disinformaation suhteen. En nyt muista sanoitko näin suoraan. Voit korjata.

Yhdessä viestissä näemmä kyseenalaistit pitääkö Muskilla olla sananvapautta meidän asioista.
Laita vaan tähän näkyviin.

Varmaan voit ihan vastata kyllä/ei kysymykseen että tulisiko twitteriä sensuroida/tälle asettaa lakeja disinformaation suhteen EU:n viranomaisten toimesta.
Ei. Jos se on ihmisen kirjoittama. Bottien, niin kyllä.

edit: Mutta laita vaan niitä lainauksia väitteitäsi tukemaan.

Minusta on näyttänyt siltä, että ne kirjoittajat käyttävät itse X:ää trollaukseen ja pahan mielensä purkukanavana. Uskon kyllä, että trollaavat kirjoittajat saavat mitä kerjäävät: toisten trollien vastineita.
Itse vain luen X:n kirjoituksia. En voi tietää, mitä kaikkea pahimmat trollit saavat vastineiksi kirjoituksistaan.
Noinhan se on, algoritmi näyttää lähinnä sitä mikä saa käyttäjän reagoimaan. Kun siellä päivät kirjoittelee "te persut olette rassisteja!" ja tykkäilee tissikuvista ei tarvi ihmetellä miksi näkee vain persupostauksia ja tissikuvia. Itse en ole nähnyt vielä yhtään seksibottia tai tissikuvaa, vaan feedi on hyvin asiallista politiikkaa kummaltakin laidalta.

Aikoinaan tein testin, kun täällä väiteltiin samaa "pelkkää oikeistoa ehdottelee,, Musk sensuroi,,":
Jännä kun en semmoista näe, mutta te näette jotka ette edes käytä koko palvelua. Toisin sanoen salaliittoteoria.

Edit: Tein huvikseen uuden tilin, tämmöisiä Muskin ystäviä ehdotteli seurattavaksi:
1731614363136.png

Ei. Jos se on ihmisen kirjoittama. Bottien, niin kyllä.

edit: Mutta laita vaan niitä lainauksia väitteitäsi tukemaan.

Tässä kyseenalaistat Muskin sananvapauden.

Täysin vastuuton sanominen tulee romahduttamaan tämän yhteistkunnan erittäin varmasti. Mutta niin myös totaalinen kontrolli. Eli ehkä jotain siitä välistä tarvitaan, mutta pitääkö esim Muskilla olla sananvapautta meidän asioihin, koska hän ei ole kuitenkaan vastuussa sanomistaan täällä? Entä pitääkö Muskin järjestelmällä olla sananvapautta täällä, jos se ei noudata lakeja? Todistetusti sen alustalla, ja monilla muillakin, on jo softia, jotka käyvät keskustelua ihmisiksi tekeytyneenä. Tuleeko näillä olla sananvapaus? Ei mielestäni, ei stten millään tasolla.

Tässä kyseenalaistat Muskin sananvapauden.
Saako Muskin tiimi tai automaattimoderaatio sensuroida Twitteristä mielipiteitä, shadowbannata tai muuten vaikuttaa keskusteluun asioissa jotka ovat Muskille/hänen tiimilleen tai mainostajilleen epämieluisia?

Kuten kirjoitin: minä en näe saastaa X:ssä. Onko mahdollista, että sinä et osaa käyttää tuota välinettä?
Tai sitten sinusta selvä saasta ei ole saastaa jostain syystä. Minä linkkasin tutkimuksiin, sinä mutuilet ja epäilet että vika on minussa?

Tai sitten sinusta selvä saasta ei ole saastaa jostain syystä. Minä linkkasin tutkimuksiin, sinä mutuilet ja epäilet että vika on minussa?
Tutkimus ei kerro minun tai sinun kokemuksista. Minä en ole nähnyt saastaa Twitterissä tai X:ssä.

Tutkimus ei kerro minun tai sinun kokemuksista. Minä en ole nähnyt saastaa Twitterissä tai X:ssä.
Hyvä tietää, minä voinkin sitten jatkaa huonoja elintapojani, koska ne tutkimukset joiden mukaan se on epäterveellistä ei koske minua kun ei minua ole tutkittu.

Jos et ole tuota huorittelua havainnut niin joko et pidä sitä minään, olet sokea tai et oikeasti seuraa mitään näitä isompia someja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/liandersson/status/2067215173895520432

Li Andesonilta tuore suht. provoava viesti. Miksi en löytänyt yhtään huorittelua?

Katsojat lienee harrastavat kanssa sananvapauden rajoittamista. Jättämällä katsomatta sisältöä, he aiheuutavat itsesensuuria ja taloudellista menetystä. Se, ettei makseta, ei rajoita sananvapautta.
Mitä haluat sanoa tällä kirjoituksella? Mihin tämä outo pohdinta liittyy?

Mitä haluat sanoa tällä kirjoituksella? Mihin tämä outo pohdinta liittyy?
Aiemmin väitettiin, että on sananvapauden rajoittamista, jos ei laiteta mainoksia videoihin ja sitä kautta anneta tienata. En tiedä oletko estänyt henkilön, joka esitti, että rahan ansaitsemisen väheneminen johtaa itsesensuuriin ja siten rajoittaa sananvapautta.

Ei sananvapauden käytöstä tarvitse maksaa taikka laittaa mainoksia videoihin. Eri asia onko se muuten hyväksyttävää toimintaa, mutta ei se ole sananvapauden rajoittamista.

Aiemmin väitettiin, että on sananvapauden rajoittamista, jos ei laiteta mainoksia videoihin ja sitä kautta anneta tienata. En tiedä oletko estänyt henkilön, joka esitti, että rahan ansaitsemisen väheneminen johtaa itsesensuuriin ja siten rajoittaa sananvapautta.

Ei sananvapauden käytöstä tarvitse maksaa taikka laittaa mainoksia videoihin. Eri asia onko se muuten hyväksyttävää toimintaa, mutta ei se ole sananvapauden rajoittamista.
OK. Kun kirjoitat: "Katsojat lienee harrastavat kanssa sananvapauden rajoittamista", niin siitä on minun aivan mahdotonta päätellä mitä tarkoitat.
Olisi hyvä sisällyttää se teksti, mihin vastaat tai minkä ajatuksia jatkat.

Lisää vapautta ja etenkin sananvapautta on hyvä asia. Siitä toivottavasti olemme samaa mieltä.

OK. Kun kirjoitat: "Katsojat lienee harrastavat kanssa sananvapauden rajoittamista", niin siitä on minun aivan mahdotonta päätellä mitä tarkoitat.
Olisi hyvä sisällyttää se teksti, mihin vastaat tai minkä ajatuksia jatkat.

Lisää vapautta ja etenkin sananvapautta on hyvä asia. Siitä toivottavasti olemme samaa mieltä.
Totta. Tuossa katsojille vapaus valita mitä katsoo ja mainostajille minkö yhteyteen laittavat mainokset.

Youtube on määräävässä markkina-asemassa, joten heidän oikeuttaan valita julkaistavat videot voi taas rajoittaa. Myös mainosten rajoittaminen, jos se ei johdu mainostajista vaan youtubesta, on liikaa. Vaikka se ei liittyisi sananvapauteen vaan vain tasaveroiseen kohteluun.

Siis Halla-aholle oli niin tärkeää saada rahaa mainoksista, että muokkasi omia sanomisiaan.
Halla-aho oli vieras, Roni Arvonen isäntä.

Mutta tossa tapauksessa oli luultavasti kyse että yksittäiseen sanaan tarttui ja oma veikkaus oli että se oli pummi sana. Tosin kuten sanoit ne algoritmit on iskeneet muihinkin jotka käsittelevät historiaa tai politiikkaa ja perustuu paljolti yksittäisten sanojen kiellolle.

Totta. Tuossa katsojille vapaus valita mitä katsoo ja mainostajille minkö yhteyteen laittavat mainokset.

Youtube on määräävässä markkina-asemassa, joten heidän oikeuttaan valita julkaistavat videot voi taas rajoittaa. Myös mainosten rajoittaminen, jos se ei johdu mainostajista vaan youtubesta, on liikaa. Vaikka se ei liittyisi sananvapauteen vaan vain tasaveroiseen kohteluun.

Roni A Youtube juttu kyllä ihan väärässä ketjussa. Joku Youtube ketju, tai yleinen some jättien määräävä markkinasema keskustelu ketju. Tässä ei edes tiliä suljettu, ei lainkaan tavatonta että otsikoihin pääsee sisällöntuottaja jonka tili suljettu, ja asiakas ei saa edes kunnon vastausta miksi.

Mutta tossa tapauksessa oli luultavasti kyse että yksittäiseen sanaan tarttui ja oma veikkaus oli että se oli pummi sana. Tosin kuten sanoit ne algoritmit on iskeneet muihinkin jotka käsittelevät historiaa tai politiikkaa ja perustuu paljolti yksittäisten sanojen kiellolle.

Pikavilaisun tein postattuhin linkkeihin, ja voi hyvin kuvitella että mekanismissa mentu aika harmaalla alueella, Halla-aho taitava kokenut puhuja, ja nyt ehkä hitusen suorempia ilmaisuja. Ja kyseisen tubettajan kokonaissisältö tuskin tuonut ylimäätäistä joustovaraa.

Google Alphabet näistä isoista jäteistä sieltä tiukemmasta päästä mainosmyynnin osalta, yrittää kisata sillä mainostajista, tarjoaa mainostajella luottoa siihen ettei paljo lipsu ei toivoittuhin yhteyksiin.

Löytääkö joku sovimapaa ketjua?

Myös tämä kohta ilmeisesti jäi Youtuben haaviin. Ei sano pummi sanaa. Analysoidaan ainoastaan Britannian tapahtumia.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Kuuntelija/status/2068950177239511326

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
311 229
Jäsenet
84 001
Uusin jäsen
spalojar

Hinta.fi

Back