Samsungin huhutaan tuovan näytön alle sijoitetun etukameran markkinoille ensi vuonna

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 217
Korealaislähteiden mukaan Samsung suunnittelee näytön alle sijoitetun etukameran lanseeraamista markkinoille ensi vuonna. Teknistä toteutusta kutsutaan nimellä HIAA (Hole In Active Area). Haasteiksi kerrotaan näyttöpaneelin kellertävä väri sekä vaikutus valon läpäisevyyteen, joita on ratkaistava myös kameratekniikan ja algoritmien avulla.

Korealaisen Thelec-sivuston tietojen mukaan ratkaisu tullaan näkemään sellaisessa laitteessa, jota tullaan valmistamaan aluksi maltillisia määriä, sillä tuotantokapasiteetti ei riitä suosittuihin malleihin. Tarkoitukseen suunnattua näyttöpaneelia tullaan lähteen mukaan valmistamaan Samsungin A4-tehtaalla Chungnamissa sekä A2-tehtaalla Asanissa ensi vuoden alusta lähtien.

Lähde: Google Kääntäjä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Alkaa olla niin väsynyt tuo tuon kaltainen valitus. Etukamera on tullut jäädäkseen, muodossa tai toisessa.
Minä maksaisin lisää 3.5mm liitännästä myös. Voisin myös maltillisesti maksaa extraa näytöstä, joka menisi koko alueen ja siitä olisi poistettu etukamera.

Lähinnä on kysymys siitä, mihin kuluttajana olisin valmis. Kyllä voin maksaa tästä, mutta asia ei ole niiiin tärkeä, että yli 50€ maksaisin lisää.

Ongelma meillä "valittajilla" on se, että maksamme turhasta ominaisuudesta ja se vie vielä tilaa näytöltä. Pienellä kikalla (kameran poisto) saisi parempia puhelimia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 638
Johan noita luureja löytyy missä perinteistä etukameraa ei ole, vaan se on toteutettu joko teleskooppimallisena tai kääntyvänä. Samsungiltakin löytyy. Eivät ainakaan vie sitä tilaa näytöltä, mutta joku varmaan silti kokee maksavansa turhasta kun se kamera siellä ylipäätään on. Mutta harvassapa luurissa taitaa olla kaikki ominaisuudet sellaisia mitä itse käyttäisi.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Johan noita luureja löytyy missä perinteistä etukameraa ei ole, vaan se on toteutettu joko teleskooppimallisena tai kääntyvänä. Samsungiltakin löytyy. Eivät ainakaan vie sitä tilaa näytöltä, mutta joku varmaan silti kokee maksavansa turhasta kun se kamera siellä ylipäätään on. Mutta harvassapa luurissa taitaa olla kaikki ominaisuudet sellaisia mitä itse käyttäisi.
Jep ja alkaa olla ja halppis luureissakin kuten huawein P SmartZ (229€) luurissa.
Joten ei kauheasti voi toteutus maksaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 066
Itseä hiukan ihmettää kun valmistajat laittaa etukameran joka tarvitsee reiän ja mustan ympäryksen joka n.5mm halkaisijaltaaan.
Kukaan ei tuo näyttöä jossa pienempi reikä ja ympäristö tummennettaisiin ohjelmallisesti kuvaa otettaessa.
upload_2019-10-18_8-56-49.png


Aikoinaan oli ulkoisia lisäkameroita jotka makasi laatikossa kunnes huomasi että sillä saa niin huonoja kuvia ettei sillä mitään tee. Eli aika ajoi ohi.

 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 217
Faktahan on, että nykypäivän älypuhelimista löytyy katsantokannasta riippuen kymmeniä ellei satoja ominaisuuksia, joita hyödynnetään tavalla tai toisella nykypäivän sovelluksissa ja palveluissa. Jokaiselle näistä ominaisuuksista löytyy varmasti kuluttaja, jonka mielestä kyseinen ominaisuus on turha, mutta siitä huolimatta ei ole realistista, että tällaisten toiveiden perusteella jätettäisiin laitemalleista yksittäisiä ominaisuuksia pois.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 107
Minäkin ottaisin mieluummin sen 3,5mm liitännän vaikka tuolla lailla etukameran lailla näyttöön pultattuna jos ei muuten.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 777
Ongelma meillä "valittajilla" on se, että maksamme turhasta ominaisuudesta ja se vie vielä tilaa näytöltä. Pienellä kikalla (kameran poisto) saisi parempia puhelimia.
Vähän luulen että markkinat määrää hinnat eikä varsinainen rauta. Jos kamera pudotetaan pois niin sen hinta menee johonkin toiseen komponenttiin tai valmistajan marginaaliin, eli vaikka teknisesti valittajat voi väittää maksavansa turhasta niin käytännössä kameran poisto tuskin vaikuttaisi hintoihin ollenkaan.

Softakehittäjänä (myös androidiin koskeneena) arvaan myös että kamerasoftia ei ole kirjoitettu ottamaan huomioon etukameran puute "koska kaikissa malleissa on", joten siitä taas extratyötä että saadaan softat kuntoon näihin malleihin. Ja taas hävisi etukameran poiston tuoma "säästö" valmistajan näkökulmasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Vähän luulen että markkinat määrää hinnat eikä varsinainen rauta. Jos kamera pudotetaan pois niin sen hinta menee johonkin toiseen komponenttiin tai valmistajan marginaaliin, eli vaikka teknisesti valittajat voi väittää maksavansa turhasta niin käytännössä kameran poisto tuskin vaikuttaisi hintoihin ollenkaan.

Softakehittäjänä (myös androidiin koskeneena) arvaan myös että kamerasoftia ei ole kirjoitettu ottamaan huomioon etukameran puute "koska kaikissa malleissa on", joten siitä taas extratyötä että saadaan softat kuntoon näihin malleihin. Ja taas hävisi etukameran poiston tuoma "säästö" valmistajan näkökulmasta.
Juu, se ei ole ollenkaan ongelma, että maksaa saman verran tai vähän enemmän. Luitko viestini ajatuksella? Haluaisin sen tilan parempaan käyttöön ja olen siitä (rajoitetusti) valmis maksamaankin. Maksamaan siitä, että jätetään komponentteja pois.

Olen lisensoitu Android-kehittäjä ja ihan hyvin kamerasoftat saa toimimaan ilman etukameraa.. Nubia X on ilman etukameraa:
Nubia X: a Dual-Display Smartphone with No Selfie Camera

Lisäksi minulla on tainnut olla 4 puhelinta peräkkäin, jossa on ollut valmistajan oma kamerasofta.

Nyt ei puhuta säästöstä, en minä sitä rahaa halua takaisin, vaan eturuudun kokonaan käyttööni.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 777
Juu, se ei ole ollenkaan ongelma, että maksaa saman verran tai vähän enemmän. Luitko viestini ajatuksella?
Ongelma meillä "valittajilla" on se, että maksamme turhasta ominaisuudesta
Juu, luin oikein tarkasti joka kirjaimen kohdasta johon halusin kommentoida yleisellä tasolla (eli siihen että kameran poisto pudottaisi hintaa joka lienee vaatimus siihen että ei enää maksettaisi turhasta). Loppuviestin asiat eivät herättäneet halua kommentoida joten jätin ne rauhaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 874
Juu, se ei ole ollenkaan ongelma, että maksaa saman verran tai vähän enemmän. Luitko viestini ajatuksella? Haluaisin sen tilan parempaan käyttöön ja olen siitä (rajoitetusti) valmis maksamaankin. Maksamaan siitä, että jätetään komponentteja pois.
En usko edellenkään, että olisit valmis maksamaan siitä, että komponentteja jätetään pois. Vai olisitko siis valmis maksamaan ylimääräistä luurista, jossa on sama kamerareikä/lovi, mutta ei kameraa sen takana? Jos olisit, niin olet todellakin marginaalia.

Sen voin uskoa, että olisit maksamaan esim. isommasta käytössä olevasta näyttö-alasta tai vaikkapa kevyemmästä puhelimesta. Mutta tällöin se kameramodulin pois jättäminen ei enää liene kustannustehokkain tapa saavuttaa tämä tavoite, vs. tehdä vaikkapa luuri kevyemmästä materiaalista ja käyttää ylös nousevaa kameraa, jolloin samaa laitetta voi myydä laajemmalle käyttäjäjoukolle. Se, että tehdään lisää mallivariantteja on yleensä aika kallis ratkaisu. Se kameramodulin viemä tila ei ole kuitenkaan noin vain hyödynnetävissä johonkin muuhun tarkoitukseen. Eli siihen ei voida laittaa vaikkapa lisää akkua tai pienentää puhelimen kokoa, ilman että koko luuri suunnitellaan uusiksi.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Tässähän nyt ollaan jatkuvasti kuitenkin kehittelemässä ja tekemässä puhelimia joissa ei olisi etukameraa näkyvissä.

Enemmän kun miettii niin oikeastaan koomista että miten sitä voi tässä nykymaailmassa pärjätä, joka on täynnä epäkohtia sekä vääryyttää jos jo etukamerasta koituu kovasti tuskaa/haittaa tai muuta päänvaivaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 013
Tässähän nyt ollaan jatkuvasti kuitenkin kehittelemässä ja tekemässä puhelimia joissa ei olisi etukameraa näkyvissä.

Enemmän kun miettii niin oikeastaan koomista että miten sitä voi tässä nykymaailmassa pärjätä, joka on täynnä epäkohtia sekä vääryyttää jos jo etukamerasta koituu kovasti tuskaa/haittaa tai muuta päänvaivaa.
Näkyy se kännyköiden hinnassa, ku tällaista yhtä asiaa vuosikausia kehitetään.. kun näytön ympärillä ei sais mitään ylimääräistä olla. Toisaalla tuostakin kehityksestä vielä joku päivä voi olla ihan muunlaista hyötyä..

Mulle iha se ja sama. Tekki-mielessä iha siistiä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Näkyy se kännyköiden hinnassa, ku tällaista yhtä asiaa vuosikausia kehitetään.. kun näytön ympärillä ei sais mitään ylimääräistä olla. Toisaalla tuostakin kehityksestä vielä joku päivä voi olla ihan muunlaista hyötyä..

Mulle iha se ja sama. Tekki-mielessä iha siistiä.
Jos näin ajattelisi niin voisi samalla lopettaa kaiken muunkin kehityksen ja toteutuksen koska joku ei vaan tykkää.
(Luureissa on paljon muutakin mitä joku ei tarvitse, mutta on silti valmis maksaan tyyliin 1000e ja ylikin näistä luureista)

Nyt on alkanut tulemaan luureja ilman tuota näkyvää etukameraa niin eikö voisi ostaa sitten luuria jossa sitä ei ole näkyvissä, myöhemmin tulee vielä lisää jos ei nyt löydy sopivaa merkkiä/mallia.

Paljonkohan Huawei P Smart Z hinnassa näkyy tämä kehitys/toteutus?
luuri maksaa kuitenkin vain 229e
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 015
Enemmän kun miettii niin oikeastaan koomista että miten sitä voi tässä nykymaailmassa pärjätä, joka on täynnä epäkohtia sekä vääryyttää jos jo etukamerasta koituu kovasti tuskaa/haittaa tai muuta päänvaivaa.
Tässä näitä tulkintamahdollisuuksia, enkä nyt viittaa erityisesti kehenkään tässä ketjussa:

1) Ihmisellä on halu kohdata ja ratkaista ongelmia. Henkilöllä on asiat niin hyvin että tällaiset first world problemssit korostuvat henkilön ongelman kokemisalueella.

2) Henkilölle puhelimet ovat tärkeitä. Lisäksi henkilö on perfektionisti ja haluaa just oikeenlaisen vekottimen. Mikään muu kuin täydellinen ei kelpaa.

3) Henkilö lähinnä trollaa.

4) Asia ei ole henkilölle oikeasti niin kovin tärkeä mutta haluaa vaan päteä/asia on silti syytä tuoda ilmi asiaan liittyvillä keskustelupalstoilla oman mielipiteen esiintuomiseksi ja yleisen keskustelun herättämiseksi muiden asioiden ohella.

5) Maailma on oikeasti tosi synkkä ja ahdistava paikka: On sotaa, kettukarkkeja, tauteja ja etukamera vie näyttöalaa puhelimesta vaikka kukaan ei oikeastaan käytä etukameraa vaan kaikki kääntävät puhelimen näyttö itsestään pois selfietä ottaessaan, jotta saadaan selfiestä mahdollisimman hyvän laatuinen, kuvan tähtäämiseen käytetään kolmatta osapuolta, jolloin kyseessä on niin sanottu avustettu selfie.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
334
Paras uusi vanha ominaisuus olisi vaihdettava akku. Omassa LG V20-puhelimessa se onnistuu. Puhelin itsessään on melko virtasyöppö. Aina puhutaan ilmastonmuutoksesta, ympäristön suojelusta ja lapsityövoiman ikävyydestä. Tuo akun vaihtamattomuus on kaikkia noita ongelmia lisää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 013
Tuo akun vaihtamattomuus on kaikkia noita ongelmia lisää.
Eikait nyt sentään, viet vanhan puhelimen kierrätykseen samalla ku uuden ostat. Mitä vähemmän turhia akkuja, sitä parempi. Turhista latureista ollaan onneksi jo päästy eroon usb:n ja varsinki usb-c:n myötä.

edit: itse en oo ehtiny akkua tuhoamaan yhdessäkään puhelimessani ennenkuin tullut halu vaihtaa (sanotaan nyt -08 lähtien, n95 oli käytössä kunnes iphone/android tuli tilalle). Sitä ennen saatoin yhden uuden akun ostaa puhelimeen ennen vaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.05.2017
Viestejä
126
Siis eihän se ongelma ole se etukamera kellekään mutta siis esimerkiksi minulla kaveripiiristä vain 1-2 käyttää etukameraa. Kenenkään muun(mukaanlukien itseni) en tiedä koskaan ottaneen kuvaa etukameralla. Siis sen takia tämä aihe tulee aina tän piirin ympärillä esille koska ruutuun tarvitaan loveja, uutta tekniikkaa tai muuta innovaatiota kun suuri osa ihmisistä ottaisi mieluummin todennäköisesti täyden ruudun vain ja halvemman hinnan ilman etukameraa. En siis tiedä montaa jotka etukameraa koskaan on käyttänyt in real life. Jos etukameraa tarvii ja haluaa koko ruudun siihen tietenkin tarvitaan keksintöjä mutta ei peruskäyttäjälle; riittäisi vain iso ruutu ilman loveja ja kameraa.

Itseähän nyt ei haitannut koskaan se että ruutu oli pienempi ja kamera yläpuolella vaikka koskaan ei ole tarvinnut sitä missään puhelimessa. Se vain tulee esille näissä kun uutta tekniikkaa tarvitaan sen "turhan"(monen mielestä) kameran piilotukseen. Jos alkaisin tehdä kuvapuheluita puhelimella sitten varmaan itsekin tarvisin etukameraa mutta ei ole vielä kiinnostanut moiset..

EDIT: Tuossa ylempänä oli kategorioita niin oon lähimpänä nelosta mutta en halua herättää keskustelua. Ne vaan jotka vastustaa etukameraa dissaavia pitäisi tajuta muitakin kuin itseä niin vähän ajattelin valoittaa tilannetta. Avustettu selfie? Suuri osa ihmisistä ei koskaan ota selfietä tai tarvi puhelimessa edes takakameraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Siis eihän se ongelma ole se etukamera kellekään mutta siis esimerkiksi minulla kaveripiiristä vain 1-2 käyttää etukameraa. Kenenkään muun(mukaanlukien itseni) en tiedä koskaan ottaneen kuvaa etukameralla. Siis sen takia tämä aihe tulee aina tän piirin ympärillä esille koska ruutuun tarvitaan loveja, uutta tekniikkaa tai muuta innovaatiota kun suuri osa ihmisistä ottaisi mieluummin todennäköisesti täyden ruudun vain ja halvemman hinnan ilman etukameraa. En siis tiedä montaa jotka etukameraa koskaan on käyttänyt in real life. Jos etukameraa tarvii ja haluaa koko ruudun siihen tietenkin tarvitaan keksintöjä mutta ei peruskäyttäjälle; riittäisi vain iso ruutu ilman loveja ja kameraa.

Itseähän nyt ei haitannut koskaan se että ruutu oli pienempi ja kamera yläpuolella vaikka koskaan ei ole tarvinnut sitä missään puhelimessa. Se vain tulee esille näissä kun uutta tekniikkaa tarvitaan sen "turhan"(monen mielestä) kameran piilotukseen. Jos alkaisin tehdä kuvapuheluita puhelimella sitten varmaan itsekin tarvisin etukameraa mutta ei ole vielä kiinnostanut moiset..

EDIT: Tuossa ylempänä oli kategorioita niin oon lähimpänä nelosta mutta en halua herättää keskustelua. Ne vaan jotka vastustaa etukameraa dissaavia pitäisi tajuta muitakin kuin itseä niin vähän ajattelin valoittaa tilannetta. Avustettu selfie? Suuri osa ihmisistä ei koskaan ota selfietä tai tarvi puhelimessa edes takakameraa.
Ja tässähä et huomioinut että sitä käytetään myös muuhun kuin kuvaamiseen.
Face unlockissa olen tuota väliin käytelly mutta kuvaamiseen en ikinä.

Paljonko se toteutus maksaa ja rahaa säästyy kuten olen jo tuossa kysynyt.
Esim Huawei P Smart Z joka maksaa 229e ja kamera on piilossa ilman lovea.

Ja jos luurista poistettaisiin kaikki joidenkin mielestä "turhat" asiat/ominaisuudet,niin lopulta käteen jäisi pelkkä "lego palikka" no se olis ainakin halpa.

Siis eihän se ongelma ole se etukamera kellekään mutta siis esimerkiksi minulla kaveripiiristä vain 1-2 käyttää etukameraa. Kenenkään muun(mukaanlukien itseni) en tiedä koskaan ottaneen kuvaa etukameralla.
Tämä on se mahtava juttu kun katsotaan asiaa niin kapeasti joka usein toistuu foorumilla
"koska minä en käytä niin ei sellaista tarvita"

Sinun ja parin kaverin mielipiteet ja tarpeetko kuvastavat sitten satojen miljoonien muiden ihmisten käyttötottumuksia sekä mielipiteitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 317
Siis eihän se ongelma ole se etukamera kellekään mutta siis esimerkiksi minulla kaveripiiristä vain 1-2 käyttää etukameraa. Kenenkään muun(mukaanlukien itseni) en tiedä koskaan ottaneen kuvaa etukameralla. Siis sen takia tämä aihe tulee aina tän piirin ympärillä esille koska ruutuun tarvitaan loveja, uutta tekniikkaa tai muuta innovaatiota kun suuri osa ihmisistä ottaisi mieluummin todennäköisesti täyden ruudun vain ja halvemman hinnan ilman etukameraa. En siis tiedä montaa jotka etukameraa koskaan on käyttänyt in real life. Jos etukameraa tarvii ja haluaa koko ruudun siihen tietenkin tarvitaan keksintöjä mutta ei peruskäyttäjälle; riittäisi vain iso ruutu ilman loveja ja kameraa.

Itseähän nyt ei haitannut koskaan se että ruutu oli pienempi ja kamera yläpuolella vaikka koskaan ei ole tarvinnut sitä missään puhelimessa. Se vain tulee esille näissä kun uutta tekniikkaa tarvitaan sen "turhan"(monen mielestä) kameran piilotukseen. Jos alkaisin tehdä kuvapuheluita puhelimella sitten varmaan itsekin tarvisin etukameraa mutta ei ole vielä kiinnostanut moiset..

EDIT: Tuossa ylempänä oli kategorioita niin oon lähimpänä nelosta mutta en halua herättää keskustelua. Ne vaan jotka vastustaa etukameraa dissaavia pitäisi tajuta muitakin kuin itseä niin vähän ajattelin valoittaa tilannetta. Avustettu selfie? Suuri osa ihmisistä ei koskaan ota selfietä tai tarvi puhelimessa edes takakameraa.
Kuulutte todennäköisesti vähemmistöön, somet on täynnä selfieitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
858
Selfieiden lisäksi etukamera mahdollistaa videoneuvottelut melkolailla missä vaan. Hyötyä sekä työkäytössä, että yhteyden pitämisessä perheeseen, jos joutuu olemaan erossa. Itsekin olen tällä hetkellä muutaman viikon ulkomaan työmatkan takia ja esimerkiki eilen syötiin yhdessä aamiaista kiitos facetimen.
 
Liittynyt
26.05.2017
Viestejä
126
Kuulutte todennäköisesti vähemmistöön, somet on täynnä selfieitä.
Se on mahdollista että vähemmistöä mutta siis tietenkin selfiepaikat on selfietä täynnä kun ne jotka ei niitä ota niiltä ei ole kameralla otettua selfietä siellä jos ei kerran sitä harrasta. :p Mutta niin itselle nyt on sama nämä odotan kunnon kelloa ja kylkeen parempi-kuin-nyt tabletti. Käy kaikki kamerat että saa kaiken aikaiseksi vaikka ei olisi tarpeitakaan.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 780
Itse halusin koko kännykän etupinta-alan näytölle käyttöön ja siksi Asus Zenfone 6 ( ZenFone 6 (ZS630KL) | Älypuhelimet | ASUS Suomi ) oli mielestäni loistava laite. Jos sen harvan kerran tarvitsee etukameraa niin se on vielä todella laadukas, koska pääkamera kääntyy sen homman hoitamaan. Asukselta mielestäni erittäin hyvä idea niille ketkä kokee tarvitsevansa vähemmän etukameraa, plussana vielä iso akku ja monen haikailema 3.5mm plugi ja kokolailla puhdas Android.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Itse halusin koko kännykän etupinta-alan näytölle käyttöön ja siksi Asus Zenfone 6 ( ZenFone 6 (ZS630KL) | Älypuhelimet | ASUS Suomi ) oli mielestäni loistava laite. Jos sen harvan kerran tarvitsee etukameraa niin se on vielä todella laadukas, koska pääkamera kääntyy sen homman hoitamaan. Asukselta mielestäni erittäin hyvä idea niille ketkä kokee tarvitsevansa vähemmän etukameraa, plussana vielä iso akku ja monen haikailema 3.5mm plugi ja kokolailla puhdas Android.
Tuota katselin joskus mutta jäi hankkimatta koska tämän hintaisessa laitteessa saisi olla jo Amoled/Oled näyttö ja minä kun en käytä muita kuin luureja joissa on Amoled/Oled.
Joten muuten hyvältä vaikuttava luuri oli omaan käyttöön sopimaton.
Onneksi on kuitenkin valinnanvaraa eli jokaiselle jotain.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 394
Viestejä
4 147 194
Jäsenet
70 249
Uusin jäsen
ttaage

Hinta.fi

Ylös Bottom