Samsung-pomo: Etukameran toteuttaminen näytön läpi ei mahdollista vielä 1-2 vuoteen

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
Samsungin näyttöyksikön viestintäjohtaja Yang Byung-duk on kertonut korealaissivuston haastattelussa, että etukameran toteuttaminen ilman erillistä reikää tulee olemaan mahdollista tulevaisuudessa. Yangin mukaan tulee kuitenkin kulumaan vielä ainakin 1-2 vuotta ennen kuin toteutus onnistuu niin, ettei siitä ole haittaa näytön eikä etukameran toiminnalle.

Lähteet:
Samsung seeks shift to full screen in new smartphones | Yonhap News Agency
Samsung imagines full-screen phone with a camera hidden under the display
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä tuota kohkaamista notcheista, rei'istä tai edes pienistä sururaidoista yhdellä ruudun reunalla.

Jos 15cm luurista 5-7mm ylälaidasta on "käyttökelvotonta" koska se on varattuna etukameroille, kuulokkeille, IR-skannereille ja millelie, niin ei se kyllä maailmanloppu ole.

En vastusta tuon eliminointia, mutta hyöty on kyllä aika mitätön.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä tuota kohkaamista notcheista, rei'istä tai edes pienistä sururaidoista yhdellä ruudun reunalla.

Jos 15cm luurista 5-7mm ylälaidasta on "käyttökelvotonta" koska se on varattuna etukameroille, kuulokkeille, IR-skannereille ja millelie, niin ei se kyllä maailmanloppu ole.

En vastusta tuon eliminointia, mutta hyöty on kyllä aika mitätön.
Mitä ne sitten sulle myy jos ne ei jatkuvasti keksi jotain uutta ja muka ihmeellistä? Kun se vanhakin on jo hyvä ja toimiva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Minulle kyllä kelpaisi puhelin ilman etukameraa.

--

Seuraava järkevä innovaatio voisi olla 1:1 kuvasuhteen video, josta saa jälkikäsittelyllä full hd 16:9 vertikaalisen tai 16:9 horisontaalisen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Itse pidän etukameraa marginaalisesti hyödyllisenä: Olen rupenut pitämään duuniin liittyvät harvinaiset Skype for business -puhelut kännykällä koska kännykkä on aina mukana ja sen saa aina johonkin muuten hiljaiseen paikkaan helpommin kuin läppärin.

Harvinainen käyttö jonka voisi hoitaa läppärinkin kameralla, mutta käyttö jonka vuoksi pidän etukameran itse ihan mielelläni. En toki erityisesti haaveile etukamerasta joka on näytön takanakaan.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Itse pidän etukameraa marginaalisesti hyödyllisenä: Olen rupenut pitämään duuniin liittyvät harvinaiset Skype for business -puhelut kännykällä koska kännykkä on aina mukana ja sen saa aina johonkin muuten hiljaiseen paikkaan helpommin kuin läppärin.

Harvinainen käyttö jonka voisi hoitaa läppärinkin kameralla, mutta käyttö jonka vuoksi pidän etukameran itse ihan mielelläni. En toki erityisesti haaveile etukamerasta joka on näytön takanakaan.
On ihmisiä jotka siitä hyötyvät ja jotka ei. Meille etukamera vastaisille voisi tehdä oman mallin :D
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä tuota kohkaamista notcheista, rei'istä tai edes pienistä sururaidoista yhdellä ruudun reunalla.

Jos 15cm luurista 5-7mm ylälaidasta on "käyttökelvotonta" koska se on varattuna etukameroille, kuulokkeille, IR-skannereille ja millelie, niin ei se kyllä maailmanloppu ole.

En vastusta tuon eliminointia, mutta hyöty on kyllä aika mitätön.
Ei millään pahalla tietenkään, mutta ei kyllä vaadi kummoista ymmärrystä miksi näytöstä halutaan täysin reunaton, se olisi vaan älyttömän hieno. Maksaisin siitä huvista premiumlisän koska vaan enkä ole ainoa. Ja onhan se high techiä jos kamera ja tunnistimet toimii näytön läpi. Ihan hyvä, että kehitys kehittyy eikä olla edelleen siellä Nokia 5800 ajoissa, "koska tämäkin riittää enkä ymmärrä paremmasta".
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Ei millään pahalla tietenkään, mutta ei kyllä vaadi kummoista ymmärrystä miksi näytöstä halutaan täysin reunaton, se olisi vaan älyttömän hieno. Maksaisin siitä huvista premiumlisän koska vaan enkä ole ainoa. Ja onhan se high techiä jos kamera ja tunnistimet toimii näytön läpi. Ihan hyvä, että kehitys kehittyy eikä olla edelleen siellä Nokia 5800 ajoissa, "koska tämäkin riittää enkä ymmärrä paremmasta".
Reinaton puhelin onki hauska.. Oma nokia 5 ottaa jo vahinkopainalluksia ihan vaan reinasta omaksi ilokseen =( Saa olla reunaa kiitos
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Ei millään pahalla tietenkään, mutta ei kyllä vaadi kummoista ymmärrystä miksi näytöstä halutaan täysin reunaton, se olisi vaan älyttömän hieno. Maksaisin siitä huvista premiumlisän koska vaan enkä ole ainoa. Ja onhan se high techiä jos kamera ja tunnistimet toimii näytön läpi. Ihan hyvä, että kehitys kehittyy eikä olla edelleen siellä Nokia 5800 ajoissa, "koska tämäkin riittää enkä ymmärrä paremmasta".
Mutta ei kai se että juuri sinä tykkäät jostain, tarkoita että kaikki kehitys on hyvästä, tai että siinä on järkeä? Elämme ajassa missä samaan aikaan huudetaan ilmastonmuutosta ja kiertotaloutta ja sitten täysin toimivien puhelimien tilalle pitäisi saada aina vain uutta ja uudempaa, koska se nyt vaan on niin vanhaa, kun puhelimella voi soittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
On ihmisiä jotka siitä hyötyvät ja jotka ei. Meille etukamera vastaisille voisi tehdä oman mallin :D
Sinänsä kyllä ihan totta, mutta epäilen valitettavasti vähän että selfiekansan takia lippulaivamalleissa saa maksaa tulevaisuudessa ekstraa jostain ihan järjettömän monimutkaisista etukameraseteistä ihan jotta saadaan mahdollisimman reunaton puhelin, ja muissakin malleissa on etukamera.

Itse olen kyllä tosin sitä mieltä että niin kauniita kuin nuo lähes reunattomat puhelimet ovatkin, niin yhtä yläreunatonta kiinamallia kokeilleena en nähnyt siinä kovin suurta lisäarvoa, ja alareuna nyt muutenkin olisi kiva kun usein on sormi vähän siinä tukena jos vain selaa nettisivua tms. Tulee jo Mi A1:n alareunan kapasitiivisia nappejakin harvoin vahingossa painettua. Onneksi näitä ~200€ puhelimia varmaan saa tulevaisuudessakin minun näkökulmastani järkevillä ratkaisuilla.

Ei sillä, ostajia reunattomille löytyy aivan varmasti. Lippulaivaluurit on lippulaivaluureja. Toki vähän surullista ympäristön kannalta se että jotkut - onneksi harvat - päivittävät jokaiseen uuteen lippulaivaan aina.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei millään pahalla tietenkään, mutta ei kyllä vaadi kummoista ymmärrystä miksi näytöstä halutaan täysin reunaton, se olisi vaan älyttömän hieno. Maksaisin siitä huvista premiumlisän koska vaan enkä ole ainoa. Ja onhan se high techiä jos kamera ja tunnistimet toimii näytön läpi. Ihan hyvä, että kehitys kehittyy eikä olla edelleen siellä Nokia 5800 ajoissa, "koska tämäkin riittää enkä ymmärrä paremmasta".
Kyllä minä ymmärrän täysin hyvin, että miksi siitä näytöstä halutaan reunaton.

Hyöty/haitta on vaan minusta hyvin vähäinen suhteessa siihen ulinaan mikä noista notcheista ja rei'istä aiheutuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Mua ihmetyttää se, että valitetaan kameraloven vievän tilaa näytöstä. Ite nään asian niinpäin että kameran kummallekin puolelle on ilmestynyt ylimääräistä tilaa. :)
Aamen tälle. Notifikaatiopalkki saatu siirrettyä sinne "turhaan" tilaan jotta varsinainen sisältö mahtuu "koko näytölle".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Ei millään pahalla tietenkään, mutta ei kyllä vaadi kummoista ymmärrystä miksi näytöstä halutaan täysin reunaton, se olisi vaan älyttömän hieno. Maksaisin siitä huvista premiumlisän koska vaan enkä ole ainoa. Ja onhan se high techiä jos kamera ja tunnistimet toimii näytön läpi. Ihan hyvä, että kehitys kehittyy eikä olla edelleen siellä Nokia 5800 ajoissa, "koska tämäkin riittää enkä ymmärrä paremmasta".
Mulle ihan sama.. ei ole kauhea kiire mutta jos joskus tulee niin jee.

Firman puhelin muutenkin käytössä niin ei tarvitse maksaa ja malli on se mikä on :)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Mutta ei kai se että juuri sinä tykkäät jostain, tarkoita että kaikki kehitys on hyvästä, tai että siinä on järkeä? Elämme ajassa missä samaan aikaan huudetaan ilmastonmuutosta ja kiertotaloutta ja sitten täysin toimivien puhelimien tilalle pitäisi saada aina vain uutta ja uudempaa, koska se nyt vaan on niin vanhaa, kun puhelimella voi soittaa.
No nyt oli jo hataraa. Aina eletään ajassa jossa huudetaan jotain isompaa bisneksellistä agendaa, milloin öljykriisiä, milloin ilmastonmuutosta, kohta jotain muuta. Se olisikin mielenkiintoista kun kaikki kehitys pysäytettäisiin ihan vaan koska ei me tarvita parempaa. Samalla ihminen voisi poistua maapallolta ettei vain häirittäisiin luonnon tasapapainoa. Mutta niin tai näin kyllä se tasapaino sieltä löytyy vaikka se etukamera sinne reunattoman näytön alle saataisiinkiin.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Ei millään pahalla tietenkään, mutta ei kyllä vaadi kummoista ymmärrystä miksi näytöstä halutaan täysin reunaton, se olisi vaan älyttömän hieno. Maksaisin siitä huvista premiumlisän koska vaan enkä ole ainoa.
Sori keski-ikäinen täällä, mutta mikä se hyvä syy ihan rautalangasta väännettynä on? Siis näyttää hienommalta? Vai joku käytännöllinen syy? Puhelimia kaupassa hypisteltyäni ja kommentteja luettuani ei silti vielä aukea. :confused:

Toki vähän surullista ympäristön kannalta se että jotkut - onneksi harvat - päivittävät jokaiseen uuteen lippulaivaan aina.
En nyt suoraan näe, miten lippulaivamallit kuluttaisivat erityisen paljon enemmän ympäristöä kuin muut puhelinmallit. Akussa voi olla 10-20% enemmän kokoa, mutta suunnilleen samanpainoisia elektroniikkamöykkyjä nuo ovat. Viime vuonna suomalaisille myytiin 2,708 milj. puhelinta + tilastoissa näkymättömät ulkomailta tilatut kiinapuhelimet yms. Eli jokainen suomalainen ostaa noin 2 vuoden välein uuden.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Itse ostin juuri s10e puhelimen ja kyllä se reikä näyttää hieman typerältä ja tuon kameran ylöpuolella oleva tila ei hyödynnetä kuitenkaan niin pisara lovi olisi ollut parempi vaihtoehto mutta ei voi valittaa kun tuli lopulta vähän pienempi puhelin markkinoille ja voi pistää lumia 950 eläkepäiviä viettämään lumia 720 viereen:)
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Sori keski-ikäinen täällä, mutta mikä se hyvä syy ihan rautalangasta väännettynä on? Siis näyttää hienommalta? Vai joku käytännöllinen syy? Puhelimia kaupassa hypisteltyäni ja kommentteja luettuani ei silti vielä aukea. :confused:
En kyllä itse keksi juuri muuta syytä kuin sen että näyttää hienommalta. Tietyssä mielessä käytännöllisyyttä on toki se, että saman näyttöpinta-alan saa hieman pienempään tilaan.

Näyttäähän se laidattomuus ihan helvetin hienolta livenä, ei siinä mitään. Jos siinä ei olisi omia käytettävyysongelmiaan ja se ei maksaisi merkittävästi ekstraa, ottaisin mielelläni laidattoman puhelimen.

En nyt suoraan näe, miten lippulaivamallit kuluttaisivat erityisen paljon enemmän ympäristöä kuin muut puhelinmallit. Akussa voi olla 10-20% enemmän kokoa, mutta suunnilleen samanpainoisia elektroniikkamöykkyjä nuo ovat. Viime vuonna suomalaisille myytiin 2,708 milj. puhelinta + tilastoissa näkymättömät ulkomailta tilatut kiinapuhelimet yms. Eli jokainen suomalainen ostaa noin 2 vuoden välein uuden.
Eivät ongelma ole niinkään ne lippulaivamallit, vaan tosiaankin tuo kulttuuri jossa puhelimet lähtevät jatkuvasti vaihtoon. Mielestäni kaksi vuotta on melko mielipuolinen vaihtonopeus nykyaikaisille älypuhelimille. Mainitsin lippuöaivat esimerkkinä, vähän huonosti kun kerran harhaan johti, kun tuli mieleen ihmiset jotka päivittävät aina uusimpaan iPhoneen.

Itse olen vaihtanut tuohon tahtiin kyllä viime vuonna, mutta yksi syy miksi kehtasin vaihtaa oli että edelliset puhelimet jatkoivat käytössä sukulaisilla. Oikeastihan se Moto X Play vuodelta 2015 olisi ollut softapäivityksillä (joita saisi LineageOSin puolelta) ihan riittävä puhelin omaan käyttööni varmaan vielä hetken tästäkin eteenpäin, ja oikeasti sitä ennen nelisen vuotta käytössä ollut Nexus 4 olisi LineageOSilla myös nykyään karkeasti riittävä ellei sen akkukesto olisi varsin rajallinen (vaihdetulla kiina-akullakin) ja näyttö isompiin tottuneena aika pieni.

Muutenkin oikeastihan tämä Xiaomi Mi A1 on sellainen puhelin jota olisin pitänyt ihan jumalattomana luksuksena esimerkiksi silloin kun pidin tuota Moto X Playta hyvänä diilinä karkeasti samassa hintaluokassa.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Eivät ongelma ole niinkään ne lippulaivamallit, vaan tosiaankin tuo kulttuuri jossa puhelimet lähtevät jatkuvasti vaihtoon. Mielestäni kaksi vuotta on melko mielipuolinen vaihtonopeus nykyaikaisille älypuhelimille. Mainitsin lippuöaivat esimerkkinä, vähän huonosti kun kerran harhaan johti, kun tuli mieleen ihmiset jotka päivittävät aina uusimpaan iPhoneen.
Juu arvelinkin että tarkoitit tuota. Olisi mielenkiintoista tietty nähdä tarkempia tilastoja, mutta luulen noiden isojen myyntimäärien käsittävän pääosan työpuhelimistakin. Silti, 80/20-pariaate on usein hyvin suuntaa antava. Jos laskee että joka toinen myyty luuri olisi työpuhelin ja 80/20-periaatteella loput, saadaan että osa tosiaan ostaa uuden puhelimen joka vuosi. Ja tähän markkinatkin ovat säätyneet, jos esim. päivittää saman merkin saman segmentin laitteeseen. Osa tietty päivittää vuosikerran lisäksi myös kalliimpaan segmenttiin ja siksi hinnat koko ajan nousevat.

Vajaa pari vuotta vanhoissa 440€ (hinta gsmarenasta) luureissa on tosiaan näinkin naurettavat speksit:
  • 8 GB RAM
  • 256 GB flash
  • 2560x1440
  • 4k-video @ 24 fps
  • 192/24b audio
  • 802.11ac
  • 23MP kamera
  • 3300 mAh akku
Asus Zenfone AR ZS571KL - Full phone specifications

3 vuotta vanha 610€ luuri taas jo ihan museokamaa:
  • 6 GB RAM
  • 128 GB flash
  • 2560x1440
  • 4k-video @ 30 fps
  • 16MP kamera
  • 3600 mAh akku
vivo Xplay5 Elite - Full phone specifications

Samsungin uusissa on jo 12 GB RAM ja LPDDR5 seuraavaksi ehkä 7nm prosessilla voisi mahdollistaa jo 24 gigan moduuleitakin..
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 947
Siis etukamerastahan tulee jossain vaiheessa täysin tarpeeton, kun selfiet voidaan ottaa helposti pääkameralla. Tämä tulee ajankohtaiseksi kun puhelimissa alkaa olla jonkinlaiset näytöt myös takapuolella ja joissain taittuvanäyttöisissä ratkaisuissa myös.

Itse en käytä etukameraa koskaan juuri mihinkään, ja jos on tarpeen ottaa selfie, niin onnistuuhan se pääkamerallakin kun käyttää volume-nappia laukaisimena... Ei itseään tarvitse välttämättä näytöstä nähdä kuvatessa. Sitä paitsi mun omistamissani puhelimissa etukamera on ollut yleensä aika paska. Ja nykyinen puhelin on sentään entinen lippulaivamalli Galaxy S7, mutta paska kuvanlaatu on etukamerassa ja osittain on ilmeisesti tarkennukseen liittyvä tyyppivika. Voisihan sen takuuseen yrittää viedä mutta ei kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
On etukamerasta huomattavaa hyötyä, juuri tuossa pari viikko sitten tarvitsin ensimmäistä kertaa, kun piti tarkistaa kattoon lähelle seinää kiinnitetyn videotykin videoliittymien sijaintia ja sitä kuinka päin hdmi oikein on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Etukameroille on käyttöä kaikilla joilla on äiti, puoliso, lapsia, sisarusten lapsia, isovanhempia tai melkein ketä vaan omaisia joiden kanssa ei asu ihan naapurissa tai joiden luota reissaa töiden takia joskus pois.

Jos on suomalaista epäsosiaalista sorttia ja ei ymmärrä käyttää teknologian mahdollistamia kommunikaatiomenetelmiä, niin se on oma häpeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
59
Autoa korjatessa etukamera ollut myös kätevä. :) Näkee ahtaisiin paikkoihin. Ei kyllä häiritse yläreunan olemassaolo tippaakaan, mutta ymmärrän reunattomuuden olevan luonnollinen kehityssuunta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Siis etukamerastahan tulee jossain vaiheessa täysin tarpeeton, kun selfiet voidaan ottaa helposti pääkameralla. Tämä tulee ajankohtaiseksi kun puhelimissa alkaa olla jonkinlaiset näytöt myös takapuolella ja joissain taittuvanäyttöisissä ratkaisuissa myös.
Toivottavasti ei tule takapuolelle näyttöjä. Nostaa hintaa turhaan ja ei saa suojakuorta.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
Toivottavasti ei tule takapuolelle näyttöjä. Nostaa hintaa turhaan ja ei saa suojakuorta.
Takanäytön kustannukset pyörinee aika samoissa lukemissa kuin etukameran, eikä suojakuorien valmistaminenkaan mikään mahdoton tehtävä ole, kyhää vain kehikon panssarilasin ympärille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Etukameroille on käyttöä kaikilla joilla on äiti, puoliso, lapsia, sisarusten lapsia, isovanhempia tai melkein ketä vaan omaisia joiden kanssa ei asu ihan naapurissa tai joiden luota reissaa töiden takia joskus pois.
Itselläni on nuo kaikki, mutta en keksi mitään käyttöä etukameralle. En koe saavani minkäänlaista lisäarvoa siitä että näen toisen ihmisen kun keskustelen hänen kanssaan. Päinvastoin toisen tuijottaminen ruudun läpi tuntuu typerältä. Ilman kuvaa käytävä keskustelu antaa paljon enemmän arvoa ja sisältöä itse keskustelulle.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
43
En itse tuota etukameraa tarvitse mutta ymmärrän kyllä niitä kenelle se on pakollinen ominaisuus puhelimessa.
Odotan sitä päivää kun joku valmistaja "kehittää" kustomoitavan puhelimen.
Vähän samaan tapaan kun esm. PC.
Voit valita ostaessasi suorittimen, näytön, akun, kuoret, muistin....

Löytys jokaiselle mieluinen luuri.
Hintaa varmaan tulisi reippaasti mutta itse olisin valmis maksamaan niistä ominaisuuksista mitä itse tarvitsen ja arvostan puhelimessa.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Aina sama väittely että tarvitaanko etukameraa vai ei. Noilla miljardiluokan yrityksillä on kyllä tutkimusta takana, eivät he lätki kameroita huvikseen. Ovat todenneet että kameraa tarvitsee niin moni ihminen että se on järkevää sisällyttää puhelimeen. Samalla ovat todenneet että kuluttajat haluavat isompia näyttöjä, näin pääsemmekin nykyiseen tilanteeseen. Mutta hieno homma että tuommoisia näytönalaisia kameroita on tulossa. 1-2v on lyhyt aika ja tämän jälkeen voivat olla kaikki tyytyväisiä, puhelin on pelkkää näyttöä ja ne jotka eivät kameraa tarvitse eivät sitä edes ikinä näe.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Aina sama väittely että tarvitaanko etukameraa vai ei. Noilla miljardiluokan yrityksillä on kyllä tutkimusta takana, eivät he lätki kameroita huvikseen. Ovat todenneet että kameraa tarvitsee niin moni ihminen että se on järkevää sisällyttää puhelimeen. Samalla ovat todenneet että kuluttajat haluavat isompia näyttöjä, näin pääsemmekin nykyiseen tilanteeseen. Mutta hieno homma että tuommoisia näytönalaisia kameroita on tulossa. 1-2v on lyhyt aika ja tämän jälkeen voivat olla kaikki tyytyväisiä, puhelin on pelkkää näyttöä ja ne jotka eivät kameraa tarvitse eivät sitä edes ikinä näe.
Tietysti nykyään kun puhelimet ovat valtava massamarkkinatuote ja käyttöikä lyhyt, valmistajat voisivat julkaista kokeellisempia mallejakin pienemmille yleisöille eikä pelkästään one size fits all -mentaliteetilla. Tarkoitan tällä sitä, että voisi olla taloudellisesti vielä kannattava, vaikkei maksimaaliseen tuottoon tähtäisi.

Minusta puhelimissa on käyttäjämäärien kasvaessa innovointi typistynyt miellyttämään keskiarvoa. Oikeastaan isoin syy erilaisille markkinasegmenteille on lähinnä, että kaikilla ei ole varaa ostaa premium-puhelinta. Mahdollisesti akun koossa on jonkin verran variointia. Tämä nyt ei ollut tarkoitettu kritisoimaan vain kameroita vaan yleisesti puhelin-designia.

Speksien mukaan kilpavarustelu luo myös sellaisia ominaisuuksia, joille ei välttämättä edes ole todellista tarvetta. Esim. nyt huippumallien 10-12 GB RAM. Tiedän että Androidissa on aika bloatisti tehtyjä ohjelmia, mutta ei heti tule mieleen, mikä ohjelma vaatii noin paljon ja mikä hyötyy siitä. Esim. itsellä 3 GB puhelimessa ja pystyy selaimeen avaamaan satakin tabia.. ei ole myöskään yhtään ohjelmaa, joka kaatuisi muistin loppumiseen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
454
Itse odotan näytön taakse tulevaa kameraa kuin kuuta nousevaa.

Tämän jälkeen voi katsoa kohdetta suoraan silmiin kun tekee videopuhelua, eikä katsoa oudosti ylöspäin. (Olettaen että tajuavat laittaa sen kameran alemmas näytön alla)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Speksien mukaan kilpavarustelu luo myös sellaisia ominaisuuksia, joille ei välttämättä edes ole todellista tarvetta. Esim. nyt huippumallien 10-12 GB RAM. Tiedän että Androidissa on aika bloatisti tehtyjä ohjelmia, mutta ei heti tule mieleen, mikä ohjelma vaatii noin paljon ja mikä hyötyy siitä. Esim. itsellä 3 GB puhelimessa ja pystyy selaimeen avaamaan satakin tabia.. ei ole myöskään yhtään ohjelmaa, joka kaatuisi muistin loppumiseen.
Kyllähän niitä tabeja avattua saa mutta ei se tarkoita että ne kaikki olisi koko ajan ladattuna oikeasti. Vanhimmasta päästä pudottelee pois rammista ja välilehden avatessa sivu ladataan uusiksi.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Itse odotan näytön taakse tulevaa kameraa kuin kuuta nousevaa.

Tämän jälkeen voi katsoa kohdetta suoraan silmiin kun tekee videopuhelua, eikä katsoa oudosti ylöspäin. (Olettaen että tajuavat laittaa sen kameran alemmas näytön alla)
Toisaalta jos kamera on keskellä näyttöä, siinä on aina sormenjälkiä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Odotan sitä päivää kun joku valmistaja "kehittää" kustomoitavan puhelimen.
Vähän samaan tapaan kun esm. PC.
Yrityksiä tähän suuntaan on toki ollut: Project Ara (Googlen), Phonebloks, jopa Jolla tietyllä tasolla (älykäs takakuori).

Kaikissa tulee sama ongelma vastaan: tuotanto alle biljoonan kappaleen erissä on niin kallista että massat ostaa mielummin sen geneerisen parin satasen luurin jossa on kolme hyödyllistä ja sata hyödytöntä ominaisuutta.

Jos kattoo jengin reaktioita 2000 euron taittuviin puhelimiin niin voi kuvitella mitä vastaanotto on jos hintalappu onkin 5000 tai 10000 euroa.

Tietysti jos raha ei hirvitä niin äkkiäkös sitä tilaa suoraan kiinavalmistajilta oman speksin mukaan valmistetun.

Sama pätee etukameraan, vaikka teoriassa voisit myydä kamerattoman version samaan hintaan paremmalla kattella niille 10k ostajalle jotka sen haluaa niin on vaan parempaa bisnistä tehdä vain yksi versio jonka ne kamerattoman haluavat *kuitenkin* ostaa kun vaihtoehtoa ei ole.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Sori keski-ikäinen täällä, mutta mikä se hyvä syy ihan rautalangasta väännettynä on? Siis näyttää hienommalta? Vai joku käytännöllinen syy? Puhelimia kaupassa hypisteltyäni ja kommentteja luettuani ei silti vielä aukea. :confused:
Niin, siinä se luki niin kuin kirjoitinkin, rautalangasta vielä: "näyttää älyttömän hienolta". Jos et sen merkitystä ymmärrä niin voisit koittaa ajatella asiaa vähän oman kuplan ulkopuolelta. Se, että sinä ostat puhelimen toiminnallisuuden vuoksi eikä sen ulkonäkö voisi vähempää kiinnostaa, aika monia muita se kiinnostaa. Ja kuka tahansa vähänkää alaa seuraava tietää, että niistä reunoista on yritetty päästä eroon jo aika kauan.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Kyllähän niitä tabeja avattua saa mutta ei se tarkoita että ne kaikki olisi koko ajan ladattuna oikeasti. Vanhimmasta päästä pudottelee pois rammista ja välilehden avatessa sivu ladataan uusiksi.
Mitä pakko on pitää sivua muistissa? En osaa nähdä tätä kovin olennaisena seikkana puhelinta valitessa. Taustatabit voisi serialisoida levylle tai nykyisten 4g-liittymien kautta nopeasti ladata uudestaan.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Ja kuka tahansa vähänkää alaa seuraava tietää, että niistä reunoista on yritetty päästä eroon jo aika kauan.
Kyllä minä tiedän, että reunoista on pyritty eroon. Ei vaan itselle aukea, mikä on se syy. Ehkä tässä on jokin sukupolvien välinen kuilu. Se on hyvä että sinä tiedät mielipiteesi olevan oikeampi :D
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Voisin lyödä vetoa että ne jotka päivittää luuriaan joka vuosi, pärjäisi kyllä sillä nykyiselläkin helposti 3-4 vuotta(olettaen ettei hajoa tai akku kulu liikaa).

Mullakin on suurin osa puhelimista ollut niin kauan kunnes hajoaa, HTC desire -> note 2 -> oneplus3

Uskoisin että tämä OP3 kestää helposti ~10 vuotta käyttökelpoisena, olettaen että 3G tuki ei katoa operaattoreilta, käytän siis edelleen megadesire-liittymää.

Kaikessa muussahan tämäkin on aivan tarpeeksi nopea ja toimiva, akku vaan vähän huonoksi päässyt. Ja tietty toi kamera on vähän huonolaatuinen vaan en sen takia kehtaa uuteenkaan vaihtaa.

Mulle tulee aina sellanen fiilis että esim noi applen puhelimet on oikeasti täysiä paskoja, kun niin moni päivittää vuoden välein. Jos ne on niin parhaita niin pitäshän sillä pärjätä vuosikausia, vaikka oiskin teknologianpäivityshimo
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
Palattaisiinko sitten uutisen aiheeseen, eli kameran sijoittamiseen näytön alle ilman erillistä reikää, lovea tai muuta mekanismia.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Kyllä minä tiedän, että reunoista on pyritty eroon. Ei vaan itselle aukea, mikä on se syy. Ehkä tässä on jokin sukupolvien välinen kuilu. Se on hyvä että sinä tiedät mielipiteesi olevan oikeampi :D
Screen to body ration on isompi eli ollaan saatu mahdutettua isompi näyttö samankokoiseen puhelimeen verrattuna sellaiseen jossa Screen to body ratio on huomattavasti alhaisempi.

Eli käytettävyys säilyy isommalla näytöllä yhtähyvänä tai jopa parempana kuin luurissa jossa pienempi näyttö.
Myös etukameran toteutuksella on vaikutusta tähän screen to body ration ja parantaa yleisvaikutelmaa selvästi
kuten kuvastakin varmaan huomaa.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Voisin lyödä vetoa että ne jotka päivittää luuriaan joka vuosi, pärjäisi kyllä sillä nykyiselläkin helposti 3-4 vuotta(olettaen ettei hajoa tai akku kulu liikaa).
Akkuhan se ekana kuluu. Kuluminen riippuu täysin lataustiheydestä ja siitä, paljonko oli lähtökapasiteetti. Jos puhelin uutena kesti 2 päivää, akku on hyvin 3-4 vuodessa kulunut jo siihen pisteeseen, että kestää vajaan päivän. Softa muuttuu myös aavistuksen raskaammaksi koko ajan, mikä pahentaa tätä. Akun kuluminen myös nopeutuu koko ajan kun kulumisen myötä pitää ladata tiheämmin, joten siitä 3-4 vuodesta ei kauaa mene kun akku on jo ihan finaalissa. Voi mennä vuosi ja kestää enää puoli päivää ja alkaa boottailla satunnaisesti kun akku hyytyy.

Uskoisin että tämä OP3 kestää helposti ~10 vuotta käyttökelpoisena, olettaen että 3G tuki ei katoa operaattoreilta, käytän siis edelleen megadesire-liittymää.
Pitkällä aikavälillä softapäivitykset tulevat tielle. Softan hidastuminen on myös aika eeppistä. Esim. herättelin tuossa SGS3:n henkiin ja päivitin Android 7:n sisään (alkup oli 4.0.4). Ihan perusohjelmien (herätyskello, laskin, asetukset) avaaminenkin kestää sekuntikaupalla. Puhelin suorastaan matelee. CPU-mittari näyttää myös hidastelun ajan täyttä kuormaa. Tämä on yllättävää, kun Androidissa on GPU-kiihdytyksiä viilattu ja myös ART on Dalvikia nopeampi (tai pitäisi olla). Ilmeisesti softan bloattius on vaan kasvanut ihan herätyskellosta alkaen. Toisella, parisen vuotta Sonyn mid range -puhelimella onkin ongelmana, että esim. virallista LineageOS-tukea ei ole, joten on ihan täysin jonkun harrastelijan kyhäämän rommin varassa.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Palattaisiinko sitten uutisen aiheeseen, eli kameran sijoittamiseen näytön alle ilman erillistä reikää, lovea tai muuta mekanismia.
Onko tästä kamerasta muuten tietoa, olisivatko sensorit oled-näytön tasossa vai sen takana? Voisi veikata, että näytön takia ainakin kennon herkkyys hieman kärsii ja mikäli olisi samassa tasossa, näytöstä voisi tulla kennoon hajavaloa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Kyllä minä tiedän, että reunoista on pyritty eroon. Ei vaan itselle aukea, mikä on se syy. Ehkä tässä on jokin sukupolvien välinen kuilu. Se on hyvä että sinä tiedät mielipiteesi olevan oikeampi :D
Ehh, missä kohtaa sanoin mielipiteeni olevan oikeampi? Sulle nyt on kerrottu se syykin miksi niistä halutaan eroon. Omalta osalta jää nyt tähän. Googlettele vaikka lisää jos vielä hämmentää.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
Onko tästä kamerasta muuten tietoa, olisivatko sensorit oled-näytön tasossa vai sen takana? Voisi veikata, että näytön takia ainakin kennon herkkyys hieman kärsii ja mikäli olisi samassa tasossa, näytöstä voisi tulla kennoon hajavaloa.
Ei ole kyllä tullut missään vastaan tarkempia tietoja. Hajavalon voisi äkkiseltään mietittynä estää kameran kohdalla olevien pikseleiden väliin ulkoreunalle toteutettavalla "reunuksella".
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Ehh, missä kohtaa sanoin mielipiteeni olevan oikeampi? Sulle nyt on kerrottu se syykin miksi niistä halutaan eroon. Omalta osalta jää nyt tähän. Googlettele vaikka lisää jos vielä hämmentää.
Käytit vaan aika arvolatautuneita ilmaisuja. Näen itse asian näin, että kyse on insinööritekniikan suunnittelukompromissista, jolla saadaan ominaisuuksia X ja Y hinnalla Z. Oma pointti oli, että en näe X:ää ja Y:tä Z:n arvoisena. En siis kiistä etteikö X ja Y tuottaisi lisäarvoa enemmän kuin ilman X:ää ja Y:tä, mutta minusta kyse on vaan mielipiteistä eikä niin että ei osaa nähdä laatikon ulkopuolelle tai ei omaa kummoista ymmärrystä, jos ei näe kompromissia perusteltuna omasta näkökulmasta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
425
Toivottavasti tuo todella onnistuu joskus tulevaisuudessa. Lovet ja reiät näytössä ovat mielestäni niin rumia, että en pysty sellaista puhelinta käyttämään.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Toivottavasti tuo todella onnistuu joskus tulevaisuudessa. Lovet ja reiät näytössä ovat mielestäni niin rumia, että en pysty sellaista puhelinta käyttämään.
Sen loven saa onneksi halutessaan piiloon ja amoled näytöllä eroa ei huomaa koska musta on mustaa.
S10 reikää on hiukan vaikeampi piilotella.

Mutta onhan niitä luureja jo nyt joissa ei ole ainuttakaan lovea tai reikää näytöllä ja lisää tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Sen loven saa onneksi halutessaan piiloon ja amoled näytöllä eroa ei huomaa koska musta on mustaa.
S10 reikää on hiukan vaikeampi piilotella.

Mutta onhan niitä luureja jo nyt joissa ei ole ainuttakaan lovea tai reikää näytöllä ja lisää tulee.
S10:n reiän saa ihan samalla lailla piilotettua kuin lovet. Se reikä tosin on paljon huomaamattomampi jo muutenkin kuin lovi. En omassa S10+:ssa meinaa huomata koko reiän olemassaoloa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom