Samsung julkaisi uudet Odyssey G7- ja G8- sekä ViewFinity S8 -mallit myyntiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
25 255
Odyssey-puolelle saatiin kaksi uutta IPS-paneelilla varustettua G8:ia, yksi OLED G8 ja yksi OLED G7, kun ViewFinity-sarjaan mahtui mukaan uusi VA- ja uusi IPS-näyttö.
samsung-odyssey-g8-splash-20260521.jpg

Maailman merkittävimpiin näyttövalmistajiinkin lukeutuva Samsung on julkaissut vuoden 2026 -uutuusmallistonsa peliluoliin ja kotitoimistoihin. Uudet Odyssey-pelinäytöt ja ViewFinity-näytöt eivät valitettavasti selkeytä näyttöjen nimeämiskäytäntöjä, vaan kuluttajan pitää jatkossakin selvittää malli sen tarkenteesta itse mallinimen sijasta. Näytöt esiteltiin alun perin viime joulukuussa.



Samsung Odyssey G8 -mallisto päivittyi kolmella mallilla: G80HS, G80HF ja OLED G80SH. 32-tuumainen G80HS on yhtiön mukaan ensimmäinen 6K-resoluution (6144×3160) pelinäyttö. Se tarjoaa natiiviresoluutiolla 165 hertsin virkistystaajuuden ja Dual Moden avulla puolitetulla 3K-resoluutiolla (3072×1728) päästään 330 hertsin virkistystaajuuteen. Fast IPS -paneelille luvataan 350 nitin tyypillinen kirkkaus 400 nitin piikkikirkkaudella, 99 % sRGB-väriavaruudesta ja 1 millisekunnin G2G-vasteaika.

27-tuumainen G80HF tarjoilee käyttäjälle puolestaan 5K- eli 5120×2880-resoluution 180 hertsin virkistystaajuudella ja Dual Moden kautta 2560×1440-resoluution 360 hertsin virkistystaajuudella. Fast IPS -paneelin muut ominaisuudet vastaavat G80HS-mallia.

Odyssey OLED G80:n uusin versio eli G80SH tulee saataville sekä 27- että 32-tuumaisena. Kummassakin tapauksessa on käytössä 4K- eli 3840×2160-resoluutio ja 240 hertsin virkistystaajuus. Ne hyödyntävät QD-OLED Penta Tandem -teknologiaa, joka parantaa näytön energiatehokkuutta, kestävyyttä ja kirkkautta ja 32-tuumaiselle versiolle on sen avulla saatu myös DisplayHDR True Black 500 -sertifikaatti. Näytöissä käytetään Glare Free -teknologiaa heijastusten vähentämiseen ja Samsungin mukaan sen jopa 98 watin lataustehoa tukeva USB-C-liitäntä mahdollistaa tehokkaat peliasetukset.

Kaikille uusille Samsung Odyssey G8 -malleille yhteistä on mm. DisplayPort 2.1 -liitännän käyttö sekä tuki vaihteleville virkistystaajuuksille. Vaihteleva virkistystaajuus on tuettuna Adaptive-syncin kautta sekä AMD FreeSync Premium- että NVIDIA G-Sync Compatible -sertifioidusti. Ne tukevat myös mallista riippumatta HDR10+ Gaming -teknologiaa.



Pykälää matalammalle eli Odyssey G7 -sarjaan saatiin vain yksi uusi malli, OLED G7 (G73SH). Uusi näyttö tarjoaa 32-tuuman koossa 4K- eli 3840×2160-resoluution 165 hertsin virkistystaajuudella ja Dual Moden avulla Full HD- eli 1920×1080-resoluution 330 hertsin virkistystaajuudella. OLED-paneelin myötä näytön vasteajaksi luvataan erittäin pieni 0,03 ms.


Toimistopuolelle Samsungilla on tarjolla kaksi uutta ViewFinity S8 -mallia, 40-tuumainen S85TH ja 27-tuumainen S80HF. S85TH on varustettu WUHD- eli 5120×2160-resoluution kaarevan VA-paneelin 144 hertsin maksimivirkistystaajuudella. Näytöstä löytyy myös tuki Thunderbolt 5:lle, mikä mahdollistaa samalla jopa 140 watin lataustuen. 27-tuumainen S80HF on varustettu puolestaan 5K- eli 5120×2880-resoluution suoralla IPS-paneelilla, jonka virkistystaajuus jää nykystandardein erittäin matalaksi eli 60 hertsiin.

Samsungin tiedotteen mukaan kaikki uudet Odyssey G8- ja G7- sekä ViewFinity S8 -näytöt tulivat välittömästi tilattavaksi maailmanlaajuisesti, mutta ainakaan toistaiseksi yhtiön Suomen verkkosivuja ei ole näytöillä päivitetty. Myöskään hinnoista ei hiiskuta tiedotteessa mitään.

PÄIVITYS 1.6.2026: Samsung on ilmoittanut uusille Odyssey-näytöilleen seuraavat hinnat:
Lähde: Sähköpostitiedote
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kumma kun Samsung ei enää tunnu tekevän kaarevia pelinäyttöjä. Ei yli 24" näyttöä enää siedä suoralla paneelilla katsella.
 
Tuo järkevä suuntaus jos näytöissä suoraan huomioidaan ja optimoidaan toiminta eri/natiivia alemmilla resoilla. Kenenkä kone esim tuota 6k-kuvaa pyörittäisi kunnolla nykypeleissä.
 
Samsung ei ole tainnut saada IPS näyttöjensä kontrastia syystä tai toisesta yli 1000:1. Muuten varmaankin näitä 5K tai 6K näyttöjä voisi harkita ainakin alelaarista, mutta väkisinkin kuva jää turhan valjuksi.
 
Sentäs yksi 40" ruutu. Nuo 32"set ja pienemmät on kyllä niin pikkuisia, ettei sellaisella viitsisi pelata saati töitä tehdä.
 
Kumma kun Samsung ei enää tunnu tekevän kaarevia pelinäyttöjä. Ei yli 24" näyttöä enää siedä suoralla paneelilla katsella.
Veikkaan etteivät koskaan saaneet sitä lämpölaajenemista kuriin, vähän pelottaa kun illalla sammuttaa näytön ja se alkaa liitoksista natisemaan jäähtyessään että onko aamulla paneeli halki
 
Veikkaan etteivät koskaan saaneet sitä lämpölaajenemista kuriin, vähän pelottaa kun illalla sammuttaa näytön ja se alkaa liitoksista natisemaan jäähtyessään että onko aamulla paneeli halki
Kummallista miten Samsung ei saa hommaa toimimaan kun muut samoja paneeleja näytöissään käyttävät on ongelmattomia. On kyllä ihan täälläkin foorumilla tullut luettua kaikenlaisista ihme ongelmista Samsungin näytöissä....
 
Onpa typerästi nuo dual modet 32" koossa, ihme 3K reso tai 1080p. 1440p olisi juuri passeli kaikkeen käyttöön vähän rennommin istuessa.
 
Kumma kun Samsung ei enää tunnu tekevän kaarevia pelinäyttöjä. Ei yli 24" näyttöä enää siedä suoralla paneelilla katsella.
Kaareva on kuulema karsea hyötykäytössä ja esim minä käytän samaa näyttöä myös etätöissä eli kaareva ei ole vaihtoehto. Itse haluaisin 32" suoran 4K mini-led näytön, mutta ovat kiven alla tai aivan järkyttävissä hinnoissa olediin verrattuna
 
Kaareva on kuulema karsea hyötykäytössä ja esim minä käytän samaa näyttöä myös etätöissä eli kaareva ei ole vaihtoehto. Itse haluaisin 32" suoran 4K mini-led näytön, mutta ovat kiven alla tai aivan järkyttävissä hinnoissa olediin verrattuna
Etätöissä tässä oltu nyt 6 vuotta ja koko ajan ollut kaareva ultrawide käytössä eikä mitään ongelmaa. Silloin kun pitää toimistolla käydä ja siellä on 32" 4K suoria näyttöjä niin häiritsee todella paljon kun on nurkat kaukana.
 
Etätöissä tässä oltu nyt 6 vuotta ja koko ajan ollut kaareva ultrawide käytössä eikä mitään ongelmaa. Silloin kun pitää toimistolla käydä ja siellä on 32" 4K suoria näyttöjä niin häiritsee todella paljon kun on nurkat kaukana.
Varmaan se kaarevuuskin vaikuttaa määrästä riippuen. Aiemmat Samsungit ovat vissiin olleet aika kovalla kaarevuudella jonka ilmeisesti iso osa porukkaa näkee häiritsevänä nimenomaan hyötykäytössä.
 
Varmaan se kaarevuuskin vaikuttaa määrästä riippuen. Aiemmat Samsungit ovat vissiin olleet aika kovalla kaarevuudella jonka ilmeisesti iso osa porukkaa näkee häiritsevänä nimenomaan hyötykäytössä.
Osassa enemmän ja osassa vähemmän. Joissain 1000R, joissain 1800R. 1700-1800R on omaan makuun optimi. Sitten LG:n WOLED paneeleilla olevat kaarevat tuntuu olevan kaikki jotain 800R mutkalla olevia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 796
Viestejä
5 233 342
Jäsenet
83 390
Uusin jäsen
kpachiu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom