Samsung Galaxy S23 / S23+ / S23 Ultra

Kello ja kalenteri muuttui eri näköisiksi mutta muuten en huomaa eroa vanhaan.
Sama homma. Aika usein ainoa ITSE huomaamani juttu on joku pieni väri tai fontti muutos. Johtunee siitä, että oma luurin käyttö on super perus, eikä mitkään AI sun muut himmelit kiinnosta, eikä minulla ole edes Samsung accoa, kun en keksi mitä sillä tekisin. Yhden turhuuden huomasin. Softapäivitys valikossa on nyt täysin turha koko näydön One UI 8.5 logo ja Check for updates nappi. Aiemmin tässä näytössä oli heti tarjolla tarkemmat tiedot softasta, security patch levelistä, mitä viime pätsi toi, yms. Nyt ne on täysin turhaa valikoiden takana.
 
Kukaan täällä vaihtanut itse s23 ultra akkua? Puhelin noin 2.5v vanha niin kuinka mitata Akun kunto? Ei ainakaan videoiden mukaan kovin ole hankalaa 🫣
 
Pari vuotta vanha perusmallin S23. Akkua ladattu 574 kertaa ja akun kunto 95%. Jos pitää paikkansa, niin ei ollenkaan huonosti. Ei ole kyllä mitään hinkua vaihtaa luuria, tällä mennään vielä vähintään vuosi.
 
951 latauskertaa ja 92%, syyskuussa 23 ostettu Samsung 23+.
Latailtu miten sattuu, melkein tyhjäksi päivittäin. Ei suojauksia, muuta kuin yöllä lataa max 80% ja ennen heräämistä täyteen.

SOT on noin 4-5h.
 
Kolme vuotta tulee pian S23 Ultralla täyteen. Akku näemmä 97 % ja lataussyklejä 893. Harkitsin jo puhelimen vaihtoa kun akku tuntuu huonontuneen rutkasti, mutta hyvässä kunnossahan tämä näyttää vielä olevan.

Samsung kun ei ole tehnyt oikein mitään itselle merkittäviä uudistuksia/parannuksia uudemmissa Galaxyissa, niin eiköhän tällä porskuteta vielä vuosi tai pari eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Tavallinen S23, elokuu 2024, 93% ja 576 kertaa. Harvoin lataan yli 80% mutta usein menee akku aivan tyhjäksi.

AccuBattery sovellus joka on ollut alusta asti asennettuna sanoo 87%, mutta laskee sen eri tavalla kun ei sillä tohon sysdumpiin ole pääsyä. Lisäksi menisikön laskutapa sekaisin tuosta 80% rajasta.
 
Kolme vuotta tulee pian S23 Ultralla täyteen. Akku näemmä 97 % ja lataussyklejä 893. Harkitsin jo puhelimen vaihtoa kun akku tuntuu huonontuneen rutkasti, mutta hyvässä kunnossahan tämä näyttää vielä olevan.

Samsung kun ei ole tehnyt oikein mitään itselle merkittäviä uudistuksia/parannuksia uudemmissa Galaxyissa, niin eiköhän tällä porskuteta vielä vuosi tai pari eteenpäin.
Täsmälleen samat fiilikset, melkein jo haksahdin 26 ultra tarjoukseen, mutta eipä siinä juurikaan uutta ja ihmeellistä ole.
S23 ultra toimii todella nopeasti ja akku kestää hyvin. En ole yhtään säästelly akkua ja ollut julkaisusta asti käytössä. Aina lataus 100% yms. Tuntuu että nuo akunsäästö jutut on aika marginaalisia jos ei meinaa 10v pitää puhelinta.
 
S23+, 875 sykliä, 95 %. Lataus käytännössä joka yö langattomalla latauksella (=hidas lataus). Aika hyvä tilanne. Olen kiinnittänyt huomiota, että tämän puhelimen suorituskyky ja akku on kestänyt poikkeuksellisen hyvin aikaa.

Edit: aina lataus 100 % ja hyvin usein käyttö 100 --> 5 %.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä te noita syklien määriä kaivatte? AccuBattery sanoo akun kunnoksi 92% mutta asensin sen vasta tänä vuonna ja en päästä luuria koskaan niin alhaiselle tasolle (alle 15%) että se alkaisi mittaamaan uudestaan. Puhelin makaa jatkuvasti langattomassa laturissa (hidas lataus). En halua stressata että riittääkö akku ja koska lataa puhelinta. Ja tuossa se on myös hyvin käsillä.
 
Mistä te noita syklien määriä kaivatte? AccuBattery sanoo akun kunnoksi 92% mutta asensin sen vasta tänä vuonna ja en päästä luuria koskaan niin alhaiselle tasolle (alle 15%) että se alkaisi mittaamaan uudestaan. Puhelin makaa jatkuvasti langattomassa laturissa (hidas lataus). En halua stressata että riittääkö akku ja koska lataa puhelinta. Ja tuossa se on myös hyvin käsillä.
Ne löytyy ihan asetuksista akun tietojen alta.

Settings / Battery / Battery information
 
S23+, 729 sykliä, 98 %. Julkaisusta hankittu, nopeimmalla puhelimen tukemalla ladattu, harvoin päästetty alle 20% ja rajoitettu muistaakseni 85% ensimmäiset ~2.5 vuotta, sen jälkeen pelkkä yöraja käytössä. Mutuilen että joko tämä ei ole täysin totuudenmukainen arvio akun kunnosta, tai päivitykset ovat nostaneet virrankulutusta merkittävästi. Olisiko totuus osittain kumpaakin? En poistanut latausrajaa käytöstä huvikseni, vaan koska akunkesto oli laskenut huomattavasti uudesta. Mielestäni käyttö ei ole muuttunut olennaisesti vuosien varrella.
 
S23+, 729 sykliä, 98 %. Julkaisusta hankittu, nopeimmalla puhelimen tukemalla ladattu, harvoin päästetty alle 20% ja rajoitettu muistaakseni 85% ensimmäiset ~2.5 vuotta, sen jälkeen pelkkä yöraja käytössä. Mutuilen että joko tämä ei ole täysin totuudenmukainen arvio akun kunnosta, tai päivitykset ovat nostaneet virrankulutusta merkittävästi. Olisiko totuus osittain kumpaakin? En poistanut latausrajaa käytöstä huvikseni, vaan koska akunkesto oli laskenut huomattavasti uudesta. Mielestäni käyttö ei ole muuttunut olennaisesti vuosien varrella.
Mulla on itsellä usemman Samsungin kohdalla tullut epäilys, että tuo akun rajoittaminen johonkin max %-arvoon tekee pitkässä juoksussa sen että se akun kalibraatio (eli mikä jännitaso vastaa mitäkin prosenttilukemaa) lähtee heittämään enemmän ja enemmän. Itsellä yleensä tuohon on liittynyt myös sitä, että joku prosenttialue akusta tuntuu kuluvan nopeasti, ja joku toinen kestävän ikuisuuden.

Tuo pitäisi korjautua kun ottaa sen suojauksen pois päältä, ja käyttää 2 täyttä sykliä puhelinta niin että lataa täyteen ja siitä käyttää kunnes puhelin sammuttaa itsensä akun tyhjennyttyä.

En lupaa että toimii kaikissa tapauksissa, eikä mulla ole mitään järkevää mittaustapaa millä voisin todentaa ongelman olemassaolonkaan, mutta itsellä tuo on ainakin tuntunut auttavan.
 
Ne löytyy ihan asetuksista akun tietojen alta.

Settings / Battery / Battery information
S23 ultra ja näin näyttää minulla... Eli ei näy syklejä yms????

Screenshot_20260604_135627_Settings.jpg
 
Viimeksi muokattu:
S23 ultra ja näin näyttää minulla... Eli ei näy syklejä yms????

Screenshot_20260604_135627_Settings.jpg
Samaa näyttää mullakin. Olisi ihan kiva nähdä nuo tiedot. Akkua en ole säästellyt millään lailla. Yöllä täyteen lataus pikalaturilla ja vielä päivällä usein uudelleen täyteen. Hivenen huonompi akun kestävyys kuin ostaessa, mutta en vielä ainakaan näe syytä vaihtaa.

Edit. 675sykliä ja 91%
 
Viimeksi muokattu:
Täällä julkaisussa ostettu S23U, ilmoittaa akun kunnoksi 98 ja 655 sykliä, Accubattery ilmoittaa kunnoksi 92%.
Ja hyvin tuntuu käytännössäkin akku vielä pelaavan, yleensä ladannut tuohon 80% rajaan. Muutamilla tutuilla noita pikaladattavia puhelimia ja n. kahdessa vuodessa tulee akun kanssa ongelmia.
 
Omaan perus S23-malliin juuri vaihdatin akun näin vajaan kolmen vuoden jälkeen. Alkoi olla sitä ongelmaa, että akku kului 100% -> 50% n. tunnissa, jos yhtään käytteli ja sitten 20% kohdalla sammui. Oma tapa käyttää tosin on aika intensiivinen ja akkua kuluttava. Paljon langatonta latausta ja Android Autoa jne.
 
Tämä olikin yllättävän juttu itelle. Olen aina kuvitellut kohtelevani puhelinta huonosti kun kotona lataan aina 100% ja annan roikkua piuhassa aamuun asti, töissä taas sitten tökätään kaivurin langattoman latauksen telineeseen jossa viettää sen ~10h joka päivä pyörittäen musiikkia tai whatsapp -puheluita. Kaikkialta luettuna tuon akun pitäisi olla jo paahtunut pilalle mutta näyttää sykleiksi 498 ja akun kunto 93%. S23 ultra, ostettu julkaisun seutuja.

Monen muun tapaan minullakin on taas yksi syy vähemmän vaihtaa tätä uudempaan. Harvinaisen hyvä puhelin on ollut.
 
Tämä olikin yllättävän juttu itelle. Olen aina kuvitellut kohtelevani puhelinta huonosti kun kotona lataan aina 100% ja annan roikkua piuhassa aamuun asti, töissä taas sitten tökätään kaivurin langattoman latauksen telineeseen jossa viettää sen ~10h joka päivä pyörittäen musiikkia tai whatsapp -puheluita. Kaikkialta luettuna tuon akun pitäisi olla jo paahtunut pilalle mutta näyttää sykleiksi 498 ja akun kunto 93%. S23 ultra, ostettu julkaisun seutuja.

Monen muun tapaan minullakin on taas yksi syy vähemmän vaihtaa tätä uudempaan. Harvinaisen hyvä puhelin on ollut.
Joo näillä näkymin en vaihda edes kun loppuu päivitystuki. Samsungin pitää tuoda bluetooth takaisin kynään että suostun luopumaan. Käytän ihan jatkuvasti sitä.
 
Itse aina ajatellut tuon tarkistaa mutten kyllä halua mitään ohjelmaa tuon takia asentaa. Saisi olla joku natiivi keino.
 
Nollautuuko mSavedBatteryAsoc- ja mSavedBatteryUsages-tiedot kun akun vaihtaa? Vaihdatin omaan s23:een akun viime vuoden lopulla ja nuo lukemat sanoo 92% ja vajaa 900 lataussykliä. Ei kyllä uuden akun noin nopeasti pitäis hapantua. Ja eikä kyllä noin montaa latausykliä voi tulla tuossa ajassa
 
Nollautuuko mSavedBatteryAsoc- ja mSavedBatteryUsages-tiedot kun akun vaihtaa? Vaihdatin omaan s23:een akun viime vuoden lopulla ja nuo lukemat sanoo 92% ja vajaa 900 lataussykliä. Ei kyllä uuden akun noin nopeasti pitäis hapantua. Ja eikä kyllä noin montaa latausykliä voi tulla tuossa ajassa
Mistäpä se puhelin tietäisi että akku on vaihtunut :)
 
Minulla on suunnilleen julkaisun aikaan ostetulla S23 Ultralla akun ikä 96% ja syklit 881. Käytännössä aina lataillut 80-85 asti. Ei kyllä silti uskoisi, akku meinaan kuluu aika nopeasti. Dual-sim, joista toinen 5G, tässä kännykässä vissiin kuluttaa akkua äärimmäisen kovalla tahdilla.
 
Minulla on suunnilleen julkaisun aikaan ostetulla S23 Ultralla akun ikä 96% ja syklit 881. Käytännössä aina lataillut 80-85 asti. Ei kyllä silti uskoisi, akku meinaan kuluu aika nopeasti. Dual-sim, joista toinen 5G, tässä kännykässä vissiin kuluttaa akkua äärimmäisen kovalla tahdilla.
Mulla nyt kokonaan toinen puhelin 6000mAh akulla. Kunto 98% ja puhelin tosi raskaalla käytöllä. Lataukset lähes aina vain 80% tasoon. Tosin en pelaa mitään.

En tiedä mistä syklit näkyisi? Luuri Xiaomi 15 Ultra. Wifi pois päältä ja yksi 4G sim.

Aika hyvin on sullakin akun kunto pysynyt, vaikka "jo" yli 3 vuotias puhelin.

Ei tässäkään akku hirvittävän kauaa riitä. Ehkä maks päivän ja illalla on kyllä hyvin tyhjä, jos en ole päivän aikana yhtään ladannut.

S23 Ultraan verrattuna silti jonkin verran parempi akunkesto. Koska Samsungissa "vain" 5000mAh akku ilmeisesti. Samsung on siis myös ollut omassa käytössä. Hyvä puhelin kyllä vieläkin olisi, vaikka ikää jo on.
 
Kuinkahan paljon tällä heikentyy keskimääräinen akun kesto? viimmeks kun päivitin one ui:ta niin lähti sellainen mukava määrä.
Nyt kun parisen viikkoa on kerennyt tätä OneUI 8.5 käyttää niin täytyy ikävikseen todeta että itsellä ainakin akkukesto selvästi heikentynyt päivityksen jälkeen. Tuntuu että varsinkin valmiustilassa (näyttö pois) akku kuluu astetta nopeammin. Mites muilla?
 
Nyt kun parisen viikkoa on kerennyt tätä OneUI 8.5 käyttää niin täytyy ikävikseen todeta että itsellä ainakin akkukesto selvästi heikentynyt päivityksen jälkeen. Tuntuu että varsinkin valmiustilassa (näyttö pois) akku kuluu astetta nopeammin. Mites muilla?
Ollut jo jonkin aikaa, myös ennen 8.5 että puhelin lämpenee ihan käytön ja akku kuluu silmissä jos on yhtään mitään raskaampaa käyttöä. Myös, että puhelin on vain taskussa aamu 6-17 ilman käyttöä niin akku on jossain 60% kieppeillä..
Edit: toki epäilen, että nää johtuu yritysprofiilista, koska normi puolella ei näy akun kulutuksessa yhtään mitään mikä selittäisi akun kulumisen.
Syklejä taisi olla 600-700 ja 94%. S23 ultra.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 363
Viestejä
5 248 844
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom